Aanval Op de pijn op alle fronten Goede oude tijd was niet alles ZATERDAG 21 OKTOBER 1972 Uit de doos van Pandora zijn de plagen van de mensheid over de wereld geflad derd: oorlog, ziekte, broederkrijg, jaloezie, uitbuiting, onderdrukking, angst en pijn. Gelukkig werd, als laatste en bij wijze van doekje voor het bloeden, uit de doos ook nog de hoop bevrijd, die, troostend, de schade van de andere plagen enigermate probeerde te verzachten. Van alle plagen zijn angst en pijn de meest individuele ge voelens. Zij gaan ook in zekere zin hand in hand: de pijn kan angst veroorzaken en de angst doet niet zelden de pijn feller gevoe len. Pijn en angst kunnen iemands persoon- i lijke leven tot een ondraaglijke hel maken en het is afschuwelijk te bedenken, dat met name in de laatste oorlog en ook nog daar na de mens angst en pijn welbewust ge bruik? heeft om het leven van een mede- Imenf. letterlijk tot een gruwelijke hel te maker* Gelukkig heeft de hoop evenzeer zijn werk gedaan. Tientallen jaren al houdt de weten schap zich bezig met het probleem van de pijn en meer nog met de verlichting en uit banning daarvan. En het is goed te weten, dat men heden ten dage beschikt over een groot aantal methoden waarmee werkelijk ondraaglijke pijn, zo dan al niet geheel geëlimineerd in ieder geval draaglijker ge maakt kan worden. Dit is lang niet altijd het geval geweest. Want hoewel Paracelsus in de zestiende w reeds gewezen had op de mogelijk heid van ether als pijnbestrijdend middel werd de eerste kies onder etherverdoving in 1842 door de Amerikaanse tandarts William Clarke getrokken. De eerste grote operatie onder etherverdoving had in 1846 te Boston (VS) plaats. Een jaar later werd de chloroform in Engeland geïntroduceerd dertien jaar later kwam het lachgas (distikstofoxide) als narcosemiddel in ge bruik, hoewel het al tientallen jaren als De oude Nederlandse meesters hadden een open oog voor het volksvermaak dat in vroeger eeuwen pijnlijke chirurgische ingrepen opriep. (Detail uit Jan Steen» „de keien snijder"). De rondtrekkende kiezentrekkers waren al even graag geziene artiesten op de dorpskermissen. roesmiddel (voorloper van marihuana, hasj en lsd; niets nieuws dus onder de zon) op huiselijke feestjes had gedomineerd. Drank als narcose Voor die tijd waren chirurgische ingrepen afschuwelijke zaken. De enige verdoving die men bijvoorbeeld bij een amputatie kon toepassen was de patiënt met alcohol lam te leggen, zodat hij in ieder geval iets on verschilliger tegenover de gang van zaken stond. En het is geenszins vermetel te ver onderstellen dat menig patiënt eerst bewust- teloos werd geslagen alvorens men tot de ingreep wilde overgaan. Men vraagt zich in dit verband wel eens af of de mens toen minder pijngevoelig was. Waarschijnlijk niet, maar de pijn was een dermate bege leidend en onafwendbaar levensverschijn i acupunctuur in het hedendaagse China, na, die er al werd toegepast toen in Europa Naalden op precies omschreven plaatsen in veroorzaken. Acupunctuur is een zeer oude kunst in Chi- verdovingsmethoden nog onbekend waren, het lichaam gebracht, moeten de verdoving sel, dat men er wellicht mentaal wat ge makkelijker tegenover stond. Of mogelijk verstond men toen, noodgedwongen, de kunst zijn eigen pijngevoelens te onder drukken, c.q. te beheersen. Overigens stuitte de introductie van pijnbe- strijdende middelen (analgetica) op tegen standen. Rechtzinnigen in de leer meenden dat pijn, evenals armoede en maatschappe lijke verhoudingen, een beproeving Gods was, waartegen men zich niet mocht ver weren. Een discussie die tot in deze tijd nog een echo had, toen koningin Elizabeth van Engeland een van haar kinderen ter wereld moest brengen en een lichte narco se op zijn plaats bleek. In de Britse pers betoogden narcose tegenstanders dat het Godè opdracht was „om in smarten kinde ren te baren". Tot goed begrip: het zijn doorgaans mannen die zulk soort bezwaren maken Gelukkig houdt de wetenschap zich uitslui tend bezig met die andere