De sieraden van
Lucie Leene zijn
kleine plastieken
HULP ALLEEN IS NIET VOLDOENDE
Release ontdekte na inwerkperiode
GOUD, ZILVER
EN BRONS ZIJN
FASCINERENDE
WERKMATERIALEN
Bejaarden Alkemade
gaan uit
Leidse
agenda
Leidse
bioscopen
Kerkdiensten
in dekenaat
Leiden
PAGINA 4
ZATERDAG 13 MEI ty
LEIDEN „Ik draag zelf
eigenlijk nooit sieraden",
zegt Lucie Leene op haar
kamer in het smalste
pandje van Leiden aan de
Nieuwe Rijn. Samen met
nog vijf edelsmeden uit
Nederland, Duitsland en
Zwitserland exposeert zij
sieraden en plastieken in
het winkeltje beneden.
„De eigenaar heb ik leren
kennen bij andere juwe
liersexposities. Wij zitten
namelijk in een groep die
dit soort exposities tracht
te bevorderen". Het is de
bedoeling van deze groep
om haar sieraden zoveel
mogelijk onder de men
sen te brengen.
Vaak merkt Lucie dat men
sen de weg niet weten
naar een edelsmid of uit
gemakzucht iets bij een
juwelier kopen, die hele
series dezelfde modellen
heeft „Dat is eigenlijk het
zelfde als met antiek. De
antieke spulletjes zijn dan
wel uniek maar ik begrijp
nog steeds niet waarom
tijd zou kunnen bepalen
of iets mooi is. Net zo
min als ik begrijp waar
om iets modern wordt ge
noemd." Sieraden die
strak van vorm zijn heten
modern. „Ik zelf zit in
het barokke sfeertje.
Zoals vrijwel alle kunst
smeden in het zuiden trou-
Het is niet zo toevallig dat
Lucies sieraden overeen
komst vertonen met de
produkten uit het zuiden.
Haar opleiding heeft zij
genoten in Maastricht en
nog steeds onderhoudt zij
goede contacten met haar
collega's uit het zuiden.
„Ik werk volgens de deci-
re-perdu-methode. Daar
om stuur ik mijn model
len altijd naar een gietè-
rij van een schoolgenoot
van mij in Maastricht".
Volgens de decire-perdu-
methode wordt door de
edelsmid eerst een model
in was gemaakt, daarna
brengt hij een laagje gips
om het model aan. Ver
volgens wordt het model
naar de gieterij gestuurd
waar onder grote kracht
de was wordt weggesmol
ten. Daarvoor in de
plaats wordt het goud of
zilver gegoten.
„Het spannendste moment
ver, maar dit laatste
wordt weinig gedaan in
Nederland. „De edelsmid,
die met deze laatste me
thoden werkt, gaat veel
bedachtzamer te werk.
Dat doe ik liever niet.
Mijn modellen komen
spontaan op. Natuurlijk
heb ik wel een idee hoe
het moet worden, maar
soms pakt het ook anders
uit". Uit Lucies sieraden
blijkt wel dat het idee bij
zonder bepaald is. Ze
hebben allen een wat or
ganische vorm. „Ik ben
dol op organische vormen
zoals die van schelpen en
botten. Ongetwijfeld
beleef ik altijd als het sie
raad van de gieterij te
rugkomt. Jfe bent dan he
lemaal vergeten welk mo
del je hebt gemaakt. Pas
wanneer ik het verder
heb bewerkt is het iets
van mezelf geworden".
Een andere methode voor
het maken van sieraden
is het aan elkaar solderen
van verschillende stukjes
metaal. Ook wordt er wel
een sieraad gemodelleerd
uit één blokje goud of zil-
werkt dat door in je
kunstwerken".
Het duidelijkst is dit eigen
lijk te zien in de plastie
ken van deze 27-jarige
kunstenares. Vooral haar
non-figuratieve plastieken
hebben de vormen van
schouderbladen en elle-
pijpjes. „Hoewel ik niet
opgeleid ben voor het ma
ken van plastieken vind
ik het helemaal niet zo'n
grote stap. Wanneer mijn
sieraden 100 keer ver
groot. worden hebben zij
wel wat van een plas
tiek". De methode van
het gieten van plastieken
verschilt overigens ook
niet zo van het maken
van sieraden. Er komt
ook gips aan te pas,
maar nu gebruikt men
luchtgaten om een be
paalde tegendruk te be
reiken. „Bij sieraden is
dat niet mogelijk omdat
de vormen daarvoor te
klein zijn".
