Franse Alleen thriller de zon was getuige Muziekman Doornbosch speurt naar oude volksliedjes AVRO-Rallye mor gen van start TERUGBLIK Hou het scherm in 't oog LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 JUNI 1972 A. Doornbosch: „Laat dit dan mijn levenswerk zijn. Wereld op wielen, de VPRO-ru- briek die door de TROS werd overgenomen, hebben we een tijdlang niet gezien. Gisteren keken we weer eens. Met ge mengde gevoelens. Want begonnen werd met een erg dringend pleidooi voor de auto matische transmissie. Dat plei dooi culmineerde in een kolossa le reclame voor het systeem dat door DAF werd ontwikkeld. Voorlichting is voorlichting en reclame is reclame. We hopen dat de TROS en haar medewer kers de moeilijke scheiding tus sen die twee weten te handha- Maar industriële belangen tellen zo verschrikkelijk zwaar op dit terrein, dat, naar onze mening, tv-medewerkers zelfs de schijn moeten vermijden dat er sprake is van verkapte reclame. Die schijn werd niet helemaal ver- Podium, een ander© TROS-ru- briek, lijkt een sympatieke in slag te hebben: jonge kunste naars via tv in de publiciteit te brengen. De uitzending van gis teren vonden we problematisch. Er werden ampele mededelin gen gedaan over de danskunst opleiding en voor de rest was het programma gevuld met een moeilijke pas de deux (op Rimsky Korsakovs Shéheraza- de) uitgevoerd door aankomend talent, dat nog niet aan het gro te solistenwerk toe was. IVas hier sprake van Informatie over wel en wee van jonge kun stenaars, of gold het een goed kope, maar eigenlijk niet-ver- antwoorde uitvoering van een ballet? Bij de VPRO zagen we een pro gramma met een moeilijke titel van Finse huize. Het won brons in Montreux en leverde ons der halve problemen op. Was die Montreux-jury gek op Finnen en daardoor verblind? We vonden het programma zo'n beetje in de stijl van ,,tv-amateurs zetten hun beste beentje voor". Tij dens de uitzending was er spra ke van hard gelach. Dat is via een bandje waarschijnlijk ont leend aan een echt-leuk pro gramma. tft de VPRO'se „Berichten" werd o.m, aandacht gewijd aan de Hagenaar die hongerstakend prt06teert tegen het feit dat hij van een verzekeringsmaatschap pij niet de uitkering krijgt waar hij recht op meent te hebben. Berichten" liet alle partijen aan het woord. Wekte toch sympa thie voor de zwakste partij en was daarmee in feite niet objec tief. Omdat verzekeringsmaat schappijen nu eenmaal in een kwade reuk staan. Die maat schappijen zouden iets moeten doen aan hun slechte ima ge Vg- De Franse regisseur René Cle ment, wiens „Jeux interdits" tot de klassieken van na de tweede wereldoorlog is gaan behoren, vervaardigde in 1959 een sfeer volle thriller vol verrassende wendingen „Plein solell". Voor ons land vertaald in: Alleen de zon was getuige. Indien men bij het zien vergelij kingen gaat trekken met som mige films van „the master of suspense", Alfred Hitchcock, ligt de oorzaak voor de hand. Het gegeven, door Clement zelf Raul Gelauff voor de film bewerkt, is van Patricia High- smith, die ook het idee leverde voor Hitchcock's „Strangers on a train". Alain Delon spoelt er de jonge, arme Tom Ripley in, die in Ita lië de plaats inneemt van zijn vroegere schoolvriend, het mil jonair toontje Philippe, ge speeld door Maurice Ronet. Meer willen wij u niet verklap pen, want dat zou veel van het kijkplezier