opdracht, name lijk „de aarde te onderwerpen overeenkom stig haar wetten". En als die wetten de mogelijkheid bieden om pijn en ziekten te bestrijden of te voorkomen is die bestrij ding alleen maar goed en lofwaar digToen bijvoorbeeld in het midden van de vorige eeuw de verdovende werking van de cocaïne ontdekt was, werd daarmee de mogelijkheid geopend tot het toedienen van plaatselijke verdovingen. Het spierver- lammende Zuidamerikaanse pijlengif cura re is heilzaam gebleken bij bepaalde zware operaties, waarbij spierontspanning een be langrijke voorwaarde is. Allemaal moge lijkheden, die de natuurwetten ons bieden. Klinieken I-Ieden ten dage ziin in verschillende delen van de wereld klinieken opgericht, waar men zich bezig houdt met de pijnbestrij ding. De bekendste is wel die van professor John Bonica in Seattle (VS), waaraan 23 specialisten, die vijftien verschillende ter reinen vertegenwoordigen, werkzaam zijn. De medische faculteit van de universiteit van Mainz beschikt thans ook over een der gelijke kliniek: deze staat onder leiding van professor Rudolf Frey. Deze soort kli nieken zijn veelal de laatste hoop voor hen die aan ondraaglijke neuralgieën (zenuwpij nen) of migraine (schele hoofdpijn) lijden. Het Dijkzigtziekenhuis in Rotterdam en het Leidse Academische Ziekenhuis kennen hun pijngroepen, waarvan verschillende specia listen en ook studenten deel uitmaken. Leider van de Leidse groep is de hoogle raar in de anestesiologie professor Johan Spierdijk. Deze zegt hierover: „Onze groep is interdisciplinair, staat dus tussen de groepen in en wij vormen geen behande- lingsteam. Wij bespreken de voorgelegde gevallen en adviseren de behandelende ge neesheer, eventueel met de bijstand van een van ons". Veel gewicht hecht professor Spierdijk aan de medisch-sociale begelei ding van de pijnpatiënt: „Men moet de pa tiënt ook zien als mens in zijn totaliteit: men moet iets weten van zijn psyche en mede aan de hand daarvan de behande lingswijze (therapie) bepalen. Dit kan wel eens tijdrovend zijn, maar het is noodzake lijk Zodoende komt men wel eens voor verrassende ontdekkingen te staan. Professor Spierdijk „Je wordt soms ge confronteerd met mensen met rugpijnen, van wie achteraf blijkt dat ze niet het werk ambiëren, dat zij verondersteld worden te doenPsychiatrische en psychologische bemoeienissen zijn doorgaans bij de behan deling van de pijnpatiënten onontbeerlijk. Het grote probleem is bovendien dat geen enkele deskundige zowel het feit van pijn als de hevigheid van pijn exact kan vast stellen, deze soort gevoelens zijn volledig subjectief. Waar eindigt de suggestie en be gint de realiteit? Wat is de invloed van de angst op de hevigheid van de pijn? Ook al om die redenen is begeleiding door psy chiater of psycholoog in veel gevallen wen selijk: Het terugbrengen tot de realiteit en het wegnemen van de angst kunnen soms de pijngevoelens terugdringen. Geen genezing Het moet ieder wel duidelijk zijn, dat het wegnemen van de pijn alleen geen gene zing is. Het is, in eerste aanleg het belang rijkste dat de oorzaak van de pijn wordt opgespoord, en dat een overeenkomstige behandelingswijze wordt vastgesteld. Dat is uiteraard het werk van de huisarts of ge consulteerde specialist. Het kan gebeuren dat men wel de juiste diagnose stelt, maar dat behandeling onmogelijk is; het kan ook gebeuren dat de juiste oorzaak niet kan worden vastgesteld en dat er dus ook geen behandeling kan worden ontworpen. Professor Spierdijk: „een enkele keer blij ken bij pijnpatiënten de behandelingsmetho den niet volledig te zijn uitgebuit. We hebben gevallen besproken waarbij wij door toepassing van andere of nieuwe genees middelen de oorzaak van de pijn konden wegnemen. Dit is het voordeel van de inter disciplinaire aanpak De patiënten met wie de pijngroep indirect (de pijngroep behandelt niet maar draagt bij voorkeur kennis over aan de behandelen de geneesheer) te maken heeft, vallen in 2 groepen uiteen: chronische pijnlijders, wier leven niet in gevaar