Piet
Bambergen
kan dagenlang over
humor praten
Garbo terug
na 35 jaar
TERUGBLIK
Hou het
scherm
in 't oog
VANAVOND:
'ilCitïöentje
metguikgf
HARTEVELT
CITROEN*
s"fcïki, i° rs's
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 4 OKTOBER 1972
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur Ti ta tovenaar
18.55 uur Journaal
19.05 uur Van gewest tot gewes:
19.50 u
ur Stichting Socutera
20.00 u
ir Journaal
20.21 u
ir Zendtijd P.S.P.
20.31 u
ir Staatsloterij
20.36 u
ir Conquest (film)
22.20 u
ir E 72
22.45 u
jr Studio Sport
23.10 u
ur Den Haag vandaag
23.20 uur Journaal
DE RIJP Men zegt dat komieken die met kwinkslagen op het televi
siescherm iedereen aan het lachen krijgen, thuis helemaal niet de lol
ligste zijn. Dat lijkt er niet op in zijn huis te De Rijp, waar Mountie
Piet Bambergen sinds kort zijn tenten heeft opgeslagen, en waar hij
het bijzonder naar zijn zin heeft. Ook binnen zijn eigen muren blijkt
hij geen tot saggerijnigheid vervallen pretmaker, maar een tevreden
man, die de schaapjes op het droge heeft.
„Dagenlang", zegt Piet Bambergen. „kunnen René van Vooren en ik
doodserieus over humor praten. Gek hé? Maar het is werkelijk ont
stellend moeilijk om elke maand veertig minuten lang grappen voor
de televisie te brengen. Daar lig je dan wel eens wakker van. Zo van:
hoe krijgen we het in hemelsnaam vol?"
Mountie Piet vindt het een probleem
hoe aan goede teksten te komen. Tijd
om zelf de pen ter hand te nemen, heeft
hij niet. Behalve de acht tv-shows die
dit seizoen uitgezonden zullen worden,
heeft hij beide handen vol aan maar
liefst 140 voorstellingen overal in het
land, van Groningen tot Maastricht. De
Mounties moeten er elk jaar weer een
slordige 100.000 kilometer voor langs
's Heren onveilige wegen jakkeren.
Hoewel hij zegt dat deze afstanden hem
dreigen te nekken, noemt hij zijn vak
zijn hobby: ..Als je er niet voor honderd
procent achter staat, moet je ermee op
houden. Het werken met tekstschrijvers
vind ik helemaal geen bezwaar. Het kan
niet anders. En als we iets niet leuk
vinden, kunnen we dat gewoon zeggen.
We improviseren ook wel eens, al moet
je het zo doen dat de regisseur weet
waar hij aan toe is."
Aangever
De nationale lolbroek gaat er dit seizoen
weer met verve tegenaan. Op dezelfde
toer als vorig jaar. omdat de shows
hoge kijkdichtheidscijfers weten te sco
ren. Piet van Bambergen zoals hij in
werkelijkheid heet zegt er dit van:
..We gaan op hetzelfde stramien door.
Wel zit er nu meer vaart in door korte
re scènes. Dat hebben we geleerd in
Montreux. Onze langste scène was ne
gen minuten, maar nu zullen ze niet
langer duren dan zes. De mensen heb
ben minder geduld dan vroeger. Ze vin
den iets leuk en dan willen ze direct
weer iets anders zien. Het is een typi
sche show-formule, met danseressen.
Wij fietsen er doorheen. Zo bereik je
een groot publiek. Door de grote ver
scheidenheid is er altijd wel wat voor
de mensen bij."
De formule van de aangever en de ko
miek is al erg oud, weet Bambergen.
„Ik ben nu eenmaal de komiek. Ik ge
loof niet dat het goed zou zijn het nu
eens om te draaien. De mensen zijn er
aan gewend. Ik vind trouwens dat beide
rollen even belangrijk zijn. De aangever
wordt nog wel eens onderschat, maar
dat is niet juist. Je bouwt het met zijn
tweeën op. Het is altijd zo, dat ik het
nooit begrijp en hij het beter weet. Zo
ging dat vroeger ook altijd."