wegnemen, dat u aan deze knap gemaakte sfeer volle thriller na dertien jaur nog kunt beleven. Naast een Het is gedaan met het Nederlandse volks lied. Nog even en niemand kent de woor den meer van de liedjes, die dikwijls eeu wenlang van vader op zoon en van moeder op dochter mondeling zijn overgeleverd. En ook de muziek zal vergeten zijn. De ge neratie mensen die ze nog kent, is bejaard en tot uitsterven gedoemd. De jeugd leert ze niet meer, want er is geen behoefte Dat zegt de heer A. Doornbosch uit Hilver sum, waarnemend hoofd van het volksar- chief verbonden aan het Instituut voor Dia lectologie te Amsterdam. Een deel van het immense instituutgebouw aan de Amster damse Keizersgracht herbergt een schat aan volksliederen, vastgelegd op kilome ters magnetische banden en op vele manie ren gecatologiseerd. Maar de heer Doom- bosch doet nog meer. Hij is de organisator en presentator van het Vara-radioprogram- ma „Onder de groene linde", een middag programma, dat een brede laag van de be volking in kennis brengt met het volkslied van weleer en gelijktijdig speurt naar nog meer liedjs, die eens een functie in het cul tuurpatroon van groepen mensen vervul den, maar nu verloren dreigen te gaan. Eigenlijk is dit radioprogramma, waarvan het 380ste in voorbereiding is, de aanzet geworden voor een grootscheeps onderzoek naar het Nederlandse volkslied, een onder zoek dat is uitgelopen op een enorme in ventarisatie. Bundeling van de bijeenge brachte volksliedjes en uitgave ervan lig gen wel in de bedoeling, maar het Volks liedarchief is daar nog niet aan toe. Want de heer Doornbosch heeft haast. Op elke uitzending krijgt hij reacties, omdat het programma „Onder de groene linde" de grootste luisterdichtheid in de middaguren heeft. Er ontstaat een sneeuwbaleffect. Ve len luisteren en herinneren zich ook de liedjes, die zij als kind van vader of moe der hebben geleerd en gezongen. Deze mensen, meestal bejaarden, bellen dan de heer Doornbosch. Hij gaat naar hen toe, pikt de volksliedjes op en laat de mensen als ze dat willen, zingen in zijn program- En omdat het alleen de bejaarden -, die deze liedjes nog kennen, heeft heer Doornbosch haast. „Kijk", zegt „het wetenschappelijk onderzoek volgt nog wel, evenals de bundeling en de eventuele uit gave. Dat kan altijd, als het materiaal maar voor handen is. Dat materiaal moet voor het belangrijkste deel van de bejaar den komen. Deze groep sterft uit. Ik heb dus haast met het verzamelen, want et- komt een moment - en dat is heus niet zo ver meer - dat niemand de liedjes meer kent. Dan is het gebeurd. Kan best zijn, dat ik niet verder kom, dan het verzamelen cn onderbrengen van de liedjes. Welnu, laat dat dan mijn levenswerk zijn". Hij heeft nu bijna 4.000 oude liedjes op de band vastgelegd. 10.000 reacties Het resultaat van zijn zoeken en vastleggen heeft de heer Doornbosch in zijn kantoren te Amsterdam tastbaar bij de hand. Hij opent een kast en daarin staan twee »ot drie tijen dik de magnetische banden, op- gespoeld, verpakt in een doosje en voorzien van een aanduiding, die verwijst naar een archief, waarin de liedjes, die op de kilo meters band staan, netjes zijn gecatalogi seerd. Dat resultaat verkreeg hij dank zij ruim 10.000 reacties op zijn radioprogramma en dank zij meer dan 3000 bezoeken, die hij door het gehele land bracht aan mensen, die