Ned. I nog steeds beter bekeken dan Ned. M Paco Pena met dansers Edam décor voor tv-film Vals spoor in Waterland TERUGBLIK Hou het scherm LEIDSE COURANT DONDERDAG 17 AUGUSTUS 19; Edam heeft het geweten. Niet vreemd eigenlijk. Want als tien dagen lang filmcamera's binnen de stadsmuren snorren en de Edammer bevolking ook het één en ander voor de lenzen moet doen, dan kan dat niet ongemerkt voorbij gaan. De AVRO legt momenteel de laatste hand aan film opnamen voor de televisieproduktie van Vals spoor in Waterland vrij bewerkt naar het boek van An Rutgers van de Loeff-Basenau. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Edam, hoewel ook enkele scenes in Amsterdam geschoten worden. De jeugdtelevisiethriller zal in acht mootjes gehakt worden „om de spanning erin te houden", volgens AVRO-regisseur Mare Jambos. Blij is hij met de filmentourage in Edam, hoewel het schema van de opnameweek door de regen behoorlijk verstoord is. Maar dat is natuurlijk iets waaraan noch Edam noch zijn inwoners iets kon doen. In het verhaal, dat waar schijnlijk doorverkocht zal worden aan Engeland en Scandinavië, spelen kinde ren de hoofdrol. De thriller belooft erg spannend te worden. Drie kinderen, de 12-jarige Poolse Katja Man- kievicz, Jeltje Severeyns en Guus Helms zorgen er in hun zomervakantie voor dat een diefstal van waardevol le kunstschatten opgehel derd wordt. Dapper span Katja is de dochter van een beeldhouwer, die de Grote Kerk in Edam restaureert. In dat stadje ontmoet Katja Jeltje een durfalletje met een oudere broer die het niet iedereen zo gemakke lijk maakt. De derde van het dappere span is de zoon van de sluiswachter, Guus Helms Gedrieën merken zij dat de Amsterdamse boe ven Zije Piet en De Likker in samenwerking met de Edammer timmerman La zerman met de kunstschat ten verborgen in de molen De Zuiderpolder (in de film „De Woudaap" geheten) er van door gaan, juist toen het de bedoeling was dat schilder Wetterholm de kunstwerken van de onder gang zou redden. Wel dui delijk allemaal. Een reeks De opname van de thriller die voor het komende tele visie-winterseizoen gepland is, werden verfilmd in De Grote Kerk, op het kerkhof, op de zolder boven de La tijnse School", bij de kaas waag, het hoogheemraad schap, het stadhuis, de mo len en bij het Damhotel. De eerste scènes werden bij de openbare lagere school geschoten. Een prachtige mogelijkheid om de Edam mer lieverdjes op het cellu loid te krijgen. Zij hebben nu overigens wel gemerkt dat het filmmaken beslist niet eenvoudig is. Het beeld van juichende kinderen, met schooltassen gooiend, die naar hun ouders hollen om deze te laten zien hoe blij ze zijn om dat er weer 'n schooljaar op zit, moest heel wat keren over. Reden voor zo nu en dan wat min der vrolijke gezichten, maar een aanwijzing van regisseur Jambos was ook voldoende om de boel wat op te peppen. Later gaven de Edammertjes ook wel toe, dat ze natuurlijk ,,hard moesten werken om voor de televisie te komen". Ie acteurs en actrices. Ex- genomen heeft. Namen van geven. Gerrit Conijn uit gegaan, komt Pipo Cor Witschge boog de medespelende Edammer Edam heeft daar voor zijn ten goede aan Ex-Pi PO zic^ over 1-01 van va<*er kinderen zijn nog nfet be- onderwijzersrol Jan Vrolijk siasme van de Severeyns, terwijl Marion kend, omdat de arbeidsin- echter geen moeite mee. Meer gewend aan deze toe- Berk (bekend o.a. van Oe- spectie er nog geen toe- Dat men in Edam zo nu en ANNELIES standen zijn de professione- bele) de moederrol op zich stemming voor heeft ge- dan buiten het draaiboek is Mare Jambos (links) laat de Edamse kinderen steeds opnieuw juichen en hollen. alleen maar het enthou- thriller. TELEVISIE: HEDEN NEDERLAND I NOS 18.15 Samenvatting Kamerdebat 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal TROS 19.05 Calimero 19.10 Op losse schroeven (muziek) 20.00 Journaal 20.21 De dief van Washing 21.10 Kort binnenkort 21.15 Studiozomer (amus.) 22.15 Paco Pena (muziek) 9 22.40 Teleac-Schaken 23.10 Journaal 23.15 Kamerdebat NEDERLAND II MORGEN NEDERLAND I NOS 1S.