firatn VIDEOCASSETTE SMËP IN OPMARS firatull HOE KOM IK OP DE RAI? JAAP KEIZERWAARD isi een wip ingeblikt tv-program op scherm ,Zo'n uniek instrument in hele wereld niet gebouwd' Orgelgeweid uit magisch instrument van uit Berkel WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1971 AMSTERDAM Schucliter deed op de vorige FIRATO in 1969 de voor de leek bruikbare en betaalbare vi- deo-apparatuur zijn intrede. De han del zag het toen allemaal niet zo han gen, logge apparatuur, misschien goed voor onderwijs en zo, maar verder, ho maar. Nu, twee jaar later heeft, luid schreeuwend, de videocassette op de FIRATO van zich laten horen. Het schuchtere is zoek. het systeem is ge perfectioneerd. de grootste leek kan nu op de meest simpele wijze cas- settetje inleggen en druk op de knop ziju eigen programma's inblikken. Zachtjes laten sudderen en in een wip. wanneer u maar wilt, brengt n het t.v.-gerecht op tafel. Jawel, maar er is wel wat aan voor af gegaan. Allereerst een koortsach tige research. Dan uitputtende onder handelingen. Want. nietwaar, het zou een gekke zaak zijn als elke fabrikant zijn eigen maat cassette in de handel zou brengen. Nu is het door Philips ontwikkelde VCR (video-cassette-re- corder)-systeem door tal van grote fabrikanten in en buiten Europa als standaard aanvaard. Dat wil zeggen dat het VCR-systeem in Europa tevens is geaccepteerd door ARG/Telefun- ken, Grundig, Blaupunkt. Nordraen- de-Saba. Loewe Opta. Zanussi, Lenoc. Revox en Thorn. Dit systeem is zowel voor opname als voor weergave geschikt. Het toepassingsgebied is hier door zeer ruim. Er zijn zowel passieve leant en klaar programma's als actieve zelf op nemen mogelijkheden. Andere belangrijke ei genschappen zijn een lange speelduur anderhall' uur en een simpele bedienbaarheid. Bij het VCR-systeem is de magnetische gevoe lige band 12.7 mm, twee keer zo breed als de band die voor geluidsrecorders wordt gebruikt. In de - cassette zijn twee spoelen boven elkaar aange- bracht. De band wordt, via enkele transportrollen van de ene naar de andere spoel geleid. Een van de zijden van de cassette is open. Is de casette in het apparaat gelegd, dan wordt de band door middel van een mechanisme via de open cassette zijde uit de cassette getrokken en langs de video opname/weergave-koppentrommel geleid. J De bandeinden zijn aan de spoelen vastgehecht. zodat de band niet uit de cassette kan lopen. Op deze wijze is het inleggen van een videoband een zeer simpele zaak. In de VCR is een inrichting aangebracht die het mogelijk maakt tv-program- Ima's voor zover die ter plaatse te ontvangen zijn onafhankelijk van een t.v.-toestel op te nemen. Het is bijvoorbeeld mogelijk Nederland 1 op te nemen en tegelijkertijd naar Nederland II to kijken. 10 tm 19 sept. i Onder de titel FIRA TO wordt van 10 tot 19 september in de RAI te Amsterdam de 17e inter nationale tentoonstelling gehouden van electronica, t.w. radio- en tv-toestellen, video-apparatuur, geluids opname en -weergave en electronische muziekin strumenten. Onze redac teuren Gerard Croné en Piet Snoeren gaan op deze pagina in op wat er op dit electronisch festijn zoal te beleven is. der- Alles in kleur Voor het afspelen van de cassette wordt de VCR via een kabeltje met de antenncaansluiling van een t.v.-ontvanger verbonden. Een uitzending in kleur wordt in kleur vastgelegd, ook als de t.v.