André van Duin
heet voortaan
mister Mazzel
MEXICAANSE SPELEN
IN SUBJECTIEF
FILMDOCUMENT
,/fe heb een verbond met
Vrouwe Fortuna gesloten
TERUGBLIK
Joost de Draaijer
krijgt eigen show
op Hilversum III
Hou het
scherm
in 't oog
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 19 JULI 197J
(Van onze radio- en tv-redactie)
ROTTERDAM 24 juni 1964. Via Nederland I brengt de
AVRO-televisie de finale van het talentenfestijn „Nieuwe
Oogst". Na een aantal half-wasjes komt een spichtige,
bleke jongeman van zeventien jaar aan de beurt. Ogen
schijnlijk weer een zanger, die tevergeefs zal proberen
de reeds gelouterden naar de kroon te steken. Uit de luid
sprekers klinken echter uitlatingen van bekende persona
ges, geknipt tot een uiterst Humoristisch geheel. De bleke
jongeman blijkt een parodist in spé, begiftigd met een -
volgens insiders - unieke „gummi bek". De jury barst in
schaterlachen uit, in de Nederlandse huiskamers vindt
dit initiatief welwillend gehoor. De bleke jongeman wint.
André van Duin heeft de eerste stap naar het succes ge
zet.
Zomaar een zomeravond bij de
TROS-televisie. Van zeven tot
acht paraderen in „op losse
groeven" typisoh Nederlandsta
lige talenten over het scherm.
Presentator Chiel Montagne
kondigt bij de top-vijf op de
eerste plaats een Nederlandse
vertaling van Del Shannon's
„Swiss Made" aan: „Angeli-
que". De ampex-band start.
Een quasi-Oostenrijkse boeren
jongen met vetlederen broek
brengt en ode aan een foeilelij
ke meid in 's-lands kleder
dracht. Beide personages wor
den uitgebeeld door André van
Duin. Nederland barst opnieuw
in een schaterlach uit.
Tussen de beide perioden zit een
tijdsverschil van acht jaar. De
bleke jongeman van zeventien
is uitgegroeid tot een rasartiest,
die met een handomdraai iedere
zaal aan het lachen krijgt. De
eenzijdige parodist heeft plaats
gemaakt voor een all-round ar
tiest, die zich even gemakkelijk
beweegt op het terrein van de
welbespraakte conferencier, als
op het gebied van de acteur.
Onlangs bracht André van Duin
zijn eerste langspeelplaat op de
markt. Razendgek met schitte
rende grapjes tussen de songs
door. Daarmee zijn positie als
zingzanger versterkend.
Mazzel
„Je zou me eigenlijk mister Maz
zel moeten noemen. Ik heb al
tijd vreselijk veel geluk. In de
acht jaar, dat ik nu in de busi
ness zit, heb ik eigenlijk nog
nooit echt pech gehad. Neem
nou die talentenjacht in '64. Die
won ik en hup, daar was mijn
naam gemaakt. Voor hetzelfde
geld ga je de boot in en wil nie
mand meer van je horen. Dan
was André van Duin nu hoogst
waarschijnlijk een keurig bur
germannetje, dat 's morgens
om kwart over acht op het fiets
je stapt met het geijkte brood-
Echt, ik heb donders veel geluk
gehad. Als ik een mop vertel,
klapt iedereen dubbel, omdat ik
André van Duin ben. Als je
buurman hem zou vertellen, zou
de helft wezenloos blijven kij
ken. Zie je het verschil? Puur
geluk. Mazzel is de belangrijk
ste faktor in mijn vak. Het
maakt 60 procent van je succes
sen uit. Zonder geluk kun je be
ter gelijk in dit vak stoppen".
Bagatelliseert Van Duin zijn eigen
inbreng nu niet al te veel?
