£&idac (Sowuvnt
Herman van Veen
pias zonder
theatertechniekjes
Willem Goossens
ziet met volkstoneel
nog toekomst voor
Seinposttheater
Dreigend tekort
aan tv-reparateurs
De gevederde
slang
ta
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 20 AUGUSTUS 197lPI
Ook bij PAK
bezwaren tegen
snelle fusie
GEDEELDE smart heet nog altijd halve
smart te zijn. Daarom voor degenen
die de opgang naar één christen-demo
cratische volkspartij een te langzaam
proces vinden, een troostrijke gedachte,
dat ook tegen het omzetten van het
P.A.K.-trio in één progressieve volks
partij van verschillende kanten ernstige
bezwaren zijn ingebracht.
Bekend zijn de bedenkingen welke bij
menig in de Partij van de Arbeid geble
ven socialist leven; drs. Den Uyl moge
bij het Kamerdebat over de regerings
verklaring geprobeerd hebben het eer
der door hem op papier gezette voor
behoud tegen een fusie wat af te zwak
ken. iedereen begrijpt dat hij niet van
ongeduld staat te trappelen om de zelf
standige Partij van de Arbeid op te hef
fen. Trouwens: na het Kamerdebat heb
ben enkele partijgenoten van Den Uyl in
het openbaar nog hun wantrouwen tegen
een snelle fusie beleden, één van hen
(Kamerlid Van Lier) zelfs mede om
reden dat hij aansluiting van KVP en
anti-revolutionairen bij een progressief
blok in de toekomst niet uitsluit.
Minder weerstand tegen een fusie
wordt waargenomen bij de Politieke
Partij Radikalen; wat geen verwondering
zal wekken, omdat de kans om als zelf
standige partij te kunnen voortbestaan
op langere termijn voor de heer Aarden
c.s. een onhaalbare kaart lijkt. Niettemin
nemen we aan dat er in de protestantse
groep binnen de P.P.R. mensen zijn, die
hopen dat de critici binnen de Partij van
de Arbeid en D '66 er in zullen slagen
om de boot, nog enkele jaren minstens,
af te houden.
En hoe is de stemming binnen D '66?
„Lie ver geseh eiden"
TT EN verzameling artikelen in het blad
Democraat van deze maand beves
tigd dat over de kwestie van suelle fusie,
fusie of helemaal geen fusie in D '66 nog
altijd sterk uiteenlopend gedacht wordt.
Duidelijke tegenstander van een fusie
is de Utrechtse wethouder mr, Zeevalkig
(mede-oprichter van de partij) die Van
Mierlo fors verwijt zijn eigen publieke
visie te hebben afgezworen en die zon
der veel voorbehoud bekent ook in het
oppositieblok D '66 gescheiden van de
Partij van de Arbeid te zien optrekken.
Want zolang Nederland niet volgens het
districtenstelsel mag stemmen, ziet mr.
Zeevalkig meer kans op zetelwinst bij
een gescheiden optrekken, mede omdat
bij samengaan van P.v.d.A. en D '66
sommige „democraten" bevangen zullen
worden van de vrees dat ze ingepakt
gaan worden in het conformisme van de
socialisten. Precies zo iets als de vrees
van bepaalde protestanten dat in een
Nederlandse CDU Luther en Calvijn ge
slachtofferd zullen worden op een Vati
caans öf modernistisch-katholiek zoen-
Kamerlid drs. Nypels ligt niet zo vier
kant tegen als mr. Zeevalkig, maar hij
blijfr er bij dat men voorlopig tevreden
moet zijn met samenwerking aan de
basis en mogelijk, als alles goed gaat,
pas over zeven a acht jaar kan gaan
denken aan een fusie.
Polarisatie
jVATUURLIJK zijn er in D '66, net als
binnen de Partij van de Arbeid, ook
kopstukken die een andere taal spreken.
Maar wij zien niet dat de studiedag
welke Van Mierlo c.s. begin september
gaan houden over de toekomst van de
progressieve combinatie zal leiden tot
een opinievorming welke beslissingen
over een snelle fusie mogelijk maakt.
