Oma van Lynsey De Paul
bijna funest voor
carriere
Mounties Show met
twintig padvinders
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 20 OKTOBER *VRlJI
,P ia no les was op je kop krijgen
Achttien jaar geleden trachtte
een Victoriaans-georiënteerde
dwingeland van een grootmoe
der de toen vier jaar oude
Lynsey De Paul de beginselen
van het pianospel bij te bren
gen en, hoe paradoxaal het
ook moge klinken, dat zorgde
er bijna voor dat diezelfde
Lynsey De Paul nu niet prak
tisch in geheel West-Europa
hoog genoteerd staat met haar
formidabele hit „Sugar Me".
Het brave mens was dermate
ongeduldig dat in het hoofdje
van haar kleinkind „pianoles"
congruent werd aan .,op je
kop krijgen". Zij liet zich der
halve van het krukje glijden
en was met geen stok te bewe
gen dezelfde handeling in om
gekeerde volgorde te herhalen.
Inmiddels is Linsey opgegroeid
(nou, opgegroeid 't proces
stopte bij nauwelijks één me
ter zestig) tot een aantrekke
lijk blondje met prachtige
resulteerde er bij mij in dat
ik, tot grote teleurstelling van
Barbara, besloot een carrière
op te gaan bouwen als beel
dend kunstenares en me liet
inschrijven op het Hornsley
College of Art. Dat instituut
was nu niet bepaald wat ik
me van een academie had
voorgesteld want men deed er
meer aan polititek dan aan
kunst. Sit-ins en al dat soort
studentendemonstraties waren
aan de orde van de dag zodat
ik maar wat werk buiten
school om ging zoeken".
In deze periode ontwikkelde
haar creativiteit zich via het
maken van diverse illustraties
o.a. voor een1 boek van Jack
Wild en de reclamefolders van
een grote petroleummaat-
schappij. ,,Op een gegeven
moment gaat zo'n school dan
remmend werken en ik ging
er dan ook maar af, ditmaal
tot niemands teleurstelling"
glimlacht Linsey.
blauw-groene ogen, dat haar Naast kinderposters maakte zij
sporen op het pianistenvlak al
ruimschoots heeft verdiend.
Uit het navolgende gesprek
bleek dat Lynsey De Paul
zelfs een in veel opzichten ar
tistiek talent bezit, gekoppeld
aan een fijnzinnig stijlgevoel.
Tekenen
„Op m'n elfde jaar was ik een
beetje over dat „oma-com
plex" heen", vertelt ze, „en
begon ik maar weer met piano,
alleen ditmaal bij een geweldi
ge vrouw, Barbara Withers,
lerares aan the Royal Acade
my. Ik „ontdekte" Bach en de
volgende 4% jaar besteedde ik UOOfDfOOK
dan ook voornamelijk met me
op zijn muziek te concentreren Toch lag bij Greenaway niet het
platenhoezen en dat inspireer
de haar tot het schrijven van
een paar songs: „Gewoon om
een beetje te relaxen, ik dacht
er eigenlijk nooit aan ze ie
mand te laten horen. Maar
toen ik bezig was met de al
bums van the Pipkins ont
moette ik Roger Greenaway,
je weet wel die co-writer van
bijvoorbeeld „I like to teach
the world to sing". A1 m'n
moed bijeen garend ben ik
eens naar hem toegestapt met
wat nummers en grappig ge
noeg liet hij er nog vijf van
uitgeven ook".
Ron Roko. schepper van „Ru
pert Bear". De kans om hier
op een Franse tekst te maken
ging verloren omdat haar
grammatica dat eenvoudig
niet toeliet.
,Een jaar later", vervolgt Lin
sey, „belde Geoffry Heath van
ATV-Kirshner om de een of
andere onduidelijke reden op
en vroeg of ik geen zin had
om een paar nummers te
componeren. Samen met Ron
schreef ik „Storm in a Tea
maar toen ik zo'n jaar of z
tien was vroeg ik me af of
mijn hele leven met muziek
gevuld zou kunnen worden, je
kent zo'n crisistijd wel. Het
beginpunt van Linsey's carriè
re, dat kwam pas enige tijd
later, toen ze voor de huidige
ATV-Kirshner ging werken.
Daar kwam ze in kontakt met
cup" dat door de Fortunes
naar een zevende plaats ge
zongen werd. Toen ging ik het
componeren eigenlijk pas se
rieus nemen en Geoff kreeg
me zo ver dat ik een album
maakte met nummers van
mezelf en/of Ron of Barry
Green, met wie ik later
„Crossword Puzzle" en „Hou
se of Cards" zou maken - ver
tolkt door respektievelijk Dana
en Tony Blackburn".
