Brugge: Heilige bloedprocessie: Het grootste religieuze buitengebeuren van Europa EEN STAD DIE ZIJN GAST SPRAKELOOS MAAKT WAT, WAAR EN HOE...? ZATERDAG 15 APRIL 1972 f Voor de Heilige Bloedprocessie worden beelden, reliekerr en schilderijen uit de kerken van Brugge gehaald om meegedragen te worden in de stoet. Leken, priesters en nonnen zorgen ernstig en eensgezind voor het vervoer. Een stad om hardop van te dromen. Om gulzig van te houden. Een stad, waaruit men vertrekt om er zo spoe dig mogelijk met een hart vol heim wee naar terug te keren. Je dwaalt over de markt drinkt het klokgelui uit het witte Belfort op, je speelt het kruip-door-sluip-door-spel mee in het grijze labyrinth van stegen en zacht geurende reien, die als krom me ellepijpen in elkaar passen. Bo ven je maken de stokoude trapgevels een hoofse révérence naar elkaar, verduisteren de hemel, maken de schemering permanent. Je slaat een kruis in alle kerken en kapellen, waarover een rector is aan gesteld, je drinkt een pint in alle kroegen, waarover een waard is aan gesteld. De wijzers op de torens ma len traag. De tijd staat stil, is facul tatief geworden. „Gebruik haar snel", waarschuwt het spreekwoord, maar jij weet beter. De beste manier om in Brugge de tijd te gebruiken is hem te negeren. Wat moet je im mers beginnen met ambities, plan nen voor de toekomst in een stad, die een grote anti-chambre van de mid deleeuwen is? Je staart voortdurend in gebarsten spiegels, die alleen een voltooid verleden tijd prijsgeven. De pakhuizen kunnen elk moment ge opend worden voor de specerijen uit verre wingewesten, de kantklossen worden nog steeds bewogen in het razende ritme, waarmee verdampte voorouders hun patronen hebben ge- Vogelaar Sta stil en bewonder. Probeer de drommen toeristen te vergeten, de potverterende vrouwenbonden en col- lectencolleges, die per bus uit de re- formatische moerassen zijn aange voerd. De gids voorop, een benige vogelaar met stadsbrevet, die blind zijn weg weet door het klokhuis, maar toch de ogen open houdt om onverlaten te verbieden de voorwer pen aan te raken. De Amerikaan, die een uur geleden in Brussel is geland en nu verloren zijn derde oog op de borst het kijk- en denkwerk laat ver richten. Wacht liever tot de avond, want dan zijn de vrouwenbonden en collectanten inmiddels opgeslokt door de restaurants, die in hun achterza len de schalen met friten en de kote letten hoog hebben opgetast. Dan Spelevaren bij het Begijnhof niet voor middeleeuwers zijn ook de Amerikanen verdwenen, want zij doen Brugge in twee uur en zijn alweer vertrokken met de illusie, dat ze Brugge hebben gezien. Mijn God, wie leert hun eindelijk braille? De avonden in Brugge zijn voor de echte liefhebbers. Zij hebben dan het stille rijk alleen, de godshuizen, de kerken, de murmelende reien, de pleinen en de hofjes,/waar begijntjes en kwezelkens nog steeds niet dan sen. Zij schuiven zwijgend aan de tap in de schaduw van de Jeruzalem- kerk, die als een kloek op zijn doden zit, ze gaan door dezelfde houten poort, waar eens Guido Gezelle door heen ging op weg naar zijn eerste communie. Het orgel speelt, de kaar sen branden en buiten in het lood grijze water maken nerveuze libelles Gezelle's gedichten opnieuw af. Adem halen Het lijkt, alsof in Brugge de stenen voortdurend ademhalen voor een ge sprek. Ze verdringen zich om de ver dwaalde gast een verhaal te vertel len. Het kan een gebed zijn van een begijntje, dat te oud is geworden om nog door de dood serieus te worden genomen. Ze lacht hem vriendelijk uit vanachter haar kanten gordijn. Het kan ook de donderpreek zijn van één van de bisschoppen, die in de oude abdij vanaf de muren op de be zoekers neerkijken. Eén hand aan het kruis, de kin omhoog, het hart verborgen onder vier, vijf lagen pur per. Zo is hun geloof, dat door de eeuwen heen bergen, maar helaas geen mensen heeft verzet. Gezwets Soms is het alleen maar het gezwets van een dronkaard in een staminee. Of het verhaal van Memlinc, de zachtaardige, die uitlegt, waarom hij zijn Madonna's zo vertederend romig heeft geschilderd. Je kunt ook de geest van Simon Stevin tegenkomen op een onverlichte hoek. Voetstappen op de kasseien, ,een kanten kraag, een hoofse blik. Hij heeft weinig tijd, want Prins Maurits van Nassau ver wacht hem voor een laat souper. Op de oude vestingwal staan de laat ste molens met hun wieken roerloos in de lucht. Ook zij weten, dat de molens van de tijd te langzaam malen om de wereld te verbeteren. Ze heb ben daarom de strijd opgegeven. De weg terug naar de