KUNST li: Senegalese dansgroep naar Leiden Hans Richter Haaser bij de Kunstkring OUD Expositie van grafische kunst technieken Hazerswoude Mickery laat Hitier dansen ook hier* ü\aspa iü FRANCOIS HOUTTIJNHOF Cylinder- bureau t 19721 ZATERDAG 7 OKTOBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 5 met uur8'00"' Rijn):" I LEIDEN Zoals de meeste jon ge Afrikaanse landen bezit ook Senegal nog een rijke folklore. Muziek, zang en darrs zit de be volking in 't bloed en 5 eeuwen christelijke kolonisatie hebben hierop nauwelijks enige nadelige 'invloed kunnen uitoefenen. Mede door de afgelegen digging van vele dorpen en nederzettingen heeft zich langzamerhand 'n cul tuur kunnen ontwikkelen, die niets meer weg heeft van de pri mitieve en eentonige tam-tam- muziek die vele West-Europea nen zich onvermijdelijk voor de geest halen bij 't horen van de naam Afrika. r Ofa- Carla Miss HAZERSWOUDE - Onder de titel „Prent Praat" heeft het Bureau van de Rijksinspecteur voor Roerende Monumenten een voorlichtende tentoonstelling in het Hnzerswoudse Gemeente huis ingericht over de verschil lende grafische kunsttechnie ken. Aan de hand van een groot aan tal voortreffelijke voorbeelden uit verschillende eeuwen, ver gezeld van de gereedschappen, die vpor het maken van een 1 prent noodzakelijk zijn. Het Rijksbureau doet dat aan de hand van een uitstekend ge- illustreerd boekje onder de zelfde titel als de expositie, dat op de tentoonstelling ver krijgbaar is en waarvan de prijs (f 2.50) geen enkele geïn teresseerde behoeft af te schrik ken. Reeds vele eeuwen wordt de gra fische kunst beoefend en wordt ook steeds meer door de liefheb bers gekocht. Het heeft het voordeel dat de prijzen over het algemeen betaalbaar zijn in te genstelling b.v. met unica als schilderijen en andere voort brengselen, van beeldende kunst. |Maar de doorsnee burger, ook hij die grafische kunst verzamelt, Iweet over het algemeen weinig of niets af van het ontstaan der prenten. Maar men zal dan zijn bezit toch weer met andere ogen gaan bekijken als men -veet hoe dat bezit is ontstaan, hoe het is bewerkt en hoe er mee gemanipuleerd is vooraleer de maker er zijn fiat aan wil Ook oude technieken, die niet meer of nog slechts weinig wor- j LEIDEN De tweede voorstel ling, die in het kader van het Mickery-circuit gedurende dit seizoen in Leiden zal worden gegeven, is voor de liefhebbers waarschijnlijk een hernieuwde kennismaking met een bijzonder gewaardeerde oude bekende: de „Traverse Theatre. Workshop Company" onder leiding van hun vaste regisseur Max Staf ford Clark. Al bij zijn eerste op- j treden bij Mickery heeft deze I groep jonge acteurs uit Edin- burgh een onuitwisbare indruk achtergelaten door de grote vir tuositeit en de haast volmaakte technische perfectie van zijn voorstellingen. )e huidige tournee van de Tra verse Workshop bestaat uit een aantal voorstellingen van „Hit- Ier Dances", het resultaat van een werkshop", het resultaat van het oude Mickery-gebouw te Loenersloot is gehouden onder leiding van Howard Brenton, j die het soript voor deze work shop heeft geleverd, 'aar aanleiding van dit script, dat in feite niet meer was dan een basis voor een stuk, hebben 1 de acteurs een maand lang doorgebracht met praten, repe- teren, improviseren en spelen tot een bevredigend eindresul- taat was bereikt. Centrale figu ren in het stuk zijn een onbe- kende Duitse soldaat die versla gen en stervend terugkeert naar zijn overwonnen vaderland, en Violette, een jong Frans meisje dat door de oorlog van haar I minnaar is beroofd. Rond deze twee kernen worden een aantal situaties