CeUUeSotwa/nt
Experimenteel Werk Bureau
wil bemiddelen tussen
werkgevers en werknemers
CRM-minister mag omroep
niet straffen voor uitzending
DE FILM VAN VANAVOND
Kapitale benen met
formidabele Fields
WERKSCHUWEN SCHUWEN GEIN WERK
Natuur speelt
hoofdrol in
Poolse film
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 9 AUGUSTUS 1971
Met politiek kruit
geladen kwestie
TOEN zijn ster als minister van Onder-
wijs in het zenith stond, heeft mr.
Cals al tevergeefs gepoogd aan één in
stelling voor wetenschappelijk onderwijs
de toevloed van studenten te reguleren.
In die tijd was het nog mogelijk om
verschillende kwesties op hun eigen
merites te laten beoordelen en niet elk
voor discussie vatbaar regeringsvoorstel
te trekken in de „a priori"-sfeer, die we
sinds 1970 met ons allen de polarisatie
gedachte noemen.
Aan minister De Brauw nu de taak
om in veel breder verband een oplossing
te zoeken voor de te grote toevloed van
studenten bij vele faculteiten van het
wetenschappelijk en sommige academies
voor het hoger beroepsonderwijs.
Een netelige taak, omdat het vraag
stuk intussen gedoemd lijkt een met
politiek kruit geladen kwestie te worden.
Alleen geld?
I/OOR en na de regeringsverklaring
van het kabinet-Biesheuvel is al ge
klaagd, dat door een studentenstop of
alles wat hierop lijkt, het onderwijs de
dupe gaat worden van de bezuinigings
woede, die Drees jr. ontketend heeft.
Natuurlijk heeft de problematiek van
ons hoger onderwijs veel met geld te
maken. Maar geld juister gezegd
„gebrek aan geld'' is niet de enige
reden die de overheid tot regulerende
maatregelen noodzaakt.
Want naast de vraag of het geld ont
breekt om het hoger onderwijs een uit
breiding te geven die opvang van de
legioenen aan studenten mogelijk zou
maken, is nog een andere vraag aan de
orde: of de breedte van de stroom aspi
rant-studenten nog wel in overeenstem
ming is met de behoefte van onze samen
leving?
De behoeften van de maatschappij
domineren niet onder alle omstandig
heden boven de wensen van de indivi
duele mens; de democratisering van het
onderwijs verbiedt dat langs het oude
spoor wordt verder gekropen. Maar de
zelfde democratisering impliceert niet,
dat we een systeem moeten bevorderen,
waarbij een voor wetenschappelijk on
derwijs minder geschikt deel der jonge
generatie eerlang gefrustreerd wordt, en
de samenleving financiële offers moet
brengen in zo'n mate dat andere urgen
ties er schade door lijden.
Daarom is naar onze overtuiging het
algemeen welzijn erbij gebaat, wanneer
de regulering van de uitbreiding van het
wetenschappelijk en hoger onderwijs niet
behandeld wordt met als norm de rode
draad van de polarisatiegedachte.
„Million dollar legs" een Paramount-
produktie uit 1932 is eigenlijk een soort
examen voor filmkomieken uit die
jaren om te zien wie van hen geschikt
was voor de geluidsfilm en wie niet.
In dit bonte gezelschap treffen we oude
routiniers aan als de schele Ben Tur-
pin. Andy Clyde. Keystone-agent Hank
Mann als douanebeambte en Billy Gil
bert en Vernon Deut, trouwe tegen
spelers van respectievelijk Laurel en
Hardy en Harry Langdon.
Daarnaast zien we in belangrijker rol
len komieken als Jack Oakie en de
formidabele W. C. Fields, meesters van
de Woord-grap. Vooral laatstgenoemde
is met zijn wrange humor een begrip
geworden. Fields begon zijn artiesten
carrière als jongleur, maar al spoedig
voorzag hij zijn nummer a la Will
Rogers van een droog commentaar en
rond de eerste wereldoorlog was hij dé
grote ster van de befaamde Ziegfield
lollies. Zo nu en dan trad hij ook in
een korte film op onder meer in „Pool
Sharks" waarin hij zijn beroemde bil
jartnummer voor de camera herhaalde.
