Scholen moeten kind leren creatief te zijn Oude slapsticks met W. C. Fields Wijziging in quiz van Berend Boudewijn Hou het scherm in 't oog Terugblik TV vanavond morgen PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 16 NOVEMBER DAAN VAN GORT VAN KRO-KINDERPROGRAMMA: ,,Eén van de belangrijkste dingen voor een kind is dat het creatief i bezig kan zijn. Creatief vind ik alleen een verschrikkelijk be laden woord. Het doet me denken aan iets moeilijks en gewichtigs en dat moet het nu juist niet zijn. Een kind moet bezig kun nen zijn op een manier die het leuk vindt en waarbij het zich kan uitleven. Het hoeft hele maal niet kunstig of mooi te zijn wat zo'n kind maakt. Het is echter wel van groot belang dat het weet waarom hij of zij iets juist op die manier doet. Er moet ergens een bedoeling in het werk te bespeuren zijn en het kind moet die, noem het maar achtergrond er willens en wetens in hebben verwerkt". Dit vertelt Daan Gort, presentator van het K.R.O.-kinderprogram ma „Kijk zelf maar", waarvan de eerste aflevering van dit sei zoen 17 november op het scherm komt. Daan Gort vindt zijn werk erg be langrijk: „Vroeger wilde ik van de daken schreeuwen dat er meer op creatief gebied voor de kinderen gedaan moest worden. Nu hoef ik het niet meer van daken te schreeuwen, maar kan ik „mijn boodschap" op deze manier in de huiskamer van talloze Ne derlanders brengen. Ik doe het programma nu voor het tweede seizoen, en ik vind het nog steeds verschrikkelijk leuk werk. Het doel van ons programma is kinderen te leren wat ze met de verschillende materialen kunnen doen, hoe iets tot stand komt, en op welke manier zijzelf iets met behulp van die materialen tot stand kunnen brengen. We proberen alle, van te voren op school geleerde normen, te doorbreken. We willen de kinde ren leren dat bijvoorbeeld een asbak alleen een voorwerp is waar je as in doet. De vorm en het materiaal waarvan het voorwerp is gemaakt doet er niet toe. Er moet alleen as in kunnen. We laten de kinderen 'n asbak maken die niet op een ge wone asbak mag lijken. Je staat er versteld van wat voor ge drochten je te zien krijgt. Onze formule, die ik persoonlijk erg goed vind, is als volgt. We nemen bijvoorbeeld als onder werp hout. Om te beginnen gaan we dan met een stel kin deren naaV een bos waar bomen worden gehakt. We beginnen dus bij de oorsprong. Wij wijzen de kinderen op de vorm van de schijven waarin de boom wordt gezaagd, we laten ze de ringen zien, de vaak bizarre vormen van de afgezaagde takken en de rimpelige schors die van de boom afkomt. We vragen de kinderen dan alles wat ze mooi vinden mee te nemen om het later in een kunst werk te gebruiken. Tot slot ne men we de kinderen mee naar een kunstenaar. Alweer zo'n be laden en gewichtig woord. Wij noemen het „de maker". We ne men ze dus mee naar de maker van bepaalde werken om de kinderen te laten zien wat zo'n man met datzelfde hout wat zij in het bos gezien hebben doet. Ze kunnen vanzelfsprekend alles vragen. Soms krijg je erg zinni ge opmerkingen. Een kind wil namelijk weten waarom men iets op een bepaalde manier den. Je zou het hele raam waar in zo'n lagere school zit eigen lijk moeten veranderen. Ik zie echter ook wel dat zoiets een bijna onrealiseerbare opgave is. Wat mij moedeloos maakt is dat er op vele scholen helemaal niets gedaan wordt op creatief gebied. En dat men zich er in het geheel ni't voor inspant om er iets aan te doen. Ons pro gramma heeft hierdoor een taak van belang. Hilde Bouma de regisseuse en ik hebben nu twee afleveringen klaar. Om 25 minuten zendtijd te realiseren zijn we drie weken bezig met de voorbereidingen. We praten dagen aanéén over wat we