opgebouwd die zich niet zozeer bezighouden met de Tweede Wereldoorlog zelf, als wel met de reacties daarop van een jongere generatie die in een andere „betere" wereld is opge- j groeid en de oorlog alleen maar kent uit de verhalen van oude ren en vooral uit de geromanti- seerde oorlogsfilms. PAUL KORENHOF den toegepast, worden behan deld. maar daarnaast ook de al lernieuwste als de reliëfdruk en de zeefdruk. Wat de getoonde prenten zelf be treft: er hangt een hele scala van voortreffelijke producten vanaf de 15e eeuw tot in onze dagen. Grote namen vinden we onder de makers, van Lucas van Leyden af tot en met de jongste generatie toe. Niet al leen Nederlanders en Vlamin gen, maar ook Italianen, Engel sen en zo meer. Ook in verschil lende stadia en „staten" van de tentoongestelde prenten. Ook voor hen, die niet gespeend zijn van technische kennis der grafische kunsten, valt er dus veel te bewonderen al was het alleen maar, omdat er zovele zeldzame exemplaren op deze tentoonstelling zijn te zien. Tot en met 16 oktober kan dat in de hal van het Hazerswoudse Ge meentehuis, van maandag tot en met vrijdag van 9 - 12, van 2 - 5 en 's avonds van 8 - 10 uur. Willem Prins. In het kader van hun nationale bewustwording zijn ook de Sene- galezen gedurende de afgelopen decennia steeds meer doordron gen geraakt van de grote waar de van hun eigen inheemse cul turele beschaving. Het gevolg hiervan was een steeds intensie vere studie van de eigen cultuur en een steeds groter streven om deze zo veel mogelijk op film en geluidsband vast te leggen. Aan de hand van deze studies is we derom een serie voorstellingen samengesteld, waarmee het „Nationale Ensemble van Sene gal" (het tweede van die naam) tijdens haar wereldtournee ook een bezoek aan Nederland brengt. Deze groep, die volgende week In Leiden zal optreden, bestaat uit 45 kunstenaars uit de meest uit eenlopende bevolkingsgroepen. Hierdoor kon een bijzonder ge varieerd programma ontstaan, gebaseerd op de meest uiteenlo pende thema's. Dat er toch een afgeronde en homogene voor stelling voor het voetlicht wordt gebracht is te danken aan het feit dat alle medewerkers zich aan de tradities van hun volk verwant voelen op een manier, die wij in West-Europa ons niet meer voor kunnen stellen. PAUL KORENHOF «£vv. „Féerie Africaine" door het Na tionale Ensemble van Senegal, woensdag 11 oktober, 20.15 u., Stadsgehoorzaal. De war winkel van Greetje Grijpma Aarlandervecn Greetje Grijpma uit Aarlanderveen exposeert van 21 oktober tot 10 november linoleumsnedes en schilderijen bij Kunsthan del Liernur, Zeestraat 63 in Den Haag. Greetje Grijpma, moeder van twee dochters, heeft al een groot aantal ex posities achter de rug. Na haar opleiding aan de Acade mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag is ze in de leer geweest bij Hessel de Boer (portretschilderen) en Kees Andrea (olieverf). Over haar eigen werk dichtte Greetje Grijpma eens: Er is een warwinkel van In drukken waar je mee rondloopt daarvan is af en toe een ver haal te maken dat zich meestal afspeelt tus- i tegenstellingen licht en donker jij en ik begin en eind enzovoort om de lijnen waar je mee schrijft om het zwart-wit als tegen stelling werk ik graag met linoleum 'ormen ontleen ik de dingen om mij heen dat zijn de dingen van buiten in de seizoenen daarin is altijd kleur en daarom druk ik zo'n verhaal ook in kleuren af niet zwart-wit alleen LEIDEN Dit jaar weer vijf kamermuziekconcerten van de „I.eid- sche kunstkring voor allen", waarmee hopelijk dc malaise v n de voorafgaande jaren overwonnen zal blijken. Maar de liefde kan niet van