Levensruimte voor iedereen vervoer b|>jf< °p
7J
Hoort homofiel voorgenomen peil
er voor ons bij?
VREDESWEEK 1971 Subsidie openbaar
Verkeer in
Morsbuurt
n ergernis
Dr. Kortmannstraat is na verlaging
Asschuurbrug belangrijk verbeterd
JU
VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1971
LEIDSE COURANT
PAGINA 5
LEIDEN Uitgerkend één week per jaar houden wij ons
positief bezig met het elkaar over een weer accepteren als
mens in een uitgebaalnceerde vredige samenleving. Van 19
tot en met 26 september „vieren" we de Vredesweek; de
overige 51 weken zal blijken of we er profijt van hebben
gehad, of dat we nog steeds de wolven voor elkaar zijn die
sinds de oudste tijden hun aard niet hebben verloochend.
Er zijn in de wereld zonder vrede stukken onrecht die ge
forceerd moeten worden, waar dc koevoet onder moet. „We
zullen er de handen aan vuil moet endurven maken, anders
komt die vrede er nooit." Dit is de stellige mening van pastor
Schlatmann, die tussen de zielzorgerlijke bedrijven in de
Antoniusparochie van Leiden Zuid-West door ook nog dage
lijks in zijn flatje aan het Stationsplein 134 (tel. 32556) de
handen vol heeft aan een brok hulp voor mensen in nood.
Voor hem is het een stuk bewogenheid voor mensen „met
zuurstofgebrek", omdat zij het slachtoffer vaak zijn van een
onrechtvaardige verdeling van de levensruimte.
Twee jaar geleden begon Jan
Schlatmann met enige refor
matorische pastores (een werk
dat was opgezet vanuit de
Leidse pastoresvergadering)
hulp te bieden aan mensen, die
zich bewust zijn als homofiel
door het leven te moeten gahn.
Een minderheidsgroep, maar
voor pastor Schlatmann groot
en concreet genoeg om er hele
maal disponibel voor te zijn
omdat ze nog steeds in de ver
drukking is. Op het ogenblik
„draaien" er in Leiden twee
kringen van homofielen (van
ongeveer 20 leden elk) en een
derde kring staat op het punt
van functioneren. Een keer in
de maand komt men bijeen om
te praten over zorgen en om
standigheden die deze mensen
gemeen hebben. Er worden dan
hele bomen opgezet Slechts
weinigen van ons weten hoe
ontzettend belangrijk juist dat
praten is voor deze mensen;
voor sommigen is het de enige
vorm om een uitlaatklep te
hebben. Jan Schlatmann is niet
op publiciteit uit, maar waar
hij zich zorgen over maakt is
drempelvrees bij velen om uit
een benauwende beklemming
te komen. „Je ziet het topje
van de ijsberg, maar het gaat
juist om de onzichtbare massa.
Er zijn altijd mensen, die ner-
l?ns met zichzelf en hun
pjatbehoefte heen kunnen.
Kt vaste kringen lopen wel.
dsar maak ik me niet sappel
over".
h ^Als vertegenwoordiger van het
pastoraat vind ik me verant-
woord bezig met deze gediscri
mineerde groep, op grond van
het evangelie, dat geen onder
scheid van personen kent. Ie
dereen heeft recht op ruimte
en leven en op geluk zoals hij
is. Ik wil deze jongens en
meisjes die met hun geaard
heid moeten leren leven op
zoeken waar ze zijn. He' is
elementair christelijk als je
hen gaat staan. Ik wil
iemand zijn die vopr hen klaar
staat. Vooral ook in de Kerk
zullen we dit moeten beseffen.
Nu krijg ik nog wel eens het
gevoel, een pastor voor die
m te mogen zijn zonder
voor ze te mogen knokken.
Aan die valse verdraagzaam
heid moet een einde komen".
de dagen van „geen woorden,
maar daden" komen de woor-
bij mensen zoals Jan
Schlatmann dit keer op de eer
ste plaats. Praten kan wonde-
doen, of in elk geval be-
Pastor Jan
Schlattmann:
een stoel,
koffie en
een sigaret
aanvullend voorstel komen.