Fields eigenlijke filmcarrière begon
pas met de komst van het geluid.
Met zijn zure opmerkingen over eer
lijkheid, het gezinsleven, vrouwen en
in het bijzonder kinderen, creëerde
deze komiek met z'n neus als een
aardappel een unieke kluchtfiguur op
het witte doek met films met veel
betekenende titels als „Never give a
sucker en even break" (Geef een
stommeling nooit een eerlijke kans) en
„You can't cheat an honest man" (Je
mag geen eerlijk mens bedriegen). Zijn
grootste triomf vierde hij als Mr.
Mickawber in „David Copperfield"
hoewel Dickens' bewonderaars wel wat
vreemd opkeken van deze zeer per
soonlijke intrepretatie.
In het begin van de jaren veertig trok
Fields zich om gezondheidsredenen uit
het openbare leven terug. Op 25 decem
ber 1946 overleed deze unieke figuur
uit de show-wereld.
In ..Million dollar legs" één van zijn
eerste geluidsfilms speelt hij de presi
dent van de republiek Klopstokia.
balancerend op de rand van een revo
lutie en vrijwel bankroet. Om de
financiële positie van het land te ver
beteren beluit Klopstokia aan de
Olympische Spelen in Los Angeles
het is 1932 mee te doen, zeer tot
ongenoegen van de oppositie, die alles
in het werk stelt om dit te verhinderen.
„Million dollar legs" met al zijn kin
derziekten. die de beginperiode van de
geluidsfilm kenmerkte, is beslist geen
gave filmkomedie, maar een curiositeit
die alleen al om de unieke figuur van
W. C. Fields het aanzien waard is.
VARA Nederland II 21.50 uur
Onwillekeurig moesten we zaterdag
avond nog even denken aan de PTT.
Door een klein menselijk foutje ging
een VPRO-campus-uitzending onlangs
compleet de mist in. Dat kan gebeu
ren, liet de PTT-directie weten, en
het kan best weer eens gebeuren.
Toch nemen wij aan, dat als die
directeur zaterdagavond het in tijd en
plaats geleverde precisiewerk van de
Apollo-Ianding in ogenschouw heeft
genomen er toch iets van schaamte
door hem moet zijn heengegaan. Beel-
c?.1!. °*het berekende tijdstip op de
stille Oceaan, geschoten vanuit een
helikopter, met slechts een enkele sto-
Hier werd door de complete
NASA-staf denk- en doewerk van de
allerhoogste orde geleverd. Drie mon
tere mannen keren terng van een
tripje naar de maan. Als je erover
bij°stn "Uat je ver8tand er bijna
Naar de andere kant van de aarde
reisde een team van Brandpunt om
voor het koninklijk bezoek er de poli
tieke stemming te peilen. We weten
niet of dat Indonesische bandje het
ook zo heeft aangevoeld, maar met de
komst van koningin Juliana in het
verschiet bij wijze van welkomstlied
e zingen: „Daar bij die molen, daar
woont het meisje waar ik zoveel van
hou grenst bijna aan majesteitsver
heerlijking. Het belooft in elk geval
alle goeds voor het bezoek.
