Jean Gabin als sombere Pépé le Moko Geen andere selectie voor songfestival Cabaret Lurelei met bevolkingsexplosie in Haagse Diligentia i Wilma Driessen neemt aanbieding in Duitsland aan Hot Dog-serie stopt bij gebrek succes TERUGBLIK Hou het scherm in 't oog - PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 7 MAART 1972 Steeds meer artiesten, zowel van het populaire als het klassieke genre, ruilen de huiselijke haard voor een onderkomen in het buitenland. Daar bouwen ze de carrière die ze in Hol lands begonnen zijn verder uit. Sinds de on dergang, zes jaar geleden, van de Nederland se Opera trekt het klassiek-zangtalent naar andere landen, waar ze meestal met vlag en wimpel worden binnengehaald. Deze „gastar beiders" brengen immers alleen maar geld in de kas. Nederland heeft al voor de dure oplei ding gezorgd. De fout ligt mijn inziens bij de zakelijke leiders. Ze zien de ope- als een middel om geld te De sopraan Wilma D.riesen (31 j "jaar), bij het grote publiek be- - 'kend van haar vele tv-optredens ÜU 6„. J is de zoveelste van de lange rij. verdienen. Ze denken eerst J Eind juni vertrekt ze naar de subsidie, dan aan hun ver- 1 Pforzheim (Schwarzwald). De diensten en een hele tijd later zangeres heeft hier een benoe- ook nog aan de artistieke kwali- 1 ming aanvaard als eerste colo- teit van wat er gebracht wordt. ratuur-sopraan in het Stadtthea- ter. Ze zal daar het komende Hct maakt me werkelijk woedend i seizoen vijf a zes nieuwe pro- ^eze heren voor de concer- I dukties zingern. extraatje, mindere bui- j In haar gezellige flatje te Voor- burg vertelt Wiima de achter- i gronden van haar vetrek. Het j doet haar een beetje pijn ons land, met name de Haagse dre- i ven te verlaten. De aanbiedin- j gen uit het buitenland en de zeer geringe perspectieven in ons land hebben haar echter tot j dit besluit gedwongen tenlandse zangers en zangeres sen uitnodigen. Terwijl het ta lent van eigen bodem zit te springen om werk in hun eigen land. Is het dan te veroordelen dat ze weg trekken? In Neder land heeft men een nog ai vreemd minderwaardigheids complex. Pas als je in het bui tenland naam hebt gemaakt vinden ze dat je klasse hebt". Talent „Ik vind het jammer", vertelt Ne- MafCO deriands eerste coloratuur-so- Wilma Driessen heeft altijd kei hard voor haar succes moeten vechten. Een carrière die m ons land is opgebouwd en waarvan Wilma het hoogtepunt tussen haar 35 en 40-ste jaar hoopt te bereiken. Op jeugdige leeftijd werd de geboren en getogen Haagse, die een bereik heeft tot A dat wil zeggen twee tonen ho ger dan de al erg moeilijke F die Mozart in Koningin van de nacht voorschreef beschouwd als een wonderkind. Dank rij haar verstandige ouders die dochterlief naar het Koninklijk conservatorium stuurden werd dit niet uitgebuit. praan, „dat de Nederlandse Opera, die onlangs weer tot le ven kwam, zoveel talent zomaar laat gaan. Neem mezelf. Pas toen het bekend werd ik dat ik de knoop had doorgehakt en voorgoed zou vertrekken heeft men me benaderd. MaSr nu is het te laat. Mijn besluit is geno men, wat ze me ook aanbieden. Het is toch te gek om los te lo pen dat ons land gedurende zes jaar niet èèn operagezelschap heeft gehad. In Duitsland heb ben ze er 72, en zelfs een klein land als België telt drie ensem bles. Het is een afgang voor de Wilma Driessen: lk ben genoodzaakt naar Duitsland te vertrekken Nederlandse hedendaagse cul- „Misschien heb ik meer geluk ge* I tuur. De schuld ligt volgens mij niet bij het publiek. Hun belang stelling is groot genoeg om de zalen te vullen. Er zijn massa's mensen die naar het buitenland gaar om goede voorstellingen met Nederlandse arbi'esten te be- ,i zoeken. Het bewijs is de grote kijkdichtheid van de operette- programma's op de televisie. had dan anderen", voert Wilma aan. „Ik heb bijv. na mijn examen, tien jaar geleden, nooit gebrek aan aanbiedingen gehad. Toch moet je veel voor je suc ces opofferen. Mijn zoontje Marco van zes ziet zijn moeder om de andere