Nieuwe Komedie brengt Dag stoel als toneel op tv Na gevangenis nog geen goed mens Gedichten van Paul van Ostaijen Hou het scherm in 't oog Piste jubileert TERUGBLIK LEIDSE COURANT VRIJDAG 10 MAART 1972 Morgenavond presenteert de NCRV op tv een opmerkelijk pro gramma, met name Dag stoel naast de tafel, een in toneel vorm gestoken reeks gedichten van Paul van Ostaijen. De Haagse Nieuwe Komedie heeft hiervan een kleine 200 voorstel lingen gegeven en er niet minder dan drie prijzen mee gewon nen, t.w. de Albert van Dalsumprijs van Amsterdam, de prijs van de beste voorstelling in 1970 van België en verleden jaar een bijzondere Jan Campertprijs, eerbewijs vooral voor regis seur Cor Stedelinck, die in zijn mise en scène een nieuwe di mensie verleende aan het muzikaal plastisch literair oeuvre van de Vlaamse expressionistische dichter Paul van Ostaijen. De titel van dit stuk is ont leend aan het gedicht: Mare groet 's morgens de dingen, waarbij hij de stoel naast de tafel niet vergeet. "Typerend voor Van Ostaijen is dat het gewone, het alledaagse hem zeer aansprak en dat hij om dit weer te geven eigen woorden en vormen vond. Hij werd in 1896 in Antwer pen geboren en publiceerde op zijn 20e jaar zfijn eerste dichtbundel. Tijdens een ver blijf in Duitsland raakte hij onder de indruk van het ex pressionisme. Dit werd bepa lend voor zijn stijl van wer ken. Hij wordt beschouwd als de eerste schrijver van concrete poëzie. Voor hem was een gedicht meer dan een reeks regels op papier. Het heeft een inhoud, maar kan ook vorm worden of zich tot klank verdichten. Hij maakte zijn gedichten gra fisch zichtbaar. In zijn klank reikte hij naar de sfeer van muziek. Hij werd slechts 32 jaar en had toen een niet groot, maar wel onvergete lijk oeuvre bijeengeschreven. Nieuwe Komedie-regisseur Cor Stedelinck, van origine een Vlaming, heeft als toneelman altijd een bijzondere affini teit met dit werk ervaren. De opvatting van waaruit hij de gedichten van van Os taijen op 't toneel heeft gevi sualiseerd heeft lang moeten evolueren. Dag stoel naast de tafel wordt door de Nieu we Komedianten niet zomaar gedeclameerd, maar bewo gen en bewegend geplaatst in de tijd waarin het ont stond. de tijd tussen de beide wereldoorlogen met de music hall, het vartiété, polonaises, charleston, modern times, Jugendstil, de nawee van de oorlog en de onbewuste angst voor de nieuwe. Dansopleiding Cor Stedelinck heeft een dans opleiding en na zijn ov«r- stap naar het toneel is hij blijven zoeken naar moge lijkheden om met de vormen van het theater Innerlijke emoties tot uitdrukking te brengen. Hij noemt zich geen regisseur, maar een metteur en scène en ver diepte zich in de vormen om de verzen van Paul van Os taijen te verbeelden. In een wisselwerking tussen gedicht en beweging wordt het ka rakter van deze voorstelling bepaald. Bij Van Ostaijen liggen de emoties voor het grijpen en waar theater voor Cor Stedelinck een kaleido- scoop moet zijn van alle ze ven kunsten Het hij geen middel onbenut om Dag stoel naast de tafel aan theatrale zeggingskracht te helpen. Cor Stedelinck studeert nog steeds op de samenhang tus sen taal en beweging. Wat hij poogt te realiseren is poë tisch theater, dat steunt op een vers, dat organisch ont staan is en in woord en rit me voortkomt uit