Nu is het natuurlijk verschrikke
lijk leuk om een langspeler te
hebben vol eigen nummers die
je ook nog eens zelf gearran
geerd en geproduceerd hebt,
maar wanneer geen platen
maatschappij aan de deur
komt met de dringende bede
het materiaal uit te mogen Miiyifsls
impasse
totdat iemand tegen me zei
dat ik een goede manager en
producer nodig had,
zoals Harold Davidson of Gor
don Mills. Dat bleek de sleutel
tot het succes. Met de gedach
te „Nee heb je ja kun je krij
gen" ben ik toen maar eens
bij MAM binnetïgestapt en
toen ik eruit kwam waren Ha
rold Davidson en Dick Katz
m'n managers en Gordon Mills
mijn producer. Sinds die tijd
veranderde alles natuurlijk
bijzonder snel. Eerst compo
neerde ik om bij te komen
van het tekenen, nu werd het
precies andersom".
Hetgeen inhoudt dat Linsey De
Paul als een soort vrijetijdsbe
steding haar eigen hoezen ont
werpt....
Lynsey de Paul: van beeldende kunst tot muziek.
haar n;
wers"
gue" e
Londense composito-
en fiks aantal hits op
lam staan: „Ivory To-
(„vind ik m'n beste
ïr"), „Tip of my Ton-
i „House of Cards", om
paar te noemen. Ze
heeft dus alle recht van spre
ken en haar oordeel blijkt
even gedecideerd als genuan
ceerd: „Het belangrijkste vind
ik veelzijdigheid... dat is ook
de reden van het succes
Bernie Taupin, Burt Bacha-
rach en Hal David zijn in
staat de twee-eenheid tussen
interessante en originele tek
sten enerzijds en goed uitgeba
lanceerde melodiestructuren
anderzijds tot stand te bren
gen.
Muziek is de meest pure vorm
van expressie die er is: Ieder
een reageert op ritme, niet ie
dereen op visuele kunst".
de Beatles en daarom waren en Na een korte pauze: „Ik hou
brengen schiet je er bitter
weinig i
op.
Ondertussen heeft deze ambi-
zijn ze groots - bovendien pro
beerden ze nooit iets, ze DE
DEN het gewoon. Om dezelfde
reden ben ik enorme fan van
Gilbert O'Sullivan. Hij, en met
hem mensen als Elton John,
van alle soorten muziek, be
halve van progressieve. Dat
kan in de eerste plaats komen
omdat ik het niet begrijp,
maar naar mijn mening geven
progressieve musici zichzelf
teveel toe, ze laten zich te
snel meeslepen door ver bui
ten de muziek liggende facto
ren. Volgens mij - maar dat is
erg persoonlijk - hoef je er
niet zo van uit te gaan dat het
iedereen interesseert hoe jij
excessief denkt".
Het lijkt erop dat Linsey De
Paul zich gaat scharen onder
de grote entertainers en het
daarmee erg druk gaat krij
gen. „Ik hoop alleen", zegt ze
tot slot, „dat ik de tijd kan
vinden om het tekenen én mu
siceren nog eens te combine
ren door een tekenfilm te ma
ken. Maar dat is toekomst
HANS ROUW.
Martine Bijl te gast bij Piet en Renée.
Rika Zarai in Zevensprong.
Dat de ene omroep een andere
aanvalt op een programma dat
oog niet is uitgezonden is een
tiogal uniek feit in omroepland.
Gisteren gebeurde zulks in de
tKOR-radio-rubriek Kleur. De
Haagse predikant ds. A. J. R.
strussaard opperde bezwaren te-
fen het forum-gesprek over ho-
nofilic dat later op de avond
loor EO-t.v. zou worden uitge
vonden.
)ie bezwaren golden de een-
(jdige samenstelling van het
orum. Ds. Brussaard kon vooraf
'aststellen welke argumenten op
af el zouden komen. Hfj kon ze
'ooraf kwalificeren als gevaarlijk
'oor de volksgezondheid, wijzend
inder meer op het grote aantal
ielfmoorden bij niet-aanvaarden
tt deze kringen.
iet enge feit was dat ds. Brus-
iaard voor 100 procent gelijk
Ireeg. De discussie was be-
lachtzaam, bepaald niet liefde-
bos, maar uitermate eenzijdig.