week. Hij wordt voornamelijk door de beide grootmoeders opgevoed. Bij mijn besluit om weg te gaan heeft zijn toekomst een grote rol gespeeld. Hij kom bij mij in Pforzheim wonen en gaat daar op school. Gelukkig is hij een erg pienter jochie. Mijn man blijft zielig in Voorburg achter. Alhoewel zo beklagenswaardig is hij ook weer niet. We zullen elkaar nu meer zien dan ooit het geval is geweest, want tot nu toe was hij of ik altijd op reis. Voor Marco is het belang rijk dat hij me nu iedere dag ziet. Stel je de luxe eens voor. na je werk gezellig thuis te ko men en samen met je op groeiende zoon te dineren". Wilma Driessen is een levendige, spontane vrouw, die een interes sante filosofie, over het leveD heeft. „Ik vind veel oplossingen voor mijn problemen in de mu ziek", vertelt ze. ,,Ik kan er mijn vreugde en mijn verdriet in kwijt. Mijn wezen ligt in wat ik zing. Ik beschouw het als een eer de prachtige scheppingen van bijvoorbeeld Verdi op het publiek te moeten overdragen. Dat geeft me een grote voldoe ning". Wilma hangt geen bepaalde gods dienst aan, maar gelooft wel in een God. „Ik ga uit van een schepper die o.a. de muziek ge maakt heeft", zegt ze. „Deze schepper heeft ook de mooie stemmen geschapen. Deze twee element-en tezamen laten het pu bliek dat weer andere kwalitei ten heeft genieten. Wilma is voordat ze ons land ver laat nog tweemaal op het scherm te zien. Vanavond in „Eenmaal, andermaal en eind april in een eigen half uur du rende show. In het programma dat vanavond wordt uitgezonden zullen we de coloratuur-sopraan heel anders zien dan we gewend zijn. Ze geeft namelijk een niet mis te verstane combinatie van zingen en schermen weg. Wilma heeft hiervoor vier weken geoe fend. De training was zo zwaar dat ze na de opname alleen maar kon strompelen. De twee de show, waarvoor veel belang stelling in het buitenland is, be tekent een afscheid van het Ne derlandse publiek. ROELFIEN SANT DEN HAAG Minister Engels (CRM) heeft geen mogelijkhe den om te komen tot een „meer bevrerdigende en democrati sche wijze van selectie" van de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival. Hij zegt dit in antwoord op vragen van het AR-Tweede Kamerlid Vermaat. Het Kamerlid bepleit te „een democratische wijze" van selectie. De organisatie van het festival en de regeling van de selectie staan geheel ter beoordeling van de omroepinstellingen. Het Eurovisiesongfestival is een activiteit van de omroep, ver klaart de minister. TELEVISIE HEDEN NEDERLAND (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De kinderserie Hot Dog, een Amerikaans produkt, zaterdagmiddag op de AVRO-tv, heeft In Amerika niet het succes gekregen wat men ervan hoopte. Reden waarom besloten is de serie te stoppen. Voor de AVRO is hiermee geen man over boord. Men heeft voldoende afleveringen in huis om dit lopende winterseizoen ermee te kunnen vullen, d.w.z. tot eind mei. Voor de komende zomer en de erop vol gende winter ziet de AVRO wel weer. 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal NCRV 19.05 uur Dier en vriend 19.28 uur De jonkvrouw van Avignon 20.00 uur Journaal 20.21 uur Eenmaal, andermaal 21.45 uur Hier en nu 22.25 uur Emmeloord Chr. Man nenkoor i 22-35 uur Stichting Socutera 22.50 uur Journaal 22.55 uur Informatie school-tv 22.58 uur Teleac NEDERLAND II VARA 18.45 uur 18.55 uur 19.05 uur 19.3C uur 20.00 uur 20.21 uur 20.45 uur 22.15 uur 22.20 uur 23.00 uur 23.05 uur 23-10 uur Fabeltjeskrant Journaal Volgende patiënt Tik, tak, tor Journaal Kom maar binnen Pépé le Moko Simon Carmiggelt Achter het nieuws Journaal Den Haag vandaag Teleac MORGEN NEDERLAND I Gamma, de wetenschappelijke ru briek van de KRO, leverde de tweede aflevering van Gehei men van de geest. Een fascine rende aflevering opnieuw, welis waar voor een belangrijk deel steunend op buitenlands mate riaal, maar met vooral in de vormgeving voldoende eigen in breng om van een voortreffelijk KRO-prestatie te kunnen spre ken. Die lof kunnen we niet