een kant komen, dus het antwoord is aan al diegenen, die ka mermuziek ter harte gaat. We worden er hier beslist niet mee over goten. Een deel van deze serie wordt verzorgd door landgenoten. Op zichzelf een goed initiatief. Want lang niet alles uit het buiten land heeft in het verleden reden tot juichen gegeven. Wij hebben hier een aantal jonge kunstenaars die wel eens wat meer voor het voetlicht mogen komen. Vandaar onze hulde aan de Kunstkring. Hans Richter Haaser geeft van deze serie het eerste concert op dins dag 10 oktober. Hij is een pianist met het embleem van de „ideale Beethoven-vertolker", met als logisch gevolg dat een belangrijk deel van het programma aan deze componist is gewijd. U hoort dus de Polonaise in C gr. t. op. 89, de (welkome) Eroica-variaties in Es gr. t. op. 35 en de Waldstein-sonate C gr. t. op. 53. Na de pauze Brahms' Sonate in fis kl. t. op. 2, een componist die ock in het j voorliefdepakket van de pianist is opgenomen. De 15 Eroica-variaties zijn opgedragen aan Graaf von Lichnowski, Beethoven gebruikt hiervoor het hoofdthema en het neven- of zo u wilt het zangthema uit de finale van de derde (Eroica) symphonie. j Het hoofdthema in de symphonie door de strijkers pizzicato ingezet, wordt in de variaties na een krachtig Es dur accoord, bij de inlei ding gebonden pianissimo geëxposeerd. Men hoort het dan nog drie keer. Het zangthema. in de symphonie door de hobo's ingeleid, vormt de hoofdschotel van deze variaties. Alleen in de veertiende variatie en in de finale als fuga-thema verschijnt dan nog eens het hoofdthema. De coda in de finale brengt dan weer het zangthema ten tonele, dat de afsluiting vormt. Twee thema's dus die u bekend zullen zijn. De Polonaise van Beethoven is geen repertoirestuk, zodat het weinig bekend is. Het vraagt een krachtig toucher, waarover men bij Rich ter Haaser geen klagen zal hebben. Het belooft voor velen een boeiende avond te worden, dus op naar de Kunstkring. De Stadsge hoorzaal is heel groot, zodat u beslist niet buiten behoeft te blijven. B. Rljnders. geen toevallige keus, opdrachtgever heeft TOONCENTRUM VOOR EFFICIENCY AS PA-LEIDEN NV Willem barentszstraat leiden tel(01710) 20342' Vorstelling „Hitier dances", terdag 14 oktober, 20.15 t LAK-theater, Levendaal. OPLEIDINGS- EN WOONCENTRUM NIEUWEROORD - LEIDEN LEIDEN Wanneer de executeurs van het testament van Fran cois Houttijn handelden in de geest van de erflater, dan moet de I stichter van het hofje aan de Hooigracht (81) een zuinig man ge- I weest zijn. Veel meer weten we niet van hem dan dat een (kwa- i litatief zeer goed) portret in het bezit is van de Remonstrantse gemeente: een jonge man met een typisch achttiende-eeuwse jabot om de hals. I Francois, die zich kennelijk niet alleen zeer verantwoordelijk voel de voor wel en wee van zijn medemensen maar ook voor hun I doen en laten, maakte in 1685 een testament. Dat was nog tij- I dens de nasleep van de twisten tussen Remonstranten en Con- J tra-remonstranten. Houttijn stond achter de Remonstrantse va- I nen en daarvan getuigt o.m. zijn laatste wilsbeschikking: Hij be- paalt daarin dat de ouderlingen van de Remonstrantse gemeente I zijn enige erfgenamen zijn. in het geval dat zijn broer en zijn dochter zonder erfgenamen mochten overlijden. De ouderlingen zouden voor het geld een hofje van acht huisjes moeten laten i bouwen en voor het geld dat over was,' zouden zij enkele arme I mensen moeten onderhouden. In 1691 verviel Houttijn's nalaten- schap aan de Remonstrantse kerk. Aanvankelijk hebben die er enkele oude lieden mee onderhouden in een bestaand gesticht. Pas