Ccidóc Somant „Ik ben geen tweede Heintje, ik ben Sjef" Ned. Kamerorkest in komende seizoen Lenny Kuhr Oud en jong ontmoeten hier elkaar ?Globe wil ook A dams gezelschap worden SJEFKE PIETERSMA UIT EPEN: Geheim van Michelangelo meesterlijke documentaire Lemmon als vrijgezel in „De Knuffelflat PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1971 Commerciële" muziek in het reisbedrijf ^OG een paar jaar verder en ook postkantoren en belastingontvangers gaan zich opwerpen als tussenpersonen die „kant en klaar" onze reizen gaan verzorgen. En waarom niet? Het gaat toch immers allemaal om de noemer van het dienstbetoon? Reizen bespreken in een warenhuis heeft het voordeel, dat we in één ruk door een koffer en badkleding kunnen kopen: wanneer een bankbedrijf ons reisbiljet verzorgt, kost het weinig tijd om tegelijkertijd ons geld te wisselen. De PTT zou als reisbemiddelaar op haar postkantoren, om een beetje aan service te doen. best de buitenlandse frankeerzegels kunnen verkopen die we straks op kaarten met plaatjes van de Mont Blanc, het Moezeldal, de Costa del Sol, Majorca of de Eiffeltoren moeten plakken. En op het belastingkantoor zou men bij bestelling van een reis, kunnen na gaan of er misschien nog iets fiscaal aftrekbaars te versieren valt. Wanneer er nu eenmaal (commercië le) muziek in het reisbedrijf zit, moet iedereen maar in het orkest gaan mee spelen. Wanneer dan alles vals klinkt, i: er altijd nog wel een dirigent beschik baar om de schuld op zijn schouders te Huisvesting voor gastarbeiders GEEN kwaad woord over de rege ringsbeslissing om overheidssteun mogelijk te maken voor het bouwen van permanente woonruimte voor bui tenlandse wexknemers. De overheid meet inderdaad het har doen om sociale spanningen bij deze werknemers te be- Maar de eerste verantwoordelijkheid terzake blijft toch op het bedrijfsleven zelf rusten. Het is een aardige theorie die sommige werkgevers belijden: de buitenlandse werknemers dienen onze nationale economie, omdat ze helpen de spanning op de arbeidsmarkt te verlich ten en onze nationale produktie op te De eerste hulpverlening zou dan de druk op het loonpeil doen verminderen; de tweede komt direct de betalingsba lans ten goede. Daarom draagt de gehe le Nederlandse gemeenschap een collec tieve verantwoordelijkheid en moet namens deze gemeenschap de rege ring open staan voor bijzondere finan ciële steun. De theorie klopt, maar dat doet ook de theorie dat rust aan het loonfront de prijzen kan stabiliseren en omgekeerd. Wat de huisvesting voor buitenlanders betreft komt de plicht van de overheid om het hare te doen na de plicht van de werkgevers om hun verantwoordelijk heid te dragen. De voorbeelden van werkgevers die getoond hebben hun verantwoordelijk heid te begrijpen, ontbreken niet: maar het omgekeerde is eveneens het geval. Ten opzihte van deze werkgevers heeft de overheid tegenover de gemeen schap de plicht om hen te dwingen tot eigen initiatieven vóór ze een beroep doen op de solidariteit van de nationale gemeenschap. NEDERLAND I NOS 18.45 uur: 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Dubbeldekkertjes CVK 19.30 uur: Kenmerk NOS 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Staatsloterij Socutera 20.31 uur: Uit de wereld der insecten 20.45 uur: Under the Yum Yu 22.30 uur: P Studio Sport 22.55 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 16.00 uur: Atletiekkampioen- 18.55 i Journaal AVRO 19.05 uur: 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Romeo en Julia, b: 20.40 uur: Michelangelo, doc. 21.30 uur: 22.05 uur: Journaal „Kees de jongen opent seizoen in „Koninklijke" Dit zijn Hans Dageiet en Wim vd- Grijn in hun al befaamd geworden dubbelvertolking van ,,Kees de jongen". Gerben Hellinga's toneel bewerking van Theo Th\jssens boek werd de grootste hit van het vorige ton eel seizoen. In de