Zenuwinzinking en behandeling TONEEL ACTUEEL Postzegel- nieuws Roemeens toneel In de staart van de maand april zal in ons land voor het eerst Roemeens toneel te zien zijn. Het „Teatrul Lucia Sturdza Bulan- dra" komt namelijk in het kader van het cultureel akkoord tussen Nederland en Roemenië op bezoek met twee stukken, „Leonce en Lena" van de Duitse auteur Georg Biichner, van wie de Haagse Come- die dit seizoen nog „Woyzeck" speelde, en een werk uit eigen land. Dat is dan „Car navaleske" van de enige grote toneelschrij ver die Roemenië rijk is en ook over de grenzen regelmatig gespeeld is. Ion Luca Cariagale. Het Bulandra theater, ooit gestart in Boeka rest als het „Stedelijk Toneel", is ver noemd naar een Roemeense actrice die er vanaf het ontstaan- in 1947 vijftien jaar lang de leiding had. Vorig jaar zou het ge zelschap Nederland al aandoen, maar on danks contracten en financiële garanties van de Nederlandse regering, werd het op treden afgezegd wegens „verplichtingen in eigen land". Mogen we de Duitse pers ge loven dan kunnen we blij zijn met die ver late komst, want daar werden de Roeme nen twee jaar geleden geroemd om hun frisse aanpak. Krantekoppen vertelden zelfs: „Toneel dat men zelden ziet". Te uwer geruststelling: De voorstellingen zullen weliswaar in het Roemeens gegeven worden, maar tevens worden begeleid door simultane vertalingen in het Nederlands. De 60 leden tellende groep start in Gronin gen, doet enkele grote steden aan en valt in de Hofstad te bewonderen op 30 april, 's middags en 's avonds in de Koninklijke Schouwburg. Groeten uit Mickery Er zijn toneelliefhebbers die zweren bij het Mickery-theater. Nu lag dat tot voor kort in Loenersloot, waar Hagenaars —zo al geïnteresseerd beslist moeilijkheden gehad moeten hebben. Het theater van Rit- saert ten Cate, dat overigens z'n bestaans recht best bewezen heeft, is nooit aange slagen bij de Loenerslotelingen. Daarvoor was het nog teveel een oord voor toneel- verslaafde Amsterdammers. Dat Mickery verplaatst werd naar een tijdelijke behui zing in de Noorderkerk aan de rand van de Jordaan was ook niet al te vreemd. Dat bleef een nood-theater, want na elke voor stelling moest de kerk weer ontruimd worden voor de diensten van de volgende dag. Daar is jiu verandering in gekomen. Mickery heeft"een eigen theater, het in ijl tempo verbouwde Capitol-theater aan de Rozengracht. Capitol was een leegstaande bioscoop, vóór en in de oorlog al eens een „echt" theater onder de naam Rozenthea- ter. Vandaar de verhuiskaart van Mickery met vier „portiers-in-de-bloemen". Een herinnering aan de oude bioscoop-glorie en wellicht symbolisch voor de Mickery-toe- komst. OTTO STERMAN:: dwarsfluit in de goederentrein Uitspraken In het laatste nummer van Mickery-lijfblad „Mickery Mouth" enkele fraaie uitspraken die ik u niet wil onthouden: Ko van Dijk werd gevraagd naar het nut van „nieuwe vormen" op het toneel. Antwoord van hem: „Iedereen die iets van toneelgeschie denis afweet, kan u vertellen dat iedere nieuwe vorm die nu bedacht wordt, al lang is geweest. Dat is allemaal weer overge gaan en weer tot bruikbare vormen terug gekeerd. Met experimenteel toneel jaag je in Nederland iedereen de schouwburg uit." Volgende vraag: „U bent wel tevreden met dit toneelbestel?" Ko van Dijk: „Wat zegt u nou! Omdat ik tevreden ben met de Haagse Comedie, ben ik het nog niet met het bestel! We mogen God danken dat de Haagse Comedie het in dit uiterst moeilij ke bestel zo goed doet. Dat is een enorme prestatie". En van Otto Sterman, die zich onder protest neergelegd heeft bij het feit dat in Neder land een negeracteur alleen een neger mag spelen