tJI1 Den Haag: toneelstad Moeilijk Mokum De nieuwe Mooi weer bericht Albee TONEEL ACTUEEL 5 jaar Klank en Beeld My Fair Loewe Makabere Stedelinck Woyzeck in een Op één avond tweemaal dubbele rolbezetting Allemaal op en top modern vrouwelijk (20) VRIJDAG 15 OKTOBER 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 11 Den Haag mag niet klagen. Op 23 oktober brengt de Haagse Comedie de tweede se Comedie de tweede pre- première in de Koninklijke Schouwburg van dit seizoen. Het is het nieuwe stuk van Edward Albee „AU over" in de vertaling van Ernst van Altena (die ook „Kleine Alice" en „In wankel even wicht" vertaalde) dat bete kent dat toneelminnend Den Haag alleen al in de schouw burg na de 23ste de keus heeft uit drie stukken, ,,'t Is voorbij" en de andere pre mière van dit seizoen „Drie koningenavond" plus het veelgeprijsde „Schakels", de succesvolle zittenblijver van het vorig seizoen. (Dan ver geten we even dat er ook nog twee premières door de Haagse Comedie in het HOT zijn gebracht: André Kuy- tens debuut „Het verborgen leven van Jezus Christus" en Jules Croitsets solo „Is 't 'n mens, 'n steen of 'n boom"). Als je die ruime keuze verge lijkt met wat het nieuwe „Amsterdams toneel" de Mokummers te bieden heeft, eal er niemand meer zijn die stad nog geringschattend zal glimlachen. De Amsterdam mers kunnen van hun eigen gezelschap in de Stads schouwburg alleen maar het „inpak-opeet" stuk van Di- mitri Frenkel Frank en Eli Asser bewonderen, al is dat laatste een groot woord. In de hoofdstad valt er wat het Amsterdams Toneel be treft dus weinig te kiezen. Reden voor Hagenaars zich op de borst en hun Comedie op de schouder te kloppen. Op speurtocht naar de schuld vraag rond die ongunstige si tuatie in Amsterdam moeten we iets voorzichtiger zijn. Dat er pas één stuk uit de bus is gekomen is niet alleen op het credit van 't Amster dams Toneel te schuiven. De groep kreeg, als uitvloeisel van alle voorbije moeilijkhe den rond de Nederlandse Co medie, pas laat de definitie ve speelopdracht. Dat is dan ook de reden dat er 6 okto ber j.l. cfoor de „projectgroep bespeling Stadsschouwburg aan B. en W. van Amster dam een interim-advies is uitgebracht waarin bena drukt wordt dat het onrede lijk is van het nieuwe gezel schap in één jaar tijd een volledige ontplooiing te ver wachten. De huidige bespe lers hebben een speelop dracht van een jaar precies, en de projectgroep adviseert verlenging met nóg een jaar. Achtergrond van dit advies is onder meer dat een gezel schap eigenlijk al een jaar vooruit het volgende seizoen moet plannen. De project groep houdt 28 oktober een hoorzitting met alle betrok ken personen en instanties. Your Wagon en Camelot die sinds hij zich 10 jaar geleden terugtrok geen noot meer op papier heeft gezet, laat weer van zich horen. Zijn partner, tekstschrijver Alan Jay Ler- ner heeft hem overgehaald weer achter het klavier te kruipen voor een musical- versie van „Le petit prince" van de Franse ex-oorlogs- vliegenier Antoine de Saint- Exupèry. Hun nieuwe versie is voor de film bestemd, maar Loewe verklaarde dat „hebzucht en honger naar ap plaus" de redenen zijn voor zijn come-back. Wie weet laat hij ook weer eens een toneel-musical uit zijn toet sen rollen. Even een onthoudertje voor wie David Storey's „Mooi weer vandaag" met Paul Steen- De nu 43-jarige Amerikaanse toneelschrijver Edward Al bee is nog steeds de belang rijkste man van het nieuwe Amerikaanse toneel. Als vol komen onbekende verraste hij in 1958 met Het verhaal van de dierentuin" en al gauw was hij voor Amerika wat Harold Pinter voor