Orgel-Bach van begin tot het einde erinneringen aan de tachtigjarige Hendrik ndriessen Met Franse slag? IRA MAANDAG 21 AUGUSTUS 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 7 iOp zondag 19 september aan staande hoopt de Nederlandse [componist Hendrik Andriessen [zijn tachtigste verjaardag te vie- i. Enkele feiten: Hendrik An- Iriessen stamt uit een muzikale lamilie, zijn vader was organist de Sint Jozefkerk te Haar- hij was het, die Andries- Sr. in dat ambt opvolgde. 'Kerkmuziek bleef de jonge mu sicus boeien, want later werd hij eenzelfde positie aan de Ka thedraal te Utrecht verbonden. [Waarom dit zo nadrukkelijk ver meld? Omdat juist deze preokkupatie Hendrik Andriessen een heel [bijzondere stempel drukte. Vraagt men, speciaal de oude ren onder ons, welke zijde van zijn kunstenaarschap zo'n diepe indruk heeft gemaakt, dan is het [zijn orgelimprovisatie. De orgelimprovisator: aan hem moesten we, met heimwee en verlangen, terugdenken, toen we het Haarlemse Concours 1972 in de Bavo medegiaakten.... moes- medemaken schreven we bijna. Diepenhrock en Andriessen Ja, als improvisator heeft Hen drik Andriessen een onvergete lijke indruk nagelaten. Doch niet uitsluitend als orgelimprovisa tor. En nu moeten we uit onze zeer persoonlijke herinneringen put- en vertellen, dat we altijd, een heel kostbar document programma bewaarden een [„Feestavond" annoncerenJ. Gewijd aan Dr. Alphons Diepen- brock voor de leden van het Acht tiende Nederlandse Philogen-Con- gres, Vrijdag 14 April 1939 8 uur de Harmonie te Nijmegen, mei medewerking van Johanna Die- penbrock (zang en voordracht), Thea Diepenbrock klavieren Hendrik Andriessen (rede)". Die avoid staat ons nog zo hel der voo? de geest, dat het lijkt, of we hem gisteren medemaak- ten. Speciaal de analyse van de liederen door Diepenbrock op teksten van Baudelaire en Ver- laine geschreven... Andriessen gewaagde daarbij tot beter in zicht van zijn auditorium van congenituur", een gelijke gerichtheid, een gelijke geaard heid van tekstschrijver en com ponist. Het was in 1939: Hendrik An driessen was toen reeds, in de wereld van de Nederlandse Ka tholieke Kerkmuziek, een promi nente persoonlijkheid. De Kerkmusicus Vergissen we ons niet, dan da teert zijn eerste Mis van 1919: het was de „Missa in honorem Sacratissemi Cordis", een werk, dat destijds door zijn sobere me- lodiek en de volstrekte afwezig heid van pathos en gewichtig doenerij een heel sterke indruk op ons maakte., wat zou deze muziek, na meer dan een halve eeuw, ons thans doen? Wat toen bij ons als hoorder restte, was een gevoel van nieuwsgierigheid., wat zou daar op volgen? Sindsdien heb ik heel wat werken op dit gebied kun nen en mogen beluisteren. Missen, die ik op dit moment gaarne wederom zou willen ho ren? Dat zijn de Missa Simplex en de Missa Diatonica, dat zes stemmig a capellawerk, van 1936 daterend, waarin de „pri mitieve meerstemmigheid" de karakteristiek is van Wouter Paap hoogtij viert. Waarom Omdat we vinden, dat de schrij ver de menselijke stem hierin zo intens verwent. Wat ons weer plotseling herinnert aan gesprek ken met vocalisten en koordiri genten, die steeds weer uiter aard in verschillende toonaar den! ons de verzekering ga ven, dat Hendrik Andriessen de menselijke stem zo goed behan delt". Magna res et amor Wat één van die velen bracht tot de opmerking „Reeds daarom behoort zijn lied,, Magna Res est Amor" tot het allermooiste, wat er de laat ste halve eeuw in ons land ge schreven is....!" Wat ik gaarne beaamde, echter niet