en met voordrachten door het land reist: „Ik speel dwarsfluit. Dat is mijn hobby en dat doe ik al vele jaren en met veel plezier. Omdat een fluit geringe afme tingen heeft en ik veel reis, neem ik hem overal mee. Ik studeer veel in treinen. In de goederenwagens. Daar hinder ik nie mand en er is een uitstekende akoestiek." Struisvogel of kritikus In hetzelfde nummer van M/M fulmineert Nic. Brink tegen het pakket Nederlandse toneel kritikasters. Brink die op het stand punt staat dat we af moeten van „toneel als doel", dus toneelspelen om een goede voorstelling te maken, als zuiver-artistie- ke daad en niet met de bedoelingen om „andere zaken" duidelijk te maken, schopt tegen heel wat kritische schenen. Nogal ongenuanceerd, zonder zich de kaders te realiseren waarbinnen krantemensen over toneel schrijven en zonder ook maar even aan het publiek te denken, schrijft hij dat één en dezelfde recensent niet juichend kan zijn over totaal tegenstrijdige voorstel lingen als „En nu naar bed" en „De rit over het Bodenmeer". Brink: „Voor mij is zo'n recensent een ver- „Lear" van Centrum even fascinerend. Een kritikus is dan ook geen struisvogel maar eerder een dromedaris met twee bulten. Als u het er niet mee eens bent, laat het me dan even weten. Rotonde als speelruimte Amsterdam zit ruimer in z'n theaters dan Den Haag. Het Amsterdams Toneel heeft daar sinds kort dan ook dankbaar gebruik van gemaakt en is behalve de met opera en ballet gedeelde Stadsschouwburg het Shaffy-theater en de Brakke Grond gaan bespelen. Daarop kwamen onmiddellijk reacties in de geest van „Waarom spei- ding? Ze moesten toch zo nodig in de Stadsschouwburg?". Als antwoord daarop komt dan nu de opening van de rotonde van de Stadsschouwburg als speelruimte voor kleine produkties. Ze worden gespeeld om kwart over elf 's avonds als de „nor male" voorstellingen uit is, temidden van 't roden pluche van de schouwburg. Van avond gaat het eerste rotonde-toneel van start met een opvoering van „Teresa", met Kitty Courbois, dat daarvóór in het Shaffy-theater te zien was. Paleistheater slaggever; nee een struisvogel, die geen knip voor de snavel waard is. Zo iemand verliest alle recht op het predikaat kriti kus.,' Nou ja meneer Brink. Alles goed en wel, maar kranten worden gelezen door een sterk uiteenlopend publiek. Dat publiek wil weten of een voorstelling goed, slecht of middelmatig is. Daarnaast mag dan het stuk in de toneelsituatie geplaatst worden. Wat dat betreft kan een kritikus „Blok aan 't been" perfecte komedie vinden, en En nog een „theater" er bij in Mokum. Ko ningin Juliana had de wens geuit dat het Paleis op de Dam meer betrokken zou moeten worden bij het culturele leven van de hoofdstad. Om te beginnen zijn nu op 24. 25 en 26 april voorstellingen in de schepping van bouwmeester Jacob van Campen georganiseerd. Het wordt een optreden van het bewegings theater „BEWTH", bijgestaan door de groep Multi Media van Bart Stuyf. Een ge heel nieuwe kunstuiting waarbij met be hulp van marterialen, klank- en lichteffec ten de ruimte tot leven wordt gebracht. De groep trad eerder in het Stedelijk Museum op. Genodigden zijn geïnteresseerden, wel en niet beroepshalve, in dit soort kunst plus middelbare scholieren, van wie door directeuren en rectoren een lijst van be langstellenden uit de hoogste klassen werd samengesteld. Meisje in binnenzak Een nieuwe vrije produktie op komst. John Lanting heeft een bewerking gemaakt van het toneelstuk „The moon is blue" van de Amerikaan Hugh Herbert, dat onder de ti tel „Zo'n meisje om in je binnenzak te stoppen" op 22 september in het Nieuwe John Lanting (rechts) vrije produktie De