TANDARTS BAERENTS: „Ze laten rustig alles naar de knoppen gaan" pRHI -- ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1971 EERBEEK „Welcome", sfaat er met enorme letters boven de deur van zijn woning In Eerbeek. Tandarts G. J. Baerents met zijn prachtige kop de man van het brood vol gezonde tarwe korrels geeft even later blootvoets zijn visie op de maatschappij. En het lijkt soms op de stem van een roepen de in de woestijn. Wat is hij allemaal niet?Vegetariër, naturist, pro feet, ziener, filosoof. En toch dikwijls een roepende in de woestijn. Tegen de misstanden in de maatschappij en vooral tegen het ongeremd toelaten van tandbederf. „Realiseert u zich even, dat de mens geen bandrecorder is, bestaande uit losse onderdelen, maar een biologische, kosmische een heid. Waarbij dan het hele systeem in gevaar is, wanneer één orgaan, één onderdeeltje een teken van degene ratie geeft. Bij 98% van de mensen is dat het geval met hun tanden. Daar is de totale degeneratie in volle gang. En wat moeten wij tandartsen dan? Als tandenlapper optreden. Meer is het langzamerhand niet Het gaat er dus om de gewoonten de mem te buigen. •Als we dat niet kunnen dan heeft het voor een hoop men sen geen enkele zin om 's zon dags of op een andere dag van de week te bidden: Uw konink rijk kome, uw wil geschiede". Dan gaan ze de kerk uit, steken een grote sigaar op. Onze vriend Paulus heeft op een ge geven moment gezegd: „Weet u niet dat uw lichaam een tem pel van de Heilige Geest is?". Goed dan vraag ik me af waarom we al die gebouwen nodig hebben? Dan ga ik van het standpunt uit maak er dan geen kroeg, geen rookhol, en geen abattoir van want dan neemt de Heilige Geest beslist de benen". De oorzaak van het tandbederf zit hem in onze moderne onna tuurlijke leef- en voedingswij ze. „Daar moeten we het aan pakken. Al het andere is tijd verspillen, geld weggooien en lapwerk. Ik ga mijn vak niet knigreren, maar ik onder scheid de volgende factoren in ons vak: Tandlapkunde, dat is wat ik doe. ik zet een lap op een gat. Tandkrabkunde, dat is het schoonmaken. Tandsloop- kunde, is de gebittenfabriek. De boel is eruit, kunstgebit en je bent van alles af. Dat is een leugen, dan heb je de barome ter de deur uitgegooid. En dan merk je morgen op een andere plaats in je lichaam dat de zaak toch fout zat. En dan kun je wel denken we gaan aan harttransplantatie doen. Ze zijn zo knap tegenwoordig. Maar weet u wat de zwaarste opera tie is? Een operatie waar geen rekening bij te pas komt, waar geen mes aan te pas komt De fouten van het hele leef- syteem opereren. En dan de natuur de kans geven om de zaak te herstellen. Mag ik het heel kritisch zeggen?. .Weet u dat de mens het enige schepsel op de wereld is dat zegt: Uw wil geschiede", en het niet doet" Aldus de Eerbeekse tandarts. nicotine, alcoholica, opium, ma rihuana etc) dat van de honge- rigen wordt gestolen. Op deze vergifarealen had ook voedsel voor de mens geproduceerd kunnen worden. Het is mis schien een gek idee, maar ik denk wel eens: wij zijn alle maal kosmonauten, we zitten op een groot ruimteschip en hel gaatr erom dat ruimteschip voor een volgende generatie béwoonbaar te houden". u hebt beslist een filosofische in- Het klinkt wel i t grof. .In het medisch beroep moet je wel eens een keer een schok- therapie toepassen. Kijk, het is duidelijk gebleken dat zo gauw het inheemse voedingspakket waar ook ter wereld verandert of vervangen wordt door ons moderne industriële pakket wat wij nog levensmiddelen durven noemen, het zijn geen levensmiddelen, het zijn kas middelen dat dan ook de gebitten achteruitgaan A's het maar economisch verant woord is dan kan alles naar de knoppen gaan tegenwoordig. Mijn kinderen en mijn klein kinderen ook nog en de uwe ook. En dat neem ik