De socialist Dc Graaf was het
debat over dit onderwerp be
gonnen met de opmerking
dat men niet alleen over subsi
diëring maar vooral ook voor
de bevordering van het open
baar vervoer moet gaan den
ken. De heer Brouwer (PC)
was het met de heer De Graaf
eens. Hij wilde gaan praten
met de betrokken gemeenten
en de busonderneming. Me
vrouw Van Lookeren (D'66)
pleitte voor een brede schaal
beschikbaar stellen van dienst
regelingen. De KVP'er mr. dr.
Oomen trok de optimistische
opmerkingen van de sprekers
in twijfel. Hij wilde de subsi
diekraan liever niet te ver
vrijdend opluchten. „Deze
dienstverlening" zou eigenlijk
tot het normale pakket van ie
dere zielzorger en arts moe
ten behoren. Aan een kant
vind ik het jammer, dat ik een
soort specialist moet zijn die
mensen ervoor moet bewaren
dat ze bij anderen met het
hoofd tegen de muur lopen.
Toch ben ik heel dankbaar
voor dit werk, dat met een
stoel, koffie en een sigaret be
gint. Je kunt enorm veel doen
als „praatpaal" en aan menta
liteitsbeïnvloeding in bredere
zin. Ook het terugspelen op de
ouders is van groot belang.
Voor een vader en moeder is
er de eerste „schok" die ze
moeten opvangen, met het zicht
op een moeilijke toekomst. Bij
veel ouders tref ik gelukkig
een eerlijke bezorgdheid: hoe
moet dat met die jongen, of dat
meisje; waar raakt-ie in ver
zeild?'
Aan d<
groep
image'
homofiele bevolkings-
nog steeds een „rotte
verbonden, die be
paald wordt door een aantal
extreme figuren, waarin de
jongelui die pastor Schlatmann
te hulp geroepen hebben zich
zelf vaak niet herkennen. „Het
zijn geen getoupeerde jongetjes
van de Kal verstraat; daar
hebben ze zelf ook een grote
hekel aan. En laat men vooral
niet denken, dat homofielen al
lemaal bij elkaar een bende
sex-maniakken zijn. Een der
gelijke indruk die men net zo
goed kan opdoen in de wereld
van de heteroseksuelen, moet
maar eens verdwijnen. Het is
wel degelijk zo, dat zij voor
elkaSr een stuk menselijke ge
borgenheid en levensvervulling
kunnen betekenen. Wat ons te
doen staat, is het wegwerken
van vooroordelen tegen een
minderheidsgroep die onder so
ciale druk leeft. Moraalloos ge
drag? Wie oordeelt daarover?
Heeft u enig idee, hoe moei
zaam men een eigen stijl cre-
eert. zonder een algemeen geac
cepteerd voorbeeld".
Onkunde is het grootste element
van het vooroordeel, vindt Jan
Schlatmann; in alle lagen van
de bevolking. 7.0 is het contact
met de huisartsen in de mist
geraakt. Nooit is van die zijde
gereageerd op het verzoek van
pastorale zijde om informatie
op het bureau van de artsen te
krijgen. ..In Leiden is ons werk
(ik word prachtig geholpen
door jongeren uit eigen kring)
erg gestimuleerd door het grote
nationale trio. dat al een jaar
of twaalf in Nederland pasto
rale begeleiding van homofie
len beoefent: de gereformeerde
predikant ds. Brussaard, ds.
Klamer (radiopastoraat) en pa
ter Gottschalk. De rvarlng van
deze mensen is ook voor ons in
Leiden een grote steun. Ik heb
van hen geleerd, in degenen
die onze steun zoeken vooral
geen barmhartigheidsgroep te
zien, ze niet als meelijwekken
de zielepieten te bevoogden.
Wat wij doen is heel mense
lijk: iemand tot z'n recht laten
komen. Er mag geen ghetto-
sfeer ontstaan, een soort beves
tiging van „het tweede leven".
