£cidócSom>atit „Gewone man" Wam Heskes een vergeten 80-jarige Ivo de Wijs en drs. P. redden humorfestival Heist in finale WIM KAN ALLEEN WEER IN PAVILJOENTHEATER Bonanza PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 JULI 19{^ Pleidooi voor sameniverking \A een allesbehalve grandioze aanloop is de christelijk-historische heer Mellema toch unaniem benoemd tot eerste woordvoerder van zijn partij in het parlement. Mogelijk heeft hij dit succes vooral te danken aan het feit dat de mogelijke serieuze tegenkandidaten weer plaats gekregen hebben in het kabinet. De eerste daad van de heer Mellema na prolongatie van zijn fractievoorzitter schap is wel geen spectaculaire vuurpijl geworden, maar verdient toch de ruimst mogelijke aandacht van allen tot wie deze daad gericht was. We bedoelen hier het pleidooi van Mellema voor zeer nauwe samenwerking tussen de drie christen-democratische fracties in de Tweede Kamer. „Zo veel mogelijk overleg en, waar daartoe gelegenheid is, ook graag één woordvoerder namens de drie groeperin gen" aldus het kernpunt van Mellema's pleidooi. WIE nog het permanente tegenstribbelen van wijlen Tilanus op het punt van de christen-democratische integratie niet vergeten is, kijkt misschien een beetje op van dit stimulerend advies. Maar de heer Mellema is wel zo eer lijk om te verzwijgen dat hij terzake ergens ook van de nood een deugd probeert te maken. Na het zetelverlies bij de verkiezingen en het verdwijnen van een aantal capabele CHU'ers naar ministers- en staatssecretarisposten, ont dekt de voorzitter dat zijn fractie gebrek heeft aan kwaliteit op diverse punten: onder meer op het toch verre van onbe langrijke terrein van de financieel-eco- nomische politiek. Hoewel de heer Mellema vindt dat ook andere regeringsfracties kwalitatief door de kabinetsformatie verzwakt zijn. maakt inderdaad de CHU-fractie groten deels de indruk van een groep parlemen tariërs die misschien wel deskundig ziin, maar zich op het Binnenhof nog moeten waar maken. Zowel de gewenste ontwikkeling in de confessionele partijen als de efficiëncy van het Kamerwerk zullen er overigens wel bij varen als de heer Mellema ziin zin krijgt. Maar dan met. zoals zijn pleidooi de indruk wekt, één woordvoer der bij belangrijke zaken in de Kamer, maar terwille van de efficiëncy in de kwaliteit ook gezamenlijk beraad over ..gewone" zaken, als gevolg hiervan min der herhaling in de voorlopige verslagen en steeds wanneer men het in grote lijnen gedrieën eens is één woordvoerder die in het Kamerdebat die grote lijnen nader toelicht met zo nodig de andere sprekers uit het trio alleen ter aanduiding van de nuanceringen. TIEN wij in zo'n samenwerking veel perspectief, de drie fracties kunnen niet aan hun samenwerking bouwen zonder te denken aan reacties van de achterban. Ten eerste zal de samenwerking van de fracties pai'allel moeten lopen aan het overleg tussen partijbestuur. Want het zijn de partijbesturen welke de integratie van het werk der fracties moeten verdedigen en verklaren. De achterban zal zeker positief reageren, wanneer het gezamenlijk beraad en optreden der drie fracties kwaliteitswerk gaat opleveren. De heer Mellema heeft na zijn herverkiezing tot CHU-fractievoorzitter nog opgemerkt, dat het kabinet-Biesheuvel bijzonder goed op zijn tellen moet passen, omdat het nog minder ruimte voor manoeuvre ren heeft dan het kabinet-De Jong. Iets dergelijks kan mutatis mutandis gezegd worden van de drie fracties: na de ver kiezingen van april '71 hebben ze nog minder ruimte voor zwakke of middel matige zetten dan daarvoor. J^OOR de aantrekkelijkheid van hun schoolagenda's niet te zoeken in prettig-praktische bruikbaarheid, maar in propaganda voor „alternatief" onder wijs en illustratief materiaal dat men gerust misplaatst kan noemen zonder ouderwets te zijn hebben de hierbij be trokken uitgeverijen één ding zeker bereikt. Volgend jaar zullen talrijke school directies weer een eigen agenda ter be schikking