Partners altijd op verkeerde plaats Gerard v. d. Berg laat mensen zien in mensen, mensen, mensen Uitzending in quadrofonie op de radio RIEN EN COEN IN HERHALING Jr 'TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 3 JULI 1972 Hilversum Flitsen uit het nieuwe NCRV-tv- prognamma Mensen, mensen, mensen: Een man die door een com pute rf out 80 miljoen rijker wondt: „Ik zou me er niet gelukkiger door gevoeld hebben als ik ee had mogen houden". Een preparateur van op gezette dieren, die he lemaal opgaat in zijn liehebberij: „Soms zegt mijn vrouw: hou er nu maar mee op. Jij gaat met dooie die ren door tot ze „piep" zeggen". Een cabaretière: „Juist toen ik mijn tekst wou zeggen begon mijn ge bit te klapperen". Een onderwijzeres: „Ik geloof dat de kinderen heel eng over Jezus nadenken". Kinderfilmer Jan Vrij man: „In 'een peuter- zaal vindt 'een kind mogelijkheden aan de basis van zijn be staan". Presentator Gerard v.d. Berg: „In dit pro gramma ga je een uurtje op avontuur met de mensen. Naar sommigen moet je al leen maar luisteren. Anderen moet je prik kelen. Het geheim van presenteren is om wat de mensen bezielt in die paar ogenblikken ite laten gebeuren. Dat is je vak en dat kan je geweldige vreugde ge ven. Je voelt je ter neergeslagen als het mislukt, als de mensen dichtklappen. Tv staat voor mij gelijk met gebeurtenis. De kijker wil ertrij zijn als er er gens iets gebeurt. Dat is ook de bedoeling van tv. Daaraan mag je niet tomen. De pre sentatie zie ik als een vak. Het is werken in de sector van de com municatie, mensen tot elkaar te brengen. Ik heb een wisselende carrière achter de rug tussen journalistiek en voorlichtingswerk. Dit laatste heb ik in Den Haag een jaar gedaan op het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ik was toen ambte naar. Nu behoren ambtenaren tot de meest bespotte bevol kingsgroep. Maar ik heb er zeer boeiende mensen ontmoet, amb tenaren die met een enorme inzet hun werk doen. Zo zijn er veel mensen, schoenma kers, vertegenwoordi gers, politie-agenten die heel wat meer aar digheid hebben dn het geen ze doen dan wij wel eens geneigd zijn te denken. Die mensen brengt geen hand op scherm. Niet zo na tuurlijk mogelijk, dat brengt gten hand op elkaar. Gewone men sen springen er pas uit als er iets bijzonders mee aan de hand is. Die mensen moet je pakken in het surplus van hetgeen ze zijn of doen. De tv werkt als een vergrootglas. Waar je in het norma le leven een paar uur voor nodig hebt om te ontdekken, moet op de tv in een paar minuten tijd zichtbaar gemaakt worden. Dat eist het vak presentator en dat moet je leren. Elk mens vergt zijn eigen aanpak". Groei Gerard v.d. Berg is naar het presentatorschap toegegroeid. Hij werk te mee aan verschil lende actualiteitenru brieken en belandde uiteindelijk in het spel letje Zo vader, zo moeder, zo zoon, zo dochter, welk spelletje in de vooravond voor groeiende kijkdichtheid hij vijftig maal speel de. In Mensen, men sen, mensen ziet hij een combinatie van werkzaamheden die hij eerder verrichte, inter views bij de actualitei tenrubrieken, speelse opvang van mensen in Zo vader etc. Maar hij had nog nooit 70 minu ten lang aan één stuk door in de scène ge staan. Daarom mikte hij in zijn eerste Men sen-uitzending op con- tinuiteit, op het aange houden van een vaste lijn in het programma, dat hij tot een goed einde moest brengen. In de tweede durfde hij een stap verder te gaan, maar experi ment erin en een snel lere overstap van het ene onderwerp op het