„Ik heb er geen moeite mee om ko
misch te doen. Het is een trek die je
hebt meegekregen. Je bent er mee ge
boren. Ze moeten om je kunnen lachen.
Waarom ze dat doen? Ja dat weet ik ook
niet. Dat is moeilijk om zelf te zeggen. Ik
ben gewoon mezelf. Dat is geloof ik wel
een verschil met andere artiesten. Ik
hoor wel eens van mensen die bij me op
bezoek komen, dat ik precies zo ben als
cp de televisie. Ja, dat is bij mij zo. Ik
geloof dat dat de kracht van een artiest
is, dat hij zichzelf blijft en keihard
werkt."
„Natuurlijk", zegt hij. „ben ik ook wel
eens niet in de stemming. Ik ben geen
buitengewoon mens. Maar toch is het zo
dat als je dan weer geschminkt bent en
het licht gaat aan, dan krijg je weer
een enorme kick om te gaan werken."
Piet Bambergen vertelt over een plotse
linge operatie die een van zijn twee kin
deren een tijdje terug moest ondergaan.
Die avond moest hij toch gewoon optre
den. Dat vindt hij wel logisch, maar
toch ook hard: „Maar ja, de mensen
hebben er voor betaald. Daar ga ik al
tijd van uit".
Film
Hij begrijpt niet dat een man als Toon
Hermans het een knellende gedachte
vindt om van te voren de dwang te voe
len over een jaar in Tietjerksteradeel te
moeten optreden. In ons vak moet je
nou eenmaal een planning maken", zegt
hij. De Mounties staan er in januari
voor om plannen te maken voor het sei
zoen 1972/1973. Zoals het er nu uitziet
zitten daar geen filmrollen bij. Een
voorbeeld van een komiek die zijn kun
sten in filmrolletjes laat stoppen is Rijk
de Gooier. Wat vindt de Mountie daar
van? Piet: „Ach, Rijk deed vroeger ook
al films. Ja. de Nederlandse film is
enorm in opkomst. Ik zou het ook wel
willen doen, als ik er maar tijd voor
had. Onze eerste tv-show was trouwens
bijna helemaal gefilmd."
„Toch vind ik deze tijd veel fijner dan
de tijd dat ik nog diamantbewerker
was. Ik kon niet tegen het binnen zitten.
Als de zon dan scheen, en je zat onder
die lichtbakken telkens maar hetzelfde
te doen. De ene diamant na de andere.
Daar werd je zo nerveus van. Nu is het
veel afwisselender. Ach, en het vele bin
nen zitten van ons is maar betrekkelijk.
We filmen veel buiten. Je bent maar
twee of drie dagen per maand in de stu
dio en 's avonds ga je telkens ergens
anders heen."
„De rest gaat aan me voorbij. Voor po
litiek en het lezeh van boeken heb ik
geen tijd." T'erx voor drie wijst Piet Bambergen met de oren
CEES VELTMAN park in De Rijp liet bouwen.
zijn lievelingsspaniel, in de tuin van het huis dat hij aan het Ooster-
lliailIllliElllIlillllilliilIillil
Vijfendertig jaar geleden, toen de
goddelijke Garbo op het toppunt
van haar roem stond, speelde zij
naast de zojuist uit Frankrijk
geïmporteerde Charles Boyer als
Napoleon de rol van de onfortuin
lijke gravin Marie Walewska, die
grote liefde van de keizer, die
echter het veld moest ruimen
voor de Oostenrijkse prinses Ma
rie Louise omdat deze coalitie
voordeliger voor Frankrijk was.
Garbo in de jaren dertig de aan
gewezen figuur om alle beroemde
vrouwen uit de wereldliteratuur
te spelen, of ze nu Anna Christie,
Anna Karenina dan wel Margueri
te Gauthier heetten, deed onder
regie van Clarene Brown wat er
van haar verwacht werd.
