Jan de Hartog Stap in de spaarweek even bij ons binnen „KINDEREN VAN HET LICHT" „Ik heb de tegenwoordigheid Gods ervaren, als de ontknoping van een thriller'' GAF ZICHZELF VIJF JAAR CELLULAIR OM NIEUWE ROMANCYCLUS TE SCHRIJVEN een meeslepend document RaiffeisenbankfZi Boerenleenbank ;R 197 chappel linistrati behoort, EN HAAG Filmregisseur udwig Berger noemde hem ,Een mengsel van zout ater en bijbel dat je alleen in olland vindt". Dat was vlak )or de Tweede Wereldoorlog opnamen voor de film „Er- .'ns in Nederland", maar de waarom 't ging is niet erg ng in dat Nederland gebleven, in de Hartog, een van onze eest gelezen en minst bespro- ;n romanciers, vluchtte in 1943 aar Engeland en kwam hier et meer terug. Alleen inciden- el nog, zoals deze maand ter egeleiding van de Nederlandse iiblicatie van het eerste deel an zijn levenswerk, „Kinderen an het licht", het begin van de imancyclus over de geschiede- de Quakers. Jan de Har- g verblijft in Nederland, er- ens, op een onbekend adres en ioet via z'n uitgever Elsevier enaderd worden voor een inter- lew. in interview", zegt die uitge- aarzelend door de telefoon, wat voor oplaag heeft uw nt dan wel? En bent u van t er een groot stuk van te laken? Kijk, ik moet 't een i iwrJeetie verkopen want Jan de artog wordt liefst zo weinig logelijk gestoord". Niettemin t de schrijver enkele dagen la- ir welgemoed in z'n „apepak- (zoals ie zelf zegt) ten bu- /an Elsevier in Amsterdam ereed. Breed lachend, Ameri- aans joviaal is hij bereid elk ig bekw; roor(i desnoods voor je te spel- citeert hij tussen neus er ppen door theologen en filoso en. van Augustinus tot Hegel, n bekent hij dat dit het laatste iterview is dat hij geeft. Ook in Nederland werkt hij door aan de latste delen van zijn quatrolo- ie. De eerste twee delen zijn i Amerika in één band uit, Ne en ervaiTftti\and kan deel II in januari :e afde volgend jaar verwachten. Een ook gaafaerk waaraan hij sinds 27 ja nuari 1969 bezig is na een jaar of tien voorbereidingen -- Uin Swan 7 uur 's ochtends tot een of 4 's middags behalve op .idag en waaraan hij nog wel in jaar zal zitten. „Ik heb me telf cellulair gegeven. De een zit n Leeuwarden en ik „zit" te ichrijven. Pas als ik klaar hen ieer ik „in de wereld" terug. in accoi. experien .tinn» iet kafa b.v. poorboekje /Iet recht „in de wereld" want lat is de Quaker-term voor alles /buiten hun ..vredig Koninkrijk". IK Na zijn komst in Amerika, 1962, werd De Hartog zelf Quaker en UICTIijn nieuwste boek is het ver- laai van drie eeuwen Quaker lom, vanaf het ontstaan in 1652 net George" Fox en Margaret ish knowfell. Het eerste deel speelt in Ingeland, het tweede in Penn- ivlvania, het derde in Indiana zou worden het Congres voor stelde alle Indianenzaken door Quakers te laten regelen. On langs nog hadden de Seneca In dianen een geschil over land met de Federale regering. Ze wilden alleen onderhandelen als er Quakers bij waren. Ze zijn toch belazerd hoor, ondanks dat. Maar op die manier kon het in elk geval onder de aandacht ge bracht worden. Als je er ooit toe komt het tweede deel, „Het hei lig experiment" te lezen, merk je dat de Quakers ook het eerst de slavernij afschaften. In die Quakerarchieven heb ik er de tails over gevonden. Nikkers In 1756 is een boer zo ver ge gaan dat hij z'n slaven de vrij heid gaf. Maar dat kon niet zo maar, want loslopende negers werden opgepikt door de Angli caanse kerk en verkocht ten bate van de liefdadigheid. Die boer heeft z'n plantage onder de negers verdeeld, heeft al z'n be zit verkocht, hij had geen spie meer (z'n vrouw heeft 't ver domd hoor, die is weggelopen) en is zich tussen de Indianen gaan vestigen, in Indiana. Maar die negers konden zich niet handhaven, naburige plantages begonnen gevechten te provoce ren zodat ze hun land moesten verkopen. Sommigen verbrasten het geld en werden prompt weer opgepikt. het vierde in New Mexico. In leel 1 houdt De Hartog al zo'n Iwaalf personages aan het lijn tje, in deel twee stijgt die veel- ïeid zelfs tot twintig. „Je moest ligenlijk bij me thuis in Florida tunnen komen kijken", zégt Jan de Hartog. „Aan een muur zo groot als deze hangt m'n .spoorboekje". Eén