Handel mèt
of zonder
herhalingen?
Tassen
mode
voor
hem
en
haar
-fcii
DAG 22 NOVEMBER 1971
de regelrechte vervanger voor
de afwezige zakken van zijn
modern pak die zo om het li
chaam gegoten is dat de enkele
overgebleven zak met niet meer
dan een papiertje gevuld mag
uw, vanaf de lagere
hooi tot en met het bejaarden-
zal deze winter zonder
houdertas door kunnen ko
en, als zij tenminste bij de
d wil zijn. Geen jonge volwas-
n mag echter modieus
ten, als ook hij niet gesigna-
erd wordt met tas aan riem
er schouder. Dit is duidelijk
etoond op de jaarlijkse herfsi-
(positie die de Stichting Le-
arenmode hield in het Am-
erdamse Carlton hotel. Maar
bleek ook dat de dameshand-
daarnaast zijn eigen plaats
eft en heus wel zal houden
Enlijk zijn vrouweschouders
igeschikt voor zulk een tas. In
lorbije tijden toen een teke-
lar of schilder nog moest we-
hoe een lichaam in elkaar
leerde hij bij het basison-
ïrricht al dat een mannenhals
in voren gezien, breed aan de
en wat smaller toeloopt
de horizontale schouders.
aar dat de hals van een
uw, als de hals van een
is, vloeiend vanaf de kop
ir de schouder buigt; precies j
dat elke schoudertas ervan
glijdt! Dat doet er nu hele-
jal niet toe. Het is mode. De
oolkinderen hebben school-
idertassen bijvoorbeeld in
fe/eer, knalrood met groene
uitband en riem, of zwart met
■anje sluitband en rode riem.
Ie (re) dames verstellen de
jem van hun royale maar keu- g
;e schoudertas zó, dat ze hem
handtas kunnen gebruiken,
meneer, die een wat dikker,
iachtiger model heeft, ziet
Bt ten eerste hartstochtelijk
pmind door jonge meisjes (het
jodel!) en voorts zal hij, naar
rij menen, tot de ontdekking
pmen dat de vrouw hem vroe-
er niet ten onrechte benijdde
lm zijn „costuum" met de vele Leren schoudertas, bedekt met sterk Mongolia-geitebont en koperen
fikken. De tas voor meneer is garnering (f 79.50). Daarbij glacé handschoenen met bontrand.
LEIDSE COURANT
Tas voor meneer. Het twee-in-een model heeft een vóórtas met extra
vakken en een rugstuk met uitklapbare portefeuille. De schouderriem
kan ingekort worden tot handvat. Onder: dit kan allemaal in zo'n tas.
Geen wonder dat hij vroeger dit alles in zijn zakken dragend, zo
imposant van omvang was.
draag hem als bandelier
maar daarvoor moet de riem
wel vrij lang zijn en dat is niet
bij alle modellen het geval.
Het materiaal voor al dit soort
tassen dat een onmiskenbaar
sportief karakter heeft, is voor
namelijk jucht- en tuigleer. Het
langwerpig model, meer hoog
dan breed, heeft bij voorkeur
een overslag. De meeste tassen
(ook in andere sectoren) zijn
aan de keerzijde gestikt en aan
de buitenkant nog eens overge-
stikt. Donkerbruin domineert
ook in gevlamde variatie, maar
we zien ook lichtere tinten en
tassen van aan elkaar genaaide,
verschillend gekleurde stukjes
reptiel (patchwork) die een ge
kledere indruk maken. Ook een
duurdere, maar aangezien die
leine stukjes in de afvalhoop
van de tassenfabriek kunnen
worden gevonden, zijn ze be
trekkelijk niet duur (f140,
voor echt python). Het is niet
alles leer wat blinkt of dof is:
skai is nauwelijks meer van
leer te onderscheiden, maar de
prijzen kunnen dan ook volko
men aan elkaar gelijk zijn:
voor nog geen f 50,kun je in
beide materialen uitstekend sla
gen.