Toch zou deze Marie Walewska in
de film „Conquest" haar laatste
dramatische rol zijn. Nog geen
twee jaar later juichten de kran
tekoppen „Garbo lacht!toen zij
in Ernst Lubitch's verrukkelijke
komedie „Ninotschka" de strenge,
maar langzaam ontdooiende Rus
sische zaakgelastigde speelde.
Haar volgende film „Two faced
woman", wederom een komedie,
kon niet in de schaduw staan van
de Russische Nina en dat was
voor de steeds mysterieus geble
ven Garbo het sein om met fil
men op te houden en zich uit het
-licht der schijnwerpers terug te
trekken. Maar haar bewonderaars
Greta Garbo als Marie Walewska in de film Conquest
Uw commentator kwam gisteren
gewoon ogen tekort. Hij had
graag gekeken naar „De Onedin-
Ujn", de Brifse serie die zo voor
treffelijk van start is gegaan en
ook naar de andere Britse reeks,
Hendrik VII, nieuwe serie van
de BBC in het historische genre
waar die BBC zo sterk in is.
Haar we hadden nog geen gele
genheid iets te zeggen van het
NCRV-feuilleton Het meisje met
de blauwe hoed. Onze indrukken
waren gemengd. De serie lijkt
duidelijk te zijn gemaakt in de
leve-de-lol-sfeer. In die sfeer is
serieuze kritiek moeilijk. Maar
wij vonden het verbijsterend, om
met Dep Uyl te spreken, dat de
regie njet geprobeerd heeft om
tot een gelijkmatige spelstijl te
komen.
IVe kregen de indruk dat, deze af
levering althans, gebaseerd was
op de bekken-trekkerij-capacitei-
ten van André van Duyn. Die
capaciteiten worden zo duidelijk
geëtaleerd dat alle andere pres-
talles tof bijwerk worden gede
gradeerd.
Bij de VARA was „2 voor 12" te
rug. de quiz die een goed eerste
seizoen achter de rug heeft. We
kregen de indruk dat de vragen
over het geheel te moeilijk wa
ren. De kijkers moet de kans
worden gegeven zich te meten
met de candidaten. Dat werd
gisteren naar onze mening te
moeilijk gemaakt.
De VARA starfte „De Stratenma-
keropzeeshow", vooravondpro
gramma dat op den duur mis
schien best aardig kan worden
als de feilen van de eerste af
levering zijn weggevijld. Daar
waren nogal grove feilen bij. De
medewerking van jonge t.v.-
veteranen als Wieteke van Dort
en Aart Staartjes geeft in elk
geval hoop.
Dingen die verborgen blijven, pro
gramma van de VARA. was ten
dele achterhaald. Geadopteerde
kinderen van nu kennen, de wet
schrijft het voor. in elk geval
hun afkomst vóór het tijdstip dat
die wetenschap in de puberteits-
leeftijd extra moeilijkheden zou
veroorzaken.
Toch wel een nuttig programma,
vonden we. Omdat er tal van
omstandigheden kunnen zijn die
kinderen problemen kunnen ge
ven als ze niet tijdig worden in
gelicht. In de benadering van die
problemen was het programma
duidelijk gedateerd.
NCRV's Hier en Nu zocht actuali
teiten in niet-actuele vlakken, be
halve uiteraard in de onver
wachte CNV-voorkeur voor fede
ratieve samenwerking met an
dere vakcentrales. Dit om het
feit dat de C in beide organisa
ties voor hetzelfde staan. Voor
het overige: slecht achter het
nieuws aan.
Vg-
Voorstellen NDP
aan NOS over
nieuwsgaring
DEN HAAG (ANP) Het be
stuur van de NDP, de vereniging
de Nederlandse dagbladpers,
heeft in een brief aan het NOS-be-
stuur nadere voorstellen gedaan
voor gezamenlijk overleg over de
problemen van nieuwsgaring en
nieuwsversprelding in Nederland.
