Ceuiae (Bou/ia/nt Mode:ArmyLook' en kaas uit't vuistje Notorious perfect gemaakte Hitchcockthriller Uiteenlopend, maar interessant Bolle Jan gebruikt ten onrechte hun muziek Fijnzinnig orgelspel van Bernard Bartelink Titiaan uit kerk gestolen Drs. Lüske geen artistiek leider meer Res.-Orkest Grote belangstelling voor eminente Wunderlich i AGIN A 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 1 SEPTE. IBER 1971 Wederzijds: haring of kuit i-revolutio- nairen bij hun reserves tegen één christen-democratische jongerenfedera- tie nog meer bezielen, laten we even in het midden; maar we hebben begrip er voor. dat ARJOS-voorzitter Van Don gen eerst wel eens afwachten wil, welke stroming in de Katholieke Volkspartij aan het langste eind gaat trekken. Bekend is, dat de K.V.P.-jongeren nogal kritisch staan ten opzichte van de plannen om snel door te stoten naar een christen-democratische volkspartij. Bekend mag ook heten, dat deze kritiek weer niet helemaal samenvalt met de bezwaren van dr. Couwenberg c.s. tegen de visie van dr. Veringa en de meerder heid van het zittende partijbestuur. Dui delijk is de laatste weken geworden, dat het meningsverschil zich toespitst op de opvolging van mr. Van der Stee als partijvoorzitter, waarbij overigens nog altijd niet duidelijk is of niet „enfant chéri" prof. Steenkamp door bepaalde 1 groepen gemanipuleerd wordt of dat hij I zelf inderdaad nog het realiseren van een gedeconfessionaliseerde volksbewe- ging vanuit de K.V.P. begeert. ANDERE VRAAG Volkspartij onoverzichtelijk noemt, over- j drijft dus niet. Maar even onoverzichtelijk Hjkt ons de bereidheid der A.R.-jongeren als het j aankomt op de precieze bepaling van hun positie in hun eigen partij. Van de K.V.P. zegt de heer Van Don- j gen nu: ,,lk wil eerst weten, wie het in die partij voor het zeggen krygen". Hij mag dit vragen; natuurlijk Maar om gekeerd mag hem gevraagd worden, I hoe het zit met zijn bereidheid om con amore in de A.R.P. mee te werken aan plannen, die na goed beraad om demo cratische wijze zijn vastgesteld. De houding van de ARJOS is, op dit punt, ook wel eens onoverzichtelijk, dus onduidelijk. Meningsverschil over zelfstandigheid (I) JVTET zo leuk voor de Nererlandse parlementaire missie om in Para maribo te moeten horen, dat ze Suri name geen zelfstandigheid moet op dringen tegen de zin van het Rijksdeel in. Maar hierbij is weer eens komen vast te staan, dat bij hun meningsverschil over de zelfstandigheid van de Rijks delen in de West drie partijen betrokken zijn: radicale groepen ginds die los van Nederland willen; Surinamers en Antil- lianen die om welke reden dan ook dit niet willen; Nederlanders die bij de ontwikkeling van vroegere koloniale vol keren tot eigen staat ditmaal liever een kwartier te vroeg dan een uur te laat komen. Maar het gevaarlijkste zou zijn Suri name en de Antillen de indruk te geven dat Nederland van e enhistorischc erfe nis af wil, omdat „gewone" ontwikke lingshulp goedkoper is dan de service aan een partner in het koninkrijk. Dan wordt de West de complete teit in koloniale stijl opgedrongen. PINTEN PROTESTEREN IVan één onzer verslaggevers) AMSTERDAM Wim Kersten, com ponerende en tekstdichtende helft van het duo De Twee Pir.ten, heeft bij de platenmaatschappij Negram-Delta ge protesteerd tegen het gebruiken van zijn composities door Bolle Jan. De uitgeverij Basart. onder wie de Twee Pinten ressorteren, heeft een brief gestuurd naar Negram-Delta, waarin de bezwaren van de componist worden genoemd en waarin voorts wordt gevraagd de plaat uit de handel te nemen. Een woordvoerder van Negram deelde echter mee, dat het gebruik van de melodieën van een ander in dit geval „Geef mij de liefde en de gein" en „Bij ons staat op de keukendeur" vrijelijk