HOLLAND FESTIVAL 1972 cerebrale potsenmakerij (ieuw stuk van Mulisch „OIDIPOUS, OIDIPOUS Muzikaal Carnaval in De Doelen i Maniiestatie van m^nuzikaal amateurisme FALSTAFF triomf van de regie- de muziek kwam achteraan Tokyo Kid Brothers met frisse Japanse „Hair NI ijjjAANDAG 19 JUNI 1972 LLIIXE COURANT PAGINA 5 De opvoering van Harry Mu lisch' langverwachte toneel- ieuwgeborene „Oidlpous, Oidi- pous" die eerder dit seizoen in Amsterdam niet mocht lukken, tijdens het Holland Festi val voor elkaar gekomen. Maar het zit het Amsterdams Toneel niet mee. Ditmaal is met man macht, inclusief alle beschik bare „grote krachten" getracht een op hoog peil staande mani festatie te brengen, en ditmaal is het de auteur die voor een peilloze afgrond zorgt. Mulisch bewerkte de twee Oidi- pousstukken van Sophocles „Ko ning Oidipous" en het late „Oi- dipous in Kolonos". Hij voegt daar een nieuw thema aan toe: de tijd, de eeuwige herhaling van Oidipous' erfzonde. Daartoe grijpt hij op diverse (in het pro gramma volledig verduidelijkte) manleren in de stof in. Belang rijkste wijzigingen: De blinde ziener Teiresias is de na zijn verdwijning uit Thebe in de tijd teruggekeerde Oidipous die het hele drama no» eens doormaakt. Bovendien is Oidipous' moeder en vrouw Jokaste te kwader trouw. Ze weet dat de man die haar stad redt haar zoon is en ze trouwt hem bewust om einde lijk de man die Laios niet was (verkapt homoseksueel) in bed te krijgen. er voer voor psychologen uit Mulisch' schrijfkoker is geko men. Een stuk dat door de „dubbelheid" van de Oldipous-fl- guur wel mogelijkheden tot dub bele dramatische werking zou kunnen hebben, ware het niet dat de auteur z'n bewerking ver drinkt in cerebrale potsenmake rij die de acteurs voor onoplos bare problemen stelt. Bijna nie mand kan in de indrukwekkende opzet van Lodewijk de Boer's re gie zijn rol waarmaken, al brengt ieder wel een moment van herkenning mee. Guus Her mus weet door zijn inzet zelfs de zaal (Koninklijke Schouw burg, zondagavond) niet te laten lachen ondanks de ridicule tekst („Jij bent de dans ontspron gen". „Er ls geen dans die ik niet gesprongen heb, of zal sprin gen".) Ellen Vogel lukte dat minder binnen het mengsel van realisme en gestyleerdheid waarmee haar rol gestalte kreeg. Frank Raven's decor (de reusachtige rafels van een ra derwerk van tijd) is knap en het geluidsdecor door Michel Wais- visz op het toneel ten gehore ge bracht achter een geluidsorgel (Putney) soms effectief maar meestal niet in verhouding tot de tekst. De momenten waar- op„Oidipous, Oidipous"wél boei de, waren de ogenblikken waar op Mulisch vergeet van Sopho cles af te wijken. BERT JANSMA Zeg meneer, met die moeilijke huid van u moet u dat ellendige scheren eens besluiten met DDB Medicated After Shave Voor als u pukkels, puistjes, een moeilijke of een vermoeide huid hebt. en 3.; I: 'Van alle markten thuis Wat te vertellen over de mani festatie van muzikaal amateuris me onder de naam „Van Alle Markten thuis" zaterdagavond door Bernard van Beurden een intens meelevend auditorium za terdagavond in het Concertge bouw geboden? troep Het concert was zéér geva- 2. rieerd, daarom zéér lang. Ernst werd betracht, in muziek van Josquin des Prez en Ton de Leeuw, verantwoord door het 2.' R.K. Hoofdstadkoor en de Ope- Wal-j rette Zangers Groep geserveerd; J amusement volgde, in een frag- alle! ment uit Smetana's „Verkochte aan- Bruid", gecombineerd met ,,tok- laar- kelmuziek" van Beethoven, Vi- a