Opgewektheid heerst er in Indonesië
alleen bij die politieke leiders, die met
grote meerderheid van stemmen de
verkiezingen in hun voordeel hebben
weten te buigen, t.w. de Golkar en de
militairen. Brandpunt kwam met een
reeks minder opgewekte geluiden uit
de monden van oppositieleiders: „De
menselijke rechten zijn verkracht
door gruwel, arrestaties en druk", zei
Subehan ZE van de Oelama-parti.i. De
studentenleider Arief Boediman heeft
uit protest niet gestemd. Ex-premier
Mohammed Roem. die als persona non
grata zich niet verkiesbaar mocht
stellen, stelde, dat de niet-regerings-
partijen niet de kans kregen een
campagne te voeren. Adam Malik, de
minister van Buitenlandse Zaken,
vroeg verbaasd: „Intimidatie?" En zei:
„BIJ alle verkiezingen worden bepaal
de tactieken toegepast". Ali Moertopo.
de adviseur van Soeharto, voegde daar
Jurre Haanstra wint
Jazzconeours
LOOSDRECHT <ANP> Het Loos-
drechts Jazzconeours, dat dit jaar deel
uitmaakte van het Internationaal Jazz
Festival Loosdrecht, is gewonnen door
het kwartet van de 19-jarige Jurre
Haanstra (zoon van cineast Bert Haan
stra) uit Laren. Volgens de jury, be
staande uit de Amerikaanse drummer
Kenny Clarke, de Nederlandse orkest
leider en arrangeur Boy Edgar en de
Nederlandse trombonist Willem van Ma
nen, stak het niveau van deze groep ver
boven dat van alle andere ensembles en
solisten uit.
Het winnende kwartet bestaat uit U1-
rich Beckerhoff (trompet), Michel Herr
(elektronische piano), Jan Hollestelle
(basgitaar) en Jurre Haanstra (d.ums).
Op de tweede plaats eindigde de groep
„Relax" uit Groot-Schermer, terwijl de
pianist Arnold Klos uit Amsterdam der
de werd. Aan het jazzconeours hebben
dit jaar 24 amateur-jazzorkesten en so
listen deelgenomen, aanmerkelijk meer
dan in de laatste jaren het geval was.
Het Loosdrechtse Jazzfestival is zater
dagavond besloten met een concert door
de concourswinnaar, het Stan Getz
Quartet en het Leon Thomas Quintet.
AMSTERDAM Het woord „alternatief" is in recordtijd zo versleten geraakt
dat het zelfs beroepspolitici in de mond bestorven ligt en schaamteloos op
duikt in de STER-recIame. Terwijl deze devaluatie doorgaat, gebeuren er
echter links en rechts, veelal in stilte, dingen die de naam nog ten volle
verdienen. Een voorbeeld is het Experimenteel Werk Bureau in Amsterdam.
Het ging van start in september van het vorig jaar en bleek alternatief genoeg
om na twee maanden in te zien dat men volkomen de mist in dreigde te gaan.
Men nam het moedige besluit om de deuren dicht te gooien en zich te bezinnen
op een nieuwe aanpak. In maart waren de ideeën rond en begon men helemaal
van voren af aan. Er is inmiddels de nodige ervaring opgedaan reden om
te gaan praten met Jac. Delahay, lid van het dagelijks bestuur van de Stichtng
Experimentele Werk Bemiddeling en van de uitvoerende staf. Ter verduide
lijking wil hü eerst kwijt dat die staf een horizontale structuur heeft; er is
geen leeider maar het beleid wordt bepaald door de gezamenlijke leden. Om tc
voldoen aan de juridische normen die de stichtingsvorm eist. is er een dage
lijks bestuur van vijf mensen, maar drie daarvan zijn stafleden, hetgeen de
autonomie van het beleid waarborgt. Het EWB wordt volledig gesubsidieerd,
voor vijftig procent door CRM en voor vijftig procent door de gemeente Am
sterdam.
Wat wil het Experimenteel Werk
Bureau in zijn nieuwe opzet? Jac.
Delahay formuleert het met uiterste
behoedzaamheid als volgt. „Wij wil
len bemiddelen tussen werkgevers
en werknemers en wel in die zin dat
we bij de werkgevers begrip kweken
voor het bestaan van een snel groei
ende groep jongeren met specifieke
behoeften en onmogelijkheden waar
op het bedrijfsleven niet is ingesteld
met het gevolg dat deze jongeren,
psychisch niet in staat zijn om aan
het bedrijfsleven deel te nemen".
