TWEE SOORTEN DRAMA'S OP TV Q9P Tv-serie over drugs Tony Curtis in Disneyland Eén minuut uit film Koperen Ko geknipt SAPP0R072 Hou het scherm in 't oog PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 9 FEBRUARI 197; TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I KRO 17.00 uur Kijk zelf maar NOS 17.30 uur Olympische Spelen 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Van gewest tot gzwes Toeristische tips 19.50 uur 20.00 uur Journaal 20.21 uur: Zendtijd CHU 20.31 uur: Staatsloterij 20.36 uur: Socutera 20.41 uur 40 Pounds of trouble (film) 22.20 uur Studio Sport 22.45 uur: Interpellatie 23.15 uur Journaal 23.20 uur: Den Haag vandaag NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal KRO 19.05 uur: Mik 20.00 uur: Journaal 20.21 uur Studio vrij KRO 22.05 uur: Kenmerk 22.30 uur: Journaal kleur Blijspel „Paard eet hoed" met Hetty Verhoogt en Guus Oster als bruidspaar - MORGEN amusementsdrama Scène uit „De zoete vogel van de jeugd" met Ank v. d. Moer en Jeroen Krabbé bewustmakend drama „Ik heb de indruk dat in alle tijden en eeuwen kunst in zijn meest ruime vorm altijd, op de duur, heeft meegeholpen gedragspatronen te veranderen. Dat is de culturele functie van de kunst in de gehele beschaving van de mens heid. Ik zie niet in waarom ik voor een massa communicatiemedium als televisie een uit zondering zou moeten maken. Alleen of die veranderingen zo snel zijn, dat je ze kunt me ten binnen een generatie, dat betwijfel ik." Dit is de visie van AVRO-tv-dramaturg Con Ni- colai op de vraag of tv meningen en instellin- gen kan vormen en wijzigen en gedragsveran deringen kan bewerkstelligen. En deze vraag is dan weer ontleend aan een reeks stellingen in het blad Toneel-Teatraal. dat met het vroe- gerè eenlingetje Mickery Mouth intussen een koppel heeft gevormd. Vrijwel het gehele nummer is gevuld met discussie over het tv- drama, inclusief gedramatiseerde documentai- Over het algemeen wordt gedacht dat het tv- drama, dat slechts oppervlakkige ontspanning en een onbezorgd avondje biedt, minderwaar dig is en in vele opzichten slecht. Het drama zou de mensen iets belangrijks te vertellen moeten hebben over het menselijk bestaan. - Er zouden dan twee verschillende categorieën drama bestaan, 'ten eerste amusementsdrama en ten tweede bewustmakend drama. Bij het amusementsdrama is het zo, dat de kijker ge heel in het vertoonde spel opgaat zonder zich - iets af te vragen. En zonder dat hij zich, ter wijl hij kijkt, echt bewust is van het feit, dat het vertoonde een fantasiewereld is, bedacht door een auteur-en gespeeld door acteurs. Bij bewustmakend drama ziet (fe kijker een situatie, die vergelijkbaar is met zijn eigen - situatie. Het is de bedoeling, dat het vertoonde hem iets wijzer maakt over die eigen situatie. De kijker moet zich bewust blijven, dat het vertoonde een fantasiewereld is anders gaat hij in het vertoonde op en vergeet hij de fan tasiewereld te vergelijken met zijn eigen si tuatie. De kijker naar het amusementsdrama is passief, die naar het bewustmakend drama actief. Deze laatste kijkt met de vraag wat de wereld van het drama te vertellen heeft over de werkelijke wereld waarin hij leeft. Van de makers van bewustmakend drama wordt ver wacht, dat zij een visie hebben op de werke lijke wereld en dat