Als homofiele jongere zul je de
scheiding der geesten moeten
aandurven en ie onder geen
voorwaai'de opsluiten in een
hokje. Ach. het liefst zou ik me
in de kortst mogelijke tijd
overbodig willen voelen. Maar
dit „nensioen" zie ik nog niet
zitten"
In de eerste opzet wilde dit initi
atief voor de homofielen een
alternatieve mogelijkheid bie
den naast instellingen zoals
COC. bars en andere meer pro
vocatieve uitingen, waarbij de
ze mensen volgens Jan Schlat
mann, soms gewoon tussen de
wal en het schip vallen, omdat
ze daar niet aan toe zijn of
niet believen ertoe te behoren.
„Ik wil overigens niet twijfelen
aan de edele bedoelingen van
integratie die een instelling al^
het COC heeft. Maar je treft
dan zo gauw een misschien
wat uitdagende fysionomie aan
van: het moet nou maar eens
uit zijn met dat gedonder.
Waar het óns om gaat is men
selijke ruimte te scheppen, in
clusief alles".
„Maar pater', zei eens een be
zorgde en verdrietige moeder
van een homofiele zoon tegen
pastor Schlatmann, „het is toch
zónde?" Ik heb toen geant
woord: „Homofiel zijn is even
min zonde als heterofiel zijn
deugd betekent; voor beiden
gaat het om trouw aan de con
crete levensopdracht temidden
van de anderen. Het laatste
wat ze moeten doen is zich
isoleren met eigen gevoelsgeno-
ten en het verbreken van de
oude contacten uit de tijd „toen
men nog van niets wist" en die
nu niet meer van „hun" wereld
zouden zijn. Duikend voor de
realiteit bereik je de integratie
Zo zijn er overal om ons heen
mensen in nood. mensen die
door discriminatie niet vrij
kunnen ademen; of het nou
negers of homofielen of anders
zins gediscrimineerden zijn.
„Soms lijkt het vechten tegen
de bierkaai", verzucht Jan
Schlatmann, „maar aan die
mentaliteitsverbetering zullen
we toch werkelijk met z'n al
len moeten meewerken. Voor
lopig hebben we nog een lacu
ne op te vullen, in te springen
waar een gat zit in het maat
schappelijk (en ook godsdien
stig) welzijn. In deze mensen,
voor wie ik probeer klaar te
staan, vind ik zelf een bron
van inspiratie; ze raken me.
M'n grote zorg geldt echter de
genen met de drempelvrees die
de problemen niet meer aan
kunnen, de mensen die ik niet
ken (men spreekt wel eens van
5 procent, maar dat aantal is
het zéker) en in hun schulp
blijven zitten door die druk
kende mentaliteit om hen heen".
TON PIETERS
jfUWKOOP Op 26 septem-
s. hopen Cornelis van
Dl iouien (79), Nieuwkoper van
:n Johanna Maria Com-
2) uit Rietveld hun gou-
'en huwelijksfeest te herden-
Beide echtelieden verke-
nog in een uitstekende ge-
-J ondheid. Het feest met de 5
po1 fetrouwde kinderen en de 18
jiprt :!oinfcinderen zal worden ge-
t v» Bierd tn de kantine van het
wnpeerferrein.
familie Van Houten dreef vele
lang het sigarenwinkeltje
tie Gunst", waar je ook van
We» kon krijgen, wat in de
catalogus van een bekende
zaadhandel uit de omgeving,
aangeboden werd. Aanvanke
lijk begonnen met een bode
dienst op Woerden, eerst met
paard en wagen en later met
de auto, is de heer Van Houten
vooral bekend, ook in de hele
omgeving, als incasseerder van
het waterleidingbedrijf, van
het ziekenfonds, van een levens
verzekeringsmaatschappij en
van het Groene Kruis.
Ook aan het verenigingsleven
nam hij actief deel. Zo was hij
jarenlang bestuurslid van de
plaatselijke kiesvereniging, ge
durende 40 jaar voorzitter van
de Stille Omgang en al sinds
40 jaar zit hij nog in het be
stuur van de IJsclub (nu Land-
ijsbaan).
