KUNST 'CIÉShD I De Zevensprong staat open voor heel Leiden-Noord Archeologische lezingen trekken veel luisteraars De foto als kunst- prod u kt Belangstelling voor de oudheid sterk stijgend SHOE POST Koffieconcert op zondagochtend in Stadsgehoorzaal Expositie over Pieters kerk in Ar chief- gebouw Leiden- Noord standigheid van de jeugd staat Voorop ATERDAG 30 SEPTEMBER 1972 LEIDSE COURANT 8 00, zo. 7^LEIDEN In het LAK aan i het Xevendaal wordt momen- teel een tentoonstelling ge- Z°' 1 houden van foto's, die door Leidse studenten in de kunst- mw geschiedenis zijn gemaakt. Dat deze categorie van stu denten zich bezig houdt met de mechanische vervaardi- t ging van picturale beelden, doet de vraag rijzen in hoe verre de foto als artistiek ob- uur ds ject kan worden beschouwd. Immers, de foto registreert een bestaande situatie zon- medewj der meer, zonder dat de ma- van Oef} ker door inbreng van een ei- van gen emotie de door het ob ject gesuggereerde stemming door eigen poëtische inbreng Streefkf, Qm kan buigen naar eigen gevoelen. Immers, de foto grafische prent, langs tech- nisch-chemische weg ver vaardigd, registreert het ge kozen object koel en zake lijk. De technische bewerking kan de prent alleen als foto grafisch object aantrekkelijk maken. Ruit^Maar als we dan spreken van kunstfotografie? Dan bete kent dat, dat de maker aan dacht moet besteden aan de compositie van zijn object aan de te maken prent. Waar een natuurlijke stem ming als herfst, winter, bloei en vergaan automatisch wor den geregistreerd als directe waarneming van de natuur, i is het aan de maker wan neer hij een bepaalde stem ming wil Verduidelijken of activeren met het beeld op het witte vlak te gaan manipuleren d.w.z. het ge heel zo te componeren, dat de beeldwerking wordt geac tiveerd en daardoor de stem ming, die men het geheel wil laten oproepen, te verhevi gen. Vooral in zwart-wit is de compositie dus van pri mair belang voor de „bevor dering" van een foto tot kunstproduct. Op de tentoonstelling in het LAK is een en ander goed waar te nemen. Niet bij alle prenten, hoe technisch en fo tografisch juist ze ook zijn, maar toch wel bij vele. Ik wijs dan graag op enkele voorbeelden van naar mijn smaak voortreffelijk geslaag"- de „kunst"foto's. Dat zijn onder meer „Beijzeeld raam met stilleven", „Grafkruis met omgevallen vaas", ..Trappenhuis met beeld", „Man in steeg", „Witte ka- «el" (waarschijnlijk in :"horn opgenomen), „Ontbla derde boom", „Kruisberg in winterlandschap" en tenslot te een fraaie surrealistische prent. WILLEM PRINS Fokken: Cantemui ds. S. roorber. i Vennepe a.l. Dj is Yogi 0. zo V 2S inde: Stei La, „Zeil uitwikkel, LEIDEN De belangstelling voor de oudheidkunde neemt toe. Het gaat met schokjes. Maar voor de staf van het Rijks museum van Oudheden is de groeiene belangstelling toch duidelijk waarneembaar. Bij voorbeeld door de toeloop naar de serie „Archeologische Lezin gen", die al jaren achtereen in het winterseizoen in dit museum gehouden wordt. De najaarslezingen1972 beginnen op 10 oktober a.s. met een voor dracht (in het Frans) door prof. Charles Maystre van de univer siteit van Genève, die het vorig jaar opgravingen verrichtte in Akasha en Tabo, in Soedan. Het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, hoewel een instelling van internationale faam, hoort niet tot de toeristische topsuc- cessen zoals het Rijksmuseum te Amsterdam, het Maurits huis in Den Haag of het Openlucht museum in Arnhem, die jaar lijks elk meer dan 100.000 bezoe kers trekken. Tot voor enige jaren trok het Leidse museum jaarlijks onge veer 30.000 bezoekers. Onder invloed van de reddingsactie rond het tempelcomplex van Aboe Simbel in