Hans v. Willigenburg huilt niet uit maar lacht met uitzicht op de Schreierstoren „En een zoen van de juiirouw Na vernietigende kritiek in studio project: Hou het scherm in 't oog VARA met nieuw Terugblik TV vanavon T.V. morgen^ Radio™ vanavonf Radio' morgen LEIDSE COURANT DINSDAG 12 OKTOB] Hans van Willigenburg, KRO-TV- omroeper en maker van KRO- radioprogramma's, zou diep in zak en as moeten zitten na wat ingezonden brieven onlangs in de KRO-gids Studio. Sommigen lieten geen spaan van hem heel. Zijn presentatie was vrij ver taald minder dan pet, zijn ni veau lag aanzienlijk beneden Aangenaam Peil en aan heel zijn optreden kon je merken dat-ie het wel nooit zou leren ook. Genoeg verguizing derhalve om in een hoekje te gaan zitten uithui len. Maar Hans, gezellig geze teld in een Amsterdams grach tenhuis met uitzicht op de Schreierstoren, moet er alleen maar om lachen. Niet omdat hij zich ver verheven acht boven mensen, die hem in scherpe be woordingen onder ogen brengen, dat het niet eenvoudig is om het iedereen naar de zin te maken. Wel omdat de verhouding in Studio volkomen was zoek ge raakt. Deze drukte terwille van het contrast twee negatieve brieven af en twee positieve. Dan denkt de lezer: De stand is fifty-fifty en nou gaat mijnheer Van Willigenburg met zijn nasa le stem mooi af. De werkelijkheid is, dat Hans honderden gunstige reacties heeft gekregen en maar twee slechte. En dan praten we maar niet over de bloemstukken, de dozen bonbons en de Friese bro den, die in niet te stelpen stort vloed over hem worden uitge strooid. En die dank telt dubbel, omdat Hans de ondankbare taak heeft om Kees Schilperoort te doen vergeten, wanneer die op va kantie is. Dat is nog moeilijker dan Hilversum vrij te maken van roddel, want die man staat bol van de populariteit. Al vier jaar lang draait de KRO-radio met programma Van 12 tot 2 met bonte lolbroeken als Ted de Braak, voornoemde Kees en Jo Budie met zijn huisorkest. Elf maanden achtereen produceren zij met publiek in de zaal klank rijke hilariteit met grappen, muzikale vondsten en het inmid dels beroemde raadspelletje van Kees-zelf. In de twaalfde maand strekken deze heren hun uitge bluste inborsten om nieuwe adem op te doen. Het zij hun gegund. Maar Hans moet op zijn eentje die twaalfde maand volmaken met niets tot zijn beschikking woord op uw schrijven en mu ziek A Go Go. Ook voor de NCRV liet hij zich niet onbe tuigd, maar hieraan kwam op verzoek van de KRO een einde, iijn kans op het scherm kreeg hij in Montreux bij het festival van de Gouden Roos. Hij zat daar door Phonogram en toen de aangezochte omroepster op weg naar het feest een auto-ongeluk dan wat platen en enkele aan wippende artiesten. Drijvend op zijn fantasie improviseert hij zich er door heen, maar het pijnlijk gemis van Kees kan hij niet doen vergeten en dan bran den de boze brieven los. Kees Schilperoort is daar al eens kwaad over geworden, want met zijn rug op het heidekruid en met zijn transistortje aan het oor hoorde hij, dat Hans het goed deed en dat hij met het zonnetje op zijn bast gerust een oogje toe kon doen. »es vond het juist een sterk punt in de presentatie van Hans, dat deze nooit probeerde hem te imiteren, maar aan het vervan gende programma onder dezelf de titel een eigen persoonlijk tintje mee gaf. Dat verraadt de ware programmamaker. Daarom is Hans nu definitief in gelijfd als vaste vervanger, want nu Van 12 tot 2 dagelijks in de ether zit, doet Hans het elke maandag en donderdag zij het met wat beperkter middelen dan de originele gastheren. Om die pil te vergulden komt Kees wel zelf elke keer het raadspel letje doen. De luisterdichtheid heeft er niet onder te lijden, blijft even compact als voor