Walter v. d. Kamp maakt Karakter op tv zichterbaar f JOHNNY VERTELT GODFRIED ZIJN LEVENSBESCHOUWING TV vanavond BAfiKETHARJES Terugblik Morgen 12 <t. verdienen. morgen Radio vanavon( o 3)( morgen ;r„„h LEIDSE COURANT VRIJDAG 10 DECEMBER BJ Gereputeerde persoonlijkheden als Ko van Dijk, Andrea Domburg en Coen Flink passen vrijwel in elke regie-opvatting, mits deze artistiek verantwoord is en een duidelijke lijn vertoont, omdat zij met hun talent de bedoelin gen van de regisseur aanvullen. Zij schragen voor een goed deel de tv-bewerking van het boek Karakter van Bordewijk door Walter v. d. Kamp, welk spel momenteel in vijf afleveringen Hollands drama in de huiska mer brengt. Een interpretatie die twijfel schijnt te hebben gewekt in de kringen van de vaste kijkers is die van Lex van Delden als de onverzettelijke jongen Katadreuffe. Had deze niet meer moeten hebben van een brutale Rotterdamse door douwer? Walter van der Kamp: „Het gaat er maar om hoe je zo'n fi guur ervaart. Uit het boek is hij tot mij gekomen als een geslo ten jongen, die grote intelligen tie paart aan een sterke wil en zich moeilijk uit. Hij gaat recht op zijn doel af, net als zijn moe der (Andrea Doihburg), die in de volksbuurt, waar zij woonde, respect won door haar stille, trotse houding. Van het begin af heeft het mij scherp voor de geest gestaan, dat ik hiervoor Lex van Delden moest hebben, een speler met een enorm ont wikkeld gevoel voor theaer. Te genover zijn vader Dreverhaven (Ko van Dijk) staat hij als man tegen man, die van elkaar we ten hoe sterk ze zijn en elkaar intuïtief doorgronden.De vader ligt aanvankelijk in het voordeel door zijn onbarmhartigheid. Naar het einde toe slaat de weegschaal door naar de jonge Katadreuffe". Dit is dan de opstelling tegenover deze figuur van een man, die twee sterke bindingen heeft met Karakter, van Bordewijk. Ten eerste heeft dit boek hem des tijds als jongen sterk aangegre pen en verder voelt hij een ster ke overeenkomst met de jonge Katadreuffe ten aanzien van zijn eigen carrière. Katadreuffe werd van volksjongen via het kantoor advocaat. Walter v. d. Kamp via het kantoor en een volontairschap bij de Haagse Comedie regisseur van tv-spe- len. Toen hij van de AVRO afdeling drama de tip kreeg het veelge lezen Karakter tv-klaar te ma ken trok hij zich terug in huise lijke eenzaamheid en herschiep hij het verhaal Karakter in ka rakteristieke dialoog. Van het begin af was hij het er met zichzelf over eens geen chronologisch verhaal te moeten maken. Je moet met schmink en kleding teveel fratsen uitha len om leeftijden te verdoezelen. Hij koos tot romp van zijn tv- bewerking Katadreuffe tussen zijn 20e en 25e jaar en wel spe lend in de jaren '30. Hij vond hiervoor goede steun bij Fokke Duetz, die in costuums en aan kleding die tijd trefzeker voor ogen weet te brengen. Ook in dit opzicht zou chronologie de kracht van dit drama hebben aangetast. Terugblikken vangt v. d. Kamp op in flash backs, gevat in een waas, die wordt bereikt door de lens van de (film) camera met vaseline in te vetten, gelijk het doorgroef de gelaat van Greta Garbo des tijds aan eeuwige jeugd werd geholpen. Sfeerbepalingen in het verhaal en onuitgesproken ge dachten geeft hij in negatieve beelden, doorschoten met wazen van kleur. Walter v. d. Kamp: „De kleur bood mij de mogelijkheid de ac centen in dit drama te bena drukken; rood voor woede, lila voor liefde en groen voor visioe nen. Ik ben mij ervan bewust, dat 95 pet van de kijkers in zwart-wit