N Theaterlievend Nederland wacht met smart op slaande ruzie tussen Conny en Mary Omstreden tv-spel over opleiding officieren I Demonstratie tegen Jesus Christ Superstar in Londen Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK LEIDSE COURANT VRIJDAG 11 AUGUSTUS *RUD/ liiroiiiipiiiiïiiiiiiioiiiiöiiiiiiiiiiiiimiinimaiw ■RL Half theaterlievend Ne derland wacht nu al bij na een jaar heimelijk op de explosie van de grootste grap die naar men zegt Annie M. G. Schmidt zich heeft ge permitteerd in haar nieuwste musical En nu naar bed, welke deze maand gaat in het Sche- veningse Circustheater. In de hoofdrollen plaats te zij Mary Dresselhuys en Conny Stuart, resp. als de goede en de slech te fee die gebogen staan over de wieg en het leven van een labiele lanterfanter in de figuur van Frans Halsema. Deze twee dames in weerstrevende rollen te genover elkaar, daar moest en zou slaande ru zie van komen, zeiden insiders, die wezen op karakterologische ver schillen en op de eeu wigdurende haarkloverij tussen de grote en de kleine K. Goede fee Mary Dressel huys: „Er zijn inder daad mensen die wach ten op de dag dat het tussen Conny en mij tot een fikse ruzie zal ko men. Vergeet het maar. AI zijn wij twee ver schillende mensen, wij hebben eenzelfde soort gevoel voor humor. Wij houden van een grapje, maar geen van beiden hebben we valse trekken in ons karakter. Boven dien appreciëren we el- kaars vak". Slechte fee Conny Stuart: „Mary en ik zijn inderdaad twee verschil lende mensen. Maar als ik haar geen aardige vrouw gevonden zou hebben, zou ik met haar nooit samen in deze mu sical hebben gestaan. Annie heeft ons beiden niet voor niets gekozen. Zij heeft gemikt op een vakkundige bezetting van twee rollen, waar mee dit stuk staat of valt". Producer John de Crane kent Annie M. G. Schmidt als een vrouw, die op het stuk van filo sofie zover gevorderd is dat al wat zij schrijft te gelijk ironie en ernst be vat. Wie in deze levens kunst minder ver is ge vorderd heeft de neiging Frans Halsema als la- biele lanterfanter. (Fo to Milan Konvalinka). deze ironie voor ernst te verslijten en daarmee doet men Annie onrecht, want zij is au fond een zeer ironische vrouw. De publieke voorkeur voor verwacht geweld heeft zij uitgebuit door Mary en Conny tegenover el kaar te zetten in de we tenschap dat deze beide actrices de botsing tus sen twee controversiële naturen ten hoogste zou den laten uitmonden in artistiek vuurwerk: van twee' kanten listig uit geoefende onderhuidse prikkelingen, die de pi kanterie in haar musical zodanig verhogen dat de kwaliteitsbewuste consu ment er met graagte zijn tanden in zal zetten. Daarom zitten de goede en de slechte fee elkaar onafgebroken in het vaarwater. Voortdurend slaan de golven stuk op de boeg van hun bedre venheid. In een magi strale solo zingt Conny Stuart het geinig-venijni- ge lied Ik hoef alleen maar even zo te doen, waarin zij mens en maatschappij in ramp spoed dreigt te storten door een lichte beweging van haar hand. De goe de fee, die over andere magische mogelijkheden de beschikking heeft, ri posteert dan trefzeker: „Pas jij maar op. Jij krijgt straks je zo-tje wel thuis". Priemend Zo priemen de dames alsmaar met steken on der water in eikaars ziel en gezondheid. Op eigen wijze zijn beiden bekom merd om de levensloop van de zoon van een pia- chanderend jongmens, dat zijn draai niet kan vinden, nooit ergens een 8 voor kreeg, behalve de Geef Acht in dienst, en tenslotte schrikt voor wat het leven hem biedt: een kans voor Frans. De goede fee zoekt voor hem een meisje, liefst