Haagse Ko ninklijke Schouwburg wordt het nieuwe seizoen ermee geopend: van woensdag 18 tot en met zondag 22 augustus zijn er voorstellingen van „Kees de jongen". In septem ber wordt de 150ste voorstelling verwacht. Inmiddels is de rol van Kees' moeder overgenomen door Ingeborg Elzevier daar Elsje Scherjon deze maand een baby gast bij Paul (Van i muziekredactie) Reeds meer dan vijftien jaar bestaat het Nederlands Kamerorkest: sindsdien heeft het bijna vijftig buitenlandse reizen gemaakt, die het ensemble in ruim driehonderd steden, over de gehele wereld brachten. In hlet komende seizoen zet men dit cultureel ambassadeurswerk voort. Zo staat voor november 1971 een Franse tournee op het programma, waarin Parijs, Straatsburg. Fontainebleau, Lyon, Montpellier en Carcassone worden bezocht. In het voorjaar, april en mei 1972, maakt men een reis van plusminus acht weken door Noord- en Zuid- Amerika. Geconcerteer dwordt dan onder meer in Washington. New York City, Boston, New Orleans, Mexico City, Bogota. Lima. Buenos Ayres, Sao Paulo en Rio de Janeiro. Nederlands: dus nationaal Naast en tegenover deze internationale taak staat de nationale, tot uitdrukking komend in een optreden te Aduard. Arnhem, Axel. Baarn (2 x), De Bilt, Delft (2 x). De Rijp, Den Helder, Emmen, Epe. Gouda, Hengelo. 's-Hertogenbosch. Laren, Maastricht, Monikendam, Nij- kerk, Purmerend, Sittard, Utrecht, Zaandam. Hoeveel plaatsen zijn dat? Te 's-Gravenhage, Amsterdam en Rotterdam geeft men een reeks van acht abonnementsconcerten: in de Residentie vinden deze in de Prins Willem- Congresgebouw plaats en wel op Alexanderzaal van het Nederlands 27 september, 11 oktober, 25 oktober, 8 november. 13 december 1971 en 7 fe bruari. 28 februari en 20 maart 1972. Szymon Goldberg en David Zinman zijn ook ditmaal de vaste dirigenten; als gasten heeft men Karl Richter en Willem van Otterloo aangetrokken. Momenteel beschikt men, bij drie strijkersvacatures, over achtentwintig vaste krachten. Een nieuw gezicht: dat van Herre Jan Steginga, die met ingang van 1 september als aanvoerder van de violoncellengroep gaat optreden. Accent op Mozart Beschouwt men de programma's dan treffen de pianisten: Martha Arguich. Claude Frank. Mischa Dichter, Daniël Wayenberg, Vitya Vronsky en Victor Babin. Begrijpelijk, wanneer men weet, dat ook in het komende seizoen bijzon dere aandacht aan het pianistisch oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart wordt besteed. Een aandacht, die bijna zou doen ver geten. dat men met een „kamerorkest" te doen heeftbegeeft men' zich hiermee niet te zeer op een terrein, dat ook door andere symfonische ensembles wordt geëxploiteerd? Een echt kamerorkest: dat kan men beluisteren, wanneer Kal Richter ermee optreedt: dat is. wat 's-Gravenhage be treft, op 11 oktober aanstaande. Concerten met orgel Richter (45), oprichter en leider van het vermaarde Bachkoor en -orkest te München, presenteert bij deze gelegen heid een van de vele concerti grossi van Handel, voorts zal hij twee orgel concerten (op. 4. nrs 4 en 6) van dezelfde meester vertolken, hij zit daar bij zelf op de orgelbank' De Nederlandse muziek in de serie: componisten van wel heel verschillende ze wordt vertegenwoordigd door drie allure: Ton de Leeuw. Frank Martin (die we tot onze landgenoten mogen rekenen) en Hans Kox. Werken van de twintigste eeuw zijn in ruime mate voorhanden, getuige de aanwezigheid van Bartók, Tippett, Ho- negger. Webern. Penderecki. Martinu, Francaix en Hindemith. Integratie De programmapolitiek van het Neder lands Kamerorkest, ze wordt beheerst door een bewuste neiging tot integratie oud en jong ontmoeten hier elkaar, veelal in zeer geslaagde combinatie. DEN HAAG In het programma ..Een avond aan zee met Paul van Vliet" treedt a.s. donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag als uast Lenny Kuhr op. Zij