andere. Gerard v.d. Berg: „Die eerste stappen doen op dat nieuwe pad ten aanschouwen van een groot publiek roept spanning bij je op, maar het biedt ook be koring. Je moet geven wat je in je hebt, maar het moet eruit zien of je het even met je linkerhand doet. In zoverre ligt dit mij wel, omdat ik vroeger op school het meest inte ressant vond. Je hebt ergens voor geteerd en dan wil je bewijzen dat je het kunt. Je wilt een prestatie leveren waar je je zelf naar toe hebt gewerkt. Onder andere omstandigheden zou ik filmacteur geworden zijn. Het orthodoxe mi lieu, waar ik uit voort kom, kreeg de hand gereiflet door het feit, dat ons land geen speelfilmindustrie ken de, dus is het er nooit van giekomen. Wat me boeit in acteren is je naar een rol toeleven en daar dan echt iets van te maken. Over het nieuwe program ma Mensen, mensen, mensen hebben we heel wat afgepraat met NCRV-hoofd geva rieerde programma's Dick van Bommel, maar ook met de naaste medewerkers Henk v.d. Horst, Jan Fillekers en Toon Gis pen. In binnen- en bui tenland heb je voor beelden te over, maar je hebt toch je eigen opvattingen over een dergelijk programma en die wil je verwe zenlijkt zien. De NCRV zit uiteraard niet vertegen om een Gerard Duys of zo iets. Je gaat dus wer ken aan je eigen for mule en die moet groeien. Gelijkenis is niet te voorkomen. Elk interview, waar ook ter wereld. De opzet is om de mensen thuis in kennis te brengen met het denken en doen van andere mensen, die op inspirerende wijze be zig zijn. Dit moet ge beuren in live-gesprek- ken waar de presenta tor precies dat uit moet halen dat repre sentatief is. Showkant De presentator moet daarvoor beschikken over een geweldig scherp taxatievermo- gen. Waar laat ik ie mand praten? Wan neer moet ik iemand stoppen? Er zit ook een showkant aan. De kijker moet prettig be zig gehouden worden. Je bent tussenpersoon. Je moet het pad effe nen. Je moet tevoren de zaak met de men sen doorpraten, maar niet zo diepgaand, dat ze voor de camera hun eigen verhaal gaan spelen. Dan dood je de spontaniteit. Daar heb je boeiende en aparte mensen voor nodig. Het werk van de presen tator begint bij de voorbereiding. Je werkt vanuit een over tuiging, maar die moet je erin gebracht heb ben op het moment dat de uitzending be gint. Je hebt voor mensen, mensen echt mensen nodig, maar mensen mag je niet ge bruiken. Ze vervullen een functie in het pro gramma. Daarom heb ben wie er een vast pu bliek ingebracht van 26 mensen, die bij elke uitzending aan wezig zijn. Zij kunnen hun stem laten horen bij interviews. Die men sen zijn verschillend geaard. De een zal bij de kijker beter vallen dan de ander. Dat is juist de bedoeling van dit „menselijke" pro gramma. Net is in je werk en dagelijks om je heen ontmoet je op het scherm mensen die je liggen of je wre vel opwekken of waar je geen hoogte van kan krijgen. Dat hoort allemaal bij Mensen, mensen. De herken ning. De identificatie met je zelf. Mede daardoor wordt het een herkenbaar pro gramma. Een confron tatie waarvan de con touren langzamerhand duidelijk wordem Het geld en de technische faciliteiten ontbreken om van een dergelijk programma eerste een proef opname te ma ken. Dat is jammer, maar biedt het voor deel dat de kijker de geboorteweeën mee maakt Door de reac tie van kijkers ont staat er een weder zijds proces, waar we allemaal alleen maar beter van kunnen wor den. De presentator moet er zich op toeleg gen om in zo'n pro gramma alles ertoe te leiden, dat op het mo ment van