Kerk beschermt nstituut beter dan haar mensen" )osmas Desmond over ituatie in Zuid-Afrika Actie als appèl FOCKE& MELTZER Picasso niet Amusements- op volksfeest Kunst en kunstenaars „Zul ook hij ooit president worden?" (27) INSDAG 26 OKTOBER 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 131 In het Zuidafrikaanse Johan nesburg werd enige tijd te rug de Franciscanerpater Cosmas Desmond onder huis arrest geplaatst. Dat ge beurde nadat hij internatio naal de aandacht had geves tigd op het beleid van de Zuidafrikaanse regering om Afrikanen over te plaatsen naar verlaten gebieden in de binnenlanden. In zijn boek „De Afgedankte Mens" schil dert hij het lot van de armen en minder bevoorrechten in Zuid-Afrika. De familie van pater Desmond in Londen, heeft erover ge klaagd dat de kerk niet scherp genoeg op zijn huisar rest heeft gereageerd. In bij gaand artikel bekritiseert pa ter Desmond zelf het dubbel zinnige standpunt dat de kerk in Zuid-Afrika inneemt. iihannesburg Er worden geen officiële redenen opgegeven voor de uitwijzing uit Zuid-Afrika van talloze priesters en ande re religieuzen. Evenmin worden er rede nen opgegeven voor de voortdurende be stoking en vrijheidsbeperkingen van gees telijken in dit land. Het enige dat deze mensen gemeen hebben is dat zij door hun woorden of daden hebben aangetoond dat de ideologie van de apartheia onver enigbaar is met het christelijk geloof en de christelijke praktijk, un lijden onder de handen van de rege ring is slechts een milde vorm van de vervolging waaraan de Kerk blootstaat; maar door haar betrekkelijk stilzwijgen over deze uitwijzingen vergoeilijkt de Kerk zelf de apartheid en schikt ze zich in de definitie die de regering van religie geeft. Wanneer anderen openlijk de apartheidsideologie aanvallen en aldus tot nog grotere vervolging aanleiding geven, zal de Kerk zich misschien gaan realise ren wat er gebeurt en weer trouw worden aan haar principes. orig jaar werd ik hevig aange moedigd door het standpunt dat rooms-katholieke bisschoppen Rhodesië innamen toen de Rhodesische regering haar voor stellen voor een nieuwe grond wet publiceerde. De bisschoppen veroordeelden de voorstellen openlijk als „in vele opzichten volkomen in strijd met de chris telijke leer". Ze drongen erop aan dat ze zouden worden ver worpen. In een latere verkla ring zeiden ze dat de geheie toe komst van de Kerk op het spel stond, „aangezien de missiona ris, die is uitgezonden om alle Inaties te onderwijzen, van nu af aan zijn apostolische taak mis- jschien alleen zal kunnen vervul len waar, wanneer en zo lang hem daar door de Staat toe stemming voor is gegeven. Het is zeer wel mogelijk dat ons tegen ons geweten in ook het recht zal worden onthouden om wie we ook maar willen in onze scholen op te leiden. We zullen misschien zelfs per verordening gedwongen worden om zieken huisbedden te weigeren aan een ieder diee in een gebied niet tot het juiste ras behoort. Priesters, nonnen en onderwijzende broe ders zullen in hun gemeen schappen misschien naar ras van elkaar gescheiden moeten worden". Gehoorzamen )e bisschoppen besloten: „We zijn nu gedwongen te verklaren dat „wij meer dan dat wij de mens moeten gehoorzamen God moeten gehoorzamen". Enige beperking van onze vrijheid om ons in te laten met alle mensen, onverschillig wat voor ras zij hebben, kunnen wij in ons ge weten en zullen wij in de prak tijk niet accepteren Helaas heeft de Rhodesische hiër archie ingebonden en op de een of andere wijze haar gewe ten tot bedaren gebracht. Zij is dezelfde weg gegaan als de Zuidafrikaanse katholieke hiër archie, die weliswaar stelt de apartheid volgens haar geweten niet te kunnen accepteren, maar desondanks de consequen ties van de apartheid in de praktijk heeft aanvaard. De Rhodesische bisschoppen de den een poging om op hun prin cipes te staan. Dat bracht hen in directe confrontatie met de regering. Ze zeiden eerder be reid te zijn om hun scholen, zie kenhuizen en andere instellingen te verliezen dan om zich te schikken in een systeem dat in diepste wezen a-christelijk is. Ze slaagden er niet in om aan hun woorden trouw te blijven en hebben zich evenzeer geschikt als de Zuidafrikanen.