Paul Biegel Jan Terlouw De kleine kapitein Gouden griffel Koning van Katoren Gouden griffel ZILVEREN GRIFFELS - ZILVEREN (RIFFELS - ZILVEREN (RIFFELS - ZILVEREN (RIFFELS - ZILVEREN (RIFFELS - ZILVEREN (RIFFELS - ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1972 Voor Paul Biegel (47) is de Gouden Griffel 1972 („De kleine kapitein") niet meer de plotselinge erkenning als kinderboe kenauteur. Hij staat al ja ren bekend als „kenner", won in 1965 met „Het sleutelkruid" de Kinder boekenprijs en mag dit jaar met „De twaalf ro vers" ook nog een zilve ren griffel in z'n prijzen- doos stoppen. Tussen de vele planten (afdeling me vrouw Biegel) op de bo- venetage van een Amster dams grachtenpand uit ze- ventienhonderdzoveel, be kent hij met lichte ironie waarom hij rond 1960 aan het schrijven voor kinde ren begon. „Omdat ik al 't andere niet kon. Ik was al twee keer gezakt voor m'n rechtenstudie. In die tijd schreef ik al, o.a. een strip voor de Avrobode en 'n vriend van me zei'; je moet met Marten Toonder gaan praten, die zoekt een tekstschrijver. Ik nam m'n strip mee naar Toon der en die zei: Dat is hele maal geen strip, maar kom hier maar 'ns kij ken". „Bij Toonder en z'n tweede man Lo Hartog van Banda heb ik op 'n ongelooflijke manier 't vak van vertellen geleerd. Ik leerde denken in teken- bare situaties, leerde er de compositie van een verhaal. Je kwam bij Toonder met een opzet en die zei dan: Die oom is wel een aardige bijfiguur, maar hij heeft niets met *t verhaal te mak^n. Oom eruit. Wat er dan uiteinde lijk uit de bus kwam, zat gebeiteld. Ik ben er toch vertrokken, omdat ik er kapot zou zijn gegaan. Elke strip moet van te vo ren al zo'n beetje vastlig gen tot en met het eind en ik hou van 't avontuurlij ke. Er kan bij mij nog 'n hoop al schrijvende gebeu ren". SCHRIJFT KINDERBOEKEN OMDAT HIJ AL HET ANDERE NIET KON „Nu lukt dat wel. Maar voor 'n beginnend schrij ver is het onmogelijk. Als je al 'n aantal boeken op de markt hebt die nog verkocht worden gaat 't. Maar 't zou ondoenlijk zijn zonder m'n kinderver halen voor de Margriet en Donald Duck. En m'n ad viseursschap voor een uit gever van kinderboeken". Adviseur en schrijver te gelijk? „Ja, maar voor verschil lende uitgevers, 't Zou een beetje vreemd zijn als ik voor dezelfde uitgever zou schrijven als waarvoor ik advis?er. Vooral omdat je met dat laatste te maken hebt met de financiële kant van de zaak". Wat is typisch voor een kinderboekenauteur? „De woordkeus en de vorm die het kind pikt. En, geloof ik, de mate waarin 'n schrijver z'n kinderlijkheid heeft behou den". „De twaalf rovers" (Zil veren griffel) is niet bij uitstek voor kinderen al leen. „Ik heb 't ook eigenlijk niet zo bedoeld. Toen 't klaar was, zei de uitge ver: Een kinderboek is het niet, maar ik geef het uit. Er staan behalve de omslag van P. ter Vos dan ook geen illustraties in. PAUL BIEGEL omdat ik al het andere niet kon voor kinderen dan vroe- Paul Biegel Tot m'n eigen verrassing kwam 't opeens bij de Zil veren Griffels terecht, 't Gebeurt me steeds meer dat 'n boek in een andere beroeps- richting groeit, minder ger". „De kleine kapitein" is ontstaan uit een samen werking met illustrator Carl Hollander. Hoe ging dat? ,,'l Is eigenlijk een strip die in de Donald Duck heeft gestaan. Carl Hol lander is een enige vent om mee te werken. Hij had zin om bootjes te te kenen en toen heb ik dat verhaal bedacht van 't jongetje dat z'n eigen schip bouwt, 't Bestaat uit korte afleveringen met een begin en een eind en er komt een tweede deel. „De kleine kapitein" is o.a. in Duitsland, Enge land, Denemarken en Zweden verschenen. Hoe is de ervaring daarmee? "Die kleurenillustraties zijn voor Nederland alleen te kostbaar. De uitgever heeft de originele tekenin gen in z'n stand