Het is een zin die uit een proef
schrift kon zijn geknipt. Ter verdui
delijking duikt Jac Delahay in de
praktijk van het Experimenteel
Werk Bureau en zegt: „De jongeren
komen hier binnen en zeggen: „Ik
wil werk". We hebben geleerd dat
we dit niet moeten interpreteren als:
ik wil parttime werk, of: ik wil
variabele werktijden. Ze zoeken ge
woon een baan en vinden alles goed
Nu kun je je afvragen waarom ze
dan niet naar de aangewezen in
stantie gaan, het Gewestelijk Ar-
beids Bureau. We proberen er achter
te komen welke problemen er schuil
gaan onder een onverschilligheid die
zo groot is dat het ze niet interes
seert wat ze aanpakken. Dan blijkt
vaak dat ze het nauwelijks onder
woorden kunnen brengen. Na veel
diepgaande gesprekken met jongeren
uit deze groep is ons in ieder geval
wel dit duidelijk geworden: motie
ven als carrière maken en geld ver
dienen spelen voor deze mensen he
lemaal niet".
WERKPRIKKELS
De werkprikkels die in onze maat
schappij voor normaal worden aan
gezien, ontbreken dus. Welke moti
vatie is er wèl bij de steeds groeien
de groep die het EWB weet te vin
den? „Ze willen zich betrokken
voelen bij het werk dat ze doen",
zegt Delahay. „Ze willen de zinge
ving vinden in het werk zelf, niet in
geld of een carrière. Het is heel iets
anders om speelgoed te maken waar
je lol in hebt waar je als kind
graag mee gespeeld zou hebben, dan
om aan de lopende band te staan
zonder enige relatie met het eind-
produkt. En ze willen ook buiten de
produktiesfeer met hun collega's en
chefs kunnen praten. Ze voelen zich
erg alleen en geïsoleerd. Ze zoeken
waardering voor wat ze doen en zijn
en willen hun collega's op het werk
hetzelfde teruggeven. Allemaal din
gen die ze buiten de arbeidstijd ten
koste van veel moeite proberen te
verwezenlijken, door middel van
meditatie bijvoorbeeld. Dat wordt
wel eens een modeverschijnsel ge
noemd maar mij lijkt 't niet voor niets
dat in een bepaald tijdsgewricht zul
ke dingen naar boven komen. Ze
zoeken zelfontplooiing. Ze willen
ontdekken wie ze zelf zijn, wat hun
eigen motieven zijn. Dat geeft hun
de moed en de kracht om door te
gaan ondanks de milieuvervuiling,
ondanks Vietnam, ondanks al die
tegenstrijdigheden waardoor de
mensheid in de war is".
Delahay heeft het eerder over de
psychische behoeften en de onmoge
lijkheden gehad van de jongeren
waarvoor het EWB zich inzet. De
psychische behoeften zijn met het
bovenstaande aangeduid. Wat be
doelt h ij met d e o nmogelijkheden?
Delahay: „Het één staat in verband
met h et a nder. Vanuit het streven
dat i k zojuist sch etste, komen ze
terecht in een arbeidssituatie waarin
ze alles moeten lalen vallen en dat
nog wel a cht uur per d ag. Hun
arbeid m ist in tensiteit omdat ze
geestelijk ergens a nders mee bezig
zijn. Dat geeft conflilten. Ze raken in
de knoop. Het feit dat ze in hun
werk geconfronteerd worden m et
een autoritaire situatie speelt boven
dien een rol. Ze voelen dat ze niet
zelf de baas zijn over een aspect van
hun leven - het werkaspect. De chef
is de baas. Bij hem berust de autori
teit en hij is in alle opzichten supe
rieur. Je bent gewoon verplicht min
der te weten dan je chef. Als die het
gevoel krijgt: mijn ondergeschikte
denkt dat hij boven mij verheven is,
vat hij dat bewust of onbewust op
als een dreiging. Er ontstaan auto
matisch wrijvingen en kritiek op de
geleverde werkprestatie. En dat i s
iets wat steeds meer jongeren niet
langer kunnen a ccepteren. Wat ze
wel willen, bestaat uiteraard in deze
maatschappij n og n iet. Er i s geen
bedrijf te vinden waar dat mogelijk
is. Maar toch geloven ze erin en met
dat geloof in hun achterhoofd komen
ze bij ons. Ze denken: „las het ergens
mogeliik is, dan kunnen we het vin
den via het EWB".