de, valdi, Dekker en Breuker gro-| was hier Cecilia, door Wessel Dekker geleid, niet het meest - j geporteerd voor het laatste, van m 1969 daterend, stuk muziek? j Bernard van Beurden, trad niet I alleen op als organisator; tevens 1 deed hij zich gelden als dirigent in „Daaglijks" compositie, die tijdens de reproduktie tot stand moest komen met volledige deel name van de mensen in de zaal, gesteund en gestimuleerd door het Jeugdharmoniekorps „Jong Excelsior". En tot stand kwam, dank zij het feit, dat elkeen zich bij het sla gen ervan ten nauwste betrok ken voelde: kloof tussen zaal en podium werd (tijdelijk) gedicht. Wat nog verder te signale renHet'" optreden van de popgroep Beautiful Idaho uit Middelburg, die wel heel luid ruchtig een pleidooi hield voor een kipwaardig bestaan van drieduizend hennetjes? Goed be doeld waarschijnlijk, doch niet direkt van goede smaak getui gend! Na de pauze: alle hens aan dek om in een compositie van Mies Bouhuys/Bernard van Beurden afbrekende kritiek te leveren op Iret muziekonderwijs op de mid delbare school. Wel amusant, maar ook wel goedkoop, na afloop veel enthou siaster doch ook enkele boe-roe pers. B. R. (Van onze muziekredactie) Rotterdam Rotterdam's speci fieke bijdrage aan het festival '72 werd zaterdag geleverd: de „Dag van de Amateurkunst". Slot en hoogtepunt daarvan von den plaats in de grote hal van de Doelen, voor deze gelegen heid ingericht als een stadion voor artistieke festiviteiten. Drumband met majorettes, ac cordeonorkest, harmonie, volks dans, jazzballet, toneel en het eerste optreden van het Rotter dams Jeugd Symfonie Orkest hielden een menigte van soms onder soms boven de duizend belangstellenden aangenaam be zig. Dat Heyerman's éénakter „Arti kel 188" het ideale stuk voor zo'n avond is, menen we te mo gen betwijfelen. Dan was de keuze voor het debuut van het symfonisch jeugdorkest gelukki ger. Het Beestenkwartet door Jurriaan Andriessen in opdracht geschreven, is een carnavalesk stuk, op de juiste maat voor een beginnend orkest van amateurs. Met de vier kwartetspelers die uitmaken wat en door welke or- kestgroep gespeeld wordt, is het een beetje totaaltheater, waar Andriessen zijn collega-compo nisten vriendelijk in de maling neemt. Niet zoals Élgar in zijn Enigma-variaties verholen, maar met initialen en al gepu bliceerd, zodat we allemaal bijv. weten dat „kamerolifant" broer Louis Andriessen, „Huismus" Wouter Paap en „Kloothommel" Peter Schat muzikaal uitbeel den. Het is een geslaagde muzikale grap welke evenwel, zoals meestal bij dit soort muziek, op den duur voor de spelers leuker is dan voor de toekijkers. Maar voor de jeugdige Rotterdamse musici was het een aangename start. G.v.L. Bach's „Hohe Messe" goed gebracht door Toonkunst- Leiden Leiden's inbreng voor het Hol land-Festival bestond dit jaar weer uit Bach's „Hohe Messe". Zondagavond trad het Toon kunstkoor Leiden daarvoor met een ensemble uit het Residentie Orkest in de Pieterskerk aan. Onder leiding van Gerard Ak kerhuis is het een respectabele uitvoering geworden. Niet in de eerste plaats vanuit het gezichtspunt van de koor techniek; want ook het Leidse Toonkunst lijdt aan onderbezet ting van da herengroep (in het bijzonder van de tenoren), wat in een 'sterk fugatisch werk als de Hohe Messe natuurlijk af breuk doet aan de structurele weergave van Bach's werk. Hiertegenover staan dan als pluspunten een enorme toewij ding en een goed stijlbegrip. Ge rard Akkerhuis