wel en wat we niet zullen nemen. Hilde en ik kunnen uit stekend samenwerken. We vul len elkaar om zo te zeggen ge heel aan. Ik heb de neiging te populair te willen zijn en Hilde is daarentegen iets te behou dend. We doen allebei wat wa ter in de wijn en zo ontstaat een goed programma. Ik vind het eigenlijk erg jammer dat we voor dit programma maar 25 minuten hebben. Je wilt zo ver schrikkelijke veel zeggen maar je hebt er geen tijd voor. Het zou ideaal zijn als „Kijk zelf maar" een aanvulling was op de creatieve lessen op school. Dan hadden we misschien ge noeg aan die 25 minuten. Helaas is het omgekeerde het geval. ROELFIEN SANT Foutieve trekking bij Stuif-es-in 3 N A R C H I (Van onze show-redactie) Voor de uitzending van Stuif- es-in op 15 december zijn kinderen van de volgende Zuid-Hollandse scholen uitge nodigd: openbare lagere school te Asperen, te Har- dinxveld-Giesendam en te Noordwijk, de Rutgersschool te Den Haag, de St.-Barthelo- meusschool te Schoonhoven, de Caslmierschool te Woer den en de Antoniusschool te Noorden (gem. Nieuwkoop). Bij de trekking werden twee fouten gemaakt. Uit de sta pels enveloppen werd een school uit Driebergen getrok ken. De fout werd echter di rect hersteld. Bij nader in zien bleek de brief van de Driebergse school bestemd voor het programma Boekje open. Hetzelfde gebeurde met een school uit Scharn na bij Maastricht. Ria Bremer heeft later op de avond de laatst genoemde fout her steld. Leon Russell naar ons land (Van onze show-redactie) Leon Russell en Freddie King maken van 21 november tot met 16 december een uitge breide tournee door Europa waarbij ook een bezoek aan land zal worden gebracht. Ze komen resp. 26 november In de Nieuwe RAI te Amsterdam, 27 november in de Martinihal te Groningen en 28 november in de Rotterdamse Ahoyhal. Aan de slag Onze grootste zorg Is dat het pro gramma niet te taai wordt. Het is van wezenlijk belang dat al les wat wij proberen te zeggen ook overkomt. Het moet zowel voor een kind van het platte land, als voor een stadskind boeiend zijn. Het zou geweldig zijn als na onze uitzending ieder een direct aan de slag ging. Helaas heeft men soms niet alle „ingrediënten" die nodig zijn voor een werkstuk in huis. Voor een kind dat op het platte land woont kan het een handi cap. zijn dat het niet even naar de winkel op de hoek kan lopen om daar alles te kopen wat het nodig heeft. Ik vind persoonlijk echter dat het helemaal niet zo erg behoeft te zijn. Van afval kan je de leukste dingen maken. Heb je geen schaar bij de hand dan scheur je gewoon alles. Ik verfoei die keurig net afgewerk te werkjes". Daan Gort was voordat hij zijn t.v.-'carrière begon etaleur. „Als etaleur heb ik geleerd met ma terialen om te gaan, en met ruimte te werken. Die ruimte is voor ontzettend veel dingen van meer belang dan men denkt. Het programma op 15 december zal hierover gaan. We laten dan zien dat de omgeving van een voorwerp bepalend is voor de stemming die zo'n voorwerp op roept. Wij hebben een kaars ge nomen en die vervolgens in een kerstboom, een kerk, een taart, bij een dode en op een brug neergezet. Als etaleur heb ik ge leerd met afval te werken. Neem nu eens iets simpels als een af voerpijp. Je kunt dat ding doormidden zagen, er gaatjes in boren en ga zo maar door. Zo'n voorwerp heeft tal van moge lijkheden. Dit wil ik op de kin deren overbrengen. Kinderen zouden eigenlijk geen schroom moeten kennen. En helemaal niet wat betreft hun eigen werk. Volgens mij kan iedereen tekenen. Elk kind op zijn eigen manier. Je kan dan ook nooit zeggen dit meisje of dat jongetje kan niet tekenen. Op school Op de scholen zou wat mij betreft nog heel wat aan de