„Misschien, maar ik wil strikt
eerlijk zijn. Ik kan je best ver
tellen dat ik op mijn terrein
het bittere einde ben. Dat is
overloop van talent. Maar wat
schiet ik er mee op? Je zou
waarschijnlijk dwars door me
heen kijken en me in de krant
genadeloos laten afgaan. Dan
heb je nog gelijk ook. Nee, mis
schien heb ik wel meer talent
dan een andere parodist of hu
morist. Maar zelfs dat is geen
bewezen zaak. Het kan best
zijn, dat er in Nederland veel
betere vogels rondhuppelen. Die
hebben dan toevallig geen ver
bond gesloten met Vrouwe For
tuna".
Dorus
„Ik heb altijd artiest willen wor
den. Toen ik jong was had ik
een waanzinnige verering voor
alles wat met Dorus te maken
had. Wat een artiest was dat..
Die man hoefde maar een büh
ne vol mensen op te komen en
je zag die anderen niet eens
meer. Een magnetische toneel
persoonlijkheid. Als jongen imi
teerde ik hem braaf in alles.
Tussen de schuifdeuren thuis
voor 'n bezoekende oom en tan
te. Op schoolavondjes, waar het
kleine rode knaapje dan zo ver
tederend bij de ouders over
kwam. Ik deed mijn „act" com
pleet met druipsnor en bolhoed.
Het begon met een bandrecorder en een aantal tapes.
Zo is het eigenlijk begonnen.
Het was mijn grote hobby. Ik
was idolaat van alles wat met
artiest - zijn te maken had.
Min vader had indertijd een per
soneelsfeest, waar het crème-de-
la-crème van de Nederlandse
artiestengarde optrad. Ik smul
de die avond gewoon en hoopte
ooit nog eens een van hen te
zijn. Het is me gelukt en ik kan
je niet vertellen hoe blij ik er
mee ben. Ik zou trouwens niet
weten, wat ik anders had moe
ten worden. Op een gegeven
moment deed ik mee aan een
talentenjacht van het dames
blad „romance". Dat bestond
toen nog. Ik ging met de eerste
prijs strijken. Puur geluk. Voor
hetzelfde geld geeft de jury
geen rooie cent voor het optre
den van een parodist. Datzelfde
geluk had ik bij die talenten
jacht van de AVRO. Half Ne
derland deed het in de broek
van het lachen, maar er was
ook een groot gedeelte, dat mijn
optreden nauwelijks waarderen
kon. Zal je in de jury maar een
paar mensen van die laatste
groep hebben zitten. Ga je toch
mooi de mist in.
Bandrecorder
In het begin werkte ik uitsluitend
met een bandrecorder. Ik luis
terde uren naar de radio en pik
te er een aantal liedjes en con
ferences uit, die me wel ge
schikt leken voor de band. Dan
pakte ik de schaar en knipte de
beste gedeelten eruit, die ik aan
elkaar plakte. Zo kreeg ik ten
slotte de band waarmee ik de
zalen in ging. Na verloop van
tijd kreeg ik een onbevredigend
gevoel. Voor het publiek is er zo
weinig inbreng van jezelf. Na
tuurlijk weet je zelf wel, dat je
ontelbare uren in de weer bent
om zo'n band te perfectioneren,
maar het publiek weet dat niet.
Die denkt, dat je een makkie
hebt en je geld op eenvoudige
wijze sta te verdienen.
Je bent als parodist - pur sang -
teveel afhankelijk van anderen.
Die anderen moeten tenslotte
het materiaal leveren voor je
band. En je hebt zoveel mate
riaal nodig. Als je het goed wilt
doen tenminste. Kijk, het is
stom eenvoudig om een volledi
ge witz van Kan of Hermans
over te nemen. Succes is altijd
gegarandeerd. Maar op zo'n
moment schiet je je doel als pa
radist voorbij. Dan degradeer je
je tot een soort bar-humorist,
ofschoon ik niets onaardigs over
die mensen wil vertellen. Ze
voorzien duidelijk in een behoef
te, kijk maar naar een man als
Harry Touw. Voor een man in
mijn vak is het geweldig, dat
die Nederlandse liedjes zo'n
enorme vlucht hebben genomen.
