Agressie en geweld belagen de Leidse Sociale Dienst Drie generaties TOOROP in .De Lakenhal Leids natuurkundige dr. Hulsman bekroond WOENSDAG 1 DECEMBER 1971 LEIDSE COURANT LEIDEN Al was 1970 een moei lijk jaar voor de Leidse Sociale Dienst, vergeleken met het nu bijna verstreken jaar 1971 kan 1970 een „vriendelijk dienst jaar" worden genoemd, zo schrijft directeur mr. J. W. ten Napel in het jaarverslag over 1970. „De toenemende agressie en onredelijke eisen om hulp la minute, steeds meer gepaard gaande met geweld, vergen veel van het uithoudingsvermo gen van de ambtenaren". Naar aanleiding van de publiciteit over fraude door bijstandgenie- ters, merkt directeur Ten Napel op, dat onderscheid moet wor den gemaakt tussen fraude en misbruik. „Wat de fraude be treft, blijkt het ontbreken van een fraudeartikel in de Algeme ne Bijstandswet de mogelijkhe den van strafrechterlijke vervol ging meer te beperken dan ge- wenst is. Misbruik van de socia le wetgeving is niet alleen voor de burger maar in het bijzonder voor de uitvoerende ambtenaar een frustrerende zaak. De heer Ten Napel vervolgt deze hartekreet met: „Toch moeten wij bedenken, dat de mogelijk heden van misbruik en fraude in de moderne wetgeving dik wijls het gevolg zijn van een door het parlement bewust ge kozen menswaardige benadering van de cliënt, waarbij zijn bo- nafiditeit niet bij voorbaat in twijfel wordt getrokken, In dit verband moet mij wel van het hart, dat de gemiddelde burger die zelf geen beroep behoeft te doen op financiële hulp van de overheid slecht op de hoogte is van de wettelijke rechten van medeburgers Het komt vaak voor, dat men voor fraude of misbruik aanziet, wat wettelijk volkomen is geoorloofd". De cijfers over 1970 spreken een sombere taal over de zo langzamerhand be- Oude Wetering In de bocht bij het gemaal is de heer Van der Hoorn uit Lei- muiden vrij ernstig gewond geraakt bij een auto-ongeluk, waarbij ook de heer Hoogen- boom uit Roelofarendsveen betrokken was. De beide be stuurders liepen hoofdletsel op. De heer Van der Hoorn werd naar het ziekenhuis Leiden gebracht. Slachtoffer door kolendamp NOORDWIJK (ANP) Gister middag is de 21-jarige mevrouw W. van den Berg-De Haas in Noordwijk door kolendampver giftiging om het leven gekomen. Haar 22-jarige man, de heer A. van den Berg, is in zorgwek kende toestand in 't Academisch Ziekenhuis in Leiden opgenomen. De oorzaak is een vervuilde gaskachel. KATWIJK Begin deze week is men begonnen met de verbouwing van de katholieke kerk. Het is de bedoeling dat men er- nog voor Kerstmis in slaagt het nieuwe interieur te realiseren. Het altaar komt meer centraal te staan, een aantal banken zullen worden omgekeerd, de preekstoel en de communie bank zullen worden afgebroken. De kosten bedragen ongeveer 20.000. Driekwart van dat bedrag, 15.000, kreeg men binnen via de onlangs gehouden kerkeveiling. rucht geworden zwakke sociale bevolkingsopbouw van Leiden. Het aantal cliënten in de ver schillende sectoren van financië le hulpverlening nam weer be duidend toe. Bedroeg het aantal aanvragen om bijstand in 1969 nog „slechts" 5115, in 1970 was dit aanal al gestegen tot 6027. Het percentage afgewezen ver zoeken was in beide jaren ge lijk: 16 procent. Van de 2884 thuiswonende cliën ten, die vorig jaar bijstand ont vingen, waren 1206 personen 65 jaar of ouder. Van 598 niet thuis wonende personen van 65 jaar en ouder, voornamelijk onderge