de Nijlvallei liep het totaalaantal bezoekers in 1970 op tot 41.000. Na de vondst van de Nehallennia-alta- ren in de Oosterschelde, de TV- uitzendingen in de series „Open baar Kunstbezit" en Graven naar het verleden" steeg het be zoekerstal in 1971 tot 52.000. „We besteden veel aandacht aan het educatieve werk", vertelt dr. P. J. J. Stuart, staflid van het museum. „Maar het is niet het belangrijkste: We hebben hier drie afdelingen: De Egypti sche, de Klassieke Grieks en Romeins en de Nederlandse tot de Karolingische tijd. We hebben de tentoonstellingszalen voor het grote publiek waar een deel van het bezit ruim en aan trekkelijk in vitrines geplaatst is maar daarnaast zijn er de studiezalen die toegankelijk zijn voor degenen die uit hoofde van hun studie belangstelling hebben voor bepaalde voorwerpen. Ten slotte is er de derde fase, dat zijn de depöts". Tot het educatieve werk behoren ook de lezingenseries. En ook daaruit spreekt een toenemende belangstelling voor de oudheid kunde. Tot 1969 werden ze be zocht door gemiddeld zestig toe hoorders per avond maar in dat jaar liep het gemiddelde op tot 106. Aanleiding daartoe was mede de lezing over Aboe Sim bel door prof. A. Klasens, direc teur van het museum, die als lid van de top-organisatie van de UNESCO rechtstreeks be trokken was bij de reddirg van het tempelcomplex. Het verslag dat hij in de lezingenserie uit bracht, trok meer dan 200 luis teraars. Het verslag over de vondst van de Nehallennia-altaren in de Oosterschelde joeg het gemid delde aantal belangstellenden voor de Archeologische Lezin gen in 1970 op tot 127: op die avond waren er meer dan 300 luisteraars, zodat de lezing in het Academiegebouw gehouden moest worden. In 1971 liep het gemiddelde aan tal belangstellenden voor de le zingenserie weer terug tot 81. „Maar dat is voor dit soort bij eenkomsten nog altijd uitzonder lijk hoog", zegt dr. Stuart. „Dat ligt ook wel aan de formule die we voor de lezingen gevon- den hebben. Ze duren hoogstens vijf kwartier en we houden geen discussie erna. Je weet: ik kom om acht uur en om kwart over negen sta ik weer op straat. Dan heb ik ook nog wat aan m'n avond. Men vindt dat blijk baar prettig". De nieuwe lezingenserie begint met een verslag over de opgra vingen (in 1971—'72) door het centrum voor Oosterse studies van de Geneefse universiteit in Sodanees Nubië. Het verslag wordt uitgebracht door profes sor Charles Maystre, die bij de opgravingen betrokken was. Het werk staat in verband met dat rond Aboe Simbel doordat beide projecten bedreigd werden door het achter de Assoeandam stij-1 gende water. Bij opgravingen in j Akasha werden 60 cm onder de resten van een nederzetting uit de nieuwe steentijd sporen ge vonden van een nederzetting uit de oude steentijd. Op grond daarvan kan een voortdurende j bewoning van het gebied bewe zen worden. Op het eiland Tabo j zijn de vondsten van jonger da tum: het gaat hier om een tem-1 pel, enkele obelisken graven en van een merkwaardig paleis. j 00-17.001 Imw altijd voordeliger >-17.00 Dond. LEIDEN Morgenochtend om 11 uur staat de koffie klaar In de Stadsgehoorzaal. Om half twaalf kunt u voor een „prikje" een mooi concert horen. Ook in de Stadsgehoorzaal. Maar dan wel in de foyer, want anders staat u tussen de katten en dat is weer andere muziek Het is het eerste „koffieconcert op de zondagochtend", dat K. en O. van dit seizoen organiseert. En het belooft de moeite waard te worden. Naar wij menen voor het eerst in Leiden zal het Amati-kwartet optreden met Jacques Holt- man (viool), Richard Kilmer (viool), Ton Wilmes (altviool) en Ben de Ligt (cello). Zij zullen uitvoeren: het 2e Strijkkwartet van Bar- tok, de