Twee theologen op matje bij geref. synode it WIJ, HEREN VAN ZICHEM (12) Korte metten Kerk en Wereld 'zaterdag 15 JANUARI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11 U 197} jnze wittekop ligt op zijn buik in het gras. Hij 'probeert te lezen in „Jaakske met zijn fluit je", maar de letters vervagen en vloeien in een. Hij wrijft zich de ogen uit. Het helpt niet meer. Lewie springt op van angst en tracht in de verte te kijken. Hij ziet het landschap ver duisteren. Weldra verdwijnt alles in een zwar te nevel. Sepke! Ik ben blind", schreeuw de knaap, ter- wijl hij met de handen vóór zich uitgestrekt, uit de weide tracht te geraken. Hij struikelt om de vier stappen, botst tegen de koeien aan en blijft uiteindelijk liggen, stilletjes jamme rend: Sepke! Moeder!" Zo vindt hem Sepke, zijn broer, die hem zijn boterham komt brengen. Vier volle wintermaanden blijft de jongen thuis, zo goed als blind, met een doek voor zijn brandende ogen. Er wordt verder zalf op ge streken, hij werd al bij een oude man ge bracht die hem overlezen heeft, ze zijn op be devaart geweest, maar een dokter wordt niet geroepen. Dokters zijn slecht gezien: Ze spre ken direct van opereren. De vader van de Witte, Mette, moet ook thuis blijven, wegens zijn zware hoest. Hij zelf gaat ook niet naar de dokter. Hij neemt de wonder- flessen van Tissens. De hele dag zitten de patiënten samen aan de haard. Vader Mette vertelt, tussen zijn hoest buien door, van Genoveva van Brabant en van het dwaallicht. De jongen ziet in zijn vcr- Sepke vindt de Witte stilletjes jammerend om zijn moeder. Vader Mette vertelt, tuss enzijn hoestbuien door, van Genoveva van Brabant en van het dwaallicht. beelding vreselijke gestalten vóór zich oprij zen. Dan begint hij hardop te gillen tot zijn vader hem de hand op het hoofd legt. Melanie komt de Witte bezoeken en weet, na lang praten, de vader te overreden toch maar eens dokter Volders te laten komen. Anders wordt die jongen blind. En het is beloofd, de dokter zal alleen eens kijken, zelle. Dokter Volders komt, kijkt naar de door de zalf dichtgeplakte, ontstoken ogen en zegt dat het de hoogste tijd is. De Witte wordt in een echte automobiel naar de kliniek gevoerd. Hoe fijn zou dat wezen, uls hij nu kon zien, hoe zijn schoolkameraden hem bewonderend en benijdend nakijken in het dorp. Ze hebben het gezicht van de Witte gered. Het is alsof hij uit een nachtmerrie is ontwaakt. Samen met Melanie gaat hij O.L. Vrouwtje bedanken. Meteen bidden ze voor vader Met te. Helaas, korte tijd nadien bezwijkt Lewie's vader aan zijn longkwaal. Over het huis van onze knaap valt een waas van droefheid en rouw. Niemand mag de stem verheffen en moeder loopt maar te snikken. De enige opluchting voor de jongen is het „te proberen gaan" bij pastoor Munte. Alle cere moniën van zijn schone communiedag wor den immers in de kerk geprobeerd, gerepe teerd: handen samenvoegen, ogen neerslaan, knielen, opstaan, tong uitsteken, enz. Op de uitgestreken tongetjes duwt pastoor Mun te zelf een denkbeeldige hostie met zijn duim. Maar hij neemt dan ook af en toe zijn snuifje met die duim en vergeet die. uitgerekend dan, aan zijn toga af te vegen. Zo daalt het „Cor pus Domini Jesu Christi. vaak op de tong in de gedaante van een kladje vieze, bittere snuiftabak. Walgend murmelt dan het slacht offertje: „Lichaam van Christus, heilig mij". De kinderen verdenken er pastoor Munte van dat opzettelijk te doen. Het volstaat de olijke glimlacht in zijn ogen te zijn, om daarvan overigens overtuigd te zijn. Het communiefeest bij de Coene's is niet uitbun dig. Hoe zou het kunnen, zo vlak na het over lijden van vader. Moeder Mette weent maar voortdurend: „Had Mette dat nog mogen bele- De Witte zit droevig voor zich uit te staren in zijn nieuwe pakje. Het lekkere eten en de geurige wijn hebben hem maar half ge smaakt. Dat mag niet, denkt pastoor Munte en hij spreekt troostende woorden: Vader blijft van daarboven over vrouw en kinderen waken. Hij is gelukkig in de hemel en wil niet dat zij hier op aarde in droefheid wegkwijnen. Kinde ren, gij zult de parels worden aan de kroon van