bracht in de Leidse bejaarden centra, kwamen de verzorgings- kosten geheel of gedeeltelijk ten laste van de gemeentelijke So ciale Dienst. Ook de vorig jaar uit een onderafdeling gegroeide afdeling. Gezinsmaatschappelijk werk, krijgt het steeds drukker. Deze afdeling verleent hulp aan individuele, cliënten en gezinnen, die moeilijkheden hebben in hun sociaal functioneren. Vooral de door woningnood veroorzaakte problemen baarden door hun onoplosbaarheid veel zorgen. Daarnaast wordt de afdeling ge confronteerd met huwelijkspro blemen echtscheiding, verla ting en ongehuwd moederschap. Begin 1970 waren 117 gevallen in behandeling er kwamen 77 nieuwe gevallen bij en 56 „ge vallen" werden afgesloten. De totale uitgaven bedroegen vorig jaar ruim 26 miljoen en daar van kwam maar liefst bijna 12 miljoen ten laste van de gemeente. LEIDEN De Nederlandse Vereniging voor Huisvrouwen heeft gisteravond in de kapelzaal van de Pie terskerk een verguldavondje gehouden. Het vergulden van taaipoppen in de dagen voor het Sint Nico- laasfeest, is een zeer oud gebruik. Men deed dit in de huiskamers „om de avond te passeren" lang voor er radio of televisie was. „VRIJVROUWE VAN RENSWOUDE" .eiden De „Prijs van de Vrij- vrouwe van Renswoude" voor 1971 Is toegekend aan dr. H. Hulsman, lid van de werkgroep voor Molecuulfysica aan het Ka- merlingh Onnes Laboratorium te Leiden. De prijs werd hem krachtens de bepalingen van de fundatie toegekend wegens „bijzondere verrichtingen van jonge mensen op het gebied van de wis- en natuurkunde, de te ken- of schilderkunst, beeldhou wen of waterbouwkunde". Dr. Hulsman werd op 18 i en originaliteit is uitgevoerd; de conclusies die eruit volgden hebben in belangrijke mate bij gedragen tot het verkrijgen van een beter inzicht ten aanzien van de transportverschijnselen in sterk verdunde gassen. Leidschendam gaat jaarlijks schoonmaken LEIDSCHENDAM Wethouder van Dongen heeft tijdens de be grotingsbehandeling meegedeeld dat in navolging van de jaar lijkse boomplantdag voortaan ook een „schoonmaakdag" wordt gehouden. Er zal hoe kan het anders eerst een commissie voor wor den samengesteld. De wethou der spoorde de raadsleden aan op die dag een handje toe te steken ten bate van de reinheid binnen de gemeente. In Leid al meermalen ge klaagd over de vervuiling van parken en plantsoenen. Vooral de stroken groen rond de flatge bouwen hebben van de slordig heid van de burgerij te lijden. Enkele flatcommissies hebben enige tijd geleden de handen uit de mouwen gestoken en onge rechtigheden rond de woning blokken verwijderd. De aanspo ring van burgemeester Kolf schoten dit goede voorbeeld te volgen heeft tot nu toe weinig succes gehad. Gehoopt wordt nu dat de schoonmaakdag meer succes zal hebben. HAZERSWOUDE De parochie H. Michael en H. Bernardus beschikt sinds kort over het voormalige ulo gebouwtje op de speelplaats van de Pius X-school in de Groenendijkse wijk Groenestein. De gemeente „schonk" het desolate gebouwtje aan de parochie tegen een prijs vaneen gulden. De Groenendijk- se jeugd gaat de vruchten plukken van de overeenkomst tussen gemeente- en kerkbestuur, want het gebouwtje wordt opgeknapt tegen een prijs van zesduizend gulden. geboren. Na zijn studie aan het De prijs van de Vrijvi Huygenslyceum Ie Voorburg studeerde hij wis- en natuurkun de bijvak sterrekunde aan de Leidse Universiteit. Van 1963 tot heden is hij werkzaam op het Kamerlingh