kan geschieden. „Daar staat dan wel tegenover", aldus de woordvoerder, „dat de componist voor het gebruik van zijn compositie' een vergoeding krijgt. De firma Negram is niet van plan de plaat uit de handel te halen, tenzij zij daartoe door het gerecht wordt gedwongen." ■Ion lief scherm in 'i oog NEDERLAND I NCRV 17.00 uur: Peter en Lotta NOS 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Dubbeldekkertjes CVK 19.30 uur: Kenmerk 20.00 uur: Journaal 20.31 uur: Democraten '66 20.40 uur: Socutera over kankerbestrijding 20.45 uur: Uit de wereld der insekten 21.00 uur: Film Notorious 22.40 uur: Studio Sport 23.05 uur: Journaal en staatsbezoek NEDERLAND II 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Eddy ready go 20.00 uur: Journaal 20.31 uur: Zingen met de politie 21.05 uur: Spel zonder grenzen met Doetinchem 22.25 uur: Liturgische gezangen Meningsverschil over zelfstandigheid (II) IN het Rotterdamse conflict tussen om de vraag, in hoeverre socialistische B. en W. en de linkse raadsmeerder- wethouders zelfstandig een beleid kun heid speelt een rol de groeiende kloof nen voeren, dat niet het voorkeursbeleid tussen de socialistische burgemeester en is van de bevriende raadsfractie. Voor de socialistische raadsfractie. Die de Rotterdamse P.v.d.A.-wethouders is P.v.d.A.-fractie is sinds vorig jaar rood nu de vraag of ze staan voor een beleid geworden in de tint van Nieuw Links, dat door B. en W. juist bevonden is of terwijl die fractie burgemeester Tho- moeten ze gehoor geven aan het bevel massen halverwege de Partij van de van de fractie. Een kwestie van bukken Arbeid en D.S. '70 plaatst. of aftreden Maar het gaat op de Coolsingel ook Frans programma in Jacobuskerk Bernard Bartelink, organist van het Amsterdamse Concertgebouworkest en van vandaag af ook vast verbonden aan de Haarlemse St.-Bavo-kathedraal, heeft gisteravond een bijzonder pro gramma met grote fijnzinnigheid uitge voerd. Veel te weinig toehoorders zijn daar in de St.-Jacobuskerk aan de Parkstraat getuige van geweest, cn men moet aannemen dat het te wijten was aan hun schroom ten aanzien van dit subtiele, beheerste en toch indringende musiceren dat zij het tegenwoordig ge- lieten. Het kan in geen geval hebben bruikelijkc applaus geheel achterwege betekend dat men programmakeus en vertolking niet hogelijk waardeerde. Bartelinks programma was in wezen een beknopt, maar vrij volledig over-, zicht van de Franse orgelkunst van omstreeks 1880 tot heden, waarbij twee meesters centraal stonden: Louis Vier- ne, leerling van Franck en uitgesproken laat-romanticus, en Olivier Messiaen, de cosmopoiitische, maar in zijn essen tie Frans gebleven modernist. In plaats van de gelijkte chronologische volgorde aan te houden gaf Bartelink de voor keur aan een eigen volgorde die gericht was op het leggen van zinrijke artistie ke verbanden en tegenstellingen. Franck was karakteristiek vertegen woordigd met het verstilde en elegische cantabile uit de Trois Pièces, het canta bile met het paradijselijke slot dat werd gespeeld bij de uitvaart van de maitre angélique. Waarom Bartelink daarna niet de gehele derde symfonie, het 28e opus van Louis Vierne uitvoer de maar uit dit in 1912 voltooide werk het beschouwelijke adagio wegliet, is ons, eerlijk gezegd, niet duidelijk ge worden. Ook zonder te beschikken over de orkestrale kleurenpracht van het instrument in de Parijse Notre Dame, dat de componist inspireerde, wist Bar telink intussen de overige delen heel mooi weer te geven, in het bijzonder de magistrale finale. Van Charles Tourne- mire, de derde romanticus, ook leerling van Franck, gingen drie korte maar veelzeggende naspelen op het Magnifi cat. Het anders geaarde muziekbesef van een jongere generatie demonstreerde