FOUTIEVE GEDACHTE
De eerste opzet van het Experimen
teel Werk Bureau was na t wee
maanden in de ogen van de stafle
den zelf een flop. Nu maken ze de
geïnspireerde, bijna geestdriftige in
druk van mensen die voelen dat ze
op het goede spoor zitten. Wat is er
precies veranderd? Jac Delahay
daarover: „In de oude opzet gingen
we uit van de foutieve gedachte dat
de jongeren d ie bij o ns kwamen,
parttime werk zochten, variabele
werktijden of een tweelingbaan.
Daar hielpen we ze dan aan. We
hadden een kaartenbak met vacatu
res. We behandelden wel veertig ge
vallen per dag. Maar het had geen
resultaat. D e oplossingen waarmee
we kwamen, bleken volkomen onbe
vredigend. Dat heeft ons enorm ge
frustreerd. We gingen funclioneren
als een uitzendbureau maar we rea
liseerden ons dat we de problemen
veel dieper mosten zoeken. We be
grepen dat we op de verkeerde weg
waren. In de periode van bezinning
die volgde, hebben we ingezien dat
we u it zelfbescherming en uit be
scherming van de mensen die naar
ons toekwamen, drastisch het mes
moesten zetten in de categorie die
we wilden helpen. Dat is gebeurd.
We hebben nu uitgebreide afspraken
met a llerlei o pvangcentra, m et de
jeugdafdeling v an h et Gewestelijk
Arbeidsbureau, m et o rganisaties o p
het gebied van de geestelijke volks
gezondheid, met het Jongeren Advies
Centrum en dergelijke. Ze sturen nu
alleen de grootste noodgevallen naar
ons toe. Momenteel verwerken we er
tussen de 40 en 80 per maand. Dat
geeft ons de ruimte om de noodzake
lijke sociale begeleiding uit te bou
wen om in 1 an ge gesprekken
dieper op de mensen zelf in te gaan.
We h ebben nu g een kaartenbak
meer waarin we kunnen gra aien
hoogstens nog gegevens over bepaal
de bedrijven, over de sfeer die er
heerst. We z oeken s amen met d e
mensen uit wat ze willen, waar ze
voor staan, en proberen zo samen
een oplossing te vinden.
BLIJVEN PRATEN
De term sociale begeleiding is geval
len. Hoe stelt h'et EWB zich dat
voor? „Als de mensen werk gevon
den hebben, komen ze vaak terug
om er over te praten", zegt Delahay.
„Dat hebben we graag. We proberen
een dusdanige sfeer te creëren datze
terugkomen. Als ze dan zeggen: „Ik
wil mijn baantje opgeven, spreken
we er uitgebreid over. Na afloop
gaan ze weg met een duidelijker
beeld van de reden waarom ze weg
willen met het besef ook dat ze
iets willen wat ze elders ook niet
zullen vinden. Het stelt ze in staat
om hun probleem relaxed te bespre
ken met hun chef, om de formele
sfeer te doorbreken en de zaak zon
der agressie uit te praten. Dan blij
ken er soms toch wel mogelijkheden
voor een oplossing binnen de werk
situatie te zijn. Ik weet het: het is
allemaal moeilijk te grijpen. Het
proces is bij iedereen die hier bin
nenkomt, weer anders. Daarom hou
den we ons verre van waarde-oorde-
len en normen. We gaan uit van de
mensen zelf en de mogelijkheden
zoals ze die zelf leren ontdekken.