ongerept, maar daar ben je tegen woordig niet meer zo ze ker van. Een meisje (Jenny Arean) dat zich niet de eerste keer al laat verleiden. Slechte fee: „Nee, maar wel de tweede keer". De goede fee schijnt het pleit te gaan winnen. Zij vindt een meisje zo keurig net, dat zij iedereen cor rigeert, die haar kniples oudergewoonte naailes noemt. Mary Dresselhuys: „Wat mij in de musical vooral aantrekt is de onconven tionele constructie. Er lopen inderdaad cliché figuren in rond, maar het geheel is zo speels opgezet, dat ik me direct heb laten overhalen, toen Annie me vroeg. Het is inderdaad on dankbaarder om een goe de fee te spelen dan een slechte, want het slechte is altijd veel boeiender. Je moet met het goede in zo'n rol bovendien heel voorzichtig omgaan, omdat je bij enige over drijving al gauw een huichelachtige indruk maakt. In haar rol zie ik Conny vooral als de aan- valster. Ik verdedig de goede waarden en die heeft Annie terecht niet al te scherp aangezet. Onder het instuderen al heb ik dit Annie laten weten. Annie heeft daar begrip voor, zoals zij ook mij als toneelspeel ster vooral zeg-tekst heeft gegeven en Conny, die van huis-uit chanson- nière is, meer liedjes op het lijf heeft geschreven. Ik vind musical wel een totaal ander vak. Toneel speel je met elkaar. Je bouwt met elkaar een stuk op. In de musical sta je direct tegenover de zaal. Het is een veel brutaler vak en daar heb ik wel even moeite mee gehad." Conny Stuart: „Zo is er voor mij ook verschil tussen musical en caba ret. In het cabaret spring je van de hak op de tak met onderwerpen en typeringen. In de mu sical werk je aan een rol, al maak je wel zij sprongen naar typerin- Conny Stuart en Mary Dresselhuys als resp. slechte en goede fee voortdurend in eikaars vaarwater. (Foto Milan Konvalinka). gen, die aan de rol dienstbaar moeten wor den gemaakt. Ik speel de slechte fee met ge bruikmaking van de mo gelijkheden, waarover ik zelf beschik, maar in het cabaret kun je toch meer je eigen persoon lijkheid leggen. Het is logisch dat ik als zange res meer zing. Annie zou Mary geweld hebben aangedaan als zij haar meer had laten zingen dan nu het geval is. Het is inderdaad dankbaar der een slechte fee dan een goede te spelen, om dat slechtigheid intri geert. Ik vind het totaal onbelangrijk, als ik door mijn rol van slechte fee nfijn image zou verspe len. Het gaat er mij om of ik een goed artieste ben. Mary en ik leveren samen het contrast, dat deze musical boeiend maakt. Ik vind het ook zo'n geweldige oplossing van Annie, dat zij ons beide rollen aan het slot samen laat vallen. Wat is goed? Wat is slecht? Daar kom je als mens niet uit. Dat is de inhoud van deze musical en dat maakt het aantrekke lijk". Trampoline Wat de dames Conny en Mary verder ook ge scheiden houdt, goede fee of slechte fee, zij zijn het beiden roerend eens over de verve, waarmee Frans Halse ma zich op zijn rol stort als de hippe knul, die mét het meisje een bur gerlijk baantje ambieert, maar uiteindelijk op de divan van de psychiater terecht komt, om daar tot zijn vreugde vast te stellen: Hoera, wij zijn normaal. Dat zou je ove rigens niet zeggen als je hem op de trampoline bezig ziet, een prikkelen de gedachtensprong van Annie, die de stellage van tapijtenverkoper Frans als een trampoli ne beschouwt, waarop Frans zingend zijn com merciële en artistieke hoogstandjes uitvoert. Frans Halsema: „Dat was zeker geen simpele klus. Ik had nog nooit op zo'n ding gewipt en tege lijkertijd ook nog gezon gen. Regisseur Paddy Stone vond het een vondst van de eerste orde van Annie en buitte