nog oude volksliedjes kenden. „Enigen tijd geleden - het jaartal doet er niet toe - kreeg ik een reactie van een vrouw uit de omgeving van Dordrecht, die een liedje kende. Uit een eerste onderzoek bleek mij, dat dit liedje totaal onbekend was en ner gens aanknopingspunten met andere liedjes vertoonde. Nu kost het bezoeken van men sen veel tijd. Ik krijg gemiddeld per radio uitzending 20 reacties. Het is dus duidelijk, dat ik met mijn bezoeken achter ben en blijf. Toen ik die vrouw wilde bezoeken, kreeg ik te horen, dat ze niet meer wilde zingen, omdat ze zich niet goed voelde. Als ze daarbij blijft en straks overlijdt, is ec een volksliedje verloren gegaan. Dat is buitengewoon jammer, omdat ik weet dat er al veel verloren is". Wat is nu precies een volksliedje? Daar zijn de geleerden het niet over eens. Maar cr zijn wel enkele kenmerken. Voornaamste is, dat zo'n liedje gebruikt werd in het cul tuurpatroon van een groep mensen. Afhan kelijk werden tekst en melodie mondeling overgeleverd. Er zijn ook gevallen bekend van schriftelijke overlevering. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Souterliederen, in 1540 verschenen in Antwerpen, ver moedelijk bijeengebracht door Willem van Zuylen van Nyevelt. Het zijn psalmberij mingen, die hij aanpaste aan de toenmali ge opvattingen. Hij gaf daarbij de melo dieën aan, waarop de liederen gezongen konden worden. Dat betekent, dat de melo dieën toen bij de brede laag van de bevol king bekend waren. „Gelukkig heeft Willem van Zuylen van Nye velt ook de muziek genoteerd", merkt de heer Doornbosch fijntjes op. „Dat is voor ons een geweldige steun bij het zoeken naar de herkomst van soortgelijke liede ren. Want hoe je het ook wendt of keert; er moet iemand zijn geweest, die vroeger een volksliedje maakte. Als dat aansloeg bij de bevolking kwam het in de overlevering te recht en dan kon er vermenging ontstaan. Er zijn volksliedjes, waarvan de tekst af komstig is uit andere al bekende liedjes. Dat moet je dan maar zien uit te zoeken. Er zijn ook verschillende liedtypes, die ook weer vermengd kunnen zijn. Zo waren er liederen voor bruiloften, liefdesliederen, religieuze liederen, ballades, hekelliederen en ga maar door. Er waren ook liederen, die gezongen werden bij de arbeid of tijdens het schemeruurtje en liederen, die een nieuwsvoortbrengend karakter hadden". Versteend Worden er dan nu geen volksliedjes meer ge maakt? De heer Doornbosch meent van wel, maar ze krijgen de kans niet meer om volkslied te worden. „Zodra vroeger een volksliedje in een bundel terecht kwam, kon je het als versteend beschou wen. Tegenwoordig is dat nog erger. Met alle respect voor de grammofoonplaat. maar hij draait het volkslied de nek om, zodra de kiem ervoor geboren ls. Een goed liedje wordt ogenblikkelijk op de plaat vastgelegd, maar vrijwel niemand zingt ze cn levert ze door aan kinderen. Neem nou de liedjes van Jules de Corte. bijv. „ik zou wel eens willen weten". In de vijftiger jeren was dit een schlager. Velen kenden het liedje, ook nu nog, maar vraag eens aan een doorsnee-burger om de tekst te zingen, dan kan hij dat niet. Dat komt door de grammofoonplaat. Als hij het lied je wil horen, behoeft hij de plaat maar op te zetten en hij krijgt de originele melodie en tekst. Alles ligt mooi vast in een groef, onwrikbaar. Dat liedje functioneert