Bartelink aan twee treffende composi ties van Jehan Alain, de in 1940 ge sneuvelde en nog ?o veelbelovende broer van Marie Claire. Met de titel „variaties" is diens persoonlijke evoca tie op een thema van Claude Jannequin te conventioneel betiteld. Het stuk ge tuigt van een geheel eigen fantasie, evenals trouwens de andere compositie van Jehan Alain, die inderdaad fanta sie heette en waarmee Bartelink ken nelijk veel affiniteit bezat. Al deze muziek werd gepresenteerd in een omlijsting van Messiaen, de on langs met de Erasmus gelauwerde. Uit zijn gestileerd, hebben een unieke, heel meivaart gewijde suite, die eèrst in orkestrale vorm, een jaar later, in 1934, als orgelstuk verscheen, speelde Barte link het eerste en derde deel, die Chris tus' majesteit en de vervoerende kracht van zijn Heerlijkheid dramatisch willen uitbeelden. Van veel later datum en in een duidelijk andere stijl waren de stukken uit de Pinkstermis van Messiaen waar mee Bartelink zijn optreden besloot. De laatste twee stukken uit deze mis, ge baseerd op oude Griekse en Indiase ritmen en waarin velerlei vogelgeluiden zijn gestyleerd, hebben een unieke, heel speciale toonspraak, die Bartelink bui tengewoon knap deed uitkomen. PIEVE Dl CADORE (AP) Kenne lijk deskundige dieven hebben een schilderij van Titiaan en 13 andere kostbare kunstwerken uit de kerk van het Italiaanse plaatsje Pieve di Cadore gestolen. geschat o| den. De diefstal werd ontdekt door pries ters die vanmorgen de kerk openmaak ten. Zij vonden drie grote doeken op de vloer liggen. De dieven waren er vol gens de politie blijkbaar niet in ge slaagd de doeken uit hun zware lijsten te krijgen. Het werk van Titiaan „Madonna met heiligen" was het enige wek van hem in dit dorpje in de Dolomieten waar de schilder omstreeks 1477 geboren werd. Hilversum III krijgen nieuwe regeltafel HILVERSUM Op de komende Firato in de RAI te Amsterdam zal voor de eerste maal een nieuwe regel tafel voor discojockeys van Hilversum 3 worden gebruikt. Zoals bekend zullen tijdens d e F irato alle Hilversum-3- programma's die bovendien elke ten toonstellingsdag worden verlengd tot 22.00 uur. vanuit een speciale, voor het publiek toegankelijke, radiostudio worden uitgezonden. Deze studio wordt ingericht in de Westhal van het Amsterdamse RAI-gebouw. De nieuwe regeltafel, die uniek voor de radio-omroep door de pro grammamaker (in casu de discjockey) zelf zonder tussenkomst van een pro gramma-technicus wordt bediend, zal in de Firato op een verhoging worden opgesteld met daarboven spiegels, zo dat het publiek de discjockey letterlijk op de vingers kan kijken. DEN HAAG Het bestuur van de stichting „Het Residentie-Orkest" heeft met ingang van 31 augustus de vervul ling van de functie van artistiek leider door drs. J. A. II. Lüske beëindigd. ITV1 tl Overeenkomstig de bij de aanstelling gemaakte afspraken, is de heer Lüske in de gelegenheid gesteld zijn functie in het orkest wederom in te nemen. Hoewel de Franse regisseur Truffaut in het lijvige boek over het werk van Alfred Hitchcock schreef diens film „Notorious" uit 1946 als favoriet aanwees, zullen de menin gen daarover bij de echte bewonde raars van „the master of suspense" toch wel uiteenlopen. De film behoort tot de nogal gladde, technisch perfect gemaakte thrillers uit Hitchcocks pe riode vlak na de tweede wereldoorlog, waartoe ook „Sepllbound" en „Under Capricorn" (allen met Ingrid Berman en de onlangs op de televisie vertoon de) „Paradine Case" gerekend moeten worden. In die films is de speelsheid van zijn vroegere werk wat op de achtergrond geraakt en is de regisseur nog niet aan zijn moeilijke experi menten met eenheid van tijd en plaats toe. Na een wat lang uitgesponnen roman ce tussen een Amerikaanse geheim