Ofschoon de jeugd veel terrein
heeft verloren nu de pop- en
shockmode op alle fronten uit
gediend lijkt, willen we niet be
weren dat er geen exclusief
jeugdige tassen meer zijn: die
van Mongoliabont (geitehaar) of
van rulle schapevacht is beslist
niet voor „mevrouw" bedoeld.
Ook de rustieke Robin Hood-
achtige van soepel leer dat
langs de kanten is versierd met
doorgeregen leren strips is voor
de jonkies.
Hoe nu die schoudertas op zijn
plaats te houden? De suggestie
luidt: plak een stukje schuim
rubber onder de riem op de
plaats waar hij hoort te blijven
„zitten". Andere suggestie:
steek je hoofd door de riem en
Damestas
De „dame" (nog niet erg populair
bij jong publiek) is door de
Franse couturiers terugge
plaatst op haar oude voetstuk.
De damestas is dan ook niet te
ontberen voor visite, receptie,
of voor gewoon omdat je nu
eenmaal een dame bent. Ook
hier meer hoge dan brede mo
dellen, meer overslag dan enve
loppe, en tot onze verwondering
zeer betaalbare prijzen zoals de
suède overslagtas voor ca.
40,—. Hier zien we de beugels
meestal met een bescheiden me
talen ring aan de tas verbon
den, ofwel de sluiting heeft een
klein metalen accentje.
De soepeie lijn brengt als mate
riaal aniline, chevreau en nap
pa, meestal „gecrispeld" waar
bij een gebroken nerfje zicht
baar wordt zodat het leer een
matte indruk maakt. Daarna
komt lak aan bod. Lak bij bont
mantel is een geliefde combina
tie. Op het palet overweegt ook
hier bruin, maar daarnaast
steenrood, bordeaux, olijfgroen,
zilvergrijs ivoor, en het onont
beerlijke zwart. De exotische
leersoorten blijven meestal in
i.aturelkleur. We zien schildpad,
een duur materiaal dat als
patchwork natuurlijk weer heel
wat lager van prijs is, en kroko
dat niet gladgestreken en gelakt
een sportieve en bijna ruige in
druk maakt. Kroko is er voor
jeugdige modellen, voor enorme
tasse'n en voor kleine vleugel
tasjes. Wij vinden net altijd in
teressant te weten welke tas op
zo'n expositie het duurst is. Dat
was nu een krokomodel: 800,
Terug naar mijnheer
Zijn tas is meestal van rundleer. Sterke, kleurige schooltassen
Beige schoudertas (ditmaal breder dan hoog) met twee vakken di€"fiïk
een aparte overslag hebben. Hier getoond met ingekorte riem. Het
syntetisch materiaal (craquelé polam) is nauwelijks van leer te On
derscheiden (49,75).
effen maar ook wel gevlamd en
ruim als geen andere. Ook zijn
schouderrriem kan ingekort
worden tot handtaslengte. Ge
liefd is de tas met overslag en
apart voorvak, terwijl er ten
slotte een vindingrijk twee-in
één-model bestaat: op de ach
terkant van de tas is nog een
een uitklapbare portefeuille-tas
gestikt. In tegenstelling hierte
gen dan nog een onhandige han
denbinder voor die man: een
polstasje om zijn gewichtige
spullen in te bergen op de vlieg
reis Wat za' hij zijn binnenzak
betreuren!
ADVERTENTIE
HUMEURIG
DOOR
SLECHTE SPIJS
VERTERING?
Wellicht is uw galtoevoer onvol
doende - en die is onontbeerlijk
voor een goede spijsvertering en het
regelmatig functioneren van uw
ingewanden. Te weinig gal brengt
de werking ervan in de war. U gaat
zich loom en onprettig voelen en
wordt daardoor humeurig. Doe de
kuur met zachte Carters Pilletjes.