niet in een cultuurpatroon. Het krijgt de kans niet om een volksliedje te worden, zo gaat het nu met alle goede liedjes". Een Volksliedje kan pas gedijen als het ge bruikt wordt. Deze stelling houdt de heer Doorbosch voor ogen. Hij bedeolt ermee, dat zo'n liedje bij bepaalde toestanden ge bruikt moet worden. „Daar is een zekere rust voor nodig", zo meent hij. „Vroeger gebeurde alle werk vrijwel met de hand, ook was het gewoon als de mensen tegen het vallen van de avond gingen schemeren, de kinderen werden daarbij betrokken. Het kwam zelfs voor, dat nieuws met behulp van het lied werd overgebracht. Ik wil maar zeggen, dat bij dit alles een zekere mate van rust te constateren valt. Maar er wordt niet meer gezongen bij de ar beid. De „arbeidsvitaminen" van de radio en radio Veronica hebben deze functie overgenomen. Schemeren is er ook niet meer zij. En voer de nieuwsovarbrenging hebben we dagbladen, radio, t.v.. De rust is verdwenen, waarbinnen het volkslied zijn kans kreeg". Cultuurgoed De heer Doombosch gaat voorlopig door met het verzamelen en catalogiseren van volks liedjes. „Ik weet niet", zegt hij, „of ik ooit toe kom aan een verder wetenschappelijk onderzoek naar herkomst. Want herkomst is er. Op Texel bijv. bestonden volkslied jes, die afkomstig zijn uit Bergen op Zoom. Dat komt, omdat vroeger veel mannen van Texel soldaat in Bergen op Zoom zijn ge weest. Zuid-Limburg had volksliedjes, af komstig uit Amsterdam en omgekeerd. Dat is ook het werk van soldaten geweest. In Groningen vond ik volksliedjes, gezongen door vlasboeren, die ook in de Vijfheren- landen nabij Gorinchem gevonden zijn. Er bestond tussen de vlasboeren uit de ene streek relatie met die uit de andere. Zo zijn er meer voorbeelden. Ik wil zoveel mogelijk de nog bestaande lied jes verzamelen voor het te laat is. De uil werking, bundeling en eventuele uitgave komen dan later wel", aldus de heer Doornbosch. Hoe dit ook zij, zijn werk mag alé belangrijk bestempeld worden. Het is slechts een on derdeel van al het wetenschappelijk werk, dat in Nederland wordt verricht. Maar het voorkomen van een verlies van een Neder lands cultuurgoed, dat eens een grote bloei heeft gekend, is op zich al de moeite waard. ANTOON GERRITSEN jonge Alain Delon in een van /tin eerste „slechte" rollen als or bewogen misdadiger, en een jonge Maurice Ronet wordt de vrouwelijke hoofdrol gespeeld door Marie Laforet aan wie de tijd ook niet onopgemerkt voor bij is gegaan. Ned. I - 21.00 uur. Bijpraten Het is vandaag de beurt aan Jaap van Meekren om bij te praten met ae minister-president. Ned. I. 20.21 uur. The Goodies Een schooljongen, een geleerde en een hippie, alle drie Britten, lubben samen met de BBC een shew gemaakt, waarmee ze in Monireux de Zilveren Roos won nen. Vanavond kan men de show op het eigen scherm zien. Ned. I 20.30 uur. Eerste rang De KRO-televisie biedt het vier- wekelijkse filmverzoekprogram ma Voor een briefkaart op de eerste rang. Het programma be- vat fragmenten uit de teken films Woody Woodpecker en Lucky Luck en uit de in 1963 vervaardigde film Homme de Rio (de man van Rio), waarin Jean-Paul Belmondo de rol speelt van een piloot, die een weekje bij zijn verloofde in Pa rijs wil gaan doorbrengen, maar daar aangekomen in al- 'erlei geheimzinnige verwikke lingen rond zijn meisje verzeild raakt. De film werd gemaakt door