- ontvanger een zwart-wit apparaat is. Sommige I uitvoeringen van de VCR zijn uitgerust met een I tijdklok, waardoor bij afwezigheid een programma I geheel automatisch kan worden opgenomen. De kostprijs van kant-en-klaar-programma's zal zeker in liet begin hoog zijn. Trouwens, de prijs van de videocassetterecorder zelf liegt er ook niet om. Men moet op zo'n 2800 gulden rekenen, een I schone band kost 145 gulden. Er zijn nog meer systemen, zoals het CBS-E.V.R. ielectronic video recording) systeem, waarbij de beelden worden vastgelegd op fotografische emul- Bij dit systeem wordt gewerkt met een speciale film, waarvan de beelden door een ingebouwde camera worden omgezet in voor de tv geschikte signalen. Voor de particuliere gebruiker is het vrij kostbaar o.a. omdat zelf opnemen niet moge- is. De programma's moeten worden gekocht of gehuurd. Het selecta vision systeem van RCA dat evenals het EVR-systeem alleen voor weergave van kant en-klare programma's geschikt is, is gebaseerd op 't holografische principe. Bij dit principe dat o.a. reeds voor het drie dimensionaal in kaart brengen van gebieden wordt gebruikt wordt een laser- licMstragi toegepast. De band waarop het pro- VKJ. gramma wordt vastgelegd is. .13 mm breed en vervaardigd van gewoon plastic verpakkingsfolie, i De ..drager" is dus zeer goedkoop. Het vervaar digen van de cassettes is eveneens een eenvoudige zaak. Vanaf een stalen moederband w,ordt een ijf plastic strook völgèperst met heel fijne ..bobbeltjes en bobbeltjes". Dit berg- en dal profiel is het holografische patroon, dat zowel beeld als geluid registreert. Bij het „afspelen" van de cassette via een mechanisch simpele speler wordt een kleine laser gebruikt. Deze tast het holografisch patroon op de band af, waarna het via een elektronisch systeem wordt omgezet in t.v.-signalen. Dit zeer vooruitstrevende systeem is vooral gericht op massaproduktie van programma's. Bezoekers die mei de auto naar Amster dam komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het RAI-gebouw bereiken: uit de richting Den Haag komt men in de hoofdstad via de Aalsmeerweg. Bij het Hoofddorpplein gaat men rechtsaf, de brug over en rechtdoor de Zeilstraat in. Bij de kruising Zeilstraat-Amstelveenseweg slaat men weer rechtsaf en volgt de Amstelveenseweg tot het Olympisch Stadion. Daar slaat men linksaf, de Stadion- weg op tot het derde kruispunt met verkeerslichten. Via de Diepenbrockstraat (rechtsaf) bereikt men het Europaplein. Een tweede mogelijkheid is bij Schiphol afslaan in de richting Amstelveen, daar afslaan naar het winkel centrum en vervolgens in de richting Buitenveldert rijden. In Buitenveldert wijzen RAI-richtingspijlen de weg. Via de Europaboulevard rijdt men recht op het R Al-parkeerterrein aan. Komend uit de Coentunncl volgt men de weg tot aan de Jan van Galenstraat. Daar linksaf en vervolgens rechtsaf de Hoofdweg op, deze geheel afrijden via het Mercatorplein tot aan het circuit Surinameplein. Daar linksaf de brug over, vervolgens rechtsaf de Amstel veenseweg geheel afrijden tot het Olympisch Stadion. Daar linksaf slaan, de Stadionweg op tot het derde kruispunt met verkeerslichten. Via de Diepenbrock straat (rechtsaf) bereikt men het Europaplein. Komend uit de IJ-tunnel volgt men rechtuit de Val kenburgerstraat en slaat linksaf de tunnel onder het J. D. Meijerplein in. Uit de tunnel komend volgt men rechtdoor de Weesperstraat en de Wibautstraat tot aan de rotonde bij het Amstelstation. Daar rechtsaf het viaduct onder door, via de brug rechtdoor tot de split sing van twee wegen op het Victoriaplein bij de „Wol kenkrabber". Vervolgens links aanhouden en de Rooseveltlaan afrijden, die eindigt bij het Europaplein. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen, nemen vanaf het: Centraalstation tramlijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europaplein Amstelstation buslijn 15, die via het Europaplein naar het station Sloterdijk rijdt, of buslijn 8, die via het Europaplein naar Buitenveldert rijdt. Muiderpoortstation buslijn 8, uitstappen Europaplein. Station Sloterdijk buslijn 15, die via het Europaplein naar het Amstelstation rijdt Dit is de cassette waar alles bij de videorecorder speelduur. draait: compact en tocb met 10 tm 19 sept ra Nieuwe wijze Decca. Het idee om terug te grijpen naar een van de oudste registratiemethoden de grammo foonplaat heeft het vorig jaar een schok in de videowereld veroorzaakt. De beeldkwaliteit van de plaat is gelijk aan die van de VCR. De speelduur is vooralsnog veel kor ter, namelijk twaalf a vijftien minuten per plaat. De plaat die een diameter heeft van 21 of 30 centimeter en van soepele kun^tstoffolie is ver vaardigd is praktisch ongevoelig Voor stof en krasjes. Zelf opnemen is hier vanzelfsprekend niet mogelijk. Het in massa vervaardigen van de beeld plaat is simpel en goedkoop. Door de korte speel tijd zal de stuksprijs van de plaat, ten opzichte van bijvoorbeeld een cassette, laag zijn. Er staat ons nog heel wat te wachten in de komende jaren. Voorlopig houden we het op de cassette. Gezellig eigen programmaatjes maken om dan later aan de kleinkinderen nog eens een luchtvervuilingsfilmpje te kunnen laten zien en kuchend te zeggen: „Wie wat bewaart heeft wat" De nieuwe videocassetterecorder is geen log apparaat meer zwart-wit- of kleurentelevisieapparaat worden aangesloten- i kan direct op de antennebussen van ieder BERKEL „Zijn klarinet heeft de prachtige ronde toon van het echte instrument en als men de droeve zang van de fagot of het volle timbre van de trombone hoort, on dergaat men, de ogen slui tend, de gewaarwording dat men tegenover een heus or kest zit." Gezwollen taal die de deskundigen niet makke lijk over de lippen zullen krij gen, maar ditmaal hebben ze een excuus. Het gaat name lijk over een electronisch or gel dat qua soort en con- tructie uniek is in de hele wijde wereld en dat in krin gen van musici dan ook be kend staat als „magisch". Een orgelenthousiast hoorde het vorig jaar spelen en was zo ondersteboven van de volle, bre de klankkleur dat hij meteen het hele Amsterdamse Concert gebouw afhuurde om het tot zijn recht te laten komen. En op de Firato in de RAI zal het als een van de meest spectacu laire klapstukken van electro nisch vernuft te pronk staan. Niet te koop „Als ik het van de hand deed, zou ik er toch wel een 150.000 gulden voor moeten vragen," zegt de man die het in tien jaren van geduld en inventiviteit gebouwd heeft. Hij heet Jaap Keizerwaard en hij heeft een zaak in electrische artikelen in het Zuidhollandse Berkel. Om een indruk van zijn schepping te geven: er is een zogenaamd Johannesorgel op de markt (en op de Firato) dat speciaal is ontworpen voor ker ken bepaald geen huiskamer instrument dus. Het heeft 76 re gisters ofwel „stemmen" zoals de orgelvakman ze noemt. Jaap Keizerwaard moet daar om glim lachen. Zijn magisch orgel telt niet minder dan 164 registers en bovendien tien toongenerators die elk 60 tot 84 toonhoogten kunnen voortbrengen. Alweer ter vergelijking: een normaal or gel en dan mag het rustig een flink, kostbaar instrument zijn kan slechts op één gene rator bogen. Vandaar dat Jaap Keizeiwaard, zijn ongeveinsde bescheidenheid ten spijt, met recht en trots kan zeggen: „Zo'n orgel is in de hele wereld nog niet gebouwd." Eerder had hij uit liefheb berij al een ander electronisch orgel ontworpen. Hij kwam er zelfs mee voor de NCRV-tele- visie, maar deed het in 1959 te gen materiaalprijs van de hand „omdat het niet professioneel genoeg was: het had twee kla vieren en dat was al heel wat voor die tijd, maar de toetsen waren van hout en rammelden me te hard." Met jeukende han- nen en kruiken. Binnen een maand was de eerste plaat uit en kwam Cor Steyn met mijn orgel in dc Dorusshow op de Varatelefisié". Van 1963 tot aan zijn dood bleef deze grootste van onze orgelvirtuozen in het lichte genre het instrument regelma tig gebruiken. Daarna gingen de organisten Jaap van Weelden en Martin Tower het bespelen. De ze laatste komt zelfs iedere veertien dagen uit Groningen naar