En dan wordt het streven om het
kabinet-Biesheuvel inzet te maken van
een strijd die leiden moet tot de door
D '66 zelf, in haar theorieën, zo begeerde
polarisatie (gemakshalve te vertalen met:
het twee-blokken-stelsel) een nogal
dubieus geval.
Want dan spelen Van Mierlo en Den
Uyl op het Binnenhof „hand-in-hand,
kameraden" om buiten de Kamer „op een
slof en een oude voetbalschoen" volgens
het principe van de Echternacher spring
processie fusiewaarts te hinken.
We zien dan nog er van komen dat
het „één stap voorwaarts" en „twee
stappen achterwaarts" gaat worden.
DEN HAAG (ANP) Willem Goossens.
alias Willy Redley. manager van bui
tenlandse populaire theaterprodukties,
is even terug in Scheveningen. Hy is
geschrokken van het havenloze van de
goede badplaats en de afgang van het
entertainment. De berichten over slui
ting van het Seinpostcomplex wakker
den bovendien zijn chauvinisme aan.
Dit alles heeft geresulteerd in een brief
aan de Haagse wethouder A. Dankel-
man, waarin hy aanbiedt zich in te
spannen om te voorkomen, dat nooit en
te nimmer meer de draad van een goe
de theatertraditie is terug te vinden.
Willem Goossens treffen wij aan in zijn
huis aan de Gevers Deynootweg in
Scheveningen, ofschoon hij meestentijds
op zijn adressen in Zürich of Merano is
te vinden tussen de vele buitenlandse
reizen door, die hij voor topshows van
Redley's Productions maakt. In Neder
land had hij van voor de oorlog tot
1952 zijn gloriejaren. Amerikanen wis
ten hem te interesseren voor ijsrevues,
waarmee hij triomfen vierde o.m. in
Turkije, Italië, Israël en ook AmerikX
Sedertdien vervult Willem Goossens
ook de functie van artistiek directeur
van variététheaters in het buitenland.
Hij wil in ons land een nieuw „Willem
Goossens Volkstoneel' 'oprichten. Met
deze oude successtukken zo bericht hij
aan de Haagse wethouder, zou hij met
show-, revue-, variété- en toneelevene
menten het Seinposttheater kunnen be
spelen. Hij maakt er overigens geen
melding van, dat eerdere plannen in
deze richting, o.a. Lou van Burg, mis
lukten, althans na veel ophef niet van
de grond kwamen.
Willem Goossens heeft weinig tijd. Hij
licht nog toe, dat de beste theatertra
ditie, die in Den Haag en Scheveningen
heeft bestaan, nieuw leven valt in te
blazen. Hij denkt daarbij aan het
Scalatheater van weleer. Terug met
zijn gedachten bij 1971 deelt Willem
Goossens mee, dat zijn Volkstoneel
direct een openingsprogramma voor het
Seinposttheater kan realiseren met
„Schipper naast god" van Jan de Har-
tog. Ook „De Witte Non", waarvan hij
in ons land meer dan 2000 uitverkochte
voorstellingen gaf. zou voor de kerst
tijd voor het familiepubliek een echt
uitgaansgenot betekenen, terwijl hij bo
vendien mogelijkheden heeft om op
zeer korte termijn de echte „Wiener
Operette" te brengen.
Nader gevraagd naar de wijze, waarop
met zijn aanbieding het Scinposttheater
een nieuwe toekomst kan krijgen,
merkt Willem Goossens op, dat daar
voor wel de medewerking van de ge
meente nodig is. Hij meent, dat in
Scheveningen en ook in Den Haag te
veel zakelijk eigenbelang een vorm
heeft aangenomen van absoluut para
sitisme.
Scheveningen met Den Haag vindt hij
een heerlijk oord. „Het zou er leuk
kunnen zijn. Dit mocht tot op dit mo
ment niet zo zijn. maar het kan be
slist" .meent Willem Goossens
(Van i
correspondent)
AMSTERDAM E dreigt in Neder
land een nijpend tekort te ontstaan
aan vakmensen, die service kimnen
verlenen wanneer een radio, televisie
of ander elektronisch apparaat het
begeeft. Er zouden jaarlijks 800 tot
900 jonge mensen met een geschikte
vooropleiding afgeleverd moeten wor
den, wil de service-techniek gelijke
tred houden met de verkoop van elek
tronische apparatuur.