deze scène uit. Ik heb hele dagen staan sprin gen en zingen. De vol gende ochtend gingen we er rustig mee verder. Ik had het tenslotte niet meer. En ik niet alleen, ook de dansgroep lag bijna op apegapen. Ik wist niet dat er zoveel kwam kijken voor een musical. Het grootste verschil tussen musical en cabaret is dat je een ander zijn teksten staat te zingen en dat je in het cabaret meer kan dollen, Hier moet je bou wen aan een rol, waar bij ik nog het geluk heb, dat ik me rechtstreeks tot het publiek mag wen den. Maar intussen heb je wel te voldoen aan de eisen, die het karakter in een bepaalde rol eist. Gelukkig is Paddy Stone een regisseur met veel fantasie. En ook van Mary en Conny kreeg ik nuttige aanwijzingen. En dan niet op de toer van „Zo moet het", maar meer dat vrijblijvend adviseren van echte vak mensen, waaraan je je eigen inzichten kan toet- Frans vindt de rol van Conny intrigerender dan die van Mary. Dat wil deze musical zo. Of het nog tot slaande ruzie zal komen? Frans: „Misschien zou ik dan deze musical eerst eens vanuit de zaal moeten bekijken. Achter het toneel gaan de da mes uitermate joviaal met elkaar om op wat artiestengrappen na". TON OLIEMULLER In de serie KRO-Zomertheater zendt de KRO-televisie van avond het televisiespel De offi ciersopleiding uit, dat werd ge schreven door de Zweedse au teur Bengt Bratt. De officiers opleiding werd in 1905 door de Zweedse televisie op het scherm gebracht. Het spel geeft een beeld van een alledaagse dag in het Zweedse leger, zoals die wordt ervaren door een peloton dienstplichtige soldaten en de officieren ervan. Het is niet zo zeer een realistisch portret van het militaire leven, maar veel eer een schildering van de ver houdingen tussen de bij het pe loton behorende mensen en hun persoonlijke relatie tot de kracht en de invloed van de col lectiviteit. De Zweedse legerautoriteiten wei gerden overigens hun medewer king aan dit spel, omdat de ma nier waarop in het spel informa tie over het leger gegeven wordt, naar de mening van deze autoriteiten, geen bijdrage zou betekenen aan het politiek debat over deze kwestie. De officiersopleiding, waarvan ie dere scène onder realistische omstandigheden is opgenomen, werd geregisseerd door Lars Löfgren. Ned. II 21.20 uur Dode-Zeerollen De Dode Zee-rollen worden nog altijd beschouwd als de belang rijkste archeologische vondst sinds eeuwen, omdat zij ons veel openbaren van oude cultu ren. Ned. I 19.05 uur Nog niet te laat twintig jaar geleden stierven in Londen in vier dagen tijd vier duizend mensen aan de gevol gen van de „smog". Nu komt die dodelijke damp een men geling van rook. roet en mist niet meer voor. En de rivier de Theems, toen vervuild en ver stikt, levenloos, is weer een fris stromende bron, waarin vele vissoorten opnieuw tot leven zijn gekomen. Londen ademt weer; alle sombere prognoses uit de jaren vijftig over de ver vuiling van do Britse hoofdstad ten spijt. In de praktijk blijkt het dus mogelijk te zijn een stad, een rivier, een beter leef klimaat te geven; een verstik kende vervuiling niet alleen tegen te gaan, maar zelfs een aanzienlijk beter milieu te creë ren. Als dit in Londen mogelijk was en is, zou dan ook elders niet Het is deze hoopge vende gedachte, die een team van de A.V.R.Ó.