uitsluitend op die grond. We moeten of we willen of niet, het nog even .hebben over de verhouding van Hendrik An driessen en de Kerkmuziek. Daaromtrent heeft hij uiterst rake en behartenswaardige din gen gezegd. Ik denk hierbij spe- ciaal aan een Congres" Kunst en Christendom", in 1949 te 's- Hertogenbosch gehouden, waar hij als spreker optrad... ik kan niet nalaten enkele passages uit de door hem aldaar gehouden rede letterlijk te citeren: Muziek is ontstoffelijk en toch uiterst reëel. Eerst de muzikale mens maakt de muziek, buiten hem is er niets. Wie een brief kaart naar St. Cecilia in de he mel zou zenden met de vraag, ..Wat is de drieklank van C ma jeur" zou ten antwoord krijgen: ,,dat weten we niet." De musicus zegt onzegbare dingen. Hij weet zelf niet. of hij religieuze of andere muziek maakt, als hij geïnspireerd is. Alle kunst heeft een verborgen religieus besef. De musicus is geen mysticus; hij kan slechts zeggen: ,,Hier ben ik mijn God, ik ben ook Bruckner, wiens symfonieën men zo gaarne religieus noemt, was aldoor verliefd op dienst meisjes en dronk heel veel bier. Hij droeg de volheid van zijn mens zijn in alle eerlijkheid op aan God. Josquin des Prez las elke morgen de Mis, was 's mid dags vaak dronken, deed 's avonds weer andere dingen en schiep intussen meesterwerken ter ere Gods. Muzikaliteit is de menselijke ontroering: een mens is complex; hij kan God bemin nen en ook verliefd zijn en drukt dat allemaal uit in de muziek die hij maakt. Zo ook de componist van kerk muziek. Ook hier is de inhoud de menselijke ontroering van de componist; de vorm wordt be paald door de liturgie. Onze Lie ve Heer nodigt mensen in zijn kerk, die belast en beladen zijn. Ook componisten zijn belast en beladen, zij geven hun hart. Maar welke kerkmuziek van deze tijd is werkelijk vanuit een menselijk hart geschreven? Wat de muziek, en religieuze muziek, werkelijk is, weet ik niet... dat wordt uitgemaakt in de keuken van Onze Lieve Heer en daar heb ik geen toegang". Die keuken van Onze Lieve Heer: die schijnt Hendrik An driessen erg te intrigeren! hij sprak er althans ook bij 'n andere gelegenheid over, toen hij zijn opera Philomela bij de pers in troduceerde. De Opera componist Die opera lag hem zeer aan het hart en we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat de ontvangst, tot tweemaal toe, hem lichtelijk heeft teleurge steld. Wat wij, die ons zeer ge grepen voelden door de ontroe rende lyriek van Philomela's lied ons volledig konden voor stellen. Wat ons bovendien ook hier ons zozeer trof? Dat An- driessens muziek qua compo sitiestijl geheel organisch bij de tekst aansloot. Waardoor Hendrik Andriessen als componist wellicht het meest bekend geworden is? Door de Variaties en Fuga op een thema van Kuhnau Johann Kuhnau (1660-1722) was de Leipziger Thomas Cantor, die bij zijn dood werd opgevolgd door Johann Se bastian Bach. De rijke inhoud van het thema, een gedragen melodie uit een sonate, inspi reerde de twintigste eeuwse meester tot een reeks variaties in oude stijl, die, onderling ten nauwste met elkander verwant, toch elk afzonderlijk een eigen gezicht vertonen. Andriessen in het buitenland Want het behoorde tot de eerste cbmposities, die in de Transcrip- tiedienst van de Radio Neder land Wereldomroep werden uit gezonden. Met het concert voor orgel en orkest, met het wonder mooi opgebouwde Ricercare, die „Oproep van verschillende the ma's. die „ogenschijnlijk" te genstrijdig zijn". Maar hoe treft hier de symfonische gebonden heid als eenheid in