agent (Cary Grant) en de dochter van een Nazi-spion (Ingrid Bergman) cul minerend in „de langste filmkus aller tijden" (anno 1946) komt de onverval ste Hitscockspanning pas boven als Claude Rains verschijnt in de gedaan te van Alex Sebastian, leider van de rijke Duitse ballingen in Rio de Ja- Cary moet dan Ingrid bewegen om met deze Sebastian te trouwen en op deze wijze te ontdekken, wat deze gevluchte Nazi in zijn schild voert. Wij willen u de ontknoping niet ver raden om toch maar niets weg te nemen van de spanning in het tweede deel. Ook al zal u een zekere gezapig heid in deze Hitchockthriller opval len, het is altijd plezierig nog eens te kijken n3ar een jonge Grant en een dito Ingrid Bergman, terwijl wijlen Claude Rains een elegante schurk neerzet, die onmiddellijk ieders arg waan opwekt. Hitchcock zelf ver schijnt natuurlijk ook even op het scherm. Ditmaal als gast op een cock tailpartij, die zijn glas in een teug ledigt. Ned. I, 21.00 uur. Fd"n<hu Studio Sport In het programma Studio Sport, dat de NOS uitzendt, wordt aandacht be steed aan de wereldkampioenschappen wielrennen in Italië en aan het CHIO (concours hippique), dat deze week in Rotterdam wordt gehouden. Ned. I, 22.40 uur. Eddy Ready Go Eddy Becker komt weer met vele toppers maar ook met smartlappen op het scherm. Vanavond als speciale gasten The Sandy Coast. Ned. II, 19.05 uur. Zingen met de politie Op 8 augustus werd een opname ge maakt van het zilveren jubileum van het Enschedese politie mannenkoor in de Twentse Schouwburg te Enschede. Voor de begeleiding zorgt het combo Fred Gaasbeek. De presentatie wordt verzorgd door de vrouwelijke politiea- gentes Jannie Brink en Marian Stege- Ned. II, 20.31 uur. Spel zonder grenzen Vanavond de zevende aflevering van deze internationale spelserie, die zich zal afspelen in en om een drijvend dok in Oostende in België. Teams uit België, Engeland, Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Nederland (met een ploeg uit Doetinchem) komen tegen elkaar uit. Ned. II, 21.05 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal TROS 19.05 uur: Omnibus 19.30 uur: met de camera op 20.00 uur: Journaal 20.31 uur: Mission impossible 21.20 uur: Zie zo zomer 22.10 uur: Die Unvollendete, muzie kprogramm a 22.35 uur: Journaal en staats bezoek. NEDERLAND II NOS 18.15 uur: Wielrennen 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Van gewest tot ge west 19.50 uur: Toeristische tipa 20.00 uur: Journaal VPRO 20.31 uur: Berichten uit de 20.55 uur: De twintiger en dertiger jaren 21.45 uur: Lucia, film NOS 22.50 uur: Journaal en staats bezoek Radiojourn. 8.20 (S)Daf. (verv.) (8.30-8.33 De groenteman.) 8.5Ó Mor genwijding. NOS: 9.00 Herh. in incidentele progr. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Vd kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: Deze beslissing komt voor velen niet onverwacht. Begin juni van dit jaar werd de heer Lüske met ziekteverlof gestuurd, dat na twee weken werd ge volgd door tijdelijk buitengewoon verlof, waarbij hem zwijgplicht werd opgelegd. Daarvoor hadden reeds berichten de ronde gedaan over het verschil van mening tussen de heer Lüske en de directeur van het orkest, de heer H. B. van der Meer, en het bestuur. De heer Van der Meer werd in maart vorig jaar tot directeur van het orkest benoemd, gelijktijdig met de benoeming van de heer Lüske als artistiek leider. De heer Van der Meer was geen musi cus, de heer Lüske was tot dan tweede trombonist in het orkest. De orkestcommissie had zich tegen benoeming van de heer Van der Meer verzet. Zij was bang, dat de heer Van der Meer zou gaan „optreden met de zelfverzekerdheid van de amateur", zo als zij het bestuur schreef. De heer Lüske vond de instructies in het bestuur voor