is (niet-terminale pa tiënten) en lijders aan een ongeneeslijke, niet meer te behandelen ziekte, die onher roepelijk tot de dood leidt (terminale pa tiënten). In deze beide gevallen blijft er weinig anders over dan de pijn zoveel mo gelijk te onderdrukken, om het verdere le ven draaglijk te maken of om de laatste le vensdagen ofwel maanden te verlichten. Dat wil zeggen door het toedienen van pijn stillende middelen. Voorts de psychothera- peutsche: angst wegnemen, tot rust bren gen en Ieren te aanvaarden. Vervolgens de radiotherapeutische: bestralingen kunnen, in geval van kwaadaardige tumoren, vaak pijn verlichten. Verder de neurolytische methode; dat is het doden van een deel van de zenuw die de pijnsignalen doorgeeft, door middel van bepaalde vloeistoffen zoals fenol of alcohol en tenslotte de neurochirur- gische methode, volgens welke de betrok ken zenuw doorgesneden wordt, hetzij ter hoogte van de pijnplek, hetzij bij het rug- gemerg. In het uiterste geval is het nog mogelijk om die hersendelen stil te leggen waar de zenuwsignalen in pijngevoel „ver taald" worden. Of Leiden ooit over een speciale pijnkliniek zal komen te beschikken is thans nog niet te zeggen. „Er is voor zoiets goed ge schoold personeel nodig", aldus professor Spierdijk. Hij streeft er in ieder geval wel naar, dat een van de leden van de groep ervaringen kan opdoen in de kliniek van professor Bonica in Seattle. Acupunctuur In de tijd, dat de oude Grieken mensen met een ontwrichte heup behandelden door hen ondersteboven op te hangen, dat in de middeleeuwen een been zonder verdoving geamputeerd werd met als uitsmijter het dichtschroeien van de wonde; in die tijden beschikten de Chinezen, naar hun zeggen, over een methode die niet alleen' pijnstil lend, maar zelfs genezend zou werken: de acupunctuur. Dat wil zeggen: naalden plaatsen op nauwomschreven gebieden in de huid die, volgens de overlevering (en ook ervaring) overeenkomen met de te be handelen organen. De acapunctuur staat zeer in het teken van de discussie met het normale beeld: fer vente belijders enerzijds, sceptici ander zijds en een menigte belangstellenden tus sen beide uitersten in. De belangstelling is verklaarbaar. Prins Bernhard en Max Tail leur lieten zich acupuncturistisch behande len en er zijn teveel onverdachte getuigen die de narcosewerking van de acupunctuur hebben waargenomen om deze therapie naar het rijk van de kwakzalverij te ver wijzen. Het nieuwe, zelfbewuste China is bijzonder trots op deze oer-Chinese metho de, die klaarblijkelijk moeizaam verworven Westerse kennis naar de kroon steekt; poli tieke achtergronden voor de groeiende be langstelling voor de acupunctuur zijn dus aanwijsbaar. In één opzicht hebben de Chi nezen het gelijk aan hun kant: de acupunc tuur veronderstelt de volstrekte eenheid tussen geest en stof, een eenheid waarmee de Westerse geneeskundigen, meer geneigd de patiënt als een nauwomschreven ziekte geval te beschouwen, nog altijd worstelen. Amerikaanse neurologen en fysiologen heb ben gepoogd de pijnstillende werking van de acupunctuur te verklaren. Volgens hen zou het mogelijk zijn, dat de via bepaalde zenuwbanen lopende prikkels van de acu punctuurnaalden de iets langzamer voort bewegende pijnprikkels reeds bij het rugge- merg te vlug af zijn en deze blokkeren. Eén gevaar is duidelijk aanwezig. Door de verhoogde belangstelling en door het Ietwat mysterieuze aureool rond de acupunctuur kan deze methode zeer gemakkelijk vallen in handen van de beunhazerij. Dat zou be treurenswaardig zijn, want om met profes sor Spierdijk te spreken: „Indien de acu punctuur werkelijk pijnbestrijdend werkt, dan moet deze methode nader onderzocht worden T. VAN GRINSVEN De oude Grieken hingen patiënten met een ontwrichte heup ondersteboven op. De helper van de arts ging dan met zijn volle lichaamsgewicht aan de lijder hangen in de hoop dat het gewricht zelf de kom in schoot. Middelen om de man te verdoven waren er niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 17