Willy van Hemert schreef het Dagboek |a Zanger Peret met Bonri Quito Zevenbergen Waar een Willeke is, is een weg. Terugblik TV vanavon gezien bij cirtidomo: Hou het scherm in 't oog morgei fpl Radiof11 morgei s PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 NOVEMBEl joNDl Willeke Alberti is trots op haar man Joop Oonk. „Joop is in de schaduw bereid al die dingen te doen, die het me mogelijk ma ken me te concentreren op de moeilijke taken die me worden opgelegd. Joop is mijn manager, een gewel dige vader en hij beschermt me tegen de domheden, die ik dage lijks bereid ben te begaan, om dat ik nooit weet wat ik zeggen of zwijgen moet". Het is derhalve met Joops broertje zienMijn vader was begonnen als een soort wonderkind, een Heintje, maar natuurlijk niet zo beroemd, om dat er nog geen tv was en Dij na geen platenindustrie. Wij woon den in bij zijn ouders in de Jor- daan. Met zijn drietjes in een heel klein kamertje. Ik sliep tussen mijn ouders in. Vaders carrière als Careltje Verbrugge Collega's kregen, zoals telkens. Dat maakt me wel eens bang. Ik vind mijn vader een ideale va der, omdat hij mijn vriend is. Gek hè, mijn moeder sloeg om de haverklap en dat deed me nooit pijn. Mijn vader heeft me maar twee keer geslagen en dat doet nu nog pijn. verliep langzaam en steeg snel met het lied Come Prima als Willy Alberti. Hij was er tegen, dat ik ook in het vak ging. stemmende blik op de a:hter- Nou zal je zeggen: als je ouders De huwelijksdag Het bezetten van het tweede net op de woensdagavond is, met speelfilm of voetbalwedstrijd op „I", een moeilijke aangelegen heid. Wat ons betreft zou het ideale contrast een „zwaar pro gramma" zijn -concert, opera of een andere „langademige" uitzending die zich tot een kij kers-minderheid richt. Bij de KRO heeft men sinds jaar en dag deze avond gereserveerd voor de zelf-doeners op huis-, tuin- keuken- of andere hobbyis- ten-aktiviteiten. Hans Bik maak te er een aantrekkelijk „min- j derheidsprogramma" van. in het nieuwe seizoen is dat een ccompleet blokprogramma ge worden met een eigen, aantrek kelijke, presentratrice en met, naast de oude aktiviteiten, wat nieuwe onderdelen. Aantrekke lijk idee: mensen die niet voor de film kiezen krijgen de gele genheid om op „II" -hun specia le hobby af te wachten met het i kijken naar licht „kijkspul." Over dat spul kan nog gepraat worden. De schaatsrubriek van Anton Huiskens leek ons ge slaagd, het aandeel van John van Kesteren beviel ons min der: Wilma in een duet waar zij niet aan toe is leek al te on barmhartig. Kees Schilperoorts „Raden maar" was een slechte vertaling van radio en t.v. Aan „Studio Vrij" kan nog wat gesleuteld worden. De aanzet was vanouds goed. De nieuwe formule kan op den duur winst opleveren. In de NOS-rubriek „Eigentijds" kon het ballet „Grosse Fuge" van het Nederlands Dans Thea ter niet doorgaan. Jammer, maar zulke dingen kunnen ge beuren. De NOS programmeer de als remplagant een Frans- Duitse co-productie waarin het Harkness Ballet uit New York „Caters of darkness" uitvoerde. Het was een verhalend ballet, dat zo op het oog, een goede vertol king kreeg, zij het dat de t. regie het vooral in close-ups en half-totalen zocht, waardoor de t.v.registratie waarschijnlijk een ander verhaal opleverde dan het ballet in theater-versie vertelde. Over dat verhaal werden we ove rigens niet ingelicht. Dat erger de ons een beetje. Bij een bal let-voorstelling in een theater krijgen we een programma boekje dat vertelt wat gedanst wordt. Bij het verhalend ballet dat de NOS ons bood werd ons het verhaal onthouden. Werd het kijk-genoegen onnodig tot een belangrijke waarde geredu ceerd... grond, dat Willeke vael van haar hartsgeheimen aan Willy van Hemert toevertrouwde, die ze op zijn beurt in