Philippe de Broca. Gast in deze aflevering de acteur André van den Heuvel, die een van de opgaven voor de twee kandida ten, die tegen elkaar in 't strijd perk treden omtrent hun kennis van de film, voorleest. Verder werken mee Maarten van Rooyen, het Nederlands Film museum 'en Fred Bredschney- der. Organisatie: José Kersten. Regie: Fred van Doorn. VoOr een briefkaart op de eerste rang is een programma van Jos van der Valk. Nederland II 19.05 uur« Brandpunt Brandpunt van de KRO komt van avond vanuit Enkhuizen. Deze uitzending is de eerste van een serie van zes afleveringen, die tijdens het zomerseizoen vanuit verschillende plaatsen in ons land worden verzorgd. In deze serie veertiendaagse zomer-uit- zendmgen van Brandpunt, die een vol uur duren, wordt aan- dacnt geschonken aan nationale en Internationale actuele ge beurtenissen. Als daar aanlei ding voor bestaat, kan ook ge reageerd worden op nieuws uit de legio. Eindredaktie Ed van Westerioo. De uitzending vindt plaats vanuit het Gemeenschaps huis De Nieuwe Doelen in Enk- Ned. II 20.21 uur. Zomertheater Het tweede Zamertheater van de Deense televisie-serie De Smok kelaars zal de kijker het ver volg bieden van de gecompli- TJ'f ceerde kluwen, waarin misdad'i- rvuiiov gers zich wikkelen in hun vorm Alles wat het Holland Festival trijd om het bestaan. Er zoal te bieden heeft krijgt men zijn na het eerste deel van woensdagavond jl. nogal wi vragen ontstaan, die de nieuw g.engheid prikkelen. Ned. II 21.20 uur. korte trekken voorgeschoteld, zodat welbewust een keus kan worden gemaakt uit het grote aanbod. Ned. II 22.50 uur. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De laatste fase van de voorbereiding van de AVRO-rally is afgesloten. Mor gen zullen vanai 7 uur 'sur - tends 40.000 personen in 10.000 auto's beginner, aan een toeris tisch recreatieve tocht. Voor dit evenement is Nederland in 17 routes verdeeld waarbinnen door het bedrijfsleven een aan tal controleposten is geadop teerd. De AVRO-raliy is tot stand gekomen in samenwer king met de Koninklijke Neder- landsche Automobiel Club, Veilig Verkeer Nederland en het Natio naal Bureau voor Toerisme. Vele tienduizenden automobilisten moesten worden teleurgesteld. Om tegemoet te kernen aan de he'angstol'ing is inmiddels be--'i ten, dat op 28 oktober van dit jaar een tweede AVRO-rally zal worden gehouden. Controleposten zijn gevestigd bij: Voorburg. Starlift: Voorschoten DEMAG Compressor Techniek: Leidschendam Titanine; Hoek van Holland Stoomvaart Maat schappij Zeeland; Finishplaats: Wassenaar: Duinrell. TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I NOS: i 18.45 uur 18.55 uur EO: 19.05 uur 19.30 uur 19.50 uur 20.00 uur AVRO: 20.21 uur 20.30 uur 21.00 uur 22.55 uur Com nu met sangh Nader bekeken Ten slotte Journaal Bijpraten met Biesheuvel The Goodies (t.v.-comedy) Alleen de zon was getuige (filra) Journaal NEDERLAND II Voor een briefkaart op de eerste rang uur Journaal uur Brandpunt uur „De Smokkelaars" (Zomertheater) uur Uit de kunst uur Journaal uur Den Haag Vandaag MORGEN NEDERLAND i NCRV: 16.00 uur 16.02 uur Journaal Een dier als vriend (documentaire) De Kijkkast 17.55 uur NOS: 18.45 uur De Fabeltjeskr. 