uw moeder. Heffen wij het glas op uw al ler toekomst. Jef, zing ons een liedje. Een deftig deze keer. Van Napoleon de Grote. O, nee! Dat is te triestig. Van de mosselman. .Tef zingt en de levenslust krijgt de bovenhand. Wat kunt ge anders doen? De toekomst is echter een probleem voor de Witte. In het geheim koestert hij immers al lang de hoop verder te mogen gaan Ieren. Zoals Herman Coene. Maar nu vader gestor- Samen met Herman werkt de jongen, daags na zijn communie al, op de akker van de boer. „Herman! Moet ge rijk zijn om te studeren?" vraagt hij plots. ,.'t Kost geld je. Waarom?" Voordat de Witte kan antwoorden komt daar de De Witte wordt in echte automobiel de kliniek vervoerd. automobiel van de nieuwe kasteelheer aange reden. „Die zijn zeker wel rijk?" vraagt Lewie. „Ja. Ze zijn in de Kongo geweest." ,,'k Zou nu hun kasteel eens van dichtbij willen gaan bezien. Durft gij?" „Ja," pocht Herman, „de dienstboden kennen mij goed. Mijn vader was zelf bijna eigenaar van het Wazinghuis". Als Herman en zijn jonge vriend behoed zaam het plein voor Wazinghuis betreden, zien zij plotseling vóór zich een ver rukkelijke verschijning een mooi jong meisje op een prachtig rijpaard. Zij leert blijkbaar rijden want Pover loopt naast haar, de teugels in de hand. De oude knecht steekt dreigend de vuist uit naar de twee indringers en Zelia komt op Herman toegelopen. Zij vraagt hem, waarvoor hij komt. Dat de kas teelheer niet thuis is. De Witte is al weggevlucht, maar Herman blijft als versteend staan. Hij kan zijn blik niet af wenden van de heldere ogen die van boven «p het paard op hem neerzien. Een ogenblik weet hij niet meer waar hij is. Met moeite rukt hij zich los uit de betovering en loopt het kasteelhek weer uit. Zijn hart bonst in zijn keel. Hij wacht tot zij buiten komt. „Wie is dat, Zelia?" vraagt het meisje op het paard. ,,De zoon van boer Coene van de Donkelhoeve, juffrouw Elza", antwoordt Zelia. Met duidelijk merkbare afkeer spreekt ze de naam Coene uit. „O! Van die boer. Zelia knikt. De dochter van de pas teruggekeerde kasteel heer van Wazinghuis klemt de lippen opeen. Ze rukt aan de teugels. Het paard stapt voort. „Laat maar eens los, Pover", gebiedt het meisje en Elza van Berckelaer rijdt alleen het hek uit. Herman kijkt har vol bewondering na. Als hij bij de Witte komt, die verder op hem te wachten staat, vraagt de knaap hem bezorgd: „Zijt ge nu gepakt, Herman?" Herman antwoordt niet. De Witte bevroedt niet hoe toepasselijk die vraag is. Herman schijnt wel degelijk gepakt. Nieuwe methode t v-onderwijs (Van onze radio- en tv-redacteur) DELFT - De T.H. te Delft gaat binnenkort experimenteren met 'n geheel nieuwe methode van tv- onderwijs. In 't Delftse laborato rium voor transmissie van in formatie is een systeem ontwik keld. waarbij zowel spraak als schrift via een fm-zender of te lefoonkabel door een gewoon tv-toestel kunnen worden ont vangen. Daarvoor Is een tableau, een te- le-srhoolbord gebouwd, waarop met een speciale pen de toelich ting van het betoog wordt ge schreven. Over twee maanden begint hiermee vanuit het labo ratorium een proef met de christelijke nationale lagere school te Zevenhuizen. De ontvanger heeft volgens de Delftse onderzoekers nog een aantal neventoepassingen in het bijzonder voor gelndustraliseer- de landen 7.o is het bijvoor beeld mogelijk een schrijftele- foon te bouwen om allerlei ge schreven informatie zoals hand tekeningen, recepten of cijfer- materiaal over te brengen. Deze techniek is veel goedkoper dan beeldtelefoon waarmee thans al wordt geëxperimenteerd. IKQR -serie theologen fV-m onradio- en tv-redactie) DEN HAAG Onder de titel „zoals gezegd doorgaat IKOU-CVK maandelijks in dra- r»Vls"F" s-*-»-», on de televisie een reeks portretten schilderen van mensen, die nationaal of In- 1,0" 7"n eewor- den door hun uitzonderlijke be trokkenheid bij of Invloed op ge loof, kerk en christendom. In de eerste aflevering, op 16 ja nuari, wordt S<">re Kierkegaard, de vader van de existentiefiloso fie en de Dsvchologle, voorge steld. De tekst is van Karei Eykman. Kierkegaard wordt ge speeld door Frits