* De situatie die de Rhodesische bisschoppen vreesden is al lang geleden in Zuid-Afrika gelegali seerd. De Zuidafrikaanse hiër archie heeft uit principe her haaldelijk de apartheid veroor deeld en verklaringen afgelegd als: „Laat er onder ons geen twijfel over bestaan dat het een christelijke plicht is om alle wettige middelen te gebruiken om een meer billijke en harmo nieuze verhouding tot stand te brengen tussen de verschillende gx'oepen die tezamen onze Zuid afrikaanse samenleving vor men". Compromis Tot zover haar woorden. Maar de Kerk wenst te overleven als dat reusachtige instituut dat zij is. Zij betaalt daar de prijs voor het compromis. Hier in Zuid- Afrika gaat men soms verder dan het compromis en wordt het uit drukkelijke samenwerking. De Kerk in Zuid-Afrika probeert wanhopig om iedere confronta tie met de regering te vermij den en om de beschuldiging van betrokken te zijn in politiek te ontgaan. Tegelijkertijd staat zij de regering echter toe, dat die zich zozeer in de godsdienst be trekt dat zij aan de Kerk gaat dicteren wat haar rol in de sa menleving is. De regering be weert vrijheid van godsdienst toe te staan, maar zij behoudt zichzelf het recht voor om te bepalen wat godsdienst is. Politiek houdt zich bezig met be trekkingen tussen mensen in een samenleving; datzelfde doet het christendom. Bijgevolg overlappen beide elkaar en gaan ze in een bepaald opzicht gelijk op. Ik meen echter ook dat de Kerk meer recht heeft om uit te maken wat het chris tendom over de samenleving te zeggen heeft dan de regering. Bedenkend dat de meerderheid van haar leden zwart is (iets wat veel blanke katholieken vergeten) is het me duidelijk dat de Kerk er in de eerste plaats in geïnteresseerd is om haar eigen institutionele belan gen te beschermen en niet de belangen van haar mensen. Deze houding ben ik voortdu rend tegengekomen toen ik door het land reisde om hervesti gingsdorpen te onderzoeken. Priesters zwijgen over het on recht dat ze zien en over de on menselijke omstandigheden waaronder mensen leven, uit vreesd dat het hen onmogelijk zal worden gemaakt om hun geestelijk ambt te vervullen. Maar wat voor betekenis heeft dat geestelijk ambt als het niets anders te bieden heeft dan „brave mensen komen in de he mel?" Deze houding is gedeelte lijk gebaseerd op angst en ge deeltelijk op een volkomen ver keerde voorstelling van de rol en het doel van de Kerk. Inzicht Gewone Afrikaanse mensen tonen meer theologisch inzicht in hun verwachtingen van de Kerk dan de meeste bisschoppen en pries ters. Ten eerste verwachten ze dat de Kerk zelf geheel vrij is van de apartheid die ze veroor deelt. (Veel Afrikanen menen zelfs dat de Kerk de apartheid heeft geïntroduceerd. Stellig bracht zij de apartheid al lang in praktijk voordat die door de wet werd voorgeschreven). Ten tweede verwachten ze niet al leen dat de Kerk hun toestand verlicht door te zorgen voor voedsel en andere diensten, maar ook dat zij door haar da den laat blijken dat zij het poli- tiek-sociaal systeem, dat feite lijk de oorzaak is van veel van de ontberingen die de Kerk pro beert te verlichten, volledig ver werpt. Daar tegenover zien de meeste priesters en bisschoppen de Kerk als een instituut om ziel tjes te redden en „barmharti ge" arbeid te verrichten; als een instituut dat ten koste