zij zodanige vormen voor het drama kiezen, dat die visie er ook inder daad uit spreekt. Stellingen Diverse auteurs poneren dan een reeks stellin gen op deze materie. Het publiek is zeer ont vankelijk voor tv-drama met een amuse mentskarakter, omdat het zich wil ontspannen na in het arbeidsproces te zijn afgebeuld. Er wordt een dagdroom verwacht, een vlucht uit de werkelijkheid. Door dit soort drama tel kens een stereotype afloop te geven worden gedragspatronen en oordelen gevormd en ver sterkt. Helden die op het beslissende moment een sigaret opsteken maken op een veel effec tievere manier reclame voor het roken dan de reclamespots voor een bepaald merk. Ervaringen worden steeds minder door mensen persoonlijk opgedaan. Meestal geschiedt dit door middel van een medium. Hoe meer men sen er aan wennen ervaringen niet zelf, maar uit de tweede hand op te doen, des te groter wordt de sociale betekenis van de tv. Televi siedrama, dat een bewustmakende functie wil hebben, kan maatschappelijke verhoudingen kritisch in de openbaarheid brengen. Daarbij mag men hopen, dat de kijker een parallel trekt met zijn eigen situatie. Gedramatiseerde documentaires, die de pretentie hebben een historische werkelijkheid uit te beelden, wor den door de meeste kijkers gemiddeld beter beoordeeld dan vele andere varianten van het tv-drama. Voor de meerderheid van de kijkers zijn steeds weer interessant misdaadspelen, het aan pro blemen rijke dagelijkse leven van het gezin en hoe men dat de baas blijft. Bovendien spreekt tot de verbeelding het harmonische, vrolijke dagelijkse leven van het gezin. Wat veel kijkers ook aanspreekt is de wereld van Tegenwerpingen Jan Willem Hofstra van' de KRO tekent bij bo venstaande aan, dat er nauwelijks effecten studies verricht zijn en dat deze op lange ter mijn te kostbaar zijn. Het is voor tv-organisa- ties moeilijk om dergelijke onderzoeken uit te voeren. Herman Fortuin van de VARA valt hem hierin bij, maar is wel bereid zijn eigen ervaringen met het medium tv uit de doeken te doen. Over het doel dat hij heeft bij het produceren van drama zegt hij, dat hij uitgaat van een paar vooroordelen in zijn persoonlijke bezit en dat hij die probeert te rationaliseren en so ciaal te funderen. Hij zegt dan te denken te weten wat hij doet, maar hij heeft geen idee wat de uitwerking er van is. omdat het nooit wordt gecontroleerd door onderzoek. Niemand weet wat de kijker wil. De enige mogelijkheid is om hem een gevarieerd pakket aan te bie den en daaruit te laten kiezen. De kijkers kie zen elke dag door de kijkcijfers. Als ze iets leuk vinden ga je op die weg door. De heer Fortuin merkt over de series op, dat de populariteit juist in de herhaling zit, in de te rugkeer van het bekende. Je moet een eens begonnen pad volgen. Bij het enkelvoudige tv-spel is daar geen sprake van. Hij ziet dui delijk de wenselijkheid van het behoud van het tv-spel in, maar kunstzin en publieksbe- langstelling zijn niet in overeenstemming met elkaar. Hij stelt: „Als ik voor 35.000 een af levering van een serie kan maken, die een kijkdichtheidscijfer en een waardering van 80 haalt, en ik kan voor het dubbele bedrag een enkelvoudig tv-spel maken, dan maak ik na tuurlijk een serie, omdat je dan maar één keer de kosten en problemen heb van regie en bezetting." Stefan Felsenthal van de NCRV meent ook, dat het geen uitgemaakte zaak is dat door tv-dra ma verandering kan optreden in het gedrag van de mensen, maar hij blijft er wel op ho pen, dat het zo is. Hij heeft de indruk, dat een steeds grotere groep jongeren zich verwij dert van het tv-toestel, vooral het jonge, kriti sche deel van de jeugd. Je bereikt dus steeds ouder wordende kijkers, die natuurlijk minder bereikbaar zijn en minder veranderbaar. Wilbert Bank van de VPRO laat zich het minst positièf uit over de bereikbaarheid van de kij ker voor veranderingen. Hij zegt, dat de om roepen bestaan bij de gratie van het getalskri- terium. Zelfs de omroepen, die graag het woord „vooruitstrevend" in de mond nemen, gaan steeds onverhulder de kant op van een massaal publieksbehagen. Je bent „elitair" als je daar niet aan mee doet, als je geen quiz hebt, geen eigen serie in 26 delen en geen ontmoetingsprogramma met goudvissen kom. Het gaat om de leden en de hoge kijk cijfers. En dus om de grauwe middelmaat. TON OEIEMULLER NEDERLAND I NOS 06.15 uur: 06.45 uur: 10.45 uur: 12.30 uur: 14.00 uur: 18.45 uur: 18.55 uur: VPRO 19.05 uur: 19.18 uur: 19.48 uur: 20.00 uur: 20.21 uur: Studio Vrij vanavond Ben Cramer (Van tv-redactle) HILVERSUM In het onderwerp Koperen Ko van de gister avond op de VARA-tv vertoonde film Op de bodem van de he mel van Jan Vrijman is in overleg tussen de VARA en de muzikant Willem Verlaar (Koperen Ko) een fragment van on geveer één minuut weggelaten. Dit is gebeurd op verzoek van Koperen Ko, die bezwaar had tegen een scène, dfe destijds was opgenomen in zijn slaapkamer. De heer Verlaar zegt daarover: „Ik was hels toen ik hoorde dat deze film op de tv zou worden uitgezonden. Ik heb in mijn persoonlijke leven nogal wat moeilijkheden gehad door deze rotfilm. Vrijman heeft namelijk stiekem op mijn slaap kamer gefilmd en daarbij over mijn gezin dingen gezegd waarmee mijn naam door het slijk wordt gehaald. Toen de film in de bioscoop draaide had ik geen verweer, omdat ik daarvoor mijn toestemming al had gegeven, maar nu deze film nog eens op de tv komt, neem ik daar geen genoegen mee. Mijn kinderen zijn getrouwd en zij zouden voor de hele buurt, waar zij wonen, wel eens af kunnen gaan". Dit was voor de heer Verlaar reden om te protesteren bij de VARA tegen uitzending van de film over Koperen Ko. De VARA ging hier niet op in, maar was wel bereid de ongeveer één minuut durende scène uit de slaapkamer weg te knippen uit De bijna 20 kilo aan moeilijkhe den die Tony Curtis moet mee torsen in de tv-flilm van van avond, „40 Pounds of trouble", worden gevormd door het 6-jari- ge meisje Claire Wilcox. Curtis speelt een manager van een Ca sino in de staat Nevada, Claire Wilcox is de bijdehandte dochter van een goklustige vader die haar na al zijn geld verspeeld te hebben achterlaat bij de gok tafels. Het meisje wil beslist een bezoek aan Disneyland in Californië brengen, maar Curtis durft die staat niet in omdat daar z'n ex- vrouw woont aan wie hij geen alimentatie betaalt. Niettemin zwicht hij, en vandaar dat wij behalve de amusante beelden van het pretpark van (nu) wij len de heer Disney, ook nog een - dolle achtervolging van Curtis door de politie tussen de Mickey Mousen, de Pluto's en de Do nald Ducks mogen meemaken. „40 Pounds of trouble" hier nogal opgelegd vertaald met „Liever lusten dan lasten" was het debuut van een in 1963 on bekende filmer, Norman Jewi- son. Inmiddels kent de hele we reld het talent van deze regis seur na successen als z'n Do- ris Day-komedie, „In the heat of the night" en „Fiddler on the roof". Toen zorgde hij voor een typisch Amerikaanse film inclu sief komiek Phil Silvers als ca sino-eigenaar met gangster-allu res en originele beelden van Disneyland waar zelfs de Key stone Cops nog eens voor u op draven. Ned. 1 20.40 uur. Van gewest tot gewest Het Eemshaven-project in het noorden van Groningen heeft gevolgen voor enkele kleine dor pen in die hoek. Het dorpje Oterdum is al van de kaart en het al even kleine Weiwerd staat op het punt te worden ge sloopt. Dat betekent voor de be woners dat zij elders onder dak moeten komen, in de meest ge vallen in Delfzijl Over deze ver anderingen maakte redacteur Egbert van der Veen een repor tage. Ned. 1 19.05 uur. Studio sport In Studio Sport, zal onder meer aandacht worden besteed aan de basketbalwedstrijd Europa-cup Levi's Flamingo's Ignis Varése. Ned. 1 22.20 uur. Mik Het vierwekelijkse progamma Mik wordt ditmaal vanuit Den Helder uitgezonden. Gasten zijn Ria Valk, die haar jongste suc ces „Horlepipe" laat horen; de carnavalsgroep „De Bossche Bollen" met de carnavalschla ger „Ik heb 't hart nog in m'n donder"; het Russische dans paar Igor en Anouska, en het Cocktail Trio, dat tezamen met Drika een ode aan Den Helder brengt. De vaste medewerkers zijn Gaitjan Kruutmoes, Drika, Boer Voorthuizen en de Boertjes van Buuten o.l.v. Jo Budie. Ned. 1 19.05 uur. Studio Vrij In deze aflevering beantwoordt oud-schaatscoach Anton Huiskes in een slotgesprek enkele vra gen die gerezen zijn naar aan leiding van zijn vorige uitzen dingen in „Studio Vrij", waarin hij aan de ouders wenken gaf voor het leren schaatsen van hun kinderen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan een nieuw wegwijssysteem voor automobi listen, aan het zaaien van z.g. één-jarig goed, aan kunststof- sierelementen en aan het ver ven van kneedbare houten pop petjes. In een gesprek met een PTT-employé wordt aan de hand van een kort filmpje de noodzakelijkheid besproken van een duidelijk handschrift. Ver volgens wordt een blik gewor pen op de komende jaarbeurs voor de doe-het-zelver „Karwei" te Utrecht, waarbij het wolspin- nen wordt behandeld. De lands kampioene schaken 1971, Rie Timmer, speelt in Rijswijk een schaakwedstrijd tegen de com puter „Maartje". Rie Timmer, behoorde vele jaren bij de top van het dames-schaken, maar wist eerst vorig jaar december in een wedstrijd tegen Ada van der Giesen de titel te behalen. Erna Spoorenberg „filmt" in dit progamma Ben Cramer. Erna Spoorenberg zingt in deze ru briek Exsultate et jubilate van Debussy en een fragment uit de opera Die Zauberflote van Mo zart. Van Ben Cramer hoort men zijn jongste succes Vrede. Zoals gebruikelijk in Studio Vrij tweemaal een uitzending van Raden Maar, gepresenteerd door Kees Schilperoort. Ned. 11 20.21 uur. op radio en tv Donderdag 10 februari: TELEVISIE 06.15—07.15 Ned. I: 500 m hard rijden dames, reuzenslalom he ren (tweede loop). 12.30 13.15 Ned. I: Herhaling 500 m dames en evt. reuzensla lom heren (tweede loop). 17.3018.45 Ned. II: IJshockey, 2-mans toboggan en evt. reu zenslalom heren. RADIO 00.00 07.00 Hilv. 1: Nachtuitzen ding met muziek en reportages van o.m. 500 m hardrijden voor dames (aanvang 02.00 uur). Om het uur op de halve uren een uitzending van de Radionieuws dienst. 07.50 08.10 Hilv. 1: Olympisch Journaal met o.m. een samen vatting van de 500 m hardrijden voor dames. 13.50 14.00 Hilv. 1: Reportages en beschouwingen. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM In maart zendt de Stichting Nederlandse Onderwijs Televisie in samenwerking met de NOS een serie van drie program ma's uit onder de titel „Drugs, informatie en discussie". De pro gramma's zijn bestemd voor het gehele voortgezet onderwijs, met name voor de leeftijdscategorie van 13 tot 16 jaar, maar ook voor diverse vormingscentra kan dit project bruikbaar zijn. De program ma's worden begeleid door een documentatiemap voor de leerlingen en een informatiemap voor de leraar. Op de zondagavond voorafgaande aan de uitzending van een pro gramma binnen schooltijd wordt de betreffende aflevering uitgezon den om leraren en ouders de gelegenheid te geven tevoren van de inhoud kennis te nemen. Zij kunnen zodoende beoordelen of hun school of centrum dit materiaal zinvol kan gebruiken. Het gehele projekt wordt op zondag 27 februari om 22.30 uur via Ne derland II voorafgegaan door een programma, dat speciaal voor le raren en ouders is bestemd en waarin de motieven die tot dez® se rie hebben geleid, alsmede doel, inhoud en didactische suggesties voor het gebruik in de klas worden uiteengezet. Het eerste deel van de serie wordt uitgezonden op donderdag 9 en vrijdag 10 maart, het tweede op donderdag 16 en vrijdag 17 maart, het derde op donderdag 23 en vrijdag 24 maart. Steeds om 11.10 uur via Nederland I. De voorafgaande uitzendingen op zondagavond zijn gepland op 5 maart (22.40 uur, Nederland II), 12 maart (22.40 uur, Nederland II) en 19 maart (22.45 uur, Nederland II). Het belangrijkste nieuws van het binnenlandse front is momenteel zonder twijfel het konflikt rond de metaal-cao. Het is derhalve terecht dat de nieuwsrubrieken van de omroepen zich in dat on derwerp vastbijten. Het is er gerlijk dat dit gebeurt zonder, kennelijk, enige vorm van on derling overleg. Bewijs: NCRV's Hier en Nu voer de NW'er Groenevelt op om zijn verbeten visie te geven over de jongste spanningen met de konfessionele bonden. CNV- man Van Dijk gaf daar kom- mentaar op, dat de mededelin gen van Groenevelt zo op het oog op l£sse toeren stelde. Onbevredigende aanpak derhalve, veroorzaakt door het feit dat Groenevelt spoorslags moest verschijnen in VARA's Den Haag Vandaag. Waar hij nage noeg woordelijk hetzelfde vertel de als in Hier en Nu, maar geen gelegenheid kreeg om te reageren op de opmerkingen van zijn CNV'se kollega. Resultaat: ter zake een hoogst be langrijk probleem met vele hon derdduizenden direkt geïnteres seerden werd via t.v. een onvol ledige informatie gegeven om dat er in Hilversum sprake is van een kommunikatie-stoornis. Hilversum behoort zich daar over te schamen! Aan „Mijn tante Victoria" blijven we plezier beleven. Jan Staals feuilleton mist alles wat een thriller kenmerkt. Vooral omdat elke „onthulling" lang te voren als vaststaand is kenbaar ge maakt. Maar „Tante" is als amusements