Italienische Serenade van Hugo Wolf en het Strijkkwartet op 54 nr. 2 van Haydn. Vooral de Italienische Serenade van Hugo Wolf zult u weinig horen; Hij schreef twee strijkkwartetten, waarvan deze serenade een bewerking is van de eerste versie in 1893, die voor kamerorkest was gecomponeerd. Wolf is vooral beroemd geworden door zijn omvangrijk vocaal oeu vre. Zijn instrumentale werken, waarvan bekend is dat hij die moeizaam schreef, zijn gering in aantal en zijn ook wat in de ver drukking gekomen. Zijn leven is tragisch geweest. Hij was een moeilijk onevenwichtig man. Zijn grote kwestbaarheid verborg hij achter sarcasme en grofheden, die hem allesbehalve bemind hebben gemaakt. Conflicten met zijn vrienden en met zijn uitgevers bleven dan ook niet uit. Dezelfde onevenwichtigheid uitte zich ook in zijn scheppingsdrang. Perioden van groot scheppend vermogen werden onderbroken door tijden van hopeloze leegten, die hem wanhopig maakten. Hij heeft maatschappelijk een ontstellende armoede ge kend en toen men eindelijk zijn grootheid erkende, was het te laat. Hij eindigde in een krankzinnigengesticht. De Italienische Serenade was het eerste werk dat hij scheef na een langdurige inzinking. Het is een kort, vurig werk, bijna geheel in drie-achtste maat met gescandeerde ritmen en met de voor Wolf ty perende harmonische rijkdom.Laat u zich vooral deze gelegenheid niet ontgaan het te horen, want het wordt zelden uitgevoerd. Gezien de schaarse kamermuziekconcerten, zal ook Bartok's 2e Strijkkwartet voor onze stad tot de zeldzaamheden behoren. Het concert zal in zijn geheel ongeveer een uur duren. WASSENAAR. Vanaf volgende week zaterdag exposeren Dolf van Leggelo en Jan van Stolk in Kunstzaal Heuff aan de Hof laan. Van Leggelo exposeert aquarellen (zie boven) en tekeningen. Jan van Stolk keramiek (zie onder). Kunstzaal Heuff is iedere werkdag van tien tot vijf uur geopend, op de dinsdagavonden van acht tot tien uur en 's zondags na afspraak. Op koopavond Beiaardconcert van Rien Ritter LEIDEN Stadsbeiaardier Rien Ritter zal vandaag zijn nieuwste compositie In premiere brengen tijdens de pauze van het inter nationaal beiaardconcours 1972 in Dordrecht. Hij maakte dit werk in opdracht van het ministerie van CRM. Tijdens de koopavond op 5 okto ber zal de Leidse bevolking kunnen kennis maken met deze compositie, aanvang kwart over zeven. Het muziekstuk is getiteld „Shehe- razade" en is gebaseerd op the ma's uit het gelijknamige or kestwerk van Rimsky Korsa koff. Het bestaat uit twee delen: Capriccio en Fuga. LEIDEN Van 9 tot en met 27 oktober wordt In het gemeente lijk archiefgebouw, Bolsotknde 2a, een tentoonstelling gehou den over de Pieterskerk. De ex positie is gratis toegankelijk op werkdagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Op zaterdag kan men er van 9 tot 12 uur terecht en op donderdagavond ook van 19.30 tot 22 uur. De tentoonstelling bestaat uit te keningen, foto's en andere ar chiefstukken uit eigen bezit, als mede voorwerpen en stukken uit het bezit van de Lakenhal en de Hervormde Kerkvoogdij. De aanleiding tot deze tentoonstel ling is het feit, dat de Hervorm de Gemeente dit jaar de ecuwen- oude kerk heeft moeten over dragen aan het Rijk. omdat de kosten van onderhoud niet meer te betalen waren voor de Ge meente. De Pieterskerk dateert uit de twaalfde eeuw. In 1572 nam de Nederduits Gerefor meerde Kerk het gebouw in be heer. Van Laar heeft harmonisch kleurgevoel LEIDEN In het Duivenhuys aan het Rapenburg Is mo menteel een expositie inge richt van schilderijen door de Haagse schilder Theo van Laar, alsmede van tekenin gen en grafiek van de Lelde- naar Leon v.d. Eykel. Van de laatste bespraken wij reeds