van hun leerlingen stellen en het gebruik hiervan voorschrijven. Ze hebben hiervoor meer dan één reden. Bijvoorbeeld de reden dat ze ook geen leermethode voor de vreemde talen intrbduceren, waarbij pikante moppen hoofdzaak en het leren van de taal bijzaak wordt. Misschien gaan de uitgevers van de Rijam-agenda en van soortgelijke agen da's nu denken over schriften en ring banden met indoctrinerend en „ver strooiend" materiaal. De kosten er van zijn bekend en de baten kunnen altijd meevallen. ,,De gewone man zegt er het zijne van". Wam Heskes is gisteren 80 jaar geworden. Twaalf jaar lang (1946-1958) was hij de huisvriend van vele gezinnen met deze creatie van „de gewone man", die driemaal per week voor de KRO-microfoon de dingen met onvervalste hu mor van commentaar voor- Overigens was deze „gewone man" bekendheid bezorgde Formidabel is niet de enige creatie die Wam Heskes het aantal van zijn vertolkingen, die op zijn naam staan als lid van de hoorspelkern van de Nederlandse Ra dio Unie. Zo deed hij 25 jaar lang ..live" zijn eigen detective-hoorspel ..Valsheid in klank". Zijn ..Juffrouw de Bonk" bracht 't tot 1080 afleveringen. „Koos- je Koen" zelfs tot 2000. Na zijn afscheid in 1966 werd weinig meer vernomen van Wam Heskes. Hij zocht de vergetelheid bewust. Op zijn 70e verjaardag reeds, in 1961. was hij niet te benaderen. Vorig jaar oktober werd hij plotseling voorpaginanieuws toen hij in ontredderde toestand werd aangetroffen in zijn woning in Hilver- Zijn tegenwoordige verblijfplaats is het rusthuis ..Ons Thuis" in Zeist, als „gewone man" is hij onbereikbaar. De mensen met wie hij tot vijf jaar geleden werkte, weten niet waar hij verblijft. Wam Heskes is voor hen verleden tijd. Wam Heskes is ook voor zichzelf verloren. Eén van de meest vrije vogels die de Nederlandse radio ooit gekend heeft, is eind vorig jaar tegen zijn wil van z'n sterfbed ge sleept. Hij heeft gevloekt. Vastgebon den op een ziekenhuisbed in Hilver sum heeft hij afscheid genomen. Voor altijd. Tot de enigeman. die hij dagelijks ontvangt de antiquair Wim Mijn- hardt uit Zeist die zijn vriend en vertrouweling is geworden vanaf de oorlogsjaren zei hij een dezer da gen: „Wim jongen, ik was gisteren op de kermis in Rotterdam. Fijne dag. kerel. En een lol". Zijn herinnering ging terug naar de stad. die hem meer dierbaar is dan welke plaats ook. Rotterdam, waarheen hij ge boren in Delft in zijn vroege jeugdverhuisde. inspireerde hem tot vele van zijn latere ongeëvenaarde radio-scheppingen. Wim Mijnhardt: „Ik begrijp dat u graag naar hem toe wilt. Maar ik mag het hem niet aandoen. Het zou betekenen dat hij tien dagen volko men van de kaart is. Wam ontvangt niet meer. Hij moet niets meer hebben van de wereld. Ik behartig al zijn zaken, ga met hem uit rijden en bezoek hem iedere dag. Wam is een geweldige man. maar zo broos als een stukje porcelein. Sam is geweest. Hij wil dat het zo blijft". Mijnhardt's woorden worden bevestigd door Heskes' zoon en enig kind Rey- nier (41 en werkzaam bij de Unesco in Parijs): „Vader leeft de laatste jaren zeer teruggetrokken. Dagdromen over het verleden zijn zijn rijkdom". Reynier Heskes is geboren uit het huwelijk van zijn vader Wam met Campus in Zeeland, een buitengebeu- ren van de VPRO, was opgevuld met popmuziek en discussies betreffende de industrialisatie van het gebied rond de Westerschelde. De cameramensen zochten voortdurend naar werk; een dergelijke campus biedt te weinig kijkgelegenheid en lijkt zowat het tegenovergestelde van een spel zonder grenzen: een massa zit tende liggende, staande en drentelende mensen die er min of meer bij betrokken zijn. Het moet toch wel verschrikkelijk dringend zijn, want er gaat bijna geen avond voorbij of milieuverontreiniging krijgt het volle pond. Gelukkig kwamen er 'n paar stukjes folklore tussendoor en een (zeer geluidgestoorde) korte repor tage van enkele jonge mensen die op wetenschappelijke basis het verdronken en ten dele bovenwater brengen. Zelfs