De brief van de N.D.P., waarvan
afschriften zijn gezonden aan de
minister van C.R.M. en de leden
van de Tweede Kamer, stelt, dat
het overleg zou kunnen omvatten:
een verkenning van de behoefte
op het gebied van nieuwsgaring
op korte en lange termijn: het de
finiëren van de doelstelling en het
uitwerken van de organisatorische
belichaming daarvan, welke kun
nen leiden tot een maximaal vol
doen aan deze behoefte: een in
ventarisatie van de nieuwe tech
nieken die zich op korte, respec
tievelijk langere termijn aanbie
den: bezien of en zo ja in welke
mate een verdere ontwikkeling
van het ANP bestuurlijk en jour
nalistiek gewenst en mogelijk is
om aan eventueel nader te defi
niëren doelstellingen te beant
woorden.
Bij dit overleg zal uiteraard de
specifieke functie van elk dei-
massamedia (pers, radio en tv) in
acht genomen moeten worden.
waren haar niet vergeten en nog
jaren later doken telkens weer ge
ruchten op, dat Garbo weer een
film zou maken. Het is er nooit
van gekomen. Reden te meer om
na 35 jaar de film „Conquest"
vanavond op het scherm met
meer dan normale belangstelling
nog eens gade te slaan. Zou Gar
bo na zovele jaren ook de jongere
generatie, voor wie haar naam
slechts een begrip is, weten te
boeien? Nederland 1— 20.35 uur.
Van gewest
tot gewest
Bijna overal in het land hebben
de schouwburgen de strijd met
voetbal en televisie opgegeven.
Zij sluiten hun poorten op Euro
pa- en Wereldcupavonden. Toen
de wedstrijd Ajax-Independiente
werd uitgezonden stonden de deu
ren van De Tamboer in Hoo-
geveen wijd open. In die schouw
burg waren twee kleuren-televisie-
toestellen opgesteld en iedereen
die daar wilde komen kijken was
welkom. Ned. I 19.05.
Studio Sport
Het programma „Studio Sport",
bevat beelden van de voetbalwed
strijd Noorwegen-België, die in
Oslo wordt gespeeld in het kader
van de voorronden voor het we
reldkampioenschap. Ned. I 22.45
Peter Oosthoek speelt in de film
De val de advocaat Jean-Baptis-
te Clamence.
De laatste der
Mohikanen
Haviksoog heeft de aanval van de
Hurons op Alie en Cora afgesla
gen maar niet voor lang. Hij weet
dat ze terug zullen komen en
brengt de groep in veiligheid, 's
Avonds vallen de Hurrons op
nieuw aan. Deze keer zijn er een
stuk of veertig. Ze doorstaan het,
maar verschieten bijna al hun
munitie. Haviksoog besluit de
meisjes alleen achter te laten met
majoor Heyward. De resterende
manschappen gaan hulp halen.
Hij kent de Hurons en zij zullen
geen vrouwen doden. Inderdaad
vallen de Hurons nadat Haviksoog
en zijn mannen zijn vertrokken
weer aan. De wraakzuchtige Ma-
gua voert hen aan. Ned. II 19.05
Rechtuit
tot morgen
De Bavaria-produktie „Geradeaus
bis zum Morgen" is een tv-spel
van Peter Adam, dat draait om
drie jonge mannen, die denken op
een gemakkelijke manier aan mil
joenen te komen. Max krijgt !n
zijn funktie als belastinganb r-
naar in de gaten dat er op een
enorme manier met expo: (subsi
dies wordt gezwendeld. Drie mil
joen mark is de buit, door een
manoeuvre met valse documenten
Dit geheugensteuntje wordt
u aangeboden door Hartevelt,
distillateur van o.a.:
verkregen. Samen met Paul,
werknemer van de zwendelaar en
Luc, een misdadiger, probeert
Max het geld, dat op een Zwitser
se bank op coderekening is gede
poneerd, in handen te krijgen. Het
plan lukt en de heren denken van
het goede leven te kunnen genie
ten. Maar de weg naar morgen
loopt niet zo rechtuit als het
lijkt... Ned. II 20.21 uur.
