ha, Goldie Hawn in eigen show Ceidóc (Sou/ta/ni JAN DE HARTOG, DOMINEE EN ZEEROVER Zes films van Nederlands meest verfilmde auteur TELEVISIE VANAVOND 0 TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND' ED VAN WESTERLOO OVER BRANDPUNT-NIEUWE STIJL Éénrichtingsverkeer met kijkers wordt doorbroken de postgiro Esperanto op televisie W ielerwedstrijd PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 17 AUGUSTUS 1971 KVP kampt met gebrek mm financiën Or net hoofdkwartier van de Katho lieke Volkspartij aan de Maurits- kade is men tot sombere conclusies ge komen: gebrek aan geld noopt tot in grijpende bezuinigingen. Niet voor de eerste keer stuit de K.V.P. op deze tegenvaller; het kwam vaak voor. dat na verkiezingen de penningmeester een gat in zijn kas ontdekte, maar ditmaal is net als bij de rijksbegroting het gat van meer structurele aard. Het aantal leden van de partij is. zo als ook de verkiezingsuitslag al deed vermoeden, afgenomen; bovendien ont dekt de K.V.P.-penningmeester in zijn register heel wat leden van wie moet worden aangenomen, dat zij geen con tributie meer zullen betalen, om welke reden dan ook. Aanpassing van de finan ciële administratie aan de werkelijkheid is een zinvolle daad, maar de paar ton, die het volgend jaar minder binnenko men, dwingen dan ook tot forse bezui nigingen. Aan de Mauritskade komen deze be zuinigingen neer op inkrimping van per soneel, vermindering van drukwerk en minder subsidie aan bijzondere groepen. Om te voorkomen dat wat pijnlijk is, zal de Katholieke Volkspartij wel ervoor moeten zorgen, dat de bezuinigingen haar vitaliteit niet aantasten. Wat naar onze mening met enige moeite voorkomen kan worden. Bij de voorlichting kan de papiermolen voor leden en kader gerust wat trager gaan draaien, wanneer mid delen die minder geld kosten maar beter worden benut. Voor de werfkracht van de K.V.P. bijvoorbeeld in de manier waarop de Kamerfracties hun beleid voeren en uit dragen; de concrete plannen, welke het partijbestuur voor de nabije toekomst gaat opstellen; de gelegenheid, welke Kamerleden en bestuurders tot persoon lijke contacten openstellen voor „de ge wone kiezer"; de wijze waarop de K.V.P. inhaakt op de massa-media. Tri Rampzalig? DAT zijn pijnlijke maatregelen, die evenwel noodzakelijk schijnen te zijn, ook wanneer een deel van het kader vrijwillig een aanzienlijk hogere contri butie gaat betalen. Pijnlijk behoeft even wel niet identiek te zijn met rampzalig; bovendien is gebrek aan financiën geen kwaal waarmee exclusief de K.V.P. te kampen heeft; vrijwel alle politieke par tijen moeten weer de tering naar de nering gaan zetten en talrijke andere maatschappelijke organisaties draaien in feite uitsluitend op overheidssubsidies. 10 DAARNAAST vragen we ons af of ook al is er voorlopig nog geen spraken van een fusie tussen K.V.P.. A.R.P. en C.H.U. de drie christen- j democratische partijen op velerlei ge bied door samenwerking geen geld kun- nen sparen. Bekend is. dat binnen de I K.V.P. het laatste woord over het ka rakter van de ene partij niet gesproken I is, terwijl in protestants-christelijke kring sommigen hun uit traditie voort- spruitend wantrouwen nog niet hebben uitgebannen. Komende jaren zal echter zowel met het een als het ander meer haast moetèn worden gemaakt, wanneer tenminste de christen-democratie de vol gende verkiezingen vanuit een beter vertrekpunt tegemoet willen zien. Wanneer gevolg wordt gegeven aan de suggestie van de heer