zo'n filmpje met zo'n afgezaagd motief als Hermes of the West was nog een welkome afwisseling op de campus die gadegeslagen werd door het dunne maan tje waar die andere heroes bijna arri- Daartussendoor ook nog even gekeken naar Pia Beck die in Studio Idee te Loe- nen haar muzikale gasten aan elkaar redeneerde, gezellig huiselijk, moederlijk bijna als de directrice van een provin ciale muziekschool die zijn „avond" van het jaar geeft. Echt elk wat wils vanaf katachtige pop tot Johnnv Jordaan en Tante Leen achter de tapkast en in de rondvaartboot. Zelfs een eoochelaar mocht niet ontbreken. Wie dit TROS- pregramma nu niet leuk en onderhou dend vond. neemt het leven beslist te op. A.I DEN HAAG Na het vertrek uit het Paviljoenthcater van Seth en Willeke komen de plknken vrij voor Wim Kan, die nog eens terugkeert met zijn pro gamma onder de titel „Wim Kan al leen". Corrie Vink bevindt zich wel in zijn gevolg, maar ook in dit geval zijn man en vrouw één en bovendien leg gen zij in hun werk een harmonie aan de dag, welke naar buiten resul teert in het optreden als één man. Zaterdagavond heeft het eerste optre den plaats om 20.30 uur. Het duurt verder de gehele maad augustus, al thans tot de 28e, waarbij geen voor stellingen worden gegeven op zondag, maandag en dinsdag. In zijn progamma grijpt Wim Kan nogal eens terug op vroeger, niet wat betreft zijn teksten, maar wel aan gaande het sfeertje, waarin hij in tekst en lied zijn visie op de samenle ving van toen en nu verpakt. Na zijn laatste optreden met dit progamma in Den Haag is er nogal wat veranderd, o.a. kregen we een heel nieuw kabi net. Reden voor Wim Kan Alleen om heet van de naald te reageren op de gebeurlijkheden hieromtrent. diens jeugdliefde .Tettv van Mossel, voor wie deze echtverbintenis haar tweede huwelijk werd. Reynier ver telt: „Na zijn HBS-tijd in Rotterdam stu deerde mijn vader aan de academies voor beeldende kunst in Rotterdam en Den Haag. Tegelijkertijd speelde hij toneel bij o.a. Willem Royaards. Op zijn negentiende ging hij naar Flo rence. waar hij zijn spaghettig verdien de met schilderen, viool spelen in een park. Hollandse dweepliederen zingen in een nachtkroeg, waar zijn opkomst met het stoten van zijn hoofd legen een balk gepaard met een bijpassende gvd een groot succes werd. Hij was een idealist pur sang, die het vertikte een serie van twintig Ponte Vecchio's voor goed geld te schilderen. Liever honger dan lopende-band werk. Na twee jaar terug in Nederland nam hij weer contact op met Piet Mossel, cel lo-wonderkind en muziekpedagoog. In 1925 trouwde hij met diens dochter Jetty. In Laren schilderde hij en illus treerde hij boeken. Hij maakte de eerste stappen op het radiopad. las hoorspelen en besloot die zelf te gaan schrijven. Hij speelde alle rollen zelf" Zoon Reynier vervolgt. „In de oorlog verloor mijn vader alles wat hij bezat, want hij mocht niet werken vai Duitsers, omdat hij er voor paste lid te worden van hun Kultuurkamer. Hij verloor zijn huis aan de NSB. Met het tekenen van portretten hield hij zijn familie min of meer in leven. Omdat zijn vrouw, die Joodse was, de leeftijd om kinderen te krijgen gepas seerd was. mocht de familie in 1 blijven. Toch ontsnapte mijn vader maar op het nippertje aan de dood. In september 1944 kregen Landwacht en NSB opdracht hem dood te schieten. Hij heeft zijn leven te danken aan een inspecteur, die na "Dolle Dinsdag wat goede, dingen wilde doen. Van sep tember 1944 tot mei 1945 zat mijn vader in Hilversum. In 1944 ontmoette hij Mijnhardt, tekende diens portret en raakte bevriend met diens zoon Wim. Ofschoon Wam niet erg op mensen gesteld is en het liefst alleen wordt gelaten, heeft deze vriendnehap tot nu toe geduurd. Na de oorlog ging hij weer aan de slag bij de radio. Hij werd vast lid van de hoorspelkern en vervulde veel belangrijke rollen, o.a. drie keer per week „De gewone man" bij de KRO. In 1946 werd zjn vrouw ernstig ziek. Zij. leed aan angina pec toris en