In 1970 slaagden slechts 250 leerlin-
David Herbert Lawrence is opnieuw
sterk onder de aandacht gekomen
door de verfilming van zijn werk. De
uitgeverij Contact te Amsterdam geeft
vertalingen van zijn grote romans uit,
onder hen, voor het eerst in het Ne
derlands vertaald, The Plumed Ser
pent, De Gevederde Slang, genoemd
naarde slangvogelgod Quetzalcoatl.
Het is echt een roman van Lawrence,
men ziet er hem op zijn sterkst en
zijn zwakst. Hij was een fanatiek
individualist en in de hartstocht van
zijn overtuiging over de sexualiteit
van de bezonnen man en de gevoelige
vrouw, over de oude levenswet en in
zijn antichristelijkheid vertekende hij
de werkelijkheid soms bovenmate. Dat
maakt speciaal zijn romans zo ambi
valent.Hij dringt in zijn romantische
analyse van de erotiek, die ook in
deze roman naar voren komt, soms
inderdaad tot gevoelswaarheden door,
maar hij heeft het door zijn romanti
sche instelling moeilijk in het schep
pen van wezenlijk aanvaardbare per
sonen, ze zijn meestal teveel bedacht,
te veel drager of draagster van theo
rieën. Dat is het zwakste in The
Plumed Serpent, men heeft moeite te
geloven in Kate Leslie en Cipriano en
hun verhouding, en dat is eveneens
het geval bij Ramon en Carlotta. Het
is niet onduidelijk, maar het is te
duidelijk om geheel te kloppen. Men
heeft ook moeite te geloven in de
cultus van de gevederde slang zoals
die hier wordt voorgesteld en de reli
gieus-nationalistische partij, die, zich
verzettend tegen priesters en politici,
het oude leefpatroon van Mexico weer
wil herstellen. Niettemin zijn de be
schrijvingen van land en volk, het
suggereren van de Mexicaanse sfeer,
herhaaldelijk prachtig. Ongehinderd
door zijn theorieën is Lawrence daar
het sterkst en het best. Daardoor komt
het ook waarschijnlijk, dat literair,
door de huidige critiek zijn poëzie en
sommige van zijn essayistisch werk
hoger wordt gewaardeerd dan zijn
romans en zelfs dan zijn vertellingen.
Werk van Lawrence is niet gemakke
lijk te vertalen, drs. H. W. J. Schaap
is echter een bekwaam vertolker en
een kenner van diens werk, hij slaag
de er dan ook in de kleurigheid van
het oorspronkelijke in het Nederlands
te vangen.
gen voor de benodigde diploma's. Dit
is gisteren in Amsterdam meegedeeld
door de heer G. Hofhuis, voorzitter
van het centraal bureau tot bescher
ming van de radiohandel. Hij sprak
tijdens een persconferentie, die gewijd
was aan de Firato, de internationale
tentoonstelling van elektronika, die
van 10 tot en met 19 september in de
Amsterdamse RAI wordt gehouden.
Oorzaak van het dreigende tekort is
volgens de heer Hofhuis o.m. het feit
dat er van de zijde van de scholen
veelal negatief wordt geadviseerd
wanneer het erom gaat een keuze te
maken tussen de servicetechniek en
bijvoorbeeld bedrijfsmechanisatie, la
boratoriumwerk en meer professionele
activiteiten.