van alles moet overleven. Hun rol daarin is om ervoor te zorgen dat het in leven blijft en het le dental toeneemt. Een dergelijke „theologische" visie staat toe dat vroomheid „verenigbaar wordt met het tolereren var moede, racisme en ander so ciaal onrecht". De primaire taak van de Kerk ii getuigenis afleggen tegenover Christus; doen wat Hij in deze situatie zou doen. Zou Hij, ten einde gedaan te krijgen om in een reservaat of een naturellen- wijk een gebouw neer te zetten, in de gunst trachten te komen bij ambtenaren die een in reel systeem ophouden? De prijs voor deze pluimstrijkerij is het door de vingers zien van de ontmenselijking van 70 procent van de bevolking. Dit is wat de Kerk doet en veel Afrikanen zien dat de Kerk dat doet. Als de Kerk de christelijke princi pes in acht zou nemen, zou zij onvermijdelijk met de regering in conflict komen. Daar zij de onontkoombare consequenties zijn van het trouw blijven aan de christelijke principes beho ren de uitkomsten van een der gelijk conflict het verlies scholen en andere instellingen, de uitzetting, misschien wel banning of gevangenzetting van priesters en anderen van geen relevantie te zijn. Als deze principes zo absoluut zijn als christenen beweren, dan moeten ze ongeacht de prijs ge schraagd worden. Zo niet, dan zal de Kerk niet alleen als irre levant gezien worden, maar men zal ook vinden dat zij uit drukkelijk steun geeft aan een volkomen immorele levenswijze. De geschiedenis zal dan nog minder reden zien voor vriende lijkheid jegens haar dan jegens de Kerk in het Duitsland van de Nazi's. COSMAS DESMOND (Copyright The Guardian) (ADVERTENTIE) Het bergdorpje Saint Louis bestaat al sjnds 17CT_ kollektló. het kristaL stijlvolle model Saint Louis uit de F&M- Vraag onze uitgebreide brochure In prachtige kleurendruk. =E I Kalverstraat 152, tel.020-231944 Lijnbaan 102, tel.010-146855 I GeleRflderspleln 39,tol.085-430005/1 Cannes (RTR-DPA) Met een groot volksfeest, waarbij ver scheidene beroemdheden aanwe zig waren, heeft de bevolking van het pottenbakkersstadje Vallauris aan de Franse Riviè- ra, zondag Pablo Picasso geëerd, die gisteren 90 jaar werd. Maar de meester zelf liet zich niet vermurwen en bleef in zijn kasteeltje in het naburige Mougins. Meer dan 10.000 mensen waren op de been in Vallauris, dat door Picasso beroemd is geworden. De straten waren versierd met Franse en Spaans-republikein se vlaggen, en er werd een gro te openluchtvoorstelling gegeven waaraan deelnamen sterren van het Bolstoiballet, Flamenco-dan sers uit Spanje, de Griekse zan ger en componist Mikis Theodo- rakis en de Franse schrijver Luis Aragon. musici bij honderden het vak uit Den Haag (ANP) In de laatste jaren hebben enige honderden Nederlandse amusementsmusici hun beroep verlaten, voorname lijk als gevolg van technische veranderingen en van wijzigin gen in de smaak en de behoefte van het publiek. Minister Boersma (Sociale Zaken) schrijft dat als antwoord op vragen van het PvdA-Kamerlid Wieldraaijer. De teruggang van het aantal beroepsbeoefenaren in deze sector acht de minister een normaal verschijnsel dat geen speciale maatregelen no dig maakt. (ADVERTENTIE) HET WERKELIJK GOEDE JtflPWERK KOMT UIT DE SALONS VAN: KURVINK-COIFFURES NATIONAAL- en INTERNATIONAAL met GOUD BEKROOND Soestdijksekade 675-685 - tel. 36 25 34 - Den Haag Koningin Julianalaan 152 - tel. 86 55 93 - Voorburg Sir W. Churchilllaan 245 - tel. 98 77 22 - Rijswijk De pianist Kees van der Ben zal op zondag 31 oktober te 20 uur een recital geven in de Ameri can Procestant Church aan de Esther de Boer van Rijklaan 20 te Den Haag. Hij speelt werken van Pijper, Beethoven, Ravel en Chopin. De historische afdeling van het Rijksmuseum te Amsterdam heeft in het afge'open weekein de