-tv heeft geïn spireerd tot het maken van de documentaire Nog niet te laat". Ned. I 20.21 uur Weekendfilm De veteraan Edward G. Robinson, de kleine gedrongen gangster baas uit tal van onderwereld- films van de jaren dertig, is nog steeds actief. Maar hij kiest zijn rollen met zorg uit, zodat hem voldoende tijd overblijft zich in zijn kunstcollectie te ver diepen. Televisiespelen heeft hij altijd afgewezen omdat films zijn hele hart hadden. Daarom is het verrassend dat hij wèl de rol van de oude man, die wolf riep in het gelijknamige televi siespel accepteerde. Deze rol moet dan wel een uitdaging voor hem geweest zijn. In de ja ren dertig speelde Lewis Stone in een gelijknamige film de rol van een man, die bij iedere moord die er werd gepleegd zich als de dader meldde, net zo lang tot hijzelf een moord kon plegen en niemand zijn bekente nis geloofde. Vanavond gaat het over een man, die getuige is van een moord, maar niemand van dit feit kan overtuigen. Naast Robinson een sterke rol bezetting met o.a. Martin Bal sam. Sam Jaffe, Ruth Roman en Diane Baker, allen sterren met een lange filmcarrière ach ter de rug. Ned. I 20.45 uur Johnny Cash Op het Grand Gala du Disque, dat eind februari werd uitgezon den was het optreden van John ny Cash een van de hoogtepun ten. De dag daarop nam de A.V.R.O.-tv nog een extra show met Cash op die in het aan staande winterseizoen zal wor den uitgezonden. Het voorpro gramma van dit theatergebeu- ren wordt vanavond gepresen teerd. In dit voorprogramma wordt een belangrijke plaats in genomen door Carl Perkins, de zanger die van Johnny Cash een nieuwe kans heeft gekregen. Carl Perkins maakte in de vijf tiger jaren veel furore als rock zanger met onder meer zijn „Blue suede shoes". Zijn songs werden door de Beatles op het repertoire genomen en Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Rick Nelson brengen nog altijd composities van Perkins uit die tijd. Na een periode waarin Carl Perkins niet meer optrad, bood Johnny Cash hem de gele genheid terug te komen en van af 1968 maakt Perkins nu deel uit van de groep, die met Cash op de planken verschijnt. Tot die groep behoren voorts The Tennessee Three, The Statler Brothers en Mother Maybelle en The Carter Family, die even eens in deze televisie-show van country and westernmuziek op treden. Ned I 21.55 uur Voor briefkaart In het filmverzoekprogramma Voor een briefkaart op de eer ste rang treedt vanavond Syl- vain Poons als gast op. Men ziet voorts fragmenten uit de volgende films: Woodpecker, Roman Holiday, The great esca pe en River of no return met Marilyn Monroe. Ned. II 19.05 uur Voor de kinderen Voor de kinderen is er morgen middag Hoe kan dat nou, Csili Csala de tovenaar en De roze panter. Ned. I 16.00 uur. Kunst en Kunstenaars „Vorstenportretten uit de 16de eeuw" worden getoond in het Prentenkabinet van het Rijks museum te Amsterdam van 16 augustus tot 29 oktober. Het is een verzameling houtsneden die de verspreiding van de beeldin formatie in een zeer bewogen periode van de Europese ge schiedenis laat zien. De schilderijen van Frederik Aar- jen, de glasplasieken van Kea Verwey en pentekeningen van Job Reve worden van 12 augus tus tot 5 september geëxposeerd in Kunsthandel Ina Broerse, Nieuwe Spiegelstraat 25, te Am sterdam. De doeken van Aarjen vonden bij Haage tentoonstel lingen veel waardering. LONDEN (AP)— Bij de première van de musical Jesus Christ Superstar te Londen werd buiten het Palace-theater gedemonstreerd door enige non nen en leken, die de vertoning heiligschennis vonden. Een van de schrijvers van de musical, Tim Rice, zei: „Da's goed voor de kassa". Na de voorstelling kregen de opvoerenden van de show, die van huis-uit Brits is maar eerst was vertoond in Amerika, een ovatie die vijf minuten duurde. De meeste critici waren van oordeel, dat de show een succes zou worden, maar vonden niet dat dit verdiend