wordt begeleid door haar eigen combo, bestaande uit Bob Adams, piano. Wim Essed, basgitaar, en Eric Ineke, slagwerk. Begin 21.00 uur. Lenny werd op 22 februari 1950 in Eindhoven geboren. Het eerste resultaat van muziekstudie was het winnen van het bekende llCabaret der Onbekende,, de jaarlijks terugkerende talentenjacht in Eindhoven, waar al vele Nederlandse artiesten hun carrière begonnen zijn. Lenny maakte haar eerste single „Laat maar" en in de zomer van 1968 besloot zij definitief haar toekomst te zoeken in de showbusiness. In Madrid won zij het songfestival. Dank zij het feit dat Lenny behalve Nederlandse ook Franse liedjes op haar repertoire heeft staan, kreeg zij in maart 1970 van Georges Brassens de uitnodiging om een maandlang met hem op tournee te gaan door Frankrijk en in het voorprogramma van zijn show op te treden. AMSTERDAM (ANP) Het Zuidelijk Toneel Globe heeft zich, nu de toneelsituatie in 's lands hoofdstad open ligt, opgeworpen als gezelschap, dat in het Amsterdamse toneel- bestel wil worden geïntegreerd. Daarnaast wil Globe" ook het zuiden van het land van toneelvoorstellingen voorzien. Uit een nota, die hierover aan het gemeentebestuur van Amsterdam werd gestuurd, blijkt, dat de noodzakelijk ge achte veranderingen bij het ingaan van het seizoen 1972 tot stand kunnen zjjn gebracht. Sedert september 1968'heeft Globe alle aandacht gericht op het zuiden van het land. De omstandigheden hebben be wezen, dat het niet mogelijk is dat artistieke medewerkers van hoge kwaliteit zich buiten Amsterdam vestigen. Voors hands heeft Globe dan ook afgezien van de eis. dat de mede werkers in het zuiden gaan wonen. Het ziet er ook van af zich In Eindhoven te vestigen. Steeds werd er al naar gestreefd zoveel mogelijk voorstel lingen in Amsterdam te geven, naast de voorstellingen in het zuiden. Het bestuur van Globe heeft thans voor ogen, dat het toneelgezelschap zich op twee gebieden zal richten: het zuiden en Amsterdam. 90 MEDEWERKERS Met subsidiegevende instanties is reeds over de plannen gesproken. Ze houden onder meer in, dat voor het seizoen •72'73 het gezelschap wordt uitgebreid van zestig tot ne gentig medewerkers, werden het afgelopen seizoen 360 voor stellingen verzorgd, dan zullen het er 540 zijn, waarbij negen premières in plaats van zes. De nieuwe werken zullen ge lijkelijk worden verdeeld over de drie groepen produkties: voor grote schouwburgen, voor middelgrote, en kleine zalen. De verdeling van het totale aantal voorstellingen wordt in de plannen als volgt gedacht. In Brabant zullen 170 voor stellingen worden gegeven, wat 32 meer is dan het afgelopen seizoen. Overigens zullen in het zuiden van het land nog 100 voorstellingen worden gegeven, wat 57 minder is dan het achterliggende jaar. De overige 270 voorstellingen zullen alle in Amsterdam plaatshebben. Dit aantal was 65. Deze voorstellingen zouden te verdelen zijn in 75 in de (grote) Stadsschouwburg, 75 in de (middelgrote) Kleine Komedie en 120 in de (kleine zaal) Brakke Grond. TRIPLURE-SYSTEEM Nieuw in de plannen is, dat het met zo'n groot gezelschap mogelijk wordt drie voorstellingen tegelijk te spelen. Een groeiende afkeer heeft het gezelschap van reizen. Door het triplure-systeem wordt tijdwinst voor acteurs en actrices verkregen, doordat er minder gereisd behoeft te worden. Thans worden de tekorten van Globe gedekt door subsidies van het rijk en van de provincie Noord-Brabant met respec tievelijk 40 en 60 procent. Ofschoon nog afgewacht moet worden of, en zo ja, welke medewerking de gemeente Am sterdam Globe bij het verwezenlijken van de nieuwe plan nen gaat verlenen, heeft het toneelgezelschap wel over een verdeling van de subsidie in de nieuwe situatie gedacht. Het komt dan tot de volgende opzet: rijk 40 pet, Noord-Brabant 30 pet en Amsterdam 30 pet. In de nota. waarin de plannen zijn