expressie en creativiteit van het kind ge daan kunnen worden. Het is toch afschuwelijk dat een kind gemiddeld één uur per week tekenen op school krijgt, om van het aantal uren handarbeid maar te zwijgen. Op de meeste scholen bestaat dat vak niet eens. Ik weet natuur lijk ook wel dat bijna alle jonge leerkrachten wel willen maar niet kunnen omdat ze doodeen voudig aan een rooster of een Daan Gort, tweede van links met witte coltrui, heeft de kinderen meegenomen bepaald programma zijn gebon- Uiterst rechts geeft regisseuse Hilde Bouma aanwijzingen. i zijn glansrol als mister Micawber uit David Copperfield De film „Tilly en Gus" stamt uit 1933. Een van de hoofdrollen wordt vertolkt door W. C. Fields, die in de jaren dertig grote be kendheid bij het publiek genoot. Hij was de man met de aardap- pelneus. W. C. Fields wiens ware naam William Claude Du- kenfield was, werd bekend door de vertolking van dramatische rollen in o.m. David Copperfield van Dickens. Hij ging door invloed tijdgenoot Charlie Chaplin over In de film „Tilly en Gus" speelt hij een valsspeler. Hij is ge scheiden van zijn vrouw Tilly omdat hij haar manier van valsspelen minder goed vindt dan de zijne. Tilly en Gus raken verwikkeld in gen erfeniskwes tie, waarbij een jong echtpaar de dupe dreigt te worden van een sluwe advocaat. Dit kunnen Tilly en Gus niet aanzien. Ned. I 20.45 uur. Klatergoud meer komische rollen. Hij Zwaantje wordt verliefd op een glasfabriek. veranderde zijn naam in Fields en wist het publiek voor zich te winnen met zijn vaak bizarre humor, zijn bolhoed en de si gaar plus de witte handschoe- Walter Kochner overleden (Van onze kunstredactie) Amsterdam Walter Kochner, de regisseur van de hoofdstad operette is vrijdagavond op 67- jarige leeftijd in zijn woonplaats St. Gallen in Zwitserland aan een hartaanval overleden. Kochner was sinds tientallen ja ren aan de hoofdstad operette verbonden. In september van dit jaar regisseerde hij „Das Dreimadelhaus". Ramses Shaffy schreef lied van het jaar AMSTERDAM Ramses Shaffy, in 1934 in de Parijse voorstad Neuilly geboren, heeft het Ne derlandse lied van het jaar ge schreven. Het is het lied met de lange titel „Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder", dat niet alleen door Shaffy werd geschreven maar ook wordt ge zongen. *e cabaretier kreeg de prijs 1000 en een door prof. dr. N. R. A. Vroom aangeboden aqua- .rel) die voor het eerst werd toe gekend, maandagavond tijdens de jaarlijkse reünie in Amster dam van „Conamus"; deze stich ting spant zich in om de Neder landse lichte muziek te bevorde ren. ^ij het bepalen van de keuze werd gebruik gemaakt van de grammofoonplaten met Neder landse tekst en muziek, ver schenen in de periode van 1 september 1970 tot 1 september 1971. De jury bestaande uit de heren A. J. G. Strengholt, W. Duys, J. Stokkermans en M. van 't Woud, oordeelde op grond van artiestieke waarde en populariteit. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De KRO zal de opzet van de Berend Boudewijn Kwis enigszins veranderen. Be langrijkste verandering is dat de rondeprijs niet meer gaat naar het echtpaar met het hoog ste aantal punten, maar naar degene die het er in de betref fende ronde het beste heeft af gebracht. De BB-Kwis-makers hopen dat op deze manier de prijzen iets be ter over alle echtparen worden verdeeld en dat niet één echt paar met het merendeel van de prijzen naar huis gaat, zoals in de eerste aflevering het geval was. veel bekritiseerde eerste uitzen ding van veertien dagen gele- Den. Men blijft op het standpunt staan dat het in vergelijking met showprogramma's een ui termate goedkope uitzending is. Er zijn, aldus de KRO artiesten