Alan Posselt maakt muziek met handen en ziel 'Het zinloos onttrekken van woonruimte is misdadig' Speculaties rond roeien losgebarsten Priesterjubileum mgr. J. H. Romeijn Anton v. d. Haag roeikampioen van Stompwijk lULI IANDAG 24 JULI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 3 fï ftrum irvanc tervin Dog |en in de Sionshof klonk za- rdagavond uit een van de lisjes vreemde, verre muziek. |an Posselt, een tengere Aus- er van 27 jaar, speelde op sitar, het traditionele snaar- iment van India, indaan kwam hij via om- Amsterdam, aar hij logeert bij een Austra- iche vriend, die anderhalf jaar lieden zijn geluk kwam be geven in de Amstelstad. Alan »opt in ons land werk te kun- m vinden met zijn sitar. Op Ashtoijt ogenblik zijn er contacten :ekert ilegd voor het maken van een lartin J®3'* Een handicap is, dat hij een eigen tabulaspcler heeft leegebracht. De rythmiek van >n tabula (trom) maakt dè-- juziek op een sitar volledig. iior ons, onbekenden in deze psterse muziek, klonk het spel in Alan ook zonder tabula bij- pider en fijn. '°g tien In het Sionshofje hangt stilte van alledag, misschien geluidlozer omdat het een timerse zaterdagavond is. Een deuropening wenkt binnen. „We komen voor concert van een Austra- zeggen we aarzelend. is goed, dat is goed, ja, maar binnen. Alan; The binnenkomen zitten een of twaalf jonge mensen op grond te genieten van toma- en stokbrood. Een im- ;e fruitmand vol kostelijke ichten staat uitnodigend in midden. De stemming is >g wat gedwee en afwachtend, iet iedereen kent elkaar, lijkt Iedereen is gekomen voor etzelfde luisteren naar Alan osselt en zijn sitar. En dat :hept een sfeer van vriend- :hap. kleine huisconcert is georga- riêi seerd door Marius, een van de «dere bewoners van het hof. wintig jaar was hij in Austra- Daar leerde hij de kleine lan kennen en werd een grote riend van hem. „Toen al was mziek alles voor hem. Hij aelde het in zich", vertrouwt i half Engels, half iederlands. klassieke gitaar gestudeerd te ebben aan het conservatorium i Calcutta, trok Alan nu on- eveer vijf jaar geleden naar lepal in India. In een afgelegen Sitarconcert in de Sionshof oord, vlakbij de grens van het ontoegankelijke Tibet leerde hij wat sitar-spelen was. Een hon derdzes jaar oude man bracht hem techniek en gevoel bij. Streng tikte hij Alan op de vin gers met een latje, als hij het niet goed deed. Het concert be gint. Op de grond in een yoga- houding zit Alan een mager sereen gezicht met donkere ogen. Bij het maken van de foto zei iemand.,, Ze zetten er na tuurlijk onder: Jezus met zijn discipelen". Het zou kunnen. De sitar lijkt nauwelijks op de ons bekende snaarinstrumenten. Twee kalebassen een grote en een kleinere met een gat erin) dienen als klankbord. Ze zijn verbonden door een hals van bijna een meter lengte, bespan- nen met veel snaren over grote gebogen fretten. Aan de zijkant van de hals en op de kalebassen een reeks knopjes, groot en klein, voor de stemming. Het hele instrument is prachtig in gelegd met hoorn van een anti lope en versierd met kunstig houtsnijwerk.Voordat Alan gaat spelen, vertelt hij iets over de soort muziek. Elke rage mu ziekstuk) heeft zeven muzikale gedeelten. Ze verschillen onder ling van klank en rythme. De eerste is een ernstig klassiek stuk. Een paar oude buurtjes zijn bin nengekomen en kijken stil en wat onwennig vanaf de paar stoelen. Ook de regent en zijn vrouw zijn aanwezig. Af en toe glipt er nog iemand binnen en gaat zacht op de steeds kleiner wordende plekjes zitten. Geen geluid verbreekt de sfeer. Een vogel fluit. De rage begint zacht preluderend, nog zonder rythmiek, haast zon der vorm en groeit uit in een uitbundige climax. Er klinkt een zacht beekje van tonen de rage is voorbij. Zelfs bij dit non-conformistische gebeuren verbreekt applaus de betove ring. En dan komen de vragen los. Is het waar dat het het moeilijk ste instrument is?. Voel je die muziek echt van binnen? Impro viseer je alleen maar of is er een bepaalde compositie? En Alan antwoordt. Zacht sprekend en zo duidelijk mogelijk. Hij moemt de Indische termen, die vreemd klinken