Platen van mensen als Jacques
Herp en Corry van de Rekels,
om er maar een paar te noe
men, zijn uiterst dankbaar ma
teriaal voor een parodist. Je
kunt er de gekste dingen uit ha
len. Zo'n liedje als „Manuela"
bij voorbeeld zit boordevol aan-
gevertjes voor een uitstekende
grap.
Conférence
Toen ik dat onbevredigende ge
voel krpeg, ben ik naar moge
lijkheden gaan zoeken om mijn
werkterrein uit te breiden. Het
eerste waar je oog dan op valt,
is natuurlijk de conférence.
Voor mij gemakkelijker dan die
band. Kijk, als die band in de
zaal blijkt tegen te vallen, kun
je er niets meer aan verande
ren. Je zit er gewoon aan vast.
Bij een conférence kun je van
minuut tot minuut improviseren.
Je komt op, peilt met een enke
le opmerking je publiek en past
de conférence aan de stemming
aan. Voorwaarde is natuurlijk
wel, dat je bespraakt moet zijn,
maar gelukkig ben ik niet op
mijn mondje gevallen. Van het
een kwam het ander. Vooral
doordat ik met Ria Valk en
Frans van Dusschoten een eigen
show in elkaar stampte. In die
show doe ik een half uur met
daarin ook een aantal liedjes.
Dat viel zo goed, dat mijn pla
tenmaatschappij besloot me ook
als zanger te lanceren. Nou ja,
zanger is een erg groot woord,
temeer als je weet dat ik het
spontaan verkeerd doe. Het pu
bliek schijnt er echter niet om
te malen. Kijk maar naar „An-
gelique". Daar zijn er intussen
toch ruim 40.000 van verkocht.
Gek eigenlijk, want vordat die
plaat op de top-30 stond, ben ik
er nooit mee voor de televisie
geweest. Zo zie je maar. dat de
macht van dat medium toch
niet onbeperkt is. Hoewel ik er
gelijk aan moet toevoegen, dat
„Angelique" twee maal zo snel
liep, toen ik er eenmaal mee op
de buis kwam. Een knotsgekke
act, toegegeven, maar niet
nieuw. Ik heb die travestierollen
al eens eerder gedaan in mijn
show. Toen ik de „Hearts of
Soul" imiteerde".
Film
Wat gaat er nog meer gebeuren?
„Ik doe in het najaar mee in
een nieuwe NCR V-serie, „Het
meisje met de blauwe hoed".
Een knettergek programma,
waarin ik in feite debuteer als
acteur. Niet zo'n moeilijk debuut
want ik ben een humorist en
vermits ik een knotsgekke kerel
moet uitbeelden, is die rol me
op het lijf geschreven. Verder
doe ik begin volgend jaar weel
een eigen televisie-show. Ja, ik
weet wel dat ik altijd bij de
AVRO zat, maar omdat ik zo
prettig bij de NCRV werkte,
ben ik er blijven hangen. Ge
woon een kwestie van sfeer. In
september beginnen we ook
weer met onze eigen theater
show. Ditmaal met Conny Vink
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
NOS:
18.25 uur
18.45 uur
18.55 uur
19.05 uur
19.50 uur
20.00 uur
20.21 uur
20.25 uur
Tour de France
Brigadier Dog
Journaal
Van gewest tot gewe(
Toeristische tips
Journaal
Stichting Socutera
Amerikaanse
presidentschap
Spel zonder grenzen
Journaal
NEDERLAND II
18.45 uur Brigadier Dog
18.55 uur Journaal
19.05 uur Nancy
19.35 uur Zomeromnibus
20.00 uur Journaal
20.21 uur De Olympische Spelf
in Mexico
IKOR:
22.05 uur Kenmerk
22.30 uur Journaal
MORGEN
NEDERLAND
NOS:
18.25 uur
18.45 uur
18.55 uur
TROS:
19.05 uur
19.10 uur
20.00
20.21
in plaats van Ria Vlak. Ja en
dan natuurlijk de „schnabbel-
toer", al is dat werk stevig uit
gedund de laatste jaren. Vroe
ger gaf iedere zaak wel
jaarlijkse feestavond voor
personeel. Met zo'n beetje alle
bekende artiesten, die er te krij
gen waren. Tegenwoordig is het
wat dat betreft behelpen gebla
zen. Een kwestie van teruggang
in de economie. Het eerste
zo'n directeur er uit gooit,
neer het iets minder gaat, is
zo'n feestavond. En je kan het
hem niet kwalijk nemen ook.