programma zonder meer ge slaagd. Omdat de auteur aan de vaardige medewerkers louters kansen biedt om eigen virtuosi teit te tonen. In het glibberige NCRV-program- ma „Eenmaal andermaal" zat een aantal onderdelen die iets vertederends hadden. Serge die plotseling van meer belang was dan Saskia, Lenny Kuhr die als Al Johnson leuker was dan als Lenny.... Zeker het politieke duo Wiegel-Goudsmit. Hun Romeo-Julia-bijdrage had iets ongemeen-grappigs omdat beider amateur-status werd ver- goeilijkt door politieke aanpas sing van Shakespeare's tekst. We blijven „Eenmaal ander maal" een onmogelijk program ma vinden. Zijn blij met het feit dat „onmogelijk" af en toe leuk kan zijn. Vg.' IKOR 22.20 uur: 22.50 uur: Olympische Spelen Olympische Spelen Schooltelevisie Olympische Spelen j Schooltelevisie Fabeltjeskrant Journaal Beertje Colargol Popgroep Poco Popeye Journaal Berichten uit de samenleving Laurel en Hardy Rotmoord (docu- mentaire) NEDERLAND II NOS 17.30 uur Olympische Spelen 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal TROS 19.05 uur: Calimero 19.10 uur: Zorro 19.35 uur Omnibus 20.00 uur Journaal 20.21 uur Dubbel en dwars 20.55 uur Mission impossible 21.45 uur: TROS-sport 22.25 uur: Roelof speelt „Something" NOS 22.40 uur Ter visie RADIO HEDEN HILVERSU5I I i Nieuws. 18.11 Actualiteiten. Uitzending van de Partij van beid. 1S.30_ (S> Klink Klaar. angsnllstc Partij v link Kla JS) Licht c Öp°Knn. n^.~. popsmuk "21.4- veelkleurig muziekprogafi _0 Nieuws. 23.10 Actual"* 23.20 (S) Radio Jazz Magaz 5Ï24.00. VERSUM II 23.55124 .8.00 Not Nieuw Maten: klankbi vraagde .:erk van commentaar. NOS: 18.- iek. 19.00 De kerk magazine. 22.50 Lezing. Nieuws. 22.40 Den Hat 22.50 (Si Zin-Tuig (nr t tingen bulten het Neder gebied. 23.20 (S) Signal van eigen tijd. 23.55-24.00 Nieuws. MORGEN HILVERSUM I NOS: 00.00-07.00 Sapporo '72: In M muzikale omlijsting reportages vi de Olympisch'' Winterspelen, rr.' regelmatig uilzendingen van de F.1 di'>Ni.-uwsd!enst. NCRV: 7.02 1 jord. 7 l Hier ssleke muziek. 11.55 Mededl 12.00 Los-Vast: ge\ ima. fl2.10-12.15 Kur crk; 12.26 Mededelinge en tuinbouw: 12.30 Nieuw !.r,0 Hier en Nu: aetuallteilc i drie). 13 13.00-13.04 De tafel schouwingen Winterspelen. 14.00 Gram ziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 i! Klassieke en moderne kamermuzla 15.00 Protestantse middagdienf 15.30 Nieuws. 15.33 (Sl Meisjeskc met begeleiding van hobo. blokfi: en orgel: geestelijke liederen. 16' (Sl Jeugdland 17.00 (S) Popmuzk HILVERSUM II i S 00 Nieuws. 8.11 RadloJ. lal. 8.20 <S> Dr 'orvolgl. (Or an.) 8.50 M< i pias' 1.00 Niet ilg). (Om 8.30-8.33 De Gi iwii.ling. 9.00 T nn men (gr.) 9.35 Waters» 40 Schoolradio. 10.00 Voor' s. 10.10 Arbeidsvitaminen: R kplat< 1.30 Ronde de vrouw l 55 Beursberichten.) 12.30 Sport en. 13.00 Ni.'iiws 13 11 R3,-I;.y-- anl. 13.30 (S) We Kwintet: klassieke Licht oi 15.00 Vix Phtlharmor 6.03 Aspec 17.00 Mobiel HILVERSUM III zieken. 16.00 NletB ikunstprogamW een bewegelijk f beweeg) like niensd >5 Mededelingen. 9.03 Tnke 10 03 Robbie D 1.00 Nieuws. 1 2.03 Van I RadenZCDrOBaI NEDERLANDS nieuws. i ia.26 Licnte -osiv c ziek 16.0C Nieuws en beursberi^ ten. 16.10 OrkestconcerL l'j Nieuws en mededelingen. 17.10 V' oudere luisteraars. 17.50 Wed

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2