geweldig prikbord waarop ik op kleine kaartjes alle handelingen in die vier boeken heb vastgelegd. In telegramstijl en beperkt tot de werkelijke actie. Dat was het begin. Daarna heb ik een ring band genomen en elke scène, ie- d^r van die kaartjes, uitgewerkt tot twintig regels. Van daaruit ben ik bladzij voor bladzij aan het werk gegaan. Je hoeft je met meer af te vragen „hoe sluit dat bij elkaar aan", dat ligt al vast. Het enorme gevaar is dat 't veel langer duurt voor je merkt dat je op de verkeerde weg bent. Het meest hachelijke moment is niet he* schrijven zelf. Ik ken het vak. Theologische thriller Het boek noemt Jan de Hartog zelf „een theologische thriller". „Het Is eigenlijk een zeer Ne derlands boek. Het eerste deel nog niet, maar daarna is het 't meest Nederlandse na „Hollands Glorie". De problematiek leeft 'hier veel meer dan in Amerika. Wij zijn in feite nog een zeven tiende ecuws iand. Ik heb „Het Koninkrijk van de Vrede" niet alleen geschreven omdat ik Qua ker ben. Het is ook een fascine rend verhaal De geschiedenis van de Quakers en de geschiede nis van Amerika en de „Ameri kaanse droom" die in feite toch geen materialistische maar een ethische droom is. Quakers ken nen geen dominee, geen kerk, geen sacrament. Laat uw leven spreken, zeggen ze. Aan het eind van hun leven hebben de meester Quakers „journals" ge schreven waarin ze getuigen hoe hun leven gesproken heeft. Geen dagboeken, maar verslagen. Na hun dood kreeg de familie ze. Niemand las ze ooit en ze wer den in een mausoleum bijgezet. Tot een gek zoals ik erin gedo ken ben. Nou, iets saaiers kan je je niet voorstellen. Verschrik kelijk vervelend en alles in dat oude Engels geschreven met van die lange s-en in plaats van de letter f. Net of iedereen in die tijd sliste. Maar ik ontdekte, door toeval of leiding, hoe je 't noemen wilt, dat als je steeds de eerste vijftig bladzijden met slaapmiddelen oversloeg, je mid den in de conflicten terecht kwam. En dan wordt 't fascine rende lectuur. Want 't waren wél mensen, verdikkie. Al die journaals waren gevormd naar dat van George Fox, de eerste Quaker. Maar dat was een ver valsing. Zijn vrouw Margaret Fell, heeft het namelijk „uitge geven" en zij gaf niet de ware Fox in druk door, maar de Fox zoals zij vond dat ie moest zijn. Toen dat ontdekt werd, waren de Quakers al naar héér beeld gevormd en 't is ook niet zo gek dat de Quakers in wezen een be weging van vrouwen is. Het moederlijke, de vrouwelijke deernis speelt een grote rol. De Quaker-geschiedenis zit vol fi guren als Florence Nightingale en Elizabeth Fry. Subversieve engerd Jan de Hartog is een mengsel van predikant en zeerover, een „ver teller" zoals de kritiek hem nog al eens minachtend verwijt, maar ook in levende lijve een begenadigd verteller. Na een paar jaar naast zijn i r Mar lt, zal de eiding jorie (zijn tweede vrouw na zijn huwelijk met de dochter van de Engelse auteur J. B. Priestley) als „stille Quaker" geleefd te hebben, ging ook hij zich aan de typische Quaker dienstbaarheid wijden. Zijn „ti tel" luidt voluit hij dicteert 't lachend met hoofdletters en al Clerk of Meeting for Suffe rings of South Eastern Yearly Meeting of the Religious Society of Friends". D.w.z. hij is „voor zitter" van het oudste hulpcomi té voor Quakers-in-moeilijkhe- den. Ouden van dagen die het slachtoffer zijn geworden van de „welzijnsindustrie" (geriatrie in dustry) „in Amerika exploite ren ze alles behalve de laatste snik" armen en dienstweige raars worden geholpen door zijn afdeling van het „Genoot schap der Vrienden". „We bou wen nu in Florida waar veel oude Quakers hun laatste jaren komen doorbrengen een dorp voor bejaarden mei een kostschool. Jeugd en grootouders bij elkaar. Het hele geval wordt door de Quakers zelf bekostigd. Quakers in Amerika geven iedere week één maaltijd op. Ze vasten niet, maar in plaats van een warme maaltijd eten ze een boterham metje. Het gaat niet om grote bediagen, maar voor een gezin van vier mensen is dat zo'n drie dollar per week. Quakers ken nen geen dienstplicht. En als dienstweigeraars ook geen alter natieve dienst willen doen omdat ze dan toch 't systeem helpen, verdedig