Het liefst werkt Lucie met
opdracht en daar heeft ze
niet over te klagen. Voor
al naar haar plastieken is
veel vraag. „Pas heb ik
nog een plastiek gemaakt
voor het Hippolytus-zie-
kenhuis in Delft". Haar
sieraden maakt zij over
het algemeen voor jonge
mensen. „Misschien komt
dat omdat ze weinig con
ventioneel zijn en uniek.
De decire-perdu-methode
leent zich er wel voor om
twee of zelfs maar dezelf
de exemplaren te maken,
maar ik verander er lie
ver nog van alles aan dan
dat ik ze zou gaan verme
nigvuldigen".
Lucie Leene vindt het bo
vendien zalig om met
vormen te werken, „Ik
vind dat een steen alleen
maar functie heeft wan
neer het de vorm van het
sieraad kan aanvullen.
Een steen mag er nooit
uitspringen. Die eigen
schap hebben geslepen
stenen al so-wie-so. Dat
wil ik niet want ik vind
goud zilver en brons de
meest fascinerende meta
len die er bestaan. Ze
passen zich volkomen aan
hun omgeving aan".
deze in 't smalste pandje van
LEIDEN Je moet even zoeken.
Tussen Servaas en de groente
boer aan de Nieuwe Rijn op
nummer 20-a, staat de Relaase
deur wijd open. Een lange gang
en houten kronkeltrap voeren
naar de .kantoren'. Boven in de
hal staat een groot blok met in
formatiemateriaal. Als je je in
stelt op een officiële instantie is
het even wennen. Er heerst een
hele andere sfeer: gezellig,
open en bedrijvig. De ruimten
zijnefficiënt en eenvoudig inge
richt met niet nieuwe, maar wel
gemakkelijke meubels.
telease wil dan ook helemaal
geen .instantie' zijn. Alles ge
beurt vrijwillig, vanzelfsprekend
en zonder beperkingen, ledereen
niet alleen jongeren on
geacht geloof, politiek of levens
instelling kan binnenkomen en
wordt geholpen. „Er komen
mensen van alle leeftijden. Ie
mand van 75 jaar bijvoorbeeld
en ouders. We richten ons hele
maal niet alleen op jongeren,
zoals weieens verkeerd wordt
gedacht. We vragen ook ner
gens naar, laten ze geen formu
lier met naam, adres, geslacht
of zo invullen".
.Is het maar enigszins mogelijk
is, proberen de Release-mede
werkers een aanvaardbare op
lossing te vinden, altijd samen
met de hulpvragers.
Sommigen verwachten een kant
en klare oplossing, die we na
tuurlijk niet altijd onmiddellijk
kunnen geven. Meestal weten de
mensen onvoldoende hoe ze
moeten handelen in bepaalde
gevallen.
'e gaan daarbij van het stand
punt uit, dat de hulpvrager geen
onmondig wezen is en zelf moet
beslissen. Wat er uiteindelijk
gebeurt.
'e hebben wel een vreemd image
overigens begrijpelijk. Sommi
gen denken nog steeds, dat we
alleen drugsgevallen helpen, om
dat we in de eerste tijd nogal
veel voorlichting over drugs
hebben gegeven. Dat valt trou
wens reuze mee met die drugs.
Het is maar een heel klein per
centage".
e zelfstandigheid staat bij Re
lease voorop: „In Leiden-noord
hebben we eind vorig jaar een
dependance opgericht. De opzet
is: dat de buurtbewoners het
over gaan nemen. Er komt nu
een hulpteam, dat het werk
doet, dat wij eerst deden. Het
1 is natuurlijk wat moeilijker. In
zo'n kleine gemeenschap weet
ledereen alles van iedereen. Je
lult misschien met heel per
soonlijke dingen, zwangerschap
of zo, niet naar zo'n buurtteam
gaan".
'tlease vermijdt angstvallig het
bureaucratie- en autoriteiten-
Image. Ze wil vrij blijven wer
ken, ongebonden aan voorschrif-
len of ambtelijke beperkingen.
Bovendien voelt zij zich verant
woordelijk voor alle problemen
en niet zoals de meeste ge
vestigde bureaus voor een
deelgebiedje. Ze heeft daartoe
natuurlijk ook meer mogelijkhe
den.
i mensen die bij Release wer
ken, komen overal vandaan:
lommigen studeren nog, ande-
I Michaël Hooghenhuizen, de schrijve,
Vragen rondom Release:
Waar woont Release?
Wie kan bij Release terecht?
Iedereen, van elke leeftijd,
kleur, godsdienst, politiek en
levensinstelling.
Waarvoor kan men bij Release
terecht?