op de buchmesse in Frankfurt opgehangen en daar kwa- Paul Biegel's „De kleine kapitein" (U. M. Holland 12,90) is het ideale kinder boek om de jongsten voor te lezen en de wat ouderen (onder de 10 jaar) er zelf hun gang in te laten gaan. De stijl is simpel maar knap en de gekleurde illu straties va nCarl Hollander zijn in één woord heerlijk. De kleine kapitein is een jongetje dat een oude boot zeewaardig maakt via een kachelpijp, een po, ijzer- draad, een fietsketting, een lampekap en een kromme spijker. Hij noemt 'm de „Nooitlek" en gaat er inclusief Dikke Druif, Mariska en Bange Toontje mee men ze op af. Zoiets Is haalbaar in een oplaag van 40 50.000 stuks. Ik merk dat ze in Engeland bij de officiële literatuur, o.a. in Times Litterary Supplement worden be sproken. Eén boek is ook in Amerika uitgebracht, maar daar gaat 't hele maal niet. De kinderen daar zijn veel meer „mat ter of fact", hebben 'n volstrekt andere humor". Recent werk van Paul Biegel? „Ik ben bezig aan een TV-serie voor Thijs Cha- nowski, „De vloek van Woestewolf". Een serie la Floris, van 13 halve uren. Twee zijn er opge nomen, najaar '73 wordt 't uitgezonden, 't Is een apart procédé met getekende achtergronden waarin de acteurs „vrijstaand" bewe gen, als het ware zwe ven". Hoe is de situatie voor een kinderboekenschrijver in Nederland? „Er wordt hier veel ge daan. De Kinderboek n- week bijvoorbeeld. En CRM maakt met subsidies geen enkel onderscheid tussen literaire boeken en kinderboeken. Dat is goed. Maar je kan natuurlijk even goed zeggen dat 't schandelijk is dat er van één boek maar 5.000 stuks in vijf jaar verkocht wor den". BERT JANSMA kinderboekenweek 14t|m250kt72 DEN HAAG De CPNB bekroont jaarlijks ter gele genheid van de Kinderboe kenweek (dit jaar van 14 tot en met 25 oktober) de beste jeugdboeken van het afgelopen jaar. De bekro ning die sinds vorig jaar de „Gouden Griffel" heet, ge schiedt via een aantal lan delijke jury's die adviezen geven aan een eind-jury. De Gouden Griffel voor een kinderboek voor onder de 10 jaar gaat dit jaar naar Paul Biegel, de Gouden Griffel voor een jeugdboek boven de 10 jaar naar Jan Terlouw. Bovendien zijn er een achttal goede jeugd- en kinderboeken beloond met een Zilveren Griffel. Wij hebben dit tiental boeken voor u gelezen en beoor deeld, terwijl u bovendien op deze pagina twee inter views van een onzer redac teuren met beide „Goude Griffelaars" aantreft. Na derden Jaar natuur kundig onderzoek in Ne derland, Amerika en Zwe den overstappen naar de politiek (Tweede Kamer fractie van D'66) en kin derboeken gaan schrijven. En dan de Gouden Griffel voor het beste jeugdboek van 1972 („Koning van Katoren") winnen. Voor Dr Jan Terlouw (40 Jaar en domineeszoon), lijkt die overgang geen naam te hebben. Hij heeft zich van de wetenschap afge keerd en houdt zich nu o.a. met milieu-problema tiek bezig. Als hij bij de komende verkiezingen „uit do Kamer mocht rol len", is het zelfs niet ze ker of hij terug zal keren tot z'n oude stiel (hij pro- motiveerde op een kernfl- sie-onderzoek met het doel een vreedzame toe passing te vinden voor de energie van de waterstof bom. Even uit de Tweede Kamer naar een nabijgelegen res taurant overgewipt, ver telt Jan Terlouw achter een pilsje hoe dat schrij versschap ontstaan is. „Ik vertelde m'n kinderen (nu resp. 9, 8, 12 en 13 jaar) verhaaltjes. Zonder enige bijbedoeling. M'n vrouw drong er alsmaar op aan ze op te schrijven. Dat heb ik gedaan. Zij heeft de manuscripten na gelezen, gecorrigeerd en ze opgestuurd. Paul Bie gel zag er wat in, maar op avontuur. Vla het eiland Groot en Groei worden ze reuzen, ze vinden een schipbreukeling, een troep getemde cir- cusdieren en komen in een grijze spook stad terecht. Als rode draad in het ver haal komen er