Onnes Labora torium; vanaf '64 op het natuur kundig practicum en sedert als assistent bij het college m leculaire natuurkunde, in dat zelfde jaar legde hij het docto raal examen experimentele i Renswoude die dr. Hulsman werd toegekend bedraagt 10.000,-. Ze is bedoeld om hem de mogelijkheid te geven „op zijn studie- en vakgebied iets te ondernemen, waarvoor hij wel licht anders niet in de gelegen heid zou zijn". De prijs wordt hem uitgereikt op donderdag, 16 december a.s., 's avonds om half acht in het Renswoudehuis te Den Haag. tuurkunde af. De heer Hulsman D® Pr')s van de Vrijvrouwe van is sinds 1968 als wetenschappe- Renswoude werd het vorig jur lijk medewerker in dienst van de stichting Fundamenteel On derzoek der Materie. Hij promo veerde in de loop van 1971 cum laude op het onderwerp „The visco Mganetic effect". Zijn promotor was prf. dr. J. J. Beenakker, leider van de werk groep voor Molecuulfysica. De jury is van oordeel dat het door dr. Hulsman verrichte on derzoek met grote vaardigheid Lisse De Raad van Kerken organiseert op 20 de cember om 8 uur in de Aga- tha-kerk weer de Kerstzang- dienst. De harmonie „Canita Tuba zal medewerking verle- Leiden In het Stedelijk Mu seum „De Lakenhal" te Leiden is een tentoonstelling ingericht van werk door drie schilderge neraties: Jan Toorop (1858- 1928), diens dochter Charley Fernhout-Toorop (1891-1955) en haar zoon Edgar Fernhout, ge boren 1912 en sinds 1956 wonen de in Bergen NH., in het huis „De Vlerken", dat zijn moeder daar liet bouwen. De in Leiden thans geëxposeerde collectie van Jan Toorops werk houdt geen compleet overzicht Zo het symbolieke, het min of meer religieuze werk van zijn laatste levensperiode (na zijn overgang tot de katho lieke kerk) in het geheel niet vertegenwoordigd. De collectie van Charley's werken vertoont eveneens een hiaat, want werken uit haar Parijse periode komen er niet in voor. Van Fernhout ontbreekt diens gehele middenperiode van 1935- 1958. Het voornaamste aspect van deze tentoonstelling is dan ook dat de werken stammen niet alleen van leden van één familie, maar dat ieder der drie kunste naars een bepaalde generatie vertegenwoordigt. Er is dan ook door de samenstel lers een zeer bewuste keuze ge maakt. Op een na zijn alle wer ken Nederlands bezit zowel van particuliere collecties als uit de van de Nederlandse musea. In het begin der dertiger jaren enkele jaren dus na Toorops dood schreef Junst Havelaar over hem: nu wij terugzien op dit rijk en bewogen kunste naarsleven, nu we bedenken hoe oneindig veel Toorop ons schonk, nu wij zien hoe hij door alle wisselingen heen, toch diep zich zelf bleef nu wij die innerlij ke eenheid bespeuren in uitingen van zo bonte verscheidenheid, nu wij ook de evolutie van dit leven zien, nu beseffen wij dui delijker de grote waarde van Toorop assimilatievermogen, van zijn schijnbaar verwarren de veelzijdigheid. Hij is verwon derlijk jong gebleven, hij is kind gebleven tot op den huidi- gen dag"... „Toorop was de eerste Nederland se kunstenaar, die de mensen weer deed beseffen, dat de kunst niet een afzonderlijk ding was en niet een weelde, maar dat zij ons allen diep aangaat. Geen schilder heeft willicht veelzijdiger uitgesproken, wat in ons woelde en drong". Aldus Havelaar. Die veelzijdigheid waarop Have laar doelde schept echter wel eens problemen. Van een be paalde, sterk-persoonlijke „Tooropstijl" kan pas gespro ken worden na de