heeft bij zijn koorleden de partijen er rotsvast inzitten en het zijn slechts zeer kleine onderdelen waar wel eens even iets hapert. Opvallend wa? verder de goede samenwerking welke Akkerhuis tot stand wist te brengen tulssen koor en Instrumentalisten; waar de dirigent in kleur, tempo of volume nuanceringen aan bracht. bleven koor en orkest een éénheid vormen. Rina Cornellssens, Elisabeth Cooymans, Dieter Ellenbeck en Henk Smit maakten gevieren het kwartet: de tenor Ellenbeck was het best op dreef, terwijl de beide dames vooral in het twee de deel op hun niveau kwamen. G. v. L. Verdi's Falstaff is zaterdag in het Circustheater geëindigd met een bijna surrealistisch tafereel, dat eerst trekken vertoonde van Jeroen Bosch maar sloot in dol le pret met de benen van de so listen bungelend in de orkest bak. Muzikaal was de unieke siotfuga niet puntgaaf, maar de regie voerde voor de toeschou wers een grandioze triomf. Dat is de trend van deze tijd: de operaregie domineert de mu zikale leiding. Friedrich, uit de school van Feiscnstein, maakte de helft van diens credo waar: mijn zangers zijn mijn acteurs. Het compliment: mijn acteurs „The Tokio Kid Brothers", oftewel het Japanse filiaal van La Mama, is geen on bekende gast in Nederalnd. Ik zag ze zaterdagavond in het HOT-t!heater voor het eerst in het kader van het Holland Festival met hun opvoering van „The moon is east, the sun in west". Het stuk ls een mengsel van ex pressie door middel van ion eel ■m muziek zoals veel „Mickery- groepen" te zien geven, met dat trerschil dat het hier om een Heer „afgeronde" musical gaat .n de stijil „Hair". Niet opval -end door nieuwigheden, soms zelfs wat te beperkt door hun ei- jen kleine toneelplatform. Nau welijks nieuw wat thema be reft: Voor zover te volgen dn aet half Japans, half Engels van de Kids, een jongeman op zoek daar vrijere mogelijkheden, dan -leze wereld hem biedt, tussen Hoop en wanhoop in op zoek daar een ideale versmelting van Oost en West. En toch: Ga dat den. Want de soms ontroerende ''risheid waarmee de Japanners tun spektakel (tje) brengen is tniek. Niet groots, maar leuk. Wet een soms erg 'knappe musi- 'cale begeleiding (ook de plaat is 'n het HOT verkrijgbaar) en als lijzonderheid het jongste lid van leze theatercommune: een h eis je in kimono van nog geen Inderhalf jaar dat even verwon derd in deze wereld rondstapt l'.s de hoofdpersoon. Tot en met li juni in Den Haag. BERT JANSMA De Japanse „theatercommune"„The Tokyo Kid Brothers" deze week in Den Haag met „The moon is east, the sun is west" zijn mijn zangers was veel min der overtuigend. In elk geval liet Friedrich acteren van je welste, te grof vaak, te zwaar aangezet, herhaaldelijk bepaald overdreven, zeker in de titelrol en in de vrolijke vrouwtjes van Windsor. Ook in het huis van Ford, regelrecht gooi- en smijt werk, maa* beiaas niet muzi kaal. Daar kwam de muziek zelfs in een pijnlijke situatie. Gielen had de Rotterdamse Filharmonie, die vijf, zes jaar geen opera speelde, technisch uitstekend op peil gebracht, maar zijn musice ren was te Duits, te stram, voor de Italiaanse Verdi te weinig soepel van beweging, te weinig romantisch van coloriet. Erger was dat Gielens macht beperkt bleef tot de orkestbak. Zijn invloed op het toneel was zeer beperkt. Het vrouwenkwar tet in scène II was suggestief van spel, maar de stemmen wa ren niet bij elkaar gebracht, de klank was niet gemodelleerd, het orkest kwam een tei te laat. Ook in andere