Onbekendheid met rechten
en plichten (ontslag, dienst-
weigeren, kameTS huren, po
litie, abortus, kraken enz.)
Aantasting van rechten en
vrijheden (mensen die on
rechtvaardig behandeld zijn
door overheid, huisbazen,
werkgevers enz.)
Moeilijke situaties die voort
vloeien uit een levenswijze
die niet strookt met de tradi
tionele vormen van moraal,
orde en recht (homofielen,
ongehuwde moeders, pedofie
len, de pil, drugs enz.)
Wanneer kan men bij Release
terecht?
Maandag tot en met vrijdag
van 20 tot 22 uur en dinsdag,
woensdag en donderdag van
15 tot 18 uur.
Wat kost Release?
De hulp is helemaal gratis.
Hoe komt Release aan haar in
komsten?
Hoofdzakelijk door particuliere
giften. Het gironummer is
230-1785.
Release-medewerkers in hun kantoor aan de Nieuwe Rijn
ren werken, een aantal is wer
keloos. Ze doen het vanuit zich
zelf, „als mens tegenover mens".
Ze zijn er altijd mee bezig.
„Onze houding moet buiten Re
lease hetzelfde zijn als hier."
Overigens pretendeert niemand de
wijsheid in pacht te hebben".
„We weteri ook niet alles, maar
kunnen specialisten op allerlei
gebied raadplegen, zoals artsen,
juristen, maatschappelijk wer
kers enzovoort". Ook met de
bekende instellingen, zoals Bu
reau Huisvesting en Sociale Za
ken, werken ze samen. Boven
dien proberen ze druk uit te oe
fenen, om deze diensten zover
te krijgen dat ze ervoor kijken
dan het enkele probleem.
„Deze instellingen verlenen hulp.
zonder zich voldoende reken
schap te geven hoe al die pro
blemen ontstaan. Dat is hun
taak ook niet. Dit heeft tot ge
volg dat er bijna niets aan de
grondoorzaken van die proble
men wordt gedaan".
Meer en meer kwam Release tot
de ontdekking, dat de meeste
vragen en problemen terug te
voeren zijn op een algemene
oorzaak: de opbouw van de
maatschappij. Release kreeg
een steeds triester beeld van die
maatschappij en wilde er iets
aan doen.
„Maar ja, er is een groot verschil
tussen willen en doen. Dat doen
kwam meestal neer op hulp ver
lenen. Maar dat is eigenlijk een
bodemloze puzzel. In de vroege
re opzet werkten degenen die
informatie gaven en contact leg
den ook aan projecten en acties.
Maar het helpen is zo tijd- en
gedachtenrovend dat er niet
veel over bleef voor andere din
gen. We hebben ons nu in twee
groepen gesplitst: de ene pro
beert te helpen, de andere zet
projecten op. In totaal zijn het
15 mensen. Eigenlijk: nog te
weinig.
Je moet het niet zien als twee
verschillende eenheden. Weke
lijks vergaderen we gemeen
schappelijk en spreken dan de
toestanden van beide groepen
door. proberen ook onderling
verbanden te leggen. Je kunt ook
van de ene groep naar de ande
re over. Want als je een half
jaar in de hulpverlening hebt
gezeten wordt het wel eens te
veel".
Waarom heeft Release zo'n triest
beeld van de maatschappij? In
haar epistel staat het geschre-
1-Iet systeem van de maatschap
pij is gebaseerd op machtsver
houdingen waarbij de meeste
macht ligt in de handen van een
kleine groep mensen. Wat die
machten precies zijn en hoe ze
precies samenhangen blijft on
doorzichtig.
Wel is duidelijk dat dit machts
verschil tot onderdrukking van
de vrijheid leidt".
De machthebbers, zo stellen zij,
verdoezelen dat met verhalen
die moeilijk te controleren zijn
en de onderdrukten weten al
bijna niet beter. Maar als zij in
een noodsituatie verkeren, barst
de bom.
Het klinkt mooi, maar aanvecht
baar. We willen graag wat con
crete voorbeelden hebben.
Er komt een verhaal.
„Neem nou huisvesting. Je moet
gewoon agressief zijn. Er kwam
hier een vrouw die het een
week lang volgehouden heeft
minstens twee keer per dag het
Bureau Huisvesting lastig te
vallen. Dat deed ze zo fel dat
een ambtenaar aldaar riep:
„Wij kotsen van u".
Ze zette toch door. Op het laatst
werd haar de toegang gewei
gerd, maar via een andere me
vrouw is ze toch naar binnen
geloodst. Binnen tien dagen had
ze een huis. Dat hoor je wel
meer. Huilen helpt niet meer.