opbrengen voor „De graaf van Monte Christo", serie waar toch heel wat uitvoerend (benevens een pover beetje creatief)) talent in is geïnvesteerd. Het resultaat blijft houterig. Misschien vooral omdat de makers niet echt ge loofden in de ijzersterke roman tiek van het verhaal. AVRO's Muziek is troef i s een programma dat bij critici niet goed pleegt te vallen. Een beet je ten onrechte, menen we. In de aflevering van gisteren kwam het amusementsgenre re delijk aan bod. Zo'n kegelkwis betekent voor ons niet het ein de, maar we kunnen ons voor stellen dat er genoeg kijkers zijn die er plezier aan hebben. Bovendien: Pim Jacobs heeft een „zachte" presentatie die het erg goed doet en er zit een orkest (leider: Rogier van Otterloo) in dat doodgewoon erg goed is. AVRO's Televizier was aar zwakke kant. Jaap van Meekren berichtte over een gruwelijk in cident dat in 1942 in Suriname moet hebben plaatsgevonden. Misschien is het een kwestie die dertig jaar later nader onder zoek verdient, maar we vonden het onzindelijk om het feit te re lateren met de kwestie va „drie van Breda". Omdat hun strafregister niets te maken heeft met een incident, maar met een als systeem toe gepaste misdaad. Elke vergelij king ging hier mank. De wijze waarmee Televizier de kwestie van „de drie" overbodig (na de voortreffelijke Brandpunt-uitzen ding van zaterdag j.I.) aanpakte vonden we hoogst onbevredi gend. Met de spekulaties over de moeilijkheden binnen het ka binet en vooral over de rol van de koningin. Achter het Nieuws is daar ook al op ingegaan. We vinden dit onpasselijk. De ko ning is in ons staatsrecht schendbaar. Constitutioneel ge geven dat ook in de publiciteits media geëerbiedigd moet wor den. Dat Achter het Nieuws constitutioneel zondigde valt te begrijpen. Dat Televizier dat deed vonden we onbegrijpelijk. Vg- Julien Duvivfer's „Pépé le Moko" uit 1937 bracht een ommekeer teweeg in de Franse filmindu strie en betekende voor hoofd rolspeler Jean Gabin een keer punt in zijn carrière. Van dat moment af was hij de onge kroonde keizer van de Franse „film noir", de magistraal ver filmde noodlotsdrama's, waarin Gabin steeds het bonkige slacht offer speelde. (Van onze showredactie) Na een periode van succesvol optreden in Amsterdam komt het cabaret Lurelei met zijn nieuwe programma naar Den Haag en wel van vrijdag 10 maart t.e.m. don derdag 6 april. Het program ma draagt de zeer lange en explosieve titel: Moeder, er komt een bevolkingsexplosie. Ja, kind, dat zal me een klap geven. „Het programma", zegt Eric Herfst, „doorbreekt geen ta boes aangezien die in de laatste jaren gelukkig reeds alle doorbroken zijn. Lurelei kan zich nu dus permitteren elk onderwerp aan te snij den, zonder iemand op zijn zere tenen te staan. De titel duidt aan dat het gaat over de moeilijkheden die samenhangen met de overbe volking. het milieubeheer, de vervuiling, enz. en dit alles op een absurde en humoristi sche manier. Hoofdpersoon is de familie Mensenkind, die op een ver- jaarspartijtje in aanraking komt met alle hedendaagse en toekomstige problemen en m de wonderlijkste situaties verzeilt. De 16 nummers van het programma zijn niet los van elkaar gezien, maar vol gen het een uit het ander en vormen samen een avondvul lend geheel. Gemikt wordt op een vorm van kabaret, waarbij de meer traditionele middelen als zang, dans, mu ziek en toneel ondersteund en versterkt worden door ge luidseffecten, projectie, chan- geerbare decors e.d. Het gehele programma is weer geschreven door Guus Vleu gel, muziek van Joop Stok- kermans. De medewerken den zijn Eric Herfst, Elsje de Wijn, Ronny Bierman, Marnix Kappers, Jack Horn en Riet Henius. De regie is van Johan Verdoner en Eric Herfst. Op de foto scène uit dit cabaret met in het midden Eric Herfst. Vooral Duvivier's collega Marcel Carné profiteerde van de met „Pépé" opgedane ervaring en maakte naam met een serie gave, maar zeer sombere films. De tweede wereldoorlog maakte een einde aan deze misantropi sche