VOOR NANCY WILSON KOMT
ZINGEN OP TWEEDE PLAATS
Parapsychologie
beheerst bonte leven
van Helen Reddy
Amerikaanse zangeres voor tv-opname in ons land
TERUGBLIK
FEYENOORD EN AJAX
DIRECT OP DE RADIO
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 22 MAART 197
r
Een verlegen lieve vrouw zonder
pfetentles, gewoon een moeder
van een 9 jaar oude zoon die al
les voor haar betekent, zonder
mooie kleren en zonder glamour,
de (ameuse Amerikaanse zange
res voor het betere avondvull-
lende werk Nancy Wilson. Zij
Was even in ons land en wel in
Scheveningen voor de opname
gisteren van een AVRO tv-show,
^ls miss Wilson over de eerste
schroom heen is, ze kwam bin
nen met 'n gezicht van wat moet
ik hier nu weer doen, vertelt ze
dat het zingen, sinds enkele ja
ren, bij haar pas op de tweede
plaats komt. „Ik doe het omdat
ik niet anders kan. Maar veel
belangrijker is mijn zoon Kacy.
Hij en niets en niemand anders
is mijn leven. En ik, zijn moe
der, voed hem op. Dat heeft
een kind ais hij gewoon nodig".
Nancy Wilson staat al vanaf
haar 16e jaar op de planken. Ze
was in 1968 voor 't laatst in ons
land waar ze optrad op het
Grand Gala du Disque.
„Twintig jaar heb ik gewerkt
zonder iets te ontzien, ook me
zelf niet. Mijn zoon leed er on
der. Het was reizen en reizen
van de ene plaats naar de ande
re zonder dat ik besefte waar ik
was", vertelt miss Wilson. „Ik
heb echter te veel collega's de
vernieling in zien gaan en te veel
gezinnen zien mislukken. Voor
mij hoeft dat niet. Ik heb
gekozen voor Kacy en voor
des Estates,mijn huls in Califor-
nië, vlak bij Beverlyhills. Van
uit mijn huiskamerraam kijk Ik
uit op de zee, een droom in één
woord. Kacy en ik leven daar in
alle rust en vrede. Hij gaat op
zijn fiets naar alcohol en ik doe
sociaal werk. Dat vind ik stuk
ken belangrijker dan de show
business of de party's in Be
verlyhills. Kacy is een ongewoon
jochie. Hij is erg intelligent en
hangt aan z'n moeder. Op de
zondagen gaan we samen naar
auto- of bootraces. Die adoratie
voor alles wat erg snel gaat
heeft hij van mij. Later zal hij
waarschijnlijk gaan studeren.
Voor zanger is mijn zoon in ie
der geval niet in de wieg ge
legd.
Nancy U niet zomaar bij toeval
naar ons land gekomen. Haar
belangrijkste doel was, nog
voor de t.v.-opnames het
Rijks- en het Stedelijk Mu
seum in de hoofdstad te bezoe
ken. „Ik ben gok op litho's",
vertelt ze. „Mijn hele huis hangt
er vol mee. Ook doze maal heb
ik weer het een en ander ge
kocht. Het Is onbegrijpelijk,
maar ik kan geen twee uur in
een museum rondlopen of ik
koop wat''.
Nancy gelooft niet aan kunst in
de gangbare zin des woords.
„Kunst is voor mij wat ik mooi
vind en dat koop ik", zegt ze.
Nancy Wilson is het lange van
huis zijn, anderhalve week voor
twee shows in Londen en één in
ons land, beu en verlangt naar
huis. „Niet ledereen hoeft van
mij te profiteren. Daar hoeft
zelfs mijn publiek geen recht op.
Ik ben een moeder die een zoon
moet opvoeden".
Roelfien Sant.
Na de internationale topper „I
don't know how to love Him" ult
de pop-opera Jesus Christ Super
star geldt de vraag: Wie is He
len Reddy? Dat zij woont In
Hollywood en In Australië werd
geboren was de enige summiere
informatie. Bij haar optreden in
Amsterdam voor het Grand
Gala du Disque bleek Helen
Reddy een groot zangeres. Kort
nadien was er hier geen elpee
meer van haar te krijgen.
Over haar jeugd spreekt Helen
Reddy met een kalme berustig
van „het hoort er nu eenmaal
bij": Ongeëmotioneerd, met eni
ge gereserveerdheid zelfs, alsof
ze het zelf niet zo had gewild.