de Engelsen was. „Wie is er bang voor Virginia Woolf?" maakte hem beroemd en een man als Tennessee Williams maar Albee kwam wel met nieuw toneelwerk. „A1I Over", is nu voor de veran dering in Den Haag terecht gekomen. Het stuk gaat over een stervende man, die we niet te zien krijgen. Wél zien we z'n vrouw, z'n minnares, z'n kinderen, een huisvriend en een dokter. Albee ontra felt in zijn dialogen hun ver houding tot de stervende. Ida Wasserman speelt de vrouw van de stervende, Elisabeth Andersen terug in Den Haag de minnares; Myra Ward en Leo de Hartog zijn de kinderen, Paul Steenber gen is de dokter en Gijsbert Tersteeg de huisvriend. Rond uit een topbezetting dus. De regie van ,,'t Is voorbij", te vens de laatste woorden van de dokter in het stuk als de ongeziene stervende is over leden, voert Paul Steenber gen. Hij wordt geassisteerd, volgens het eigen en voorlo pig succesvoUe principe van de Haagse Comedie, door een jonger lid van het gezel schap, in dit geval Reinier Heidemann. bergen en Ko van Dijk nog niet gezien heeft. De Haagse Comedie heeft dit van alle kanten toegejuichte „kas stuk" van het vorige seizoen tot nu toe op het repertoire gehandhaafd. Maar 17 okto ber a.s. wordt in de Konink lijke Schouwburg voor het laatst in Den Haag „Mooi weer" gespeeld. Het stuk stond al vanaf 23 januari dit jaar op het repertoire, 17 ok tober vindt de 75ste(!) opvoe ring plaats, 't Is maar dat u het weet. Uit Engeland komt voor de musical-liefhebbers goed nieuws. Frederick Loewe, de componist van onder andere My Fair Lady, Gigi, Paint noemde hem naar aanleiding van dat stuk „de beste to neelschrijver die Amerika ooit gehad heeft". In Nederland leek de Nederlandse Come die een abonnement op goe de tot voortreffelijke Albee voorstellingen te hebben. Ank van der Moer en Han Bentz van der Berg braken hun eigen illusies af in „Vir ginia Woolf", Han Bentz en Ellen Vogel schitterden in „Kleine Alice" en Ank van der Moer kwam weer bij Al bee terug in „In wankel evenwicht". In Amerika leek Albee zich even op de film te gaan werpen toen hij met zijn producer Richard Barr een kantoor bij Universal Studio's in Hollywood kreeg voor de verfilming van pro jecten als „De dood van Bes sie Smith" (Albee's eigen stuk) en een roman van Ro nald Topor. Van die plannen wordt voorlo pig niets meer gehoord, Geen kunst is zo vergankelijk als het toneel. Een opvoering leeft één seizoen of mis schien twee, maar verder al leen in de herinnering van wie het gezien hebben. Die herinnering is feilbaar en in ieder geval nauwelijks over te dragen aan latere genera ties. In Nederland bestaat de stichting „Theater Klank en Beeld" die zich beijvert de levensduur van toneelcrea ties te verlengen. In het ar chief bevinden zich grammo foonplaten en films. Van de historie van het toneel is er sinds beide media hun intre de in de samenleving deden zeer weinig bewaard. Er werd te hooi en te gras wel eens wat voor het nageslacht vastgelegd, maar zonder enig systeem Van Willem Rooyaards bezit Theater Klank en Beeld bijvoorbeeld geen enkele opname, van Louis Bouwmeester slechts enkele filmflitsen terwijl de rest van het bestaande mate riaal over diverse archieven is verspreid. Theater Klank en Beeld tracht al enkele ja ren een volledig beeld van diverse voorstellingen te ge ven. Opvoeringen worden ge filmd en in het archief vast gelegd en er worden platen gemaakt. Inmiddels bestaat de stichting vijf jaar en ter gelegenheid daarvan is in de A.O.