niet. Die verantwoording durf ik geen moment te accepteren. En dat is oorzaak van de felheid die ik op het ogenblik heb. Dat zijn mijn straalaandrijvers. Ik heb er zeven, want die raket is niet meer te houden. Die gaat tot voorbij de maan". beangstigend «De mens zit op 't ogenblik voor een zeer beangstigend bevol kingsprobleem. We zitten met een wereldvoedingsprobleem dat al even beangstigend is. Ik geef u de verzekering, dat al die vierkante meters op deze wereld, die economisch verant woord gebruikt worden om vergif te telen, (theïne, caffeine. „Ik heb een heel nuchter vak. Een gat in tand of kies kan ik niet plicht filosoferen. Als jong tandarts vestigde ik me in Am sterdam en ik ben er gebleven, voor het eerst *in een vast honk. Mijn vader werkte bij de posterijen. Ik heb in mijn jeugd nooit langer dan vier jaar op één plaats gewoond. Dan moest hij weer weg. Het heeft een nadeel: je hebt nergens boezemvrienden opgedaan. Het heeft het grote voordeel, dat je ook nergens vastgeroest bent. Ik voel me overal ter wereld thuis. Want ik heb overal te maken met mensen die net zoals ik nog mens moeten worden. Ik was 22 toen ik afstudeerde als een van de tien die dat binnen de vier jaar lukte. Op 't ogenblik is 't zes jaar, maar ik ga ook nu nog van de stelling uit dat er zelfs vandaag de dag en mis schien zelfs wel overal ter we reld geen arts en geen tandarts afstudeert die een eerlijk ant woord kan geven op de vraag van de patiënt: Dokter vertel me eens, hoe moet ik leven om gezond te blijven? Want daar is de universiteit nog niet aan toe. Daarna heb ik een tijdje geassisteerd aan een universi teit. Toen ben ik later militair tandarts geworden. En ik heb steeds voor mezelf gevoeld: je bent toch eigenlijk een brand- weèrman die aan de ene kant staat te blussen terwijl aan de andere kant de maatschappij olie op het vuur gooit". Dus in die tijd speelde het al? „Het begon zo'n beetje te groeien. Maar dit heeft zich pas gecon cretiseerd na 1946. In de mei dagen van 1940 was ik militair tandarts in Puttershoek. Ik heb geholpen de eerste knapen naar hun graf te dragen. Oh. ja, dacht ik: dat is ook nog een keer de hoop van een vader en moeder geweest. Dit soort emo tionele factoren kunnen wel eens even de pushing power zijn waardoor je over een ze kere weerstand heen komt." Het tandbederf is terug te voeren op ongezonde voeding, te wei nig vitamine, kalk enzo voorts? .Houd het maar op de denaturering van datgene wat de natuur ons presenteert. En we zijn zo ei genwijs geworden dat we van het graan de kiemen eraf ha len en ze zemelen. Dan hebben we „veredeld" wittebrood, alsof die graankorrel van structuur niet goed was. En dan groeit die korrel nog op kunstmest- grond ook. Er moet gecompos- teerd worden. De rijstkorrel heeft me de argu mentatie gegeven voor mijn grote broodactie. Ik fundeer het altijd graag op mensen die 't beter weten dan ik. Dan kunnen ze mij namelijk niet ophangen". ,Ik ga altijd uit van datgene waarvan ik op een gegeven moment het gevoel heb: dit kunnen we waarmaken. En als we dat bereikt hebben gaan we een stap verder. Het is net als met bergklimmen, je kunt geen hand of voet verzetten voordat de andere drie steunpunten vastzitten want dan klap je met je hele mooie idee, met je hele stamboom naar beneden. En dan zeg je: had ik nu maar een boomstam waar ik houvast aan had". ,Na '46 ben ik gaan begrijpen waar de fout zat. De mens is van geboorte een vegetariër. Zeker, anders had hij de slager en het abattoir niet nodig. Dan kon hij namelijk net als elke andere springen". Degeneratie? „Nee, een mens die zich aan de spelregels houdt degenereert niet. Ik ga van dit standpunt uit dat de mens krachtens zijn lichaamsbouw ik heb nog wel een zeker vertrouwen in de architect niet zodanig