De heer Hofhuis zei een nationaal
probleem te voorzien wat de nazorg
voor elektronische huiskamerappara
ten betreft en pleitte ervoor dat de
opleidingen in elektronika in versneld
tempo en goed gecoördineerd worden
aangepast aan de steeds groeiende be
hoefte. Momenteel staan er 14 miljoen
elektronische produkten in de Neder
landse gezinnen. In 1975 zullen dat er
21 miljoen gewordenzijn. Eind dit
jaar wordt in Nederland de 400.000-
ste kleuren t.v. geplaatste. De ontwik
keling zal, steeds verder in die richting
gaan, terwijl ook de grote doorbraak
van de video-recorder volgens de or
ganisatoren van de Firato voor de
deur staat.
programma van
Luréleicabaret is volop in staat van
wording. In Theater de Brakke
Grond zijn dagelijks de mannen en
vrouwen van Eric Herfst bezig om
er iets moois van te maken, terwijl
Jasperina blijft volharden in haar
eigen show- Van links naar rechts
het Lureleigezelschap Elsje de Wijn,
Jack Horn, Eric Herfst, Ronny
Bierman, Riet Henius en Marnix
Kappers. In oktober krijgen we de
première in het Amsterdamse
Citytheater.
Vanavond zendt de NCRV de dertien
de en laatste uitzending uit van de
programmareeks „Barenboim over
Beethoven" die vorig jaar werd inge
zet ter herdenking van het feit, dat
Ludwig van Beethoven tweehonderd
jaar geleden werd geboren. De pia
nist-dirigent Daniël Barenboim heeft
in deze programma's op zeer persoon
lijke wijze zijn relatie uiteengezet
met het werk van Ludwig van Beet
hoven. Ter afsluiting van deze kleu-
renreeks speelt het New Philharmonia
Orchestra onder leiding van Barenboim
de bekende vijfde symfonie van Van
Beethoven. Deze rèeks uitzendingen
werd vervaardigd door Granada onder
regie van Christopher Nupen.
NCRV Ned. II 22.20 uur.
FRAPPANTE CLOWNERIE
Het Groot Limburgs Toneel in Maas
tricht is onderscheiden met de Juliana/
Boude wij nprijs 1971. De prijs, een initia
tief van de voormalige gemeente Heer,
bij Maastricht, wordt jaarlijks uitgereikt
aan personen, instellingen of stichtingen,
die zich verdienstelijk hebben gemaakt
op het terrein van de Belgisch-Neder
landse samenwerking.
Een beeld van de Japanse breimode uit de herfst-wintercollectie van Sunako
Na Snip en Snap staat nu Herman
van Veen een week in het Circus
Theater te Scheveningen. Harlekijn
Herman heeft zojuist grote successen
geoogst in het Amsterdamse Carré. In
die grote stad kwam Van Veen niet
eerder met als gevolg dat men daar
van de ene verbazing in de andere
rolde. Geen wonder want Herman
werkt met een verrassende souplesse
aan zijn programma, ziet af van alle
geijkte theatertechniekjes en windt er
zelfs geen doekjes om. dat hij niet
bereid is om het publiek serieus te
nemen, al weet hij op dit „Publiek ik
veracht u" een zeer persoonlijk stem
pel te drukken, te verpakken in pias-
serij die goed aanslaat.
Maar al het water van de nabije zee
wast niet af. dat als men Herman van
Veen voor de zoveelste keer terugziet
men op stereotypen in de aanpak
stuit, die lichtelijk storend kunnen
gaan werken. Hij komt niet met een
uitgeprobeerd programma, maar wekt
de indruk nog steeds te werken met
en te vertrouwen op zijn clowneske
persoonlijkheid, die net als zijn tek
sten frappante facetten bevat, maar
evenzeer doffe kanten toont. Ergens in
zijn gesprek met de zaal zegt Herman
zelf al: „Als je alles weggooit wat niet
deugt, hou je zo weinig over". En
daarmee karakteriseert hij voor een
deel zijn eigen programma. Hij is
kennelijk een te druk bezet man, of te
overmoedig, of te weinig kritisch, om
zichzelf op dat punt aan te pakken.
Hierbij mogen we evenwel niet verge
ten. dat hij een van de moeilijkste
vakken beoefent, een komeetachtige
carrière heeft gemaakt voor zijn 25e
jaar en een reeks elpees heeft volge-
zongen, die er niet om liegen.