Het is dan ook een bont ver
haal: Helen's geboorte vond
plaats in de vrachtwagen waar
mee een artlstengezelschap, on
der wie haar ouders, reisden. Op
Vler-jarlge leeftijd werd ze in dit
theater opgenomen en zong ze
op de planken van geïmprovi
seerde tonelen haar eerste lied
jes. Ze groeide op als een stil,
Intens religieus meisje en ging
naar een typisch Engelse kost
school, waar zwemmen bijvoor
beeld verboden was „omdat het
geen beeld van vrouwelijkheid
gaf zich in badpak te vertonen".
Voor de in de show-bizz opge
groeide Helen bleek deze stren
ge mentaliteit te veel; ze ging te
rug naar Australië en werd non
met het vaste voornemen eens
missiezuster of zendelinge te
worden.
In deze periode kreeg ze interes
se voor het onderwerp dat haar
nu nog steeds boeit en waarover
ze wèl enthousiast weet te ver
tellen: Parapsychologie, de stu
die van de psychologische aspec
ten van bovennatuurlijke ver
schijnselen als telepatic, helder
ziendheid en andere onderwer
pen uit de relatief nog zo weinig
ontgonnen wetenschapsveld. Ze
kwam tot de overtuiging in een
vroeger bestaan priesteres te
zijn geweest en In het leven
diiarvoor zigeunerin. Aan het
laatste heeft ze haar spirituele
gaven te danken.
Uit het gegeven dat Helen Red
dy op het Grand Gala te zien en
te horen was valt al snel op te
maken dat zij dus geen zendelin
ge, maar zangeres werd. Over
de transformatie Is geen woord
uit haar te krijgen, ze neemt de
draad op wanneer ze vijftien
jaar oud is. „In Australië heb je
gebieden waar het enige amuse
ment bestaat uit rondtrekkende
toneelgezelschappen omdat je
er, vanwege de enorme afstan
den, geen enkel t.v.-prograroma
kunt ontvangen. Bij zo'n groep
kreeg ik m'n eerste vaste aan
stelling. Je maakte er de gekste
dingen mee. Zo kvvam Ik de
bühne op met drie kostuums
over elkaar aan. Wanneer m'n
rol als een bepaald karakter
was uitgespeeld trok ik de kle
ren uit en was direkt weer
klaar voor het uitbeelden van
een ander persoon. Dat ik tel
kens magerder werd scheen nie
mand op te vallen, of misschien
was zo'n voorstelling een festijn
waarbij dergelijke kleinigheden
graag over het hoofd wer.den ge-
Belangrijker is deze toneeltijd
echter geweest voor haar latere
carrière als zangeres. „Natuur
lijk leer je als actrice haarschep
teksten te beoordelen, je wordt
er als het ware dagelijks opge
duwd. Onwillekeurig blijft het
tekstgegeven de norm die ik stel
aan een song, anders kan Ik er
geen emotie of Intentie Inleggen.
Gezien mijn karakter, dat zoals
we net gezien hebben, sterk reli
gieus geïnteresseerd zijn
inhoudt, trokken de composities
uit Jesus Christ Superstar van
Andrew Webber en Tim Price
mij, alweer door de, harde en
originele, teksten, erg aan. Lar
ry Marles, mijn producer die
de muzikale kant van m'n re
pertoire doorlicht, vond I don't
know how to love him bij uitstek
geschikt voor m'n eerste Capl-
tol-single. Dat het gegeven reli
gieus getint was vond hij onbe
langrijk, want wie de context
eruit laat houdt in feite een ge
wone „love-song" over".
Intussen zijn we ongemerkt in
de Verenigde Staten aangeland,
waar bij bovenstaande opname
zelfs al een Lp. van Helen was
uitgekomen. „Dat kwam doordat
ik een talentenjacht wop,
„Bandstand International", die
me een platencontract in Ameri
ka opleverde. Ik had in Austra
lië wel een eigen t.v.-show „He
len sings", tweemaal een kwar
tier per week, maar een ster In
Australië zijn betekent in feite
net zoveel als het premierschap
Van de maan: Er zijn geen
mensen genoeg om het enige
Importantie te geven. Dat platen
contract werd na veel vijven en
zessen in New York gereali
seerd. Hierna kwamen aanbie
dingen voor t.v.-optredens in de
shows van Johnny Carson, Mike
Douglas on Steve Allen. Ik leer
de er ook m'n tegenwoordige
man en manager, Jeff Wald,
kennen; iemand die het vak
door en door kent".
Jef Wald zet zich voor de volle
honderd procent in voor het doel
dat Helen Reddy voor ogen
heeft: Zo snel mogelijk naam
maken om zich daarna te kun
nen wijden aan de studie die ze
momenteel al volgt'aan de uni
versiteit van Californië en waar-
In ze ook een graad wil hafen:
parapsychologie.
De weg naar het doctoraal is
lang en moeilijk voor een vrouw
die zangeres, echtgenote, studen
te èn moeder van haar zevenja
rig dochtertje moet zijn. De eer
ste stap, die naar de top, heeft
ze al gezet. Niemand die haar
interpretaties van „I don't know
how to love Him", Leon Rus
sell's jazzy „I don't remember
my childhood" en Carole King's
nimmer tevoren opgenomen „No
sad Song" heeft gehoord, zal dat
kunnen ontkennen. En de vast
beradenheid waarmee Helen
Reddy zich op alles wat ze aan
pakt werpt, lijken garant te
staan voor het lukken van alles
wat ze voor ogen heeft. Daarom
zijn we niet verder ingegaan op
de interessante dingen die ze
vertelde uit de wereld der pa
rapsychologie. Binnen niet al te
lange tijd immers doet Dr. He-
Ion Wald-Reddy dat ongetwijfeld
zelf. HANS ROUW
Bob Uschl Is een radioman. Voor
een onderwerp als hij gisteren
voor de VARA op het scherm
bracht is radio eigenlijk een
veel geschikter medium dan t.v.
Dat onderwerp, jeugdprostltutie.
kan op radio dlrekter worden
aangepakt. Mensen uit en rond
,het leven' komen wel voor de
mikrofoon, maar laten zich voor
de kamera minder graag zien.
Daar komt bij dat op tv 't verhaal
al gauw dreigt te gaan lijken op
een goedkope sex-fiim, waar
door het informatieve karakter
ervan teloor gaat. De auteur en
regisseur Eimert vonden een
tussenvorm: geen regelrecht
t.v.-spel, maar ook geen saaie
dokumentaire met cijfers en
preken.
(Vas het resultaat geslaagd? We
vonden van wel. Het autentieke
karakter van de gebruikte gege
vens werd sober onderstreept in
de dialogen van Karins ouders,
de onderwereldsfeer met de
geldsmijtendc profiteurs werd
aangeduid, het sex-film aspect
werd vrijwel geheel vermeden,
overigens waren zelfs die luttele
blote seconden eigenlijk over
bodig.
A^at overbleef was een drama
tisch aansprekend verhaal-met-
een-moraal: „,het leven' is geen
lolletje, je kan er van kwaad tot
erger vervallen en de weg-terug
is mogelijk, maar niet gemakke
lijk.
Himert Kruidhof had een gelukki
ge hand in de keuze van zijn
spelersmaterlaal. Goede bezet
ting voor vrijwel elke rol en een
kapitale bezetting van zijn
hoofdrol. Hanny Vree zit al een
tjdje in het vak (we bedoelen
het eerzame vak van actrice),
maar ze heeft kennelijk nooit
eerder groot werk gedaan. Een
debuut dus, waarin ze voortref
felijk slaagde en waarmee ze
verdiende meer t.v.-werk aange
boden te krijgen.
Dat deze ervaren regisseur tal
van lokatie-scènes en een flink
aantal buiten-opnamen soepel in
het geheel kon verwerken was
te verwachten. .Onderwerp:
jeugdprostitutie' was als socio-
dokumentaire een geslaagde uit
zending. Het zou wellicht aanbe
veling verdienen om het duo
Uschi-Kruidhof ook op andere
sociale problemen los te laten.
Het genre kan n.l. een groter pu
bliek bereiken dan de gewone
t.v.-dokumentaire waar toch te
veel mensen de knop voor om
draaien. Een goede soclo-doku-
mentare kan boeiend zjn als
een t.v.-spel. De uitzending van
gisteren kan wellicht aanleiding
zijn dat deze vorm van t.v.-in-
formatie in ons land van do
grond komt.
Hou het scherm in het oog
Piepjonge Brigitte
als echte Parisienne
Terwijl heel voetbalminnend Nederland op het andere net
ademloos de Londense avonturen van Ajax volgt en hoopt
öok nog iets te zien te krijgen van Benfica-Feyenoord,
kunnen diegenen, die zich niet voor voetbal interesseren
op Nederland 11 nog eens een piepjonge Brigitte Bardot
aan het werk zien in „Een echte Parisienne" anno 1957.
B.B. had toen al haar reputatie opgebouwd in Roger Va-
dim's „Et Dieu créa la femme" en was een van Frank-
rijks meest gevraagde sexbommen van het witte doek.
Zowel voor zwoele zwaar aangedikte melodrama's als
voor luchtige niemendalletjes als deze film van Michel
Boisrond, die o zo ondeugend lijkt maar op de keper be
schouwd erg braaf is.
„Een echte Parisienne" is ech
ter een blijspel en dus komt al
les op z'n pootjes terecht.
Henri Vidal, die korte tijd later
zou komen te overlijden, is in
dit onbeduidende komedietje
B.B.'s tegenspeler en ais de
prinsgemaal zien we de toen
58-jarige Charles Boyer nog
eens terug, in een van zijn zeld
zame Frans-talige films uit de
jaren vijftig. Nadia Gray speelt
zijn echtgenote en een andere
Franse veteraan André Luguet
is te zien als B.B.' vader, de
minister-president.
Nederland 11 20.21 uur.
).B. als dochter van de minister
president weet Michel, de chef
van haar vaders kabinet, in het
huwelijksbootje te lokken en als
dan blijkt, dat haar echtgenoot
zijn oude leefwijze moeilijk kan
opgeven, neemt zij wraak door
er met een prins-gemaal op sta-
tiebezoek vandoor te gaan.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
film „Een echte Parisienne" tegenover t
Ruilverkaveling
De ruilverkaveling v. d. Alblas-
serwaard is één van de onder
werpen van het programma
Van Gewest tot Gewest van
vanavond. De Alblasserwaard
wordt waterstaatkundig in het
noorden begrensd door de Lek,
in het westen door de Noord, in
het zuiden door de Merwede, in
het oosten door de Oude Zede-
rik, het Merwedekanaal en de
Linge. Het gebied binnen die ri
vieren is 25.800 ha groot. Er
wonen 1500 1600 boècen. Het
gebied heeft een overwegend
agrarisch karakter.
Ned. 1 19.05 uur.
Vanavond de Javaanse hof dansers op tv
Hofdansers
Vanavond de derde uitzending
van opnamen die in het Haagse
Congresgebouw werden ge
maakt van de Koninklijke Ja
vaanse Hofdansers van het sul
tanaat van Jogjakarta. De Jog-
jase hofdans is nog steeds erg
populair. Men zou het een dans
drama kunnen noemen dat ont
wikkeld en gevormd wordt door
de vorst en zijn directe familie,
dans- en muziekdeskundige. De
uitzending wordt ingeleid door
de heer H. J. da Silva.
Ned. 11 21.40 uur.
HILVERSUM De NOS-ranio zendt zowel wn A<-;en gis van
Benfica—Feijenoord via Hilversum I een rechtstreekse, integrale
reportage uit. Met verslag van Arsenal—Ajax is te horen van 19.20
rot 21.20 uur. Verslaggevers zijn Wim Hoogendoorn /2 Chris var.
Leeuwen.
Het verslag van Benfica— Feyenoord wordt uitgezonden van 21.40 tot
23.35 uur met in de rust om plm. 22.30 uur, een uitzending van de
rad'or.ieuwsdienst. Verslaggevers zijn Rien Bal en Dick van Rijn.
Eventuele verlengingen zullen eveneens worden uitgezonden;, ook
wanneer een mogeiijke verlenging van de wedstrijd Benfica—Fey-
encord tot na 24.00 uur duurt.
Vanavond komt het NOS-televisieprogramma Studio Sport te vervallen.
AVRO
17,00 uur:
NOS
18.45 uur:
18.55 uur:
19.05 uur:
19.25 uur:
21.15 uur:
21.40 uur:
21.45 uur:
22.35 uur:
22.40 uur:
22.45 uur:
Bibelebons
Fabeltjeskrant
Journaal
Van gewest tot gewes
Eerste helft
Arsenal—Ajax
Zendtijd CPN
Tweede helft
Arsenal—Ajax
Journaal
Stichting Socutera
Murder in the first
(film)
Journaal
Den Haag vandaag 1
Studio sport
NEDERLAND II
AVRO
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
19.05 uur: Tarzan
20.00 uur: Journaal
20.21 uur: Een echte Parisienni
(film)
21.40 uur: Javaanse hofdansers'
1KOR
22.10 uur: Kenmerk
i 22.35 uur: Journaal
22.40 uur: Teleac
i kleur
MORGEN
NEDERLAND I
10.45 uur School-tv
•18.45 uur Fabeltjeskrant
•1S.55 uur Journaal
VPRO
•19.05 uur Beertje Colargol
19.18 uur VPRO-muziek
19.48 uur Popeye
20.00 uur Journaal
20.21 uur Berichten uit de
samenleving
20.35 uur Laurel en Hardy
•20.50 uur Vijf routebeschrijvingen
naar het Witte Huis
(rep.)