uitzenden werkelijk gebeurt wat hij beoogt en wat de kijker als een gebeur tenis ervaart. De 'kij ker moet er op toe zien, dat de presenta tor zijn werk goed ver richt". TON OLIEMULLER Hou 't scherm in het oog In de vooravond start de KRO-te- Iqvisie met de komische serie De partners, die wekelijks op het scherm wordt gebracht. In één van de Partners, een twee tal niet al te Intelligente, maar wel vrolijke en van plichtsbesef doordrongen politie-agenten zal de kijker ongetwijfeld de man herkennen, die als Get Smart enkele jaren geleden ook al in het komsiche genre op het scherm verscheen: de aïcteur Don Adams. Zijn partner is Ru pert Cross. Tezamen weten zij steeds op het onjuiste moment zich op de verkeerde plaats te bevinden, reden dat zij het niet zo erg best kunnen vinden met hun chef. Sessie Vanavond de derde aflevering van de uit zes delen bestaands serie Sessie, waarin de popmuziek centraal staat. In deze derde af levering een optreden van de Nederlandse groepen: Cobra, De Buffoons, Rob Hoeke's R B Group, Mr. Albert Show, CCC, Inc. en Supersister, die geza menlijk een door een der groe pen gemaakte compositie spe len. Daarnaast optreden van Ginger Baker met Today en Santana met Incident at the Neshabur. Theo Stokkink pre senteert en praat met popcritica Elly de Waard over Santana. Ned. I 19.30 uur. In de eerste aflevering, die de ti tel De bankrovers meekreeg, proberen Lennie Crooke en zijn Ashlon „it maat George Robinson de jacht manr Family Ashton Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM De NOS gaat vanavond als eerste omroepor ganisatie in Europa een zgn. quadrofonische fvierkanalenste- reo) radio-uitzending verzorgen. De uitzending, die plaats heelt in het programma Hobbyscoop van 21.00 tot 21-30 uur, is louter als experiment bedoeld. In Nederland zijn momenteel rond vijfhonderd mensen die quadro fonische uitzendingen kunnen ontvangen. Naast de gewone stereo-ontvanger en -versterker is voor de ontvangst van vierka- nalenuitzendingen een zgn. de coder, een extra stereoverster ker en een tweetal extra luid sprekerboxen nodig. Deze quadrofonische uitzending komt tot stand in samenwerking met het NOS-laboratorium. Er zijn verschillende systemen, om dit soort uitzendingen te verzor gen. De wijze waarop de NOS dit maandag doet, maakt het mogelijk om het programma be halve quadrofonisch of stereofo- nisch ook monofonisch te beluis teren. Het vierkanalenprogramma kan volgens het door de NOS gebruikte systeem via één zen der worden uitgezonden. Quadrafonische uitzendingen zijn te beschouwen als verder geper fectioneerde stereofonische ge luidsweergaven. Er zijn momen teel reeds quadrofonische gram mofoonplaten in de handel. Het is voor het eerst in Europa dat nu een quadrofonische radio-uit zending wordt verzorgd. Het door de NOS toegepaste sy steem zal overigens niet als zo danig g propageerd worden. Men wacht voorlopig af welk systeem internationaal ingang zal vinden. Het voordeel van het tharts toegepaste syste m (het sq-systeem van CBS. heeft tot voordcel dat het quadrofoni sche geluid via één zender kan worden uitgezonden en zowel stereo als mono is te ontvangen. op een aantal bankrovers zetten, maar helaas lopen hun aktifviteiten anders uit dan de bedoeling was. De Partners is een televisie-serie van MCA. Ned. I 19.05 uur. Spanje, maar kan moeilijk zijn draai vinden. De toestand is weinig rooskleurig met de drei ging van een oorlogszuchtige Hitier. Ned. I 20.21 uur. Utah. Het gebied is uitstekend geschikt