druk het ver schijnen bij Ad. Donker te Rot terdam. Het is een luchtig werkje geworden vol foto's en met rank tekenwerk van Otto Dicke. En daar ligt dan lang op gewacht en toch nog geschreven het Dag boek, dat Willeke zo dikwijls heeft bezongen. Lied en boek, beide zijn even ontroerend van argeloosheid. Willy van Hemert noemt de chronologisch gerang schikte levensverhaaltjes kleine confidenties; voor ons gevoel wordt er wel eens een tikje te veel uit de school geklapt. Maar: Waar een Willeke is, is een weg. zegt de titel. Laten we Willeke aan het woord in de woordkeus van Willy van ~j Hemert: „Mijn grootvader was loodgieter en daarom kan ik nog steeds niet tegen mopjes over loodgieters, want ik geloof, dat mijn grootvader een hele goeie was. Ik ben geboren in de hongerwinter op 3 februari 1945. Zeven pond, best een aardige prestatie, te meer omdat ik een erg klein vadertje had. Hij was trouwens pas 18, toen ik gebo ren werd. Dat is nu een reuze voordeel, want het is heerlijk om zulke jonge ouders te heb ben. De dag van mijn geboorte was voor mijn vader een nacht merrie, want hij kreeg van de zuster in de kraamkliniek te ho ren: „Ga jij hier maar zitten, dan mag je straks je kleine tegen waren, hoe kwam je dan toch in het vak? Nou, ge woon omdat ik het wou. In de Kleine Katechismus stond: Waartoe zijn wij op aarde? Ant woord: Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor in de hemel te komen. Ik wil God op deze manier dienen en ik hoop dat-ie daar genoegen mee neemt. Wij zijn een katholieke familie, maar met de Franse slag. Ik geloof in God. Ik kan ook nog erg goed bidden en dat doe ik iedere avond. Dat weet Joop niet eens, mijn man. Hij zal me er niet om uitlachen, want we zijn gelukkig. Met Da nielle heb ik de eerste prijs ge- Als collega's zijn vader en ik zo wat de hele wereld afgereisd. In Blak liepen we The Blue Dia monds tegen het lijf. Vooral Riem heeft een dierbaar plekje in mijn hart. Hij hielp mij met mijn koffers in het hotel. Mijn vader als een kemphaan achter ons aan: „Begint dat gemieter nou al.Laatst stond ik met Ruud en Riem bij Seth Gaaikema. Riem begroette mij toen met: „Oewij hebbe niks gedaan, mineerrr Later over Joop Oonk: Ons brui loftsfeest was onvergetelijk. Onze huwelijksnacht is bijna he lemaal voorbij gegaan met het uitpakken van cadeautjes. Joop was liever in stilte getrouwd. We kenden elkaar al lang en we hadden samen veel meege maakt. Toen ik hem leerde ken nen had hij een kladboekje met een eindeloze rij vriendinnen, de meesten in Den Haag, want daar woonde hij. Ik leerde hem kennen in Volendam bij een pop-avond. Joop was basgitarist bij de Haagse Jumping Jewels. De manager van de Jewels was een zekere Herman Batelaan. Die zag onze vriendschap met lede ogen aan. Op een avond, toen wij met de bus terug gin gen van een pop-avond, kwam hij naast me zitten, sloeg een vaderlijke arm om me heen en zei: „Willeke, lieverdje, je bent veel te goed voor die Oonk. Dat is een hele slechte. Dacht je, dat jij de enige was? Hij heeft er in Den Haag wel tien". Wil leke: „Dat weet ik al lang, mijnheer Batelaan, maar Joop is druk bezig ze een voor een weg te doen". Hier kwam de Marleen in Willeke al een beetje om de hoek kijken. Willeke is eerlijk genoeg om in geuren en kleuren te vertellen hoe vaak Joop haar nog on trouw is geweest en hoe Her man Batelaan opnieuw een lelij ke brief over Joop aan Willeke heeft geschreven. Maar Mar leen, sorry Willeke, had haar zinnen gezet op Joop. Ze is er nu erg gelukkig mee. Marleen Het werd stil In het leven van Willeke, terwijl Danielle groeide en kwam. En toen op een dag kwamen Willy van Hemert met de inmiddels overleden David Koning, dramaturg van de NCRV, bij Willeke langs met een vraag. Daarna veranderde Willeke