Waar nodig sturen we ze door naar
andere instellingen die zich met on-
gerenvraagstukken bezighouden".
Het Experimenteel Werk Bureau
streeft ook naar een humanisering
van het arbeidsproces. In de oude
opzet gingen de gedachten in de rich
ting van pressiegroepen in de bedrij-
ven om democratisering door te
drukken en experimenten mogelijk
te maken. Op dit punt heeft het
EWB eveneens zijn visie gewijzigd.
Jac Delahay: „We leggen nu de
klemtoon op het uitdragen van de
geestelijke situatie waarin onze
mensen verkeren en proberen daar
begrip voor te kweken. We proberen
aan te tonen dat ze wel willen
werken maar dat het hun onder de
gegeven omstandigheden onmogelijk
is. We zijn van plan te gaan praten
met de Nederlandse Vereniging voor
Personeelsbeleid, met de vakbonden,
met de Vereniging van Nederlandse
Ondernemers en dergelijke. We wil
len het idee ventileren van de proble
matiek van een snel groeiende groep
onder de jongste generatie werkne
mers. We doen dit in de overtuiging
dat het geen sectarische groep is
maar dat het een steeds verdergaan
de ontwikkeling betreft bij heel veel
PIET SNOEREN
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
NCRV
19.05 uur
The Flaxton Boys
19.30 uur
Zo moeder zo dochter
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
De werkelijkheid van
Matthias, film
22.00 uur
Hier en nu
22.25 uur
Ander nieuws
22.35 uur
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
19.05 uur
Kunstsignalering
VARA
19.30 uur:
Coronation Street
20.00 uur
Journaal
20.20 uur
Met de muziek mee
21.25 uur
Watermerk over
recreatie
21.50 uur
Kapitale benen, film
22.50 uur
Journaal
TELEVISIE MORGEN
NEDERLAND I
NOS
18.15 uur
Atletiek-
kampioenschappen
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
KRO
19.05 uur
Daktari
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Hammerveld
Jazzfestival
21.10 uur
De Jezuïeten
21.55 uur
De rode kamer
22.35 uur
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
19.05 uur
Vrij-uit
AVRO
19.30 uur
Operatie minus 5
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Peyton Place
21.10 uur
Diana Ross and the
Supremes
22.00 uur
Televizier
NOS
22.50 uur
Journaal
22.55 uur
Atletiek-
kampioenschappen
rechts Sljmfonie Orkest en let.
rechts Blaaskwintet: moderne en klassle-
muziek. 21.25 Ruimtelijke ordening, voor-
icht. 21.55 Jazz-Time: Jazz uit de Tweede
:reldoorlog. 22.20 Avondoverdenking. 22.30
rs beluisterd: semi-klassieke muziek met
BELGIë 324 m (Net
.oord. 7.16 (S) Op het eerste
ieke muziek (gr). (7.25 Horen
lieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten.)
8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudames: ge-
ijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de
uisvrouw. (9.00-9.10 Gijl
evarieerd programma. (12.22 Wij
tnd; 12.26 Mededelingen t.b.v.
linbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
iche impressies
L
iljmu
kleutei
I (S) Int
.e. (16-
i 'de Nederlandse
7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte
nofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio
journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje -
;sance'1(opnK AVRO:
Middeleeuwen en Rent
r). (11.00-11.02 Niet
w. (11.55 Beursbe-
■ïchten.) 12.30 Knipperlicht: wekelijks
rerkeersmagzine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-
ournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België:
14.00 Jazz uit het historisch archief: oude
14.30 (S) Lichte orkestmuziek. 15.00 Van
tot totale taal: een rubriek over het
in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmid-
waarin om: 15.10 (S) Nieuwe grammo-
(S) Vioolduo: klassieke en moderne muziek.
16.45 (S) Internationale muziekconcoursen.