steeds meer schipbreuke lingen (van één schip) op de proppen en al eindigt het boek voordat ze allemaal terecht zijn, deel twee (op komst) weet er meer van. Al kan „De kleine kapi tein" heel best zonder vervolg gelezen worden, wie dit fantasierijke speelse avontuur uit heeft, moet haast wel naar meer verlangen. B.J. EX-FISICUS, KINDERBOEKEN EN D '66 omdat korte verhalen van 'n onbekend schrijver niet „gaan", vroeg hij me eerst een boek te schrij ven". Die eersteling werd ,,Pjotr", bekroond door een kinderjury In Den Haag en Rotterdam (1971). Wat betekent nu deze Gouden Griffel? „Dat is echt wel een er kenning. Je hebt altijd een twijfel of je het wel kan. Eerst die onderschei ding door de kinderen zelf en nu die officiële prijs. „Koning van Katoren" is net ook door Rotterdamse kinderen als het beste boek gekozen. Ik ben een Bêtaman. Ik had altijd matige cijfers voor m'n opstellen op school. Ik zag hoe 't wel en hoe 't niet moest, maar mij lukte 't zelden. M'n vader thuis onderscheidde z'n kinde ren in Alpha en Bèta mensen. Wat zij konden had niets met elkaar te maken. „Koning van Katoren" is een boek met een dubbele bodem. Hoofdpersoon Stach lost in z'n eentje de problemen van het land op. Met enige goede wil zou je het programma van D'66 erin kunnen her kennen. „Kinderen van 10 Jaar kunnen ervan genieten als van een sprookje. Oudere kinderen zullen die dubbe le problemen zien, want de problemen van Katoren zijn eigenlijk schijnproble men. Stach is niet echt zo slim. De mensen van Ka toren zijn gewend om met de Smook van de draak en de schuifelende kerken JAN TERLOUW boek met een dubbele bodem van Uikumene te leven. Stach kijkt er fris tegen aan en lost het op." Paul Biegel noemde Ter louw „de man van de ver sobering". „Ik ben van mening dat wij met ons soort wel vaart op de verkeerde weg zijn. Deze welvaart heeft niets te maken met de vergroting van het menselijk geluk. Het is waanzinnig al die artike len in al die uitvoeringen. Waarom moeten we zo no dig een nieuwe radio als er opeens een met een tui- melschakelaar op de markt komt? Ik ben be slist niet voor 't stoppen van de economische groei. Maar wel voor het anders richten om de schadelijke bijgevolgen kwijt te ra ken. De mensen moeten andere dingen gaan wil len: Muziekles nemen, bijvoorbeeld." Hoe zou die andere econo mie tot stand moeten ko men? „Ik heb er geen blauw druk voor. De mensen moeten er zelf genoeg van krijgen. We moeten 't vaak genoeg zeggen. De consumentenorganisaties moeten sterker, agressie ver worden. Een auto staat nu nog bovenaan 't verlanglijstje, als Je dat de mensen zou vragen. Maar dat is logisch, om dat onze steden zo ge bouwd zijn dat Je die auto nodig hebt. Maar al die soorten auto's. Dat pro bleem geldt natuurlijk niet voor de laagste Inko mens. Daar zijn nog no den" Dus ook maatschappelijke problemen in kinderboe ken? „Dat kan, maar dat kan je niemand verplichten, 't Hangt helemaal van de persoon van de schrijver af. in „Pjotr" heb ik de Russische revolutie en al les wat daarbij komt aan gestipt. Een aanleiding voor kinderen om te den ken. In een boek dat vol gend jaar verschijnt, spe len terzijde huwelijks moeilijkheden een rol." Valt het schrijven te com bineren met het Tweede Kamer-werk? ,,'t Gaat moeilijker. M'n verhalen vertellen schiet er vaak bij in, omdat ik minder tijd heb om thuis te eten. De jongsten ko men wat dat betreft wel wat tekort. Maar ik pro beer 't nog steeds. Ik geef dan ook opdrachten. Ik laat ze een zinnetje beden ken waaromheen ik dan een verhaal vertel. Maar ook andersom: Ik zeg een woord of zin en zij moeten proberen dat functioneel in een verhaal te gebrui ken. Ik maak nu vaak no tities van dingen die me te binnen schieten, b.v. onderweg in de auto. Over al zit wel een verhaal in." BERT JANSMA. De kleine kapitein bouwt met Dikke Druif, Bange Toontje en andere vrindjes z'n eigen schip. 