heen. Hans: „Echt, de telefoon staat niet stil, een soort inspraak met complimenten. Anders was ik er al lang mee opgehouden. Ik hoef niet. Ik ben niet in vaste dienst van de KRO en kan zo weglopen. Ik vind het leuk om te doen en sta liever voor de ra dio dan voor de tv. De tv luis tert technisch veel nauwer en biedt minder gelegenheid tot improvisatie. Dat maakt het werken voor de tv dubbel moei lijk. Ik ga misschien toch weer eens wat anders doen. Je kunt niet je leven lang aan de radio gebakken zitten". Begonnen bij de AVRO-jeugd- groep Minjon en de Amsterdam se ziekenomroep kwam Hans na zijn diensttijd niet bij de radio teecht, maar bij Philips voor het pousseren van artiesten. Nana Mouskouri bracht hij naar ons land evenals Madeline Bel, Rita Reys en The Ekseptions en Aphrodites Child naar Amerika. Ook Dusty Springfield introdu ceerde hij in ons land. Dit ver moeiende leven met veel reizen hield hij zeven jaar lang vol. Toen kapte hij er mee en legde hij in Hilversum met goed ge volg een stemproef af. Hij deed het verzoekprogramma in ant- kreeg, plantte men hem één twee, drie voor de camera. Het was gelijk raak, zodat hij het later nog eens mocht doen. Hij werd vergeleken met Jan Theijs, omdat hij zich zo behen dig bewoog op het slappe koord van de taalverschillen. Zo rolde Hans van het ene in het andere. Hij heeft eigenlijk nooit iets wil len worden. Hij heeft een aantal jaren piano- en zangles gehad. Niet met de bedoeling om ooit nog eens als artiest zijn brood te verdienen, maar wel omdat hij er liefhebberij in had. Hij noemt zich een groot liefhebber van muziek, niet uitgesproken klassiek of pop, wel wat er zo ongeveer tussen in hangt, het lichtere genre. Hij is niet ijdel genoeg om het publiek te laten genieten van zijn kunde en ga ven, zo hij deze al zou bezitten, maar kan idolaat genoeg zijn van een artiest om hem graag bij het publiek te willen aankon digen. Hans: „Samen met Joop Smits van de Vara ben ik de enige man in Nederland in het om- roepvak. Ze vragen wel eens aan mij of dit niet een uitge sproken vrouwenwerkje is. Ik vind van niet. Waar ik me wel tegen verzet is het voorle zen van de tekst zomaar van een papiertje. Ten eerste vind ik, dat als je iets aankondigt je de kijker recht in de ogen moet zien. Ten tweede zijn de teksten meestal opgesteld door een re gisseur of zo en die maakt er vaak zo'n boel, dat hij cliché taal hanteert. Ik probeer altijd om de uitzendingen vooraf te zien en er dan zelf wat over te vertellen aan de kijker. Dat is een werkwijze waar ik veel suc ces mee heb. Als ik bij mijn slager kom, zegt deze: „U maakt er tenminste iets eigens van een papiertje". vn een papiertje". Voorlopig is Hans niet bij radio en tv weg te slaan. Maar mis schien stapt hij er op zekere dag ineens helemaal uit. Hij heeft zich intussen begeven in andere tijd en aandacht rovende be zigheden. nl. de eigen platenpro- duktiemaatschappij White Mou se, die hij samen met Willem Duys en Pim Jacobs drijft. Hij verzorgt speciaal de artistieke kant, het samenstellen van het repertoire en het bespreken van de arrangementen. Hans is overigens bereid van al les aan te pakken. Maar hij moet er wel achter kunnen staan. Om die reden heeft hij in het verleden wel eens aanbie dingen afgeslagen. Hij zegt niet in de eerste plaats voor geld te werken, maar vooral om het plezier. En zolang dat plezier er is, deert kritiek hem ook niet zoveel, al blijft hij alle brieven lezen, omdat er soms hele nutti ge wenken in staan. Alleen moeten ze niet beginnen over zijn soms nasale stem. Hij heeft aanleg voor hooikoorts en in mooie droge zomers voelt hij de prikkels langs de voering van zijn neusvleugels omhoog kruipen. Daar is weinig aan te