beginjaren van onze eeuw, toen zij zijn zwaar-symbolisch getinte werk schiep, maar ook het prachtige portret van Alfons Ariëns en de nu vergeten maar in de twinti ger en dertiger jaren alom be kende, grotelijks bewonderende en vele malen gereproduceerde Domburger Kerstgroep en apos telfiguren. Zijn gehele vroegere oeuvre was aan stijlinvloeden en -verande ringen onderhevig. Simpele ver gelijkingen met dat werk laten het duidelijk zien. Men vergelij ke b.v. het portret van zijn echtgenote „Dame in het wit" uit 1885, het bizarre „Les Ro- deurs" uit de jaren rond 1890, het pointillistische „De Zee" uit 1899 en het sterke portret van prof. Schrörs uit 1911. In het werk van Charley Toorop vinden we zij het echter wel spaarzamer dezelfde tendens van stijlinvloeden en -verande ringen terug. De techniek blijft echter wezenlijk persoonlijker en standvastiger. Wat onvrou welijk stoer, zware contouren en gedempte kleuren. Zij maalde blijkbaar niet om anatomische en perspectivische misgrepen in de monumentaliteit van haar zwaar gelijnde schilderingen. Zij was een meesteres in het weergeven van stemmingen, zoals in het tragische doek „De imbecielen" (1924), maar ook in het monumentale zoals in „Naakten" (1930) met toch wel anatomische vraagtekens, een monumentaliteit die zelfs spreekt uit enkele stillevens als „Fles en boek" (1940) en „Pe- troleumkannen" (1942-3). Het sterk decoratieve in haar werk klassieke meubelen een zeer EXCLUSIEF ASSORTIMENT klassieke verlichting Natuurlijk staat onze naani GARANT voor KWALITEIT en EXCLUSIVITEIT HOGE WOERD 163, LEIDEN Edgar Fernhout: Open raam" (193: spreekt vooral in portretten als dat van Annie Fernhout, een doek uit 1946 en „Drie genera ties", een doek waar zij negen jaar aan heeft gewerkt voor het voltooid was. Het vroegste werk van Edgar Fernhout stond nog zichtbaar onder invloed van dat van zijn moeder, maar toch met een ge heel eigen ruimtelijk accent. Het zijn ruimteschilderingen waarin ondanks de vlakke schil dering meer wordt gesugge reerd dan picturaal-technisch aangetoond. Voor door vensters brengt hij ondanks het soms strak-hjnige van zijn doeken als het ware soms een oneindig heid van ruimte. Maar in 1958 veranderde dat. Toen liet hij het min of meer aan het werk van zijn moeder ontleende realisme varen. Zijn kunst ontwikkelde zich toch tot het scheppen van abstracte, zeer suggestieve kleurmengelin- gen. Maar die lelden tot een vi suele herkenning van het onder werp, ondanks het ontbreken van vormen. Die latere werken krijgen daardoor een sterk vloeiende bewegelijkheid, zelfs in de donkerste schakeringen van nachtblauw. Ziet men in een doek als „Bos- laan" het motief nog enigszins lineair terug, in werken als b.v. „Duin", „Zee" en „Herfst" zijn het slechtst de kleuren als enig element, dat echter tevens de herkenbaarheid van het rfiotief, de vorm inhoudt. Een merkwaardige ontwikkeling van vroeger naar nu: de abstra hering van de uitdrukkingsmo tieven tasten het visueel ruimte lijke van het werk in genendele aan. De middelen veranderden het ruimtelijke resultaat bleel hetzelfde. De Leidse tentoonstelling duurt tot 16 januari. Ze kwam tot stand in samenwerking met hot Dordrechts Museum en het Gro ninger museum, die de collectie in het komende voorjaar even eens zullen exposeren. WILLEM PRINS MERGPIJPJES met luchtige cake en fijne crème Let op de naam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 3