Mellema, die aandringt op zeer nauwe samenwerking van K.V.P., A.R.P. en C.H.U. in de Tweede Kamer, kan zeker het tempo van de integratie op partij-politiek ter rein opgevoerd worden. De kwaliteit van dat werk wordt dan beter en wellicht door meer efficiency de kosten van diverse activiteiten worden gedrukt. In bepaalde zin kan op die manier de financiële nood bij de Katholieke Volks partij tot een deugd leiden. Trauma's "pen trauma is een dwanggedachte die een mens bijvoorbeeld na een ongeluk of na een ondergane belediging van zijn persoonlijkheid niet meer kan kwijtraken. De tweede wereldoorlog heeft bij velen zo'n trauma achtergela ten. Met de crisistijd van de dertiger jaren, toen Nederland een half miljoen werklozen telde waaraan bitter weinig aandacht werd besteed, is dat ook het geval. Op het ogenblik dreigt er een nieuw trauma te ontstaan, namelijk dat van de milieuhygiëne en de gevaren der industrialisatie. Die gevaren zijn er wel degelijk en de leefbaarheid van ons land wordt stellig bedreigd wanneer in de keuze der industrieën niet een zeke re evenwichtigheid wordt betracht. Toch moet men oppassen met het uit spelen van het ene trauma tegen het andere. Wanneer wij een radiocom mentator naar aanleiding van de Mar- bonramp in Amsterdam horen zeggen dat men niet altijd met het fabeltje van de werkgelegenheid moet komen aan zetten. dan wordt het ons net iets te gortig. Werkloosheid is een vloek en wie die eenmaal heeft ervaren, is be reid in het zweet zijns aanschijns dat wil in moderne termen zeggen: met het nemen van redelijke risico's zijn brood met beleg te verdienen. Wie geen afstand wil doen van zijn automobiel, zijn t.v. ep z'n versterker, zijn vakantie aan de Rivièra, zijn frites en zijn cro- quetjes, moet bereid zijn daarvoor een stukje leefbaarheid op te offeren. Het is inconsequent wel de geneugten van de welvaartsstaat te willen accepteren zonder er de nadelen van te aanvaar den. Maar misschien moet er meer eco nomie op de scholen worden onderwe- I zen om een dergelijke opvatting ingang te doen vinden. De hinderwet voorziet namelijk wel in technische, maar niet in mentale voorzorgen. Na het succes van de onge veer een jaar geleden ver toonde serie „Graham Greene en de film", begint de KRO-televisie vandaag aan een vervolg op de suc cesformule van films naar één schrijver met „Jan de Hartog en de film". Het wordt een serie van in het totaal 6 films die tot en met 21 september als opvolger van de Andy Williamsshow de dinsdagavondkijker uit het dorp der zonde Peyton Place moet weghouden. Jan de Hartog zou met rede lijk recht van zichzelf kun nen zeggen: „Een profeet wordt nooit in eigen land geëerd". Van de kant van de Nederlandse kritiek zijn over het werk van deze robuuste en puur Hollandse romancier nauwelijks drie goede woor den gezegd, maar daar staat tegenover dat de Nederland se lezer steeds weer nieuwe edities van geheide successen als „Hollands Glorie" en „Gods Geuzen" nodig maak te. De nu 57-jarige auteur be gon zijn loopbaan, na enkele jaren toneelschool, als ac teur, kwam later bij de poli tie en koos daarna het ruwe sop van de zeesleepvaart. Theologenzoon De Hartog startte als schrijver met een serie detectiveromans onder het uitdagende en voor hem tekenende pseudoniem F. R. Eckmar. „Een linkerbeen ge zocht". „Drie dode dwergen" en „Spoken te koop" zijn nog steeds graag gelezen werk jes. Zijn toneelervaring ge bruikte hij in stukken als „De ondergang van de vrij heid" in 1939. maar pas met „Hollands Glorie" („Al het gajes uit de bajes is potdorie Hollands Glorie") kwam hij definitief onder de ogen van lezend Nederland én de we reld. INTERNATIONAAL SUC CES Geen enkel vaderlands au teur kan zich in bekendheid meten met Jan de Hartog Zijn boeken zijn door inter nationaal befaamde regis seurs verfilmd, vaak met topbezettingen en zijn to neelstukken trokken volle zalen van Broadway tot We nen. Zijn roman „Stella" werd als „De sleutel" door niemand minder dan Sir Ca rol Reed verfilmd met So phia Loren, Trevor Howard en William Holden in de hoofdrollen. „Gods Geuzen". 7J, werd in de Amerikaanse verfilming „The spiral road" met Rock Hudson en Burl Ives (een van de advocaten F in de serie „The bold ones") v als dokter Janssen. De Fran- 8*1 sen gooiden zich met o.a. A Pierre Brasseur op De Har- 5 togs toneelstuk „Schipper naast God" en de laatste verfilming van een van zijn boeken wordt begin volgend jaar in de in het Nederlands verschijnende „De kleine ark", met een bijna geheel Neder landse rolbezetting, door kin derfilmer Robert Radnitz, rond Naarden opgenomen. Deze laatste film valt natuurlijk buiten het rijtje van 6 uit de schrijversserie van de KRO. maar verder ontbreekt alleen van de films naar De Hartog de Oostenrijkse filmversie van „Het Hemelbed" omdat men bij de KRO de Ameri kaanse met Lili Palmer en Rex Harrison beter vond. ERGENS IN NEDERLAND De KRO opent de serie met de om meer dan een reden merkwaardige Hollandse produktie „Ergens in Neder land". Deze film van regis seur Ludwig Berger, die eer der in Holland het publiek in verrukking bracht van Shaw's ..Pygmalion", werd opgenomen in de mobilisatie tijd vlak voor de Tweede Wereldoorlog en haalde toen nooit een officiële première. De Hartog die met Berger het scenario schreef speelt er bovendien een hoofdrol in. Verdere acteurs: Lily Bouw meester, Fien de la Mar en Cruys Voorbergh. „Ergens in Nederland" beschrijft de lot gevallen van de jonge mees ter in de rechten Frans van Loon en zijn vrouw Nelly, die van elkaar dreigen te vervreemden. Het is zoals al het werk van Jan de Hartog :rhaal dat de robuust- zijn latere werk Regisseur Ludwig Berger noemde Den Hartog eens „een mengsel van zout water en bijbel dat je alleen in Holland vindt". Die karakte ristiek van de schrijver die zich later in Amerika vestig de en trouwde met de doch ter van auteur J. B. Priest ley, werd tevens de succes formule van deze kruising tussen een dominee en een zeerover. In Amerika sloot Jan de Hartog zich aan bij de uackerbeweging. Zijn laatste roman was „Het zie kenhuis", waarin hij de de plorabele toestanden in zie kenhuizen van Houston aan de kaak stelde en waarvan hij de opbrengst beschikbaar stelde ten behoeve van de verplegersopleiding. Dat is dan de andere zijde van de bonkige De Hartog, een Hol lander die te Hollands was om hier te blijven. 17 augustus: Ergens in Ne derland. met o.a. Lily Bouw meester, Max Croiset, Cruys Voorbergh en Jan de Har tog. 24 augustus: Stella, met o.a. Sophia Loren, Trevor Ho ward en William Holden. 31 augustus: Het hemelbed, met o.a, Lili Palmer en Rex Harrison. 7 september: De Inspecteur, met o.a. Dolores Hart en Stephen Boyd. 14 september: Gods Geuzen, met o.a. Rock Hudson en Burl Ives. 21 september: Schipper naast God. met o.a. Pierre Brasseur en Jean Mercure. NEDERLAND I KRO 19.05 uur: Daktari 20.00 uur: Journaal 21.10 uur: Jan de Hartog en c film 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Première AVRO 19.30 uur: Operatie minu 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 2110 uur: Pure Goldie, t.v.