Popcultuur voor Oost- Europa te revolutionair Schade door hard drugs [ikilra1 Q99 &1 JasonCheese endekaasbomopNedl SAPP0R072 Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 11 FEBRUARI 1972 Belgrado Milos, de discjockey in wat eens Praags meest modieuze discotheek was, keek neer op het gebeuren voor hem dat een gro teske parodie scheen op wat in het westen een vertrouwd beeld was. Gekleurde lampen flikkerden aan en uit, rook kringelde om hoog naar het lage plafond en maakte de atmosfeer haast ondoor schijnend; en jonge Tsjechen worstelden en kronkelden op het ge luid van donderende popmuziek. „Ik heb deze platen gekocht tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten", vertelde Milos boven het ge raas uit. „Ik verkocht al mijn bullen en inijn kleren in New York om het geld bijeen te krijgen. Maar het is een goede investering ge bleken. Vandaag aan de dag zijn oe op de zwarte imarkt 300 kronen (ruim 170 gulden) waard Dat vele maanden geleden. De Club in de vroegere Stalino- va Straat, tegenover Praags door kogels gehavend radiosta- i tion, is sindsdien verbouwd en i van een hard nodige air-condi- i tioning voorzien. En er zijn vele I nieuwe discotheeks "en studen- i tenclubs uit de grond gestampt, alle onder auspiciën van de So- cialistische Jeugdorganisatie die kennelijk heeft besloten maar met de stroom van de westerse popcultuur mee te gaan in i plaats van haar Men hanteert er nu een nieuw woord. „Popsocialisme", om de effecten van de infiltratie der westerse massacultuur in Oost- Europa aan te duiden. En hoe wel het geenszins een nieuwe trend is. lij'kt ze nu aan stuw kracht te winnen. De volledige draagwijdte van de emigratie van populaire trends naar de Oosteuropese landen wordt in het westen waarschijn lijk onderschat. De mode (je ziet er hot pants in overvloed) en de films weerspiegelen de in vloed van westerse genres. On danks al deze tekenen van cul turele ontspanning valt het het socialisme nogt niet al te gemak kelijk om met de massacultuur samen te leven. De orthodoxe Tsjechische partijmachine, die andermaal kritiek heeft gele verd op lang haar en decadente muziek, herinnert zich goed dat een nummer van popzangeres malied was van het verzet te- Marta Kubisova in 1968 het the- gen de invasie door het War schau Pact: „Lied van Marta", gebaseerd op een 17e eeuws ge bed. De Poolse censoren houden Moeilijkheden De regimes zijn ook duidelijk op hun hoede voor de persoonlijk heidscultus die rond een aantal sterren is ontstaan. Voordat de bekende Tsjechische zanger Ka- rel Gott afgelopen mei naar West-Duitsland verhuisde, werd hij door de bladen van het regi me beschuldigd van „sentimen taliteit" en slechte uitspraak. „Wij ontmoeten geen echte moei lijkheden. omdat we op de jonge mensen als een soort verdovend middel werken", zei een Poolse discjockey en liedjesschrijver kort voor de val van Wladys- law Gomoelka verleden jaar herfst. „Wij vormen geen ge vaar vor het regime. Integen deel zelfs. In Polen zijn de jon ge mensen niet idealistisch. Ze zijn geïnteresseerd in geld ver dienen en en auto kopen. Wij houden ze gelukkig totdat ze dat kunnen". Dezelfde redenering over het pop socialisme bevat het Hongaarse boek „Beat". De twee auteurs van het boek troffen in de pop- scene niets „politieks" aan en ze menen dat concerten een goede manier zijn om „spannin gen te ontladen". Een andere Hongaarse schrijver stelt dat TELEVISIE HEDEN NEDERLAND Olympische Spelen Fabeltjeskrant Journaal uur: De wind blaast waar heen hij wil uur: Oude meesters uur: Kenya uur: Ten slotte uur: Journaal Brandpunt Wie zonder zonden ii Pianoconcert van Mozart Ik weet nog steeds niet of ik beter ben (documentaire) Journaal NEDERLAND II Ook Oost-Europa kent openluchtconcerten „beat" niet perse politiek" hoeft te zijn, „maar het kan voor po litieke doeleinden worden mis bruikt". Als dat ook het denkbeeld is van de meer schrandere geesten in de communistische partijen, verklaart dat misschien waarom de tientallen jeugdclubs en dis cotheeks die na de invasie in Tsjecho-Slowakije in Praag en elders zijn geopend onder offi ciële auspiciën vallen. Maar er zijn overvloedige bewijzen van dat zowel Oost als West erken nen welke politieke en propa gandistische implicaties de mas sacultuur heeft op bevolkings groepen die nog sterk van de westerse ideeën zijn geïsoleerd. „Dit is de enige manier waarop wij ons vrijelijk kunnen uitdruk ken, op een wettige manier die iedereen tolereert", zei een om streeks 35 jaar oude Oostduitse. „Wij kunnen niet demonstreren of onze oproepingskaarten ver branden. Maar we kunnen wel hot pants dragen en de twist dansen". Kritiek Het antwoord van de communisti sche regimes loopt nogal uiteen. Sommige kritiek doet denken aan de opmerkingen van wes terse volwassenen die zich zor gen maken over het verschijn sel hippies. Radio Praag liet kortgeleden een felle veroorde ling horen van de gehele pop scène: „Een zinloze imitatie van onbetekenende bourgeoisvoor- beelden". En daarop volgde een verdoeming die iedere klein steedse ouder zou hebben kun nen uitspreken: „Dit goedkope gefonkel misvormt het beeld dat de jeugd van het leven heeft, het houdt de jonge mensen af van de werkelijke problemen en zet ze er tegen op". De reden die communistische functionarissen opgeven is dat „popsongs en de ideologie van schoonheidskoninginnen de tra dities van de revolutie omver stoten". Het spreekt echter van zelf dat het de „revolutionaire" aard van de protestsongs, beat en soul is wat de zorg opwekt van de communistische functio- die de jeugd koest wil len houden en moeilijkheden willen vermijden. Waarschijnlijk in een kortstondige dwaling van de geest verklaar de een Roemeense culturele functionaris dat het ons is gebleken dat popmuziek de jeugd te revolutionair maakt". Wat hij misschien bedoeld heeft is dat popmuziek de jonge ren die onder het communisme leven aanspreekt omdat het een vorm van vrije expressie is. Wat het geheim ook is, de regi mes hebben nog geen doelmati ge! manier gevonden om het te beteugelen en sommigen laten het daarom maar bij een actie ve coëxistentie. (Copyright The Guardian) Mary Tyler Moore show Vlieg er niet in Journaal Elizabeth R Voor de vuist weg Uit de kunst Journaal Den Haag vandaag Een van de vier jonge mensen die door het gebruik van harddrugs ernstig in moeilijkheden is ge raakt. Tankred Dorsts toneelstuk over Ernst Toller, een der leidende figuren van de Beierse Raden republiek in 1919, is o.m. ook in ons land met gemengd gevoelens ontvangen. Toller wordt er in voorgesteld als de Idealist die ge loofde revolutie te kunnen ma ken en er de handen bij schoon te houden. Revolutionair wiens ideaal mislukken moest. De Duitse TV-versie, die gisteren -door de VPRO werd geboden, is geroemd en zelfs bekroond. We kunnen ons zowel het een als het ander voorstellen, zonder overigens met roem en kroon dn te stemmen. Dorst, Peter Zadek en de TV-vormgevers maakten er inderdaad iets uitzonderlijks van. Nagenoeg het gehele spel werd in sterke overbelichting gebracht. Dat gaf een grafisch effect dat wonderwel aansloot bij het effect van flakkerende oude journaalfilms die ook in het spel waren genomen. Dorsts onduidelijke stellingname ten opzichte van rijn „held" werd er nog onduidelijker door. De karakters werden er derma te mee ontvreemd dat we ons de hoofdpersonen nauwelijks als mensen van vlees en bloed kon den voorstellen. Interessant was de vormgeving nagenoeg slechts in zoverre, dat ze totaal af wijkend was van wat gemeenlijk wordt geboden. Maar op zich vinden we dat geen feit dat tot bekroning moet lei den. „Rotmord" ervoeren we als een „hele zit" met slechts een enkele maal de bevinding dat de afwijkende vormgeving duidelijk een dramatische winst betekende. Dit gold bijvoorbeeld bij het opruimen van lijken van vermoorde gijzelaars. Dat werd in de „grafische" versie even gruwelijk als een gruwelijke ets van Goya. VPRO-interviewer Van Tijn pleegt zijn taak op hoog niveau uit te oefenen. Hoe hoog dat niveau ligt bleek gisteren in „Berichten uit de samenleving". Hij sprak er met de Amerikaanse Demo- kratlsche presidentskandidaat Eugene McCarthey. We vonden het een voortreffelijk gesprek. Omdat Van Tijn zijn vragen voortreffelijk formuleer de. ook omdat hij daarin niet suggestief was. konden tal van problemen de revue passeren. Merkwaardig was dat uitgerekend in een VPRO-programma daar door de mening werd gewekt dat het onzin is om te menen dat Amerika door-en-door-zlek is. McCarthy ging bepaalde ziekteverschijnselen bepaald niet uit de weg, maar bleek vol vertrouwen voor de toekomst. Het systeem veranderen? Daar voelde hij niets voor, alleen het systeem beter toepassen. Vg. In de late avond zendt de KRO- t.v. onder de titel „Ik weet nog steeds niet of ik beter ben" een documentaire uit die de ware verhalen bevat van vier hard druggebruikers, bij wie de drugs grote schade hebben aan gericht. Dat zijn vier jonge mensen uit Rotterdam, één meisje en drie jongens, die door het gebruik van hard drugs in ernstige moeilijkheden zijn ge raakt. Het meisje gebruikte LSD, als gevolg waarvan ze nu last heeft van vallende ziekte. Zij zegt van zichzelf: „Ik ben er definitief door veranderd". Een van de jongens gebruikte opium en raakte daardoor in de gevan genis. De derde is een jongen, die speed slikte en reeds ver schillende malen in een kliniek is behandeld. De vierde ge bruikte zowel opium als speed en Is daar nog steeds aan ver slaafd. De documentaire gaat over enkele mensen uit de kleine groep voor een aantal Rotterdamse over het hard-druggebruik. De film werd vervaardigd door de thans 22-jarige Dick Rijneke voor een aantal otterdamse jongerencentra, waaronder de Rotterdamse Raad voor Jeugd en Jongeren, die de film tevens verhuurt, en de A.M.V.J. Het opvallende van deze films is, dat de jeugd de problemen rondom het hard druggebruik niet hoort van deskundige maar van een aantal gebruikers zelf. De gesprekken met de drug gebruikers worden voorafgegaan door een kort interview met de Rotterdamse psychiater dr. J. F Caljé, die o.a. de leiding had van het z.g. drugteam bij het Kralingse Popfestival. Ned. I 22.25 uur. Kenya De eerste aflevering van een se rie van drie programma' het werk van de Gereformeerde zending in Kenya. Vanavond maken we kennis met een aan tal arbeiders die op dc zending werken. Ned. I 19.30 uur. Wie zonder zonden is— In de tweede aflevering, met de titel „De tweede moeder" het verhaal over de oudste dochter van een gezin met drie meisjes, Joan. Na de dood van Joan's moeder vraagt haar vader haar een „tweede moeder" te willen zijn voor haar zusjes Kitty en May. Joan stemt daarin toe, maar dat betekent wel. dat er het een en ander verandert: zij gaat uiteraard heel anders op treden tegen haar zusters, die nogal gemakkelijk van aard zijn, hetgeen aanleiding geeft tot spanningen in het gezin, en ook een ingreep betekent in het leven van Joan, die wat snel „ja" heeft gezegd tegen het ver zoek van haar vader. Ned. I 21.10 uur. Pianoconcerten Een nieuw concert uit de serie „Planoconcerten van Mozart". Ditmaal wordt uitgevoerd het pianoconcert in A KV 411 door het Omroeporkest o.l.v. Leo Driehuys. Solist: Johan Otten. Ned. I 22.00 uur. w m MORGEN NEDERLAND I NOS 6.00 uu Olympische Spelen 10.00 uu Teleac 15.00 uu Olympische Spelen 16.00 uu Journaal VARA 16.02 uu Rumoer rond een rol 16.55 uu Hoedjesstad NOS 17.30 uu Olympische Spelen 18.45 uu Fabeltjeskrant 18.55 uu Journaal VARA 19.05 uu r Coronation Street 20.00 uu Journaal 20.21 uu Een van de acht 22.10 uu r Achter het nieuws 22.35 uu Mannix 23.25 uu Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uu r Fabeltjeskrant 18.55 uu Journaal NCRV 19.05 uu r Zo de ouden zongen 19.30 uur Dier en vriend 20.00 uu r Journaal 20.21 uur Bijtende honden blaffen niet (tv-spel) 21.20 uu In kleinere bezetting 21.45 uu r De migrants 22.35 uu (documentaire) r Het woord 22.45 uu Journaal HEDEN Socialistische Nws. 18.41 Aclualielen. 18.5 kenning. 1S.58 Marktberichten .■t-rzoekplatenprogr. 22.C indaag. 22.50 (9 Goal...(sport) programma met muziek. 23.55—24.00 Nws. ülversum II: 18.00 en 20.00 NOS: 20.30 (S) muziek uit de Barok VARA: 21.00 (S) Omroeporkest solist. 22.30 (S) hoe later op dt avond: lichte muziek. 22.55 Medede lingen. 23.00 Nws. 33.10 ActuallttV ten. 23.20 Muziek van Nederlan moderne muziek. 33.55—24.00 Ni el 324 m Nedorlands: 18.00 r de soldaten. 18.30 K>rt. 18.56 Taal nuzlek. 18.05 Voc wenken. 19.00 Nw gevarieerde muz Engels. 19.45 Boekbei Nwe en de Zevc i klass. kun iek. 23.00 Scler lualllcitc 10 -10 Keuttt ireking. 22.01 22.00 Nws es 22.20 Caslnonw 23.30 Voordracht. 33.45—23« Glenda Jackoson als de 69-jarige koningin Elizabeth. De grimeur had drie uur nodig om dit resultaat te bereiken. (ADVERTENTIE) Zijn wereldberoemde snor trilt Wie heeft daar afluisterapparatuur verstopt in dat brokje kaas? Snel rukt hij het gouden hapje van Tanja's golvende fippen... WHAM! Buiten ontploft twee ton jong belegen Goudse. Jason's list heeft gewerkt: uiteengespat in duizenden stukjes verzegelt die kaas uit 't vuistje de monden van de Hatzeflatz bende voorgoed. 'Mmm', zoemt Jason, 'verrukkelijk stuk.' 'Ik?' vraagt Tanja. 'Nee.' mompelt Jason en bijt in 't andere blonde brok. The end. Jan Schoonhoven vanavond In het programma Uit de kunst Mary Tyler Moore-show Mary krijgt medelijden met de nieuwkomer Allen Stevens die alsmaar overhoop ligt met de grote baas. Ze nodigt hem uit voor een dineetje wat hij ang stig van de hand wijst. Later hoort ze dat Allen een neefje is van de grote baas. Ned. II 19.05 uur. Elizabeth R De aflevering van vanavond gaat over de vele complotten die Mary, de oudste zuster van Hendrik VIII tegen Elizabeth smeedde. Mary en haar aanhan gers vonden dat Elizabeth geen recht had op de troon. Men ziet tevens de gewetensbezwaren die de vorstin had om dit vrouwe lijk familielid, dat zij nooit ont moette, op aanraden van raads mannen in de Tower te laten vermoorden. Tenslotte stemt ze. als het landsbelang gaat mee spelen, toch toe. Ned. II 20.21 uur. Uit de kunst Naast een film die op de Cinema- nifestatie werd gemaakt over de ontvangst van de Franse acteur Michel Simon, aandacht aan het werk van Han Schoonhoven. Ned. II 23.00 uur. Zaterdagmiddag Rumoer rond een robot Als de vader van Eitje een robot laat slingeren maakt hij daar gebruik van. Ned. I 16.02 uur. Lotje in de dierentuin Lotje is de beste maatjes met de oppasser en de beesten uit de dierentuin. Ned. I 16.55 uur. op tv en radio TELEVISIE: 06.00 07.00 Ned. I: 3000 m hardrijden dames. 15.00 16.00 Ned. I: Herhaling 3000 m dames, ijshockey, 4- mans bob en slalom heren. 17.30 18.45 Ned. I: IJshockey, 4-mans bob, slalom heren. RADIO 00.00 07.00 Hilv I: Nachtuitzen ding met muziek en rechtstreek se reportages van de 3000 m hardrijden voor dames (aan vang 02.00 uur). Om het uur op de halve uren een uitzending van de Radionieuwsdienst. 07.50 08.10 Hilv I: Olympisch Journaal met o.m. samenvat ting 3000 m hardrijden voor da mes. 13.50 14.00 Hilv I: Reportages en beschouwingen. (ADVERTENTIE) MORGEN r Winter spelen met regolmatlg uitzend' van de Rudlo-Nlemvsdlenst. T 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt (Soos)llchto srnmmofoonmi reportages en berichten. (7.30 7.41 Actualiteiten; 7.50—8.10 Sapporo '72: Olvmptseh Journaal; 8.30 Nws; 8.41—8.50 Actualiteiten). 10.00 Lub ter uit...en thuis: verzoekplntonr~ gramma voor dc militairen, (lt... —10.32 NWs). 11.55 Mededelingen bied: 12.26 Mededelingen t.b.v en tuinbouw: 12.30-12.41 18.50—14.00 Sapporo '72 ReportnftW on beschouwingen over de Olympr sche Winterspelen). 14.00 (S) StclE« B: Radln-shr,\v. (14.03—K* Sporlkompas; 15.30-15.32 en 17.3 voorpagina; re dag: om I lualltelton: or i; om 10.05 V 10.20 Belasting 1.35 Plus: OS: 15." Nederlar. Frans - Duits - Engels: **ws)- een progm» ;lsche murlej PBBmi i« de mefli' programma van de Chrlsllnn Sc!» ce. 17.30 Geweldloze weerbnarhelj alternatief voor mtlltnire defensk (X), VARA: 17.55 Mededelingen. Jilversttm III- NCRV7.00 Nw», "f p.^ct Mion .8 00 Ntvs O OO^N^ ziek bi! de k >flèP ('bOO Nws) lij y,ve mne rioee Pop. 13 00 (14°oo en15.no Nws.'n iïïr Meld» V-O- en n.-ht ynrnmtnl s»;.' rtntormeT-o vnn tszz muziek). I6" Nws. 16 os—is 00 Sportshow muziek. (17.00 Nws). ïrussel 324 m. Nederlands: 12.00 N" 12 03 Actualiteiten-programma, i- Buitenlands persoverzicht. 13.00 NJ en weerbericht. 13.20 Licht mud» programma 14.ro en 16.00 15.55 Hoorspel i. 17.00 Nws en nu™ delingen. 17.10 Nieuwe tophit». 1"-* Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2