Hou het scherm in 't oog Meesterwerk van Bunuel over Spaanse misstanden Serie Avonturen van Odysseus op het NOS-scherm TERUGBLIK Hilversum 3 nog niet aantrekkelijk genoeg voor de adverteerders ANOUK tegen USO en NOS LEIDSF. COURANT DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972 Charles Aznavour in Studio (Van onze omroepcorresponderrt) HILVERSUM De NOS-televisie gaat op acht achtereenvolgende zondagen de verfilmde „Avonturen van Odysseus" uitzenden. Het eerste deel van de verfilming van dit Griekse heldendicht van Home rus is komende zondag op Nederland II te zien van 20.30 tot 21.20 uur. In de Odyssee wordt verhaald van de terugtocht, die Odysseus onder nam van Troje naar het eiland Ithaca, waarvan hij koning was. De zwerftocht duurde tien jaar. Dat het omvangrijke epische werk van 11.000 versregels niet alleen niets van zijn schoonheid heeft verlo ren, maar de eeuwen even goed heeft getrotseerd als Odysseus zijn beproevingen, blijkt uit vertalingen in proza, vrije parafrases op on derwerpen uit de Trojaanse sagenkring en nu uit deze groots opge zette verfilming voor televisie, die door Dino de Laurentiis, de Ita liaanse producent van spektakelfims, ter hand werd genomen. Dino de Laurentiis en regisseur Franco Rossi hebben Homerus' mees terwerk niet verminkt tot zo maar een avonturenfilm, maar hebben het vrij nauwkeurig gevolgd. De film wordt ingeleid met een korte samenvatting van de Trojaanse oorlog, die niet alleen aan de Odys see, maar vooral aan het daaraan voorafgaande epos de Ilias ten grondslag ligt. Deze oorlog ontbrandde ruim 3000 jaar geleden, na de schaking van Helena, de schoonste vrouw van Griekenland, door de Trojaanse prins Paris. De Grieken wilden haar terughalen, on dernamen een wraaktocht en sloegen het beleg voor Troje. Tien jaar werd er dapper, maar vaak ook wreed gevochten, toen viel door een list (het overbekende houten paard) de stad. De geschiedenis van de Griekse legeraanvoerder Odysseus, die na de val van Troje naar huis terug wil keren, is een aaneenschakeling van avonturen, ongelukken, beproevingen en ontberingen. Op het moment, dat Odysseus' zoon Teemachus op zoek gaat naar zijn va der, begint de verfilming. Alle spektakel, waartoe Homerus' heldendicht aanleiding geeft, werd door regisseur Rossi uitgebuit. Tegelijkertijd echter heeft hij zorg vuldig recht gedaan aan d& klassieke oudheid van ruim 3000 jaar geleden voor wat betreft de nagebouwde paleizen en schepen, de cos- tuums en gebruiksvoorwerpen. De opname voor de film werden gemaakt in de Larentiis' studio in Rome en op diverse plaatsen in Joego Slavië. De rol van Odysseus wordt vertolkt door Bekim Fehmiu. Irene Papas speelt de rol van zijn vrouw Penelope. Renaud Verley ziet men als hun zoon Telemachus. Gisteren bood de NCRV ons eindelijk de kans eens goed te bekijken of het waar is dat Nederlandse acteurs zich tussen buitenlandse collega's op de film inderdaad gedra gen of ze net tussen de schuifdeuren vandaan ko men. De laatste aflevering van de Engelse serie „Doek Green" speelde zich groten deels in ons land af met ge bruikmaking van Nederland se acteurs. Alleen de klom pen ontbraken maar verder waren de „lokaties" weer ansichtkaartenwerk: Een ho tel, een pietsie Schiphol en een overvloed aan water en molens bij Kinderdijk. Maxim Hamel speelde daar tussen een Nederlandse in specteur van politie, zeer ge wichtig en superieur kijkend. Sacco van der Made stampte - zoals altijd trouwens - zuur- pruimerig door het beeld, Trudy Libosan was een flet se juffrouw, Sylvain Poons mocht even in de deur van een molen staan als mulder met-Amsterdams accent. Leek het nu zo of liep de En gelse hoofdrolspeler Peter Byrne (bepaald geen Lauren ce Olivier) inderdaad al maar wat geringschattend monkelend door het beeld? Hoe de Nederlanders uit Lis- se het in Engeland deden bij „Spel zonder grenzen" is me ontgaan, behalve dan het eerste nummer-op-de-fiets waarbij wij er nota bene met de minste punten afkwamen omdat ik „April Love" wilde zien. Maar wie daar plezier aan beleefde, kan dat alleen maar om jeugdsentimentele redenen gehad hebben want de zoete broodjes van de niet-zoenende zanger Pat Boone zouden vandaag de kindermatinee niet eens meer halen. Wim Kan's kreet indachtig dat Neder land een land is met meer actualiteitenrubrieken dan actualiteit miste ik duidelijk dat vleugje nieuwszout in een flauw tv-papje. En aan gezien ook het wielrennen voor Nederland niet al te fleurig verliep in Marseille, bleef er niets anders over dan onze totale nederlaag op deze televisie-avond te er kennen. Met gekrenkte natio nale trots heb ik me daarna maar laten vermaken door het typisch Engelse mengsel van absurde humor en on gein van komiek Ronnie Bar ker in zijn strijd tegen een vampier die met onsmakelij ke geluiden Londen anno 1899 onveilig maakt. Ronnie Barker is een soort kruising tussen Johnnie Kraaykamp, Piet Bambergen en Maar laat ik nu niet weer gaan vergelijken. VPRO-jazz Toen na een kwart eeuw ballingschap In de Verenigde Staten en Mexico de Spaanse regisseur Luis Bunuel in 1960 weer bij Franco in genade werd aangenomen en toestemming kreeg nog eens een film In eigen land te maken, zorgde deze militante kunstenaar prompt weer voor zo'n politieke rel, dat verder werken in Spanje voor hem voorlopig tot de onmogelijkheden behoorde. Het scenario van de film „Viridiana", het verhaal van een novice, die na de dood van haar oom besluit haar leven aan liefdadigheid te wijden, zag er op papier zo onschuldig uit, maar Bunuel zou Bunuel niet zijn als hij in de uitwerking ervan niet een fikse dosis felle so ciale kritiek had gelegd. Voor men dat in Spanje in de gaten had. was een overijverige regeringsfunctionaris al zo dom geweest de film ongezien als officiële Spaanse bijdrage in te schrijven voor het filmfestival in Cannes. Het kostte de man zijn baantje, terwijl de film „Viridiana" tot overmaat van ramp voor de autoriteiten boven dien nog samen met Henri Colpi's „Une aussi longue absence" de Grand Prix won. En terecht, want deze in vele opzichten schokken de film over liederlijkheid en corruptie toont de kunstenaar Bunuel weer eens op zijn best. Ondanks alle felle kritiek op sommige scè nes - speciaal die, waarin Bunuel een groep dronken bedelaars groepeert als ware het een schilderij van het laatste avondmaal - liet de film niet na een blijvende indruk te maken. Merkwaardig genoeg ondervond de film destijds geen noemenswaardige keurings moeilijkheden en bereikte zonder coupures ons land. Vanavond is men nog eens in de gelegenheid dit epos van geestelijk verval, waarin het goede nu eens niet wordt beloond, te aanschouwen. Moeder-overste hoort Ned.II - 20.55 uur. terug te keren. Wat een familie Maria heeft voor haar klasgenoot jes een logeerpartij georgani seerd. Dit feest, waar ze zich al weken op verheugd heeft, valt bijna in het water als de direc teur van de school haar ouders opbelt met de mededeling dat ze iets op haar kerfstok heeft. Ned. I 19.10 uur Alaska In 1867 werd Alaska voor 7 mil joen dollar door Rusland aan Amerika verkocht. Het land was in 1741 door de ontdek kingsreiziger Vitus Behring ont dekt. Aanvankelijk was de bont handel het belangrijkste middel van bestaan. Aan het einde van de 19de eeuw werd goud gevon den. De Goldrushes begonnen. Nu zijn visserij en mijnbouw belangrijk. De bodem bevat enorme rijkdommen aan delf stoffen zoals olie en steenkolen. Alaska telt bijna 300.000 inwo ners, waaronder groepen Eski mo's en Indianen. In 1959 werd Alaska Amerika's 49e staat. Ned. I 19.35 uur. De dief van Washington Alexander Mundy wordt tijdens zijn vakantie van medeplichtig heid aan spionage beschuldigd. Ned. I 20.21 uur. Studio zomer Het familieprgramma Studio Zo mer heeft deze maal zijn blik gericht op Enschede en omstre- TELEVISIE HEDEN Een optreden vqn Carl Hoff en zijn orkest, opgenomen in 1936; m.m.v. Ray en Grace McDo nald, The Collegians (zang) en Mitze Haynes (dans). De num mers die ten gehore worden ge bracht zijn o.a. Flirtation walk, Boy meets girl, I love to take orders from you, No, No, a thousand times No! Ned. II 19.37 uur. PIM JACOBS ken. Pirn Jacobs presenteert als gasten: de Engelse popzanger Ralph McTell, Mieke Telkamp, de zangeres Smira Chen en de Franse chansonnier Charles Az navour. Ned. I 21.10 uur Liefde op z'n Amerikaans De schijnbaar onoplosbare proble men in het huwelijk van Mei en Audrey worden door een een voudige kapper opgelost. Ned. I 22.10 uur. Ludwig II 13 Juni 1886. Koning Ludwig II van Beieren vindt op mysterieu ze wijze de dood in een meer bij München, nadat hij de dag tevoren gevangen, gek ver klaard en onder curatele gesteld Juni 1972. Een van de grootste kerken van München stroomt vol mensen, - velen met tranen in de ogen -, samengekomen om zijn dood te gedenken. Voor de dienst kan men, als men 50 pfennig op een schoteltje depo neert, afdalen in de grafkelder en enige ogenblikken in over peinzing een gebed doorbrengen bij zijn doodkist. Ludwig II, op de vlucht voor zich zelf en de negentiende eeuwse werkelijkheid, twintig jaar lang met zijn toneeldecorateurs bou wend aan een fantasie-rijk in de Beierse Alpen, is nog niet ver geten. Daarom is 'n prenteboek over zijn leven en werken, De voltallige familie Brady mede dankzij de hulpvaardig- König Ludwig II von Bayern tot heid van de König Ludwig Club stand gekomen, en de Vereinigung dem Gedenken Ned. II 20.21 uur. MINISTER NIET BANG VOOR STER INVLOED OP OMROEP (Van onze radio- en tv-re- dactie) DEN HAAG De minister vindt niet. dat er gespro ken kan worden van ver commercialisering van de omroep, wanneer de STER zijn zin krijgt om nl. zwevende blokken re clame te plaatsen tussen zelfstandige program ma's. De STER heeft een voorstel in die geest ge daan, omdat de zendtijd voor reclame niet kan worden uitgebreid en bij gevolg adverteerders op een wachtlijst terecht ko- Op vragen uit de Kamer antwoordt de minister, dat hij zijn beslissing op dit voorstel heeft aange houden, omdat de tarie ven nog moeten worden goedgekeurd en er nog overleg moet worden ge voerd met de Kamer over het persbeleid. Volgend jaar zal dit voorstel op nieuw in overweging wor den genomen. De gedachte aan vercom mercialisering van de omroep wijst hij van de hand, omdat de STER wanneer deze zijn zin krijgt met de zwevende blokken geen enkele in vloed kan uitoefenen op de programma's en de in houd daarvan. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De reclamezendtijd op Hilversum 3 zal ondanks het feit dat de totale zendtijd voor deze zender met ingang van 1 oktober met zeven uur per dag wordt uitgebreid voorlopig geen verruiming ondergaan. De zeven minuten, die de Stichting Ether Reclame per dag op Hilversum 3 ter beschikking heeft, zal volgens de verwachtingen zeker niet voor 1971 gevuld kunnen worden en mogelijk daarna ook nog niet, voor zover het althans de avonduren betreft. UTRECHT (ANP) Opheffing van het Utrechts Symfonie Or kest, omdat de exploitatiekosten 6teeds verder stijgen, is voor de bij het NVV aangesloten alge mene Nederlandse Organisatie van uitvoerende kunstenaars (ANOUK) onaanvaardbaar. Indien de taak van het USO door andere orkesten zou dienen te worden overgenomen, zal de ANOUK haar leden in deze or kesten adviseren daaraan geen medewerking te verlenen. Dit slaat op het plan tot samengaan met de NOS-orkesten. De kwestie-USO is geen lokale aangelegenheid, vindt de ANOUK. Het functioneren van het Nederlandse orkestenbestel wordt al geruime tijd bestu deerd. Het zoeken van ad-hoc- oplossingen voor het USO zou dit onderzoek doorkruisen. STER-directeur drs. C. J. Smee- kes: „De praktijk heft uitgewe zen, dat de reclamezendtijd minstens en luisterdichtheid van 5 procent (is 500.000 luiste raars van twaalf jaar en ouder) moet halen, wil zij verkoopbaar zijn. En het is zeer de vraag, of de nieuwsberichten in de avond uren (waarnaar de STER zich moet richten) op Hilversum 3 bij de concurrentie van de tele visie een luisterdichtheid van 5 procent kunnen halen. Nu Ve ronica en Nordsee 's avonds nog geen „last" hebben van Hilver sum 3 daalt voor deze zenders de luisterdichtheid in de avond uren al tot ver beneden de 5 procent en in ieder geval tot een voor de adverteerders nau welijks meer aantrekkelijk ni veau. Ondanks de sterk stijgen de populariteit van Hilversum 3 is het de vraag, of deze zender die norm straks wel zal halen". Drs. Smeekes betwijfelt dat voor lopig nog: „De programmering op Hilversum 3 zal wel bijzon der aantrekkelijk moeten zijn om de luisterdichtheid van de nieuwsbulletins tot boven de vijf procent te brengen". In het vierde kwartaal zal in verband met de zendtijduitbrei ding een extra luisterdicht- heidsmeting worden gehouden: „Als de resultaten daarvan be gin volgend jaar bekend zijn, hebben we een eerste indicatie. Maar we zullen toch ook de me ting in het eerste kwartaal van 1973 moeten afwachten, alvo rens we een gedegen inzicht in de luisterdichtheid hebben. Mochten de resultaten gunstig zijn, dan zal pas tegen de zo mer van 1973 een aanvraag om meer reclamezendtijd kunnen worden ingediend. Voor 1974 zal dat zeker zijn beslag niet krij gen", aldus drs. Smeekes. Overigens verwacht hij wel, al leen al vanwege het feit, dat Hilversum 3 na 1 oktober tot 01.00 uur 's nachts in de lucht blijft, een stijging van de luis terdichtheid overdag. „De luis teraars behoeven nu 's avonds niet meer een andere zender op te zoeken. Als zij naar bed gaan of naar de televisie gaan kijken, blijft de radio op Hilversum 3 staan en dat zal zeker de luis terdichtheid overdag ten goede komen", voorspelt de STER-di recteur. Luisterdichtheid Die luisterdichtheid is de laatste tijd trouwens al belangrijk ge stegen. Bedroeg in 1970 de ge middelde luisterdichtheid van de nieuwsberichten en de recla- meblokken op Hilversum 3 nog 7 procent (voor Veronica 6 pro cent), vorig jaar was de luister dichtheid al opgelopen tot 10 procent (voor Veronica 5 pro cent), reden ook, waarom met ingang van 1 januari 1973 de se- condeprijs voor de STER recla me op Hilversum 3 wordt ver hoogd van 15,- tot 22,-, wat iets meer is dan de tarieven van Veronica. Luisterdichtheden voor de nieuws berichten op Hilversum 3 van 15 procent zijn overigens al geen uitzondering meer, al halen de nieuwsbulletins op Hilversum 1 en 2 vaak de 20 procent, terwijl de gemiddelde luisterdichtheid, gemeten over een hele dag voor Hilversum 1 en 2 toch lager is. Hilversum 3 heeft het bepaald niet gemakkelijk. Door de ge spletenheid van ons omroep bestel is men aan alle mogelijke beperkingen gebonden, terwijl Veronica en Nordsee kunnen le ven als God in Frankrijk. Des ondanks maakt Hilversum 3 een snelle ontwikkeling door, hetgeen de STER-directeur zo wel als reclametijdverkoper als luisteraar met cespect en waar dering vervult. Hij is ook een uitgesproken voor stander van de zendersstilering, zoals die op 1 oktober in beperk te mate zal worden ingevoerd, en van de horizontale program mering op Hilversum 3, die hij ziet als een soort verfijnde sty- lering. „Het maakt de program ma's voor de luisteraar gemak kelijker herkenbaar. Voor de adverteerders is het zeker aan bevelenswaardig, dat de pro grammering een structuur krijgt, die is afgestemd op de luisteraar of kijker", aldus drs. Smeekes. Alle van de zijde der luisteraars gebleken appreciatie voor de horizontale programmering ten spijt ziet het er naar uit, dat het na de komende Olympische Spelen voorlopig met deze vorm van zendtijdbesteding ge daan zal zijn. De Omroepvereni gingen vinden, dat hun identiteit er onvoldoende in tot uitdruk king komt. En een zenderkleuring overdag is al helemaal niet haalbaar geble ken door het grote aantal zend gemachtigden. Herman Felder- hof, hoofd van de dienst radio programma van de NOS: „Het is nu eenmaal niet mogelijk om bijvoorbeeld de politieke partij en, de overheid of de mini-om roepen of programma's voor de zieken en de schoolradio in een bepaald zenderpatroon (cultu reel, familiair of licht) op te bergen". Kwaliteit „Het niveau van de reclame-uit- zendingen kan nog aanmerkelijk verbeterd worden", meent drs. Smeekes. „Dat kan alleen maar door meer gebruik te maken van acteurs en actrices. Het es thetisch peil hebben wij echter niet in de hand. Ook hier kun nen enkelen het aanzien van de hele reclame verpesten. De ver antwoordelijkheid voor vorm en inhoud ligt in eerste instantie bij de adverteerder of zijn advi seur. In de meeste gevallen is dat de adviseur". Dat de waardering voor de recla me-uitzendingen bijzonder laag is, verwondert de heer Smeekes zeker niet. „De reclame pro- beeert iets te verkopen en daar tegen verzet men zich van natu re nu eenmaal. Men wil zelf alle vrijheid kunnen beslissen en zich geen mening laten op dringen. Bovendien is autoriteit niet meer in", aldus de heer Smeekes. In de eerste jaren van de etherre clame was het omroeppersoneel en regelmatig op het scherm verschijnende acteurs verboden om in een reclamespot op te treden. Die beperking is niet reëel gebleken. Drs. Smeekes: „Waarom zou een dolly-duwer bijvoorbeeld geen rol in een re clamespot mogen krijgen. Wel dient uiteraard de objectieve sfeer van het nieuws en de voorlichting gescheiden te blij ven van de subjectieve sfeer van de reclame". Geen nieuwslezers of medewer kers van actualiteitenrubrieken dus in reclamespots, maar wel mensen als Ton van Duinhoven („met wie ik erg blij ben"), Johnny Kraaikamp en Rijk de Gooijer of Kees van Kooten en Wim de Bie. „Er zijn er bij, die regelmatig tegen de reclame aanschoppen, maar er toch veel geld aan verdienen". Sluikreclame Een bron van voortdurende erger nis voor de STER-adverteerders is de sluikreclame, die regel matig in televisie-uitzendingen den optreedt. Zijn mening hierover reserveert de STER-directeur voor de com missie, waarin hij pas is be noemd en die naar aanleiding van een recent rapport van pro gram macommissaris J. W. Ren- gelink over sluikreclame in tele visie-uitzendingen hierover een studie moet maken en een aan tal voorstellen aan het NOS-be- stuur moet voorleggen. On geacht de conclusies, waartoe de commissie komt, vindt de heer Smeekes wel, dat er ook bij de sluikreclame een correla tie moet bestaan tussen het aan tal kijkers en de aan wie dan ook te betalen NEDERLAND NOS 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal TROS 19.05 uur Calimero 19.10 Wat een familie 19.35 uur Alaska 20.00 uur Journaal 20.21 uur De dief van Washing ton 21.10 uur Studiozomer 22.10 uur Liefde op z'n Ameri kaans 22.35 uur Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal 19.05 uur Glesterpiloot VPRO 19.30 uur Betty Boop 19.37 uur VPRO-jazz 19.48 uur Popeye 20.00 uur Journaal 20.21 uur Ludwig II 20.55 uur Vicidiana 22.25 uur Journaal 22.30 uur Schaken MORGEN NEDERLAND I NOS 18.45 uur I 18.55 uur J EO 19.05 uur 19.25 uur 19.45 uur 19.50 u 20.00 n NCRV 20.21 uur Mensen, mensen, men- Vakantie '72 In de muzikale kring München 1972 Ten slotte Journaal 21.20 i 21.45 u 22.25 i 22.30 i r Vaders wil i r Hier en nu r Dagsluiting r Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal VARA 19.05 uur Max en Mopsy 19.15 uur De Ethiopiërs 20.00 uur Joucnaal 20.21 uur Daar komen de schut ters 20.50 uur Kommissaris Maigret 22.15 uur Kom maar binnen 22.40 uur Journaal RADIO HEDEN (opn). 19.36 Ontvoerd - id. 21.00 Voor uit: Nederlandse kleln- 21.20 (S) Metropole zangsnllste. 21.50 (S) ert: klassieke muziek. erdenking. NOS: 22.30 Den Haag vandaag. Ontwlkkelingssamen- Internationale arbelds- sprek. 23.10 (S) Late 1 HILVERSUM II 18.00 Nieuws en om 18.11 Radiojour naal. 19.00 (S) Amateurs musiceren: Jeugdorkest. 19.25 Gesproken brief. 20.05 (S) Jubilei van de Nederlandse Hiindelvereni- glng door Utrechts Symfonie Orkest met solisten. 21.20 <S) Synthese: voordracht en muziek. 21.55 Tout a tol, praatje. 22.20 Partners ln Euro pa discussieprogramma. 22.55 Me- MORGEN HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende j woord. 7.07 (S) Badlnerie: klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws: 7.41-7.50 Echo). S.10 Hoera vakantie!: Jeug- duitzending. 8.24 Overweging. 8.30 i Nieuws. 8.41 Moeders wil is wet. 9.45 Dood doet leven, gesprek. 10.00 j (S) Aubade: moderne kamermuziek. (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) 1 land: 12.26 Mededelingen t.b.v en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.50 Echo: 13.00-13.05 maar..). 14.00 Boerenkool voc land (Grünkohl für Holland), spel. 14.30 (S) Interlokaal oi jole Orkest: 7.00 (S) Het Met HILVERSUM II grniumofoonmuziek, 8.11 Radlojourna; 8.30 De populair (S) Horlepiep: (gr). lO.i Arbeldsvit verzoekplatenpro- 1.00 Nieuws. alksmuziek. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Blik de wereld: Informatief programm 12.20 Overheidsvoorlichting: Uitzo ding voor de landbouw, 12.40 (S> De Brass Band (gr.). 12.30 Recht en slecht. praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Aktualiteiten. NOS: 13.25 Toerlsmo: toeristische informa tie uit binnen- en buitenland. 13.55 (S) Promenade Matinee: Promena de Orkest. 14.25 Spiegel van Duits land: Informatie en muziek uit de bondsrepubliek. EO: 14.55 Explo '72: opnamen tijdens de massale Blibel- trainlng- en evangelisatie-conferentie ln Dallas. Texas. 15.25 Ruimte: ra diomagazine met gewijde muziek en maandelijks programma voor de zieken. VPRO: 16.00 VPRO-Vrljdog: reportages. Interviews, kommenta- ren, berichten. Nieuws). NOS. 9.00 Nieuws. 9 03 Joost de Dra a ver Show met o.a. Europees Popparlement. 10.00 Nieuws. 10.03 De Eddy Becker Show. 11.00 Nieuws. 11.03 De Vin- 5.00 Nieuws. Ideren Show. Nederlandstalige Top

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2