overleed in 1948. Sinds die tijd heeft het leven beterekkelijk wei nig waarde voor hem." Vorig jaar oktober was Wam Heskes plotseling voorpaginanieuws. In ont redderde toestand was hij toen gevon den in zijn woning in Hilversum. De ware toedracht van dit drama is nooit bekend geworden. De enige die daaro ver iets kan zeggen is Wim Mijn hardt. Hij vertelt: „In april vorig jaar belde Wam Heskes mij op. Hij zei: „Wim, ik ben zo blij, ik heb een kamer in het Rosa Spierhuis voor bejaarde kunste naars. Kom naar me toe, dan gaan we erheen. Ik met hem naar die kamer. We lopen naai beneden en daar staat de directrice. „Hier is het huisregle ment", zegt ze tegen Wam. Wam: „Is hier een reglement?". Tegen mij zei hij: „Wim ik ben zo verdrietig, wil je dat geloven'.'". Ik kon er volmaakt in komen. Deze vrijgevochten man mocht niet aan banden worden gelegd. Twee weken later belt hij opnieuw op. dat hij nog eens naar die kamer gaat kijken. De directrice zegt: „Dat kan niet, want Klompé komt openen". Toen is Wam daar nooit meer heen gegaan". Eind deze maand richt Wim Mijn hardt in het Nassau-huis in Zeist een verkooptentoonstelling in van werken en bezittingen van Wam Heskez. Daar worden hoorspelen, schilderijen, teke ningen, boeken, pruiken en meubilair te koop aangeboden. De opbrengst is bestemd vcor een soort „veiligstelling van de oude dag" van deze legendari sche hoorspelacteur en radio-promo tor. Er is o.a. een Zaans ameublement uit 1600 bij. Ook veel boeken ovL schilderkunst, over muziek, over pob, zie. Heskes moet ontzettend veel gelK., zen hebben Hij had contact met groCJ, literatoren uit zijn dagen. In een diehtenbundel „Morgen" van F'i a:jet ois Pauwles staat een opdracht hem: „Voor Wam Heskes, een begaafde en veelzijdige kunsten Vriendschappelijk van Francois F wels". tj Een karaktertrekje van Wam Hesktjs is ziin voorliefde voor België b^g( ven Nederland. Zijn neg altijd gelie|fn de. zeer bejaarde speelgoedbeer (vt de Larense kermis) draagt de Belgjen sche vlag om de bek. Zijn vakantT O, patates-frites. 1 In het bezit van Mijnhardt is etT~ (persoonlijk) vers van Wam Heske Dc tekst daarvan luidt: „De werel 1 stinkt naar patates-frites, de werel vreet maar patates-frites. de wereló vrede is er niet! Wel patates-fritei Die moet ik niet". ADVERTENTIE King een rondje trisse energie Natuurzuiver (Van onze speciale verslaggever) HEIST Tranen met tuiten regende het buiten, terwijl in het schouwburgje Kavelingen van Knokke-IIeist de finale ging van het zevende humorfcstival. Het was een passend décor, want de humor was over het algemeen ver zoek. In het land der blinde humor was tenslotte éénoog Ivo dc Wijs koning, die met z'n ploegmakkcrs drs. P. Pieter Nieuwink, Aggie Tcrlingen en Richard Fritschy er opgewekt een eind aan maakte. Vijf ploegen de formule die het vorig jaar voor het eerst werd gehan teerd hebben de afgelopen week de slag om de humor gestreden. De ploeg André van den Heuvel Ernst van Altena stelde heftig teleur en men vroeg zich in Vlaanderen af: Is dat nu die van Altena, waarvoor je tot op dat moment bijna een knieval zou doen? Maar bij een tweede optreden revan cheerde de pleog zich, althans bij de pers. Bij het publiek kwam het allemaal niet zo over. Dat publiek en de pers kregen namelijk een vinger in de zouteloze pap door stemrecht. Maar de pers heeft het niet au sérieux genomen, vonden de artiesten en hebben er maar een slag naar geslagen. De artiesten zochten het daarom in „folksongs", kampvuurlied jes, waarvan het sentiment druipt. Het publiek lust dat. Geklapt dat zc hebben. En zingen van sjokke-sjok. Eén van hen bond de „strijd" met de pers aan en liet het liedje „Mijn velo", dat de kranten mensen hadden uitverkoren, vallen voor ene „Magdalena". De zuive re toon was dan ook af en toe ver zoek. Elly van Rikkert (Zuidervelt) zong van een „Ster". Maar haar ster viel al na het eerste couplet. Toch zong ze met Rikkert alleraardigste liedjes. Zelfs een hele litanie van Maria en dat vond de zaal best mooi. Maar dat mocht niet, want „zo grappig was het niet hoor", vermaande Elly. Dat zul je naar je hoofd krijgen op een humorfestival. Elly en Rikkert hadden het moeilijk. Je laat deze beide vriendelijke mensen, die echt wat in hun mars hebben in de ploeg van ons aller Dimitri van Toren toch niet optreden na Les Turlupins. Wat deze dame en heer brachten heet mime, maar het kwam niet verder dan een slecht stukje kermisvariété, banaal en onvoldoende. Echt gelachen werd er voor het eerst bij de finale van de finale, toen de ploeg Ivo de Wijs in samenwerking met drs. P., de zaal wat opjutte. Nu is humor niet identiek met lol. maar het was soms wel verkwikkend na al het moeilijke gedoe vooraf. De humor is wat studentikoos, de kritische noten in een liedje als „de wortels van het kwaad" wat nadrukkelijk non-confor mistisch, maar de ploeg houdt als ge heel een belofte in. Verrukkelijk was de persiflage op de smartlap a la Corrie en de Rekels. Het begin van de finale was ingezet met De ballade van de nog niet ver wekte dochter (Ernst van Altena) en Jimmy Newman (Tom Paxton) door André van den Heuvel, liedjes gekozen door de pers. Het publiek koos: „Ik heb het goed" en „Natuurlijk hou ik van je". Juist in deze beide publieksliedjes kwam Van den Heuvel als acteur het beste uit in de muziek. Met humor hadden deze liedjes weinig van doen, maar een kniesoor die daar op let. Gulden Zeezwaluw Eind juni werd in het Belgische Knckke het door de BRT georgani seerde festival om de Gulden Zeezwa luw gehouden, waaraan door zeven televisieorganisaties werd deelgeno men. Dat waren de ORTF, (Frank rijk), YLE (Finland), RBT en BRT (België), BBC (Engeland), Zwitserland en KRO. Inmiddels heeft een jury bekend gemaakt aan wie de prijzen zijn toegevallen. De eerste prijs ging naar de BBC, de tweede naar Finland, de derde prijs naar de BRT. De per sprijs ging naar de BBC. Vanavond zendt de KRO-televisie in kleur de winnende bijdrage van de BBC uit. Hieraan werken mee Lance de Goult en Pan's People Girls. KRO Ned. 1 21.11 uur. De Cartwrights raken in de aflevering „Vader contra zoon", die de KRO- televisie vanavond uitzendt, betrokken bij een ingewikkelde zaak, waarin een waardevol papier een belangrijke rol speelt. Daar is alleerst de zoon van een invalide veehouder, die de zaak op licht. Verder zijn er een zoon en een dochter van een oude vriend van de Cartwrights, die door wettelijke bepa lingen niet gerechtigd zijn de vruch ten van erfstukte plukken. KRO Ned. 1 20'/:.uur. NEDERLAND I Pip en Zip •18.55 uur: Journaal KRO •19.05 uur: Circus Jean Richard •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Bonanza •21.11 uur: 21.50 uur: Brandpunt NOS •22.20 uur: Journaal •23.00 uur: Apollo 15 ,r NEDERLAND II NOS •18.45 uur: De gulden Zeezwaluw Journaal •19.05 uur: Het grote evenwicht over vervuiling AVRO •19.30 uur: Sportpanorama, tenni Jourhaal •20.21 uun i Vervolg tennis 1 21.55 uur: Tele-archief i •22.55 uur: Journaal NEDERLAND NOS •14.30 uur: Apollo 15 •16.00 uur: Journaal AVRO Tenniskampioen schappen NOS •17.30 uur: Apollo 15 •18.45 uur: •18.55 uur: Journaal AVRO •19.05 uur: Tenniskampioen schappen •19.05 uur: Zomerkampen 19.25 uur: Leid vriendelijk licht •20.00 uur: •21.50 uur: Corwin. t.v.-spel •23.25 uur: Journaal HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende voord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas- ieke muziek (gr). (7.25 kanlie. 9.00 (S) Voor de huisvrouw. 9.25 Theologische kroniek, 9.35, Gymnastiek voor iek (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Solarium - hooglezonprogramma voor iedereen. Mededelingen. KRO: 12.00 Zonder gren- .„.PBNieuws. 13.11 VA-j RA-Varia. 13.1:: .umnhteiten. <S) r renprogramma. r Gevolmach- F HILVERSUM III licht platenprogr. :ndPostdulvi toneelagenda. 13.20 Muziekprogi en 15.00 Nieuws.) 15.55 Hoorspel, en mededelingen. '~ÉÉM Weegschaal. Hitparade. 17.55 f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2