Sterk punt is en blijft bij Herman, dat
hij gebroken heeft me het gangbare
theater-ritueel. Bij hem gaan de gor
dijnen bij het begin niet open. Ze
staan open en de muziek is dan al
volop in de weer. Daarna zakt er nog
een mannetje uit de theatertoren en
nadert Herman zelf lustig fluitend er
gens vanachter uit de zaal. Hij zegt
ook niet goedenavond, maar gaat
schijnbaar gewoon door met wat hij
van nature niet laten kan: de pias
uithangen. Gemakshalve doet hij dat
dan 's avonds op het podium. Een en
ander gaat gepaard met bewegingen
en fratsen, waarvan een deel slechts
bij benadering in verband kan worden
gebracht met hetgeen hij bezig is te
doen. Hij springt van de hak op de
tak, speelt virtuoos en gracieus viool,
totdat hij er genoeg van heeft en er
na enige muzikale ontsporingen de
brui aan geeft. Op deze wijze is voor
hem evenmin de gitaar of de piano
veilig. Het podium staat barstensvol
attributen, die hij allemaal gebruikt,
zij het soms ternauwernood en vaak
geheel anders dan waarvoor ze ken
nelijk zijn bestemd. Herman van Veen
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
EV. OMROEP
19.05 uur:
Al. je de liefde van
God ervaren hebt
19.30 uur:
Nader bekeken
20.00 uur:
Journaal
VARA:
20.21 uur:
Zomaar
C 21.45 uur:
Corwin
22.35 uur:
Achter het nieuws
23.00 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Indonesia
NCRV:
19.30 uur:
A present for Dickie
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Hier e.. nu
20.45 uur:
Arsène Lupin
21.40 uur:
Orkest Freddy Golds
22.10 uur:
Kast-kijken
22.20 uur:
Barenboim
over Beethoven
23.00 uur:
Journaal
NEDERLAND 1
AVRO:
19.05 uur:
Rallyecross
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Drieluik
21.45 uur:
De derde handschoen
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.05 uur:
Felix de Kat 6
AVRO:
16.00 uur:
Journaal
16.02 uur:
De toverbal
16.15 uur:
De orang-oetan-
tweeling
19.20 uur:
Kinderen en muziek^
20.00 uur:
Journaal
16.45 uur:
Robins speelhuis
Journaal
20.21 uur:
Zomertheater E
NOS:
18.45 uur:
NEDERLAND II
Liefde zonder liefde r
21.45 uur:
Pip en Zip
NOS:
Brandpunt
18.55 uur:
18.45 uur:
22.15 uur:
Journaal
Pip en Zip
Epiloog
11.00 Nws. 11.03 De tweede helft
leven, lezing. 11.15 Solarium - een hoogte-
zonprogr. voor iedereen. 11.55 Med. KRO:
12.00 (S) Lichte gramm. muz. 12.10 uur Uit
Balans. 12.14 Marktber. Overheidsvoorlich
ting: 12.16 Franco huis. Inform, voor het
bedrijfsleven. KRO: 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Buitenl.
comm. NOS: 13.00 Vliegende schijven:
gramm. progr. v. d. militairen. KRO:
14.00 (S) P.M.: een weekblad met veel
plaatjes. (16.00-16.02 Nws.) NOS: 16.30 Inzet:
een progr. over amateuristische muz. beoe
fening. HIRO17.00 Hiro- Mag. KRO: 17.30
■■P^^jNOS: 14.30
Gevolmachtigd: een kon
verzoekpl. 16.00 Nw
HILVERSUM III
NOS: 9.00 Nws. 9.03 De Vint
:ngelen Show. KRO: 10.00 Nws. 10
namen: platenprobr.
Nws.) 16.00 Nws. 16.03-18.00 Sportshc
Kopenhagen. (17.00 Nqs.)