ensembles lag Gielen op Friedrich achter, en toen de dirigent In scène IV zo onverstandig was het orkest een riterdando te laten maken, werd hij tegen da vangrail gedrukt en overspoelde het massaverkeer op het toneel hem. Wat de bezetting betreft: er wa ren kosten noch moeite ge spaard, maar het leek alsof de regie typen had mogen uitzoe ken, geen karakteristieke stem men. Al chargeerde hij gewel dig, de Franse bariton Gabriel Bacquier kan spelen, maar voor de ideale Falstaff mist zijn stem sonoriteit in de laagte en in de hoogte glan9 en omvang. Ook de Griekse sopraan Antigone Sgour- da acteerde meer dan dat zij vocaal als mevrouw Ford tot ontplooiing kwam. Hetzelfde moet gezegd worden van de Duitse alt-mezzo Ruth Hesse (Dame Quickly) en de Duitse te nor Herman Schnok (Cajus). Een echte stém hoorde men van Jan Derksen die van Ford een heldenpartij maakte, maar de intelligente Sophia van Santé, toch al geen Verdi-zangeres, kwam niet tot haar recht. Voiuit vocaal én dramatisch ont wapenend waren de Zweedse te nor Ha raid Ek en de Ameri kaanse sopraan Joanna Bruno a's Fcnton en Nanetta. Ook Nico Boer en Herk Smit voldeden als Bardo'.fo en Pistola uitstekend. De aankleding? Alsof men niet wist waar het om ging, stond in koeien van letters op het pros cenium „Alles in de wereld is schets", en daartegenover een oude, vertekende mandollnespe- ler. Alles overbodig en zinloos. De herberg-taferelen voltrokken zich in de steigers van het intus sen al weer ouderwetse Sovjct- avant-garde toneel van Piscator, waarin de goede kostuums van Skalicky niet pasten. Voor de woning van Ford werd een rede lijk compromis bereikt, maa slotscène sloot helemaal niet bij het voorafgaande aan. Zeker, die scène „mag" in een andere wereld spelen maar moet ver band hebben met wat daartoe leidde: dat vergat decor-ontwer per Zimmermann, bepaald geen sterk stylist. Slotconclusie: het is een groot risico de Falstaff, prototype van een ensemble-opera te geven als men geen ensemble heeft. Frie drich móékte een dramatisch ensemble, maar Gielen kon er niet voldoende een muzikaal en semble van maken. Bovendien staan deze Duitsers, neigend naar zwaar expressionisme, in hun stijlbesef anders tegenover Verdi dan Italianen. Niettemin: Falstaff is vitaal muziektheater, Friedrich is een bezeten regis seur, er was mooi materiaal i veel vakmanschap. Zodat men werd gefascineerd, ook door de fouten. En het was duidelijk dat het publiek werd overrompeld. J. KASANDER. Amsterdam floriade 70 ha parken en kassen In glinsterende schoonheid bovendien: 9,30-22.30 uur o, in de (Voorhof) "V Amstelhal-RAI de orchideeën Iroln'looqnn^dkoart Holland Festival op de radio Vanavond op de radio het Holland Festival om 20.00—22.30 u., Hilversum I: Concertgebouw Amster dam. Het Amsterdams Filharmonisch Orkest on der leiding van Anton Kersjes (rechtstreeks). Opname van Legon macabre van Bernard van Beurden, uitgevoerd tijdens de ma nifestatie 'in het Concert gebouw Van alle mabkten thuis op 17 juni. Pure Spaanse volksdans Dat volksdans in wezen een open luchtaangelegenheld is, kwam zondagmiddag In het Zuiderpark treffend tot uiting. Wat wind, wuivende boomkruinen, een wis seispel tussen zon en regen, hel hoort er allemaal bij, evenal; de lokkende danskleppers en hef ritmisch hakgetrappel, d« schroeiende keolzang en de allu re, hoofsheid, grandezza et kuisheid. Een uitstekend ensemble, dit Bal let Espagnol. dat 12 jaar gele den door Manolita en Rafaë Aguilar werd