-reeks van het IVIO een interessant boekje versche nen van Lou Hoefnagels, di recteur van de stichting. Hij gaat behalve op de historie, vooral in op de problemen rond het vastleggen van di verse creatie's (tenslotte is de filmcamera ènders sub jectief dan de toeschouwer in de zaal) en het nut van dit werk. Aan de Amsterdamse Herengracht, onder het To neelmuseum kan iedereen kosteloos opnamen uit het archief beluisteren. Banden en ibmn-films van voorstel lingen zijn voor geïnteres seerden, privé-personen zo- Edo de Waart met één voltreffer Hoe aardig het program door Edo de Waart ook was samenge steld, hij bracht het donderdag in de Doelenzaal slechts tot één voltreffer. Die werd geplaatst in Rachmaninov's zwanezang: de uit 1940 daterende Symfonische Dansen. In deze Rachmaninov kwam er in de muziek van het Rotterdams Philharmonisch Orkest pas echt goed en élan. Daarvóór leek net wel of Edo de Waart aan het experimenteren was met een program waarvan hij kon ver moeden niet de ideale dirigent te zijn. Dit program bracht in de eerste plaats vergeten erfstukken van de vorige generatie: de „Para de" van Erik Statie, het concert voor cello en blaasinstrumenten van Ibert, terwijl ook Rachma ninov's dansen feitelijk tot deze categorie behoren. Erik's para de is ondanks schrijfmachi nes, autotoeter en pistool in het orkest als muziek-sëc een compositie die weinig zegt; het concert van Ibert, ondanks het fraaie spel van cellist Harro Ruijsenaars, dito. De Waart's zwakste zet tenslotte was een veel te snelle en daardoor vage realisatie van Ravel's Tombeau de Couperin; alleen het spel van hoboïst Heinz Friesen was hier van niveau. G. v. L. (ADVERTENTIE) COR STEDEL1NCK languit ter aarde wel als scholen, die lid kun nen worden voor vijfentwin tig gulden per jaar, te hiir tegen een kleine vergoeding. Cor Stedelinck, artistiek leider van de Nieuwe Komedie, en regisseur van het 6 oktober j.l. in première vertoonde „Makabere Kermis" van de Franse Roemeen Ionesco, zorgde tijdens de pauze van zijn voorstelling in het HOT voor een uniek gebeuren. Io- nesco's stuk gaat over een Stedelinck stortte languit ter de andere burger (letterlijk) geveld wordt* door een dode lijke ziekte. Toen het premiè re-publiek plaats genomen had voor het deel na de pau ze van Stedelinck's effectvol le enscenering van de ker- mis-epidemie kwam de regis seur het toneel op. „Dames en heren, we willen ons ver ontschuldigen voor diverse onregelmatigheden die" Ver der kwam hij niet. Oom Ste delick stortte languit ter aar- aarde om daarna in 't donker zijn plaats tussen het publiek terug te vinden. Wie weet wordt het een nieuwe mode dat regisseurs k la Hitchcock even hun gezicht laten zien op plaatsen waar je dat niet verwacht. BERT JANSMA Haagse Comedie: DEN HAAG De Haagse Come die geeft op dinsdag 9 novem ber in het HOT de eerste voor stelling van '2 x Woyzeck" van Karl Georg Büchner in de ver taling van Hugo Claus. Woyzeck wordt in één voorspelling twee maal gespeeld (duur: 2x1 uur) in twee verschillende rolbezet tingen; Hans Croiset heeft de regie, daar bij geassisteerd door Ernie Da- men. Het toneelbeeld is van Hans Croiset en Ernie Damen; kostuumadviezen: Has Noord- hoek Hegt; muziek: Gijs Reijns. De titelrol wordt vertolkt door resp. Wim van Rooij en Henk van Ulsen. Verdere medewer kenden zijn: Do van Stek, Fran- cine Dreesen, Hans Culeman, Kees Coolen, Peter Hoeksema, Roelof den Ambtman, Wiebe Brandsma Jaap Wieringa, Ellis v. d. Brink, Geirard de Groot, Op zaterdag 6 november geeft de Haagse Comedie in de Konink lijke Schouwburg de eerste voorstelling van 'n Blok aan het been (Un fil k la patte), blijspel van Georges Feydeau in de ver taling van Paul Rodenko. Ko van Dijk heeft de regie in sa menwerking met Guus Hoes. Hep van Delft ontwierp het de- kor; de kostuums zijn van Has Noordhoek Hegt. De muziek is gekomponeerd en gekozen door Jurriaan Andriessen. Medespe lenden zijn: Anne-Wil Blankers, Marlous Fluitsma, Anne-Marie Heyligers, Maria Stiegelis, Nan- ni Vermeer, Corrie v. d. Linden (a.g.), Eli Blom, Jules Croiset, Manfred de Graaf, Jan Grefe, Guus Hoes, Guido de Moor, Carl v. d. Plas en Guus Versta- te. ■jam koopt fil fruit TIJDELIJK 1.81 proeven NEEMT VAKER ZWAARDENIAKER zonder kleurstof en conserveermiddel In Arti et Amicitiae te Amster dam wordt van 22 oktober t/m ln november een tentoonstelling gehouden van houtsneden, origi nele illustraties, handgekleurde drukken, i beeldhouwwerken en penningen van Jozef Cantré. Friedrich Meckseper, in Neder land wonend Duits kunstenaar, exposeert t/m 20 november kleur- en zwart-wit grafiek in Gallery Jalmar, Prinsengracht 58, Amsterdam. (ADVERTENTIE) 5 service-vestigingen Showrooms: Laan van Meerdervoort52 telefoon 39.98.77 Na 18 uur tel. 01761-8793 leden van de familie Kennedy vertonen i sterke overeenkomst. Iedere Kennedy leeft stijl, kracht, persoonlijkheid; hoe nen het ook wil noemen, het is iets dat ze Hen gemeen hebifén. Als een van hen een 'amer binnenkomt doet dat de mensen ets, onverklaarbaar, maar zichtbaar en nbetwistbaar, een uitstraling van een per- oonlijkheid, een combinatie van vastbera- enheld, ambitie, idealisme en een opge- 'ektheid die bijzonder aanstekelijk is. 'eze trekken worden tot op zekere hoogte i evenwicht gehouden door ongeduld, on- erdraagzaamheid en een gevoel van ei- endunk. Kennedy-vrouwen zijn allemaal op en top. touwelijk, maar het is duidelijk dat ze huwelijk zijn op de moderne manier; ze ijden paard en spelen tennis. Geen van ®n is een bescheiden huisvrouwtje. Ze zijn an nature efficiënt maar onverschillig °°r lof, ambitieus maar niet in het per- Mnlijke vlak. Ze werken als een team en e hele familie, met inbegrip van hun bannen, vormt het team. Ze bekommeren ;lch meer om de instemming van de fami- a dan om die van het publiek. en van de Kennedy-vrouwe vervult deze 01 beter dan Eunice Shriver. Ze werkt |ard, is uitermate intelligent, oprecht idea- 'stisch en tegelijkertijd vrouwelijk. Haar angere gestalte is zo gespannen als een e®,r,ze komt altijd tijd te kort voor haar vele 'viteiten, haar leven verloopt volgens jen vast schema, en dat kan ook niet an- ers- Ze leidt een gecompliceerd leven en at doet ze al jaren. Ze is een liefhebbende maar efficiënte moeder, een toegewijde echtgenote maar ze heeft haar eigen werk waar ze verantwoordelijk voor is. Ze is meer dan competent in haar vele rollen. In Sargent Shriver heeft ze een man gevon den die voortreffelijke past in het familie systeem. Met veel energie en idealisme bouwde hij het Vredescorps op tot een or ganisatie die de geest van het president schap van Jack Kennedy goed tot uitdruk king bracht. Onder Nixon zal het ongetwij feld minder aandacht en publiciteit krij gen, maar de oprichting ervan was een on derdeel van de „zorg voor mensen" die de regering Kennedy kenmerkte. En wat het Vredescorps bereikt heeft is van onschat bare waarde. De kinderen Shriver zijn onafhankelijk want ze hebben Kennedybloed in de aderen. Ze zijn wonderlijk bescheiden, ze accepteren hun vermaarde familie-achtergrond als vanzelfsprekend en ze zullen hun eigen plaats in de wereld innemen zonder prat te hoeven gaan op hun afkomst. Als leden van de familie Kennedy accepteerden ze zonder verwondering dat iemand uit hun midden president van de Ver. Staten was. Ze betoonden hem het nodige respect, maar hij bleef hun oom. Toen hij ver moord werd. namen ze als vanzelfsprekend aan dat een andere Kennedy zijn plaats zou innemen. Dat was natuurlijk oom Bob Robert Francis Kennedy. Robert Kennedy was een fascinerend, ge compliceerd mens. Dat wist ik de eerste keer dat ik hem ontmoette. We hadden een afspraak in zijn kantoor in het Senaatsge bouw in Washington. Het was een strikt zakelijk bezoek. Ik kwam om hem een gunst te vragen. Ik wilde hem verzoeken zitting te nemen in het bestuur van een or ganisatie die ik aan het oprichten was ten behoeven van die Ameraziaten dat wil zeggen, de kinderen van Amerikaanse mili- Zijn kantoor was volkomen verschillende van Zijn kantoor was volkomen verschillen van dat van zijn jongere broer, dat ik twee jaar later bezocht. Robert Kennedy's kan toor was rustig en ordelijk, bijna kaal. Zonder oponthoud werd ik naar de kamer gebracht waar hij eenzaam achter zijn bu- De Kennedy- vrouwen door Pearl S. Buck reau zat. Het was een reusachtige kamer, schaars maar smaakvol gemeubileerd en naar verhouding was het bureau zelfs nog reusachtiger, zo enorm dat de gestalte er achter klein leek. Ik zag een tamelijk kleine man althans, hij leek klein een jonge man, met een somber gezicht maar vlammende blauwe ogen. Waren die werkelijk blauw? Of ke ken ze zo intens dat ik nu denk dat ze blauw waren? Hoe dan ook er blonk geen lach in en ook zijn gezicht glimlachte niet. Ik zei wat ik te zeggen had, deed mijn ver zoek. Hij luisterde aandachtig zonder dat zijn gelaatsuitdrukking veranderde. Ik wachtte op zijn antwoord. Dat was een kortweg neen. Hij had het druk. Hij hield er niet van dat zijn naam ergens voor ge bruikt werd. Het leek hem een goed doel, maar zo waren er zo veel. Zijn familie zet te zich in voor gehandicapte kinderen. Hij stond half van zijn stoel op als om te ken nen te geven dat er verder niets meer te zeggen viel. Hij was kortaf en verspilde geen tijd aan beleefdheidsfasen. Ik was echter met een bepaald doel gekomen en ook ik kan hardnekkig zijn. „Meneer Kennedy," zei ik, „ik heb uw naam nodig omdat de mensen in Azië u vertrou wen. Als ze zien dat u belang stelt in dit nieuw soort mensen, de Ameraziaten, zal ze dat aan het denken zetten en misschien zullen ze zich dan realiseren dat de situa tie onder ogen gezien moet worden en daardoor hun aandeel leveren in de oplos sing van het probleem. De Ameraziaten zijn staatloos, meneer Ken nedy. Wij Amerikanen beschouwen ze als Aziaten, maar in Azië behoort het kind bij de vader en in Azië worden ze daarom als Amerikanen beschouwd. Het gevolg is dat ze staatloos zijn. Ze hebben geen vader land, geen regering. Ze zijn vreemdelingen in de landen waar ze geboren zijn". Hij was te beleefd om de kamer te verlaten en ik hield zijn aandacht vast, ik weigerde te vertrekken voordat ik mijn zaak bepleit had. Hij ging weer zitten. Hij luisterde. Ik keek in die vlammende ogen die op mijn gezicht gevestigd waren. Hij viel me niet in de rede. Toen ik uitgesproken was zei hij bruusk: „Ik zal er over denken en u schrijven". ,Dank u", zei ik en vertrok. Ik vermoed dat hij met zijn familie wilde overleggen, want hij was natuurlijk niet de enige met de 0 Robert Kennedy (hier met echtge note Ethel op bezoek bij koningin Juliana in 1C62) as een fascinerend, gecompliceerd man, schrijft Pearl Buck. naam Kennedy. Een paar dagen later ont ving ik zijn brief. Mijn verzoek is ingewil ligd. Zijn naam op ons briefhoofd geelt me nog steeds kracht, al is hij overleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11