afwisselende stemmingen vol spontaniteit De eerste maal, dat was in 1939, toen we met Hendrik Andriessen in persoonlijk kontakt kwamen, ging het gesprek over Alphons Diepenbrock, de laatste maal eveneens. Zulks naar aanleiding van het feit, dat het Buma-Cultuurfonds, daartoe gestimuleerd door het Alphons DiepGnbrockfonds, in 1968 tot hem de uitnodiging ge richt had, de van 1913 daterende orkestrale bewerking 'van de Missa in Die Festo, waarvan slechts Kyrië en Gloria waren gereedgekomen, af te maken en „tot een homogeen geheel uit te werken". Hoe hij zich van deze vererende opdracht kweet? Ziehier zijn antwoord: „Ik zet het werk van Diepen brock voort met minder noten, doch met beschikbaarhouding van het materiaalde idee, zoals de componist die had, con tinueerde ik, daarbij echter profi terend van de ervaringen in de loop van de tijd opgedaan. Maar steeds dacht ik. hoe zou Diepen brock het gedaan hebben?" Andriessen was kinderlijk blij met het resultaat. Zou een uit voering, door vier soli, gemengd koor, mannekoor en orkest te geven niet het mooiste cadeau zijn, dat men de tachtigjarige kan aanbieden? A. B. M. Brans. Bij een componist, wiens werk de voltooiing van een heel tijdperk is, valt de stilistische ontwikke ling voor een leek niet zo ge makkelijk waar te nemen. Toch moet het de opmerkzame luiste raar zaterdag in de Grote Kerk duidelijk zijn geweest welk een lange afstand er ligt tussen de partita „Ach, was soli ich Sün- der machen", die Bach schreef toen hij 16 of 17 was, en de ko raalbewerking „Vor deinen Thron", die hij een halve eeuw later op zijn sterfbed aan zijn schoonzoon dicteerde en waar mee hij zijn „Kunst der Fuge" afsloot. De scheppende fantasie werd niet alleen veel persoonlij ker, origineler en rijper maar kreeg ook een andere allure. Gerard Akkerhuis, die zich ook als koordirigent sterk op Bach specialiseert, legde dit keer de nadruk op de vroege Bach zoals die zich uitte in de Fantasia BWV 572 uit Arnstadt. die nauw aansluit bij Böhm, Buxtehude, Pachelbel en in dat magistrale drieluik Toccata, adagio en fuga BWV 564 uit Weimar, waarin een geniale 24-jarige zijn eigen vorm begint te vinden, al be hoort de fuga nog niet tot zijn grootste scheppingen. Akkerhuis (meer vertrouwd met orgel en akoestiek van de Kloosterkerk, en bij ons weten voor het eerst concerterend op het nieuwe Instrument in de Grote Kerk) kwam vooral in het laatstgenoemde werk goed op dreef, getuige de formidabele pedaalsolo aan het begin. In te genstelling tot de niet helemaal vaste en zekere interpretatie van het niet zo bekende Leipzi ger preludium en fuga BWV 544, waarmee de organist open de. slaagde aan h<^t eind de im posante en aan figuratieve, me lodische en harmonische verras singen overrijke passacaglia en fuga BWV 582 uil Weimar bui tengewoon goed. Het slotapplaus was dan ook ten volle verdiend. Ks. Nina van Pallandt naar Hollywood HOLLYWOOD (AP) De Deense blonde Nina van Pallandt, In Europa bekend als de ene helft van het duo Nlna en Frederik zij is getrouwd met de Ne derlander Frederik baron van Pallandt maar leeft nu geschei den van hem gaal in Holly wood uitkomen in de film „The long goodbye". Deze film, naar een van de ver maarde detectiveromans van wijlen Raymond Chandler, wordt geregisseerd door Robert Altman, de man van „M.A.S.H Nina was in Amerika vermaard geworden in verband met de af faire Clifford Irving, de man die de z.g. biografie van de mil jonair-industrieel Howard Hu ghes zou schrijven. De Deense is tote nu toe in drie films opgetreden