Jammer, ronduit jammer Je
kunt zulke mooie avonden i
kaar draaien.
Om nu nog even op die eerste
langspeler terug te komen, ook
dat was een geluks-kwestie.
Voordat de plaat uitkwam, heeft
mijn platenmaatschappij alle in
siders overspoelt met mini-sing-
letes, waarop ik zelf de elpee
knotsgek aankondigde. Een
stunt, die erg goed gevallen is.
Het resultaat was, dat mijn el
pee op twee piratenzenders
„troetelschijf" werd. Pure maz
zel. Voor hetzelfde geld, zeggen
de platenbonzen: „Van Duin is
aen aardige vent, daar niet van,
maar het geld kunnen we wel
beter gebruiken".
Begrijp je nu, dat mazzel een be
langrijke faktor in mijn vak is?
Noem me voortaan maar mister
21.10 uur
22.10
22.35
22.40 uur Schaken
Tour de France
Brigadier Dog
Journaal
Calimero
Op losse groeven
Journaal
De dief van
Washington
Studiozomer
Wereld op water
Journaal
NEDERLAND II
RADIO
HEDEN
HILVERSUM 1
HILVERSUM n
Sedert Leni Riefenstahl in 1936 met een twee-avon
den-vullende documentaire de lof van de Berlijn-
se Olympische spelen (en die van het Nationaal
socialisme) bezong, schijnt dit evenement niet
meer compleet te zijn zonder een uitvoerig film
verslag van de geleverde sportieve prestaties.
Uit de duizenden meters filmmateriaal wordt dan
na afloop een keuze gemaakt en het hangt van de
samenstellers af wat zij het belangrijkst vinden.
Tijdens de Olympische Spelen trad de turnster Vera Caslavska in het huwelijk.
NCRV en VARA verdienen erken
telijkheid om wat zij presteer
den in de berichtgeving rond de
kabinetsmoeilijkheden. Beide
hadden geen nieuwsbegeleiding
geprogrammeerd, maar zowel
„Hier en Nu" en „Achter het
Nieuws" gaven acte de présen-
ce.
Hier en Nu bracht Aantjes, AR-
fractievoorzitter, en Jongeling,
opnieuw bezetter van de sleutel
positie, voor de camera. Beiden
hadden iets te zeggen en het
werd derhalve een goede afleve
ring, zij het dat de NCRV-ru-
briek hinderlijk eigen commen
taar opdrong waar dat vol
maakt overbodig was.
Dat deed, merkwaardigerwijs, de
VARA-rubriek niet. „Achter het
Nieuws" trad op volle sterkte
aan (prestatie in vakantietijd!
en had in de Haagse studio een
groot gezelschap verzameld van
wie ieder evenveel recht van
spreken kreeg.
Prof. Steenkamp was vooraf on
dervraagd in een gesprek waar
in de uittredende DS-70'ers een
brandend Dante-citaat werd
voorgelegd. De uittredenden
herhaalden nog eens wat ze de
vorige dag hadden gezegd en
dat was uiteraard geen nieuws.
Maar daarna kwamen inderdaad
boeiende verduidelijkingen los
van fractieleiders der regerings
partijen en van de oppositie.
Ook van de vakbeweging die bij
monde van NVV'er A. de Boon
nogal onwillig leek te staan te
gen afspraken die de inflatiespi
raal eindelijk een beetje zouden
kunnen indammen.