een thans gaunde ten toonstelling in De Lakenhal en mogen daar wei naar ver- wijzer.. Nieuwe gezichtspun ten komen hier niet aun het licht. Theo va Laar heeft in het Duivenhuys een aantal iet wat surrealistische doeken hangen, die opvallen door kunstzinnigheid, gepaard aan een opvallend fraai picturaal vermogen. Zijn palet is over het algemeen wel wat don ker, maar getuigt toch van een harmonisch kleurgevoel. De sujetten zijn volkomen realistisch. Van Laar geeft zijn surrealisme weer in bij komstigheden, die hij wel verbindt met het hoofdmo tief, doch die los daarvan in het vlak zijn gezet. Zijn ..Stoel met pop", een der mooiste doeken van deze ten toonstelling is opgevraagd voor de voorselectie van de Willink van Collemprijs. Naar mijn smaak is het fraai ste doek van deze tentoonstel ling „Wachten", een vrou wenfiguur. die uitkijkt van achter licht-geopende gordij nen. Fabuleus is hierin ook de stofuitdrukking en de dieptewerking van het op zich wat vlakke gegeven door de lichte weerspiegeling van huizen in het venster glas. Fraai is ook de teke ning „Oksie", een invalide man in een driewieler. Het portret „Man met das" doet op het eerste gezicht wat aan Dick Ket denken, maar bij nader beschouwen is net toch iets geheel an ders. „Poppen", een viertal houten „naakte" poppen in danspose is eveneens een aantrekkelijk doek. Het zkjn dikwijls van die heel eenvOLligc zaken, die Van Laar op de korre! neemt. Zoals versleten houten stoe len, een groep strandstoelen onder een dreigend donkere lucl.t, „Fanfare" (een lego muziektent). Het trugischc „Sanering", twee oude man nen, berustend zittend tegen een muur, en tenslotte „De roos", een jonge man in een oude officiersjas met uls at tributen een gebroken fles. een occarino en een verwelk te roos. i meen dat Van Laar gerekend mag worden tot een der aan dacht verdienende goede jon ge vertegenwoordigers van het surrcalistisch-rcalisme in de huidige schilderkunst. WILLEM PRINS Zoeklicht op: een cs i 0-194 InsdM-IDEN Al vele jaren kan de v jeugd van LeidenNoord te- recht bij de verschillende club huizen, die door de wijk ver spreid staan. Deze clubhuizen werden beheerd door afzonder- lijke stichtingen. In april van I dat jaar gingen die clubhuizen j een fusie aan, die geresulteerd i heeft in stichting „De Zeven- i sprong". Het enige dat we op het moment nog missen is een teamleider", vinden stafleden Henk Oude- man, Piet Molenaar, Frederique I Stellwag en André Backx. "e vroegere directeur van de ..Zevensprong" zou oorspronke lijk teamleider worden, maar I hij overleed onlangs. „Het is I voor ons zonder teamleider ont- j zettend moeilijk om tot een goe- I de taakverdeling en een vast beleid te komen. Wij zijn alle maal uit de verschillende stich tingen met eigen geloofsovertui- i Leiden-Noord aan het tekenen onder leiding van Fréderique Stellwag gingen voortgekomen. Daardoor is het voor ons moerlijk om onze draai te vinden als team". Volgens de stafleden heeft de fu sie overigens alleen maar voor delen gehad. „Het grootste voordeel is eigenlijk wel, dat we wat meer naar buiten toe op kunnen treden" aldus Henk Ou deman. Dat houdt nou niet be paald in dat „De Zevensprong" voorop loopt bij acties van de bewoners. „Maar we staan er wel achter. Bovendien kan de hele wijk gebruik maken van onze spullen". Zo legt het wijkcomité wanneer nodig, beslag op de stencilma chine van „De Zevensprong" Er worden door bewoners vaak bijeenkomsten gehouden in het clubhuis. Hoe de leiders zelf betrokken zijn bij het wel en wee van Leiden Noord blijkt overigens wel uit het feit dat Henk Oudeman in het wijkcomité zit en dat Piet Molenaar altijd bereid is met andere instanties uit de