doen. Bij het werken voor radio en tv blijft het behelpen. „Meestal neem ik een sterke kop koffie. Dan blijft dat nasale ge luid minstens een uur weg". TON OLIEMULLER Brief van teleurgestelde NOS aan Tweede Kamer Van onze radio- en tv-redactie De NOS is teleurgesteld over het feit, dat geen uitbreiding van radio- en televisiezendtijd heeft plaats gehad en dat de regering in afwijking van een eerdere beslissing van plan is de kosten van de wereldomroep in 1972 weer ten laste van de om- roepfinanciën te brengen. Dit schrijft het bestuur van de NOS in een brief aan de Twee de Kamer. De NOS wijt deze onwil van de regering aan het ontbreken van een werkelijke visie op de func tie, die de tv in de maatschap pelijke ontwikkeling zou kunnen vervullen. Het regeringsstand punt, aldus het bestuur van de NOS, zal stagnatie in het werk teweegbrengen. f)e kosten van de Wereldomroep zullen naar verwachting in 1972 10 pet. van de totaal-inkomsten uit de omroepbijdragen belopen. Bovendien zal dit percentage snel stijgen door de toenemende kosten van grote projecten. ,De voortzetting van de financie ring van de Wereldomroep uit de omroepbijdragen zou slechts mogelijk zijn indien extra in komsten uit andere bronnen voor de omroep beschikbaar zouden komen", aldus het NOS- bestuur. n de brief wordt nogmaals een pleidooi gehouden voor een zo «poedig mogelijke verhoging van de omroepbijdragen, uiter lijk per 1 juli 1972. fjf W Ramses Shaffy en Willeke Alberti in Eenmaal andermaal Salt Lake City De veelomstre den rock opera „Jesus Christ Superstar" is scherp bekriti seerd door de kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste dagen (Mormonen). Het hoofdbestuur van de kerk heeft een verklaring uitgegeven waarin de gelovigen werden ge waarschuwd tegen de „heden daagse golf van musicals die zijn gericht op het vernietigen van heilige principes die voor ons het fundament van het be staan vormen". In de verklaring werd gezegd dat Rock opera „Jesus Christ Superstar" bekritiseerd de kerk de musical beschouwt „als een godslasterlijke en ont heiligende aanval op het ware christendom". Er werd voorts bij leden van de kerk „en men sen van goeden wille overal de wereld" op aangedrongen zich tegen dit soort amusement te verzetten. De organisator van de show „Wij hebben ook veel ceacties ten gunste van de musical ont vangen. De voorstellingen gaan door. Aan hen die zich gekwetst zouden voelen, bieden wij onze verontschuldigingen aan". Is het schoolleven nou wel zo saai als vroeger? Een vraag die in het nieuwe programma „En éen zoen van de juffrouw" aan de orde wordt gesteld. Om de veer tien dagen zullen er een kwar tier lang vragen worden gesteld aan leerlingen, meesters, juf frouwen en ouders over het wel en wee op de school. Het is een soort sociaal proectj met als ideologie dat het onder wijs een zeer belangrijke plaats in de samenleving inneemt. De programma's zullen worden afgewisseld met documentaires samengesteld door de stichting „Bierkaai" en met medewer king van de Amsterdamse ont wikkelingspsycholoog dr. Dolf Kohnstam. Na iedere uitzending op dinsdag avond bestaat er de gelegenheid om de volgende ochtend in het radioprogramma „Radioweek blad" te reageren op wat er in „En een zoen van de juffrouw" is besproken. Ned. I, 22.00 uur. Als een trana in de Oreaan Het tweede deel van de romantri logie „Wie eine Trane im Ozean" van de Frans-Poolse schrijver Manès Sperbers. Deze aflevering, „Ontrouw" getiteld, speelt in de jaren 1932 tot 1934 in Berlijn en handelt over de machtsovername door Hitier. Ned. I, 20.21 uur. Zo moeder, zo zoon De familieverhoudingen zijn voor dit seizoen wat gewijzigd. Men zal namelijk meer moeders en zonen afwisselend zien optre den