de harte- klop van de emotie. Hij zoekt op het toneel de ero tiek, niet de enge erotiek die leidt naar de seksualiteit, maar die van het totale li- chaamsgebrulk, het actief maken van alle zintuigen. Theater is meer dan werken met stem en gebaren; thea ter vergt een totale lichame lijkheid. De toneelspeler moet met zijn vingertoppen kunnen huilen. Hij heeft na Van Ostaijen plannen om ook dichters als Hanlo, Kemp, Marsman en Slauerhoff in een mlrse en scène te plaat- Deze ideeën van Cor Stede linck vindt men terug in Dag stoel naast de tafel. Soms is Paul van Ostaijen schrij nend. soms evocatief in zijn beeldende poëzie, soms ve derlicht in verstilde momen ten, maar altijd spreekt hij aan. Men kan niet aan hem voorbij. Zo kwam de voor stelling Dag stoel naast de tafel ook over in de zaal, vol filmische en dansante ele menten. Andere eisen Cor Stedelinck: „Ik heb deze voorstelling destijds gemaakt voor het Paviljoentheater, een lijstvoorstelllng dus, die vroeg om een frontale ml se en scène. De latere voorstel lingen in het HOT kwamen daardoor al minder goed tot hun recht. De tv stelde weer geheel andere eisen, zoals het dichterbij trekken door middel van de close up. Met NCRV-man Gerard Rekers is deze zaak zorgvuldig doorge nomen, maar we zijn er niet helemaal uitgekomen, al ben ik toch erg tevreden met hot uiteindelijke resultaat. Mijn mise en scène is sterk choreografisch. Hierin wordt de emotionaliteit van Van Fragment uit het gedicht over de Slngernaaimachien, ge speeld door v.l.n.r. Ria Rij- ninks, Henk Votel, Cor Stede linck en Niek Pancras. Ostaijens taal zichtbaar ge maakt. Deze spitst zich niet toe op één acteur, maar op de groep van acteurs en daar leent het medium van de tv zich m mindere mate voor. Dit stuk toneel zou ei genlijk opgenomen moeten worden als ballet. Bij ballet kun je de muziek later weer toevoegen. In Dag stoel valt de emotie van zegging en be weging samen. Beide zijn on losmakelijk, moeten op het zelfde moment ontstaan. Daarom krijgt de tv-kijker niet het gehele programma te zien. Verschillende frag menten leenden zioh technisch niet voor opname. Andere wel opgenomen gedeelten bleken kwalitatief en qua ka rakteristiek onder de maat. Wat ik in de zaalvoorstelling met licht en dia's heb ge daan heeft Genard Rekers evenwel voortreffelijk weten te evenaren met behulp van oplichtende filmische beel den. Zou je een dergelijk stuk toneel rechtstreeks voor de tv willen maken, dan moet je van een andere mise en scène uitgaan. Theater en tv werken beide met heel an dere middelen. Tot nu toe is dit onvoldoende onderkend, maar dit inzicht wordt lang zamerhand algemeen ge deeld. Klakkeloos overnemen van toneel door tv leidt tot schade voor beide. Tijdens de opnamen in de studio heb •ik nog 'scènes moeten veran deren. omdat er technisch en artistiek onzinnige dingen dreigden te gebeuren. Alle choreografische passen lagen vast en deze waren ontwor- Nochtans kan men het uitein delijke resultaat meer dan een compromis noemen. Wat op het scherm te zien zal zijn Is de echte Paul van Os taijen, in de geëigende vor men van het theater op de tv zichtbaar gemaakt voor een breed publiek. TON OLIEMULLER. Slaapliedje Slaap als een reus slaap als een roos slaap als een reus van een roos reuzeke rozeke zoetekoeksdozeke