Het knusse sigarenwinkeltje van
voorheen is sinds einige jaren
afgebroken en vervangen door
een fraaie moderne zaak, ge
dreven door een dochter er
haar man. Hier wonen de heer
en mevr. Van Houten in
gezellige ruime kamer, geheel
op zichzelf, genietend van
rustige oude dag en met
rechtvaardigde voldoening te
rugziende op een welbesteed
Negen ton voor
Schilderschool
OEGSTGEEST Door de ontbin
ding van de pachtovereenkomst
met de N.V. Hogewoning krijgt
de gemeente de beschikking
over een aanzienlijk terrein
aan de Rhijr.geesterstraatweg-
De Voscuyl. Op een gedeelte
hiervan zal straks de Dr. Schil
derschool gebouwd gaan wor-
De raad stelde hiervoor een
krediet van 9 ton beschikbaar.
Mevr. Van Lookeren (D 'Rö) in
formeerde naar de mogelijk
heid om gelijktijdig met de
school een gymnastieklokaal te
realiseren. Volgens wethouder
Temminck was dit niet te ver
wachten, omdat er enkele ge
vallen zijn die eerder aan de
beurt komen, n.l. Ie zalen bij
de Oudenhofschool en de chr
School aan de Kamperfoelie-
Vergeeld
Leidse Courant 22 October 1921 -
In Zevenhoven gebeuren op de
ze dag de vreemdste dingen.
„Vanmorgen passeerde hier een
avion die verdacht laag vloog.
Hoewel verder niets bijzonders
viel op te merken werd hij
door velen nagestaard om een
eventueele noodlanding te zien.
Er gebeurde echter niets van
dien aard. Een vroegere plaats
genoot C. v d. L., later vliege
nier geworden, bracht op deze
wijze in het voorbijgaan een
groet aan zijn moeder, die hier
woont. Zoodra hij het dorp ge
passeerd was steeg hij weer de
hoogte in en ging zijns-
weegs."
Een paar uur later hebben de
Zevenhovenaren weer iets
over te praten. „De postbode E.,
alhier op zijn route brieven
rondbrengende, kwam bij den
landbouwer S. in de Kous, toen
hij achter het hek wilde
gaan, uit te glijden en vu
het water. Hij wist zichzelve te
redden doch was natuurlijk
doornat. Hij moest naar huls
teneinde drooge kleeren aan ti
trekken en kon toen verdei
zijn werk ten einde bren
gen."
openbaar
stelde bedragen t
'70—'72. Mocht i
komst toch nog
maatregel nemci
college
op de vastge-
lor de periode
en afwijkende
dan zal het
i W. met een
opendraaien. „De gemeenten
kunnen de tekorten evenmin
blijvend opvangen als de ver
voersondernemingen". De libe
raal Cleton merkte op dat het
verlenen van subsidie aan het
openbaar vervoer vooral een
intergemeentelijke zaak be
hoort te zijn.
Geerlof stelt
vragen over
vuilnisbelt in
Aarlanderveeii
AARLANDERVEEN-ALPHEN
Ook het raadslid Geerlof is in
de geruchtmakende zaak rond
de Aarlanderveense vuilnisbelt
gedoken. In een brief van 15
september stelt hij het ge
meentebestuur namens een
aantal inwoners van het dorpje
eerst een paar inleidende vra
gen, o.a. of het gemeentebe
stuur weet dat er een vuil
stortplaat is en of B. en W. ook
niet vinden dat een onwettige
bestaande toestand geprobeerd
wordt te legaliseren tegen het
verlangen van de bevolking.
Hij vraagt ook naar de maatre
gelen die het college denkt te
nemen om de .hinder tot een
minimum te beperken. Geerlof
wil vooral weten welk toezicht
men gaat houden om storting
of lozing te voorkomen
vuil door anderen dan de
gunninghouder. Zijn laatste
vraag heeft betrekking op wat
er gaat gebeuren als deze
stortplaats weg is. Kan het col
lege garanderen, zo vraagt de
heer Geerlof, dat er nooit i
zoiets in Aarlanderveen
De Does gaat
vroeger dicht
LEIDEN-L'DORP Het zwem
bad De Does in Leiderdorp
sluit dit jaar enkele dagen eer
der dan gewoonlijk zijn poor
ten.
De andere verwarmde zwemba
den in Lelden en omgeving
als Poelmeer en De Vliet zijn
geopend tot en met volgende
week donderdag, maar het bas
sin van het Leiderdorp6e bad
moet geschilderd worden.