Zij wekken de gal op en zorgen voor
een goede toevoer ervan in de dar
men. U voelt zich dan weer prettig,
opgelucht en in een beter humeur.
CARTERS
modieuze tienertjes.
Import Benelux: N.V. Odol Comj
De Italiaanse historicus Mario
Manlio Rossi is te Pontecagna-
no op 76-jarige leeftijd overle
den. Hij schreef een aantal boe
ken waaronder een over de ge
schiedenis van Engealnd. Hij do
ceerde geschiedenis aan de uni
versiteit van Edinburgh.
ucky
uke
Suske en
Wiske
0ste
'avalerie
snoepers
'jn de herhalingen, die de componisten van de 17e en de
18e eeuw dikwijls in hun composities voorschrijven, nu
werkelijk belangrijk, of mag men ze gerust overslaan,
wals veel haastige hedendaagse musici doen? Naar onze
stellige overtuiging moeten de aanwijzingen van de com
ponisten in principe wel degelijk worden opgevolgd, want
aj geven een muziekstuk een symmetrie, die een wezen
lijk stijlkenmerk is van de muziek uit die dagen.
reden om dit probleem te ber- door het Münchener Bach Or-
de te brengen is de publikatie Chester van Karl Richter. De
v*n een DGG-cassette met Han- cassette bevat zes platen, en zal
"fels concerti grossi, uitgevoerd het moeten opnemen tegen een
cassette met slechts vier Dec-
ca-platen, die ook onlangs ver
scheen en waarop „nagenoeg"
dezelfde muziek is opgenomen
door de tegenwoordig zo popu
laire Academy of St.-Martin-in-
the-Fields van Neville Marriner.
Natuurlijk is de cassette met
vier platen het goedkoopst.
U moet echter wel even nagaan
waarom die goedkoper kan zijn.
DGG biedt, net als Decca, Han
dels opus 3 en opus 6 compleet,
maar DGG biedt bovendien de
alternatieve versie opus 3 no. 4,
en verder het concerto grosso
uit de ode Alexanders Feast.
Die twee toevoegingen kunnen
de twee platen extra evenwel
niet rechtvaardigen. Die recht
vaardiging zit in de herhalingen
die Richter, voor zover wij
konden nagaan, steeds eerbie
digt, terwijl Marriner ei hoogst
willekeurig mee omspringt en
bovendien in de tempi, die bij
<je Engelsen niet onverantwoord
maar toch vlugger zijn en die
bij de Duitsers met hun sterker
bezet ensemble meer zijn afge
stemd op het pompeuze, brede
gebaar van de in wezen toch
Noordelijke barok. Richter
maakt een minder vlotte, maar
ook minder oppervlakkige in
druk dan Marriner.
De nieuwe DGG- en Decca-publi-
caties werden hier vergeleken
omdat u die op het ogenblik
naast elkaar in de winkels zult
aantreffen maar wie verder
speurt zal merken, dat er nog
wel meer zijn. Erato bijvoor
beeld, met het Franse kameror
kest van Paillard, spiritueel,
charmant maar te veel met de
Franse slag en voor Handel te
licht van gewicht. Verder Phi
lips met het English Chamber
Orchestra van Raymond I.ep-
perd, heel knap, maar minder
spontaan dan Marriner en ni.s- j
schien een tikje gemanieieerd i
en nadrukkelijk.
Op volmaakte stijlzuiverheid en
op volmaakte compleetheid ka<-
niemand bogen. Dat is begrijpt
lijk want de musicologie is he-
nog helemaal niet eens over de OftjlPtVi-
bezettingen (de strijkersbezet-I
tingen in opus 6 zijn op zijn
minst discutabel) en naar volle- Q[^|[^00S
digheid kan men niet gemakke- j
lijk streven J. KASANDER
Tom en
IVlatie Ann
O
I w Y~i
mij
MzouDOEmim 'SFur/m^
Hsmsi joonme-fru