doo de deur dicht van de doos Ik slaap. Melopee Onder de maan schuift de lange rivier Over de lange rivier schuift moede de maan Onder de maan op de lange rivier schuift de kano naar zee Langs het hoogriet langs de laagwei schuift de kano naar zee schuift met de schuivende maan de kano naar zee Ze zijn ze gezellen naar zee de kano de maan en de man Waarom schuiven de maan en de man getweeën gedwee naar zee Yickey Leandros zal Luxemburg Songfestival in Edinburgh. vertegenwoordigen op het Eurovisie In de documentaire „Soms berouw en altjid spijt" komt een man van 24 jaar aan het woord, die al vier maal een gevangenis straf heeft uitgezeten wegens heling, oplichting en inbraak. „Soms berouw en altijd spijt" vertelt het verhaal van een ex- gevangene, van het waarom van zijn straf en de reacties daarop van de maatschappij en van hem zelf. Die maatschappij reageert overi gens bijna altijd negatief. Welis waar werd in 1970 van de bij de politie bekende misdaden slechts 41 pet opgelost, wat be tekent dat er meer „boeven" buiten de gevangenis rondlopen dan de 3000 die nu in gevaneg- nissen, huizen van bewaring en andere inrichtingen zitten, toch is de man die gezeten heeft, een getekende. De buurt accepteert hem vaak niet meer; zijn gezin heeft onder het stampei dat op vader is gedrukt, dikwijls ern- (Van onze radio- en tv-redactie) Je KRO-televisie zendt vanavond -voor de 75e maal het internatio nale variété-programma Piste uit, dat op 1 januari 1958 voor .de eerste maal op het scherm werd gebracht. Dit programma, dat voor Europa in televisie- verband uniek mag worden genoemd, werd de eerste maal geproduceerd in samenwerking 'met de BRT (Vlaamse televi sie). f&naf 12 april 1959. de datum •waarop de tweede aflevering •van Piste werd gebracht, is het programma in een tweemaande lijkse frekwentie uitgezonden tijdens het winterseizoen, d.w.z. «met per jaar zes uitzendingen. Sinds 9 september 1964 wordt Piste geproduceerd in samen werking met de omroepen van geheel België en geheel Zwitser land. Vanaf de eerste uitzending zijn steeds drie mensen bij Pis te betrokken gebleven: orkest leider Tony Voss, producer Jan Delfgauw en regisseur J"os van der Valk. Dagboek, de film die Johan van der Keuken maakte voor de VPRO, bleek zich zelfs in zwart-wit beter voor t.v. te le nen dan aanvankelijk kon wor den vermoed. We werden be paald gecharmeerd door de poë tische beelden die hij maakte. In een voortreffelijk ritme van telkens tegenstellingen laten zien tussen „over" en „onder ontwikkelde landen. Dat hij ook nog een „boodschap" had, hoogst on-filmisch geuit in tekst-projektie, namen we op de koop toe. Die teksten waren kreterig, te abrupt en te vrij blijvend. Johan v.d, Keuken mag dan geëngageerd zijn, hij kan die geëngageerdheid kenne lijk niet filmisch verbeelden Zijn filmisch dichterschap slaan we, na Dagboek, extra hoog aan. We prijzen de VPRO, om roep die hem in staat stelde om de film te maken. In die op dracht zat klaarblijkelijk een stuk ideologie dat In feite hele maal de mist in ging. Maar wat bedoeld was als Jobstijding werd in Van der Keukens handen ongewild een büjmakend plei dooi voor het geluk. Dichters dromen nu eenmaal zo Joop van Tijn sprak met drs. Den Uyl. Een goed gesprek. Den Uyl pleegt op het scherm over te komen als