Daarom Is" het daar zaterdag of
(bij goed weer) zondag de laat
ste zwemdag.
LEIDEN De verkeersdrukte op
de Morswcg en het schrijnende
gebrek aan parkeerruimte in
het Transvaalkwartier waren
aanleiding tot het merendeel
van de klachten die gister
avond geuit werden op de PAK-
hearing in de Transvaal-
buurt.
De wijkbewoners kunnen hun
auto's niet meer kwijt, wat
blijkt uit het vele stoepparke-
ren. Vooral de kinderen van de
nog geen drie meter brede De
la Reystraat hebben last van
de wagens. Vijf bewoners
van deze straat waren daarom
allemaal voorstander van het
afsluiten van deze straat, het
liefst nog met een bloembak.
Kinderen uit de hele buurt ble
ken trouwens overlast te on
dervinden van het verkeer als
ze naar de kleuterschool „De
eerste stap" aan de Morsweg
willen en daarvoor moeten
oversteken. De belangstellenden
voor de hearing spraken over
betere beveiliging (zebra, stop
lichten) maar ze vreesden dat
er voor een klaar-over-brigade
van volwassenen die dage
lijks paraat zal moeten zijn
onvoldoende mensen te krijgen
zijn. Bij de Rijnzichtbrug wil
len de bewoners van de Trans-
vaalbuurt en Morskwartier
graag een zebra voor volwas
sen voetgangers. „Wijkraads
lid" Theo Dirks opperde, de ge
meenteraad voor te leggen, het
vrije terrein achter de benzine
pomp bij de Rijnzichtbrug te
doen bestraten en er wat lijnen
op aan te brengen. Dan zullen
er driemaal zoveel auto's op
kunnen staan dan nu. Daarmee
moet de ergste nood gelenigd
zijn, wanneer tenminste de om
wonenden dan zo toeschietelijk
willen zijn, hun auto niet pal
voor hun deur te houden.
Er kwamen ook veel klachten
over het milieu. De meest
trieste is wel dat er af en toe
dode katten begraven worden
in de zandbak van de Trans-
vaalhof, waar overdag kinde
ren spelen. Veel honden en
katten gebruiken de zandbak
ken als toilet. Een van de om
wonenden zoekt nu iemand, die
bereid is de zandbak elke
avond te sluiten en 'm 's mor
gens weer te openen dan zal
het PAK zorgen voor een net of
een deksel. Een aantal bezoe
kers meldden dat de riolering
veelal nog beerputten en
lozing op de Rijn stinkt.
Onder hen was een dame van
de Morskade die overlast van
ratten ondervindt. Van elders
in de oude Mors kwamen
klachten over ratten en mui
zen, de aanwezigheid van die
dieren werd voor een belang
rijk deel geweten aan de slech
te „verzorging" van de spoor
dijk.
ZOETERWOUDE De verlaging
van de Asschuurbrug en de
daarmede samengaande recon
structie van de Dokter Kort
mannstraat naderen hun vol
tooiing. Het aannemingsbedrijf
Van Bokhoven N.V. uit Goude
rak, dat in april met het werk
een aanvang maakte, hoopt op
30 september gereed te ko-
Deze week is de laatste van de
vier bitumelagen aangebracht
waardoor dit een totale dikte
heeft gekregen van 21 cm. De
noodbrug over de Korte Mie-
ning ten behoeve van de fiet
sers is verdwenen en ook zij
kunnen nu gebruik maken van
de verlaagde brug. Deze heeft
nu ligplaats van de zware ge
metselde leuningen afzettingen
gekregen van open werk. Mede
door hel verdwijnen van de
hoge opritten heeft het geheel
een veel vriendelijker aanblik
gekregen. Een belangrijke bij
komstigheid van de verlaging
die op de eerste plaats ge
schiedde om verkeerstechnische
redenen. Het gedeelte tussen de
Schenkelweg en Asschuurbrug
is nu ook voorzien van een
voetpad waardoor de veiligheid
van de vele voetgangers die
van de weg gebruik maken,
sterk is verhoogd. Men kan het
slechts betreuren dat het voet
pad niet doorgetrokken is naar
de Dorpsstraat. Het houdt nu
wat abrupt op, waardoor voet
gangers opeens weer op de rij
weg terechtkomen. Het ni
veauverschil tussen de rijbanen
en fietspad, wat na de verla
ging ontstond, blijft gehand
haafd. In de laatste twee weken
Werk eind
september
gereed
die nog scheiden van de datum
van oplevering zullen de voet
paden worden afgewerkt, de
wegbelijning worden aange
bracht en de bebording plaats-
A
Ik
gr
AT" v'
Kent ti Djorghx? Geen man
overboord als dat niet
het geval mocht zijn,
want deze mensenkenner
bij uitstek heeft in dc
vaderlandse literatuur
slechts bij uitstek een
spoor van wetenswaar
digheden achtergelaten.