wijk rond de tafel te gaan zitten om tot enige vorm van samenwer king te komen. Piet Molenaar: „Vroeger deden we alles op ons eigen houtje. Als we van plan waren om va kantieactiviteiten te ontplooien, deden we dat gewoon voor ons eigen groepje. Dit jaar ben ik naar de speeltuinverenigingen toegestapt en heb gevraagd wat zij op het programma hadden staan. Het bleek dat ze naar de bioscopen en naar de Stadsge hoorzaal zouden gaan. Toen heb ik mijn diensten aangeboden. Het heeft toch geen zin om dub bele activiteiten te gaan organi seren?" Deze samenwerking heeft zich voortgezet in de Leidatospelen, waar Piet Molenaar en be stuursleden van Groenoord en Noorderkwartier organisatoren waren. „De Zevensprong wil de indruk vermijden dat ze zich overal in wil dringen. „Wij bie den onze diensten aan. maar wanneer we merken dat de mensen er niet van gediend zijn, trekken we ons onmiddel lijk terug", zegt Henk Oude man. Piet Molenaar voegt er aan toe: „Dat laatste hebben we echter nooit gemerkt, maar we hebben ons eigenlijk nooit echt bemoeid met de zaken van de andere verenigingen hier in de wijk". Zo blijft „De Zevensprong" zich op de allereerste plaats richten op de jeugd die in het gebouw komt. „Dan is het voor ons he lemaal niet het belangrijkste dat ze van straat worden gehou den. Er moet hier iets met ze gebeuren". Het team van „De Zevensprong tracht dit te bereiken door de jeugd zoveel mogelijk aan te zetten tot zelfstandigheid. „En kele voorbeelden zijn dat de kas beheerd wordt door enkele le den van de kerngroep, die de discoavonden bezoekt. Of ge woon het botte feit dat de „dis co-klantjes" het in hun hoofd hadden gezet om bier te willen drinken. Ik had tegen ze gezegd dat dat alleen maar kon wan neer zij ervoor konden zorgen dat er niet teveel gedronken werd. Ze kwamen met een op lossing: de prijs zo hoog maken dat de bezoekers niet eens veel konden drinken bij gebrek aan geld". De consequentie van het bevorde ren van de zelfstandigheid voor de stafleden is wel dat ze ten al len tijde bereid zijn de jeugd van Leiden Noord bij te staan in hun activiteiten. „De jongens van de disco-avond wilden de ruimte wat opvrolijken. Dan moet je niet te beroerd zijn om bijvoorbeeld spijkers te gaan halen." Urenlang kan Piet Molenaar dis cussiëren met zijn „jongens". „Voorwaarde hiervoor is wel dat de muziek keihard staat an ders durven ze niet". Dat laat ste is ook de reden waarom er nooit specifieke discussie-groep jes op gang zijn gekomen. „Dan komen ze niet. Je moet gewoon altijd de mogelijkheid tot een gesprek open houden. Zo heb ik eens met een groep acht keer achter elkaar over sex gepraat. We kwamen er op doordot ie mand uit de groep vroeg wat venerische ziekten waren. Al pratend kwamen we op andere seksuele problemen". Het zijn overigens niet alleen de jongeren die met hun proble men in „De Zevensprong" te recht kunnen. Voor hun ouders is er iedere dinsdag en donder dag een informatie-avond waar op zij inlichtingen kunnen krij gen over belastingen, huursubsi dies en dergelijke zaken. „Wij willen de bewoners zoveel mo gelijk met hun neus op hun rechten duwen. Vaak weten de mensen namelijk niet welke weg zij moeten bewandelen om iets van de gemeente gedaan te krijgen. Het grootste probleem voor club huis „De Zevensprong" is op dit moment om communicatie te krijgen met zoveel mogelijk Lei denNoordbewoners. „We stu ren wel altijd stencils huisaan huis maar meestal verdwijnen de reclamefolders in de prullen bak. Daar hadden we al lasl van toen we nog in verschillen1 de stichtingen werkten. Moge lijk wordt dat beter nu we meel naar buiten treden met onl werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5