ik ze voor de rechter. Ik zal er wel als subversieve en gerd bekend staan. Als zo'n jon gen de gevangenis ingaat, krijgt ie wekelijks een pakket van ons en als ie getrouwd is en z'n ge zin is armlastig verzorgen wij dal ook. „Theologie verdeelt, dienstbaarheid verenigt", is de spreuk van de Quakers" zegt Jan de Hartog. zelf zoon van een theoloog. „Wij zijn de Vin- centianen van de Protestantse Kerk, dat is de beste definitie". pachtten land van de Indianen, voor niet al te veel geld neem ik aan, maar de andere blanken vonden dat stapelkrankzinnig. Indianen schoot je voor hun bliksem daar onderhandelde je je niet mee. En dan begonnen ze ook nog Quakerschooltjes waar ook Indiaanse kinderen op kwamen. De Quakers raakten zo vertrouwd met de Indianen dat Ulysses Grant toen ie president huifkarren en ploegen en zij gin gen zich om hun vroegere eige naar vestigen als vrije boeren. Toen een jaar of vijftig later zich een golf van niet-Quakers in Indiana vestigde, begonnen di? nieuwe "settlers" de "nik kers" al gauw te sarren en aan gezien Quakers geweldloosheid prediken viel daar weinig aan te doen. Een groot deel van de ne gers is teruggegaan naar Afrika om daar opnieuw te beginnen en in Kenya heb je nu dan ook numeriek de grootste „verga dering" van Quakers." Tweede Tolstoi "In een Amerikaans TV-pro- gramma, de "To-day-show" dat "nationwide" wordt uitgezonden heb ik naar aanleiding van m'n boek verteld over dat "Heilig experiment". Dat er bij de op lossing van die problemen geen schot gelost is. De interviewer kreeg er zelfs ruzie met me over. "Is dat nou zo belangrijk? D'r is toch niets van over geble ven, of wel?" zei die. Nou, zei ik, aan kan je Abraham Lincoln ook wel vergeten, daar is ook niets van overgebleven. Daar heb ik aardig wat boze brieven op gekregen." .Tan de Hartog, de Nederlandse auteur die in het Engels schrijft, lacht er om. "Ik ben in 1949 via tsneelstukken op het Engels overgegaan. "Stella" was het eeiste boek ln 't Engels. Als je goed leest, merk je dat het veel soberder is geschreven dan m'n werk daarvoor, 't Staat ook in de eerste persoon, 't Is één lan ge monoloog." Over profeten die in eigen land niét of nauwelijks geëerd worden kan Jan de Har tog meepraten. Hij is Neder lands meest verfilmde auteur, een stuk als "Het Hemelbed" werd van Broadway tot Wenen op het toneel gebracht, in Parijs loopt nu een nieuwe produktie van dat stuk met Jean Claude Brialy in de hoofdrol. "In Ame rika word ik besproken als lite raire schrijver met auteurs als Saul Bellow en John Barth. 't Gekke is dat gymnasiasten mij hier niet voor hun eindexamen mogen lezen, maar het in Ame rika móeten. Ik krijg herhaalde lijk brieven van scholieren met: Ik moet een scriptie over u ma ken. Dan stuur ik ze maar een gestencild papier met m'n curri culum vitae er op. De Los Ange les Times schreef over het eer ste deel van "Het koninkrijk van de vrede": Het is best mo gelijk dat deze Nederlander hiermee de grote legendarische Amerikaanse roman heeft ge schreven. En die Los Angeles Times is niet bepaald het Nieuwsblad van Abcoude. In Philadelphia vergeleek een krant me met Tolstoï. Nou mag 't van mij best minder hoor. Maar in Nederland houd ik zeer princi pieel het predikaat "verteller". En dat is toch een tikkie kort zichtig. Nou heeft dat Nederlandse oor deel te maken met het ontbre ken van een verhalende traditie. Nederlanders zijn schilders, ook in de literatuur. En we willen hier graag "de vent" achter de vorm zien. Maar in "Oorlog en Vrede" zie je toch ook weinig van de vent Tolstoï. Het is leuk om een Balzac te kennen, maar z'n werk gaat de vent verre te boven. Ik heb twee jaar lang in een negerziekenhuis in Houston gewerkt. Twee jaar lang op een sterfzaaltje waar mensen bezig waren dood te gaan zonder offi cieel aanwezig te zijn. Want dat zou het sterftecijfer op de zie kenhuisstatistieken ongunstig beïnvloeden. Niet dat ik zo veel kon doen. Ik zette ze op de pot, gaf ze te drinken, nam de bloed druk op en verschoonde ze. Maar déér heb ik de te genwoordigheid Gods ervaren. Als de ontknoping van een thril ler. De deernis die zich daar meedeelde was niet te verklaren uit