bijna 10.000 bezoekers ge trokken. Deze afdeling is zoals men weet, pas heropend. Een nieuw stuk van Eric Schnei der zal op 20 november in de Rotterdamse Schouwburg in première gaan „Rinkel rooien" zal door de auteur zelf geregis seerd worden. Het stuk is geba seerd op „Reigen" van Schnitz- ler. De bekende dansleraar Peter Leo- neff viert zijn 50-jarig jubileum als danser terwijl hij 40 jaar dans-pedagoog is. Op zondag 7 november is er ter gelegenheid van dit dubbele jubileum een receptie in zijn balletacademie aan de Prinsegracht 53 van 15.00 tot 18.00 uur te Den Haag. (ADVERTENTIE) Slaapruimte moet ook LEEFRUIMTE bieden. Meer sfeer, meer komfort voor mensen van nu. GROENMARKT Waar toch mocht ik Edward Kennedy wel en ik was geïnteresseerd in wat hij te zeggen had, maar ook in het observeren, terwijl hij sprak; van de tekenen die ik zo goed herken door mijn ervaring met mijn eigen drie zoons: de strijd om positie binnen ie der gezin. Edward Kennedy was duidelijk de jongste zoon. Hij toonde een zekere spanning; ongetwijfeld het gevolg van het wedijveren met zijn oudere en misschien briljantere broers, een handicap waar ik al eerder over sprak. Dat waren mijn gedachten terwijl ik naar de jonge senator luisterde en zijn gezicht be studeerde. Tenslotte onderbrak ik hem om het doel van mijn komst uiteen te zetten. Hij zweeg nauwelijks om naar me te luiste ren, weer een verschil tussen hem en zijn broers. Zij waren ouder, zekerder van zichzelf, ze vonden het minder nodig hun eigen belangrijkheid te bewijzen. be kunst om te luisteren naar wat een ander te zeggen heeft, de belangen, gezichtstpun- ten van iemand anders onderkennen is een teken van rijpheid, waarbij de eigen posi tie niet in het geding komt. Het jongste kind in een gezin moet ratelen, redetwis ten, schreeuwen, aandringen, en zo nodig een driftbui krijgen om zijn zin te krijgen. Ik heb een kleinzoon van vijf jaar, een won der van talent en ondeugendheid die, als zijn vader in een staat van onbedwingbare ergenis de liniaal opheft om een gerecht vaardigde straf uit te delen, zijn microsco pische rechterhand opheft en op de pontifi cale manier van 'n geroutineerde o voCaat zegt: „Wacht nu eens evèn, pappie. Laat me eerst uitleggen waarom precies.." en dan legt hij het ad finitum uit tot hij zijn zin heeft gekregen. Die zelfde kleine jongen ziet kans, alleen door onophoudelijk te praten, in de grote familiekrifig de aandacht te monopoliseren en daardoor de sympathie van iedereen te wekken. Dat zijn eigenschappen van jong ste zoons en door die middelen ontkomen ze aan de discipline en de maatstaven waaraan de oudere zoons gehouden wor den. Ik heb bijvoorbeeld nooit een jongste zoon gekend die geen roekeloos chauffeur was. Mijn eigen jongste zoon, nu een gezeten burger, in een bepaalde periode van zijn leven een wildeman achter net stuur ge weest. Toen hij in Harvard studeerde heb ben zijn studieresultaten zelfs te lijden ge had onder zijn hartstocht voor race-auto's. Ik kan daarom de neiging van de jonge se nator om hard te rijden wel begrijpen. Het overschrijden van de maximumsnelheid is in zekere zin een blijk van onzekerheid, van de behoefte om zichzelf te bewijzen. Wanneer men tot rijpheid komt bestaat die noodzaak niet meer en wijst de snelheids meter weer een normale stand aan. Men zou de vraag kunnen stellen hoe lang dit duurt. Het antwoord is dat het verschilt naar gelang van degene om wie het gaat. In het geval van Edward Kennedy zou het wel eens langer kunnen duren dan anders, omdat hij drie oudere broers heeft gehad die uitzonderlijk briljant waren en uitzon derlijke capaciteiten bezaten. Zelfs zijn zusters hebben de kracht en de charme van de Kennedy's. Hij heeft een zware strijd moeten leveren. Ir z'n kamer bewonderde ik 'n tamelijk klein met de hand gebeeldhouwd bureau, 't blad is met leer bekleed, 'n metalen plaatje ver meld: Voor J. P. Kennedy III. Er staan ook initialen op, „JBK". Die initialen staan voor Jacqueline Bouvier Kennedy. Het bu reau behoorde toe aan Joseph Kennedy jr., de oudste zoon van de familie. Het plaatje is bestemd voor de oudste zoon van Ro bert Kennedy. Robert Kennedy heeft het bureau zelf gebruikt. Nu werkt Edward er aan, maar op zekere dag zal het aan de jonge Joe toebehoren. Aan de muur hangt ook een ingp'i'st schooi rapport met allemaal hoge cijfers, slechts één onvoldoende. Dat werd eens uitgereikt De Kennedy- vrouwen door Pearl S. Buck aan Rose Kennedy en, vertelde Edwart} Kennedy me, door zijn broer Jack die, door zijn ouders aangespoord op school wat beter zijn best te doen, wraak nam door een oud rapport van zijn moeder op te scharrelen. Zij, die gewoonlijk alleen maar hoge cijfers haalde, met een onvol doende? Op Jack's schimpscheut had ze geantwoord dat hij moest doen wat ze zei, niet wat zij gedaan had. Mijn bezoek aan Edward Kennedy eindigde die dag in het teken van warme genegen heid voor de familie. We spraken over zijn moeder en het was duidelijk dat hij uiterst trots op haar is. Hij had een sterk ontwik keld familiegevoel dat zich uitstrekte tot alle kinderen, neven en nichten. Toen ik wegging vroeg ik me af: „Zal deze man ooit president worden?" ".Ve hebben de principes van de democratie tot de onze gemaakt, we leven volgens de wetten en de idealen van de democratie. In een dergelijk idealistisch stelsel zou alles goed moeten gaan, ware het niet en dat is men zich niet voldoende bewust, dat een democratie rivaliteit met zich meebrengt. Iedereen heeft, althans in theorie, gelijke kansen om te slagen. Theoretisch is ieder een net zo goed als ieder r' 'er en heeft hij dezelfde rechten en dezelfde kansen om te proberen rijk en machtig te worden. De kink in de kabel wordt veroorzaakt door dat de één in de onvermijdelijke concur rentiestrijd meer succes heeft dan de an der, door aangeboren talent en wilskracht. Zij zijn van het begin of aan c'e winnaars. In onze generatie zijn in de Verenigde Sta- Ted Kennedy, de enige overgebleven zoon van Joseph P. (hier met Ethel en een aantal van haar kinderen bij het graf van Robert). ten de Kennedy's van het begin af aan de winnaars geweest. Ze hebben rijkdom, een knap ':;k, stoutmoedigheid, aangebo ren i vastberadenheid in zich ver enigd. Len dergelijke overvloed van zege ningen kan alleen tot moeilijkheden en ten slotte, zoals we gezien hebben, tot de dood leiden. Ons volk kan een zo verbluffende combinatie eenvoudig niet verdragen. On der welk voorwendsel dan ook moeten der gelijke mensen, die „alles meehebben" uit geschakeld worden. Frederic Wertham, de bekende psychiater, noemt het „magnicide, het doden van een groot mens". „Democra tie", zegt David Riesman, socioloog van Harvard, „werpt de vraag op: waarom ben jij zo groot en ben ik zo klein?" Deze zwakke plek in ons concurrentiestelsel kan niet gecompenseerd wqrc'en door re pressieve maatregelen van hogerhand. Die zouden de grondslagen van het democrati sche stelsel juist aantasten. Wat met de fa milie Kennedy gebeurde is een volmaakt voorbeeld van een afschuwelijke misdaad die de democratie zelf aantast. De geweld dadige invloed van massale en individuele jaloezie op de begaafde en geslaagde mens kan dergelijke mensen zelfs beletten de taak die ze zich gesteld hebben te vervul len. Toch hebben, we begaafde mensen dringend nodig. We hebben ze nodig op ieder ni veau. Zij het op veel bescheidener wijze, heb ook ik de ervaring opgedaan die d$ Kennedy's bijna vernietigd Wa*?L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 13