vervat, wordt voorts gereleveerd, dat de tekorten thans twee miljoen gulden bedragen. Ze zullen voor het seizoen •72'73 zijn opgelopen tot drie miljoen gulden. NEDERLAND I NOS 16.00 uur Atletiek- kampioenscha ppen 18.45 uur 18.55 uur Journaal VPRO 19.05 uur VPRO-campus 20.00 uur Journaal 20.20 uur Vervolg campus Journaal 22.35 uur Atletiek-, kampioenschappen 18.55 19 05 i 19.50 uur Toeristische tips 20 00 uur TROS 20.21 uur Documentaire over Djakarta 20.50 uur V oetba lgesprekken 21.40 uur The bold ones, i gewest tot gewest EPEN „Ik wil geen tweede Heintje worden. Ik ben gewoon Sjef Pie- tersma". Dat zijn de zeer duidelijke woorden van de 14-jarige Sjefke Pie- tersma uit Epen. die on langs zijn eerste grammo foonplaatje opnam. Sjefke blijkt een ontdekking te zijn van Ronnie Tober, die hem eens hoorde zin gen tijdens een optreden in Epen. Daarna kwam de jongen terecht in de in- der-tv-uitzending „Stuif- es-in" en vanaf dat mo ment begon de zaak te verschillende platenmaat schappijen belden aan bij het kleine huisje van Sjefs ouders aan de Ter- ziéterweg in Epen met het verzoek om een audi tie. Het werd uiteindelijk de Amsterdamse maat schappij Basart. „Dat zijn hele goeien, hoor. Die zijn heel erg precies. Veel be ter dan Philips", weet Sjef te vertellen. Sjefke is altijd al een apart kind geweest vol gens zijn vader, die vroe ger in de mijnen heeft gewerkt. „Hij werd op de lie van de 11e geboren in de lift" van het ziekenhuis. De dokter zei toen al dat het vast een heel bijzon der kind zou worden." Zingen deed Sjef al heel vlot. „Dikwijls waren we hem kwijt. Toen was het nog zo'n heel klein man neke en dan hoorden we ineens heel in de verte zijn hoge stem keihard zingen van „Schnaps das war sein letztes Wort" Sjefke zelf, een bengel met helder blauwe ogen. en een blonde krullenkop, altijd lachend en vrolijk kijkend, wil graag door gaan in de muziek. „Ik kan al een beetje muziek lezen. Dat heeft meneer Van Hautem mijn muziek leraar me geleerd." Volgens zijn ouders heeft men hem aan het Akens conservatorium laten tes ten. De jongen werd on middellijk goedgekeurd, maar wegens plaatsge brek moet hij nog wach ten. Ook in Maastricht blijkt 't vol te zijn. „Hij moet eerst maar eens de lts afmaken." zegt vader Pietersma. Sjef is aan het leren voor verwarmings installateur.. Intussen werd zijn eerste plaat of ficieel uitgereikt in Epen. Wanneer zijn langspeel plaat in september uit komt. zal de bekende zan ger Willy Schobben wezig zijn om de feeste lijkheden voor het Epense jongetje extra op te luis- Ook zijn lievelingsster Heino uit Duitsland heeft toegezegd dan naar Epen t* komen. Sjefke vindt het helemaal niet erg voor een volle zaal moeten zingen. „De eerste keer was ik wel bang. Toen liep me het zweet toch wel langs de nek af, maar nu vind ik het leuk. Vooral als de mensen gaan schunkelen." Sjefkes ouders willen overigens niets van eventuele toekomstige verdiensten van hun hebben „Dat verdient hij dan zelf en dat is hem. Sjef zelf: „Als.:,- ik heet veel geld verdiend heb met zingen nou ga ik op vakantie Italië, Spanje en Frank rijk. Met de pap en d< mam en al mijn 9 boer tjes en zusjes. En dat doen we dan met de sportwa gen, die ik ga ko- Theater Wim Zomer; succes in buitenland AMSTERDAM (ANP) Theater Wim Zomer heeft in Duitsland en En geland op festivals met de toneelwerken ..Robins speelhuis" en „Mieren" zoveel succes geoogst, dat de groep is uitgeno digd voorstellingen te komen geven in Kopenhagen. Berlijn. Kassei, Keulen. Essen. Castrop-Rauxel. Leeds en Lon- Beide stukken blijven ook op het repertoire voor ons land, evenals „Jan de Minstreel" dat het afgelopen seizoen 138 keer werd opgevoerd en daarmee het leeuwedeel vormde van de totaal 418 voorstellinge.i die werden gegeven. Nieuwe produkties zijn „De huistiran" in de regie van Hans Tiemeyer. een bewerking van de