ongeveer 14 jaar geleden, voornamelijk „muziekfilms" twee Deense en een Duitse. Zo heel populair hebben de Bal- Iets Populaires Poitevins zich gisterenavond in het Openlucht theater Zuiderpark niet ge maakt. Ondanks klimatologisch ideale omstandigheden was de publieke belangstelling voor de dansfolklore uit het Land van de Rode Muilezel gering. De lei ding van het theater besloot te wachten, totdat er een mini mum aantal bezoekers 30 in getal aanwezig was. Toen dat quorum was bereikt, was het kwart over acht. Toen echter kwam van de overkant van het amfitheater de wat ont hutsende mededeling, dat ieder een en alles zich nog moest kle den en schminken. Dat zou dan negen uur worden, voordat men begon en daarom... gelastte di recteur Schrelner de voorstel ling maar of. Van het uitstel van vrijdagavond was dus afstel op zondagavond gekomen en daarmede was de kans op dans kunst in dit Zuiderparkseizoen voorgoed verkeken. De niet zo dansante Franse gasten waren n.l. de laatsten in het openlucht programma, dat dit jaar het weer niet erg meehad. Vandaar nogmaals onze vraag: wanneer komt er nu die mobiele over kapping hoefl geen Olym pisch dak te worden! die het Zuiderpark programmatische continuïteit garandeert? Arbeiders verdronken BELGRADO (AFP/DPA) Twaalf arbeiders die zaterdag in een tunnel in Konavlje, bij Dubrovnik, aan het werk waren zijn door het als gevolg van zware regenval snel stijgende water meegesleurd en verdron ken. Suske en Wiske De boze boom- zalvèr Lucky Luke Dalton city Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur temp. temp. •log A'dam half bew. 19 14 0.5 De Bilt zw. bew. 20 15 0.4 Deelen zw. bew. 20 14 0.6 Eelde licht bew. 19 13 0.1 Eindhoven mist 20 13 1 Den Helder 1. bew. 18 14 2 R'dam half bew. 19 15 1 Twente zw. bew. 19 11 1 Vlissingen z. bew. 18 16 0.1 Z.-Limburg regen 19 11 0.5 Aberdeen z. bew. 17 7 o Athene licht bew. 31 21 0 Barcelona h. bew. 15 0 Berlijn zw. bew. 18 12 0 Bordeaux onbew. 21 8 0 Brussel mist 14 0 Frankfort z. bew. 19 9 0 Genève onbewolkt 18 6 0 Helsinki zw. bew. 25 16 4 Innsbrück bewolkt 9 0. Kopenhagen onbew. 19 12 0 Locarno onbewolkt 23 13 0 Londen licht bew. 31 0 0 Malaga half bew. 28 21 0 München zw. bew. 15 11 0 Nice onbewolkt 24 16 0 Oslo licht bewolkt 21 12 0 Parijs geheel bew. 22 11 0 Rome half bewolkt 20 15 0 Split regen 21 14 2 Stockholm h. bew. 21 13 0 Wenen regen 15 11 23 ZUrich zwaar bew. 17 6 0 J Sneeuw in Oostenrijk WENEN (UPI) Sneeuw cn regenbuien hebben een einde gemaakt aan een hittegolf van een maand in Oostenrijk. Berg passen werden afgesneden cn op de wegen ontstond een chaos. waarschuwt katholieke „verklikkers" BELFAST (UP!) - Dc ..provi sional" IRA heeft gedreigd dat kathol'ckcn, die informatie ge ven aan het Britse leger die te gen de IRA gebruikt kan wor den, „wegens verraad berecht zullen worden de kogel zullen krijgen als ze schuldig bevon den worden". In Belfast zijn da lijken gevonden van iwce buvgars. Een van hetn was zwair verminkt. -Volgens een politie-woordvoerder moet hij door eer. psychopaat zijn vermoord: „Bijna al zijn botten waren gebroken". Het andere slachtoffer was door het hoofd geschoten en ha<l ©en groent kap over het hoofd: een tradi tionele „terechtstelling" door de IRA. AMSTERDAM (ANP) Op ver zoek van de commissie van aandeelhouders van Het Lim burgs Dagblad heeft De Tele graaf besloten haar bod op de aandelen van het L.D. te ver lengen tot 12 september. Voorts wordt overwogen het bod te ver hogen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 7