met vaders en dochters. Ook het panel is veranderd. Het zal namelijk steeds uit bekende personen bestaan. In de eerste uitzending zit o.a. freule Wtte- waall van Stoetwegen op een panelstoel. Ned II, 19.05 uur. Stiefbeen en zoon Toon Stiefbeen haalt zich weer heel wat op de hals. Na een klein ongelukje met veel brok ken is Toon als de dood voo wraak van zijn zoon Dirk. Maar met zijn oplossing worden de brokken nog veel erger. Ned. II, 20.21 uur. Eenmaal, Andermaal Veilingmeester Gerrit der Braber ontvangt een aantal gasten die merkwaardige zaken ten koop aanbieden voor het goede doel. Ditmaal worden in de studio verwacht Willeke Alberti, Floris alias Rutger Hauer, Ramses Shaffy, Bert van Dongen, Henk Molenberg en Anton Geesink. Ned. II, 21.25 uur. BBC had interview met overgelopen Russische geleerde Het is nog niet bekend of op de Nederlandse televisie het inter view zal worden overgenomen dat de uitgeweken Russische ruimtevaarsdeskundige Fedosse- jew dezer dagen voor de BBC- televisie gaf. Anatoli Fedossejew vluchtte in juni van dit jaar naar het wes ten. Hij maakte van zijn bezoek aan de luchtvaarttentoonstelling in Parijs gebruik om asiel te vragen op de Britse ambassade, waarna hij naar Londen werd overgebracht. Het interview, met een Ameri kaanse journalist, werd uitge zonden enkele uren na het be kend worden van de Russische vergeldingsmaatregelen tegen de uitwijzing door Engeland van 105 Russische functionaris sen. Fedossejew verklaarde dat hij „beslist geen spijt had" van zijn besluit. Hij was naar zijn zeggen overgelopen om „in vrij heid te kunnen spreken, schrij ven of publiceren". Rijnmondse actiegroepen niet voor tv Van onze radio- en tv-redactie Hoek van Holland De gezamen lijke actiegroepen uit de Rijn mond hebben verklaard het nut te betwijfelen van een debat voor de televisie met burge meester Thomassen van Rotter dam over de woon-, werk- en leefsituatie in het Rijnmondge bied. Zij menen dat hierover ge noeg is gedebatteerd. Ze zullen niet deelnemen aan de NOS-te- levisieuitzending van woensdag avond a.s. De actiegroepen zijn de Vereni ging tegen milieubederf in het Rijnmondgebied, actiegroep Het Oude Westen uit Rotterdam, het Centraal Actiecomité Rijnmond en de actiegroep Schone Rand stad Zuid in Hoek van Holland. Aan het slot van een, ondanks het ontbreken van „heet nieuws", toch wel boetend interview heeft prof. Steenkamp zondag voor de KRO-camera's bevestigd, dat men hem eerder een realist dan een idealist zou mogen noemen. In sommiger ogen is zo iets misschien een zelf-devaluatie. Maar het maakt de dynamische Steenkamp juist uitermate ge schikt om aan lastige studies in Kerk en maatschappij leiding te geven. Hij zal dan wel nooit de reputatie krijgen van vuurto ren die richting-bepalend is, maar wel van stuurman die de sa menleving leert zo te reageren, dat de veilige haven bereikt kan worden. Vandaar ook dat we in prof. Steenkamp de ideale man zien om in de KVP leiding te geven aan de discussies over de grondslag en het karakter van de partij. Mensen met principië le opvattingen daarover kent de KVP genoeg; jammer dat oud minister Bogaers nog steeds in die kring ontbreekt. Met hem als idealisttsch baken zou het gesprek over de toekomst van de KVP aan diepte zeker nog Wanneer prof. Steenkamp in het verkondigen van ideologieën niet zijn hoogste roeping ziet, staat hij niet alleen. Met name kost het weinig moeite om te ontdek ken, dat ook verschillende kop stukken van de vakbeweging momenteel op eenzelfde stand punt staan. Mannen als Mertens, Lanser en Ter Heide zijn beslist voorstan ders van 'n grondige maatschap pijhervorming (van de hervor ming van de onderneming in het bijzonder) maar zij begrijpen dat hun