Alleen stug volhouden. Maar
wie weet dat en wie durft dat?"
„We verwachten overigens niet,
dat er over vijf jaar een nieuwe
plezierige maatschappij is. We
gaan stapje voor stapje verder
en zetten alles voorzichtig op."
Het is niet verwonderlijk, dat
Release weerstand oproept.
„Of we daar iets tegen doen?
Ach, als je in beweging ben ont
moet je vanzelf weerstanden. Je
moet blijven volhouden blijven
praten en telkens terugkijken:
hebben we het goed gedaan".
De eerste actie die Release op
touw heeft gezet is de handteke
ningen-inzamelingen en demon
stratie op het Stadhuisplein vlak
voor de raadsvergadering van
afgelopen maandag. „Leiden.
baas in eigen beurs". Het is een
aardig succes geworden.
Onze vrees, dat op den duur de
hulpverlening ten onder zou
gaan in de projecten, blijkt on
gegrond.
„Het mag niet ten koste gaan van
de hulpvragers. Die blijven al
tijd voorgaan, ook al zouden ze
misschien een actie of project
doorkruisen. Je kunt ze toch
niet ineens in de kou laten
Release blijft dus helpen en moet
zelf ook geholpen worden.
„Door informatie van de klan
ten. Dat geeft ons de kans
schakel te leggen tussen het po-
bleem op zich en de relatie met
de maatschappij. We hebben
ook nog meer medewerkers no
dig en geld. Want we staan
op de rode lijst van Binnenland
se Zaken. Als er niet snel iets
gebeurt, gaat al het welzijns
werk in Leiden kapot.
ALKEMADE De uitgaansdagen
voor de bejaarden staan weer
voor de deur. In Oud Ade gaat
men op 7 junli om 8 uur naar de
Flevopolder, waar men Lelystad
en Dronten gaat bezoeken. De
bejaarden zijn om omstreeks
zes uur weer terug In het dorp,
's avonds is er een diner in café
't Lage Land. De leden van het
bejaardencomité gaan in de ko
mende weken op pad om de be
jaarden persoonlijk uit te nodi
gen aan het reisje deel te ne-
In Roelofsarendsveen gaan de be
jaarden op 22 juni met een sa
lonboot van Avifauna varen
langs de mooiste plekjes van
West-Nederland. De boot ver
trekt vanaf Oude Wetering
waarna de uitgaansdag als ge
bruikelijk zal worden besloten
met een diner in restaurant Avi
fauna in Alphen. Dezer dagen
zal het comité een beroep doen
op de burgers om bij te dragen
in de kosten van deze dag. Eer
der, volgende week donderdag,
wordt voor de bejaarden een
bustocht georganiseerd. Men
vertrekt om kwart over een
vanaf de brandweergarage en
om half twee vanaf de bejaar
denflats „Arendshorst". Route:
via Alphen-Bodegraven;Woer-
den-Linschoten naar Montfoort.
Kosten per deelnemer vijf gul
den.
MAANDAG 15 MEI
Groennordhal Examens Universli.
aanvang 0.00 uur.
Grote BurchtNederlandse Kaon,
patroonsbond, bloemen en kaDsh
aanvang 20.00 uur. PSIWll
Lakenhal: Conceit hedendaagse M
l^j!"6~r20hi6 uur° FUS'° M°dert
Gouden Leeuw Voorschoten: Bil»
komst van do VVD; aanvang a
Alberts Corner: O
rljne expositie;
DINSDAG 16 MEI
Can tine Clos en Leembrugge:
tingsmiddap van de Ncderlaw
Vereniging van Huisvrouwen, r
medewerking van de toneelclub*
net koor van de vereniging
vang 14.00 uur
Ons Centrum. Hooigracht 84. zaal
Ledenvergadering van de Partij
de Arbeid; aanvang 20.00 uur
Rijnlands LyceumTindeiereh
anvang g,
Gemeentecentrum. Lijtweg Oen
o»nc»> China'0 -
lezlnj
20.00
Dorpshuls Leiderdorp: Vergader,
begeleidingscommissie 't Voorb
aanvang 19.30 uur.
tadhulsStart van Gllderelsje m.
istltuut voor Internationale Studlfc
Studiedag over Imperialisme,
vang 10.00 uur.