en die we met een weer vergeten. Hij vertelt dat er Voor elke rage een basis melodie is, waarop hij zelf ver der mediteert, tastend naar het gevoel in zichzelf en dat weer gevend in klanken. In tegen- steling tto de meeste andere in strumenten, wordt sitar-spelen moeilijker naarmate je het beter kunt. Later speelt hij nog twee raga's. Vroege en latere och- Alan, voor de foto in de tuin van het hofje. Achter hem Marius tendmuziek. Voor elk gedeelte van de dag 'is er verschillemde muziek. „Natuurlijk, je voelt je 's ochtends toch heel anders dan later op de dag", zegt Alan. Hij voelt dat inderdaad. Soms denken we dat te zien. Dan ver trekt zijn stille gezicht als bij hevige pijn, zijn handen zoeken de tonen. Maar zie je dat niet bij talloze musici? Zelf huilt ze in je oren, soms klinkt er vro lijkheid of verlangen uit. Tel kens opnieuw, Als ze iets melo- discher wordt, herkennen we iets van hier. Want we blijven luisteren met Westerse oren en een Westerse ziel. „Kan alleen beluisterd worden door mensen met een ziel", heeft Marius gezegd. „Maar Oost en West is niet te overbruggen", zegt hij later. Toch hebben we het gevoel dat iedereen die daar is, begrijpt wat Alan met zijn muziek be doelt. Daar helpen de wierook, het gedempte licht, de stille rust van het hofje en de nieuwe oudheid van het opgeknapte huisje aan mee. Tussen de raga's door drinken we muntthee of limonade. De gast vrouw komt rond met vitamine- rijk eten. De fruitschaal wordt geplunderd. Heel anders dan in India. Een meisje zingt met een diepe volle, wat vibrerende stem Boli- liviaanse en Argentijnse liedjes. Vrolijk en minder breekbaar maar goed. Een ander meisje laat een paar eigen, Engelse teksten horen. Ze zingt met een warme langademige alt. Bij deze nieuwe muziek sluit ook Alan zich aan Op verzoek speelt hij klassiek gitaar: Bach. Het wat uitgedunde publiek houdt weer de adem in. De ra ge's zijn voorbij, de vredige en meditatieve stemming blijft tot aan het harde licht van de Haarlemmerstraat. Lucia Geurts WASSENAAR Ruim vierhon derd personen trokken gister middag naar het Jeroenhuis in Wassenaar, om daar monseig neur J.H. Romeijn M.S.F.,sinds jaar en dag bisschop van Sama- rinda op Borneo, te feliciteren met diens veertigjarig priester feest. Onder hen de uit China verbannen missiebisschop mon seigneur Kramer, momenteel werkzaam in Katwijk, en Was- senaarse locoburgemeester mr. N.W.A. Brink, die ook 's mor gens tijdens de plechtige H. Mis in de St.-Willibrorduskerk acte de présence gaf. Bij deze liturgieviering, waarvoor pater Antoon van de Broek op speciaal verzoek van de jubila ris een Nederlandse tekst had geschreven werd monseigneur Romeijn geassisteerd door pas toor Weniholt, herder van de Willibrordus, en de paters dr. Peters, Van Deudekom en Pfaff. Deze laatste verzorgde ook de predikatie van het on derwerp „Geiuk door dienst baarheid". In de kerk, die prak tisch tot de laatste plaats wes bezet, bevonden zich opvallend veel jongeren. Middags tijdens de receptie aangeboden door de broers en zusters van monseigneur Ro meijn, zag de jubilaris voor het eerst sinds 1923 een klasgenoot uit Hageveld terug; pastoor Van Ruiven. „Ik herkende hem niet meer", aldus de bisschop, „en hij mij niet mer". Aardig was ook het weerzien met enkele mensen uit Balikpapan, die nu hun pensioen in Nederland ge nieten, waarna de bisschop zich eveneens apart onderhield met de dochters van dc Voorschoten- se familie, waar hij voor zijn priesterstudie als tuinjongen werkte. lelease tegen afbraak panden aan Witte Singel °17°3 EIDEN Release heeft bij het college van bestuur van de i versiteit geprotesteerd tegen het ..afbreken van de panden Witte !a<$ Singel 12a en 17. Deze panden, ivvj die in het bezit zijn van de uni son- vers''e*h moeten worden afge broken ter realisering van het Witte Singelplan van de univer siteit. Het ziet er echter niet naar uit dat dit plan op korte tenmij.i gerealiseerd zal worden. Het zinloos onttrekken van woonruimte aan een stad als Leiden vindt Release misdadig. Heden is in alle rust voorzien van de genademiddelen der H. Kerk, in het