de artistiek leider i die voor de directeur strijdig, waar door geen goede afbakening van compe tenties kon worden bereikt. De heer Lüske drong aan op wijziging van de instructies, waaraan het bestuur geen gevolg gaf. Intussen was begin dit jaar de heer P. Veenstra benoemd tot pro gramma-coördinator. De heer Veenstra tweede cellist in het Residentie- Orkest. Het bestuur van het orkest heeft nog geen beslissing genomen over eventuele opvolging in de functie van artistiek leider. In de serie „Uit de wereld der insek ten" vanavond een film over toegepas te bestuiving in kassen en boomgaar den, windbestuiving en primitieve be stuiving. Medewerking wordt verleend o.a. door ir. J. Mommers, rijksbijen- teeltconsulent en de heer D. Piet van het Insektarium Artis. Ned. I, 20.46 uur. AVRO's Televizicr bleek gisteren „met vakantie" te zyn. De rubriek bracht derhalve geen informatie over actueel nieuws, maar het team had vooraf goed „huiswerk" gemaakt. De aflevering was helemaal gebaseerd op internationale wapenhandel. Daarbij werd gebruik gemaakt van een nogal onthutsende documentaire van de Amerikaanse NBC, maar dat mate riaal werd kundig aangevuld met eigen informatie. Die eigen informatie betrof vooral het Nederlandse aandeel in die wapenhandel. Het totale informatiepakket over hel lugubere onderwerp vonden we van goede kwaliteit. Waarbij we moeten aantekenen dat het ons tegenviel dat de meest actieve t.v.-nieuwsrubriek van dit moment, zo gemakkelijk op „stop- kopij" overschakelde, om in krante termen te spreken. Op alle toeren klinkt muziek Vier sterk uiteenlopende platen kwa men eind augustus van de persen der grammofoonindustrie op onze platen speler terecht. Het toeval wil dat de platen, hoewel kwalitatief moeilijk vergelijkbaar, toch allen zeer boeiend bleken. Zang-Op een ook technisch uitste kend-verzorgde Decca-plaat (SMD- 1243) blijkt de gevierde sopraan Lisa Delia Casa nog steeds een groot lie derzangeres te zijn. Ze brengt in dit recital werk van vier grootmeesters der Duits-Oostenrijkse romantiek: Schubert, Brahms, Wolf en Richard Strauss. En hoe! Vooral als vertolkster van de Straussliederen maakte Lisa Delia Casa grote indruk. Haar so- praanstem is van het type dat vocaal- vlekkeloos wordt genoemd; een nadeel bij dit type is, dat de weergave van een lied nog al eens een koele indruk maakt. We kennen van Lisa Delia Casa platen waar we die opmerking ook van haar gemaakt hebben. Maai bij de Strauss-liederen op genoemde plaat is daarvan geen sprake; noch bij de twee liederen met klavierbegelei ding (Schlechtes Wetter en Befreit) noch bij de „Vier Letzte Lieder" waar Karl Böhm en de Wiener Philharmo- niker de zangeres een volmaakte be geleiding geven. Wat de zangeres daar in de twee laatste liederen presteert, is Lisa Delia Casa op haar best. Orgel Op een Philips-plaat (6581-004) weer een recital met orgelwerk van César Franck; gegeven op een kost baar instrument dat van de Parijse Notre-Dame door een organist die de taal van Franck verstaat en op anderen overbrengen kan: Pierre Co- chereau. De liefhebbers zullen op de plaat drie van Francks meest impo sante werken vinden: het Pièce Héroi- que, de Fantasie in A en het Choral in H-moll; als melodieuze mijmering dan nog aan het slot het regilieus- romantische Cantabile in H-dur. In teressant op deze plaat is behalve de goede stijl de manier waarop voor een bijna volmaakte akoestiek gezorgd Koor Van Bachs voorganger Heinrich Schütz bracht Philips een plaat (6580- 039) met interessant koorwerk, dat slechts zelden tot verklanking wordt gebracht; de „Musicalische Exequien" voor koor en solisten. Een driedelig werk dat Schütz als een bijzonder soort Requiem componeerde voor een van zijn broodheren. Zes- en acht stemmige