Marita Montès houdt van tango's Soho: Een vierkante mijl verdorvenheid Vergissing bij Top Star festival Lp. Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSF. COURANT MAANDAG 31 JULI; M/ (Van één onzer AMSTELVEEN Marita Montès, sedert 1965 zan geres bij het 20 man tellende tango-orkest van Malando, zingt met haar welluidende donkere stem voornamelijk omdat zij zoveel van haar vak houdt. Ze is erg huishoudelijk en dolblij met haar bijna anderhalfjarigc dochtertje Claudia; het zo echt even in een andere sfeer bivakkeren geeft evenwel een aantrekkelijke noot aan haar leven. Zij heeft zoveel jaren dag-in, dag-uit op de snabbeltoer gewerkt, dat ze dèt nu wel heeft ge- Tot haar regelmaat behoort het op dinsdagmorgen naar de ra diostudio rijden, waar wekelijks een produktie-opname met Ma- Iando's beroemde orkest plaats vindt. Iedere woensdagavond volgt een radiouitzending van een halfuur, waarbij ook Frans .Wanders (meer dan 25 jaar bij Malando) en Wim van de Beek hun stem laten horen. Ma lando, die de tango „Claudia" ter ere van Marita's baby com poneerde, speelt met zijn orkest niet louter tango's, maar zegt Marita eigenlijk van alles. Zo zing ik bijvoorbeeld bolero's, andere Zuidamerikaanse muziek en moderne Europese nummers. Malando probeert wel altijd een beetje in de stijl van zijn orkest te arrangeren, ook de nummers waarmee ik kom aandragen om dat ze mij zo goed liggen en welke hij daarvan geschikt vindt voor zijn orkest. Er valt dan altijd een heel aparte sound i"n te bespeuren, zoals bet geval is bij het nummer van Saskia en Serge „Ochtend in Zeeland" dat ik in het Engels zing en Fri da Boccara's prachtige (Fran se) nummer „Un jour, un en fant". Omdat Marita thuis terdege de nieuwe muziek doorneemt en de musici enorm op elkaar zijn in gespeeld, vlot de repetitie altijd goed. Na een korte pauze kan de opname starten, waarbij •eerst het orkest wordt opgeno men. Marita's stem wordt „in- gedubd". De musici vertrekken en zij gaat aan het werk terwijl de muziekband wordt afge- verslaggeefsters) zien en déze activiteit dan ook tot enkele avon den per maand beperkt. Sinds enige tijd doet ook Malando het wat kalmer aan, selecteert de aan biedingen sterk, waardoor juist in Marita's tijd weinig buitenlandse tournees op stapel stonden. Dat vindt ze soms jammer, want ze houdt van reizen en zorgt er altijd voor tijdens een tournee zoveel mogelijk te genieten. Twee van Malando's triomftochten door Japan maakte ze mee; die vormden een onuitwisbare belevenis voor haar! mijn 'n zangeres bij zijn orkest nodig had. Pianist Kok zag veel in Marita en raadde haar aan bij Wanders haar licht op te steken omtrent enkele Spaanse num mers. Marita zegt in haar gezel lige Amstelveense woning: „Toevallig ligt die taal me goed; nadat ik met Frans enke le nummers volgens fonetisch schrift en met zijn uitleg om trent de tekst had ingestudeerd, moest ik bij Malando in de stu dio proefzingen. Ik mocht mee gaan om het eens te proberen bij zijn orkest; om niet de hele avond op mijn stoel te zitten zong ik ook enkele populaire Engelse en Nederlandse num mers. Omdat ik dagelijks mee ging had ik het bestaande re pertoire spoedig onder de knie". Voor het zingen (en spelen) van een tango is beslist enige fee ling voor het apart» ritme van deze muziek vereist. Met blijvende hulp van Frans Wanders en een serieuze studie in de Spaanse