Academisch Ziekenhuis te Leiden van ons heenge gaan, mijn lieve man en onze lieve vader HENDRICUS CORNELIS JANSON W. C. M. JANSON-Brouwer ANNEMIEK JOOP WILMA KEES GERARD META CAROLINE De gezongen H. Mis van Requiem zal worden opgedragen op dinsdag 25 juli a.s. om 11.00 uur in de Parochiekerk van St. Jeroen te Noordwijk (Binnen). Op maandagavond om 19.30 uur zullen wij voor hem bidden tijdens de avondwake in de Parochiekerk, waarna achter in de kerk gelegenheid is tot condoleren. Deze Stompwijkers maakten het wel afgelopen weekend tijdens de roeiwedstrijden op de Nieuwe Vaart. De finale bij de dames. Ria Hilgersom bleef Ellie Lelieveld Ria Hilgersom - wint bij dames STOMPWIJK Anton v.d. Haar bij de heren en Ria Hilgersom bij de dames zijn de nieuwe roelkampioenen van Stompwijk. Zij toonden zich de sterksten in een veld van 39 roeiers. De wedstrijden werden gehouden op de Nieuwe Vaart. De organi satie was in goede handen van de Stompwijkse Watersport Ver eniging. Met muziek cn com mentaar via een geluidsinstalla tie werden de roeiers begeleid en aangespoord. Bij dc dames eindigde Ellie Lelieveld op de tweede plaats. Bij de heren eiste Wim van Marwijk de tweede plaats voor zich op. derde werd Kees van Veen en vierde Jan Verhagen. Reconstructie in Leiderdorp LEIDERDORP Vandaag is men begonnen met de recon structie van het gedeelte van van dc Valk Boumanweg tussen de Persanl Snoepweg cn de Laan van Ouderzorg. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen wordt het werk in twee fasen uitgevoerd. De aan liggende woningen zullen zoveel imogelijk bereikbaar blijven. Omdat het verkeer hier en daar omgeleid moet worden heeft de gemeente in een schrijven aan alle bewoners in die omge ving verzocht om zo „zuinig" moge'ijk te parkeren. ILVZERSWOUDE Het afgelo pen weekeinde viel het in Ha- zerswoudes waterrijke buurt schap het Rietveld in vele toonaarden te beluisteren: Jacques van der Neut wordt woensdagavond roeikampioen. Jacques, de titelhouder van 1971 en van 1969, heeft, vol gens de meeste van zijn buurt schapgenoten, de meeste kans, omdat hij zich tijdens de on langs gehouden roeiwedstrij den, die de KPJ uit Alphen op de Rietveldse Vaart op touw zette, ook ad de sterkste toon de. Niet iedereen „tipt" Sjaak.... Want cr is nog altijd Gijs van der Lip, tot nu toe zeven keer winnaar van hét roeigebeuren van Hazerswoude, Gijs, een van de organisatoren, wordt door zijn familieleden bij voor beeld, besahouwd als de grote kanshebber, nu de wedstrijden voor de tiende maal worden gehouden. En de roeifamilie Van der Lip heeft nog één „vaste" titelpretendent: Cor- rie, het meiske dat tot nu toe bij de damesstrijd superieur was en volgens outsiders ook dit jaar ongenaakbaar js. De gedachten van de Hazers- woudse R.etvelders gaan ove rigens niet alleen uit naar het ;weede-iustrum-gebeuren van het roeifestijn. Immers, orga nisatoren R. van Vliet, G. van der Lip en P. A. Th. v. d. Werf (Hazerswoudes wet houder) zijn op de gedachte gel.omen, om het tiende roei- feest te „omlijsten" met een gondelv.virt En de Rietvelder die met de fraaist gepavoiseer- de boot de vaart komt op va ren, wacht een fraaie prijs. En dat was voor zo'n 20 gezin nen uit het waterrijke gebied het afgelopen weekeinde een reden, om eens uitgebreid te dubben hoe die prijs in de wacht moet worden gesleept. Want elk Rietvelder stelt het op prijs, om uit handen van burgemeester J. ten Heuvelhof de noogste eer te krijgen toe bedeeld Overigens heeft de eigenaar van restaurant „Klein Giethoorn", R. van Vliet grootse plannen, om het roeievenement vlak bij zijn etablissement de nodige luister te verlenen. Sfeervolle verlichting en versieringen, benevens muziek, moeten het tier.de roeifeest helemaal gaan maken. Of er dit jaar weer, zoals vorig jaar, iemand is, die een fikse premie van 100 beschikoaar wil stellen als Jacques van der Neut wint, viel gisteren in het Rietveld (nog) niet te beluisteren. „Het zijn amateurs", merkte een echte, onvervalste Rietvelder verontwaardigd op, toen wij er naar informeerden....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 3