langzamerhand in Mar leen. Willeke dacht eerst aan een scène waar een liedje in voorkomt. Er was ook niet di rect aan Willeke gedacht. Wel Moedertje Marleen „Ik geef toe", zegt Willeke, „dat ik weinig moeite heb gedaan om een carrière te veroveren. Ik heb hoogstens even aan Het Grote mogen ruiken, toen de AVRO me bij wijze van grapje in een tv-show scènes uit toneel stukken liet spelen met Henk van Ulsen en Guus Oster. Die maakten me wegwijs in de dia logen". De eerste tijd was De Kleine Waarheid een kwelling. Er was een tekst en er was een mise- en-scène, maar ze hoorden nog niet bij elkaar. En dan ineens ging je merken, dat het alle maal paste als een maatkos tuum. Bijna alle collega's wa ren aardig. Dat moet je je toch maar voorstellen, zo'n vrouw als Caro van Eyk, en die moet dan een popzangeresje als hoofdrol accepteren. Gek, hè, mijn grootmoeder een garnalen- pelster en ik de Televizierring. Willy van Hemert besluit: „Wille ke Alberti is een gewoon aardig kind met en ik ben zo het vol te houden of het erkend wordt of niet een groot ta lent, geen theatraal talent, maar wel een theatertalent". TON OLIEMULLER NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VPRO 19.05 Popeye (tv-serie) 19.13 Sun Ra (muziek) 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de leving 20.35 Charlie Chaplin (1 20.45 Our Sunday Timej] 21.40 Joop van Tijn in met 22.15 Deze week IKOR/CVK 22.30 Leerhuis 23.00 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 Zorro (tv-serie) 19.30 De laatste sporen] 20.00 Journaal 20.21 Zevensprong (sj 21.20 Sport 21.50 The Golddiggers NOS 22.40 Journaal 22.45 Ter Visie et hu ■g tr (ADVERTENTIE) tweezits-elementen. tiet systeem kenschetst zich door uiterste eenvoud, dank zij afneembare armleggers de uitvoering is bekleding verankering op chroom buispoten of laten deze elementen zich pro- wieltjes, prijs, per element bleemloos rangschikken naar metéén armleuning 884,— elk individueel idee. zonder armleuning 720,— rotterdam - den haag - utrecht - deventer Haags idool zingt over woningnood (Van onze show-redactie) De Hagenaar Dicky (Tames) Schilderswijk heeft weer een plaat gemaakt. Na het ADO- en Feijenoordlied nu een meer al gemene tekst. Het liedje heet „Jan met de Pet" en gaat over de arbeider en het woningpro bleem. „De tekst sloeg bij diverse men sen zo aan", vertelt Dicky Schilderswijk, „dat Peter Koele- wijn me vroeg het lied direct op de plaat te zetten. Peter produ ceert de plaat. Als alles goed gaat ligt „Jan met de Pet" maandag al in de winkel. De VPRO-tv heeft ook belangstel ling voor Dicky Schilderswijk. „Ik zit al in een radio program ma", vertelt hij, „en eind van deze maand, de datum is nog niet precies bekend, kom ik op het scherm". „Coen Flink vond ik boeiend, interessant en romantisch. Tegen over hem schaamde ik me rot, dat ik zo weinig vakkennis had. Die liefdesscène in de duinen, daar heb ik verschrikke lijk tegenop gezien. Zulke intieme dingen kun je toch niet spelen als je het niet echt ondergaat. Nou hoor, vergeet het maar. Het was een stralende dag, blauwe lucht, gen wind, ver weg de branding, af en toe een meeuw, broodjes met ham en flesjes Seven Up. Willy van Hemert, vier man van de filmploeg. Coen Flink en ik. De anderen, de kleedsters, de grimeurs, de fotografen waren allemaal achtergebleven op het strand. En dan merk je pas hoe vakmensen, die gewoon zuiver met een werkstuk bezig zijn, al je angst en je gêne op zij schuiven en je terwijl je de scène speelt geen moment het gevoel geven van iets hoe zal ik het zeggen troebels. Dan wordt je alleen maar razend als je later hóórt dat er toch nog mensen aanstoot aan genomen hebben". Nieuw maandblad van Kees Manders in AMSTERDAM (ANP) „Kukele ku" heet het maandblad van I Kees Manders over