m'n eigen persoon, of m'n goeie hart. Welnee! Ik was een instrument voor een kosmische deernis. En die tegenwoordig heid Gods die door je heen- breekt en je toch in staat stelt een boek als "Het ziekenhuis" te schrijven, daar gaat 't om". Is 't voor een Quaker niet moei lijk juist in een land als Ameri ka te leven? Jan de Hartog, bijna enthousiast: "Ontzettend! Maar daarom blijf ik juist. Hier zit je in de zaal, daar sta je op het to neel. Het is hier heerlijk hoor, rustig zonder alsmaar die oorlog in Vietnam boven je hoofd. Dat is eer. wanhoop die aan de Ame rikanen knaagt. Het sterkste en rijkste land ter wereld dat als maar probeert een boerenrepu- bliekje te verpulveren, wat niet eens lukt. En clan een land dat op de idee van vrijheid is ge grondvest. Die oorlog heeft geen enkele rechtvaardiging meer. Jan de Hartog heeft zich met zijn vrouw ook al ingezet voor de ge volgen van de Koreaanse oorlog en in '67 twee Koreaanse wees kinderen aangenomen. "Iedere oorlog is een burgeroorlog heeft George Fox gezegd. Ik heb het er laatst met astronaut Collins bij ons in Houston over gehad. Als je terugkomt van de maan en je ziet die blauwe bol met sluiers weer, heb je het gevoel dat je thuiskomt, zei Collins. En als je dat ziet weet je dat Fox gelijk had: Iedere oorlog op die bol is een burgeroorlog". BERT JANSMA Jan de Hartog's „Kinderen van het licht" is het eerste deel van een romancyclus („Het konink rijk van de Vrede") die in omvang groter wordt dan het totale voorgaande werk van de schrijver. Het vertelt de geschiedenis van drie eeuwen Qua- 'kerdom, beginnen in het jaar 1652 wanneer over het drijfzand van Morecambebay in Enge land een ruiter nadert. Het is George Fox, rond reizend prediker van de liefde die later in Mar garet Fell, vrouw van een opperrechter, de vol maakte tegenspeelster vindt die met hem de Qua- 'ker-beweging, ofwel „Het Genootschap der Vrien den" sticht. Jan de Hartog wil wel van het sinds J..Hollands Glorie" op hem rustende predikaat •«verteller" af. Wat mij betreft kan dat. „Kinde ren van het licht" is een meeslepend stuk ge schiedenis, met sterke dramatische scènes waarin je de toneelschrijver De Hartog herkent met een veelheid van knap volgehouden romanfiguren die historisch zijn (voor een deel) maar nergens stof fig. De Hartog gaat niets uit de weg. Niet de wreedheden van de tijd van Cromwell, de achter volgingen, maar ook niet de hysterie die Fox' liefdesprediking ook teweeg bracht. „Kinderen van het licht" heeft z'n zwakke kanten, een te grote nadrukkelijkheid (in de „innerlijke monolo gen") terwijl de veranderingen in Margaret Feil aanvaardbaarder zouden zijn met meer „voorhis torie". Maar door de geschiedenis heen voel je De Hartog kiezen voor de „deernis", de Fell- kant" van de Quakers, het daadwerkelijke helpen van armen en verdrukten. „Kinderen van het licht" is een goede historische roman en meer, het is een meeslepend document. BERT JANSMA Indianen Als Nederlander is hij een van de 135 Quakers hier te lande, in Amerika is hij een van de 200.000, voornamelijk woonachtig in de staten Indiana en Pennsyl vania, genoemd naar Quaker William .Penn. De Hartog: „Toen William Penn in Amerika aankwam werd ie door de Dela ware Indianen met een regen van pijlen begroet. Maar daar hadden ze dan ook redenen voor. Ze keken gek op toen Penn een verdrag met ze wilde sluiten en zich daaraan hield ook. Evenals zij. De Quakers (we zijn zo gemakkelijk dichtbij) sparen doet u bij de Nog enkele dagen. Dan begint de Spaarweek 72 bij de Raiffelsenbank en de Boerenleenbank. Van 23 oktober tot en met 27 oktober en nog een extra dag op maandag 30 oktober (Wereldspaardag). Goed om eens te overleggen waarvoor u wilt gaan sparen en hoe u uw plannen wilt uitvoeren. „Waar" hoeft geen probleem te zijn. Bij de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank hebt u 8 mogelijkheden voor het kiezen. Daar spaart u volgens uw eigen wensen en mogelijkheden. Er zijn 3000 vestigingen in Nederland. Dus altijd wel een bij u in de buurt. Gemakkelijk als u uw spaarplannen ten uitvoer wilt brengen. ...T 3000 vestigingen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 13