Berkel gereisd om erop te studeren. Hij zal het ook tij hal begeleidde het zelfs moeite loos vijfduizend mensen. Vera Lynn heeft ermee gezongen en Marco Bakker heeft er zijn Ve- ronicahit „The Holy City" mee gemaakt. Ook de Evangelische Omroep doet regelmatig een be roep op de welluidende moge lijkheden van het instrument. Toch blijft hij zijn magische orgel verder uitbreiden. „Nog wat generatoren erbij. Nog wat registers. En de 5 grote speaker- boxen met een gezamenlijk uitgangsvermogen van 200 Watt io tm 19 sept. ra I den begon hij onmiddellijk aan een nieuw instrument te knut selen. Hij was gevorderd tot 50 registers en 4 generatoren toen de fameuze, helaas overleden or gelvirtuoos Cor Steyn op aan raden van een wederzijdse vriend eens kwam luisteren. „Ik geloofde er zelf niet in," vertelt Jaap Keizerwaard. „Hij zat daar met een gezicht van „ik ken wel meer amateurs die denken dat ze iets bijzonders hebben." Maar hij bleef een uur onafgebroken spelen en toen was alles in kan- dens de Firato in de RAI elk uur vijf minuten demonstreren. In totaal zijn er nu twintig lang speelplaten van het magisch or gel gemaakt die in 300.000 exem plaren over de toonbank gingen. Zoals gezegd zijn de uitzon derlijke klankeigensehappen van Keizenvaards magische orgel in muzikale kringen bepaald niet onopgemerkt. Jaarlijks onder steunt het de kerstzang uit twee duizend kelen in de Jacobskerk te Den Haag. Tijdens een kerst viering in de Rotterdamse Ahoy- zjjn me ook nog niet genoeg, al vinden de deskundigen dat ik het ideale al heb bereikt. Kijk. dat is mijn ongeluk. Ik krijg le weinig kritiek omdat ik op zo'n eenzaam punt gekomen ben. Dc organisten die mijn instrument bespelen, zeggen nooit: zou je dat niet eens proberen Daar om ben ik vaak maanden aan het zoeken naar een speciale schakeling die voor weer een nieuw effect kan zorgen." Zijn werkterrein (en het repetitie lokaal voor de bezoekende or ganisten) is de huiskamer. La waai? Zijn vrouw lacht onzeker. „Ach, het is muziek." Tienduizenden Firatobezoe- kers zullen er hetzelfde over denken. „Het elektronisch orgel is in tien jaar tijd een soort na tionaal instrument geworden," constateren de Firato-organisa- toren. „Daarom krijgt het dit jaar in de RAI een hele hal apart. Als men bedenkt dat er vorig jaar in ons land 13.500 van dit soort instrumenten zijn ver kocht, moet men wel tot de con clusie komen dat dit merkwaar dige elektronische produkt een flinke plaats inneemt in de wensdromen van de nuchtere Nederlander. Waar die plotselinge populari teit vandaan komt? We kunnen alleen maar gissen cn denken dan aan de gemakkelijke be speelbaarheid en het eigentijdse geluid." Ook zal wel een rol spelen dat de fabrikanten alles doen om het de schare van nieuwe muziek beoefenaars gemakkelijk en aan genaam te maken. Dit jaar zal bij voorbeeld op de Firato een speciale cassetterecorder .te zien zijn. Men kan zich door een ge raffineerde ritmesectie of zelfs door een volledig orkest laten begeleiden en zelf de orgelpartij „invullen". Het voorbeeld krijgt men erbij want op de ene kant van het bandje wordt de orgel- partij compleet vertolkt door een geroutineerd organist terwijl men, het bandje omdraaiend, het gegeven voorbeeld kan volgen aan de hand van het bijgeleverde boekje waarin tevens de muziek staat afgedrukt. Zover als Jaap Keizerwaard met zijn magische orgel zal men het natuurlijk nooit brengen, „maar", troosten de tien fabrikanten die op de Firato vertegenwoordigd zijn, in eenstemmig koor, „wie zich de moeite getroost om een simpele melodieregel van muziek te le ren lezen en zich daarnaast on geveer veertig standaardakkoor den eigen maakt, kan al binnen zeer korte tijd met een verba- :ingwekkend vol geluid een aar dig stukje spelen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11