opgericht. Mer handhaaft bij alle kleurigheid een minimum aan beweging bi; een maximum aan expressie, Daarbij kregen de verschillende streekdansen toch de typische sfeer: gevoel'g en elegant vooi Castilië, speels en sensueel bij Valencia, hoofs en ingetogen bij Catalonië, vitaliteit bij Andalu- sië. En altijd (gelukkig nog nel niet te veel van die scènische opmaak, waardoor de dansen den er uit zien als vermomde edellieden en madonna's. Een klemmende vraag voor hel Openluchttheater: wanneet komt nu eindelijk eens een mo biel dak? D-Y Record voor „Anatevka" NEW YORK - De musical Ana- tevka" heeft zaterdag een re cord gevestigd, doordat er op Broadway inNew York 3.225 voorstellingen van zijn gegeven. Het record stond tot dusver op naam van het toneelsteuk „Life with father" dat van november 1939 tot juli 1947 in totaal 3.224 voorstellingen beleefde. „Anatevka" werd op 22 septeber 1964 voor ht eerst op Broadway uitgevoerd. De musical heeft een winst van bijna duizend procent opgeleverd. Kinderen Moskou verken als goed geoliede machine Het zang-, dans- en muzickcnscm- ble Loktew, dnt onder de titel Kinderen van Moskou dinsdag avond optreedt in do PWA-zaal van het Ned. Congresgebouw te Den Haag, heeft in zijn premiè re in Rotterdam niet nagelaten een diepe Indruk te vestigen. Deze groep wordt gevormd door 125 kinderen, die ofwel de zang ofwel de (folkloristische) dans ofwel de muziek tot ln de per fectie beheersen. Tcsamcn en In vereniging geven zij een show zo compleet van techniek en zo gaaf van uitvoering, dat men als toeschouwer verbijsterd ach terblijft. Het ls tot op zekere hoogte niet zo'n kunst om een dergelijk ge zelschap to formeren. Alles wat Rusland telt aan wal men won derkinderen zou mogen noemen is naar Moskou gehaald en in Loktew ingelijfd. En voor het overige worden alleen die kinde ren toegelaten, die qua mentali teit en aanleg als een radertje blijken te passen ln deze ge smeerd lopende machine. Het ls inderdaad niet overdreven van een machine te sproken. Er zit in het hele programma, dat als een wervelwind van muziek en kleur en bewoging de zaai inkomt, niet één faux pas, vals nootje of vergissing. Zelfs de spontaniteit van deze kinderen tussen 7 en 17 jaar, die in do schitterendste costuums zijn ge stoken, lijkt keurig In het gelid van het systeem gezet, iets kan hartverwarmend goed zijn. Lok tew Is zo goed, dat men het er bijna koud van krijgt. Men komt ogen en oren tekort om alles op te kunnen nemen wat over het voetlicht komt, dansen uit Rusland en alle andere we relddelen, zelfs een klompen dons; populalr-klassleke werk jes en ook het goudgekeelde koor, vijftig Heintjes en Wil- ma's schouder aan schouder, zij het met aanzienlijk zwaarder repertoire. Kortom een gekund- heid die verbijstert. Een optre den ook dat men niet mag mis sen, omdat men hier alle jeug dig Russisch talent bijoen ziet en omdat hierin zichtbaar en hoorbaar wordt de systemati sche discipline, kenmerk van eon regime. DEN H\AG De gistermorgen op het parcours ln het Zunier park gehouden wielerwedstrijd tussen leden van Sparta en hel I.eldse Swift heeft een klein* zege opgeleverd voor de Lelde* naars. Swift bereikte een totaal van 39 punten, terwijl Sparta zich met 37 punten tcvredea diende te stellen. De uitslagen waren: Amateurs: 1. C. van der Hulst, 2. B. van dei Hulst, 3. T. van der Valk. Nleuwe'ingen: 1. E. de Pauw, 2 C, van Laar, 3. H. van Duren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5