Ilngste argument: als we de
I|jbel nu anders interpreteren als
'roegcr valt elke zekerheid w eg.
order op de avond had ds.
russaard de honderden doden
ymemoreerd die, alleen in ons
,nd( op „bijbelse motieven" het
•ven lieten onder beulshanden.
,*er drie weken komt een „ver-
Jg" in een gesprek met homo-
len en „genezenen". We hou
den ons hart vast. Omdat we
vrezen dat de EO in dit pro
gramma het „eigen gelijk" te
stevig heeft ingebouwd om tot
een verantwoorde objectiviteit te
komen.
Bij de VPRO zagen we Menno
ter Br,aaks „De Pantserkrant",
zijn enige toneelstuk, dat destijds
slechts één opvoering (door stu
dententoneel) haalde en dat geen
goed woord van de critici kreeg.
Die critici van toen hadden ge
lijk. De opvoering van nu had
alleen een curieus element om
dat het problemen aan de orde
stelde die opnieuw actueel zijn.
We willen tenslotte de EO prij
zen om het concert dat als hoog
tepunt Rachmaninoff „II" had
in een eminente uitvoering door
Daniel Wayenberg. Persoonlijk
vinden we wèl dat het beste
beeld bij een concert het con
cert is en niet wat wezenloze
natuurplaatjes die de aandacht
van de muziek alleen maar kun
nen afleiden.
En we willen de VPRO laken
omdat in „Van wie is dat huis?"
werd gepropageerd dat de laagst
betaalden in verkrottende wijken
blijven wonen en niet doorstro
men naar woningen met modern
comfort die, dankzij de huur
subsidie, ook voor hen betaal
baar zjjn.
Vg.
Vanavond zendt de AVRO-t.v. de
eerste Mounties Show van het
nieuwe seizoen uit. Renè van
Vooren en Piet Bambergen zul
len voor het zesde achtereenvol
gende jaar hun maandelijkse
show presenteren.
De Mounties zouden de Mounties
niet zijn, als zij weer niet voor
wat nieuws in hun programma's
hadden gezorgd en dat „nieu
we" zal dan op de eerste plaats
in de aankleding van de show te
zien zijn. In een groot decor
van Mia Schlosser maken ze
voortaan hun entree, omringd
door een groep balletmeisjes.
Ook de finale zal in een groot
ser opgezette vorm op het
scherm worden gebracht. Hier
aan zal door steeds wisselende
groepen worden deelgenomen.
Voor deze eerste keer zal dat
een groep van twintig padvin
ders uit Hilversum zijn. En dan
zijn er natuurlijk de sketches,
de vlugge beeldgrapjes en de
binnen- en buitenlandse arties
ten, die ook in voorafgaande ja
ren hun plaats in de Mounties
Show vonden, maar met dit ver
schil, dat voor het nieuwe sei
zoen de sketches en grapjes
korter zijn dan vroeger en in
een snellere opeenvolging zullen
worden gebracht.
Ned. I 20.21 uur.
Zevensprong
De TROS start vana\ond het
tweede seizoen van het pro
gramma Zevensprong, een ze
vental uitzendingen, waarin va
kantie, recreatie en toerisme
Hou 't scherm
in het oog
centraal staan. Door middel van
spelen, vragen en opdrachten
kunnen de deelnemende echtpa
ren weer een reis winnen naar
een oord tenminste 4000 km.
van Nederland verwijderd. Een
nieuw gezicht in het programma
is Willy Dobbe, beter bekend
als NOS-omroepster. Zij zal sa
men met Jan Theys de presen
tatie verzorgen. Als gasten ziet
men deze keer Rika Zarai,
Freddy Quinn, Les Humphries
Singers en de variété-groep Les
Brisios.
Ned. I 20.21 uur.
moordt hij haar op een eenzame
heuvel. Inspecteur Lewis Erski-
ne en agent Colby komen bij
het onderzoek op Garnett's
spoor doordat de misdaad hen
zo sterk aan een andere moord,
een jaar eerder doet denken. In
tussen probeert Harley een
dienstertje om te kopen hem
niet te verraden. Maar als Ers-
kine en Colby verschijnen dreigt
hij ook haar te vermoorden.
Ned. I 21.45 uur.
En Public
De F. B. I.