gebouwd is dat hij een levende prooi zelf kan bemachtigen en uit elkaar scheuren, zonder ge bruik van technische hulpmid delen. Of hij moet wel zo in de nesten zitten dat hij niet meer weet wat hij doet. Ik heb eens een patiënt gehad die toen ik zijn laatste ondertanden had uitgetrokken zei: Ziet u daar niets bijzonders aan? Ik zeg: nee. Hij zegt: daarmee heb ik nog eens een keer in Indië iemand zijn strot mee afgebeten. Alles kan. Ik kan met de vin ger het licht uit uw ogen do ven. Maar dat wil niet zeggen dat die vingers daarvoor ge maakt zijn. Die zijn gemaakt om die voeding te pakken en te plukken. Dat is ons instrument om het te grijpen en naar bin nen te brengen, zoals bij de olifant de slurf het doet". W' Tandarts G. J. Baerenta: „Gezondheidsbrood, dat is het". .Weet u mijn standpunt voor de mens? Het principiële onder scheid tussen mens en dier: Verantwoordelijkheidsgevoel". .Helemaal geen verschil. Als er een atoombom valt zijn we al lebei kalk". De mens Baerents is vegetariër. „De mens X ook. Alleen ik heb me uit mijn verkeerde opvoedings straatje los weten te maken". U bent anders gaan denken? „Mijn lievelingsvak is natuurlijk aardrijkskunde met plant- en dierkunde tekenen. In Israël vroegen ze me waar komt u vandaan? Ik zeg: mijne heren, wat ik onder mijn voeten heb is mijn vaderland. Net als het uwe: de wereld. Dat is toch het enige standpunt in het tijdperk van de ruimtevaart. Meneer als het over het begrip God gaat zeg ik: meneer, in deze zaak ken ik geen filialen". U hebt een godsgeloof? „Ik geloof in datgene wat morgen ochtend de zon op doet gaan. En dan zijn er bepaalde figu ren aan wie ik me graag op hang. Guido Gezelle: Mij spreekt de blomme een tale. godsdienst. Dat is je cultuur, je wetenschap en je techniek in dienst van het leven stellen". Mag ik dan vragen wat u van huis uit bent? „Naaktgeboren wereldburger. En verder opgevoed door iedereen. Toen zat ik in het zelfde schuitje als waarin mijn vader en moeder zaten". Terug naar het brood. „Nou, ik dacht toen: we zitten helemaal fout. Toen was het devies: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik had geen recht mijn patiënten een be paald advies te geven wat ik zelf niet na kon komen. Toen gingen in een week, koffie, thee, tabak, alcohol, vlees, vis, melk en eieren het huis uit. alleen melk wat later. Onder zoekingen in Indonesië leerden dat de bevolking ziek werd als hun rijst werd veredeld. Nu trek ik de zaak door. Wat voor dat inheemse volk in Indonesië geldt dat geldt voor ons dage lijks brood hier evenzeer". „Als wij de natuurlijke graan korrel gaan ontdoen van zijn kiem. waar een belangrijk per centage eiwitten inzit, van de zemelen. sporenelementen en dergelijke en we houden alleen maar de brandstof koolhydra ten over dan vergeten we dat we die auto niet kunnen laten draaien zonder olie. Voor een huis heb je goede bouwmateri alen nodig, anders zakt dat huis in elkaar. Dus dit is voor mij de basis: stop met die dc- naturering. Dat geldt niet al leen voor de rijst, dat geldt voor onze granen ook. Eet ze zoals God ze heeft laten groei en, maar ja. als je over het begrip God met een heleboel mensen gaat praten krijg je gelijk een black-out. Omdat er in naam van dat begrip al zoveel ellende gepleegd is". ..Kijk ik ga nu van dit standpunt uit en dan kom ik toch weer op mijn vak dat je beter in handen kunt zijn nu ga ik gelijk tegen het zere been van ae officiële instanties aan van een goede techni- ker dan van een gewone tand arts. Want het is instrument- makerswerk wat ik in mijn vak doe. En ik kan er bij wijze van "spreken de mooiste ge dachten op na houden maar als ik in de stoel de bouw van die tand zoals hij van nature is, niet kan kopiëren met mijn vullingen schei er dan maar mee uit en ga voor mijn part naar een techniker die van fi losofie geen bal weet maar het vak in zijn vingers heeft". Vindt u het kopiërt tuur een kunst „Jazeker". de „Nee. 