taal begreep Ma rita al gauw bij een nieuw num mer de strekking van de tekst. Tegenwoordig hoeft zij nog slechts enkele woorden op te zoeken. Vooral in haar beginpe riode bij Malando stond ze er versteld van dat na een optre den vele Spanjaarden haar in rad-Spaans kwamen complimen teren. De zangeres stond aan vankelijk evenwel met haar mond vol tanden tegenover die Spaanse bewonderaars. Tegen woordig kan ze antwoorden, maar in het voeren van een vlot Spaans gesprek vindt zij zich zelf nog geen ster. Om een lied- Malando schreef tango Claudia voor dochtertje draaid. Zij noemt het een voor deel dat de jongens niet op haar hoeven te wachten en zij het zo vaak kan overdoen tot ze tevre den is. Bovendien is het uit technisch oogpunt beter en mooier dat haar stem apart wordt opgenomen, zodat deze er duidelijk bovenop ligt. Marita, trad voorbeen in den lan de regelmatig op met de door leden van Malando's orkest ge vormde combinaties, zoals met het kwartet van Frans Wanders en dat van Jan Gorissen. Clau dia bindt haar nu meer aan huis, maar een enkele keer treedt ze temidden van andere artiesten in een showprogram ma toch nog graag als gastzan- geres voor het voetlicht. De in het vak geroutineerde Frans Wanders maakte haar rijp voor een auditie bij Malan do, nadat Nol Kok haar erop at tent had gemaakt dat de beken de tangocomponist op korte ter- je in die taal te leren valt haar echter niet moeilijk meer. Daar een Spaanse vrouw niet per se een donker type hoeft te zijn. valt de blonde Marita niet uit de toon. Haar naam klinkt óer- Spaans! Bij Malando kon zij niet onder haar eigen naam (sinds haar huwelijk Greetje Erkelens-Drent) optreden; op stel-en-sprong moest naar een Spaans-klinkende naam worden gezocht. Aanmoediging Originéél-in-haar-kleding-blijven kost onze gastvrouw geen moei te, dank zij ervaringen opgedaan tijdens haar loopbaan in haar vaders confectie-atelier. Zij is zó handig met naald en draad, dat ze de meest gecompliceerde broekpakken kan fabriceren. Slechts een enkele keer besluit ze tot kant-en-klaar gekochte kleding. Marita was gedurende een jaar lang mannequin, maar dit vak lag haar toch niet. In Amsterdam, waarheen ze op 7-jarie leeftijd uit 'r geboorte plaats Almelo met haar ouders was verhuisd, zong ze intus sen onder aanmoediging van buurtgenootjes „voor de grap" bij een bandje. Merendeels wa ren het Ria-Valkachtige cowboy liedjes. Zowaar ging ze veel voor zingen voelen; zij nam o.a. bij Bep Ogterop zangles. Zij leerde noten lezen, nam uiterst serieus de muziektheorie door en luisterde met de jongens me nig feestavondje op. Na enige Bühne-ervaring durfde ze te reageren op een advertentie van Freddy Hull, die voor zijn dans en amusementsorkest een zan geres zocht en deze in Marita Vier jaar werkte ze bij Freddy, hetgeen veelal optreden tijdens feesten-met-bal-na betekende. In deze „Hull-periode" ontmoette zij regelmatig radio- en tv-mede- werkers. Uit die ontmoetingen resulteerden haar optreden in het radioprogramma „De springplank" en de tv-uitzen- ding „Nieuwe Oost", beide ge richt op amateurs en hun even tuele beroeps-vakbekwaamheid. Zo was Marita geen onbekende meer in de ether- en tv-wereld toen ze bij Malando solliciteer de. Prinses Het enige moment dat de voorbeeldige Claudia acte de présence geeft door over de rand van haar box met ons „mee te praten" grijpt haar le