voor dergelijke onder zoeken, omdat daar door de bo demgesteldheid en de weersom standigheden regelmatig skelet ten van dieren aan de opper vlakte komen, die zo'n 120 mil joen jaren geleden geleefd heb ben. Ned. I 21.10 uur. Dean Martin Dean Martin haalt weer een stel gasten zijn show binnen, t.w. Marty Feldman, Dionne War wick, Vince Edwards en Rocky Graziano. Ned. I 22.00 uur. Vakantie in Afrika Het slot van een toeristische tocht door Afrika, gemaakt door twee jonge Amerikanen. Ned. II 19.05 uur. Dinosaurus In de KRO-televisierubriek Gam ma wordt een BBC-reportage uitgezonden over het zoeken naar fossiele resten van uit gestorven grote dieren in het „maanlandschap" van de Ame rikaanse staat Utah, onder de titel „Jacht op de Dinosaurus" De onderzoekers van de historie stellen zich momenteel niet meer tevreden met het inrichten van musea, waar bijzondere exem plaren worden tentoongesteld. Men wil nu antwoord hebben op vragen als: hebben Dinosaurus sen echt bestaan; wat aten zij; hoe verdedigden ze zichzelf, enz. Een man, die zich met der gelijke onderzoeken bezighoudt, en geldt als autoriteit op dit ge bied, is Jim Jensen, verbonden aan het Earth Science Museum of Provo in de Amerikaanse staat Des O'Connor- show Arte Johnson, George Kirby, Ra phael en Clodagh Rodgers zijn de gasten, die Des O'Connor in zijn show ontvangt. Ned. II 20.21 uur. Sebastien Sebastien papt aan met Siza, de GjlOTl iTlllCS dochter van de compagnon met Grote onthutsheid in Peyton Place zijn oom, om van haar meer te over <je dood van Adrienne. Bet- weten te komen over het onge- ty en Staven ruziën weer een luksschip. end weg, Ned. II 19.30 uur. Ned. II 21.10 uur. De speciale productie die Wilhel- mtna Hoedeman maakte van „Vesalii Icones" door „The fi res of London" betekende giste ren in de reeks NOS-voorstellin- gen van het Holland Festival dat er voor de eerste maal echt t.v. werd gemaakt. De regie had er met veel inventiviteit op gewerkt kennelijk en kwam met Iets dat festival-formaat kreeg. Was het totaal-theater als door componist Maxwell Davies werd voorgestaan? Eigenlijk niet. Omdat door de geraffineerde re gie helemaal op het visuele ele ment werd gemikt. Zelfs als de musici in beeld kwamen werden zij tot visueel materiaal onder geschikt gemaakt. Gevolg was dat terwille van het beeld de muziek noodzakelijker wijs wat naar de achtergrond werd gedrongen, hetgeen ons geen groot verlies leek. Gevolg was ook dat die ene danser he lemaal centraal stond, maar dat de monotonie en soms de bana liteit van de choreografie mees terlijk werden opgevangen. We kregen de indruk dat de grote plasticiteit van de t.v.-versie uitsteeg boven wat theatergan- gers geboden wordt. Dat is een niet geringe verdienste. Alle lof inmiddels voor danser William Louther, die alleen fysiek al een voorbeeldige prestatie leverde. Overigens vrij zot dat de t.v. in vakantietijd de kijkers op zon dagavond al om kwart over tien naar bed stuurt, zoals gisteren gebeurde... Zaterdag startte de VARA een nieuwe serie „Met de muziek mee." Goede start van een on bezorgd programma dat be paald niet op een zomers koopje in elkaar wordt gezet. Goede ar tiesten, voortreffelijk (Metropo- le) orkest en een presentatie - Henk van Montfoort - die niet ieders keus zal zijn, maar die toch bepalend is voor het leve- de-lol-karakter dat bij de ma kers voorop staat. Een klein vraagteken bij de wed strijd voor amateur-toneelspe lers. Als ze het er zo goed af brengen als TOG uit Leeuwar den wordt dat aardig, als