De val
Jean-Baptiste Clamence, een bril
jant en geëerd advocaat, ontmoet
op een van zijn wandelingen een
vrouw die even later in het water
springt en verdrinkt. Deze ge
beurtenis en vooral het feit dat
hij er niets tegen kon doen blijft
Clamence achtervolgen. Zijn be
roep heeft geen bestaansrecht
meer voor hem en hij zoekt zijn
vlucht in drank en vrouwen. Hij
verlaat Parijs en vestigt zich in
een bar te Amsterdam waar hij
een landgenoot zijn verhaal op
biecht maar hem gelijk volledig
in zijn probleem betrekt. De 30
minuten durende film van
Adriaan Ditvoorst behandelt voor
namelijk het laatste hoofdstuk
van de roman La chute, die Ca
mus in 1956 schreef. De hoofdrol
len worden gespeeld door Henny
Alma, Jules Hamel en Peter Oost
hoek. Ned. II 22.05 uur.
NEDERLAND II
18.45 uur Ti-ta tovenaar
18.50 uur Journaal
AVRO:
19.05 uur De laatste der
Mohikanen
20.00 uur Journaal
20.21 uur Rechtuit tot morgen
21.35 uur Televizier-supplement
22.05 uur De val
22.50 uur Journaal
22.55 uur Teleac
MORGEN
NEDERLAND I
11.10 i
18.45 u
18.55 u
EO:
19.05 uur
19.30 uur
20.00 uur
20.21 uur
20.25 uur
20.45 uur
21.25 uur
21.55 uur
VPRO:
22.00 uur
23.15 uur
r Scliool-t.v.
r Ti ta tovenaar
r Journaal
EO-kinderkrant
The new generation
Journaal
Openingstoespra ak
En wat nu?
Het geluid der stilte
Al ga ik door een dal
Ten slotte
NEDERLAND II
18.45 uur Ti ta tovenaar
18.55 uur Journaal
NCRV:
19.05 uur De vrouw in het wit
19.30 uur Bejaardenfestival
20.00 uur Journaal
20.21 uur Hendrik VII
21.10 uur Zorgen voor de
mensen van morgen
22.00 uur De zonen van
Jan Zwart
22.00 uur Den Haag vandaag
22.40 uur Journaal
RADIO
HEDEN
1811 Actualiteiten. Poli
tieke Partijen18.20 Uitzending van
v',?hrVc,e.!!Jke Historische Unie.
VARA: IS.30 (S) Dansorkest en so-
10^.OO Klankbordactua-
iitelten en nieuws uit de kerirnn
19.15 jS) Wij Kerken.
-„0,00 Uit het
Samenzang (gr.) ^O^s'^Ik'^al2°op!
raai: sSmSTfa
carte: verzoekprogramma van amu
dp1mdUlf» t,oorspel- 23.30 (S) In
Nieuws Notenbar. 23.55-24.00
HILVERSUM tl J
ÜUUU
Woensdagavond muziekmagazlnt
tl'! wnin'Hg: kunstuitingen. 23.00
(b) woensdagavond muziekmagazine
(vervolg). 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL 324
(Nederlands)
18.00 Nieuw
18.16 Lekeiuiiuiaai en -mosorie. 18.4(
Sport magazine, ig 55 Taalwenken
Voor de soldaten,
-filosofie. 18.45
„"«.uur. 10 00 Taalwenken.
Amusementsmuziek. 19.00
iktualltelten. 19.30 Lichte
„n EnKels) 20.00
muziek. 22.00
kunsten. 22.15
23'°° 23.10
Volksliederen en gezangen.
MORGEN
.8.11
Radlojou
9.00 Toppers van Ri.; 3.00 wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
'Cl - de kleuters. 10.10 Arbeids-
'-I- loekplateh-
11.03