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal VARA 19.05 Kinderen bouwen hun droomwijk 19.45 Het museum (tekenfilq 20.00 Journaal 20.21 Daar komen de schuttel 20.50 Kommissaris Maigret 22.15 Kom maar binnen NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal NCRV 19.05 De Flaxton-boys 19.30 Vaders wil is wet 20.00 Journaal 20.21 De vrouw in het wit (tv-serie) 20.45 Hier en nu 21.25 De Mastreechter Staar (zang) 21.55 Ander nieuws 22.15 Journaal KRO/NCRV (KOF/PCOF) 22.20 Schooltelevisie RADIO HEDEN Wereldpanorama. 18.50 (S) Tijd voor muziek in vrije tijd: koorzi geestelijke liederen. 19.20 Mu; van Het Leger des Hells. 19.35 voerd een radiospel meravond. 21.00 (S) Voor het end uit: Nederlandse kleinkun: ters. 21.20 (S) Het Metropole met zangsolist: amusemer 21.50 (S) Kerkorgelconcert ke muziek. 22.20 Avondovi 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag daag. 22.50 De taak van de o t.a.v. de Middelbare school, lezi 23 10 (S) Late Date: licht platenpi gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 23.10 Radiojournaal. 2313 Essay: een programma waarin ovt kunst wordt doorgepraat. 23.55-24^0 Nieuws. BRUSSEL 324 m. (Nederlands) 18.00 Nieuws. 18.05 Uitzending v soldaten. 18.53 Paardesportberlchtéi 18.55 Taalwenken. 18.57 Gramme loonmuziek. 19.00 Nieuws en actus teiten. 19.30 Liederen. 19.47 Walsr ziek. 20.00 Madrigalen, ballades liederen. 20.30 Klassieke muzi, (21.35 Pianomuziek; 22.00-22^1 MORGEN HILVERSUM 1 KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het le\ woord. 7.07 (S) Badlnerleklassiek* en moderne muziek (gr.). (7.3 Nieuws: 7.41-7.50 Echo). 8.24 Over weging. 8.30 Nieuws. 8.41 Moeder toekomst 10.00 (S) Aubade: ne en klassieke muziek (opnJ (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor 4 zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S Van twaalf tot twee: gevarlecp programma. (12.22 Wij van he land: 12.26 Mededelingen t.b.v. en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.50 Echo: 1300-13.05 mear...» 14.CO Bevrijding, hoi 14.30 (S) Interlokaal op vrijdag: muzikaal middagmagazine. (15.30 15.32 Nieuws: 16.00-17.00 Vraagt sprek). 17.00 (S> Metropole OrkcT met zangsollste. 17.25 Voor de kin deren. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. Joost de SM-v 10 en Nieuws. 10.03 De Fddf Becker Show. 11.00 Nieuws. 11.03 D« Vigeert van Engelen Show. VPRO; 12.00 Nieuws 12.03 The Joc Show. 12.00 Nieuws. 13.03 Dl Naar boek van An Rutgers v.d. Loeff-Bassenau Na lang aan de leiding te hebben gelegen deed Bladel het in het Spel zonder grenzen uiteindelijk niet gek op de derde plaats met 35 punten achter Luton met 43 en Ahrenburg met 36, ook al kwam daardoor Venray in de fi nale. Maar de bar-gezellige Ba rend Barendse hebben zij in de commentator-race lelijk laten afgaan. Zijn karikaturele beelte nis viel voortdurend in brokken uiteen en de meisjesploeg had minstens zoveel moeite met het lijmen ervan als Biesheuvel met zijn kabinet. Barend kon dan ook terecht verzuchten: „Zo is het leven van een tv-commenta- tor. Zo word je op handen ge dragen en zo laten ze je val len". In dit onderdeel van dit spel bereikte Bladel een abso luut dieptepunt met een nul-no tering, zijnde één punt. Voor het overige beet Bladel farm van zich af. De race op de mini-fiet sen, het orgel draaien aan de rode draad, het vissen naar maatjesharing en nog een reeks andere Hollandse behendigheden brachten deze Brabanders be kwaam tot een goed einde, zo dat zij halverwege het spel gun stig op kop lagen. Het was op dat moment, dat de alom-rond- ziende Barend de alom-aanwezi- ge presentator Dick Passchier toeriep: „Geweldig, zoals die ploeg knokt, Dick, vind je ook niet? Jij staat er dichterbij". Dick kon alleen maar uitbrengen: „Ja, geweldig, Barend". En prompt daarop ging de