vendige mamma aan om enkele plakboeken te voorschijn te ha len. Daarin liggen voor een groot deel haar herinneringen aan Japan fotografisch veran kerd. Opvallend is ook de in Ja panse leestekens opgestelde tekst over Marita's carrière. Voor de goe:'-er zorgde pro gramma's van Malando's con- Marita Montès certen betaalden de Japanse be zoekers grif 10 gulden. Malando stond zelf al veel eerder dan Marita die ruim 6 jaar gele den haar entree in het Verre Oosten maakte versteld van zijn enorme populariteit in het land va" de rijzende zon. In elke stad-van-optreden prijkte zijn portret op menig punt; Ma rita werd overal als een prinses ontvangen. Ze voelde zich met haar 1,68 m wèl een reus te midden van de kleine, druk bui gende Japanners. Ook Malando's grammofoonplaten vinden een warm onthaal bij de Japanners. Zij houden van me lodieuze muziek, zijn grote be wonderaars van een tango-or kest, vooral als dit een sterke bezetting aan violen heeft, zoals bij Malando het geval is grote concertzalen luisteren zo'n 3000 vooral jonge me muisstil naar de orkesten. TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I 18.55 uur KRO 19.05 uur 19.30 uur 20.00 uur 20.21 uur 21.10 uur 22.00 uur NOS 22.45 uur 22.50 uur Sessie De partners Journaal De familie Asht> Soho (document; Dean Martin-shoi Journaal Wereldkampioen# pen wielrennen NEDERLAND II 18.45 uur Brigadier Dog 18.50 Journaal AVRO 19.05 uur De gouverneur t, J. Jé (serie) 19.30 uur Sebastien en de I, Morgane 20.00 uur Journaal 20.21 uur De versierders 21.10 uur Peyton Place 22.00 uur Avro's Televizfer! magazine F1 22.50 uur Journaal a( MORGEN Z NEDERLAND I 18.45 uur Brigadier Dog -a 18.55 uur Journaal 5r, NCRV 19.05 uur Follyfoot 19.30 uur Dier en vriend 20.00 uur Journaal 0p 20.21 uur Aan het begin m 21.45 uur El Retablo de kt y\ Perdo (opera) 22.20 uur Ander nieuws u" 22.40 uur Journaal be da NEDERLAND II kii 18.45 Brigadier Dog 18.55 uur Journaal Van VARA dé 19.05 uur Zo maar een zofr to avond ee 20.00 uur Journaal f0 20.21 uur Zo maar een zei gj avond V- 21.00 uur De kommissaris 1 ond 22.00 uur Achter het nieuwt jn 22.40 uur Journaal De KRO-televisie zendt de tweede van een drietal dokumentaires uit, gewijd aan typisch Britse aangelegenheden. Deze doku- mentaire handelt over „Soho", een wijk van Londen, die ook wel eens „een vierkante mijl verdorvenheid" wordt genoemd. Aanleiding voor de BBC om een dokumentaire over deze wijk te maken zijn de plannen „Soho" te saneren. Soho telt vele restau rants, strip-teasetenten, thea ters, diskotheken, maar ook zijn er bijzonder goed bekendstaan de boekhandels, waar kranten in vijftien talen verkocht worden. Soho is het centrum van de trum van waaruit veel porno grafie wordt verhandeld, ont moetingsplaats voor allerlei kun stenaars, onder wie beeldhou wers en van stuntmannen en worstelaars. Minder bekend is echter, dat er ook heel gewoon werkende mensen wonen. „Mocht de wijk Soho echt gesa neerd worden, dan moet deze dokumentaire bewaard blijven voor de geschiedenis, om te we ten, hoe Soho er uitzag en hoe men er leefde", schreef een van de Londense kranten na het zien van deze dokumentaire. Ned. I 21.10 uur. Sessie De Franse zanger Charles Aznavour arriveerde en verbleef enige dagen in ons land voor de opname van een t.v-show. Op de foto zijn aan komst op Schiphol. (van onze showredactie) HILVERSUM „Top Star