La Mar in Amsterdam in première gaat. Regisseur is de Engelsman Alexan der Doré, die eerder „Vlinders zijn vrij" met Andrea Domburg en Lex van Delden en „Nee schat, nu niet" met o.a. Arnold Gelderman regisseerde. Acteurs zijn John Lanting zelf, Peter Aryans, Jennifer Wil- lems (nu nog bij de Nieuwe Komedie en Jan Ureij. Gejaagd door de musical-wind Even naar het buitenland. In Engeland en Amerika wordt naarstig gezocht naar a's- maar nieuwe stof voor musicals. In Lon den is men druk doende de musical-equiva lenten te vinden voor Rhett Butler en Scar let O'Hara. De fameuze figuren uit het boek van Margaret Mitchell, nog bekender geworden door de filmvertolkingen van Clark Gable en Vivien Leigh, gaan herle ven in zangspel-versie op hel Londense to neel. Succes gegarandeerd zou je dan /.eg gen. Veel succes heeft al een nieuwe Ame rikaanse musical die is gebrouwen naar het verhaal van de Billy Wilder-film „Some like it hot". De groots opgezette en ambitieuze musical heet „Sugar", telt bij na twintig liedjes en muzikale tussen-acts. Robert Morse speelt de rol van Jack Lcm- mon, Elaine Joyce als Sugar Kane de titel rol, die eens de nu al legendarische Mari lyn Monroe als comédienne liet zien. Groeten van Mickery KO VAN DIJK: iedere nieuwe 1 BERT JANSMA er al eerder. Een depressieve patiënt die goede steun ontvangt van familie en naaste omgeving zal zich veel vlugger uit zijn ellendige toe stand loswerken. Sommige per sonen hebben de natuurlijke gave om met de nodige fijnge voeligheid overspannen familie leden of vrienden op te vangen. Anderen daarentegen hebben deze gave niet en zijn dus ge baat met enkele algemene richt lijnen. Een niet begrijpende of onjuist reagerende omgeving kan dikwijls ingewikkelde ge voelens van angst, schuld en Hijzelf voelt zioh onmachtig om zijn toestand te beheersen en zich volledig rekenschap te ge ven van de moeilijkheden die hij de anderen bezorgt. Vandaar het nut dat de behandelende ge neesheer één of meer familiele den bij de zaak betrekt. Indien de patiënt ermee akkoord gaat dat er contact opgenomen wordt met de familieleden dan kan hij met hen een gunstig gesprek hebben. De klemtoon en de .es sentie van dit gesprek moet er in bestaan dat de familieleden duidelijk gemaakt wordt dat de patiënt evenzeer ziek is als ie mand die lijdt aan een maag zweer of galstenen. Tevens moet benadrukt worden dat de depressieve patiënt zicb in zulke toestand bevindt dat hij onmo gelijk kan reageren en niet meer de volledige kontrole heeft over zijn psychisch leven en handelen." Dit zal zeker de agressieve gevoelens, de prik kelbaarheid en eventueel de af keuring vanwege de familiele den verzachten of verminderen. Meestal is de omgeving opgelucht indien ze goed beseft waaraan de patiënt lijdt en wat ze zelf kan bijdragen tot een vlugger herstel. De patiënt zal zich te recht erkend en geëerdbiedigd voelen als een zieke. Zonder voldoende inzicht wordt een de pressieve patiënt nogal vlug be schouwd als een onsympathieke luierik, een komediant of ge woon een zwakkeling. De zieke teveel achter zijn veren zitten en tezeer aansporen tot meer aktiviteit en meer wils kracht is totaal verkeerd. De patiënt moet ook niet gedwon gen worden tot meer ver strooiing en ontspanning indien hij dit zelf niet wenst. MEDISCHE RUBRIEK Evenmin heeft het zin hem steeds te willen volproppen met eten. Het negatieve resultaat is dik wijls het totaal verdwijnen van de eetlust. Patiënt mag niet het gevoel hebben dat hij verlaten „De zeven werken medicijnman tot medi is op de expositie „Van wordt maar anderzijds is een beschermende houding ook niet nodig. Voortdurend patiënt om ringen