de showbu- vanuit de Meerpaal in Dronten, L-» - waar vanavond de tweede van de zeven afleveringen van de TROS-quiz Zevensprong wordt hij het eerste heeft gepresenteerd. De uitgave van twaalf nummers is gegarandeerd. In elk nummer komt een ster van de maand en zijn vrouw, Rika Jansen, opent de rij. Manders lanceerde voorts de „top money", een soort onderling be taalmiddel, waarmee de mede werkers aan het blad zullen worden gehonoreerd. Het zijn een soort bankbiljetten, een be wijs van deelname, waarmee Manders, naar hij verzekerde, niet in strijd met de wet komt en dié hijzelf tekent als presi dent van the first bank of show business. Het eerste bankkantoor zal op 7 december in Zandvoort worden geopend. Later zullen de lezers deze top money-biljetten kunnen kopen, waarvan de waarde vol gens Manders stijgt naarmate van het succes van het maand blad. Het is de bedoeling zei Manders, die nog niet veel wilde onthul len, dat het eerste jaar de top money nog niet wordt uitge keerd in geld. Een kleire 200 mensen hebben tezamen een ton bijeengebracht, het beginkapi taal der bank waarmee de uit gave van het blad wordt gefi nancierd. Voorlopig is een top money-biljet een gulden waard. lands te voet en liftend op weg naar Londen was gegaan, maar onderweg werd vermoord. Het spel mengt de twee afzonderlijke gegevens door elkaar en plaatst het geheel tegen de achtergrond van de samenleving. Het is eenvoudig theater al is het soms wat moeilijk te volgen. Het lijkt in het begin erg onsa menhangend maar op den duur ziet men de twee lijnen van het verhaal naar elkaar toe lopen. De produktie is een speciale tv- bewerking die tot stand kon ko men in samenwerking met het Mickery theater in Loenersloot. Ned. I 20.45 uur. In gesprek met Joop van Tijn heeft vanavond een gesprek met mr. van Agt minis ter van Justitie. Het ligt in de bedoeling dat „de drie van Bre da" en de „volkstelling" aan de orde zullen komen. Ned. I 21.40 uigezonden, krijgt men als hoogtepunt van de avond het optreden te zien van de Spaanse zanger Peret, die met zijn song Borri Quito in ons land acht we ken nummer één op de Neder landse toptien heeft gestaan. Hiervoor kreeg hij gisteren bij vreemdsoortige hoofddeksels en leider Sun Ra adverteert zijn muziek in een soort sterrenwi chelaarsjargon. Sun Ra speelde uur. tot aan het eind van de jaren veertig vrij conventioneel piano, ZOITO o.m. bij Coleman Hawkins en Kapitein Monastario heeft een Fletcher Handerson. Daarna nieuwe wet gemaakt, waardoor wijdde hij zich aan de experi- Zorro in een netelige positie mentele muziek. Hij gebruikte komt. Ned. II 19.05 uur. hierbij alle mogelijke klavierin strumenten. Tros-sport aankomst in ons land een gouden ln 1961 vestigde hij zich in New Vanavond voor de plaat aangereikt. Bij de quiz spelen voorts een aan tal Europese steden een belang rijke rol. Aan het programma doen vier echtparen mee die moeten pro- York, waar hij het middelpunt werd van een groep muzikan ten, de Sun-Ra Groep. De oor delen van de jazzcritici lopen wat betreft de kwaliteit van de muziek nogal uiteen, beren zo snel mogelijk de stad Het optreden werd op 11 novem- van die avond te bereiken. Be halve de deelnemende echtpa ren treden voorts artiesten uit binnen- en buitenland op. Het einddoel van het programma Ned. I 19.13 uur. van vanavond is Hamburg. De presentatie is weer in handen Qur Sunday Times ber vanuit de T.H. te Delft j filmd. Het was voor de tweede maal dat de Sun Ra-groep in ons land optrad. De Traverse Workshop Company heeft voor deze produktie twee berichten uit de Sunday Times genomen. meest raadselachtige fi- Het eerste bericht vertelt van een deelnemer aan een zeiltocht rond de wereld die misschien zelfmoord pleegde omdat hij in een cirkel zeilde en niet verder