In de afdeling De Zondebok gaat
het om de moord op Karen Bla-
keley. Zij wordt gevolgd door
Harley Garnett, de zoon van
een rijke weduwe, die haar auto
onklaar maakte en haar dus
een lift aanbood. Later ver-
De TROS besluit met een door
Liesbeth List en Rod McKuen
gedeelde En Public. Eén en an
der in verband met het onlangs
verschenen album, waarop Lies
beth en Rod behalve hun eigen
liedjes enkele duetten zingen.
Vanavond kan men hiervan een
paar horen.
Ned. I 22.35 uur.
Met enige moeite zijn in deze twee Mounties padvinders te herkennen.
De laafste der
Mohikanen
De Hurons onder aanvoering van
Magua nemen Cora, Alice en
Heyward gevangen. Als ze voor
de nacht stoppen vraagt Hey
ward aan Magua wat zijn plan
nen zijn. Magua vertelt Cora
zijn verhaal en hoe hij bij zijn
eigen stam in ongenade viel.
Toen de eerste Europeanen
kwamen lieten ze hem vuurwa
ter drinken, waardoor hij zo
werd beïnvloed. Hij liep naar de
Engelsen over, maar mocht nu
geen vuurwater drinken. Toch
werd hij een keer dronken en
werd toen zo hardhandig ge
straft dat hij nu op wraak zint.
Heyward probeert Magua over
te halen om hen vrij te laten.
Magua wil hen wel laten gaan,
op voorwaarde dat Cora blijft.
Ned. II 19.05 uur.
Hamlet
Freddy Quin in Zevensprong.
In het programma Uit de Kunst
van de NOS-televisie wordt o.m.
aandacht besteed aan The Ma-
rowitz Hamlet, aan de schrijver
Rob Nieuwenhuys en aan kin
derspeelgoed uit Deventer. The
Marowitz Hamlet is een collage
van de Hamlet van Shakespea
re. In 1966 werd dit stuk ge
speeld in The Jeanette Cohrane
Theatre. Dit jaar heeft Maro
witz zijn stuk zelf geregisseerd
in The Open Space Theatre te
Londen. Marowitz is directeur
van dit theater. Zijn bedoeling
is om van Hamlet een eigentijds
stuk te maken, waarbii de typi
sche conflictstof naar deze tijd
met zijn eigen probh.men is
overgebracht. Het stuk wordt
uitgebracht in samenwerking
met het Mickery Circuit onder
auspiciën van WIKOR.
Ned. II 22.40 uur.
School uit
Zoetermeer
in Klassewerk
(Van orze radio- en tv-redactie.)
HILVERSUM In het tv-pro-
gramma van de KRO voor de
wat oudere kinderen, Klasse-
werk, volgende week zaterdag
middag, treden leerlingen van
de Prinses Christinaschool te
Zoetermeer in het krijt tegen
een aantal andere scholen.
Eddy Matthieu en
Gleemen Creation
in Springplank
(Van onze radio- en tv-redactie.)
HILVERSUM In het KRO-ra-
dioprogramma Springplank van
vanavond om 19.00 uur kan men
luisteren naar de Delftse zanger
Edy Matthieu, die op een audi
tie voor dit programma de der
de prijs haalde.
De eerste prijs werd gewonnen
door de Haagse groep The New
Gleemen Creation. Zij treden
voltgende week vrijdag op in
het radioprogramma Spring
plank.
H. Kikkert
25 jaar bij NCRV
UTRECHT (ANP) De heer H.
Kikkert, lid van de Tweede Ka
mer voor de CHU, jubileert als
bestuurder van de NCRV. Hij is
dezer dagen 25 jaar lid van het
algemeen bestuur van deze om
roep.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
TROS:
19.05 uu
19.10 uu
19.30 uu
20.00 uu
20.21 uu
21.45 uu:
22.35 uu
Calimero
Flipper
Journaal
Zevensprong
De FBI
En public met Liesli
List en Rod McH
22.25 uur Journaal
NEDERLAND II
,EIDE
raads
ontwi
I huisv
ken
niet
18.45 uur Ti-ta tovenaar
18.55 uur Journaal
AVRO:
19.05 uur De laatste der
Mohikanen "ing
20.00 uur Journaal
20.21 uur De Mounties-show I zove®
21.10 uur Bijpraten met man)
Biesheuvel -Va"
21.20 uur Voor de vuist weg sen J
22.45 uur Ontdek je plekje sprak
mm m.r ir,t de kunst van
Journaal °p?nt
huize
sultai
kwan
venta
maak
buurt
23.15 i
verhe
MORGEN
NEDERLAND I
10.30 uur Teleac. nen.
