an cockpit tot staart een exotisch paradijs
i de Air India Boeing 747's zijn omlijst met geschilderde tempeltjes, die een zwakke afspiegeling vormen van hetgeen zich in het toestel bevindt Het is exotisch vliegend paradijs tussen India en Engeland.
In ruisende zijde gekleed zijn de stewardessen van Air India.
zijn gelieven; Krishna aanbeden door de dorpsmeisjes; Krishna fluitspelend. Het zijn drie schilderingen op de wandi
LONDEN Het bloeiende lief
deleven van de Indiase god
Krishna komt tot leven boven
een dikke wolkenmassa. In
prachtige pasteltinten zijn zijn
veroveringen en de verschillen
de fasen van zijn leven uitge
beeld op de wanden van een
vliegtuig. Het toestel van een
maharadja? Nee, het is een toe
stel dat voor iedere nuchtere
Europeaan, zakenman of toerist
toegankelijk is. De kist heeft de
bestemming India en onder
houdt gewoon lijnvluchtcn. En
toch word je vervoerd in een
sprookjeswereld.
Het is kou in Europa. De bo-
hebben de afgelopen weken
hun laatste bladeren verloren
en de winter laat ons voelen dat
hij in aantocht is. Dan naar 'n
warm gebied te kunnen vertrek
ken lijkt een zaligheid.
De drukte op 't vliegveld is die van
ieder ander vliegveld. Het vlieg
tuig naar India is een Jumbojet.
Een blik naar buiten leert dat
er op de één of andere manier
iets is waardoor dit toestel zich
onderscheidt van zijn reuze
broers. De omlijsting van de ra
men is geschilderd in de vorm
van tempeltjes. Is dit de voor
bode van nog meer verrassin-
De trap naar het toestel is de
zelfde als altijd. Toch bekruipt
je, met de tempeltjesschilderin
gen in je achterhoofd een
vreemd gevoel. India is tenslot
te een land waar legenden en
mythologie nog sterk leven.
Door de koelte naar het vligtuig
met een laatste blik op het nog
koelere landschap. Dar het einde
van de trap enDe grens
van India is toch veel verder
weg, niet bovenaan een vliegtuig
trap in Londen.
In de deuropening van het vlieg
tuig staat een donkere schoon
heid. Ze buigt met gevouwen
handen voor ieder passagier,
die ir.stapt alsof ze een majes
teit verwelkomt. Is dit een ste
wardess, deze vrouw met haar
zwarte haar naar achteren ge
trokken in een wrong, gekleed
in zacht ruisende zijde? De sa-
rie is een weelde op zich. De
zijde is bedrukt met motieven
geïnspireerd op de traditionele
t fel
Achter dit adembenemende fi
guurtje een vrouw gekleed in
een gouden kaftan met strakke
lange broek. De kaftan is gebor
duurd turquoise kashmir-dessin.
Je wordt er beslist even stil van
als je dat ziet.
Nog verblind door het prachtige
schjuwspel bij het binnenkomen
zeg maar binnentreden
van het vliegtuig wordt een ie
der naar zijn zitplaats geleid.
Een niet minder betoverend ta
fereel doemt op. Dit heeft niets
meer te maken met een vlieg
tuig. dit is een gevleugelde
droomwereld.
Tussen de vliegtuigstoelen en in
het gangpad zak je tot bijna je
enkels toe weg in het paarse ta
pijt. De wanden zijn bekleed
met op linnen geschilderde tafe
relen. Langzaam Iaat je je .zak
ken in de stoel en laat het kleu
renspel op je neerdalen. Adem
loos wacht je nu op de dingen
die komen gaan. Is dit echt het
lijn-liegtuig naar New Delhi?
Het is bijna niet te geloven.
Langzaam wakker wordend uit de
trance waarin je bent geraakt
door alles om je heen, zie je dat
je niet de enige bent die er zo
aan toe is. Een dame voor je
giechelt zenuwachtig en schijnt
te verwachten dat ze nu in een
harem gestopt zal worden, hoe
wel dat in een ander land is.
Om weer helemaal tot bezinning
te komen moet je gewoon even
door de raampjes naar buiten
kijken. En daar ligt het vliegveld
de koele grijze strakke eenvoud,
die zo in tegenstelling is met
waar je je nu bevindt. Hoe is
het mogelijk dat de grens van
India zo dichtbij is.
Riemen vast is riemen vast, ook
in deze Air India Jumbojet.
Maar als die mededeling ver
dwenen is komen daar weer de
donkere schoonheden, nu om je
te voorzien van een versterkend
hapje en een drankje. De schit
terende kleuren van de „uni
formen" van de gastvrouwen
zijn een lust voor het oog. Niet
alleen de al eerder opgemerkte
combinaties van donkerpaars
en felrose, turquoise op goud lo
pen rond, ook zijn de sari's uit
gevoerd in marineblauw met
turquoise. Voor de kaftans ge
bruikte men naast turquoise op
goud ook goud op turquoise. De
purser en de gezagvoerder zijn
gestoken in zijden jasjes.
En terwijl je dan je eerste In
drukken zit te verwerken met
een kleine maagvulling, bekijk
je de rachtige wandbekleding
eens nader. Krishna is India's
meest geliefde god. Hij is do
verpersoonlijking van menselijk
heid en liefde. In dit sprookjes
land, dat toevallig ook nog een
vliegtuig is, zijn de kleuren
prachtig op elkaar afgestemd.
Eigenlijk zou je hier nooit meer
uit willen om terug te stappen in
de koele twintigste eeuw. Ter
vertroosting kun je je dan be
denken dat de vlucht bijna elf
uur duurt en dat je nog eens te
rug moet ook.
De behoefte naar een wat sterker
drankje kan bevredigd worden
in de vliegtuigstoel zelf, maar
prettiger is dat in de speciaal
daarvoor ingerichte bar op het
bovendek. Ook hier Krishna's
liefdeleven op de wanden. Maar
in plaats van de gewone vlieg
tuigstoelen staan hier langs «Ie
wanden exotisch geborduurde
banken. En of dat nog niet ge
noeg is zijn de gastvrouwen hier
gekleed in enkellange rokken en
blouses in felle kleuren, waar-
overheen een overkleed wordt
gedragen. Radha. Krishna's fa
voriete vrouw moet er ook zo
uitgezien hebben. En geen won
der dat die god daar zo gek op
was. De drankjes smaken in
dit bovenaardse vliegende para
dijs naar nectar en je waant je
Krishna zelf.
Men zorgt er bij Air India in ie
der geval wel voor. dat je je
niet verveelt tijdens de vlucht.
Je staat in Delhi voor je het
zelf in de gaten hebt. Je kunt
bijna niet wachten op het tijdstip
dat je weer per sprookjesland
naar huis teruggevlogen wordt.
En dit is toch de 20ste eeuw. die
zakelijk gezien voortdurend ge
wikkeld blijft in een harde con
currentiestrijd. Zelfs de roman
tiek, die in ieder mensenhort
leeft, is als wapen in deze strijd
geworpen. Vandaar dit vliegen
de paradijs van de Indiase god
Krishna. ANK VAN DUGTEREN