hiermee tekort wordt gedaan, maar moet mij dat er van weerhouden van de moge lijkheden van kleur gebruik te maken? Bij de opnamen staat een monitor in zwart wit, waar op ik de effecten van de schillende kleurtoepassingen kan beoordelen. Als dat nodig was kon ik correcties aanbren gen. Z wart-wit-kij kers komen niets aan dramatische verbeel ding tekort". Voor de cast van spelers was Walter v. d. Kamp afhankelijk van de beschikbaarheid van de figuren, die hij zich daarvoor had gedacht en die er in stemden, mits de opnamen ge maakt zouden worden in hun vakanties. Daarvoor ben je als tv-regisseur altijd afhankelijk van de zomertijd. Als je dat met minder tevreden zijn. Wal ter v. d. Kamp had geen enkele rol anders gewild. Bij wijze vi uitzondering is hij zelf erg t vreden met zijn produkti maar met monteren mee is het nu voor de 50e keer, dat hij dit spel. ziet, teveel om er nog ob jectief over te kunnen oordelen, reden waarom het hem goed doet, dat dit spel bij velen goed overkomt. Voor hetzelfde geld doet het dit niet. Met een dergelijk succes vindt hij het heerlijk om tv-spelen te maken. Walter v. d. Kamp: „Die vreugde geldt speciaal als'het gaat om de visualisering van een goed boek en dat is Karakter. Het is goed, omdat het los van de tijd, waarin het speelt, zijn kracht ontleent aan strakke beelden, die de dramatische vormgeving bepalen. Zoals de mensen zijn zo is ook het boek geschreven. Het drama ligt in de mensen zelf. De vorm van het boek, van deze literatuur toont een organi sche eenheid met het conflict tussen mensen; het drama ligt besloten in de botsingen. Daar om vraagt het gespeeld te wor den". De kosten spelen een geringe rol: twee ton, iets meer dan een produktie van een dergelijke tijdsduur mag kosten. De schillende afleveringen volgen snel achter elkaar, omdat er zo veel series op het scherm lopen, dat de kijker licht het contact met de gebeurtenissen per afle vering zou verliezen Walter v. d. Kamp heeft verschil lende voortreffelijke regies op zijn naam staan: Villa des Ro ses. Lijmen Het Been, Requiem voor een zwaargewicht en zeer onlangs nog Dat lawaai moet dat? en In de holte van je arm, waarmee hij zegt niet goed uit de voeten te hebben gekund, omdat het toen al 180 keer in de zaal was gespeeld, waardoor de grove effecten vrijwel niet meer waren weg te werken. Bij jonge schrijvers als Wolkers en Mu- lisch ziet hij geen stof voor tv- verbeeldlngen. Hij houdt meer van figuren als Couperus en vooral Vestdijk wil hij onder het mes nemen als hij de kans krijgt. Verhalen als Rood paleis en Bint van Bordewijk vindt hij verhalen om te visualiseren. Uit de vele complimenten, die Walter v. d. Kamp in deze dagen geworden, heeft hij begrepen, dat men hem beschouwt als een groot dramaturgisch tv-talent. Walter v. d. Kamp: Dat moet dan zo uit het ongerijmde, uit de lucht zijn komen vallen. Mijn vader was in Den Haag gemeente-ambtenaar. Met alle respect, maar van hem heb ik, het zeker niet". TON OLIEMULLER (ADVERTENTIE) Olympische Winterspelen op radio en tv (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS-radio en de NOS-televisie zullen in tal van reportages verslag doen van de elf de Olympische Winterspelen, die van 3 tot en met 13 februari 1972 in Sapporo, op het Noord-Japanse ei land Hokkaido, worden gehouden. De NOS-radio zendt via een satellietverbinding een groot aantal rechtstreekse reportages uit, met name van het schaatsen, overdags zowel als 's nachts. De NOS-televisie zal via een satellietverbinding