BELGIë 324 m (Nederlands)
persoverz. 13.00 Nws enP toneelager
Muz. progr. (14.00 en 15.00 Nws.) 16.
is grandioos in het misbruik van de
hem omringende objecten en au fond
ook van menselijke gevoelens, want
zelfs in zijn zeer gevoelige liedjes
neemt hij veelal met een kwinkslag
afstand van de bezongen problema
tiek. En toch slaan die liedjes alle
uitstekend aan, zoals „Alles wat ik
heb", „De ander" en „Is geluk een
grap of om te huilen". Hierin roert hij
diepe snaren aan, maar hij laat er
onder hilariteit ook rustig eentje ka
pot springen. In dit soort spot zit hij
in het vaarwater van Tijl Uilenspie
gel, met dien verstande, dat Tijl het
effect van zijn activiteiten berekende
en dat Herman soms met loze en
langdradige gebaren manipuleert. Zo
bevatten zijn beschrijvende liedjes
naast fraaie beelden ook zinloze zin
nen: „Niemand mist mij morgen"
etc.
Echt helema'al Herman is hij in het
wereldkampioenschap boksen Hurmen
ven Vien—Clay. Als quasi-pugilist
plaatst hij de meest potsierlijke stoten
en andere voltreffers op de denkbeel
dige tegenstander, die met zijn snel
voetigheid niet op kan tegen de wap
perende ledematen van Hurmen, heya
Hurmen.
Wat Herman vooral tot een artiest
maakt die aanslaat bij de jongere
generatie is zijn vrijmoedige taalge
bruik. Hanteren zijn oudere vakbroe
ders met steeds groter regelmaat bio
logische begrippen met de bedoeling
er een grap uit te puren, Herman
gebruikt ze gewoon zoals ze hem voor
de mond komen. Niet om grappig te
zijn, maar alleen om zich verstaan
baar te maken, zodat men weet waar
hij het over heeft.
Kenmerkend voor de show van Her
man is dat hij wordt bijgestaan door
een stel uitstekende muzikanten, die
Der accoord van tempo wisselen, van
mineur naar majeur opspringen en
van rock tot romantiek afdalen. Het
orgel van Eric v.d. Wurff speelt daar
in een belangrijke rol. maar Laurens
van Rooyen. piano. Jan v.d. Voort,
basgitaar. Tonnie Koning, slagwerk,
en Hans Koppes, trombone, weten er
evenzeer weg mee. Zij weven een
gordijn van muziek, waarin Herman
telkens opduikt of verdwijnt. Hetzelf
de spel wordt gespeeld met het licht
en het geluld van Gerard Jongerius
en Jan v.d. Voort.
Om half elf rekent Herman definitief
af met hel door hem verachte publiek.
Hij meent dan ruimschoots te hebben
voldaan aan zijn contractuele ver
plichtingen. Wie het voor gezien houdt
..kan de kleren krijgen" aan de gar
derobe. Wat jong is mag blijven en
pleegt in gemakkelijke zit op het po
dium nog wat „commune-singing", on
gezien in het theater, maar voor Her
man de gewoonste zaak van de we
reld.
TON OLIEMULLER
Gisteren was het weer zo'n t.v.-avond
waar een beroepskyker zich doodonge
lukkig by voelt. Zyn stapel ongelezen
boeken stijgt onrustbarend, op de radio
zyn heerlyke muziekprogramma's, de
platenspeler staat stoffig te worden en
je moet kykenJe komt in de stem
ming o meen erg zuur stukje te schry-
Helemaal ten onrechte. Bij de TROS is
Gouden klanken
Freddy Golden
In de Twentse Schouwburg te Ensche
de maakte de NCRV onlangs opnamen
van het orkest van Freddy Golden
tijdens een lunchconcert. Fred (Gol
den) Gaasbeek en zijn echtgenote He
len vormen een zangduo dat al een
groot aantal platen heeft gemaakt,
maar niettemin in de schaduw is ge
bleven van hun twee beroemde stad
genoten Gert en Hermien Timmer
man. Het orkest van Gaasbeek speelt
in een aan James Last verwante stijl.
Van dit orkèst hoort men in het pro
gramma „De gouden klanken van
Freddy Golden", een groot aantal me
lodieën van de hitparade. Aan dit
lunchconcert werd ook meegewerkt
door het plaatselijke politiemannen-
NCRV Ned. II 21.40 uur.