klucht, die Godfried Bomans heeft geschreven „Woyzeck" van Georg Buechner, en „Marie in 't pels" van Terayama onder regie van Claus Leininger. De leiding van het gezelschap onderhandelt met een om roepvereniging om in de zomer van volgend jaar in zijn geheel voor haar te werken. Na een bezoek aan Rome schreef de Duitse dichter Goethe: „Wie het pla fond van de Sixtijnse kapel in het Vaticaan niet heeft gezien, kan zich geen voorstelling maken van hetgeen een man vermag". Op het hoogtepunt van zijn roem als schilder, architect en beeldhouwer werkte Mihelangelo 4 jaar aan de pauselijke opdracht om de zoldering van 520 vierkante meter te beschilderen. Een ongelooflijke prestatie, die zijn weerga niet kent in de geschiedenis van de schilder- De filmcamera's van de Amerikaanse televisiemaatschappij CBS hebben deze schepping van dichtbij vastge legd. Regisseur Milton Fruchtman werkte twee maanden aan deze speci al, gewijd aan de wereldberoemde fresco's. Door middel van een hydro- lisch systeem was het mogelijk de camera op minder dan een meter afstand van het schilderwerk te bren gen. Het was de eerste keer dat het Vaticaan toestemming verleende om dit meesterwerk op zo'n korte afstand te filmen. Het resultaat is er dan ook naar: details die voor meer dan 450 jaar verborgen bleven voor kunstken ners, komen in deze documentaire aan het licht. Het scenario is gebaseerd op verhalen van het oude testament en tot nu toe onbekend gebleven werken van Alexander Eliot. De muziek bij deze produktie werd in opdracht ge componeerd en gedirigeerd door Ke- nyon Hopkins. Het geheim van Michelangelo, de droom van iedere mens, een meester werk onder de specials, kan men van- AVRO Ned. II 20.40 uur. ken.' 11.55 Mededelingen. NCRV: st: gevarieerd programma. {12.26 14.00 (S) Licht 5.30 Spiegel van Duitsland: "lnformatu juziek uit de Bondsrepubliek. 16.00 Nie prekende minderheid. (Tussen 17.30-18.0 uropese atletiekkamplocnschappen genwijding. NOS: 9.00 (S) Revolutie in be weging: documentair klankbeeld over Joe goslavië. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 gebleven: pro- la'genda.P 13~20 D; iek. 13.55 Beun I Lichte muziek; en beursberlch t 'Ingen. 17.l| l Wat ook mag lijden van de t.v.-zo- merslaap. AVRO's Televizier is er niet bij! Eergisteren lieten zowel de VARA als de NCRV verstek gaan bij de actuele nieuwsbegeleiding. Gisteren was bij de KRO Nieuwspoort gesloten (er is overigens nieuws genoeg!). Maar de rubriek van Wibo van der Linde draaide op volle sterkte door. Dat resulteerde o.m. in een recht streeks verslag over de rampzalige brand in Amsterdam met snelle com mentaren van mensen die daar iets over knden zeggen. Zelfs het NOS- journaal werd hier geslagen. Het resul teerde ook in een goede reportage van Jaap van Meekren over de Ierse kwestie. Schoonheidsfoutje daarbij was dat de film die daags te voren in het NOS- journaal zat opnieuw als actueel werd vertoond. Maar het „eigen werk" in Belfast was zonder meer goed. Televi zier had bovendien mr. Van Riel als rustige commentator over het feit dat zijn dagbladinterview tot rode gram in Moskou leidde en dat gesprek i Jan Scholtens zette een paar schee getrokken feiten recht. Bij de KRO zagen we de reportaj van het Hammerfeld Jazz Festival Bezwaar vonden we dat de reportag al te „geredigeerd" was. Het was droge opeenvolging van enorm uit lopende muzikale manifestaties, der enige toelichting, maar vrijwel oolj- zonder tekenen van publieke bijval. Door het „wegknippen" van die bijvt wordt natuurlijk ruimte gemaakt voo meer muziek. Maar de sfeer die zo) gebeurtenis kenmerkt gaat toch m voor een groot deel verloren. WH jazz. en in nog sterkere mate pop, leef bij de gratie van de indruk die ze de toehoorders maakt. Die indruk w» in de KRO-reportage nauwelijks p registreerd. V( Tweemaal jazz In ho.r televisieprogramma van vanavond