Vogels onder regie van does Odufré uitge bracht met in de hoofdrol Ber nard Drong. In de serie worden ook voorge steld dr. Abraham Kuyper met Ko van Dijk als Kuyper onder regie van Ton Lensink op tekst van Ben van Kaam, de tragi- Haverschmidt (Piet Paaltjens), de door de Nazi's ter dood ge brachte Duitse theoloog Dietrich B i <V>"or en Franse schrijf ster Simone Weil. De generale synode van de gereformeerde kerken heeft donder dag uitvoerig gesproken over bezwaarschriften die waren inge bracht tegen twee theologen van deze kerken, drs. T. Baarda, lector aan de vrije universiteit te Amsterdam en dr. G. P. Hartvelt, hoogleraar te Kampen. De klachten over dr. Hartvelt kwamen van de kerkeraad van Urk en Nijkerkerveen en van vijf gemeenteleden uit Ede. De bezwaren tegen drs. Baarda waren afkomstig van ds. H. J. Hegger directeur van het opvangcentrum voor ex-rooms-katho- lieke priesters „De Wartburg" te Velp. De laatste sprak in zijn bezwaarschrift van knoeierij met bijbelteksten waaraan drs. Baarda zich zou schuldig maken in zijn bijbelonderzoek. In het bezwaarschrift tegen prof. Hartvelt werd gezegd, dat deze in zijn publicatie „Goed voor Gods woord" een levensgevaarlij ke snee geeft in de zenuw van het geloof. Hierbij werd gedoeld op de omschrijving van de menselijke factoren in de Heilige Schrift, die dr. Hartvelt in zijn publicatie geeft. De beschuldigingen tegen drs. Baarda hadden dezelfde achter grond. Hier ging het om de tegenstrijdigheden, oneffenheden en verschillen die men in de vier evangeliën tegenkomt en die de genoemde theoloog beschrijft. In beide gevallen oordeelde de synode dat de betrokken theolo gen zich om de omstreden punten niet buiten het belijden der kerk hebben begeven. Wel wilde de synode een verder gesprek met drs. Baarda over de achtergronden van de kwesties, die hij aan de orde heeft gesteld. In samenwerking met de volksrepubliek van Bangla desh heeft Caritas Dacca een hulpverleningsprogramma op gesteld voor ruim 200."00 gezinnen. Ter ondersteuning van dit program (het ver strekken van voeding, kle ding, huisraad e.d.) heeft de stichting Mensen in Nood (Caritas Neerlandica) vijftig duizend gulden toegezegd. Voor deze actie staat giro 1111222 van de stichting t.n.v. „Bangladesh" in Den Bosch open. In de reeks GG-pamfletten heeft de protestantse stich ting voor Verantwoorde Ge zinsvorming (Duinweg 23, Den Haag) thans de brochu re „Sex van 12 tot 20" uitge geven. De brochure behan delt de voornaamste knel punten die jongeren tegenko- men in hun ontwikkeling vnn kind-thuls tot zelfstandig mens. De Salesianen hebben hun generaal kapittel, dat bijna zeven maanden heeft ge duurd, afgesloten. Er waren 202 deelnemers uit negenen dertig landen, die zich vooral hebben bezig gehouden met de aanpassing van de con gregatie aan de richtlijnen van het tweede Vaticaans concilie en de trouw aan de geest van de stichter Don Giovanni Bosco. De resulta ten zijn samengevat in twin- I Aan de Technische Hoge School te Delft zullen op 1H, 19 en 20 januari „theologi sche studiedagen" worden gehouden. Thema is „Evan gelie en techniek". Men kan zich voor deze studiedagen opgeven bij het convent van studentenpnstores, Ruys de Beerenbrouckplein «te Delft. Rond Pasen van dit jaar or ganiseert het vormingscen trum Den Alordinck te Laug-Zuthem (bij Zwolle) twee bijeenkomsten voor verplegenden, artsen, wer kers in de bejaardenzorg, pastores en maatschappelijk werkers. Op 30 maart wordt een dagbijeenkomst gehou den over medische macht en medische ethiek. Op 4 en 5 april is er een tweedaagse oriëntatiecursus over medi sche ethiek en de begeleiding van stervenden. In Rouaan zal een ultra-mo derne kerk worden gebouwd ter ere van Jeanne d'Arc op de plaats waar zij meer dan vijf eeuwen geleden op de brandstapel stierf. De burge meester van Rouaan hoopt dat Engeland aan de bouw zal willen deelnemen. Tij dens de tweede wereldoorlog verwoestten Britse vliegtui gen de vljftlend-eeeuwse St. Vlncentiuskerk op de markt In de Franse plnats Rouaan, waar Jeanne d'Arc stierf. Opium- Chinees

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11