-sf 21.50 uur: Televizier 22.40 uur: Journaal NEDERLAND I VARA 17.00 uur: Kinderprogramma NOS 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Dubbeldekkertjes CVK 19.30 uur: Kenmerk NOS 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Bathin Beauty, film 21.50 uur: Spel zonder grenzen 23.10 uur: Socutera 23.25 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: VARA 19.05 uur: The Cats 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: De laatste vijf n "d.°Kl ILVERSUiM I ind: gc-eter). In| .^e ook 1 sc*ang ti'ainf Goldie Iiawn is een Amerikaanse filmster, die niet plotseling tot roem is gekomen, maar die toen zij bekend heid kreeg al een intensieve artistieke loopbaan achter de rug had. Zij zong en danste en zette door ondanks de tegenslagen. Toen zij een rol kreeg in de film De cactusbloem verwierf zij daarvoor een Oscar-onderscheiding. Nadien liep haar carrière wat vlot- Vanavond staat zij in een show onder de titel Pure Goldie. Zij ontvangt daarin bekende artiesten, zoals Buzzi, Dishy, Carson. The Muppets en haar vader. Wie de film There's a girl in my soup heeft gezien moet zich haar her inneren in de speelse hoofdrol. In haar show wordt o.a. een medley van Beatlesongs gezongen. AVRO Ned II 21.10 uur. Het grote nieuws gisteren w dollarcrisis. Achter het Nieuws wijdde er een „extra" aan, bestaande uit eigen bijdragen van Johan van Min nen (Bonn), Louis Velleman (Londen), een discussie met twee economen en een directe overname van het BBC- programma „24 hours." De VAR A-rubriek was dus prijzens waardig actief. Maar die activiteit le verde op de keper beschouwd niet zo erg veel op. Het NOS-journaal van acht uur bleek naar onze smaak beter toegerust om nieuws én achtergronden te brengen. In de VARA-extra misten we de po pulariserende toon. Monetaire politiek is een moeilijke materie die voor t.v. „gemakkelijk" gemaakt moet worden. Achter het Nieuws slaagde er niet in om bijvoorbeeld voor- en nadelen van de Amerikaanse loon- en prijsstop duidelijk te maken. Tot welke kijkers richt de VARA zich eigenlijk? Bij de VARA zagen we ook een sfeer volle reportage van de IJsselmeervis- serij. Die reportage maakte overigens een belegen indruk, omdat we menen te weten dat de omstandigheden van de IJsselmeervissers momenteel heel wat ongunstiger zijn dan in de repor tage getoond werd. De NCRV ging weer met liedjes het land in. We vonden het een verschrik kelijk programma, maar zomerse kij kers zijn er wèg van. Iets wat we die kijkers voor 100 procent gun- Vg. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Brandpunt wordt nog steeds als één der betere actualiteiten rubrieken van de Nederlandse televi sie beschouwd. Niet iedereen staat achter de opvattingen van dit redac tieteam naar hun mening is duidelijk 'gefundeerd. Ook de formule is goed en men beschikt over voortreffelijke filmers met Piet Kaart aan de spits. Toch schuwt men bij Brandpunt het experiment niet. Zoals men zaterdag j.l. in ons blad heeft kunnen lezen wil het Brandpuntteam in het nieuwe seizoen proberen om de kijker veel meer bij de uitzendingen te betrek ken. Brandpunt krijgt de vorm van een informatieve show. Daartoe zullen alle uitzendingen m.i.v. vrijdag 23 september a.s. rechtstreeks vanuit de eigen KRO-radiostudiö in Hilversum worden uitgezonden. Tij dens deze uitzendingen kunnen tel kens zo'n 200 mensen in de Grote concertstudio meekijken en na afloop onder het genot van een kopje koffie De acryl-schilderingen van Jos Burck- sen zijn te bezichtigen in Galerie Cojean, Stevinstraat 103 te Scheven- ingen, tot en met 10 november. Tege lijk wordt daar het werk van Cathy Jansen en Jan van Stolk getoond. (ADVERTENTIE) de postgircr kost niets en gééft 25% rente! dab makkelijk! In de Bussumse studio's is men momenteel druk bezig met opnamen ■r bij, maar Lijdia Oosthoek is er voor in de plaats gekomen, uwkomers. In deze opname rond een Kloos-up-drink ziet men Johan Bosk Klatergoud. Trudy Labis Ook Johan Boskamp behoort tot de mp, Coen Flink en Tonny Huurdeman. din de KRO-foyer discussiëren over de vragen en antwoorden die in diverse onderwerpen aan bod kwamen. Voor Ed van Westerloo (33), die per 1 september Jacques Grijpink opvolgt als chef van de Brandpuntredactie wordt het samen met zijn mannen een krachtproef. Van Westerloo startte in 1959 zijn journalistieke loopbaan bij het ANP te Amsterdam. Vijf jaar later stapte hij over naar de t.v.- journalistiek bij de KRO. Hij werd opgenomen in de Brandpuntredactie, toen nog onder leiding van Richard Schoonhoven. Het was voor Van Wes terloo een hele overgang van de schrijvende naar de visuele journalis tiek. Zijn eerste camera-proef op za terdagavond 5 januari 1964 zal hij nimmer vergeten. In het oude Bus sumse Irene kerkje, dat als t.v.-studio was omgebouwd, bevonden zich op de vloer wijlen mgr. Bekkers en de niet minder bekende Jteindert Zwolsman. Bisschop Bekkers deed toen tijdens een interview zijn opzienbarende uit spraken over de problematiek van de gezinsplanning. Overigens heeft hij twee jaar nodig gebad om bij dit nieuwe medium te leren leven met wat in Hilversum wel eens de terreur van de t.v.-techniek wordt genoemd. In die periode waren er nog geen presentatiecux-sussen. Je werd gewoon voor de leeuwen geworpen. Schoonhor ven gaf hem wel de opdracht zoveel mogelijk zichzelf te blijven en dat is hem wonderwel gelukt. VELE REPORTAGES In die afgelopen zeven en een half jaar t.v.-journalistiek heeft Van Wes terloo vele reportages in binnen- cn buitenland gemaakt. Wij herinneren ons dramatische t.v.-documentaires na rampen in India en Pakistan of zijn verslaggeving in Vietnam en Indone sië. Het laatste jaar werkte hij nauw samen bij de politieke verslaggeving uit Den Haag met Ad Langebent. Tot nu toe is de formule van Brand punt succesvol gebleken en menigmaal werd ze driftig nagevolgd. Nu gaat men o.l.v. Ed van Westerloo opeens een andere kant op. Waarom? Van Westerloo zegt, zijn woorden wikkend en wegend: „Wij willen het eenrichtingsverkeer tussen program mamakers en kijkers dooi-breken. De hele zaak gaan we in een nieuw jasje steken, maar ik wil daarbij voox-op- stellen, dat Brandpunt een actualitei tenrubriek blijft en geen show is. Beter een goed onderwerp in een slecht decor dan omgekeerd, het be langrijkste blijft, dat wij een aanzet willen maken in een poging tot direc ter contact te komen met 200 kijkers onder het studiopubliek. Dat gebeurt straks niet tijdens de uitzendingen, maai- in ontmoetingen na de uitzendingen in de koffiekamer van de KRO. Met andere woorden wij willen een uitzending gaan maken met publiek, niet omdat wij het pu bliek voor de uitzending nodig hebben, maar omdat wij de indruk hebben dat een heleboel mensen zo'n programma willen maken. In eigen radiostudio van de KRO kun nen wij dit publiek gastvrij ontvan gen. Voor