stroming in de Franse film. Na de Duitse capitulatie duurde het enige tijd eer men wear enigszins een eigen gericht vond door de „nouvelle vague", maar de periode 1937-1940 mag wel worden beschouwd als de glorietijd van de Franse filmin dustrie. „Pépé Ie Moko" duidelijk geïn spireerd door de Amerikaanse gangsterfilm verhaalt van een Parijse onderwereldfiguur, die met een hart vol heimwee naar net vertrouwde Parijs als balling leeft in de nauwe bochti ge straatjes van de Kasbah van Algiers. De politie-inspecteur Slimane ligt voortdurend op de loer om Pépé zodra hij buiten de beschermde omgeving van de Kasbah komt te arresteren. Dit gelukt hem tenslotte via de knappe Gaby, op wie de norse Pépé hopeloos verliefd wordt. Hoewel de film na 35 jaar wel enigszins verouderd zal aandoen werd deze versie van Duvivier artistiek toch nooit overtroffen. De Amerikaanse re-make van Pépé twee jaar later door John Cromwell met Charles Boyer en Hedy Lamarr in de hoofdrollen onder de titel „Al- giirs" bewees dit reeds. Nederland 2 - 20.45 uur. Dier en vriend Het programma „Dier en vriend" heeft twee onderwerpen. Eén van die onderwerpen is: Agres sie of liefde bij een dier? Aan de hand van een Engels filmpje bespreekt Han Rensenbrink dit voor de dierenwereld ui termate belangrijke onderwerp. Simon Carmiggelt leest voor uit eigen werk Kunnen dieren, zoals mensen dat kunnen, de impulsen van frustratie en agressie in juiste banen leiden? En speelt liefde bij de beheersing van die agres sie bij dieren een grote rol? Dr. Loren Eiseley zal trachten deze vragen te beantwoorden. Buiten dit onderwerp komen apen ter sprake. Jaarlijks worden name lijk duizenden apen Nederland binnengebracht, waarvan een belangrijk deel in particuliere handen terecht komt. met alle rampzalige gevolgen vandien. Ned. I 19.05 uur. De jonkvrouw van Avignon Koba zwerft door Frankrijk op zo^k naar de man op wie ze op het eerste gezicht verliefd is ge worden. Deze man Frangols is eenter naar Kürland gegaan om Koba te zoeken. Ned. I 19.28 uur. Eenmaal, andermaal De opbrengst van de veilingen in het programma „Eenmaal An dermaal heeft afgezien van de briefkaarten tot nu toe een bedrag van ruim 11.000,— opgeleverd voor het goede doel, „de lijst van honderd" namen die het Rode Kruis heeft opge geven). Vanavond ontvangt Ger- rit den Braber weer veel beken de Nederlanders die men in «en voor hen ongebruikelijke rol kan zien. Barend Barendse is aanwezig als lid van het Farce Maieure-team, dat verder be staat uit de bekende oudwielren ners Gerrit Schulte, Gerrit Voorling, Wim van Est en Daan de Groot. Verder kan men de zangeres Wilma Driessen zien in een zeer vermoeiende rol.z in een zeer vermoeiende rol, zij treedt namelijk op als scherm- André van der Louw aanwezig, ster. (Zie ook elders op deze pag.). Als bekend politicus is die samen met het duo „The Sissies evergreens uit de jaren dertig zal zingen. Hans Sleeu- wenhoek, René Eibersen en Niek Heizenberg, van de NCRV-aktualiteitenrubriek Hier •n Nu, en tv-omroepsters Diane van Hulst en Rieke van Epen zullen Bloempjes der vreugd (oude hekeldichten) ten gehore brengen. Ned. I 20.21 uur. Emmeloords mannenkoor Onlangs maakte de NCRV in de studio een opname met het Em meloords Christelijk mannen koor. In totaal werden onder leiding van Frits Bode en met Klaas J. Muider aan de piano. JEAN GABIN zes liederen opgenomen. De eer ste drie U bid ik aan, o macht der liefde, O God, die vol van liefde zijt en Onze Vader wor den vanavond uitgezonden. Ned. I 22.35 uur. Volgende patiënt Om na zijn ziekte weer op krach ten te komen gaat dokter Upton naar een herstellingsoord. Er zijn daar drie dingen taboe: Vlees, slordigheid en dokters. Ned. II 19.05 uur Kom maar binnen Na een ruzie met haar ouders loopt Lydia van huis weg. Er blijken echter nog meer lastige mensen te zijn. Ned. I 20.21 uur. Ten pleziere van de kinderen komt morgenmiddag weer de Club van 6>/£ bijeen. In Kijk zelf maar ziet men o.a. een fragment uit de film