en vrijdagavond brengt de AVRO twee jazzprogramma's, die door Theo Ordeman zijn samengesteld en geregisseerd. In het eerste pro gramma onder de titel „Jazz-O-Ra- ma" (18) krijgt de kijker opnamen te zien en te beluisteren van het big band-festival, dat ongeveer drie jaar geleden werd gemaakt in De Doelen Ie Rotterdam. Centraal in deze uitzen ding staat The Kenny Clarke-Francy Boland Big Band. In het Tienopacht- entachtigmetMcCann treden voorts op Le Roy Vinegar, bas, Donald Dean. slag werk, en Rita Reys met de song Willov weep for mee". AVRO Ned II 21.30 uur. Kort geding in Studio Sport In het programma Studio Sport van de NOS-televisie vanavond wordt aandacht besteed aan de uitspraak in het kort geding, dat de tweede divi sieclubs tegen de KNVB hebben aan gespannen. Voorts ziet men opn-men van de Nederlandse tenniskampioen schappen op de Metsbanen in Sche- veningen en van de Europese atletiek- kampioenschappen in Helsinki. NOS Ned I 22.30 uur. De film van vanavond: 5? Uniek gebeuren bij libellen Libellen zijn het onderwerp aflevering uit de serie Uit de werd der insecten, die de N. O. S.- televte vanavond uitzendt. In dit progamm waarvoor de opnamen bij de Haterti vennen bij Nijmegen zijn gemaak kan men getuige zijn van een gebeuren in de wereld der insects Het mannetje van een libellensoofl Enallagma, drukt het wijfje water waar ze in een groen substrai eitjes gaat afzetten. Ze blijft ongevef drie kwartier onder water en dan boven drijven, maar ze ki direct uit het water opvliegen vanwi ge haar natte vleugels. Ze wordt da aangevallen door andere waterinsec ten. Het mannetje onderneemt reddingsactie. Hoe dat gebeurt ka men zien in deze film van Ton Vei kroost en Piet Windmeyer. NOS Ned. 1 20.30 uur. Indien de acteur Jack Lemmon niet goed in de hand gehouden wordtgaat h\j mannetjes maken. Regisseurs van het kaliber Billy Wilder weten zijn talent ten volle te benutten, maar een figuur als David Swift laat hem maar zijn gang gaan. Het gevolg is te zien in „Under the Yum Yum tree", een film, die tn 1964 onder de titel „De knuffelflat" een bescheiden roulement in Nederland kreeg. Lemmon speelt Hogan, een vrijgezel die kamers verhuurt aan meisjes in de hoop met hen iets le versieren. Erg succesvol is hij daarin niet, ook niet bij Carol Lynley, die bij hem intrekt voor een soort proefhuwelijk op platonische basis met haar verloofde Dean Jones. Hogan denkt nu in deze onnatuurlijke situatie wel een goede kans te maken en stelt alles in het werk om de verloofde weg te werken- Maar het meisje is even resoluut ten opzichte van Hogan als ten opzichte van haar bijna wanhopige vriend. Deze verfilming van Lawrence Romans blijspel, dat op Broadway nog succes had ook. is eigenlijk een sexkomedie met bloedarmoede. Een flauw spelletje, dat pretendeert pikant te zijn, maar in wezen o zo onschuldig is. Jack Lemmon loopt er wat doorheen als een vervelende voyeur en de grapjes zijn even mager als opgelegd. Misschien dat het team Wilder-Diamont er iets pittigers van had kunnen maken, Swift zag er geen kans toe. Jack Lemmon dwaalt wat stuurloos rond, niet wetend hoe hij er iets leuks van moet maken- NOS, Ned. I. 20.45 uur. Fellinifilm kan moord oplossen ROME (Reuter). De Italiaaai regisseur Federico Fellinl gaf dinsd* een ongewone première van delen va: zijn nieuwe film ,,Roma" teneinde df politie in staat te stellen mogelijk eti moordenaar op te sporen. Enkele dagen geleden werd een hote- houder in Rome bij een overval doo<8 qeschoten door een jongeman. Dit ge beurde op een tijdstip, dat in de om geving opnamen werden gemaakt voc Fellini's film. De politie vermoedt, ti de moordenaar verdween in de menig!' hippies, die als figuranten in de fi'r optraden. Zij heeft de weduwe van hotelhouder gevraagd met argusogen opnamen te bekijken-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2