met attenties en zorgen, kan hem erg prikkelen. Wel moeten we zorgen dat hij niet steeds in bed blijft. Anderzijds mag en moet hij extra-rust ne men indien hij er behoefte aan heeft. Het is onnodig een overspannen persoon voortdurend lastig te vallen met allerhande karwei tjes. Deze mogen wel voorgesteld wor den zonder dat men moet ver wachten dat hij ze uitvoert of volledig afwerkt. Kortom, zoals de patiënt een tijd je moet leren leven met zijn in zinking, zo ook moet de omge ving leren omgaan met een de pressieve patiënt. Dit vergt veel takt en veel begrip omdat een depressieve patiënt nu eenmaal geen zonnetje in huis is. Indien de omgeving, m.a.w. de naaste familie, niet in staat is voldoende inzicht en begrip op te brengen, om patiënt in een positieve atmosfeer op te van gen, dan is het beter dat hij tij delijk elders verzorgd wordt. Eventueel kan patiënt dan bij vrienden die „meer open" staan een onderkomen krijgen. Lukt dit niet dan kan hij mits de no dige voorbereiding, nog opgeno men worden in een rusthuis of een hospitaal. Een gespannen patiënt blijft meestal verder werken, een overspannen patiënt legt er doorgaans het bijltje bij neer en nemt de situatie aan van werk- ongeschikte patiënten. Indien een overspannen persoon wenst verder te werken moet hij weten dat zijn toestand een weerslag kan hebben op zijn werk. Een daling van het rende- mept is zeker te verwachten. Wanneer het een verantwoorde lijke post betreft, is het het best Ook dit jaar verschijnen er weer speciale Europazegels. Het ont werp is van de Finse kunste naar Paavo Huovinen en is een symbolische afbeelding van de internationale samenwerking op het gebied van de communica tie. De Nederlandse zegels ver schijnen op 5 mei. De waarden zijn 30 cent (lichtblauw en oker) en 45 cent (oranjerood en oker). De zegels zijn verkrijg baar tot 3 juni. De folklore van de Nederlandse Antillen, waarbij feest, zang en dans niet weg te denken zijn, is hel onderwerp van drie postze gels die van 16 mei tot 15 au gustus verkrijgbaar zijn. De ze gels zijn felkleurige afbeeldin gen van een steelband (155), seu, het feestelijk binnenhalen van de maisoogst (20+10) en de tambu-dans (30+15). De toeslag is bestemd voor instellingen op het gebied van sociale en cultu rele zorg. De ontwerpen zijn van E. N. Ayubi in Willemstad. De Duitse schilder en graficus Lucas Cranach is vijfhonderd jaar geleden geboren. Ter gele genheid daarvan geeft de Bun- despost op 18 mei een zegel uit met het portret van Cranach, gemaakt door zijn tijdgenoot Al- brechl DUrer. Cranach 1472- 1553) was ondermeer lange tijd hofschilder van vorst Friedrich de Wijze van Saksen. De zegel van 25 pfennig is uitgevoerd in groen, oker en zwart. De gezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties organiseert elk jaar op 7 april een „wereldge- /ondheidsdag", die deze keer is gewijd aan „uw hart is uw ge zondheid" Vele landen geven ter gelegenheid daarvan zegels uit met dit thema. De VN zelf geven twee zegels uit, 15 c. en 0.80 Zw. fr. Het ontwerp is van de Australiër George Hamori, die uitging van de tekening van Leonardo da Vinei „De mense lijke proporties" van ca. 1509. In 1952 werd Luxemburg de zetel van de hoge commissaris van de F.GKS. Ter herinnering aan grondlegger Robert Schuman verschijnt een postzegel met eer. afbeelding van een bronzen sculptuur van president Schu man. De zegel heeft een wuarde van 3 fr. en is uitgevoerd ln donkergroen en zwart-grijs. De Libanese posterijen wilden een zegel uitgeven met een ufbeel- dtng van Miss Heelal, de Liba nese Georgina Rlkz. Men be schikte echter niet over een por tret van de schone en heeft