Toch is het weinige dat
hij heeft geschreven
ruimschoots voldoende
om even bij stil te staan.
Een van zijn meest inte
ressante werken vind ik
persoonlijk het boek
„Verborgen krachten".
Daarin doet Djorghi in
acht hoofdstukken uit de
doeken welke mysteries
er in ons lichaam ver
borgen zijn. Dat zijn er
heel wat. Van de ruige
hersenpan tot de eeltige
voetknobbel ontleedt
Djorghi de mens. Elke
rimpel in het voorhoofd
krijgt onder invloed van
zijn gedaclitenwereld een
speciale betekenis. Wat
hij schrijft over de lijnen
van de hand is erg inte
ressant. Het beste is dat
u uw hand met de hand
palm naar boven, naast
dit stukje legt zodat u op
de voet kan volgen wat
u in de toekomst nog te
wachten staat. Djorghi
onderscheidt in het lij-
nennet van onze hand
palmen drie hoofdlijnen;
de verstandslijnde ge
voelslijn en de levenslijn.
Voor de levenslijn, die
loopt om de bal van de
duim. zit er heel wat in
het vat. Als hij fraai ge
vormd is, zonder onder
breking doorloopt en een
zacht-rose kleur heeft
dan zit u goed. U heeft
dan een link karakter
en een goede gezondheid.
Maar owee als er onre
gelmatigheden in de le
venslijn optreden. Berg u
dan maar want een ge
broken levenslijn is een
zeker teken van moei
lijkheden en levensge
vaar. Is uw levenslijn
breed en rood dan bent u
volgens Djorghi zinnelijk
maar is die zelfde lijn
bleek dan bent u somber
en wantrouwend. Boek
delen spreekt ook de
verstandslijn die loopt
midden door de hand
palm. Die lijn bepaald
namelijk over hoeveel
denkkracht een mens be
schikt. Als de levenslijn
samen met de verstands
lijn uw handpalm binnen
rukt dan wijst dat op
natuurlijkheid en trouw.
Is de verstandslijn fraai
getekend dat bent u een
praktisch mens met een
goed normaal verstand.
Een zwakke, bleke ver
standslijn gaat onverbid
delijk samen met opper
vlakkigheid en verspil
zucht. Een brede korte
lijn met plompheid van
geest. Veelzijdigheid is
tenslotte weggelegd voor
houders van verstandslij-
nen die in verschillende
takken uitlopen. De laat
ste lijn, de gevoelslijn,
zit ook vol met verras
singen. Hij ontspringt
meestal tussen de wijs-
en middelvinger om met
een flauwe bocht onder
de pink uit te monden.
Als bij u deze lijn zuiver
en mooi getekend is dan
straalt de goedheid,
groothartigheid en rond
borstigheid van u af. Een
lange en diepe gevoels
lijn Is ook niet slecht
want dan loopt u over
van harststocht en ijver
zucht. Bedenkelijk wordt
het weer als de gevoels
lijn breed en bleek is
want dat betekent: per
versiteit. Een smalle en
dunne gevoelslijn komt
er ook niet te best van
af, want dan bent u fleg
matisch van aard, spoe
dig ongelukkig en heeft
u last van heftige ge
moedsbeweging. Tot zo
ver de uitleg van Djorg
hi. Als u het allemaal
maar flauwekul vindt
knijp dan uw handen
maar dicht.
d{ I
Pk