die na het zingen van twee of drie liedjes een hogere gage krijgen dan alle prijzen van de BB-Kwis bij elkaar waard zijn. De kritiek op de prijzenregen is overigens uitsluitend van vak mensen gekomen. Van de vele duizenden brieven die de KRO inmiddels heeft ontvangen zijn er maar een paar volledig af wijzend. De meeste briefschrij vers wille graag meedoen, het zij als kandidaat, hetzij als toe schouwer op de tribune. Ook worden er aanmerkingen op de tails gemaakt. Zo zijn er nogal wat kijkers die meenden gecon stateerd te hebben dat de echt paren kunnen spieken bij onder delen waarbij dat per se niet is toegestaan. Ter geruststelling van deze ver ontrusten deelt de KRO mee dat spieken beslist is uitgesloten. Bij elk echtpaar staat een le vensgrote wachtpost die er op toeziet dat alles regelementair verloopt. De man staat echter buiten beeld zodat de kijkers niet van zijn aanwezigheid op de hoogte zijn. De producer van de Berend Bou dewijn Kwis, Nlc. Notten, vindt de vele reacties best leuk. Ei genlijk had hij het wel een beet je verwacht. Hij zegt: „Er zijn altijd mensen die reageren. Als er zoveel mensen kijken als dë eerste keer het geval is ge weest, rond de zes miljoen kij kers hebben de BB-Kwis aange zet. ziin het er meer, dat ligt voor de hand. Het grote aantal reacties dat is binnengekomen heeft ons dan ook niet ver- Het familieleven van de pinguïns wordt in-Dier en Vriend behandeld AVRO's Televizier pakte gisteren erg goed uit. Met name door een wellicht toevallige, maar desondanks doeltreffende verge lijking tussen wat actueel is in het dictatoriaal geregeerde Grie kenland en gelijktijdig in Noord-Ierland, deel uitmakend van het Verenigd Koninkrijk. Dat Verenigd Koninkrijk geldt als het bolwerk van demokra- tie Terzake Griekenland werden we geïnformeerd door een gesprek met mrs. Fleming. Zij sprak over een gruwelbewind, waar marteling van gevangenen sche ring en inslag is. Zoiets bezorgt je weerzin tegen de kolonels en alles waar zij voor staan. Maar dan komt Fons van Westerloo met een re portage uit Belfast die aantoont dat in Noord-Ierland mensen worden gemarteld omdat ze verdacht worden van IRA-sym- pathieën. Die reportage toonde alleen vrij gelatenen, derhalve mensen die achteraf onschuldig bleken. We mogen derhalve aannemen dat het ergste ons onthouden werd. Dat Engelsen in Ierland (op nieuw!) afschuwelijke dingen doen lijkt buiten kijf. Vooraf bij de AVRO: Muziek is troef, met Sheila, Jeroen, Wille- ke en Klukkluk en niet te vergeten Pim Jacobs een ple zierig programma. Programma ook dat leek uit te gaan van het idee dat Neder land eigenlijk Amsterdam is. Niet alleen omdat Frits Lembe- rechts de jongste Jordaanhit zong, maar ook bijvoorbeeld omdat gesuggereerd werd dat Fons Jansen een nieuwe tournee start in Mokum. Mokum krijgt Fons pas te zien na een uitver kochte maand in Den Haag De KRO besloot „Wij, Heren van Zichem". In onze post zitten boze brieven van lezers, die me nen dat we op die serie te wei nig gereageerd hebben. Ons ant woord: reactie onzerzijds was overbodig. Het betrof een aan koop die het, niet ten onrechte, bij de Nederlandse kijkers erg goed heeft gedaan. Dit is fijn voor de BRT, die de se rie maakte en voor de KRO die haar programmeerde. Maar over dat terechte succes worden BRT en KRO geïnformeerd door onafhankelijke onderzoekers naar uw kijkgedrag. Uw eigen stem blijft derhalve tellen. Vg. nieuwe copy-writer van het be drijf. De persoon in kwestie voelt er echter niet veel voor. Verder is er in deze aflevering sprake van een fotograaf, Bul, die door zijn voorgaande carriè re geen bloot meer kan zien. Er wordt natuurlijk alle mogelijke moeite gedaan om