tussen Japan en Europa dagelijks twee uitgebreide samen vattingen in kleur overnemen. De NOS maakt van deze complicaties gebruik voor drie programma's, die in de vroege ochtenduren, in het middaguur en in de vooravond worden uitgezonden. De samenvattingen worden in Japan door een EBU-team gemaakt ten behoeve van de Europese televisie-organisaties. Godfried Bomans zal vanavond trachten achter de levensfilosofie van Johnny Kraaikamp te komen delegatielid van de Volksrepubliek China (Ton van Duinhoven) bij zijn aan- Godfried Bomans maakt in zijn nieuwe serie „gesprekken" een praatje met Johnny Kraaikamp. Een grote ommezwaai vergele ken bij de gesprekspartners van de zomerprogramma's waarin hij met theologen discussieerde over diep liggende vragen over geloof en leven. Het wordt ech ter met Johnny Kraaikamp geen dolkomisch gesprek. Kraaikamp en Bomans praten over het leven van een artiest. De grote angsten en twijfels, die Johnny altijd achtervolgen, ko men aan de orde nog meer wordt er gesproken over zijn le vensbeschouwing. Het leven van een van Nederlands grootste ko mieken liep niet over rozen. Hij heeft zelfs aan de rand van de sociale ondergang gestaan maar wist nog net op tijd met hulp van vrienden de moeilijkheden van zich af te wentelen. Nog vaak verkeert hij in gezelschap van alcoholisten en drugver slaafden om met ze té praten en naar ze te luisteren. Johnny beoefent nu intensief yoga en andere zelfdisciplines. Hij zegt dit nodig te hebben om in de herfst van zijn leven overeind te kunnen blijven. Johnny Kraaikamp is een boeiend ver teller, de aangewezen partner voor een veelbelovend gesprek. Ned. II 21.25 uur. Hadimassa Het fenomeen „de krant" staat centraal in Hadimassa. De ge wone mens mag een kijkje ne men in de wereld van de Neder landse paparazzi. Ned. I 21.25 uur. Een klein uur: U Een klein uur: U is gewijd aan brandwonden. Naar de mening van deskundigen kan de behan deling van mensen met brand wonden veel effectiever verlo pen. Ned. I 22.05 uur. Little women Een nieuwe BBC-serie (negen af leveringen) is gemaakt naar het bekende meisjesboek van de Amerikaanse schrijfster Louisa Alcott. Het verhaal speelt zich af tijdens de Amerikaanse bur geroorlog. Vier meisjes in leef tijd variërend van 13 tot en met 16 jaar komen met allerlei pro blemen in aanraking. Ned. II 19.05 uur. Per ongeluk Bert veroorzaakt een dodelijk on geluk. De oorzaak hiervan is echter eenvoudig te verklaren. Lenie heeft zich van Bert laten scheiden iets wat hem niet met rust laat. Hij doet pogingen om hetweer goed te maken. Ze mislukken echter wat Bert wan hopig maakt. Overstuur stapt hij in zijn auto... Ned. II 19.30 uur. Waar of niet In deze aflevering komen de in woners van Goidschalxoord (Friesland) uit tegen de inwo ners van Houtigehage (Oud- Beijerland) De deelnemers krij gen een aantal filmpjes te zien, waarvan ze moeten uitmaken of zij op waarheid berusten of niet. Ned. II 20.21 uur. Uit de kunst Charles Boots geeft tips voor de film en Ageeth Scherphuis en Agna Arens geven informatie over toneel, ballet en beeldende kunst. Ned. II 22.25 uur.. Morgenmiddag weer Rikkie en Slingertje op Ned. I om 16.02 uur. Vervolgens Stuif-es-in met scholieren van de Haagse Rut- gerschool. Zaterdag Ned. I 16.45 uur. ADVERTENTIEi met échte kersen Let op de naam VPRO's „Namens. Anneke Klaasen Bos" was niet vrij van demagogie gisteren, maar het was wel een programma waar van het betreurd moet worden dat het door de VPRO werd uit gezonden, de omroep nJ. met de