beeltenis van Barend, die met hindernis sen naar een tv-toestel moest worden gedragen, bij herhaling smadelijk tegen de vlakte. Ten overstaan van een kleine 100 miljoen kijkers werd Delft in tussen bij wijze van Holland Promotion hoog opgestoten in de vaart der toeristische volke ren met Delfts 'blauw, koeien en kleurige kweekprodukten van Hollandse bodem. Met water had men echter wat royaler kunnen zijn in dit aan de zee ontrukte land. Alleen het huwe lijk op de zeephelling kon in het water eindigen. Maar de spellei- ding hield het overwegend droog, net als de rustige, Hol landse zomeravond trouwens. Op het andere net intussen moes ten we halverwege afzien van de voortreffelijke Canadese ge speelde documentaire over het probleem van het werkloos wor den van 40jjarigen en ouder die daarna moeilijk meer aan de slag komen. Hierin was sprake van een sterke dramatische vormgeving in de confrontatie van de betrokkene niet zijn naaste omgeving, waarbij feiten in directe dialogen een navrant beeld, opriepen. Jammer dat we dit niet tot het eind konden vol gen. Kenmerk reageerde attent met een interview met de nieuwbe noemde secretaris-generaal van de Wereldraad der Kerken, dr. Potter. Paco Pena verdiept in gitaarspel Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De kijkdichtheid van Neder land I en Nederland II samen was in het tweede kwartaal van 1972 nauwelijks hoger dan in hetzelfde kwartaal van 1971 (43 pet nu tegenover 42 pet in 1971). Dit in tegen stelling tot de kijkdichtheid in het eerste kwartaal van 1972, die een stijging ten op zichte van het jaar daarvoor te zien gaf (49 pet tegenover 46 pet). Opvallend is, dat de in vorige kwartalen ge signaleerde tendens tot meer gelijke verde ling van de kijkers over de zenders niet doorzet in het tweede kwartaal. Lag in het eerste kwartaal van dit jaar de gemiddelde kijkdichtheid van Nederland I zeven pro cent hoger dan die van Nederland II, in het tweede kwartaal bedroeg dit verschil negen procent. Aldus een der resultaten van het Continu Programma Onderzoek Televisie, dat in opdracht van de afdeling kijk- en luisteron derzoek van de NOS werd uitgevoerd door Intomart. Uit het rapport, dat op het twee de kwartaal van 1972 betrekking heeft, blijkt voorts dat de populariteit van de za terdagavond (wisselavond) en de maan dagavond (AVRO/KRO) evenals in voor gaande kwartalen het grootst is: kijkdicht heid zaterdag 49 pet, maandag 46 pet. Iets lager was de gemiddelde kijkdichtheid op dinsdag (VARA/NCRV) en zondag (A-om roep/NOS), namelijk resp. 44 en 43 pet. Op de woensdagavond (NOS/A-omroep) en donderdag (TROS/VPRO) zaten gemiddeld resp. 40 en 41 pet van de kijkers voor het toestel, terwijl de gemiddelde kijkdichtheid op vrijdag (wisselavond) met 38 pet opval lend laag was. In het tweede kwartaal hadden de AVRO- programma's de hoogste kijkdichtheid (32 pet). De gemiddelde kijkdichtheid van de TROS daalde t.o.v. de voorafgaande twee kwartalen: vierde kwartaal 1971: 34 pet eerste kwartaal 1972: 32 pet en tweede kwartaal 1972: 29 pet. Na AVRO en TROS stond de VARA met een gemiddelde kijk dichtheid van 27 pet het meest in de belang stelling, waarna op grotere afstand de NOS met 21 pet en KRO en NCRV, beide met 18 pet volgden. Zoals gewoonlijk trekt de VPRO het kleinste publiek: gemiddeld 11 pet. Ouderen Ouderen, vooral personen van 65 jr. en ouder, zijn zware kijkers, jongeren en in het bij zonder de groep van 15 tot 19 jaar zijn lichte kijkers. Naarmate de sociale klasse stijgt, neemt de belangstelling voor televi siekijken af. Ditzelfde geldt t.a.v. de factor opleiding. Personen zonder kerkgenootschap zijn in vergelijking tot mensen die opgeven tot een kerkgenootschap te behoren, rela tief oververtegenwoordigd in het kijkerspu bliek. Series De gemiddelde kijkdichtheid voor Nederland se tv-series was aanmerkelijk lager dan in voorafgaande kwartalen. In het vierde kwartaal 1971 had deze