was. Michael Billington van de Guar dian vond dat er veel in de musical was waar men tegen kon zijn. Hij noemde de „combinatie van schrille hysterie en vulgaire showbusiness" en zei dat de vertoning absoluut gefaald had om het dramatische potentieel van de bijbel waar te maken. TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I EO: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal 19.05 uur De Dode-Zeerollen 19.20 uur Koorzang Keswickconferentie Journaal Idubrij Nog niet te laat ff" Hei De noodkreet van l»aart s oude man (film) i"061"3-» 21.55 uur AVRO's country van d' westernshow r1®" va' 22.45 uur Journaal v 111 ineer, ■ftoelofa 19.30 uui 20.00 uui AVRO: 20.21 uui 20.45 uui NEDERLAND II KRO: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal J9 janu lenpold i.05 uur Voor een briefkaart ?eNrS?rang chaam, 20.00 uur Journaal en 20.21 uur Brandpunt een br( 21.20 uur De officiersopleidinjpjssen_ 22.55 uur Journaal zi'j 6Chappi MORGEN K/ jverhev< jvoor ie trouwd _jdat de NEDERLAND I NCRV: 1965 al 16.00 uur Journaal de wat 16.02 uur Hoe kan dat nou 16.10 uur Csili Csala de tovempcreatii 17.25 uur De rose panter Gaan i 18.45 uur Brigadier Dog men, 18.55 uur Journaal jhetzelf 19.05 uur De 24 minuten van LCRM Doetinchem landen 19.40 uur Eddy ready go het in< 20.00 uur Journaal vacant 20.21 uur Vaders wil is wet te gev 20.45 uur Lang leve de opereter zi< 21.35 uur Het leven is heerlijkgaat h 22.20 uur De Continental A. C. Singers bewak heeft NEDERLAND II VARA: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal 19.05 uur George Plimpton (documentaire) 20.00 uur Journaal 20.20 uur Met de muziek mee water 21.30 uur Een groot uur: U 22.55 uur Journaal i het st: 2" v jtrouill I vertro nauwe j omstn John Barber van de Daily Telegraph schreef dat de hele show hem in opstand had doen komen, hoe theatraler de zaak werd hoe meer het origi nele thema verwaterde. Hij was er misselijk van geworden. Peter Lewis van de Daily Mail zei dat het spekta kelstuk hem deed denken aan de terechtstelling van de Schotse koningin Mary zoals die ten tone le was gebracht door de Folies Bergères te Pa rijs. Dat was op waanzin uitdraaiende sentimen taliteit geweest, schreef hij. De critici prezen evenwel het enthousiaste van de opvoering en de decors. Als lawaaiige en schette rende vertoning was het de moeite waard ge weest, vond Herbert Kretzmer van de Daily Ex press. De organisatoren ge'oven dat zij de kosten van voorbereiding groot 150.000 pond, (anderhalf mil joen) er gemakkelijk binnen de zes maanden zul len uithalen in New York heeft de musical zes maanden ruim 2 miljoen opgebracht. De doodstraf is en blijft een om streden zaak. Waar deze niet bestaat roept men er (soms) om, waar hij wel bestaat wordt er tegen geageerd. Truman Ca pote. schrijver van het hoogst boeiende boek In koelen bloede, dat in een mengeling van ro man en reportage de cynische slachting verhaalt door twee mannen van een boerengezin, heeft zijn betrokkenheid met dit probleem gehonoreerd met een documentaire, getiteld Doden cel. Zoals van hem bekend diep te hij ook deze stof tot op de bo dem toe uit, strevend te komen tot een analyse, maar of die ver helderend heeft gewerkt? Men komt er niet uit. Het Ameri kaanse hooggerechtshof heeft uitgemaakt, dat de doodstraf in strijd is met de grondwet. Ver schillende staten gaan ertoe over de doodstraf af te schaf fen. Maar elk voor en tegen, dat Capote noteerde, steunde op argumenten, die alle redelijk zijn. De meeste ter dood veroor deelden vrezen de dood niet, maar wensen een snellere rechts pleging, omdat