Yellow submarine van de Beatles. Ned. I, 17.00 uur. 11.35 uur School-tv KRO >17.00 uur De club van zes-en-een-half 17.20 uur Kijk zelf maar NOS >18.45 uur Fabeltjeskrant >18.55 uur Journaal 19.05 uur Van gewest tot gewest 19.50 uur Toeristische tips 20.00 uur: Boerenpartij 20.10 uur: Ajax—Arsenal (1) 21.05 uur: Journaal 21.10 uur: Ajax—Arsenal (2) 22.00 uur: Den Haag vandaag 22.05 uur: FeyenoordBenfica 23.40 uur: Journaal NEDERLAND II •18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal 19.05 uur Mik •20.00 uur Journaal •20.21 uur Paul Vlaanderen 21.10 uur De geschiedenis vi Russische film IKOR 22.10 uur Kenmerk •22.35 uur Journaal 22.40 uur Teleac RADIO HEDEN 18.00 (S) Licht ensemble met zangso- listen. Politieke Partijen; 18.19 Uit zending van de Nederlandse Midden stands Partij. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 18.60 Voorbe schouwing over komende KRO-pro- gramma's. 19.00 Musicerende dilet tanten: Fanfare-orkest, 19.30 Dood doet levenserie gesprekken over leven, dood en toekomst. 19.46 De zingende kerk: muziek ln de litur gie. 20.00 (S) Als daar muziek voor Is: Nederlandse muziek en Neder landse poëzie. 20.45 Waar maak Je Je druk over?; gesprekken. 21.00 Babel: culturele kroniek. 22.00 Klas sieke grammofoonmuzlek. 22.25 Overweging 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 Voer voor vogels: licht mu ziekprogramma. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 1S.00 Nieuws. 1-8.11—18.25 Radiojour naal. 19.00 (S) Jazz Spectrum: oude en moderne Jazz. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond: gevarieerd programma. (20.00—20.05 Nieuwst 22.00 Trefpunt: beschouwingen 23.55—24.00 Nieuw. MORGEN Nieuws: 7.41—8.00 Aktualitelten; 8.30 Nieuws: S.41—8.50 Aktualiteitenl. 10.00 Voor de vrouw. (10.30—10.33 Nieuws). 11.55 Mededelingen. KRO: s. NOS: 14.10 Van Ta-ta tot totale taal: een rubriek over het le ven in de taal. 14.20 (S> Aspekten van de kamermuziek: pianorecital: moderne muziek (opn 14.50 Meer over minder: De stem van de spre kende minderheid. <15.30-15.32 Nieuws). NCRV: 16.45 (S) Journaal io Nul, hoo RV-Vocaal en ...il-klassleke liederen. Overheids voorlichting: 17.20 A s. huurverho ging. Maurice Ackermans ln ge sprek met de heer W. Dam, hoofd afd. voorlichting van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening NCRV: 17.30 Nieuw». 17.32 Hier en Nu. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag woensdag!: muziek en Informatie. (7.337.38 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg). (Om pim. 8.35 Van alle markten thuis). 9.00 Radloweekblnd: gevarieerd programma, met om 9.15 Koning Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.45 Voor de kleu- rechtstreek.se uitzending, en te midden van mensen. 13.00 Nieuws. 13.11 Aetuolltelton. 13.25 (S) Llch*. ensemble met zangsolisten. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Speel ruimte. gevarieerd programma met actualiteiten en muziek. (1fi.00-lfi.02 Nieuws). 17.00 (S) Geef me de vijf: Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.0i Zet 'm op. (13 00 Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.03 Supercleam Drenm- maehlne. 15.00 Nieuws. 16.03 Licht platenprogramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal, 17.06—18.00 Postbus 700. BRUSSEL 324 m. Nederlands) 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS- berlchten. 12.08 Lichte muziek. 12.50 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en toneelagenda. 13.20 Licht muziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.30 Jcugdultzen- "•---■Ikoren. (15.04 iderpmgramma. beursberichten. 16.10 Ooeraconcert. 1700 Nieuws et mededelingen. 17.10 Lichte muziek. 17.50 Weegschaal. Lenny Kuhr in Den Haag DEN HAAG Vrijdag 10 maart in Kreade, Eekhoornrade 15 e Der Haag en zaterdag II maar In het IMCA-centrum, Seinpoststraal 120 te Scheveningen organiseert de stichting BZZToH-theater eei optreden van Lenny Kuhr 20.30 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2