dnnrom maar gebruik gemaakt var. een plaatje uit een tijd schrift van een oliemaatschap pij, waarop de mooie Georgina i" de Middellandse Zee aan het dat de werkgever ingelicht wordt. Dit moet gebeuren na overleg patiënt-geneesheer. Als algeme ne regel mag men aannemen dat iemand die zich wegens een zenuwinzinking niet in staat voelt om zijn beroepsbezigheden voort te zetten er goed aan doet zijn werk te staken tot hij zich beter voelt en zijn geneesheer een waarneembare verbetering vaststelt. Het is de taak van de geneesheer zo vlug mogelijk de juiste medi- kamenteuze behandeling in te stellen. Op dit ogenblik is er een heel gamma geneesmidde len op de markt om een zenuw inzinking te bestrijden. Op dit gebied moet een patiënt zijn ge neesheer volledig vertrouwen. De keuze, de hoeveelheid en de duur van de gebruikte medikn- menten worden bepaald door de behandelende geneesheer en niet door de patiënt of zijn om geving. De dokter zal er naar streven de behandeling zo goed mogelijk te individualiseren, m.a.w. ze zo juist mogelijk aan te passen aan de persoonlijk heid van de zieke en de aard van zijn overspanning. Vele an- tidepressieve geneesmiddelen hebben nevenwerkingen en mo gen niet genomen worden met andere geneesmiddelen. De on derlinge samenhang tussen de huidige geneesmiddelen is nu reeds zo ingewikkeld geworden dat het totaul onverantwoord en zelfs gevaarlijk is op eigen ini tiatief er nog iets aan toe te voegen. Vergeten we toch niet dat onze hersenen het meest in gewikkelde apparaat zijn dat er op deze planeet bestaat en dat men als ondeskundige er niet straffeloos aan mag knutselen. Letterlijk vertaald betekent psy chotherapie de behandeling van de geest. In de praktijk wordt er mee bedoeld een reeks van gesprekstechnieken die een vak kundige (geneesheer, maat schappelijke werkster, psycholo gen enz.) voert met een patiënt met psychische moeilijkheden. In de algemene praktijk komt het meestal neer op een begrij pend gesprek waarbij men aan dachtig luistert om een begrip te krijgen vun het dagelijks le ven van de zieke. Op deze ma nier wordt er vooreerst een at mosfeer van vertrouwen gescha pen die de patiënt doet aanvoe len dat hij tegenover iemand stat die vakkundig is en die hem in zijn ziekte begrijpt. De eigenlijke psychotherapeuti sche aktie bestaat er dan niet in aan patiënt bepaalde oplossin gen op te dringen maar hem zo ver te brengen dat hijzelf een oplossing kan ontdekken en er aktief aan mee werkt. Na een tijdje, geholpen en ondersteund door een juiste medlkatie, wordt de nacht wat minder donker en komt de ziekt- tot het besef dat er een mogelijke oplossing be staat. In een volgend stadium zal hij ze zelf ontdekken en beginnen mee te werken aan de uitvoering ervan. Een dieper doorgedreven psychotherapie wordt meestal uitgevoerd door een psychiater in afspraak met de huisarts. Putiënten die lijden aan een endo gene depressieve, m.a.w, niet uitgelokt door uitwendige fukto- ren maur wol door de persoon lijkheidsstructuur van patiënt zelf, kunnen zeer vlug naar zelf moordgedachten afglijden. In deze gevallen is een spoedbe- handellng met elcktro-shock soms noodzakelijk. Deze kan te genwoordig op een elegante ma nier uitgevoerd worden zodat het angstaanjagende aspect er van sterk verminderd Is. Tenslotte nog dit: iedere depres sie kómt men te boven, hoe ho peloos de tocstund ook mag lij ken. Raadpleeg geregeld uw ge neesheer, voornI In het begin van een behandeling. Dit vormt voor U een steun en voor hem de noodzakelijke gelegenheid om uw toestand te volgen en de behandeling aan te passen. DR ICKX.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 17