17.30 (S) Het Glenn Miller orkest (opn). 17.51
Europese atletiekkampploenschappen ir
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de
pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: licht platen
programma. 11.00 Nieuws. 11.03 Een opval
lend vrolijke gevarieerde visite. (12.00
Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddij Becker
Show. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03-
Drie-Draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: 120
minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00
:k. 13.55 Beursbe-
Gevarieerd pro- 1
uws. 16.03 Beurs- I
:n mededelingen, ij
„De werkelijkheid van Matthias" is
de eerste film van de Poolse regisseur
Witold Leszczynski, die zijn opleiding
kreeg aan de befaamde filmschool van
Lódz. De hoofdpersoon in zijn eerste
ling, Matthias, is een volwassen maar
kinderlijke man, die alsmaar contact
tracht te krijgen met zijn medemen
sen maar uiteindelijk afhankelijk
blijft van zijn zuster Olga. In Matthi
as' leven diep in de bossen speelt de
natuur een grote rol. Hij reageert op
alle natuurverschijnselen en gelooft
dat die voor hem een betekenis heb
ben. Zijn overgevoeligheid wordt nog
meer op de proefgesteld als een derde
het leven van zijn zuster en hem
binnenkomt. Het is een man, en Mat-
thais weet intuïtief dat hij zijn zuster
Olga en daarmee zijn laatste contact
aan hem zal verliezen. Leszczynski's
film heeft de atmosfeer van een bizar
sprookje, maar is tegelijkertijd een
fijngevoelige verkenning van de onze-
NCRV Ned. I 20.21 uur.
Meerderheid in Kamer meent:
Van Ronnie Tober moeten we helaas
zeggen, dat hij nog te weinig persoon
lijkheid heeft voo'- een eigen show.
Hij mist elasticiteit in :.i
Het naar onze ir.aruk wel aanwezige
geluid knijpt hij in zijn keel stuk.
Zijn repertoire toont weinig variatie
en in zijn love-songs gooit hij het op
de Andy Williams-toer, al mist hij het
vermogen om dezelfde lievige effectjes
te bereiken, die het bij romantisch
aangelegde personen meestal wel
Wij begrijpen niet, dat de VARA op
zondagavond heeft durven komen met
het qua inhoud armetierige tv-spellet-
tje Zeg het met bloemen van de Brit
Peter Nichols. De aan de orde gestelde
huwelijksproblematiek heeft de auteur
niet aangekund en om de tijd te
vullen vlocht hij een langdurige be
grafenis en aansluitende familiereünie
in.
De NOS voerde ons binnen in Sons-
beek buiten de perken. Cameralieden
hebben zorgvuldig geregistreerd wat
er in Arnhem en elders in den lande
gebeurt en te zien is. Eugenie Herlaar
las van een papiertje voor hoe het
werkte, heette en in elkaar was gezet.
Het internationale Jazzfestival
Loosdrecht '71" is gewonnen door
het Jurre Haahstratrio. Op de foto
de groep aan het werk.
De schrijver van de tekst ging
blijkbaar van uit. dat als men
maar vertelt welke verf Rembrandt
gebruikte en hoe hij dit op het doek
bracht, dat er dan automatisch t?grip
voor de schoonheid van bijv. de
Nachtwacht ontstaat. Dit is een m
kening. Pierre Jansen kan daar beter
mee uit de voeten.
AD INT.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het is onjuist, dat de minister van CRM naar aanleiding
van een radio- of t.v.-uitzending een zendgemachtigde kan straffen met
een berisping of een gehele of tijdelijke intrekking van de zendmachtiging.
Dat vindt de meerderheid in de Tweede Kamer, zo blijkt uit de schrifte
lijke vragen van de fracties over het initiatiefwetsontwerp van de drie
P.v.d.A.-Kamerleden, mevr. Brautigam, de heren Voogd en Roethof, om het
bewuste strafartikel uit de omroepwet te schrappen. De drie socialisten
kwamen indertijd met hun initiatief nadat de VPRO na een radiouitzending
over sabotage in het leger een berisping had gekregen van CRM-minister
Kloinpé.