kwam. Het tweede gaat over een meisje dat vanuit de Mid- Sun Ra Sun Ra wordt wel de meest kleu- rijke guur van de groep avantgarde- jazzmusici genoemd die in de jaren zestig naar voren zijn ge komen. Bij de groep zijn dan sers en danseressen. De musici zijn bontgekleed, dragen afleve ring van een regelmatig terug kerende sportrubriek. Muzikale bijdragen leveren het kwartet Ad van der Hoed en het zange resje Anneke Konings die het actuele sportlied zal zingen. In het programma wordt o.m. aan dacht besteed aan de voorberei dingen voor de Olympische spe len en hardrijden op de schaats. Ned. II 21.20 uur. EINDHOVEN (ANP) Philips en Sony hebben een overeen- j komst bereikt, krachtens welke het geschil ten aanzien van het gebruik door Sony van Philips zo genaamde „derde harmonisch oc trooi" in Japan is geregeld. Op basis van deze bijeenkomst is licentie verleend voor import van Sony kleurentelevisie-appa raten in Nederland. jn pl' idrac NEDERLAND I NEDERLAND I NOS: 10.45 uur: School-tv. 18.45 uur: Fabeltjeskra iden 18.55 uur. Journaal KRO: 19.05 uur: Felix de rie) 19.12 uur: Piste 20.00 uur: Journaal 21.20 uur: Brandpunt 21.10 uur: De zes vrou Hendrik VII eef 22.40 uur: Kees de Wfriodi mentaire) 23.05 uur: Journaal antert sy t, kèidat NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskra 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: Mary Tylor show 19.30 uur: Vlieg er niet 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Perspektief 21.10 uur: Voor de vui NOS 22.20 uur: Journaal 22.25 uur: Den Haag vi 22.30 uur: Uit de kuns HILVERSUM I 18.00 (S) Lichte muziek Nieuws0 18™ 1°Worc-idpano: ntn (S) Leger des Heilskwa lect (S) Kerkorgelconcert: k moderne muziek (opn.). Tijd vrij voor muziek in koorzang en tanfare-orkes Peret met vakantieliedjes op tv amp L< kleine wereld. (S) Radio Actief: gramma. 22.2G t 22.30 Nieuws. 22.40 1 daag. 22.50 Synodaal Sym zing (1). 23.10 (S) Metro "w meisjeskoor en solisten merutsmuziek. 23.5524.00 HLVBRSUM n 13.00 Nie Radiojournaal; 18.2018.! ding van het Gereformeeiplle Verbond. 19.00 Jeugd e De gesproken brief. IK< AVRO: 20.35 (S) Rl montsch orkest: moderne ke muziek. 21.30 Dag kind, hoorspel. 22.30 (S) £1 ^lUTi Nieuv noderne muziek HILVERSUM m 240 m. len. 7.00 TROS. 11.00 1 KRO. BRUSSEL (Nederlands) Nieuws. 18.03 Uitzending soldaten. 18.2S Paardespor 18.30 Wegwijs gazirce. 18.55 Taadwenken. termezzo: 19.00 Nws. y. a. 19.55 Intermezzo. 20.00 Opn stereokop. (10.3010.32 11.00 Voor de zieken, ll.t lingen. 12.00 (S) Van twee: gevarieerd progran te —15.32 Nleu Te-orkestamusementsn Voor de kinderen. 17 17.32 (S) Actulalltelten. HILVERSUM n AVfih Nieuws. 7.11 grammofoonmuzl'ek en interviews en l. om 8.11 Radiojournaal 8.( de Groenteman, 9.00 (SI TV muziek (gr.) 9.35 Watersti (S) Sopraan en plano: vol 10 00 Voor de kleuters, beldsvtita mi nenpop tenprogramma (11.00 Nle.' (S) Gitaarrecital, 11.55 Den. NOS: 12.00 Blik r" populair programma c lings hulp. 12.30 Overhel ting: Uitzending voor de 12.40 (S) Lichte grammo* - 12.50 Recht en slecht pr» Nieuws. 13.25 Toerlsmo: Informatie uit binnen VARA: 13.11—13.2i NOS: 13.25 (zie boven). Lichte orkesten. 14.25 Si Duitsland: informatie c de Bondsrepubliek. EO te: radiomagazine m ziek en lezingen. - VPRO-Vrljdag: lichte rnuzi muziek (8.00 Nleu 9.00 Nieuws. 9.03 Jan 0 i Show, met o.a. Europees menit. 10.00 Nieuws. 10.03 Becker Show. 11.00 Nleofie Engelen She 6 s. 12.03 The J Nieuws, i; Meurders Show. NOS: 14.( 4.03 De Herman S 5.a. Top Tien lp's (ïv.uu nieuws). j( ÏRUSSEL (Nederlands) I Nieuws, mededeling' BRT-? It 13.55 Beursberichten. 14.4 14.03 Schoolradio Nieuws). 15.25 Lichte platenprogramma (16.00 - beursberichten). 17.00 f mededelingen. 17. l.r 17.55 Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2