Prof dr. F. Vos geeft Zen weinig kans in het Westen Gewest vorming moet van bovenaf worden gere ld Wethouder is verontwaardigd over ophef rond verhoging tarieven sportaccommodaties Welke westerling kan zich losmaken van logisch denken? B. en W. van Wassenaar Hedenavond start zomeravondsamen- zang in Noordwijk Rijnsaterwoude gereserveerd over vorming gewest WOENSDAG 5 JULI 1972 LEIDSE COURANT LEIDEN De vraag is eerder gesteld: kunnen wij, westerlin- gen, profiteren van de geestelij ke vruchten die de oosterse le venshouding afwerpt? Het is een mystiek punt. Het hatholie- ke kloosterleven staat op een laag pitje, maar bij bepaaald e delen van de jeugd vertoont zich een vernieuwde hang naar je meditatie Benedictijnen en Frappistcn laten hippies snuiven in de contemplatieve keuken van hun abdijen. Een trekt al liftend naar India of Bangladesj om zichzelf daar te kunnen ver liezen. Maar nog meer tracht men te bereiken door zich te verdiepen in Zen Lou de Palingboer was niet in staat dat elixer te brouwen; die j kon ter nauwernood zijn vergod delijkt kuit schieten op de schorren en 'kleigronden van ons platte vaderland. Zijn mytholo- gie is verstikt in vergadertech- niek en rauwe kreten. Zen werd de nieuwe brug naar de bevrij ding. Zen in keldertjes en Zen op zolder, Zen bij wierookstok- ies en Zen gesmoord in de rook van stickies. Zen is in de mees- te gevallen in onze baaierd van more»e ellende geen verlossing, maar zinsbegóocheling nummer zoveel. -Professor dr. F. Vos, hoogleraar in de Japanse en Koreaanse taal en letterkunde aan de rijk suniversiteit te Leiden, s een man die in deze materie tot aan de wortel kan graven. Hij heeft ra het al eens gezegd: Zen is in het Westen moeilijk te verwe zenlijken. Punt èn: mdat in Zen de binding tussen meester en leerling essentieel is en kom daar maar eens moe aan, tussen de aardappeleters van Osdorp of Assen), punt twee van Zen is het zich losmaken van 'logisch denken Wel I zoiets ligt al helemaal niet dn onze aard. Sn net kielzog van de Rotterdam se Europoortmissie -op een paar weken afstand - is profi Vos, vanuit het eilandenrijk van de Rijzende Zon in ons land te ruggekeerd. Het was het elfde bezoek, dat hij sinds 1950 aan Japan heeft gebracht. Het ge beurt wel vaker, dat een hoogle- ar raar zich regelmatig een tijd- lang buitenlands begeeft om zich bij de haard van zijn we- Prof. dr. F. Vos: Zen indirect tenschappelijke interesse te koesteren in pure authenticiteit. Een Egyptoloog zal kennis put ten angs de boorden van de Nijl, een medisch specialist kan nog bekwamet en sterieler de medemens van dienst zijn als hij gewerkt heeft in de Verenig de Staten en wijs me de klassi- cus, die nog nooit de geschon den neuzen van de Karyatiden in het Erechtheion heeft geteld of dromend over de parkpaad jes van de Palatijn heeft gelo pen. De boekenruggen in de kasten op prof. Vos' werkkamer in het Ja- panologisch studiecentrum aan het^ Kort Rapenburg dragen op schriften in karakters die op de buitenstaande onwetende wesr terling een omgekeerd evenredi ge indruk maken. Het is zo on begrijpelijk dat je de hoogle raar er een moment van ver denkt het zelf niet zo best door te hebben. Maar dat is uiter aard nonsens anders zou de heer Vos (53) in 1958 geen leer stoel zijn toegevallen. Een klein tipje dat van de aziatische sluier licht prof.Vos op. als hij het over het Japanse automerk Toyota heeft. Wij zeggen alle maal met elkaar Toyota, de heer Vos heeft het automatisch over Toyota. Het is een gering