markt, over het Minnewater en het Begijnhof en vandaar over de Walplaats, de Sinte Katelijnestraat, de Mariastraat en de oude Burg tot aan het Belfort. Dan send boven de straat, hangend aan de wolkenballon. En bij de escargots in De Gouden Aap pas merken, dat Brugge een stad is, die de bezoeker sprakeloos maakt. Een stad om hardop van te dromen. Om gulzig van te houden. Brugge, ik kom er aan. De Heilige Bloedprocessie vindt dit jaar plaats op 11 mei (Hemelvaartsdag). Ter voorbereiding wordt om elf uur 's morgens een Pontificale hoogmis opge dragen in de kathedraal. De eigenlijke processie wordt gehouden van drie uur tot half zes 's middags. De doortocht op elk punt van de route duurt ongeveer anderhalf uur. Men kan gereserveerde zitplaatsen (tribunes en banken) huren voor 50 franken. Deze kunnen besteld worden bij de Dienst voor Toerisme, Brugge. Op de dag van de processie worden langs de gehele route ook pro grammaboekjes a 10 franken per stuk verkocht. Stelt men geen prijs op een zitplaats, dan kan men de stoet gratis gadeslaan op elk gewenst punt van de route (met uitzondering van de markt). Brugge is vanuit Nederland het makkelijkst te bereiken via de snelweg Den HaagRotterdamBredaAntwerpen en Gent. Men komt in de Randstad op de autoweg en verlaat deze pas op anderhalve kilometer voor Brugge. De af stand Den Haag-Brugge bedraagt 202 kilometer. Wanneer men een gemiddel de snelheid aanhoudt van zeg 110 kilometer per uur dan is men in goed twee en een half uur vanuit de Randstad in het hart van Brugge. De wegen zijn meer dan voortreffelijk, ook in België, waar alle oude verkeerszenuwknopen ainds fest vermeden kunnen worden. Extra voordeel is, dat de autoweg van AiwW^rpcft tot Brugge 's avonds verlicht wordt door duizenden natriumlam- pen. Men heeft daardoor het gevoel, dat het ook in het holst van de nacht stralende dag is. Wie zich tevoren wil oriënteren doet er goed aan bij de Dienst voor Toerisme in Brugge de voortreffelijke gids „Brugge, portret van een stad" te bestellen. Hij is samengesteld en geschreven door de actieve directeur van de dienst, Raf Dusauchoit, r> Laat de kleinen tot mij komen: worden uitgebeeld BRUGGE Tweeduizend burgers van de Westvlaamse stad Brugge zuigelingen, hippe vogels, schone deernen en grijsaards zullen op He melvaartsdag 11 mei aantreden voor het grootste religieuze buitenge beuren van Europa. Tezamen met 50 blatende schapen, 6 lastdieren en 8 rijpaarden geven ze op die dag kleur- en klankrijk gestalte aan de eeuwenoude Heilige-Bloedprocessie, die opnieuw en moeiteloos meer dan honderdduizend pelgrims en zo maar-dagjes-mensen naar de mooiste stad van België zal lokken. Tientallen grimeurs en kleedsters zullen in de zenuwslopende uren vóór de ommegang de klok eeuwen terug zetten en het leger van eigentijdse Vlamingen transformeren tot bijbel vaste gelovigen. Met vlaggen en wimpels, speren en lansen, praalwa gens en pruiken zullen de 2000 uitver korenen daarna hun weg door het stokoude hart van Brugge zoeken. De gildeleden van Sint Joris en Sint Se- bastiaan voorop met hun voet- en handbogen, daarachter de schermers en de makelaars, de kleermakers, schoolmeesters, metselaars, steen houwers en de kooplieden van de Duitse Hanze-stad Keulen. Daartus sendoor mobiele bijbelse taferelen: de uitverkiezing van Abraham en de uittocht naar Kanaan, Mozes, Elias en de koninklijke profeet David rond om de ark van het oude verbond. En de schone Salome zal wederom verlei delijk over de kasseien dansen om wegbereidster te zijn voor de dolende drie koningen. De Heilige Bloedprocessie, een peper duur prestigeobject van de Brugse burgerij (de stad geeft ook dit jaar gul een subsidie van anderhalf miljoen frank) biedt naast een uniek bewegend bijbels prentenboek ook een gaaf doorkijkje op de gouden jaren van Brugge, toen de stad de belangrijkste zeehaven aan de Noordzeekust was en honderden sche pen zich voor het Zwin verdron gen om hun rijke buit uit de winge westen te kunnen lossen. In die tijd keerde de onverschrokken Diederik, graaf van Vlaanderen, terug van ééo van zijn kruistochten met een kost bare relikwie, die hem door de pa triarch van Jeruzalem geschonken was. Als passende entourage voor dit kostbaar bezit liet hij naast zijn resi dentie in Brugge een schemerige k. pel bouwen, waar sindsdien de ede len en poorters op kerkelijke feestda- per Arno Buys een authentiek middel eeuwse sfeer hebben gekregen. Ove rigens heeft Buys met opzet niet ge streefd naar volledige authenticiteit van vlaggen en kleding. „Als ik de kostuums