De uitzending gaf als totaalbeeld
dat de politieke kaarten ge
schud lijken, dat het (al dan
niet nieuwe) kabinet Biesheuvel
voorlopig aanblijft en dat zelfs
de oppositie daar een niet-uitge-
sproken vrede mee heeft. Goed
objectief werk van de VARA-ru-
briek!
Verder valt er eigenlijk weinig te
melden, de VARA'se zomer
avond viel vooral in het eerste
gedeelte weer goed uit, o.m.
met een voortreffelijke gooche
laar.
Na achter werd de rubriek als
meestal wat gezapiger. Ook
al omdat „komponist van de
week" Jules de Corte er was.
Jules heeft voortreffelijke lied
jes gemaakt, maar de enige die
ze optimaal kan uitvoeren is De
Corte. Dat bleek gisteren weer
bij de selectie waar Martine,
Frits en vooral The Secrets dui
delijk te kort schoten. Vooral
jammer voor die leuke zang
groep die zo geslaagd mee
pleegt te neuriën. Zelfstandig
optreden kan ze ongetwijfeld
meer, maar uitgerekend niet in
de Corte-repertoire, dachten we.
Vg.
Joost den Draaijer
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Willem van Kooten, beter bekend als Joost de
Draaijer, de man van de onverbiddelijke hits. krijgt vanaf 1
oktober een eigen programma op Hilversum III. Joost op het
ogenblik druk met zijn aandeel aan radio Tour de France zal
zijn zeer hitgevoelige show vol dolle grappen waarschijnlijk
van zes tot zeven uur de uhiskamers in doen schallen. Neder
lands populairste discjockey is gecontracteerd door de NOS.
Voorheen was hij o.m. werkzaam bij radio Veronica, Radio
Nordsee en Hilversum III (VPRO). Natuurlijk blijft Joost naast
zijn bezigheden als platen-prater hard werken voor zijn pla
tenmaatschappij Red Bullet.
Een filmkunstenaar als Kon Ichi-
kawa concentreert zich dan
zoals in zijn film over de Olym
pische spelen in Tokio anno 1964
op de mens, die voor de op
gave staat een topprestatie te
leveren en een man als Claude
Lelouch speelt zoals in zijn
film over de winterspelen 1968
met kleurtjes, terwijl hij
Jean Claude Kily als nationale
held bejubelt. De heren Alberto
Isaac en Walter Lassaly, die in
Mexico de taak van een film
verslag op zich namen, raakten
de draad kwijt. Zij werden
overspoeld met een zo grote
hoeveelheid filmmateriaal, dat
zij de proporties uit het oog ver
loren. Vandaar dat hun Olympi
sche film maar zelden een afge
rond beeld van het gebeuren
geeft. Dat gelukt dit tweetal
met het damesturnen, met de
cross country opgenomen
door onze landgenoot John Cor-
poraal en met de marathon,
maar voetbal, wielrennen,
zwemmen en roeien, om maar
een paar voorbeelden te noe
men, zijn duidelijk de stiefkin
deren van de heren Isaac en
Lassaly. Hun selectie uit het
materiaal, dat de honderden ca
mera's opleverden, is ook zeer
subjectief waar het de verschil
lende nationaliteiten betreft.
Sommige landen komen on
danks hun prestaties, gewoon
niet aan bod. Een derde be
zwaar tegen dit filmverslag is
de censuur die alleen de mooie
zijden van dit sportevenement
liet zien en angstvallig de sport-
verdwazing die er ook was
in de doofpot stopte. Een nogal
vertekend beeld dus, al zullen
vele sportbeoefenaars toch van
avond zo nu en dan hun hart
kunnen ophalen aan fraaie op
namen in slow-motion.
Ned. II 20.21 uur.
Van gewest tot gewest
Redakteur Jan de Roode maakte
voor het programma „Van Ge-
nië, Italië en Zwitserland. Het
programma wordt geproduceerd
door de Franse omroep, de
ORTF. Commentator is Barend
Barendse.
Ned. I 21.05 uur.
Noney
De huwelijksreis van Nancy en
Adam schept enige problemen.