ons is het belangrijkste dat wij direct na de uitzending ons pro gramma aan het publiek ter -discussie kunnen stellen. Dit zal ongetwijfeld zijn invloed gaan uitoefenen al was het alleen maar op het denken van de programmamakers". IJDELHEID Wordt deze opzet niet een beetje een ondersteuning van de ijdelheid bij het publiek, dat zo graag bij Brandpunt in beeld wil komen? „Beslist niet", zegt Van Westerloo, „want ze zijn doorgaans niet belang rijk voor het programma al zal de regisseur slechts af en toe wel eens een publiek-shotje maken". „Eigenlijk is de nieuwe opzet meer bedoeld om na de uitzending contact te leggen bij het publiek, al bestaat soms tijdens het progx-amma wel gele genheid om door een gesprekje met dit publiek de zaak open te gooien. Het befaamde en onverwachte optre den van de anonieme leerling van de vrijheidsschool, die aandacht vroeg voor de zaak der Zuid-Molukkers, heeft ons wel aan het denken gezet. Er zijn mensen genoeg in ons land, die belangrijke dingen te zeggen heb ben, maar daar geen uitlaatklep voor kunnen vinden. Daarom willen wij ook in de uitzending een mogelijkheid inbouwen om toeschouwers die iets interessants te vertellen hebben aan het woord te laten komen. Wij zullen dan wel slagvaardig moeten reageren, wil het programma niet uit de hand Aan de presentatie van Brandpunt- nieuwe stijl wordt door de gehele x-edactie meegewerkt. Het onderscheid tussen de oude hap van ervaren Brandpuntmensen en de jongere colle ga's dient te verdwijnen. Aan het slot van ons gesprek laat Van Westerloo zich ontvallen, dat hij niet meer in beeld zal verschijnen. Hij doet dit in navolging van zijn eerste chef Richard Schoonhoven, die zijn team altijd buiten beeld runde. De uitzendingen uit de KRO-studio zullen grotendeels in zwart-wit gema worden. Slechts bijzondere filmrep tages zullen in kleur op het schf verschijnen. Op deze wijze ho Brandpunt rond te komen met budget, dat geen ruimte laat kostbare kleurenuitzendingen. BERT DE RI N UTRECHT De stichting Tel xv start op 7 december een televisiecfgi sus Esperanto, die 20 lessen zal t vatten. Deze nieuwe televisiecurfn wordt in kleur uitgezonden onder redactie van Kees van Kool Wim de Bie en Henk Schipper, uitzendingen vinden plaats op dins - gen en worden op zaterdagen Esperanto is eenvoudig te leren taal is niet politiek geladen er bovendien facultatief opgenomen in nieuwe onderwijswet. Dit zijn enk overwegingen, die Teleac hebben d besluiten met de cursus te star a Teleac gelooft, dat mensen die g vreemde taal hebben geleerd, peranto veel houvast zullen vinden een verdere talenstudie. Esperanto trouwens duidelijk in de „lift", geen om. blijkt uit cursussen den achter het ijzeren gordijn. De wielerwedstrijden, die vanavond in het Olympisch Stadion te Amsterdam worden verreden, kunnen worden be schouwd als de warming up voor de op 25 augustus te houden wereldkam pioenschappen wielrennen voor profs en amateurs in Varese (Italië). De KRO-televisie verzorgt de reportage van deze wedstrijden. Het is een sluit stuk, van de vijf uitzendingen, die"1 de afgelopen maanden aan de wiel baansport zijn gewijd. Het program jj vermeldt de wedstrijd voor p stayers over 20 km. een tandem-v strijd NederlandBelgië, een indivÜBI le achtervolging over 4 km Fedor den Hertog en de Begl Jul 1 Vermote, een serie sprints vc en een 1 km. tijdrit tussen de Ned lander Claas Balk en de Belg üng. KRO Ned. I 20.21 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2