de starre dogmatikus die het altijd beter weet. Van Tijn konfronteerde hem met vroegere uitspraken die niet he lemaal kloppen met zijn huidige stellingname. Den Uyl raakte in dit gesprek iets kwijt van het apodlktische - het altijd beter wetende - dat hem soms zo onverteerbaar kan ma ken. Hij kwam er feilbaar, der- halve gewoon-mensclijk, in naar In de nieuwe IKOR-CVK-serie „Oordeel: vooroordeel .ve roordelen?" werd de positie van de Turkse gastarbeiders onder de loep genomen. Programma dat een beetje in het teken stond van onze „slechte manie- Er werden merkwaardigerwijs overigens alleen maar feiten aangedragen die aantoonden dat die Turken het hier erg goed hebben. Louter lieve werkge vers, voortreffeUjke sociale voorzieningen en schitterende onderwijsmogelijkheden. Volgende afleveringen zullen mis schien wat minder rooskleurig uitvallen, maar gezien het feit dat de hemel-op-aarde zelfs voor Nederlandse werknemers niet is weggelegd vonden we dit programma niet beschamend voor „onze manieren". Vg. stig te lijden vrouw en kinde ren worden nagewezen, uitge jouwd, met minachting behan deld. Het is door dit éxtra etiket van getekende dat een ex-gevangene krijgt opgeplakt, dat hij altijd spijt van zijn daden heeft. Maar het weerhoudt hem er niet van, eventueel een volgende misdaad te begaan. Afgestompt, verbit terd vaak door de reacties van de maatschappij, heeft een vol gende gevangenisstraf voor hem niets afschrikwekkends. Onge veer 1/3 deel van de bezetting van de gevangenissen en' derge lijke op dit moment wordt ge vormd door recidivisten Ned. II 20.21. Bonanza Met ingang van vanavond zendt de KRO-televisie eenmaal per veertien dagen weer de wes tern-serie „Bonanza" uit. In de eerste aflevering in dit sei zoen is Ben Cartwright ingeslo ten in eerj gerechtsgebouw, dat door een gasontploffing is inge stort. Vanwege de noodsituatie besluit Ben dan een van de ge vangenen, Bristol Toby, die be schuldigd is van moord, uit zijn cel te bevrijden, hetgeen tegen de zin is van de aan de buiten kant van het gebouw actieve The Cats redders, waaronder mijninge nieur Arch Tremayne. Pas later blijkt, dat de situatie heel wat ingewikkelder Is dan Ben Cartwright in zijn rechtlijnig heid had vermoed. Peter Sarpong Op de late avond onder de titel „Peter Sarpong, een zwarte bis schop" 'n gesprek met deze bis schop dat Frans Wijsen met TELEVISIE HEDEN hem had tijdens de een half jaar geleden gehouden Synode in Rome. Peter Sarpong, bis schop van Kumasi (Ghana) geeft in dit gesprek zijn mening over drie onderwerpen: het ra cisme, het celibaatsprobleem en de wijze, waarop aan de z.g. ontwikkelingslanden verstrekte fondsen dienen te worden be steed. Ned. I 22.30 uur. Een plaatje uit „De wind in de wilgen", morgenmiddag op tv v The Cats Regisseur John Schalfhout maakte een gefilmd portret van The cats onder de titel „The Cats Aglow". Al meer dan zeven jaar bestaat deze popgroep in dezelfde samenstelling Ar nold Mühren, Piet Veerman, Cees Veerman, Jaap Schilder en Theo Klauwer en dat is op zich al uniek. Voeg daar don nog het feit bij, dat deze Volen- dammers internationaal zeer hoge ogen gooien, dan is het wel duidelijk waarom van „The Cats" dit portret is gemaakt. Het internationale karakter wordt nog eens extra benadrukt door het feit, dat ook andere landen interesse hebben getoond voor deze productie. Met name Australië, Venezuela, Argentinië en Japan willen binnenkort het portret van de Volendammers aan hun kijkers voorzetten. Ned. II 19.05 uur. Hier Is Lucy Lucy heeft zich ongevraagd als assistente aangediend op het zeekasteel van oom Harry. Lucy en haar vriendin Vivan zijn belden niet ongevoelig voor de charmes van de kapitein. Zaterdag Ned. I 16.02 uur De wind In de wilgen Meneer Rat en meneer Mol gaan roeien. De heer Mol verstaat echter niet veel van deze kunst. Zaterdag, Ned. I 16.50 uur De koning is erg tevreden met zijn lijfwacht. Burgemeester Knorrepot denk hier anders Zat. Ned. I 17.20 uur. 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal KRO: 19.05 uur: Piste 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Brandpunt 21.10 uur: Bonanza 22.00 uur: Pianoconcerten Mozart 22.30 uur: Peter Sarpong, zwarte bisschop NEDERLAND II AVRO: 18.45 uur: 18.55 uur: 19.05 uur: 19.30 uur 20.00 uur 20.21 uur 21.10 uur: NOS: 22.20 uur: 22.50 uur: 22.55 uur: Fabeltjeskrant Journaal The Cats aglow Vlieg er niet in Journaal Perspectief Voor de vuist weg Uit de kunst Journaal Den Haag vandaag MORGEN NEDERLAND I 10.00 uur: VARA: 16.00 uur: 16.02 uur: 16.50 uur: 17.05 uur: 17.20 uur: 17.30 uur: 18.43 uur: 19.03 uur: 20.00 uur: 20.21 uur: 22.10 uur: 22.35 uur: NOS: 23.25 uur: 23.30 uur: Teleac Journaal Hier Is Lucy De wind in de wilgen Zes kinderen op een kotter Hoedjesstad Teleac Fabeltjeskrant Coronationstreet Journaal Een van de acht Achter het nieuws Mannix Journaal Indoor concours Hippique Brabant NEDERLAND II 20.00 uur: NCRV: 20.21 uur: 1 21.10 uur: 1 21.40 uur: Fabeltjeskrant Journaal Met orgel en trompet Roept uit aan alle stranden Journaal Hier en nu In kleinere bezetting Dag stoel naast de tafel (toneel) Het woord Journaal RADIO HEDEN VARA: 21.00 (S) Radio Fllharm'o- nisch Orkest mot solist: klassieke en modorne muziek. 23.30 (S) Hoe later op de avond: licht muziekpro gramma. 22.65 Mededelingen. 23.00 23.10 Act. 23.30 Muziek MORGEN thuis..: verzoekprogramma voor do militairen (10.30-10.32 Nws.). 11.58 Mededelingen. 12.00 12.30 Nws) 14.00 (S) Steiger B. Ra dio show (15.30-15.22 en 17.30-17.33 Nws.; 17.32-17.50 Akt). niLVERSI'M II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20(S1 Z.O.: gevarieerd programma, met om 7.33 Van de voorpagina: 7.54 VPRO: deze dn*: 8.00 Nws.8.11-8.23 Act; 9-35 Water- standen en om 10,08 Voor nu an la ter. 10.30 (S) Zaterdag Informatie: muziek en lntormatloshow met van 11,00-11 02 Nws. 13 00 Nws. 13.11 Ac tualiteiten 13.23 VARA-Varla 13.» (S> dit U het begin..: Jongerenpro gramma. 14.35 PlusHIRO-Radlo Magazine. NOS: 1805 De komende week In het Nederlandse muziekle ven. 15.30 Frans-Duits- Engels: een luisterprogramma (18.00-16.03 Nws.), 16.15 (S> NOS-Jazz 16.45 Inzet: een programma over amateuristische muziekbeoefening. 17.15 Ontevreden heid overwinnen, een programma van de Christian Science. 17.30 Re- 13.00 Nws. 13.03 Weekend-act, 13.W Buitenlands persoverzicht- 13 00 Nws, weerbericht en toneelagenda. 13.20 Gevarieerd programma. (14 00 en 13.00 Nws.) 1C.00 Hoorspel. 16.24 Licht gevarieerd muziekprogramma- 17.00 Nws en mededelingen. 17.10 Nieuwe grammofoonplaten. 17.60 Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2