't is zo jammer- dat we het leven er weer uit kunnen bla zen. Maar helaas is dit in het moderne systeem noodzake lijk". „Maar terug naar het brood. Ik ben toen een voorlichtingsfilm gaan maken over gezonde voe ding, gezond brood. Steeds kreeg ik te horen van het hooggeacht publiek: Dokter waar kan ik volkorenbrood ko pen? Nou zat ik in Amsterdam op rozen want we hadden een bakker in'de buurt die dat zelf bakte. En die heeft altijd best kunnen merken als ik een voorstelling gehad had. Hij kreeg er patiënten .eh .klanten bij". „Nu heb ik de onhebbelijke ei genschap dat ik, als iemand niets terug kan zeggen van mijn kant ga proberen er wat in te pompen Er gaat prak tisch geen patient de stoel uit of hij heeft iets meer gekregen in zijn hoofd dan alleen maar een vulling. En dan is het aan hem om het te verwerken". Geen mondspoeling, maar hersen spoeling? „Dat ruikt mij weer te veel naar interneringskampen en Gesta- pomethoden. Je kunt de weten schap ook in dienst vari de vernietiging gebruiken. Dan vernietig ik mezelf namelijk. Ik probeer daarboven een an der computersysteem in te bou wen. En anders is mijn werk waardeloos. Want dan onder mijnt de ander morgen wat ik vandaag opgebouwd heb. En zo ligt het op het ogenblik met de maatschappij. Ik heb kortgele den onder mijn handen een patiënt gehad, die ik veertig laar als patiënt nummer één in het boek kon inschrijven, daar zit nog werk wat ik er toen ingezet heb. Maar als de maat schappij zo doorgaat als hij op t ogenblik bezig is dan heeft het geen zin om werk te ma ken wat het langer uithoudt dan een jaar. Want dan is de hele boel naar de bliksem. Waarom kan ik voor mezelf wel switchen en waarom kan een ander dat dan ook niet?" ,,Nu is er dus een aantal bak kers die het brood volgens mijn opvattingen willen bakken. Ze hebben zakelijk natuurlijk goed in de gaten dat het hun eigen voordeel is want ze lig gen in de clinch met de brood fabrieken". ik mijn eigen baas blijf. En dat is belangrijk. Ik zit liever te passen en te meten hoe ik het financieel bij elkaar kan krij gen dit dat dat Krijgt u geldelijke steun voor uw „Ik heb subsidie voor dit soort dingen: die stoel in mijn spreekkamer. Daar komt mijn subsidie vandaan. Die patiënt die in die stoel zit. En dan heb ik nog het grote voordeel dat die apparatuur te kopen. Dan ben ik volkomen onafhankelijk van deze bakkers. Ik ken een arts die een paar jaar geleden •zo'n actie had gehouden, die kreeg van elk brood een cent. Baerents moet dat niet! Er moet nooit iemand kunnen zeg gen: hij heeft er profijt van gehad. Het profijt dat ik heb is het morele profijt en dat is in geld niet uit te rekenen". „Laatst zit ik zo met iemand te praten. Hij zegt: Gerard, het komt altijd voor elkaar als de Heer terugkomt. Ik zeg: Ik ken dat verhaaltje ook. Maar ik geef je de verzekering dat we er deze keer niet zo eenvoudig vanaf komen. Daar schrok hij even van. Hoe bedoel je dat? zegt hij. Ik zeg: Nou, precies zoals ik het zeg. Weet je wat het gevolg zou zijn als dat inderdaad een historisch feit zou zijn? Lees je boeken er maar op na. Zolang Hij dc mensen beter maakt en wonderen doet dan is het goed. Maar zo gauw als Hij van ons verlangt dat we ons een klein beetje houden aan dezelfde wetmatigheid die Hij in uiterste consequentie na kwam: „Uw wil geschiede", zeggen we: jongens hou op, liet is een valse profeet. Kom. we willen wel genade hebben, maar zelf iets opofferen: ben je gek, je moet nuchter blij- „Ik zeg, nee joh, het is net iets anders De weg is bekend maar we hebben hem zelf te gaan". GERARD CRONé

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 17