koorzang waarin Schütz al goed deed' wat Bach later nog beter bleek te kunnen: compact en toch doorzichtig. De uitvoering is perfect en levendig: het Dresdner Kreuzchor heeft terecht een reputatie in dit gen- Religie Onder het label Argo ver scheen in de serie „Religieuze muziek van alle volkeren" nu ook een plaat over het Midden-Oosten (ZFB 54): het zijn oudere opnamen van christelijke, joodse en mohammedaanse liturgie. De christelijke sectie brengt na klokken spel uit Bethlehem nog brokstukken grieks-orthodoxe, koptische en domi nicaanse liturgie. Het boeiende op de plaat is, dat on danks het eigen karakter van alle onderdelen, men herhaaldelijk ver wantschap tussen de genres ontdekt. Een nieuw soort oecumene, waaraan ook de mohammedaanse liturgie zich niet onttrekt. Overigens is juist dit laatste onderdeel van de plaat het meest boeiend. (ADVERTENTIE) ORGELCONCERT OUDE KERK Niet meer gewend aan een „volle bak" werden de organisatoren van Rijswijks Klanksnoerserie gisteren aangenaam verrast: voor het orgelconcert van prof. Heinz Wunderlich in de Oude Kerk bleek de belangstelling dermate groot, dat men programma's tekort kwam. Misplaatst was deze grote belangstelling niet: want Wunderlich hield zijn reputatie in ere en doordrong op het fraaie maar beperkte orgel iedereen ervan, dat h\j een eminent organist is. De Hamburgse orgelmeester beperkte zich in Rijswijk overigens wel tot een program van muziek, waarin hij spe cialist is: de barok en wat daaraan on middellijk vooraf gaaf: de tijden tussen 1600 en 1750. Maar de charme van dit program was nu weer dat prof. Wunderlich in de be kende recepten een paar minder beken de specerijen deed: tussen Sweelinck, Pachelbel en Bach door speelde hij kos telijke stukken uit vergeten bundels; eeu voor zijn tijd toch echt wel briljante „Cantio sacra" van Samuel Scheid, een 'voluntary" waarin John James de fluit-, hoorn- en trompetregisters spran kelend hun gang laat gaan, en aan het koraal ,,Ach wie fluchtig" ontleende partita, waarmee Georges Böhm bewijst, dat men by het zonlicht van Bachs barok het sterrelicht van zijn tijdgenoten niet over het hoofd behoort te zien. Wat hier en ook bij Bach en Sweelinck in het spel van Wunderlich bijzonder opvalt, is zijn feilloze ritmiek, zijn voorkeur voor een heldere klank en de gave om, zonder dor-theoretisch te worden, de structuur van wat hij speelt, duidelijk over te brengen. tio sacra". Virtuoze variatiekunst liet Wunder lich onder meer horen in de bewerkin gen, waaraan Sweelinck het ther a „Mein jungeg Leben hat ein End" onder wierp. En voor wie naar de Oude Kerk gekomen was voor een paar gerechten stevige Bach-barok, waren daar aan het slot van Johann Sebastian de pastorale in F-dur en de fantasie in G. Beide stuk ken uitstekend gespeeld: de pastorale „parelend", de fantasie indringend. G. i Edmond O'Brien kreeg hartaanval SAN BERNARDINO, CALIFORNIë (AP) De filmacteur Edmond O'Brien, bekend door zijn rollen in films en televisie is dinsdag in een ziekenhuis opgenomen n ii hartaanval. Een woordvoerder van het zieken huis in San Bernardino zei dat O'Brien, (55) vrij ernstig ziek was. De acteur werd ziek terwijl hij aan het filmen was in Wrightwood, nabij San Bernar dino. O'Brien debuteerde in William Dieterle's „Hunchback of Notre Dame" met Charles Laughton en vierde latere triomfen in films als „The barefoot Contessa", waarvoor hij een Oscar won in de beste mannelijke bijrol. t 't Schijnt de grote mode te worden: groene enkhaki legerkleertjes in U.S. Army stijl. Daar past onze kaastaktiek perfekt bij. Trek? Patrouille naar de keuken, het mes gepakt, rats... en je hebt een gouden reep in je vuist. Geweldig. Zelfs de kleur is in orde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2