9 Het veelkoppige monster dat de stad Smook vervuilt moet verslagen worden door Stach, de toekomstige Koning van Katoren. „Koning van Katoren" (Lemniscaat, f 10,90) van Jan Terlouw is een hand boek voor jeugdige pragmatici. Of voor kinderen boven de 10 Jaar die daar nog niet aan toe zijn, gewoon een IJzersterk verhaal. Stach is een door z'n pleegva der anti-autoritair opgevoede jongen in een land zonder koning. De vrolijke oude koning is dood, zes zure ministers regeren. Als Stach 17 is stapt hij bij de hoge heren binnen en vraagt hoe hij ko ning kan worden. De ministers stoppen hem de 7 onoplosbaar geachte proble men van hun land toe, maar Stach stapt ze fris en onvervaard tegemoet. Hij be- schouwt ze als kleine puzzeltjes, vindt tussen de bedrijven door een vriendinne tje en achtereenvolgens vernietigt hij o.a. de milieuvervuilende draak van Smook, brengt hij de schuifelende kerken van Ukumene bij elkaar, ontmaskert hij de nep-dokters van Afzette-Rijen en ver helpt hij het lawaai van de vogels van Decibel, Terlouw's stijl heeft af en toe een tikje houterigs, maar z'n ori ginaliteit vergoedt dat dubbel en dwars. Een boekje dat ouders ook best stiekem mogen opendoen. Terlouw is niet voor niets politicus (D *66). En... Stach wordt natuurlijk koning. B.J. De fantastische meneer Vos De fantastische meneer Vos van de Brits/Am- serikaanse schrijver Roald Dahl, uitgegeven door De Fontein n.v., doet in niets denken aan de bundel macabere ver halen waarmee hij, voor volwassenen, bekend werd. En niet alleen, omdat deze meneer Vos voor kinderen is be doeld. Wat men, op grond van een eerder kinderboek mocht ver wachten, gebeurt niet. Dit kinderboek eindigt zonder overmaat aan spanning. Meneer Vos, belaagd door drie boeren Bolus, Bits en Biet, van wie Vos op zijn beurt de kippen, eenden, ganzen Drie boze boeren: Bolus, Bits en Biet hem en zijn familie heb- te komen juist in de ben ingesloten, door een voorraadschuur van een schreven voor kinderen van drie jaar en nóg ou- De Pozzebokken Bedroefde Pozzebokken wenden zich tot Bas en Marjanneke met het dringende verzoek boze Poz zebokken te mijden. De Pozzebokken van Bouke Jagt vertelt het verhaal van door kinderen getekende dieren, die een eigen leven gaan leiden en uit een soort van dankbaarheid daarvoor de kinderen meenemen op nachtelijke avonturen. Die onstaan slechts bij toeval, zoals het leven altijd weer vol verrassingen zit. Een jongetje tekent toevallig een gemene Pozzebok, die met be hulp van een vlakgommetje alle goede Pozzebokken probeert uit te vlakken. De hieruit voortvloeiende narigheden worden echter tijdig bezworen. Een leuk boek voor kinderen van 8 9 jaar. Peter Vos voor zag het van speelse tekeningen. Van Holkema en Warendorf te Bussum gaf het verzorgd uit. T. O. Al kleven er volgens Paul Biegel zelf nog w?.t feilen aan, voor mij is zijn „De twaalf rovers" (U.M. Holland, 6.90) een klein juw eitje. Het doet wat sfeer betreft denken aan de neo-ro- mantische verhalen er gens in de buurt van Van Schendel, is sterk Ce twaalf rovers beeldend geschreven met nogal wat overi- g ns volstrekt aanvaard bare neologismen en kan het t gen heel wat „echt" literair werk op nemen. Dat moet dan niet de indruk geven van iets zwaar-op de-hands, want dat is dit roverver- haal allerminst. De twaalf rovers gaan een voor een op zoek naar een schat (die geen schat is) van de koning (die onvindbaar lijkt). Ze belev n elk een e gen avontuur en komen uit eindelijk tot een verras sende ontdekking. Een boekj om in één adem uit te lezen, volkomen leeftijdsloos geschreven. B.J. Noodlanding „Noodlanding" van Ivan Southall (Unieboek N.V.