16.00 uur Journaal verge
VARA I op d(
16.02 uur Kijk naar je eige i king
1 17.00 uur De kinderen vani s0°rt
Zeekraaibaai andei
18.45 uur Ti-ta tovenaar den-
18.55 uur Journaal venta
19.05 uur Coronation Street
20.00 uur Journaal
20.21 uur Een van de acht
22.10 uur Achter het nieuws
23.00 uur Loosdrecht Jazz Ft^ houd
val
23.30 uur Journaal
de w
NEDERLAND II
18.45 uur Ti-ta tovenaar
18.55 uur Journaal
NCRV
19.05 uur De vrouw in het w:
19.30 uur Beter samen
20.00 uur Journaal
20.21 uur Sport
20.30 uur Frangoise Gaillardi
het leven van andei
21.35 uur Sport
21.45 uur Country and Westei
22.00 uur Een kar vol verha
22.20 uur Farce Majeure
22.45 uur Sport
1 22.50 uur Ander nieuws
23.15 uur Journaal
meen
geen
over
RADIO
HEDEN
HILVERSUM I.
)m 18.20-18.30 Uitzending i._.
KRO: 19.00 (S) Springplank:
artiesten. 19.30 En toch kerk:]
sprekken over kerk en kerk-z
onze tijd. 19.45 De zing
muz. in de liturgie. 20.00 In I
woord op uw schrijven. Verz.
22.00 fS) Kursief: satiri
22.30 Nws. 22.40 (S) Goal
progr. 23.55-24.00 Nws.
LVERSUM
18.00 (S) Licl
18.30 Nws. IS.41 Echo. 18.50 Verl
ning: nws. feiten en achtergron
op sociaal-maatschappelijk ten i
10.00 Nws. 20.15 VPRO-!
dag konsert) VARA: 21.00 (S) S
burger Kcstsplele 1972: Ween»
harmonisch Orkest en Weens SU
öperakoor met solist: klass i
In de pauze: voordracht. 22.55
De Staalkaart. 23.55-24.00 Nwi
BRUSSEL 324 i
8.00 Nws. 18.05 Voor de soldaten. 1
Paardespnrtber. 18.30 Wegwijs
zen. 18.45 Sportmag. 18.55 Taar
ken. 18.57 Gitaarmuz. 19.00 Nwi
actual. 19.30 Lichte muz. (19.40 N
rig Engels). 19.45 Literair pro
20.00 Klass. muz. 22.00 Nw
Zeven Kunsten. 22.15 Spaanse 4
22.20 Self
MORGEN
HILVERSUM I
informaties
13.00 Nws. 13.11 Dingen
13.23 (S) Dit ls het begin: jong
programma. BÉfiÉf
■nPHMPHB V ARA-V
NOS: 14 4' F ra ns-Dull --Engels
luisterprogr.
15.30 Internat.
ning (17.15 Tweeënvijftig Vrfl
weken. discussie. 17.40 "•"J
Science: Hebben wij niet
een verandering van ha
VARA: 17.55 MededeL
HILVERSUM II.
met jonge luisteraars. 10.30 1
10.33 iS< Route - A: amus. touil.
in Ned 11.55 Mededel. 12.00 AW
12.16 Overheldsvoorl. ExporUVl*
len nws.. wenken en adviezeif'
expnrtgebled. 12.26 Mededel.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws
15.30 Nws. 15.33 tf
thuis...: verzocVp
HILVERSUM 1
sCRV7.00 Nws. 7.02 Zing. rif
zing!: lichte vokale muz. 'ff
Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Pers vei
10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de kolf-
(11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Elf
Pop. 13.00 Nws. 13.03 Pop Sta»
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Pop"
ter. 16.00 Nws. 16.03 Sportshe»
Nws.) N&
JW.. de Drar'
0 Nws. 19.02 D*
die tijd Herinner*
testen en solist*
Tei
Voorsch
ook z
aan d
tauree
de re
Ciale
nomei
het
Zuid.
verbli;
wanne
..Worde
«en o\
dit all
even
nws.
en mU»?
I Nws. g
iongs.
ebbe
water
12.0(1 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.50 V
tenl. pe soverz. 13.00 Nws. w<
en toneelagenda. 13.20 Made I"
glum. 14.00 Nws. 14.03 Made In
glum. (15.00 Nws). 16.00 Hoortf
16.34 Lichte muz. J7.00 Nws. er
dedel. 17.10 Nwe. platen.