taakopdracht vooral neerkomt op het bereiken van praktische resultaten. Een offensief proclameren tegen het kapitalisme kost weinig moeite, maar het scheppen van 'n bedrijfsgemeenschap in Neder land waar sociale en economi sche belangen hand tn hand gaan, vergt een andere opstel ling dan die welke de profeten van de polarisatie preken. Wie prof. Steenkamp goed beluis tert, zal ontdekken dat het juist zijn afkeer van de palorisatie-ge- dachte is, welke ondanks zijn voorkeur voor de Partij van de Arbeid boven de WD, het beleid van de „progressieve drie", voor hem onaantrekkelijk maakt. In dit opzicht is prof. Steenkamp mtn of meer 'n tweelingbroer van oud-N.V.V.-voorzitter Kloos: bei den hebben in politicis heel con creet een visie op de ifeale toe komst, maar beiden hebben een even concreet gevoel voor de werkelijkheid. Op grond daar van zijn ze ontvankelijk voor een goed compromis. De ideologen die daartoe niet bereid zijn, ma ken het niet alleen zichzelf, maai ook de samenleving moeilijk. NEDERLAND I 10.45—12.00 en 14.0014.50 Schooltelevisie 18.00 uur: Beschouwingen Tweede Kamer 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VARA 19.05 uur: Volgende patfêt l t.v.-serie 19.30 uur. Koning Klant •20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Als een traan oceaan, documi i serie (deel 2) en een zo de juffrouw", g ken met kindei fj ouders en ond< wijzend person •22.15 uur: Achter het Nie •22.40 uur: Journaal 22.48—23.18 uur: Beschot» Tweede Kamer 22.00 t ene en Nu: iliteitenrubjT NEDERLAND II 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV •19.05 uur: Zo moeder, spelprogrammi 19.30 uur: De koerier vai keizerin, t.v.-fi •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Stiefbeen en zot t.v.-serie 20.50 uur: Hier actualiteitei •21.25 uur: Eenmaal, andeJ amusementsprtï f" 22.30 uur: Ander nieuws i •22.40 uur: Journaal 22.45—23.15 uur: Economy les 2 (hérh.) NEDERLAND I NOS 10.45 uur: 17.00 uur: 18.00 uur: 18.45 uur: 18.55 uur: 19.05 uur: 19.50 uur: •20.00 uur: 20.21 uur: 20.31 uur: •20.36 uur: 22.10 uur: •20.35 uur: 22.40 uur: •22.45 uur: 23.15 uur: ubei Schooltelevisie fent (VARA) Woensdagmiddj programma Beschouwingen Tweede Kamerf" Fabeltjeskrant £vri Journaal Van gewest totf Toeristische t Journaal Politieke uitz. Stichting Socu: mS| Madame Sans-; v\rf ndel |din Studio Sport Journaal Den Haag va Interpellatie ^em Beschouwinger Tweede Kam^rj( NEDERLAND II NOS e, 18.45 uur: Fabeltjeskrant fe». 18.55 uur: Journaal m b VARA korai 19.05 uur: Dagje ouder wij •20.00 uur: Journaal »e h •20.21 uur: Een lach en ien •21.05 uur: Identity De brie •21.40 uur: Achter het ni< slecht: 22.15 uur: Kenmerk de ree •22.40 uur: Journaal dr. Ti na.v. ollsten. P.P.. .o.x» ulu. KRO: 18.30 Nws. 18.41 At !Kt, Voorbeschouwing over Ifeter KRO-programmas. 19.00 V. de dilettanten: Harmonle-c*-" Dood doet leven, gesprek, fceld zingende k; 20.00 (S) (S) Monoloc mod. piano: klass. I im veging. 22.30 N* vandaag. 22.50 A#en r vogels, licht proitog te HILVERSUM n 9.30 Var /eel muz kÜSw" Paris vou gev^ pro^ai n 23.55 lnl. prol 1 Zl) z.. waarin ndel 23.10 Radio b, BELGIE 324 m Ned. tlënt 18.00 Nws. 18.03 V.d. soldalW0I Paardesportber. 18.30 Vert 18.45 Sijndicale rubriek. IS*" l( mezzo. 20.00 Platenprogr. 2 n fa D Jazz. 23.00 Nws. 23.10 S Ljt„ 13.40-23.45 Nws. HILVERSUM I 8.29-8.41 NWS.) I )rac pen KRO: 12 00 (S) Nws; 15.33-15.43 Alg. Besot gen in de 2e Kamer) NCBl (S) Popmuz. 16.45 (S) Jourr* no Nul, hoorspel. 17.00 (S)| Nws. 8.11 Act. 8.23 (S) Datr dag! (verv). (Om ca. 8.35 markten thuis.) 9.00 Radio* met om 9 35 Wi Schoolradio: om Klant; 10.45 Voor Nws: 11-03 Op de kolli*. HILVERSUM III BOrdu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2