een lang verblijf in de dodencel onmenselijk is. Een gevangenisdirecteur te gen de doodstraf wil deze ge handhaafd zien voor zware mis drijven, die in de gevangenis (zouden kunnen) worden ge pleegd. Een vader, wiens doch tertje vreselijk werd vermimkt en vermoord, nam het destijds op voor de moordenaar van zijn kind, toen een menigte de man dreigde te lynchen Die vader heeft er nu spijt van, omdat zijn vrouw het niet berechten van de moordenaar niet kan verwerken, er onder lijdt en het welzijn van hun huwelijk ern stig bedreigt. Daartegenover staat het meisje, dat niet kon verwerken, dat haar broer ter dood werd veroordeeld. Elk in terview in deze documentaire bevatte feiten en persoonlijke overwegingen, die alle sterk aanspreken en de doodstraf blij vend discutabel maken. Een ge vangenisarts, die beroepshalve 150 terechtstellingen heeft mee gemaakt, is voor de doodstraf. Maar dat de 19-jarige negerjon gen Willie Francis opnieuw op de stoel werd gezet, nadat hij in eerste instantie het leven be hield als gevolg van falende techniek, lijkt meer op wreed heid dan op straf. Onder de titel West was er ook nog de documentaire over de Amerikaanse geschiedenis, die nu het cowboywezen analyseerde en de ontginning van de prairie aan de orde stelde, nu een eeuw geleden. Het is altijd boeiend te rug te zien op het verleden van een land of van een natie, hoe zeer ook achteraf fouten als on vergeeflijk beoordeeld kunnen worden. Daarom is 't betweteri ge commentaar van ene Blokker zonder meer hinderlijk, onoprecht en hoogst irritant. Europa kent ook zwarte bladzij den, waar evenzeer minderhe den werden uitgestoten. Onjuist is bovendien om geschiedenis te ijken aan de hand van geroman tiseerde reconstructies als Wild-West-Films. We zagen zelfs hele brokken Duel in the sun, welke de TROS compleet op het andere net bracht. Een vorm van branche-vervaging? RADIO HEDEN lij pas: die h« i debuil yan 1 18.00 Vakantietoeslag: licht progra ma. 18.30 Nieuws. 1S.41 Echo. 18 Grammofoonmuzlek. 18.58 Markt richten. 19.00 (S) Vrijdagavond (ftr). 19.55 Kanjer Uw schrijven: ging. NOS: 22.30 Nieuws. 22.31 Haag. KRO: 22.50 (S) Zom goal....een sportprogramma veel muziek. 23.55-21.00 Nieuws. HILVERSUM I 18 00 en 20.00 Nieuws. NOS: 20.30 Muziek uit de Barok. VARA: 21.0 Vespri Siclliani. opera van Vei i 5e akte). 22.30-01.00 Interr 1 Loosdrecht 19 23.00 Nieuw 8.57 Grammofo< 18.55Taalw muziek. 19.00 Nlei ten. AansluitendMelodie 19.40 Keurig Engels. 19.45 Boekt ziek. 23.40.23.45 Nieuws. MORGEN HILVERSUM I berichten. (7.30 7.41-8.00 AktuallteltenS.304 Nieuws). 10.00 (S> Luister uit... thuis...ver/oekplatenprogramn voor de militairen. (10.30-10 Nieuws). 11.55 Mededelingen. 12 Aktualltelten. Ovcrheldsvoorllchlli 12.16. Werk en Welzijn. - ding voor automobilist Kort-Blnnenkor HILVERSUM II 7.11 Ochtendgyi Waterstanden. 10.30 (S) Zaterdag I lormatlc: muziek en Inlurmatl show. met om 11.00 Nieuws. Nieuws. 13.11 Aktualltelten. 13.2: Dit is het beginjongerenpi gramma. 14.33 VARA-Varla. H1R< 14.35 PLUS - HIRO-magezine. NO 15 05 De komende week in het V derlandse muziekleven. 15.25 Omzk In verwondering II: sprekken. 16.00 Nieuw NOS Jazz. nirlstlsc VARA:" 17.55 Mededel HILVERSUM I BRUSSEL 321 ni. (Nederlands) .08 Melodie Radl ;overzlcl en ton«L prograJ 12.00 N.^,.*. 12.50 Buitenlands 13.00 Nieuws, weerbet agenda. 13.20 Gevarh ma. 14.00 Musicals er produktlcs 16 00 Sh< nieuws. (14 00 en lu.uu meuwi 16.00 Hoorspel. 16.30 Muziek. 17- Nieuws en mededelingen. 17.10 Nl^ we grammofoonplaten. 17.65 Wefl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2