Werkgroep
Zwart-Wit
'70
ZATERDAG 5 FEBRUARI 1972
LEIDSE COURANT
„Kompositie", gemaakt door G. M. A.
„Humor", portret van Jan C. Stijnman
HILLEGOM De rotoclubs die
tot nu toe 'n gehele pagina in
onze krant hebben benut
hadden steeds met hun toto
hoogstandjes een doel voor
ogen; het sluimerende pu
bliek wakker schudden voor
de hobby fotografie en het
aantrekken van zoveel moge
lijk sympathisanten. Deze
week een fotowerkgroep die
dat niet in de eerste plaats
voor ogen heeft. De werk
groep Zwart-Wit '70 uit Hille-
gom streeft een heel ander
doel na. Zij willen door mid
del van de fotografie de dis
cussie over de problemen
van deze tijd openstellen.
De zeven leden tellende werk
groep vindt zijn oorsprong in
de fotoclub van de Bloembol
lenstreek. Een eigen leven
ging de werkgroep echter
leiden toen het zich niet
meer kon verenigen met de
klassistische werkwijze van
hun moedervereniging. Jan
C. Stijnman. de gebroeders
Peter en Ed Slijkerman en
Gerard v.d. Reep sloegen in
januari '70 bewust de weg in
naar een eigen bestaan. Een
bestaan waarin het gespro
ken woord wellicht nog meer
de aandacht krijgt dan de fo
tografie zelf. De werkgroep
hanteert geen vaste werkwij
ze. Van te voren worden
nooit de bijeenkomstavonden
vastgesteld.
Jan C. Stijnman. in het dage
lijks leven banketbakker,
zegt daarover: „We komen
bii elkaar als daar behoefte
aan is. Als een van de leden
vindt dat we naar aanleiding
van een bepaald werkstuk
bij elkaar moeten komen dan
gebeurt dat ook.
De foto's directe aanleiding tot
deze bijeenkomsten worden
dan kritisch bekeken. De ze
ven man sterke werkgroep
neemt beslist geen blad voor
de mond als het om de
beoordeling van de werkstuk
ken gaat. „We zeggen elkaar
keihard de waarheid" aldus
Stijnman. Het uiteindelijke
resultaat van zo'n avond is
dan dat de discussie over
een bepaald probleem de le
den het gevoel geeft inder
daad ook creatief bezig te
zijn geweest. Iets wat ze van
een normale fotoclub niet
kunnen zeggen omdat deze.
aldus is hun mening, slechts
bezighouden met reproduk-
tie en registratie van objec
ten. „Wij proberen zoveel
mogelijk subjectieve fotogra
fie te bedrijven" aldus Stijn
man. De zeven leden hebben
zich wel als doel gesteld dat
een regelmatige productie
onontbeerlijk is. Als dan ook
iemand van mening is dat
hij niet voldoende werk meer
kan leveren dan stapt deze
uil zichzelf uit de werkgroep.
Veel mutaties vinden er ech
ter bij Zwart-Wit '70 niet
plaats.
Gebeurt dat wel dan staat de
groep weer open voor een
nieuwe kracht zij het dat het
aantal leden niet al te hoog
oploopt want daar streeft de
werkgroep beslist niet naar.
„We willen niet groot zijn.
Dat komt de discussie niet
ten goede. Bovendien heeft
een kleine groep als voordeel
dat je erg mobiel bent" al
dus de Hillegommers.
Zwart-Wit '70 dat het foto
grafisch materiaal als uit
drukkingmiddel gebruikt,
laat medio maart zien wat
het tot nu toe zo al heeft ge
presteerd. De expositie zal
worden gehouden in het
„Klokgeveltje in Hillegom".
Milieuvan Ed. Slijkerman
Fotoclubs
meten eikaars
krachten
Een aantal wefen achtereen
binden fotoclubs uit ons ver-
schijningsgebied de strijd
met elkaar aan om de beste
inzending van fotowerkstuk
ken. Zes foto's in totaal, die
elk een apart onderwerp
trachten uit te beelden, is de
opdracht. Voor deze kracht
meting van de fotoclubs stel
de de directie van ons blad
negentien geldprijzen be
schikbaar: drie per onder
deel en een prijs voor de
club, welke op de jury (o.o.
Zilveren-Camerawinnaar Si
mon E. Smit en de bekende
Leidse fotograaf Joop Piëte)
de beste totaalindruk maakt.
Per rubriek worden drie
geldprijzen beschikbaar ge
steld: ƒ50, 25 en ƒ10. De
beste vereniging ontvangt
bovendien een geldprijs van
ƒ100.
„Portret", een al eerder geëxposeerde foto van Dlck Haster
„Stilleven", een foto van Hans van der Reep