Festival", een langspeelplaat waarvan de opbrengst ten goede komt aan de vluchtelingen over de gehele we relden die geproduceerd en gedistribueerd wordt door de Hoge Commissaris der Vluchtelingen van de Verenigde Naties, wordt ver moedelijk de meest succesvolle LP van 1972. Inmiddels zijn er meer dan 1 miljoen platen verkocht over de gehele wereld. Reden genoeg voor allen die eraan meegewerkt hebben artiesten, tekst schrijvers, komponisten, uitgevers, producenten, opname-technici, vertegenwoordigers om dit kolossale projekt als volkomen ge slaagd en uiterst waardevol te beschouwen. De zaak van de we reld-vluchtelingen zal hierdoor aanzienlijk gesteund zijn. Een van de tekstschrijvers echter, die haar medewerking aan dit hartverwarmende, charitatieve projekt gaf, heeft tot nu toe niet de eer gehad die zij door haar medewerking verdiende (al de mede werkende artiesten zagen af van hun honorarium). Haar naam: Ca- thérine Desage, tekstschrijfster van het originele Franse lied „Une histoire d'amour", dat op de „Top Star Festival" LP door Mireille Mathieu werd gezongen. Haar naam werd ten onrechte niet op de originele labelinformatie van de plaat genoemd, toen de onderhandelingen over het „Top Star Festival"-projekt be gonnen, werd men middels een in de Franse taal geschreven brief, geïnformeerd over het feit dat Mireille Mathieu haar bijdrage zou leveren met de song:, ,Love Story". Zo gebeurde het dat de staf van de internationale grammofoonplatenmaatschappij, die deze ,,multi-label"-plaat produceerde, fabriceerde en over de gehele we reld verspreidde, aannam dat dit betrekking had op de Engelse evrsie van het lied, zijnde ook de titelsong van de bekende film „Love Story". In de loop van de tijd werd al het publiciteitsmateriaal, hoezen in verschillende talen posters, etc. gedrukt, waarop de naam stond van de auteur van de Engelse versie. Maar toen, ten slotte, de tape van Mireille Mathieu's bijdrage arriveerde. bleek dat zij de originele Franse versie zong. fls gevolg van deze wereldwijde vergissing een zeldzaam ver schijnsel in de copy-right-wereld werd de naam van Miss Desage een miljoen keer te weinig afgedrukt dan zij verdiende. In de vooravond zendt de KRO-te levisie de laatste aflevering uit va nde serie „Sessie", waarin de popmuziek centraal staat. In deze laatste aflevering opnieuw het gezamenlijk optreden van de Nederlandse groepen Cobra, Mr. Albert Show, Supersister. Buffoons, CCC Inc. en Rob Hoe- ke's R B Group in een door een van de groepen gemaakte DeOU Martill-sllOlV kompositie Verder treden op Black Sabbath met „Black Sab- Tony Bennett, momenteel met bath", The Who met „The See ker" en Brinsley Schwarz met „Ebory Down". Presentator Theo Stokkink praat in deze laatste aflevering van „Sessie" met popkritikus Robert Briel over „The Who". Ned. I 19.05 uur. De familie Ashton John Porter is zonder afscheid van Margaret te nemen naar Duinkerken vertrokken. De ver houding tussen Margaret en haar schoonouders blijft erg ge spannen. Ze moet zich echter inhouden omdat ze in verwach ting is van haar eerste kind. John raakt met zijn peloton tij dens een zwaar vuurgevecht af gesloten van de rest van het Engelse leger. Dean en Frank één van de gro te drie „Italianen" in de Ameri kaanse showbusiness, werd 46 jaar geleden geboren in Long Island als Anthony Dominick Bendetto. Hij kreeg een oplei ding voor