DONDERDAG 18 MEI
Huls: Poppenspel voor
..v.icn: aanvang 20.00 u>"-
Sociëteit Minerva: Avond
port
Club
GruIJlers
Aquarium Vereniging;
CAMERA: Flesh", 18 jaar. Da
9.15 en do., vr. ma,, dl. 2.30
Jeugdmatlnee: Teken fllmfestlvi
co. 2.00
.The si
Drstelllhg).
2.30. Hemelvf
4.15 uur. Vr. en
of Ka tie Elder"
-.45, 7.00, 9.15
STUDIO: „Verlos ons niet van
kwade" 18 Jaar. Dag. 2.30, 7.00
9.15 uur. Zo. en ma. 2.30. 4.45 71
c-n 9.15 uur.
LUXOR: ..De held van Troye". 14
Exposities
wandkleden, Hans
DUÏVENHUYS (26511
leewerk
i Liesbeth
T DE POMP:f
Koninginnedaf
tot 28/5. Jan Kok exposeert te
gen en gouaches.
Grofvuil-
ophaaldienstei
DINSDAG 16 ML'I;
Zijlsingel. Rijnkade. Oosterd'
straat. Munnikenstraat. Van Gale
straat. Waardstroat, Hermai
Trompstraat. De Ruyte:
Evertsenstraat. Heemskerkstrai'.
Oosterstraat, Van Speykstraat.
tenaerstraat. Tasmanstraat. Over
rijn. Galgewater. Noordelnde h
plein. Rembrandtstraat. Oude V»
kenmarkt, Sliksteeg, Groenhazen
gracht, Rijn- en Schlekad
Singel Groenhovenstraat Wi
zenstraat. Justus Carelhuis. J
Govenkade Gerrlt Doustraat. Vree
wijkstraat,'Hugo de Grootstraat,
Bilderdljkstraat.
straat. Oost- i
Dwat
West Havt
laven, Havenkade. Kal'
Kijtgracht. Minnebroersgracht. Zuid-
Breestraat. Langebrug. Ketelbor—
singel. Herengracht, Korte en
Langestraat. Nieuwe Waard:
Oosterkerkstraat Waardkerkpleln
steeg. Waardgracht Oranjegrai
Kaarsemakerstraat L Looverstrs
Weverstraat. Vestestraat. Groene:
gen. Uiterstegracht. Kerkstc
Breestraat. Langebrug.Ketelboeter
steeg. Schoolsteeg. Wolsteeg. Gar.-
getje. Bovermarkt. Vismarkt. Stad
huisplcln. Koornbrugsteeg. Dwars-
knonbnigsteeg. Maarsmansteec.
Mandemakerstceg. Vrouw
Boommarkt. Aalmarkt Nieu\
Den Burcht. Burchtsteeg. Nieuw
straat. Hnrtesteeg. Beschuitsteeg
Morlaansteeg. Hooglandseker*
gracht. Kophcnhlnksteeg. Hoogland
•rerkkoorsteeg.
In. Hoogstraa
icht, St. Pane
VRIJDAG «.on..
Kort Rapenburg. Kabeljauwstceg. Ra
penburg. Doelensteeg. Doclengracht,
Nonnensteeg. Kolfmakerssteeg, ze-
gersteeg. 5e Binnenvestgracht. Ster
renwacht. Kalscrstraat Bakk"'
steeg. Molenstccg. Bo.sotkade, Kam-
persteee. Conclëniusstraat, vliet
Douzastraat, St. Jacobshof, St.
cobsgracht. Jan van Houtkade, Hoe-
straat. Raamsteeg. Ga-""'"or
Steenschuur. Nleuwsteeg
steeg. Salomonstoeg.
Seheepmnkrrsteeg.
sieeg. Berkcndaclstraat.
kerkgracht en straal. Pleterskerkbo.
en Papengracht.
H. Antonlus. zaterdag: 19.00 uur. zon
dag: 9.80—11.00—12.15 uur.
H. Leonardus. Zaterdag: 19.00 uur
zondag: 9.00-10.45—12.00—19.00 uur-
H. Lodewljk. zaterdag: 19.00 uur. zon
dag 9.30-10.45—12.00—19.00 uur.
5, Voorschoten.
Piet
19,00 uur. 'zondag: 9.00—10.30—1200
O.L.V. Hemelvaart en St. Jozef. Zater-
_..JZaten
dag: 19 00 uur. Zondag: 8.00—9.00-
10.45—12.00 1T00 u
H. Petrus: zaterdag: 19.00 uur. Jonce-
renmls. zondag: 9.00—10.30—12.00-
9 00—10 30—12.00—18.30 uur.
Bonaventura-college. Zaterdag: li
uur 7.' indng8.O0—10.00-11.00
Latijnse Hoogmis.