Miljoen kaarten
voor Veronica
HILVERSUM (ANP) Tot dusverre
zijn een miljoen kaarten met adhesie
betuigingen voor radio Veronica bin
nengekomen in het kader van de actie
Veronica blijftals u dat wilt".
Radio Veronica meent nu al te kunnen
vaststellen, dat deze actie de populari
teit en het bestaansrecht van haar sta
tion voldoende aantoont. Het grootste
percentage ondertekenaars is ouder
dan 20 jaar, zo meldt Veronica, name
lijk ongeveer 56 procent.
VoorPoedelprijs'
225 deelnemers
(Van onze radio- en t.v.-redakteur)
HILVERSUM De afgelopen week
dongen 225 deelnemers mee naar de
„Poedelprijs", ingesteld door het KRO-
radioprogramma „Van twaalf tot twee"
voor die deelnemers die geen enkele
uitslag op hun totoformulier goed heb
ben ingevuld. Uit deze 225 deelnemers
zijn afgelopen dinsdag 3 totoformulie
ren getrokken. De namen van de prijs
winnaars, die elk het aantal gescoorde
doelpunten van afgelopen zondag in
guldens krijgt toegestuurd, werden in
de uitzending van vanmiddag bekend
er „Op losse groeven", platenprogr%r
ma dat de smaak van de meerderbja
weerspiegelt. H«* j« erg gemakkelijk^.,
te constateren dit die smaak ijjj
smaakvol is; maar mag die meerdera t
alstublief zelf vaststellen wat zij n^t
Dat geldt ook voor Mission impossi
inderdaad onmogelijk maar kenne
wel populair. En op een mooie zon
avond valt het tegenvallende kali
van de show net Lucy Ball en I
Hope n4W"«tfka op.
Alternatieve VPRO zocht het voorna:
lijk in herhalingen, t.w. van Laurelh
Hardy en De twintiger en dertig,
jaren. Daarnaast een aflevering a
(sterk tegenvallende) reeks griezelfil J
van de BBC, die domweg te
griezelig zijn om liefhebbers te ktuii
bevredigen.
VPRO's „Berichten uit de zom..
actief met een „gewone" aflevering o I
ontwikkelingshulp, toegespitst op ka
tekeningen over aspecten van hulp i
India. Zeer specialistisch derhalve. 1
„extra" van de berichten was dat ev Ul
zo. Die ging over fusies in de krantrj
wereld en liet exclusief één party ï0,1
het woord. Subjectieve aanpak derha
van een probleem dat we
het liever anders willen mikt op B
belangstelling van een minimum t
kijkers.
Interviews
en forum over
Indonesië
HILVERSUM (ANP) De NOS-te,
visie zal zondag om 21.50 uur op
derland II twee vraaggesprekken
zenden, die de journalist W. L. Brui
ma in Djakarta heeft gevoerd met
Indonesische minister van Buife
landse Zaken, Adem Malik
Indonesische minister van voorli<
bing Boediardjo.
In aansluiting op deze twee int
views wordt onder de titel „Waar
eigenlijk?" een forumdiscussie
zonden. Aan deze discussie, waajk
eigenlijk"? een forumdiscussie
zonden. Aan deze discussie, v
allerlei aspecten van de relatie tuss d>
Nederland en Indonesië aan de o^nj
komen, nemen deel de schrijfst a
journaliste Beb Vuyk, prof.
Brand, hoogleraar aan de Leidse u4ij
versiteit in de staathuishoudkun n
der niet-westerse beschavingsgeb ej
den, dr. J. Bruinsslot, oud-hoo|r
redacteur van dagblad Trouw,
Gortzak, redacteur van het we41
blad De Groene en mr. J. Luns, ou 0,
minister van Buitenlandse Zaken r
President Soeharto heeft de NI er
niet een interview geweigerd, m»lu
aan chef d'éuipe van de NOS, de hfjt
C. Enkelaar, laten mededelen, dat 1 Er
hem onmogelijk was vóór het tij
stip, waarop de NOS dit intervi t
wilde uitzenden, zich vrij te mak< Er
Er is dus geen sprake geweest
igeri: