Documentaire Rudolf Hess KITTY KNAPPERT r TERUGBLIK Hou het scherm in 't oog LEIDSE COURANT MAANDAG 20 MAART 19] TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I blije vrouw zonder complicaties Het regisseren van televisie-programma's is een vak apart, dat meestal wordt beoefend door artistiek wat eigenzinnige heren, die een zekere autoriteit niet vreemd is. Het is een fascinerend beroep dat degene die het uitvoert volledig in beslag neemt. Een vrouw die dit werk doet moet dan ook bijzonder veel kwaliteiten bezitten op allerlei gebied om het hoofd boven water te kunnen houden. Van haar wordt verwacht dat zij iets van de techniek afweet, dat ze kan organiseren en improviseren, dat ze regelmatig met bruikbare en originele ideeën op tafel komt, dat ze leiding geeft, en daarbij ,r xent en vliegt van het ene hoekje van ons land naar het andere om met de mensen die nodig zijn voor de programma's te overleggen en te praten. Kitty Knappert ofwel mevrouw Brouwer blijkt dit allemaal te preste ren. Ze is geboren voor de regie. Al was dat in 1930 toen ze het eerste levenslicht aanschouwde waarschijnlijk nog niet duidelijk om dat het medium tv toen nog niet bestond. Nu al bijna tien jaar verzorgt Kitty de amusementsprogramma's van de NCRV. Het begon met „Sweet Sixteen". „Capriolen" en „Marinade" en op het ogenblik heeft mevrouw Brouwer het razend druk met „Eenmaal ander maal" en „Haal het doek maar op". Een vluchtige blik op het dagrooster van een van Nederlands eerste vrouwelijk regisseurs geeft je een hopeloos maar ook een bewonde rend gevoel. Zoiets van hoe kan iemand dit programma in vredes naam op één .dag afwerken. Voor Kitty Knappert schijnt het wer ken. letterlijk, van 's morgens vroeg tot 's avond laat geen moei lijkheden op te leveren. Ze heeft om half negen in Den Haag met Haya van Someren-Downer en Dick de Zeeuw een repetitie die be staat uit een fragment uit het Hemelbed voor „Eenmaal ander maal", spoedt zich om half twaalf naar het perscentrum Nieuws poort voor het interview, rent om half één naar haar auto om in Utrecht met FC Utrecht en het Oebelekoor een dansje\en een liedje dn te studeren en brengt 's avonds bezoeken aan jeugdige muzikan ten die een kansje willen wagen in het programma „Haal het doek maar op". Dan naar huis in Hilversum, om diep, in de nacht rustig in een stoel ideeën uit te broeien. De volgende dag begint het leven al om zes uur. Het gezin Brouwer schaart zich rond het ontbijt voor een dagelijkse reünie. „Dat ont bijt tijdens het ochtendgloren heeft in ons gezin, man plus twee kin deren, een belangrijke functie" zegt Kitty Knappert. „Het is een van de weindge uren buiten de weekends dat we samen zijn. We be spreken onze problemen en de plannen voor de komende dag". Na dit ene gezellige uurtje stapt Kitty weer in haar automobiel om in den lande haar werk te verrichten. „Ik heb niet het idee dat mijn kroost lijdt onder mijn afwezigfried", zegt Kitty, alsof ze zich wil verontschuldigen. Ze weten niet beter. En door hun buitennissige op voeding veelal door dienstmeisjes zijn ze enorm zelfstandig gewor den. Ze regelen het allemaal wel, dat is geen enkele probleem. Kitty Knappert bruist ondanks haar 42 lentes en het druk bezette le ven nog volop van levenslust. Ze ziet er verzorgd uit en lacht veel. Kitty Knappert rent en vliegt van het ene hoekje „Ik ben door mijn jeugd en daarmee samengaand mijn opleiding hard geworden", vertelt ze. „Niet geestelijk maar fysiek. Ik kan dit allemaal doen door een strenge balletschool die geen pardon kende. Kitty begon haar loopbaan ais artieste. Ze maakte jarengeleden haar debuut als danseresje in het Haagse Di- ligentia. Ik heb voor een carrière op balletgebied gevochten maar tevergeefs. Je moet nu eenmaal bij de top horen of stoppen. Ik heb geen figuur voor ballet dus kapte ik enmee. Ik besloot operette te gaan doen. Maar ook dat was rriet een van mijn meest geslaagde ideeën. Ik heb een verschrikkelijk harde stem waarmee je boven al les uit kan schreeuwen. Ik kon alle orkesten de baas, werkelijk. Maar het was niet mooi en zuiver. Na deze periode heb ik drama tisch toneel bij Cor Ruys en cabaret gedaan bij Benny Vreden. Dat was erg aardig. Iedereen heeft van die bevliegingen in zijn leven, maar het was toch niet wat ik eigenlijk zocht. Uiteindelijk kwam ik bij de Sleeswijk-revue terecht, maar toen, ik was een jaar of dertig, wilde rk een kind, zodat dat feest van korte duur was. Na m'n eerste kind Carline, kwam Fred Benavente bij me voor de choreografie van een van zijn programma's. En hoewel ik me heilig had voorgenomen niet meer te gaan werken zwichtte ik. De stap naar de regie was toen niet ver meer. Ik geloof dat het na de ge boorte van mijn tweede kind was dat ik me volledig liet inkapselen bij het tv-wezen. En ik heb er nog altijd geen spijt van. In het be gin miste ik het applaus en tegenwoordig heb ik het zo druk dat ik zelfs geen tijd meer heb om te lachen. Wat ik een zeer ernstige zaak vind. Ten eerste ben ik tijdens opnames erg gespannen. Ik lig in mijn bed nog te dubben of ik het wel goed heb gedaan. En ten tweede weik je zo hard dat je geen eens de tijd hebt om de collega's te informe ren naar hun wel en wee. Alleen in de weekends thuis met man en kinders heb ik dolle pret. We hebben een prachthuis waar bijna niets instaat, zodat je je nooit kan stoten. Tijdens die weekeinden, die rk speciaal voor de kinderen vrij hou, dansen we en zingen we, kortom we halen de gekste dingen uit". Kitty Knappert is een blije vrouw zonder complicaties. „Ik heb niet veel wensen. Als ik oud en grijs ben wil ik lange reizen maken naar verre landen en vreemde mensen ontmoeten maar dat is nog zo ver weg. Op het ogenbJik profiteer ik er zelfs een beetje van dat ik een vrolijke regisseur ben. Morgen moet ik de heer Zwolsman overhalen om voor Wiliean Parel te spelen. Zoiets kan je toch maar het best opknappen met een lieve glimlach en een grote dosis vrou welijke charme en overtuigingskracht". Regisseur Walter van der Kamp was tevens de bewerker van het t.v.-spel „Bobo en Bobo", dat de AVRO zaterdag uitzond. Dat maakt het moeilijk om uit te maken tot hoever het aandeel van auteur Chiem van Houwe- ninge reikte. Die bedacht in ie der geval het verhaal en dat was hoogst origineel en bood een maximum aan dramatische mogelijkheden. Die kwamen er niet allemaal uit. O.m. omdat aan de vrouwelijke hoofdrol, gespeeld door Rosita Bloom, de eis werd gesteld om een volwaardig variété-artieste neer te zetten (wat ze deed) en tevens een moeilijke karakterrol te maken (wat minder goed overkwam). Daar stond, als gezegd, de origi naliteit van het verhaal tegen over, een hoofdrol van Cor van Rijn die opnieuw een verknipte man grandioos gestalte gaf, en veel sfeervol filmwerk in en buiten carré. Allerbeste element van de voorstel ling leverde Boltini-clown Jan van Oostendorp. Hij speelde zijn rol van gefrusteerde dwerg zo .naturel' dat je er haast koud van werd. Alles bij elkaar toch een boeiend kijk-uur! De Berend Boudewijn-kwis van de KRO blijven we een moeizame ,zit' vinden. Op de laatste ronde na dan, want dan valt onze kij- kersmond even open van verba zing ais die van de laagstge- plaatste finalisten die hun geluk niet op kunnen met hun wonder lijke koopjes. „Een klein uur U" blijven we ver keerd geprogrammeerd vinden als het zondagavond een alter natief vormt voor wat de NOS te bieden heeft op het andere net. Het' onderwerp van giste ren, het kind en de dood, werd goed aangepakt, maar het bleef een morbide onderwerp. Eigfen- lijk alleen presentabel als de andere zender iets luchtigs te bieden heeft. De enige lucht' bij de NOS was Dubbeldekkers gisteren. Een on bezorgde zondagavond was er derhalve niet bij. Wat kijkers ervan denken? Telefonische reacties kwamen er, op één na, alleen van vrouwen. De man nen, en de gezinnen waar man nen het voor het zeggen hebben, keken naar Studio Sport II ken nelijk.... Gistermiddag kregen we alle lied jes van het Eurovisie Songfesti val van a.s. zaterdag. De uit zending van a.s. zaterdag werd er behoorlijk door gedevalueerd, vonden we. Gehoord en gezien de achttien bijdragen achten we de Nederlandse inzending zon der meer tot de kanshebbers.... Kort over ,Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, me neer?', de KRO'se opvolger van Oebele. Leuk, maar niet zo leuk als Oebele. Volwassenen hebben er een te groot aandeel.... POND LICHTER 10 DAGEN slank met de maaltijd in één koekje IN DE SMAKEN VANILLE CHOCOLADE maaltijden 3,65 Rudolf Hess, eens de plaatsvervanger van Adolf Hitler als Ftihrer aller Germanen, boet nog altijd voor zijn oorlogs misdaden. Hij is de laatste overgeblevene van de Nazi- oorlogsmisdadigers, die hun straf hebben uitgezeten in de Berlijnse Spandau-gevangenis. Hess is daar nog altijd opgesloten en in totaal heeft hij er nu 31 jaar opzitten, de periode doorgebracht in de Britse gevangenissen inbegre pen. Aan de raadselachtige figuur van deze slaafse volger van Adolf Hitler heeft de B.B.C. een documentaire ge wijd, die vanavond op bet scherm komt. Rudolf Hess leerde Hitier kennen in 1921. Hij deed mee aan de Putsch van 1923, die bedoeld was om Hitier aan de macht te brengen, maar die op een vol slagen mislukking uitliep. Sa men met Hitier ging hij hier voor de gevangenis in en daar werkte hij het boek uit, dat Hit- Ier hem dicteerde: „Mein Kampf", dat later de bijbel van het nationaal-socialisme zou worden. Toen de Nazi's in 1933 aan de macht kwamen, werd Hess door Hitier benoemd tot zijn plaatsvervanger. Hij ver vulde een belangrijke plaats in de partij, maar hij trad toch niet zo op de voorgrond als een Hirmmler, Göring of Goebbels. Zijn naam werd eigenlijk voor het eerst pas goed voorpagina nieuws, toen hij op 10 mei 1941 alleen in een onbewapende Mes- serschmitt 110 klom e nrraar En geland vloog. Zelf verklaarde Hess <iait hij kwam als vrede stichter en dat hij met de Britse regering wilde overleggen hoe er een einde aan de oorlog kon worden gemaakt. Zijn verhaal werd echter zeer sceptisch ont vangen en Rudolf Hess ver dween achter de tralies van de gevangenis. Ned. II 21.10 uur Graaf Monte Christo De KRO is toe aan de laatste af levering van de televisie-musi cal De graaf van Monte Cristo, door Nico van Aemstel bewerkt naar het gelijknamige boek van Alexandre Dumas. De vroegere stuurman Edimond Dantes, che door een aantal vijanden in de gevangenis werd geholpen, daaruit wist te ontvluchten en als Graaf van Monte Cristo in Parijs furore maalkte, heeft zich inmiddels op een aantal van zijn vroegere vijanden weten te wreken. Zijn aandacht concen treert zich nu op de twee over gebleven figuren: de öfficier van Justitie De Villefort en ba^ ran Dangiars, die vroeger boek houder op zijn schip was. Ook deze twee ontkomen niet aan de gevolgen van hun wandaden, waarna de graaf, bevrijd van alles wat hem aan het verleden bindt, tenslotte een nieuwe toe komst voor zichzelf kan gaan opbouwen. Ned. I 19.05 uur. Reis door Tanzania Om een bredere kijkersschare te interesseren voor ontwikkelin gen in jonge landen zijn Aad v.d. Heuvel en Piet Kaart naar Tanzania gereisd. Zij vervaar digden daar een reisreportage, waarin niet alleen de politieke, sociale en economische situatie wordt belicht, maar ook de aan trekkelijke kanten van dit land en dit volk worden getoond. Valt dit experiment goed uit, dan overweegt de KRO meer van dergelijke reisreportages te maken. Ned. I 20.21 uur. Heinz Rühmann Voeg een aantal mensen van zeer uiteenlopende aard bij elkaar in een beperkte ruimte, laat er gens gevaar dreigen, peil hun reacties en je hebt een filmsce nario. Volgens deze ijzersterke formule werden al vele succes voile films gemaakt met een rolbezetting van louter sterren, zoals Grand hotel in de dertiger jaren en bijvoorbeeld nog on langs Airport. Soms echter klikt de formule niet, worden de di verse figuren te sterk gechar geerd en staan ze voor de toe schouwer te ver van de werke lijkheid af om nog in de hele si tuatie te geloven. Dat was het geval met Stanley Kramer's „Ship of fools" uit 1965, geba seerd op een roman van Kathe- mine Anne Porter, Een Duitse oceaanreus vaart in 1933 van Mexico naar Bremen. Aan boord een zeer gemêleerd gezel schap dat al dan niet weet wat hen in het nog jonge Nazi-Duits- Land te wachten staat. Geduren- AVRO 19.05 uur: Toppop 19.30 uur: Avroskoop 20 00 uur: Journaa! 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Rudolf Hess (docu mentaire) 22.00 uur: Televizier-magazine 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Teleac kleur NEDERLAND II NOS 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal KRO 19.05 uur: De graaf van Monte Cristo 20.21 uur: 3000 km. door Tanza nia (reportage) 21.10 uur: Heinz Rühmann in df film Het Narrenschip 23.10 uur: Journaal 23.15 uur: Teleac MORGEN NEDERLAND I NOS 10.45 uur: 18.45 uur: 18.55 uur: NCRV 19.05 uur: 19.28 uur: 20.00 uur: 20.21 uur: 21.45 uur: 22.25 uur: Schooltelevisie Fabeltjeskrant Journaal Dier en vriend De jonkvrouw van Avignon Journaa! Met liedjes het land is Hier en Nu Emmeloords Chr. Mannenkoor Journaal Weekoverzicht Teleac NEDERLAND II Volgende patiënt Tik tak tor Journaal Kom maar binnen Achter het nieuws Jeugdprostitutie Journaal Den Haag vandaag Teleac RADIO HEDEN Rudolf Hess als oorlogsmisdadiger i de de reis worden de verschillen en de rassendiscriminatie al duidelijk. Kramer is echter in de clichés van 'dit genre blij ven steken en zelfs een van alle kanten van de wereld bijeenge- grabbelde sterrenploeg kan dat niet camoufleren. Heinz Rüh mann om wie het eigenlijk alle maal begonnen zou moeten zijn het is tenslotte zijn serie speelt een verdraagzame joodse koopman, maar de Frangaise Simone Signoret heeft als Spaanse gravin een grotere rol. De Oostenrijker Oskar Werner is een begrijpende scheepsarts, de Britse Vivian Leigh een ver lepte vrouw. De Amerikaanse spelersbijdrage in dit zeer inter nationaal getinte produkt wordt verzorgd door José Ferrer, Lee Marvin en George Segal. Mis schien, dat dit bonte palet van menselijke frustraties het onder de titel „Het narrenschip" wel zal doen in de huiskamer, des tijds als „Ship of fools" in de bioscoop was de belangstelling ondanks de rolbezetting matig. Ned. I 21.10 uur. Toppop ersierder Tony Curtis nog op zoek Versierder Roger Moore heeft het voor elkaar Simone Signoret in belangrijke rol in film van Heinz Rühmann Vanavond driemaal goud voor The Middle of the Road. Het ge zelschap komt zelf naar de stu dio om de Gouden Molen in ont vangst te nemen. Nadien geven zij ook zelf nog wat zang en muziek weg. Ned. II 19.05 uur. De versierders A.V.R.O.'s „eigen" Roger Moore en Tony Curtis, wellicht nog be ter bekend onder de naam van De Versierders, rijn hoogstper soonlijk present in de 22ste afle vering van de Avroscoop van avond. Simon van Coilem heeft in en om de Pinewoodstudro's in Engeland vraaggesprekken ge voerd met de beide acteurs, die daar opnamen maakten voor een nieuwe aflevering. Uiter aard wordt in Avroskoop ook getoond, met welke film de he ren bezig zijn en vooral hoe zij dat doen. Ned; II 19.30 uur Peyton Place Er zit een verloving in de lucht tussen Peyton en Adrienne, maar intussen komen er ook nog nieuwe schokkende feiten aan het licht. Ned. II 20.21 uur. 18.19 Uitzending partij voor Vrijheid en Demokratie NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Toelich ting bij het nieuws. (S) Bandstand: Kapel van de Koninklijke Lucl macht. E.O.: 19.00 Wij hebben e woord voor de wereld: muziek, 19.08 Reformatie en Reveil"; 19 201# V Vragenbeantwoording; 19.40 Bijbel studie. NCRV: 20 00 Bij de «ijd: Van Jongelingsvereniging tot Jesus People, klankbeeld. 20.20 (S) Oude wijn, muziek van grijze meesters, muzikaal klankbeeld. 21.3S (S) Reis MORGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2