programma-catego rie een gemiddelde kijkdichtheid van 47 pet, in het eerste kwartaal '72 40 pet, ter wijl in het tweede kwartaal slechts 24 pet werd gemeten. Grotendeels is dit veroor zaakt door het wegvallen van De kleine waarheid en Swiebertje. De serie Tegen voeters van de VARA, die voor het groot ste deel de categorie Nederlandse tv-series in het tweede kwartaal vulde, trok weinig belangstelling. Informatie Het grootste deel van de zendtijd, namelijk 40 pet, werd in beslag genomen door infor matie. Daarna volgden drama en amuse ment met resp. 22 en 15 pet. De verdeling van de kijktijd geeft een heel ander beeld te zien. Men kijkt in ongeveer gelijke mate naar informatie, drama en amusement. Aandeel in de kijktijd resp. 25, 29 en 26 pet. Evenals in voorgaande kwartalen bracht de NOS relatief veel informatie (50 pet van de zendtijd), gevolgd door de VPRO met 41 pet. AVRO en TROS brachten het minst in formatieve programma's: aandelen 25 en 22 pet. De TROS vult het programma met een relatief hoog percentage drama (42 pet tegen een gemiddeld® voor het hele avond programma van 22 pet). De AVRO zendt relatief veel amusement uit (31 pet tegen over een gemiddelde van 15 pet). Eigen programma's Ruim tweederde van de totale zendtijd werd gevuld met programma's die geheel of voor het grootste deel van binnenlandse makelij waren. De overige zendtijd heeft betrekking op gekochte produkties. De aan koop van buitenlandse produkties heeft vooral betrekking op drama. In deze pro gramma-categorie is slechts 7 pet van ei gen bodem, terwijl 93 pet uit het buiten land afkomstig is. Bij informatie zien we een tegengesteld beeld: de percentages zijn hier resp. 90 en ltt Top 25 Opvallend is, dat in dit kwartaal alle 25 meest bekeken programma's op Nederland I werden uitgezonden. Dit was in het vori ge kwartaal niet het geval, hetgeen uitslui tend het gevolg was van het feit, dat de AVRO met Peyton Place zijn vaste avond op Nederland II had. In het vierde kwar taal 1971, toen de NCRV op Nederland II „Stiefbeen en zoon" uitzond, waren wat betreft Nederland II alleen de uitzendin gen van deze serie bij de 25 meest bekeken programma's. Deze hoge kijkdichtheden op Nederland I worden waarschijnlijk geheel veroorzaakt door de programmering. Dit wordt duidelijk als we van Peyton Place de uitzendingen op Nederland I vergelijken met die van Nederland II: de gemiddelde kijkdichtheid van Peyton Place in het eer ste kwartaal '72 (Nederland II) was 59.4 pet. In het tweede kwartaal (Nederland I) 59.2 pet. Op de top-tlen lijst staan Ajax, Peyton Pla ce, Een van de Acht, Mounties, BB-kwis, Toon Hermans, Ombudsman, Rudi Carrcll, Swiebertje en Zeskamp. De beroemde flamenco gitarist Paco Pena, die destijds op de so lo-toer ging, besloot la ter om zijn spel te combineren met de zang en de dans van een groep Spaanse ar tiesten. Eén van hen Is zijn vrouw Margaritte en verder de danser Faquillo en de zanger Barrilito. Met hun op treden oogstten zij hij op een schuit aan- overal veel succes. monstert als kajuits- Vanavond komen zij jongen, op het scherm, Ned. I 22.15 uur. Calimero Ned. I 19.05 uur. Op losse groeven Om geld te verdienen verkoopt Calimero li- Ned. toppers en kans monade op het strand. hebbers in een uitbun- Dat loopt mis, waarna dige presentatie ge bracht door Chiel Mon- tagne. Het wordt weer lachen geblazen tussen de gemeende traantjes door. Ned. I 19.10 uur Dief van Washington Een beroepsspion komt met een microfilm in i een gouden tand in de gevangenis terecht. Het is nu de kunst om die microfilm te be machtigen, achtigen. Ned. I 20.21 uur. Studiozomer Heino, Labi Siffre, Helen Leclercq Dancers zijn j enkele artiesten die komen opdragen in Studiozomer, waarin ook weer de beeldkwis en dergelijke hoogte punten. Ned. I 21.15 uur. Chiel Montagne op de buis met Nederlandse toppers Robert Wagner, de Dief van Washington

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2