in 1737 besluiten ze om een oude pottenbakkerij aan de Hooigracht om te bouwen tot het hofje, dat de heer Houttijn zo graag zou hebben nagelaten. Het is een vredig samenlevinkje: de huisjes aan de noordzijde, de tuin op het zuiden. De oostzijde wordt ingenomen door een houten galerij, die vroeger „De Beurs" genoemd werd. In de dagen, dat het Houttijnhofje nog bejaarde lieden onderdak bood, hing daar het Reglement, dat o.a. bepaalde dat de bewoners voor tien uur 's avonds binnen moesten zijn en vanaf dat uur ook geen bezoek meer mochten hebben. Tegenwoordig is dat wel anders. Sinds de stichting Stu dentenhuisvesting het in de jaren 1969/70 (bijzonder fraai) geres taureerd heeft, is het hofje een oord. waar bij voorkeur 's avonds na tien uur nog wel eens bezoekers, moe van het studeren, aan lopen. De reglementen zijn dan ook verwijderd. De Leidse hofjes (28) Leiden In do rubriek Ver trouwd met oud worden an tieke voorwerpen besproken en getaxeerd. Iedereen die een antiek voorwerp heeft en het niet thuis kan brengen kan er een foto van opsturen naar de Leidse Courant. Het voorwerp wordt dan in deze rubriek behandeld. Er zijn geen kosten aan verbonden. Pottekast Een leuk kastje is dit nacht kastje of nachttafeltje. Het heeft een cikenhoutenkern f Is beplakt met een laag m; honlcfineer. Het kastje wordt afgesloten door een rolluik. Dit bestaat uit smalle latjes die op een stuk stevig linnen dicht naast elkaar gelijmd zijn. Dit model, een kastje met een la op hoge poten, werd aan het eind van 18e eeuw gemaakt. De hand vaten aan het laatje zijn toe voegingen uit de 20e eeuw. Omdat het in vroeger tijden een vrij algemeen gebruiks voorwerp was en dit stuk geen uitzonderlijke kenmer ken heeft, is het moeilijk precies te zeggen wanneer het gemaakt Is. In het begin van de '9e eeuw ontstaan de „pattetorens". Dit z(|n rechthoekige of ron de, geheel gesloten, kastje: EigenlUk z(|n her er twee boven elkaar, het onderste afgesloten met een deur, het bovenste met een jatouzic. Niet alleen in waarde Is «I meubelstuk gestegen, rr.at ook zozeer In aanzien, dat men het nu trots in dc woon kamer zal zetten i.pl.v. te verbergen in een kast. Maar. ja. er worden nu ook andere dingen in opge borgen. Waarde 600,- 700,-. Het meubel van deze foto is een cylinder-bureau uit het derde kwart van dc negen tiende eeuw, Om het bureau te sluiten kan men, na he blad dat op de foto enigszini Is uitgeschoven, naar achter en geduwd te hebben, een uit ongeveer vijf centimeter dik ke latjes bestaande jalouzie naar het blad toe trekken. Deze jalouzie loopt in de gleuven in de zijwanden en vormt in gesloten toestond een kwart cylinder. De ge bruikte houtsoort is mahonie, gedeeltelijk massief en deeltelijk fineer. Cylinder-bu reaus werden in de negen tiende eeuw veel gemaakt, meestal met kastjes en laden onder het_ schrijfblad. Een „cylinderschrijftafel" zoals op de foto is vrij zeldzaam. Het Franse woord voor baai is „bure", hiervan is het woord „bureau" afgeleid. Aanvan kelijk was het bureau een schrijftafel met enkele laden onder het bind en soms een opbouw met laatjes achterop het schrijfblad. Het idee het bureau af te sluiten met een rolluik is afkomstig van de franse meubelmakers en mecaniciens Oeben en Rönt gen. Zij maakten in 1769 voor Lodewijk XV het eerste cilinderbureau, nu bekend als „Ie bureau du roi". Het is heel fraai ingelegd en voorzien van allerlei snufjes. Zo zat met één draai van de sleuf het hele bureau, met alle laden, op slot. Deze eenvoudige afstammeling van het bureau du roi plm. 600 waard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5