Bul van zijn complex af te helpen. Ned. I 20.21 uur. Dier en vriend In deze aflevering wordt aandacht besteed aan het honderas de Kooiker en het familieleven van de pinguins. Ned. II 19.05 uur. De familie Mack Robert Mack, vader van drie kin deren, blijkt een grote som geld verduisterd te hebben. Hij wordt hiervoor veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf. De gevolgen van deze misstap va- dc vader van het gezin zijn niet mis. Het pas nieuwe huis, de trots van de familie, moet verkocht worden om de schul den te betalen. Het gezin moet verhuizen naar een goedkopere woning in een andere stad. Dit heeft grote invloed op de kinde- Ned. II 20.21 uur. NEDERLAND I NOS 11.35 uur School-t.v. 18.45 uur Fabeltjeskrant! 18.55 uur Journaal VARA 19.05 uur Volgende pati{| (t.v.-serie) 19.30 uur Tik Tak Tok 20.00 uur Journaal 20.21 uur Klatergoud (tv-serie) 20.45 uur Tilly en Gus 21.40 uur Simon Carmig 21.45 uur Achter het ni« 22.30 uur Voorlichtingssp NEDERLAND II NOS 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal NCRV 10.05 uur Dier en vriend 19.30 uur De koerier keizerin 20.00 uur Journaal 20.21 uur De familie Mat (t.v.-serie) 20.45 uur Hier en n 21.20 uur Arsène Lupin (t.v.-serie) 22.10 uur Kast kijken 22.20 uur Ander nieuws NOS 22.45 uur Journaal 22.50 uur Den Haag van 22.55 uur Teleac. NOS: 10.45 uur: KRO: 17.00 uur: 17.23 uur: NOS: 18.45 uur: 18.55 uur: 19.05 uur: 19.50 uur: 20.00 uur: 20.21 uur: 20.31 uur: 20.36 uur: 20.41 uur: 22.30 uur: 22.35 uur: NOS: 23.00 uur 23.05 uur: 23.10 uur: Fabeltjeskrant Journaal Van gewest to west Bureau voor toei (tips) Journaal DS '70 Staatsloterij Stcting Socutera Les Diaboiques Openbaar Kunstt Studio sport Journaal Den Haag vandi Eigentijds. NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Fabeltjeslj 18.55 uur: Journaal KRO: 19.05 uur: Mik 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Studio vrij. KRO/RKK-IKOR-CVK: 22.05 uur: Kenmerk 22.30 uur: Journaal Arsène Lupin De aflevering begint in Duitsland, in het casino te Baden-Baden. Arsène komt via een erg mooi meisje dat zijn zakken rolt, op het spoor van sluwe misdadi- gersbende. Ned. II 21.20 uur. IADVERTENTIE nas beter met BAUER loto-lilm-vakman Strafbank zonder potei In het t.v.-sportprogramm j.l. zondag waren de I Kuiphof en Brouwers dri de om een enquête toe t Deze gaf twee vragen 1 n.l.: Wat denkt u van l ters en wat denkt u strafbankje? Het eers vraag waaraan snel voo400 gaan kan worden. Wij niet tweemaal zoveel arfie als er nu zijn. Punt uit. gens er zijn nog wat amiio verenigingen ook die gra der goede leiding willen s Het strafbankje heeft al vri geen poten meer. Het is zaagd, dat een schoudt'1 len voldoende zou zijn, wa niet dat als vergelijking key op de proppen kwa zou wel een paar andere' willen stellen: le.Wie bept tijd op de strafbank e moet een scheidsrechter i aan. de tijdwaarnemers k maken? (Wie moeten die nemers zijn.) 2e. Staat i stil bij een dergelijke on< king? 3e. Zal bij een wat de wedstrijd deze part niet wat al te lang gaar of (4e). Komen er steeds of uitgeruste spelers i veld? 5e. Hoeveel maal t a een bepaalde overtreding ,n alvorens je op de straffee recht komt. Ik kan nog paar vragen vinden, mat m slotte nog één opmerkin va het aanbeveling verdien! hc een scheidsrechter de be ae held te verlenen om een 1 iVe de speler te doen vervang «e hiervoor de aanvoerde lei dracht te hebben gegeven w< is de ploeg niet direkt Iva peerd en het werkt m *j> preventief, omdat na tw N, dergelijke „ingrepen" de gr spelers op zijn. Verder Sti nv; even Studio Sport t ren op een club die <|a Haag voetbalt! ae Den Haag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2