18.55 uur Journaal NCRV: 19.05 uur Urker Zangers zee 19.40 uur Surtsey in de brandinj (documentaire) Voetbalwedstrijd België—Hongarije Journaal Eenmaal andermaal (slot) Er zit muziek in Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur 18.55 uur TROS: 19.05 uur 19.30 uur 20.00 uur 20.21 uur 21.50 uur 22.40 uur 1 22.50 uur Kleine mensen hebben wensen Journaal „Een dode stopt de 8 uur 10" (misdaadfilm) Een beetje net als toen TROS-sport extra Journaal RADIO HEDEN nH.VEB.SL~M de Pacifistisch So< Partij. KRO: 18.30 Nieuw 'o. 18.50 Verkenning: - jMygg matlef program 19.00 (S) Eigen Fabrikaat: lichte muziek uit KRO-produktle. Haag vandaag. 22.50 (S) Zomer- iek. 23.55-24.00 Nieuw: HILVERSUM II 18 00 en 20.00 Nieuws. NOS: 20.30 <S) Muziek uit de Barok. VARA: 21.C (Si Festival de Besantvm 1971 (opn.): klassieke muziek. 22. MORGEN HILVERSUM I IntbIJt Ichten. ROS: 7.00 Nieuws, zos (Soos): lichte ziek. reportages ei. Nieuws; 7.41-8.00 Aktuallteltcn8.30- 10 Nieuws). 10.00 l.i fggjuigmJd thuis..: verzoekprogra militairen. (10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mededelingen. 12 00 Aktuallteltcn. Overheidsvoorlichting: 12.1(5 Mens en samenleving. Een uitzending net ministerie van CRM. 12.26 dedellngen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nieuws. TROS: 12.41 Op Sleep tros: muziekprogramma en tipt voor automobilisten. 11.00 (S) Jazz- Sir: Jazz-cocktall. 14.45 (S) Tros* Countrv. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Re vue 3 33: een lichte doe-hot-zelf kur. sus In revue-spelen. IC 45 (S) Pos ter: licht muziekprogramma Nieuws. 17.32 Aktualllclten, Kort-blnnenkort. HILVERSUM II Regionale radio voor noorden van Nederland Noord-Nederland krijgt begin vol gend jaar een nieuwe FM-zen- der voor het Hilversum III radio programma. De PTT is bezig om de benodigde apparatuur in de zendtoren van Smilde te monteren. De twee bestaande FM-zenders van Hilversum III in Hoogezand (Groningen) en Irnsum (Fries land) komen dan volledig ter be schikking van de regionale radio programma's van de RONO. De programmaleiding van de RONO hoopt op toestemming van minister Engels om dan ook overdag regionale uitzendingen te mogen maken. De RONO kan en mag nu alleen uitzenden na afloop van het Hilversum III- programma van 18.00 uur tot 20 00 uur. De radioreportages van d? Olym- pi3Che Spelen die na 18.00 uur op Hilversum drie worden uitgc- 1 ze:* 'en zurien n het mo-rien van Nederland niet te beluisteren 1 i._ Gr.i 18.OO beglnn i namelijk j u endingen van c c RONO op de 1 FM terwijl v AM-zend— van Hilversum III (middengolf) niet boven Zwolle kan worden ont vangen. /ARA: 7.00 Nieuws. 7,11 Ochtendgym nastiek 7.20 (S) 7..0.gevarieerd programma met om 7.25 Van voorpagina. 7.54 VPRO: Deze S00 Nieuws; 8.11 Aktualltclteh Waterstanden en 10.03 Voor ni gesprek. 10.30 (S) Zate Inforr Nederlandse muziekleven. 13.30 Zeil- rae Plvmouth-New York. 16 OO Nieuws, 16.03 (S) NOS-Jazz. HILVERSUM III 4CRV: 7.00 Nieuws 7.02 Popstatloa (VOO Nieuws). 9 00 Nieuws 9.0» Pers vers 10 00 Nieuws 10 03 Mu ziek bli de koffie. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws 12.03 Elpee Pop. 1S.W Nieuws. 13.03 Nee. we noemen I nemenverzoekplatenprogram (11. on en 15 00 Nieuws). Nieuws. 16.03-18.00 Sportshow: s. van vandaag gemixed met tnppe» van nu. (17.00 Nieuws). (Nederlands) nlnnds persoverzicht 13.30 Gevarieerd m» :a. (14 00 15.0? ;i.-nl-ilnie. 22.00 Nieuws cn Kunsten. 22.30 Dansr 0-23.45 NieuWs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2