Abby heeft voor het gelukkige
paar een reis uitgestippeld
langs een aantal kastelen in En
geland. Het loopt echter alle
maal wat anders.
Ned. II 19.05 uur.
NOS:
18.45 uur igadier Dog
18.55 uur urnaal 1
19.05 uur .ensenkinderen
VPRO:
19.30 uur Betty Boop
19.37 uur Popeye 1 i
19.43 uur VPRO-jazz
20.00 uur Journaal
20.21 uur Met je eigen tandi
het graf in
20.55 uur La mort dans ce
jardin
22.30 uur Journaal
Er op uil? Oké. Er op u._
Neen! NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 f|
Horizon: Indiase muziek in het H:
land Festival 1972. 23.55-21
listen. 20.00 Nieuw:
cal-muzlek (gr). 20.25 Geen mak
len voor Donny Murd. hoorsp
21.15 (S) Popsmuk: licht platenp
oude lieder
Mededelingen. 23.00 Nleu\
23.10 Aktuallteiten. 23.20 (S) Ra
Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nleui
BRl'SSEL 324 (NEDERLANDS) I m
18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldata
Grammofoonmuzlek. 19
dualiteiten. Aansl
iziek. (19.40 Keu
MORGEN
HILVERSUM I
west tot Gewest" in Limburg
een portret van Tim Dzuuraws-
ki, een stukadoor die beeld
houwwerk maakt. Tim Dzuu-
rawski werd geboren in St. Odi-
lienberg. Na de lagere school
volgde hij de 3-jarige opleiding
voor mijnwerker, maar hij koos
uiteindelijk voor het bouwvak.
In zijn vrije tijd sneed hij hou
ten beeldjes en die hobby kreeg
vaste vorm toen de zusters van
het H. Graf in St. Odilienberg
een handenarbeidclubje opricht
ten, waar Tim een gretige leer
ling werd. Het clubje viel uit
een, maar Tim Kreeg in het
klooster de beschikking over
een tuinhuis, waar hij vier
jaar vrij werkt maakte. Tegen
woordig heeft hij een eigen ate
lier in een leegstaande bakkerij.
Ned. I 19.05 uur.
Presidentschap
Dit programma over de strijd om
het Amerikaanse presidentschap
is een analyse van de gebeurte
nissen in Miami en de reporta
ges die via de Amerikaanse te
levisie op het Nederlandse
scherm te zien waren.
Ned. I 20.26 uur.
Spel zonder grenzen
In het „Spel zonder Grenzen",
wordt de 5e ronde gespeeld van
de internationale serie. Dat ge
beurt in de Franse stad Nice.
Behalve het Nederlandse team,
dat uit Zelhem komt. nemen
deel de teams uit België, Duits- Barend Barendse presenteert het
land, Frankrijk, Groot Brittan- spel zonder grenzen.
NCRV: 7.00 Nieuw
Preludiumklassieke muziek
S.30 Nieuws. 8.41 (S) Podium
de vrouw. 9.10 (S) Klassieke muzl
(gr). 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Vo
ririeerd programma. (12
.Mededelingen t bv. land- en tu
bouw: 12.30 Nieuws: 12.41-12.50 H
Nu). 13.30 Zingen met Cecil
14.05 Jazzmuziek (gr). 14.25 (S) P
norecltalklassieke en moderne n
ziek. 15.00 Protestantse middi
dienst. 15.30 Nieuws. 15.33 Lichte
gelklanken (gr). 15.45 (S> Kind
koor met planobegeleiding: gccste
ke liederen. 16.00 (S) Poptati
jeugdprogramma. 17.00 (S) El[
Pop in stereo. 17.30 Nieuws.
HILVERSUM II
RO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgy
nastiek. 7.20 (S) Dag r
je: lichte grammofooi
om 8.00 Nieuws en on
journaal. 8,50 Morgei
Toppers van toen (gr.
9.35 Waterstanden. 10.00 Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvitamine
pulair verzoekplatenpn.gramni
11.30 Rondom
gen) 17.55 Weegschaal.