nuanceverschil, maar nergens treft men een beheerster gevoel voor nuanceren aan dan bij de levenmeesters van het Morgen land. De invloed van het oosten wordt allengs ook in het Atlantische gebied merkbaarder. Dat was echter voor de student Vos geen reden om zich met het Japanse en het Koreaanse te gaan bezig houden. „Tja, waarom?", peinst de hoogleraar thans; „bij mij is het gewoon de romantische aan trekkingskracht geweest Als Delfts ongetje las ik al veel boeken over het Verre Oosten". De heer Vos is er al lang aan gewend dat jn denkwereld een geheel andere is dan die van zijn melkboer of het kan toormeisje in het bankgebouw beneden hem. Voor hem is het logisch geworden, dat het gezeg de achteraan de zin komt. Hij trouwde een Japanse vrouw en zijn geestelijke horizon verwijd de zich meer en meer. De faculteit van de hoogleraar •Vos 'is niet meer zo cureus als enkele tientallen jaren geleden. Door de opkomst van Japan groeit het aantal studenten, ook in Leiden.,,We hebben er op het ogenblik 30 met het hoofdvak Japans en dan is er nog een be hoorlijk aantal 'lieden, zelfs theologen, die Japans als keuze vak hebben kozen. Voor de oorlog trok China, maar de an tipathie jegens Japan is aan merkelijk geringer dan direct na de wereldoorlog", heeft prof. Vos geconstateerd. Overigens werd al in 1856 in Lei den Japans gegeven; de arts Von Siebold legde er met zijn collectie de grondslag voor het Amateuristisch geknoei en surrogaat voor christendom museum van Volkenkunde en bracht uit Japan zoologische specimina mee. Von Siebolds assistent dr. J. J. Hoffmann was de eerste hoogleraar Ja pans. En dan zegt het ook veel als men bedenkt dat de Neder landers in het midden van de vorige eeuw de enige westerlin gen walen die met Japn handel mochten drijven en daar de hof- reizen meemaken. In het verleden heeft prof. Vos voor de Unesco gewerkt, hij kreeg een beurs van de Rocke feller Foundation en maakte deel uit van missies naar het Verre Oosten. Maar waarom ik bij hem zit waar het om gaat is de persoonlijke belangstel- bug van de heer Vos. De sfeer ervan is ongrijpbaar; de ge schiedenis van de ontwikkeling van het denken de oude rela ties tussen Korea en Japan en de eigen godsdiensten, Sjinto in Japan en het Sjamanisme op Korea. In deze relaties staat de trance centraal, zoals men dat ook vindt in N.O.Azië. Niet als verduidelijking, maar wel bij wijze van aanduiding, vertelt prof. Vos dat in het Koreaanse Sjai de het centrum staat, evenals trouwens in Japan. In Korea zijn de man nelijke sjamanen - toverpries- ters die het contact met een godheid zoeken en geesten be zweren - vaak blinden, omdat blinden geacht worden bepaalde dingen te kunnen zien die niet- blinden niet kunnen waarnemen. Ook bij prof. Vos kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Kom aan Korea, dan raak je hem persoonlijk .Dit schiereiland heeft zijn liefde, die hij als Ko- reastrijder metterdaad toonde. De Japanse invloed op Korea is weer groot geworden. Dat is on der meer te zien aan de auto's en de wegenaanleg, hoewel sommige Japanse firma's zich met het oog op de verbeterde relaties met China weer terug trekken. Nederland kan zo klein niet zijn ofvoor onze taal be staat zelfs op Korea belangstel ling. Een oud-medewerker van prof. Vos ,DRS. J. C. Bleijer- veld, geeft aan een Koreaanse universiteit colleges Nederlands gedoceerd, vooral in verband Op het Koreaanse eiland Kanghwa- do staat dit kerkje van de Neder landse Salesiaan pater Joop Rött- gerink, die zijn 3400 gelovigen op