geringste kijkdichtheid. Want aan de hand van een prak tisch voorbeeld werd hier voor jonge mensen (jonge vrouwen vooral) duidelijk gemaakt hoe verschrikkelijk belangrijk het is om elke mogelijkheid van voort gezet onderwijs aan te grijpen. Duidelijk werd gemaakt dat „le venslang middelmatig" het von nis is voor jonge mensen die dat niet doen. Duidelijk werd ook dat het verplichte onderwijs voor werkende jongeren een stuk kan helpen. Die jongeren moeten wel zelf willen dan. In „Berichten uit de samenle ving" rapporteerde de VPRO over het Amsterdamse Vondel park-experiment. De meningen waren genuanceerd, echter wél van die aard dat we ons geluk kig prijzen met het feit dat we tientallen kilometers van het Vondelpark wonen. Dankbaar zijn we de VPRO voor de aankoop van de Dick Ca- vett-show. Die had als gasten John Lennon en Yoko Ono. Een verschrikkelijk boeiende uitzen ding, vonden we. Omdat Lennon zich ontpopte ais een super-in telligente vent met verschrikke lijk veel gevoel voor humor. Als deze show écht was, diis niet woord-voor-woord ingestudeerd, waren we getuige van iets feno menaals gisteren! Van de TROS zagen we alleen „Op losse groeven". We blijven het een „eng" programma vin den. We gunnen iedereen zijn recht op wansmaak, maar we vinden het onzindelijk als een omroep wansmaak liefdevol kul- tiveeft om daarmee in een ho gere omroep-status te belanden. Vg. Wajang - goudeerlijke plantenmargarine. Water v. d. Kamp: „Het drama in Karakter ligt in de mensen zelf' Gaaikema-show op Oudejaarsavond Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De AVRO is van plan om op Oudejaarsavond Seth Gaaikema in een show op de tv te brengen. Theo Orde man heeft de productie en de regie ervan voor zijn rekening genomen, maar moet het met Gaaikema nog eens worden over de opzet en de inhoud van deze show. Twee jaar geleden nam Seth ook de Oudejaarsavond voor zijn rekening. Dit gebeurde toen in het Congresgebouw, waar hij temidden van prominenten en een uitbundig feestvolk in het hele land veel plezier bracht. Uit die uitzending stamt de la tere nationale topper Wat een spreker is die man. Ook deze Oudejaarsavond wordt weer in het Concertgebouw op genomen. Seth zal als gasten in elk geval vragen Willy Wal den en Piet Muyselaar (Snip en Snap) en The Blue Dia monds. De uitzending zal anderhalf uur duren en begint om 22.30 uur op Ned. I. Het lag in het voornemen van de AVRO om op die avond Toon Hermans te nemen. Toon is echter nog steeds niet helemaal hersteld van zijn ziekte en geeft er de voorkeur aan zijn ge zondheid voorlopig te ontzien NEDERLAND I 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal EO 19.05 uur Roept uit alle stij 19.40 uur Judy Mackenzie 20.00 uur Journaal VARA 20.21 uur Achter het nieu 20.45 uur Twee voor twaalf 21.25 uur Hadimassa 22.05 uur Een klein uur: 22.45 uur Journaal NEDERLAND II NCRV 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Little woman 19.30 uur Per ongeluk 20.00 uur Journaal 20.21 uur Waar of niet 21.00 uur Farce majeure 21.25 uur Bomans in 22.05 uur Pro Musica NOS 22.15 uur Journaal 22.20 uur Den Haag vandas 22.25 uur Uit de kunst NEDERLAND I TELEAC 10.00 uur School-t.v. AVRO 16.00 uur Journaal 16.02 uur Rikkie en Slinger 16.25 uur Hot dog 16.45 uur Stuif-es-in 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.30 uur Mary Tyler Moe sHow 19.30 uur Poets 20.00 uur Journaal 20.21 uur De versierders 21.10 uur Karakter 22.00 uur Sportpanorama 22.50 uur Journaal NEDERLAND II 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Charlie Chaplin 19.25 uur In de veiling gen 20.00 uur Journaal 20.21 uur De Jantjes (film) 21.35 uur Brandpunt 22.25 uur Tot de dood scheidt 22.55 uur Epiloog 23.00 uur Journaal i.OO (S) Licht ensemble i listen: 18.30 Nieuws: 18.41 Actv ten. 18.50 Marktberichten. 