-Bussum f 8.90) is een boek voor jongens en meisjes, die de geheide jeugdboeken beginnen te ontgroeien en nog te jong zijn voor het grote re werk. Het speelt in Australië en verhaalt van een gro pje jongens en meisjes, dat na een adembenemende vlieg tocht tenslotte een nood landing maakt op een onbewoond eiland. Met trefzekere lek ningen van Rien Poortvliet en een goede vertaling van Alet Schouten. K.B. Uit „Noodlanding" van Ivan Southall. Tekening van Rien v. Poortvliet. Het huis tussen de bomen Dat van „Het Huis tus sen de bomen" van de Amerikaanse schrijfster Irene Hunt een herdruk zou volgen, mag geen verwondering wekken, want dit door L. Salden- Campfens vakkundig vertaalde boek moet voor de midden-tieners wel meer betekenen dan de doorsnee literatuur voor meisjes van die leeftijd. Het tekent de ontwikkelingsgang van eer meisje in de belang rijke jaren tussen zeven en zeventien en hoewel de gebeurtenissen In het boek boeiend genoeg zijn, is het toch vooral de wijze waarop de hoofdpersoon op de ge beurtenissen reageert, die het boek waardevol maken. Het is uitgege ven bij Deltos Elsevier in Amsterdam. K.B. 9 „Mischa-mef-de-hou- ten-poot": toeverlaat van sterke Wanja. De avonturen van sterke Wanja Niets is sterke Wanja teveel om zijn opdracht uit te voeren: het vinden van de wapenuitrusting van de Tsaar. Heeft hij deze eenmaal gevonden, dan zal hij Tsaar worden met alle luister vandien. Daarmee is levens aangegeven, dat „de avonturen van Sterke Wanja", geschreven door O.Preussier en uitgegeven door Iemniscaat-Rotterdam, een in Rusland spelend- verhaal is. Maar dan een verhaal, dat ook de Ne derlandse jeugd zal boeien, omdat het een fijn boek is. Sinds de vroege Middeleeuwen spelen avonturen verhalen met de echte ridderlijke inslag een grote rol in vooral de Nederlandse literatuur. Sterke Wan ja, hoewel geen ridder, doet toch sterk denken aan bijvoorbeeld de Ridders van het Gulden Vlies en aan verschillende andere beschreven heldendaden van da vroegere ridders. In het hele levensavontuur van Wanja vindt men deze daden voortdurend terug. Daarom misschien zal dit boek heel wat jeugdige le zers boeien. De Prins van Mexico Een boek, geknipt voor de lange winteravonden, is de kwalificatie, dlc men kan geven aan het bij Leopold Den Haag uitgegeven boek „De prins van Mexico" van de Italiaanse schrijfster Federica de Cesco. En dat niet alleen vanwege de tweehonderdzestig met klein lettertype ge vulde pagina's, maar ook vanwege de boeien de Wijze waarop deze historische oudere-jeugd- roman spelend gedu rende de verovering van Mexico door Cortez, maar dan voornamelijk gezien vanuit de wereld der Azetoken Is ge- Uit „De prins van Mexico" van Federica de Cesco schreven. Verpakt In een verzorgde uitvoering in druk, illustraties (Dick Stolwijk) en vertaling (M. Mok). Prijs 15,90. K.B. Plek van de Pctteflet Pluk van de Petteflet is (ren zeer eigentijds jon getje, dat van de nood van het wonen in een flat een deugd weet te maken. Hij bouwt er een geheel eigen wereldje op. sluit vriendschap met dieren en gaat ook aan de levens van flatbe woners niet ongemerkt voorbij. Dit vertelsel is van Annie M. G. Schmidt, die in hoge mate de gave verstaat om de humor te treffen in wat wij een alterna tieve leefwereld zouden willen noemen. Fiep W st ndorp voorzag dit boek van levendige teke ningen en de uitgeverij en De Arbeiderspers en Querido maakten er een aantrekkelijk boekwerk je van, dat men graag in handen zal willen ge ven van kinderen, die de Als de sladslekenaar het park wil lalen verdwijnen kom» er een duif die uit protest een smeerboel maakt van de werktekening. eerste leesmoe-ilijkhcden een moeder die van achter de rug hebben, voorlezen houdt. dan wel beschikken over T.O.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 17