het zo houterig gaat als bij Graficus uit Apeldoorn pakt het verve lend uit. Laten we hopen op fif- ty-fifty. Een beetje verbijsterd keken we naar Koos Postema's „Een klein uur U." Omdat de VARA zo'n onderwerp uitgerekend op een zaterdagse zomeravond aan de orde stelt. En om de toon van de uitzending. Die deed voorkomen alsof „voorbehoeds middel" een vies woord is, waar slechts heimelijk over ge sproken wordt met veel narig heid van dien. Postema en zijn panel kijken kennelijk weinig O ja, Popzien mag er zijn. De VARA-rubrick volgt hitlijsten en toppers, maar ze maakt er ke t.v. van. Zelfs voor de heel jonge kijkers die op dit tijdstip nog present zijn. Vg. KRO-radio met kinderen op vakantie (Van onze radio- en t.v.-redaktie) HILVERSUM Morgenochtend start de KRO-radio met een i rie uitzendingen ten behoeve van de vakantie-vierende schoolkinderen, die tijdens de maand juli driemaal per week op dinsdag, vrijdag en dag in de ochtenduren wordt gegeven. Bedoeling van deze j rie regelmatig aktiviteiten te signaleren, waar de kinderen tijdens hun vakantie hun voor deel mee kunnen doen. De formatie in dit programma werd aangedragen door de ge meenten en buurtgemeenschap pen, die hun aktiviteiten op kantieterrem naar de KRO toe zonden. In iedere aflevering Hoera, vakantie is een reporta ge te beluisteren van Eelco No bel over vakantie-aktiviteiten ergens in het land. Presentatie: Antoinette van den Brink. Hilversum I 8.10 uur. Holland Festival Holland Festival vanavond op ra dio van 20.00 tot 22.30 uur op Hilversum 1: Doopsgez Kerk Amsterdam. Musicaie Anti- quae Collegium Varsoviense o.l.v. Stefan Sutkowski. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Coen Motilijn en Rien van Nun en spelen de hoofdrol in de rubriek „Radio- rama, die de NOS-radio van avond van 23.20 tot 23.55 uur via Hilversum 2 uitzendt onder de titel „To be (nefit) or not to be(nefit), that's the question". Het programma is een herha ling van maandag 5 juni jl. In de uitzending wordt de positie van Coen Moulijn, voor wie een benefiet-wedstrijd is gespeeld, vergeleken met die van Rien van Nunen, alias pa Stiefbeen, die in moeilijke omstandigheden verkeert. De familie Ashton met aanhang TELEVISIE HEDEN nIderland i KRO: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal 19.05 uur De partners (tv-serie) 19.30 uur Sessie (3) (popmuziek) 20.00 uur Journaal 20.21 uur De familie Ashton (2) 21.10 uur De jacht op de dinosaurus (reportage) 22.00 Dean Martin-show 22.45 uur Journaal nederland ii NOS: 18.25 uur Tour de France 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal AVRO: 19.05 uur Vakantie in Afrika 19.30 uur Sébastien, tv-spel 20.00 uur Journaal 20.21 uur De Des O'Connorshow 21.10 uur Peyton Place 22.00 uur Televizier-magazine 22.50 uur Journaal MORGEN NCRV: 18.45 uu r Brigadier Dog 18.55 uu r Journaal 19.05 uu r Follyfoot 19.30 uu r Dier en vriend 20.00 uur Journaal 20.21 uu r Prins Igor (opera) 22.10 uu r Ander nieuws (doe.) 22.30 uu r Journaal nederland ii NOS: 18.25 uur Tour de France 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal VARA: 19.05 uur Zomaar een zomeravond 20.00 uur Journaal 20.21 uur Zomaar een zomeravond 21.00 uur McCloud 22.15 uur Achter het nieuws 22.55 uur Journaal RADIO HEDEN MORGEN USSEL «NEDERLANDS) 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS» berichten. 12.08 Tulnbouwkronlek. Aansluitend: lichte muziek. 19.1 19.55 Orkestmt Nieuws.) 23.ÓÓ 22.00-22.lj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2