der middeleeuwen klakke loos zou imiteren", zegt hij, „zou het resultaat naar alle waarschijnlijkheid een teleurstelling zijn voor de moder ne mens van 1972. Wij leven immers in een tijd, waarin de kleur steeds belangrijker wordt en waarin het raf finement in ontwerpen vele malen groter is dan eeuwen terug. Ik heb me dan ook doelbewust aangepast aan onze eigen tijd, kostuums ont worpen in de geest van toen, maar met het koloriet en de lijnen van nu". Buys, die zijn sporen als ontwerper reeds verdiende in de praalstoet van de Gouden Boom, de Albrecht Ro- De gekroonde Christus draagt het loodzware kruis van de oude stad Damme de kilometers lange weg door het hart van Brugge. Voor deze rol wordt het aantal gega digden elk jaar groter. gen bijeenkwamen om de gouden schrijn te vererèn. Daarna werd het heilig bloed van Christus, dat vol gens overleveringen in de relikwie verborgen was, aan het samenge stroomde volk getoond. Uit deze nobele traditie groeide in la tere eeuwen de ommegang rond de stadswallen. Een processie, die zui ver religieus begonnen langzaam veranderde in een bonte, folkloristi sche optocht, waarbij de godsdiensti ge intenties niettemin behouden ble ven. De oude tradities worden ook in 1972 voortgezet en de spreekwoorde lijke ernst, waarmee de 2000 deelne mers zich van hun taken kwijten is daar een zichtbaar en overtuigend bewijs van. Het eerste deel van de ommegang laat de belangrijkste gebeurtenissen uit het bijbelverhaal opnieuw tot le ven komen. Het overspant een perio de, beginnende bij Abraham en ein digend bij de uitzending der apostelen. Er wordt gereciteerd, gezongen en gespeeld in een opeenvolging van kleurige figuren, groepen en wagens, die door de meesterhand van ontwer- TWEEDUIZEND BIJBELVASTE BURGERS VAN BRUGGE DOEN MIDDELEEUWEN HERLEVEN denbachstoet in Roeselare, het Ro me-spel in Italië en de Godelieve-pro- cessie in Gistel heeft de Heilige- Bloedprocessie sinds 1970 verrijkt met vele nieuwe groepen en creaties: onder meer de Hanza van Keulen, de Engelse Natie, pelgrims, wenende vrouwen, koren, bazuinblazers, ven deliers, Israëlische priesters en ho gepriesters en dit jaar met vertegen woordigers van de Smalle Steden, die in de middeleeuwen economisch af hankelijk waren van het steenrijke Brugge. Voor elke representant heeft men uit de kaartenbakken speciale typen opgedoken, die passen bij de sfeer van elke smalle stad. Een on gelooflijk karwei, dat een geweldig resultaat heeft gehad. Arno Buys, burger van Oostende, maar sinds enkele jaren woonachtig in Brugge, tekent ook voor het twee- de deel van de stoet; waarin de triomfale intocht van de graaf van j Vlaanderen met zijn bereden gevolg wordt uitgebeeld. Dit is het meest i spectaculaire stuk van de omme- gang, culminerend in de aanbidding J van de relikwie van het heilig bloed. De gouden schrijn die sinds zevan eeuwen door de edele confrérie van Brugge in de kapel op het Burgplein wordt bewaard, wordt dan voor één keer letterlijk op handen door de stad gedragen. Daaromheen dringen het juichende volk en de zangers van de grafelijke kerk. De organisatoren van de ommegang worstelen overigens al enige jaren met een bijna onoplosbaar probleem de oudere burgers van Brugge zijn nog steeds con amore bereid om op hun vrije Hemelvaartsdag een pruik op te zetten en in de bombazijnen broek te stappen. Voor de rol Christus, die op zijn kilometers lange weg het loodzware kruis van Damme draagt, zijn zelfs elk jaar meer gega digden. Men beschouwt deelname aan de bloedprocessie als een heilige erezak, waarvoor alle geneugten der aarde moeten wijken. De jeugd van Brugge denkt er echter duidelijk anders over. Schepen Traen, die verantwoordelijk is voor het toerisme en de schone kunsten in zijn stad, kan er wel inkomen, maar hij blijft het niettemin een verdrietige zaak vinden, dat enkele weken vóór de start van de ommegang 1972 nog steeds tientallen plaatsen in de stoet onbezet zijn. „De jongeren gaan opj die dag liever naar de kust om bruin te bakken", zegt hij zorgelijk, hebben kennelijk lak aan tradities.: Wij proberen dat probleem nu c lossen door hele gezinnen te int seren. Als we vader en moeder zover kunnen krijgen, dat ze „ja" zeggen, slepen ze misschien.automatisch hun kinderen mee". We helpen het de actieve schepen Traen hopen. En dat tot meerdere eer en glorie van een kostbaar spek takel, dat het verdient om nog jaren de gouden eeuwen van bijbel en Brugge springlevend te houden. WEGWEZEN onder redactie van LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 12