•21.30 uur Fred Hacé show
IKOR
22.30 uur Oordeel, voordeel
«•23.00 uur Journaal
NEDERLAND II
TROS
18.45 uur Fabeltjeskrant
18.55 uur Journaal
19.05 uur Calimero
19.10 uur Zorro
19.35 uur Kleine mensen hebben'
grote wensen
•20.00 uur Journaal
•20.21 uur Mission Impossible
•21.15 uur Wereld op water
•21.55 uur Le sacre du printempi
(ballet)
NOS
•22.40 uur Ter Visie
'23.05 uur Journaal
RADIO
HEDEN
/TÏLÏ
Dm i
18.00 IS) Aperltiof: Licht muzlekpi» j
gramma. 1S.30 Nws. 18.41 (S)
menzang met soliste en orgel: ge»
lelijke liederen. 19.00 De kerk va»
daag nieuws en commentaar.
nos: 19.10 Programma voor blinden
en slechtzienden. 19.30 Openbaar
Kunstbezit. 19.30 Voetbalwedstrijê
Arsenal—Ajax. rechtstreekse repor-
tage uit Londen (20.1520.20 Bond
zonder Naam: Vreemden voor el
kaar? 31.30 Lichte grammofoon-
muziek. 21.40 Voetbalwedstrijd Ben
fica—Feijenoord. rechtstreekse re
portage uit Lissabon (22.30—22.40
Nws), 23.35 (S) Lichte grammofoon-,
muziek 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten: 18.30 Uit.
zending van de Partij van de Atv
beid. 18.30 (S) Klink Klaar zon
der nonsens. 19.30 (S) Licht orkest
met zangsollsten. 20.00 Nws. 20.06
(S) Dansorkest met zangsollsten,
20.35 (S> Internationale volksliedjes,
21.00 (S) Dansorkest met zangsolls
ten. 21.45 (S) Koloriet: een veelkleu
rig muziekprogramma. 22.30 (S) Alt-
viool en plnno: moderne mi
22.55 Mededelingen. 23.00 Nws.
Actualiteiten. 23.20 (S) Radio Jazi
Magazine. 23.55-24.00 Nws.
IS EL 324 m. (Nederlands)
8.00 Nws. 18.05 Voor de soldat
18.15 Lekenmoraal en filosofie.
IS.45 Sport. IS.55 Taalwenkcn. 18.57
Lichte muziek. 19.00 Nws. Act. en
lichte muziek. 19.40 Keurig Engels.
MORGEN
uzlek (gr). 7.3'
Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium II
klassieke muziek (gr). S.10 Te
(gr). 10,00 Zondugslled bij de
schoolradio. 10.01 Schoolradio. 10.30
Nws. 10.33 (S) Voor do zieken. 11.0a
Geestelijke liederen met toelichting.
11.30 Hier en Nu. 11.32 (S) Popula
re klassieke muziek. 11.55 Mededt
11 n gen12.00 Los-Vast: gevarieerd,
programma. (12.10-12.15 Kunst-
Vliegwerk: 12.20 Mededelingen t.b
Innd- en tuinbouw: 12.30 Nws: 12.41-
12.60 Hier en Nu. 13.00-13.03 Do tafel
van Drlct. 13.30 ringen met Cecilia:
volksmuziek. 13.45 Bulten de taai-
grens: vertaalde gedlchter
la. 14.05 Schoolradio. T n'
sleke Kamermuziek (o.
reformeerde middag diet
Nws. 15.33 fS) Vocaal ensemble mei
solisten. 16.00 (S) jeugdland. 17.«
(S) Popmuziek. 17.30 Nws. 17.3.
Hier en Nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nw
(S) Dag r.„. -
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
<S) Dag met een plnatje (vervo
om 8.30-8.33 De Groenteman)
Morgenwijding. 9.00 Toppers
toen (gr.) 9.35 Waterstanden.
Schoolradio. 10.00 Voor do kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair
vorzockplatenprogramma. (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Rondon 12: Pro;
gramma voor de vrouw- (11.55
Beursberichten.) 12.30 Sportrevue.
13.00 Nws. 13.11 Radio journaal.
HILVERSUM 111
900
Nws. 9.03 Take nine. 10.00 Nws.
10.03 Robbie Dale on Radio. E.O.:
11.00 Nws. 11.03 GoapeUound: pro-
grnmmn voor Jonge mensen. KRO:
12.00 Nws. 12.03 KRO-n p-drle: Van
twaalf tot twee; pauzeprogramma
(13.00 Nws. 13.03 Raden maar.)
14.00 Nws. 14.03-18.00 KRO-op-drle:
d 1 scjockey8»»how, (16 00 16.00 -
17.00 Nws.).