de motor afwerkt. Prof. Vos bracht hem een bezoek. Een con trast tussen twee werelden: vóór het christenkerkje staat een eer biedwaardige sjamanenboom; de geesten kunnen er geen kant meer uit. met Indonesische studies. De Leidse hoogleraar is thans be zig met een boek over Koreaan se godsdiensten in het Duits te voltooien: „Die Religionen Ko reas" getiteld. „Daarom ben ik er nu een keer heengeweest om te kijken wat er de laatste zes •jaar zo is verschenen aan lite ratuur".Mag van Zen geen on- middelljk heil te verwachten zijn prof. Vos gelooft wel aan een indirecte invloed van Zen doormiddel van oefeningen van bepaalde esthetische vormen van tijdspassering, bijvoorbeeld in hel bloemschikken, in tuinar chitectuur, ook op literair ge bied. Maar dan is eel een inten sieve studie van de oosterse Zen -literatuur vereist; je kunt niet volstaan met de uiterlijke vor men over „te nemen".Prof. Vos wijst op enkele regels, zoals het gebonden ziin van bepaalde woorden aanseizoenen, woorden die zekere gedachtenassociaties oproepen. „Voor een Japanner is t geluid van een kikker mooi en kersebloem levert geen leuke aanblik in het achtertuint je, maar betekent de dood op h.-t hoogtepunt van een mense lijk leven". Voor de oorlog was Zen hier al beperkt bekend en Jater is deze geesteshouding via Amerika, o.a. door de literatuur van de beatniks nog meer in de belang stelling komen te staan en nu wizijn we weer zover, dat Zen al een beetje is verdrongen door Krisjna„Zen wordt niet zelden met drugs verward, die worden er met de haren bijgesleept. Grote onzin. Zen is een toe stand, door zelftucht en diepe concentratie bereikt. Het is al leen groene thee drinken om wakKer te blijven. ZEGD PROF. Vos rustig en bedacht zaam. Hij beschouwt al die hang naar een andere geestelij ke achtergrond als een surro gaat voor het christendom, dat op de helling is gezet.„Zen ja maar dat amateuristische ge knoei verafschuw ik. Met een boek lezen pak je de ziel van het Oosten niet", aldus de au teur van „Spel zonder snaren. Enige beschouwingen over Zen(64), die hij samen m prof. dr. E. Zurchrer schreef. Om de zoveel jaar strijken vlagen oosterse mystiek over ons heen. Krishnamurti was er een van. Zo'n wind steekt vaak op na een oorlog. „Ook is 't het deficit van het eigen geloof, het wordt een ergens anders zoeken. Zen is zeker geen beslissende ver vanger. Eerder zal het atheisme het christendom verdringen. Maar ach. wie zich zo van het christendom distanciëert, blijft in wezen christen door het ver zet dat hij pleegt, waaruit blijkt dat je erdoor bent beinvloed". Prof. Vos maakt een gebaar tus sen neus en lippen Het oosten heeft hem aangeraakt en glim lachend 'kiest 'hij, het midden Stromingen van geloof en be schouwing vormen een verkec* waarvoor geen regels te geveit zijn. Ze ontspringen aan de ziel en veischieten in het blauw. We groeien allen als blaadjes aan dezellde populier en drauien op elke wind. „Noem het Zen .Het 'is zowel behoefte aan „iets" als een mode". TON PIETERS. WASSENAAR Op vrijdagavond 7 juli te half 8 is er in het Raad huis „De Paauw" een openbare vergadering van de commissie voor Intergemeentelijke Zaken en Ruimtelijke Ordening. In deze vergadering zal behandeld worden een door burgemeester en wethouders opgestelde nota over de „structuurschets voor de bestuurlijke indeling die als leiddraad zal moeten fungeren bij toekomstige gewestvorming en samenvoeging van gemeen ten. Ter voorbereiding van deze struc tuurschets hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland aan de gemeenten een vragenlijst toe gezonden. Burgemeester en wet houders leggen de wijze, waar op zij deze vragen denken te •beantwoorden ter bespreking voor aan de raadscommissie. In hun antwoorden wijzen burge meester en wethouders er op, NOORDWIJK Vanavond beginnen de woensdagavondzangbijeen- komsten in Noordwijk. Het eerste concert zal worden gegeven door Soli Deo Gloria in de Hervormde Kerk in Noordwijk aan Zee. Aan vang 20.30 uur. Tot en met 23 augustus is er voortaan elke woensdag een Internatio nale Interkerkelijke Zangavond. De zangavonden die tot vorig jaar werden georganiseerd door de heer C. J. Admiraal zijn dit jaar voorbereid door een commissie be staande uit leden van diverse kerkgenootschappen. Het secretariaat berust bij de heer S. Neefjes, Panhuijsstraat 52, tel. 2429. Het verdere programma voor deze zomer ziet er als volgt uit: 12 juli solistische medewerking van mevr. E. Goudriaan Alkemade. 19 juli medewerking van de Echo der Duinen, 26 juli allen semanzang, 9 augustus mede werking van het r.k. dameskoor van Noordwijk- Binnen, 9 augustus mede werking van de heer F. Duindam, trompet, 16 augustus medewerking van het r.k. dames- en herenkoor van Noordwijk-Binnen en 23 augustus medewerking van Crescendo. dat in de Haagse agglomeratie gewerkt wordt aan een inte rimregeling en dat wat het Ge west Leiden betreft gewacht wordt op de beleidsnota, die een structuuronderzoek in dit ge west zal afsluiten. Van de erva ringen, die met de nieuwe rege ling in de Haagse agglomeratie zullen worden opgedaan alsme de van het beleidsadvies voot het Leidse gewest zal voorna melijk afhangen of tot de vor ming van een gewest zal wor den overgegaan en op welke wijze, aldus burgemeester en wethouders van Wassenaar. Naar de mening van het college dienen bij een eventuele gewest vorming in eerste instantie te worden betrokken de gemeenten Katwijk, Valkenburg, Leiden, Voorschoten, Leidschendam en Den Haag, voorts de overige tot het Gewest Le;den en het Haags Intergemeentelijk Overleg beho rende gemeenten en desnoods ook de gemeente Delft. Gewestvorming zal van bovenaf moeten worden geregeld en de gewestraad zal rechtstreeks ge kozen moeten worden, aldus het Wassenaarse standpunt. In het algemeen zouden in het ge west de gemeenten hun huidige omvang kunnen houden, aldus b. en w. van Wassenaar. Zeer kleine gemeenten zouden even tueel met grotere kunnen wor den gedecentraliseerd, bijvoor beeld door de delen, die vroeger bij andere gemeente behoorden, weer aan die gemeenten toe te voegen. Voorts zou nauwere sa menwerking bijvoorbeeld als dubbel-gemeenten kunnen wor den overwogen Voorburg-Leid- schendam en Voorschoten-Was- senaar). WARMOND In de gymnastiek zaal naast galerie 't Hoekje bij de Pomp wordt in het kader omgeving, gerecruteerd uit de onlangs gehouden tri nnale te Leiden. van de Kaagweek een tentoon- Een groep Warmonders, waarin stelling gehouden van werken vertegenwoordigingen uit de ge- van kunstenaars uit Leiden en hele bevolking, heeft de drie tentoonstellingen in de Waag be zocht en cijfers gegeven voor de daar geëxposeerde werken. De best beoordeelde zijn nu te zien in Warmond. De tentoonstelling duurt nog tot aanstaande zon dag. RIJNSATERWOUDE Het colle ge van B. en W. van Rijnsater woude wil er nog niet aan den ken dat de toekomstige gewes ten „organen van de gemeen ten" zullen zijn. B. en W. onderkennen de behoefte tot samenwerking in regionaal verband, maar dan met behoud van eigen bestuurlijke verant