De PvdA staat volledig achter het
initiatief. D'66 staat behoudens even
tueel opduikende juridische complica
ties ook geheel achter het voorstel.
Van de VVD komt eveneens waarde
ring en instemming, en wordt erop
gewezen dat de VVD nooit zo voor de
straf artikelen in de omroepwet is ge
weest. DS'70-omroepspecialisl Ver-
woert heeft met zijn fractie nog niet
de gelegenheid gehad de zaak door te
spreken. Maar met de bedoeling van
het initiatiefontwerp is hij het eens,
en naar hij aanneemt zijn fractie
De confessionelen (KVP, ARP en
CHU) houden een slag om de arm. De
CHU staat achter het voorstel, maar
vindt wel dat de officier van justitie
het recht moet krijgen om tijdens een
uitzending de knop om te draaien en
de uitzending af te breken, wanneer
die uitzending mogelijk in strijd is
met de openbare orde. de veiligheid
van de staat of de goede zeden. Daar
na kan dan de rechter een definitieve
uitspraak doen.
De KVP staat „niet bij voorbaat af
wijzend" tegenover het voorstel. Wel
vindt de KVP, dat de minister van
CRM de bevoegdheid moet houden de
zendmachtiging in te trekken wan
neer een omroep bij herhaling de wet
heeft overtreden, daarvoor door de
rechter Is gestraft, maar geen maatre
gelen heeft genomen om herhaling te
voorkomen. Als deze bevoegdheid van
de CRM-minister niet wordt gehand
haafd, zal de KVP tegenstemmen.
Bij de ARP vraart men zich af of nu
al, ruim twee jaar nadat de omroep
wet van kracht is geworden, de be
oogde wetswijziging nodig is. De AR-
leden merken ook op, dat er een
wijziging van artikel 7 van de grond
wet, betreffende een verruiming op
het terrein van dc vrije meningsui
ting, ter behandeling bij het parle
ment ligt en vragen zich af of het wel
verstandig is met de omroepwetwijzi
ging op deze behandeling vooruit te
lopen. Ook vinden ze dat de omroep
organisaties vrijwillig tot een soort
erecode moeten komen.
Het ziet er naar uit dat het initiatief
voorstel van de PvdA door de tweede
Kamer zal worden aangenomen. Al- i
leen de rechter heeft dan nog de
bevoegdheid een zendgemachtigde, die
de wet overtreedt, te straffen. Net zo
min als tegen de schrijvende pers
naar aanleiding van een publikatie,
zal dan de regering tegen een omroep
straffen achteraf kunnen uitvoeren
naar aanleiding van een uitzending.
De VPRO-uitzending over sabotage,
aanleiding tot het initiatiefontwerp, is
overigens ook door de officier van
justitie onderzocht. Die kwam kortge
leden tot de conclusie, dat geen be
wijsmateriaal is aan te voeren, dat
met de uitzending de wet was over
treden. De CRM-minister had toen de
VPRO al bestraft.
Sporthal Varenbeuk in het Limburgse j
Heerlerheide huisvestte enkele weken
geleden weer een groot aantal arties
ten en een duizendkoppig publiek:
voor de opname van de vijfde „Met de
muziek mee", die vanavond wordt uit-i
gezonden. Medewerkenden zijn de vo
calisten Henny May en Marco Bakker,
Gil en Freddy Lavedo, de kunstwiel
rijdersvereniging De Heidebloem en
als speciale gast de Tsjechische zanger:
Karei Gott. Voorts de vijfde halve
finale van het VARA Accordeontoer-
nooi om de Gouden Accordeonn 1971.
De muzikale omlijsting wordt als al
tijd verzorgd door het Metropole Or
kest onder leiding van Dolf van der
Linden. Gastheer is Henk van Mont-j
foort. Regie: Rius Spoor.
VARA Ned. H 30.20 uio,