reclametekenaar, maar werd kort na de oorlog ontdekt als zanger door Bob Hope. Hope kwam op zijn tournee voor de Amerikaanse troepen in Duitsland ook in het kamp, waar Toon zijn dienstplicht vervulde. Hope had het goed ge zien, want in 1949 al stond Tony bovenaan de top honderd met zijn nummer „Cold cold heart". Hij bleef in de vijftiger jaren hits scoren zoals „Because of you", „Rags to riches", en „Stranger in paradise". In 1955 werd hij enigszins verdrongen door de Rock and Roll, maar hij bleef optreden en platen ma ken. In de jaren zestig kwam hij weer sterk terug met „I left Keith Moon van The Who vanavond in Sessie. my heart in San Francisco" wat hem behalve een-vernieuw de belangstelling ook het ere burgerschap van deze stad ople verde. Vanavond is hij de spe ciale gast van Dean Martin in de Dean Martin-show. Ned. I 22.00 uur. De versierders Hun bemoeizucht of zo u wilt zucht naar avontuur, brengen de heren Wide en Sinclair nogal eens in moeilijkheden. Ze zijn erbij als 'n vliegtuigje neerstort. Op het lijk van de bekende ge leerde Brian Wilks, die al 12 jaar vermist wordt, vinden ze een brief en iets dat er uitziet als een wetenschappelijke for mule. Hun nieuwsgierigheid dwingt hen de papieren in te pikken. Prompt wordt Danny even later ontvoerd. Hierdoor komt hij in contact met drie aantrekkelijke dames, die alle drie beweren Carla Wilks te zijn, dochter van de omgekomen ge leerde. Ned. II 20.21 uur. Peyton Place De trouw aan Martin Peyton moest Lee Webber met de dood bekopen. De oude Peyton be sluit na dit voorval Peyton Pla ce te verlaten. Nog voor hij ver trekt. heeft hij een gesprek met Rodney, Steven en Betty in het oude huis, Betty heeft in ver band met de dood van Adrienne van Leyden een verklaring voor de rechter afgelegd en wil nu weten, wat er verder met haar zal gebeuren. Steven tracht haar te troosten, maar het is te laat. Buiten wacht Rodney. Ned. II 21.10 uur. Soho, de Londense wijk van de nachtclubs en de eethuisjes. Weinig te melden van het afgelo pen weekeinde. VARA's Achter het Nieuws poogde zaterdag met een „extra" in de aktuali- teit van de kabinetscrisis te dui ken. Het was de meest wezenlo ze „extra" die we ons van een nieuwsrubriek herinneren Dezelfde VARA deed ons enorm plezier met de laatste show van Tom Manders te herhalen. Ple zier, dat getemperd werd door weemoed. Omdat bleek dat Manders' grandioze t.v.-carriè- re, menselijkerwijs gesproken, werd afgebroken op een tijdstip dat hij naar volledige artistieke rijpheid reikte. 's Middags maatschappijkritiek in „Charlie Chauffeur", spel voor een leeftijdsgroep die. geloven we, de kritiek van het spel maar nauwelijks door kan heb- „Met de muziek mee" bracht fa- milievermaak. Dat de toneel wedstrijd kwam te vervallen vonden we "en moedige zaak. Het bewijst dat de samenstel lers bij een bepaald minimum niveau „nee" durven zeggen. Tenslotte „The fifth dimension". Erg vakkundig en even erg commercieel. De bekende Ame rikaanse groep weet precies hoe show, melodie en arrangement tesamen op S rijmen. Gisteren vonden we „Het keer punt" een eng stukje gebruiks- t.v. Omdat je in de „moraal" van het stuk alle kanten uit kon. Die moraal kan betekenen dat de Amerikanen in Zuid-Oost Azië een bar spel spelen. Ook dat de Vietkong zo'n bar spel speelt en tenslotte dat eigenlijk „bar spel" doodgewoon is als je er hoe idealistisch ook betrokken raakt. Een slecht t.v.-programma met boeiende uitkomsten vonden we de extra-Panoramiek van NOS, uitzending van de Franse t.v. waarin onze eigen Sicco Mansholt de degens kruiste met de Franse grootindustrieel Am- broise Roux. Slecht t.v.-programma, omdat de eigenlijke inzet gevormd werd door tal van oncontroleerbare elkaar weersprekende cijfers die nieuw waren voor de respec tievelijke tegenstanders. Die konden er niet echt mee uit de voeten en het werd derhalve verbijsterend voor de t.v.-kijker die minder deskundig is dan mensen als Mansholt en Roux. Boeiend, omdat werd aangetoond dat tal van problemen van mi lieuhygiëne. bevolkingsaanwas, grondstoffen- en energie-voorra den, dingen ziin waar deskundi gen het fundamenteel oneens over zijn. Reden om de vele uit spraken die in vele tv-uitzen- dlngen aan dergelijke proble men worden gewijd met de no dige reserve tegemoet te treden. 22.45 i Schaken RADIO HEDEN HILVERSUM I IS.00 CS) Vokale Nieuws. 19.00 (S) Wij hebben Reformatie en Reveil: 19.25 1 bord en 19.40 Uit het levende 1 NCRV: 20.00 (SI Radio Fllhi Ïelgisch-Nederlnndi i der. SChünberg. 22.20 Avon. kimt. 22.30 Nieuws. 22.40 I radiokroniek over boeken. c-n toneel. 23."" Heister■pionts iléke 4.00 Ni'- erne liederen. 23.55-24.0 VEKSVM II 0 Nieuws. 18.11 Radiojouf' problemen. Spreker: J. J. Poel. NOS: 20.00 Nieuws. 2 Weer es wat anders: minder buitenlands repertoire. 21. Hobbyscoop: een populair proi n ma over electronica. 21.30 Ga van alpha en bèta over r deringen ln de wetenschap. Metro's Music. 22.55 Mcdedelü - 23.00 Nieuws. AVRO: 23.10 R journaal. NOS: 23.20 Lichte mofoonmuzlek. 23.45 Werelt pioenschappen wielrennen o; baan te Marseille. 23.55- Landbouwkrc muziek.. 15.00 Nieut muziek. 16.00 Nieuws richten. 16.10 Concert, en mededelingen. 17.10 17.00 NI te en mededelingen. 17.10 Amusem uit de Jaren 40. 17.55 schaal. 18.00 Nlei MORGEN HILVERSUM 1 klassieke muziek (gr.) (7.31 7.41—7.50 Echo). 8.10 Hoei tie: jeugduitzending. 8.24 Ove: ging. 8.30 Nieuws. 8.41 Moeders is wet. 10 00 (Sl Aubade: mod muziek (gr.) <10 3 Mededelingen. 12.00 (S> 12.30 Nieuws: 12.41—12.50 13.00-13.05 Raden maar...) Plakboek: jeugdvakantleprogro 14.30 (St Interlokaal op dlr een muzikaal mlddagprogran (15.30—15.32 Nieuws; 16.00—17.W terview). Over 17.00 Het grootste bisch gebied Een gespri ii.i-ll< bi .»t de heer iver" van het 13 ■acao. KRO: 17.10 Nieuws. 8.50 Morg. grammofoonplaten. ,v waarin <>m 11.55 Beursberi 12.30 Overheidsvoorllchtln viteitcn: nieuws, wenken txportgebled. 12.40 I wekelijks radic ie. 13.00 Nieuws, li Radiojournaal. 13.30 (S) Kluit plano: moderne muziek. 14.00 Ji "1 bo Set. met muziek en inform»: NOS: 15.00 (Si Zoeklicht op NVd enMv land: reportages uit alle delen muziek, met om 16.00 Nle* AVRO: 17.00 (S) Mobiel weeglijk programma voor HILVERSUM III VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 Dag dlnidl 8.00 Nieuws. 8.02 Onderweg. Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de aal. 16.00 Nieuws. 16.03- .00 Nieuws). BRUSSEL 321 m. (Xederlat 18.05 Uitzending voor de IS. 43 Paardesportullslngf Sportmagazlne. 18.55 TaalwenW Nieuws en actualiteiten Aan»! 18.57 Lichte orkestmuziek, tend: Licht muziekprogramr ek. 21.47 K»| mermuziek. 22.00 Nieuws. 22.10 C 'l certante muziek. 23."" Romantisch kamermuziek. 23.40—23.45 Nieuwt I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2