woordelijkheid. Ze nemen dan ook ten opzichte van het vor men van een gewest een zeer gereserveerde houding aan, al voelt men toch nog het meest voor een regio Alphen. Dit ge west zou dan de tien in het overlegorgaan noord-oostelijk Zuid-Holland participerende ge meenten moeten omvatten uit te breiden met de gemeenten Bo degraven en Boskoop. Wenselijk is het volgens B. en W. van Rijnsaterwoude ook dat de ge meente Alkemade daarin wordt opgenomen. Het college wijst er op dat een eventueel toekomstig gewest een eigen leven zal moe ten leiden en een plaats moet innemen tussen provincies en gemeenten of naast de provin cie. Vrijdag zal de raad van Rijnsaterwoude tot een standbe paling inzake gewestvorming moeten komen. LEIDSCHENDAM/STOMPWIJK „Het is mijn bedoeling te proberen samen met de ge meente Voorburg een regeling te treffen over de tarieven voor de verhuur van sportvelden en wel op dezelfde manier als Zoe- termeer dat doet. Dit zegt KVP-wethouder H. Bunnik van jeugd en sportzaken in ant woord op de vraag wat er be doeld is toen vorige week in de vergadering van de recreatie- raad wethouder Bunnik naar vo ren geschoven werd als de man die 'n tariefstelling op kostprijs basis wilde voor de velden van het Recreatieschap. De heer Bunnik zegt dat er waar schijnlijk een beetje spraakver warring is geweest want „ik wil niets aan het Recreatieschap ophangen, ik ben er geen lid van, ik heb er niets te vertel len". De wethouder is momen teel zelf bezig met het opstellen van het interimrapport dat hij de raad voor september of okto ber toegezegd heeft. Over de subsidiersrcgeling die daarin ook behandeld zal worden zegt hij: „De leden van de sportver enigingen die de gymzalen ge bruiken zullen moeten leren in zien dat de lokalen eigendom van de gemeente en dus van henzelf zijn. Als ze dit eerder hadden ingezien zou het niet mogelijk zijn dat er bijv. 50 verbandscharen per jaar uit de verband-trommels verdwijnen. Bij de veldsporten moeten de verenigingen, verplicht, voor een verbandtrommel zorgen. In de gymzalen zorgt de gemeente er voor. Wat er echter bijv. aan Hansaplast verdwijnt is onvoor stelbaar. Ik heb de verenigingen daarover een vrij scherpe brief geschreven, het plaatsen van brommers binnen het gebouw is streng verboden, toch gebeurt het". De wethouder zegt, toen hij in functie kwam, met verba zing geconstateerd te hebben dat er 'n speciale ambtenaar is om de gymzalen te controleren en rapport uit te brengen „on der andere over olievlekken in sohoolgangen en door rollen pa pier verstopte toiletten". De wethouder is na weken nog duidelijk verontwaardigd over de ophef die er over de verho ging van de tarieven is ge maakt. „Dat salaris van die ambtenaar moet de gemeente ook nog van die paar gulden huur per uur betalen". Tanaka nieuwe premier van Japan TOKIO (AP)— De Japanse libc- raal-dcmocratische partij heeft vandaag de 54 jaar oude Kakuai Tanaka gekozen tot haar voor zitter en tot premier van Japan. Deze verkeizing kan worden be schouwd as een breuk in de oude politiek van afhandelijk- heid van de Verenigde Staten en afzijdigheid ten opzichte van China. Tanaka. een eenzame figuur in het establishment, versloeg de protégé van de aftredendecpre- mier Eisaku Sato, de 67 haar oude minister van Buitenlandse Zaken Takeo Fukeda, bij de tweede stemming van de con ventie der liberaal-democrati sche partij met 282 tegen 190 stemmen. Tanaka had een meerderheid van 239 van de 476 gedelegeerden nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 3