18i AU...ditle: muzikale talenten. En toch komt 't goed: voor de Adventstijd; 19.1 grenzen: rubriek over missie ding. 20.00 In antwoord schrijvenverzoekplatenprog 22.00 (S) VoetHcht op: show en musical. 22.35 Over» 22.30 Nieuws. 22.38 Den I" daag. 22.50 (S) Goal...!: sportprogr.: 23.55—24.00 I HILVERSUM II 48.00 Nieuws; 18.20-18.30 van D'66. 20.00 Nieuws. 20 30—21.00 (S) Muziek uit rok. VARA: 21.00 (S) Rusislc dlo Symfonie Orkest uit Mosko soliste: moderne muziek. 23.3 Nederlandse chansons. 22.55 delingen. 23.00 Nieuws. 23.10 A( y tellen. 23.20 Muziek van Nei( ders 23.55—24.00 Nieuws. i "li BRUSSEL 325 M (Nederland: k. 18.00 Nieuws. 19.03 Uitzending w soldaten. 18.28 Paardesportults 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 18.55 Taalwenken. 18.57 Inten 'DEf 19,00 Nieuws en actualiteiten, aker Keurig Frans. 19.-15 Boekbespt j 20.00 Kamermuziek. 22.00 Nleu UeeI De Zeven Kunsten. 22.20 Lie ït programma. 23.00 Nieuws. Lichte muziek; 23.40—23.45 NV 15 [osto? Ut Pla HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochteni n e nastlek. 7.20 (S) Z.O.geva n Gi programma met om 7.33 Vi ,jHcp voorpagina: 7.64 VPRO: Deze 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten taS Waterstanden; 10,05 Voor ter. gesprek. 10.30 (S) Zater formatie: muziek en Informati <11.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. Aclualiteiten. 13 23 VARA-Wip, 13.25 (S) Dit Is het begin...: ren programma. HTRO: 14.35 D we visie op kanker: 14.55 God itslui stlgo lezing. NOS: 16.06 De k week In het Nederlandse i ven. 15.30 Frans - Duits- i een luisterprogramma. 16.16 Jazz. 16.45 Inzet: programma "7 amateuristische muziekbeoei 17.15 De Vrije Gedachte. 17.» tegle van de geweldloze discussie. VARA: 17.55 Med gen. HILVERSUM Zl TROS: 7.00 Nieuws. Zo's (Soos)lichte ziek, reportages en Nieuws: 7.41—8.00 A( 10.00 Als dat - pintenprogramma. (10.30 rag ftjggjl. 12.00 RjjK -AjJ Krulslnga: 12.26 Mededelingen land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws). 14.00 (S) Stolger-B: I show. (15.3015.32 en 17.30l|w Nieuws: 17.33—17.50 Actual!teil het HILVERSUM ni NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 f8.00 Nieuws i. 9.00 Nieuwi. Pers vers. 10.00 Nieuws. 10.(1 k.-,. ziek bij de koffie (11.00 Ni ■oeK- 12.00 Nieuws. 17 03 Elpee Pep. Alpht Nieuws. 13.03 Nee. 4.00 e 'licht Tnstrumi word word week Meisjeskoor sextet. Als Intermezzo: licht lot. 16.00 Nieuws. 16 03—IS.tt tot. 16.00 Nieuws. 16.08—16.00 show: sport en muziek Nieuws). BRUSSEL 325 M (Nederll— 12.00 Nieuws. 12.03 Weekend»» 12.50 Buitenlands pereovfl 13.00 Nieuws en foneelagenda. Intermezzo. 13.30 Consumed brlek. 14.00 Nieuws. 14.03 I muziek (15.00 Nieuws). 16 00 spel. 16.55 Intermezzo. 1700 N' en mededelingen. 17.16 De van Nederland. 17.55 WeegscM DEN (ADVERTENTIE] Ditishetrecept: Kaasfonduevan Nederlandse kaas.1 'Jc Caquolon Inwrijven met w»t knoflook. DanjMMÉMrifl witte tot de wUn gaat bruisen. Nu 500 gr fljngosneden Jon» belegen Goudse toevoegen. I roeren on weer aan do kook brengen. Binden mot malM® dook. Dan 4 dl half droll uo e wijn ln de pan verwarn» 1 le wijn gaat bruisen. °F nop si scheutje kirsch. tnjai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2