antenne Dostojewski op zn Frans John Mills in „Dulcima" en een Japanse Love story' TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO MORGEN A VRO-protest tegen tv-tijd vermindering LEIDSE COURANT DINSDAG 6 JULI 1971 transplantatie naar het bioscoop scherm. Zou. want met ..Quatre nuits d'au reveur" gebaseerd op Dosto- jewskis „Witte nachten" heeft hij grandioze momenten, doch schiet in zijn totaliteit toch nog wel te kort. In de jaren vijftig schiep de Italiaan Luchino Visconti een onwerkelijk wereldje vol imitatie-sneeuw rond Maria Schell en Marcello Mastroian- ni met Jean Marais als ,.de huurder" in een poging dit korte verhaal van de grote Rus in beeld te brengen. Bresson maakt deze fout niet. Met isje Dulcina het de huishouding ietal nbeker verplaatste hij de handeling naar het hedendaagse Parijs en concen treerde de ontmoetingen hande ling is eigenlijk een te groot woord rond en op de Pont Neuf. Marthe (Isabelle Weingarten) wil daar zich van het leven beroven omdat haar minnaar, een onderhuurder van haar moeder, zijn afspraak haar na INTERNATIONAL FII.M- FFSTSPIFLE RERUN 2ft.fi.-ft71071 waarschijnlijke uiteindelijke over winnaar als Jean Marais in de jaren vijftig. Bresson, meester in het dia- loogloos sfeerscheppen, weet vaak op dekt dat Parker t en trekt daar me haar beperkte chai van. Totdat een waarloosde Pari ;dert de dood van kluizenaar leeft, ig zijn haar mo- Zij heeft namelijk ont- David Leans de „Glamour", zodat mengeloofwaardige D goed geconstrueerde werd gekeurd op het filmfestival zal toch sel blijven. Tenzij En- te ntueren door inde i jaar ontmoeten, jonge een; houdt haar van deze wanhoopsdaad op te sporen. In vier achtereenvol gende nachtelijke ontmoetingen èop de Pont Neuf groeit langzaam een diepe genegeheid tussen het meisje en de hulpvaardige plaatsen tegen een achtergrond van helverlichte rondvaartboten vol op pervlakkig levende onzichtbare toeristen. Zijn visie op gala-premiè res is in enkele flitsen en beeldfrag menten meedogenloos, maar dat heeft toch allemaal weinig te maken met Dostojevski om van een geheel geslaagde verfilming van „Witte nachtente kynnen spreken. To love again baatzuchtige liefde van noemde schijnt beloont te maar op het laatste mom schijnt de verloren gewaar naar toch, Marthe stort iel armen en de schilder blijft en alleen met een mooie he Dostojewski als destijds de werk i i de Rui laatstge- loslaat. Hoorde een film als ..Quatre worden, nuits d'un rêveur" ondanks zijn te kortkomingen wel degelijk op een festival thuis i de Frank Nesbitt kan men zijn twijfels hebben. „Dulcina" is een goedge maakt film die zeer duidelijk naar een onvermijdelijk dramatische cli- noemen. Gebaseerd op een lang, kort De beste omschrijving van deze gaf eigenlijk Rudyard Kipling een eeuw geleden: ..East is east inige betekenis zorgde voor een inicum in de lange na-oorlogse fes- ivalgeschiedenis. Iet was in Berlijn vertegenwoordigd net „Die ersten Tage'' van een ze- ;ere Herbert Holba. die eens wilde aten zien hoe de wereld er na de •olgende oorlog voor zou staan. Een .ialoogloos werkje met 67 t titels v i pru tief le\ elektronische muziek voortbewogen. Na zo'n iten minuten na al die onzin te hebben gekeken begon de uittocht. Uit nieuwsgierigheid hebben wij „Die ersten Tage" uitgezetn. Toen het licht weer opging waren zij zo ongeveer de het verhaal Zoopalast. Boe-geroep en gefluit was er niet eens bij. De groep die bij elke film in of meer luidruchting zijn ongenoegen kenbaar maakt zat waarin primitief levende en reageren de mensen zich op elektronische mu ziek voortbewogen. Na zo'n tien minu ten al die onzin te hebben gekeken begon de uittocht. Uit nieuwsgierig heid hebben wij „Die ersten Tage" uitgezeten. Toen het licht weer opging waren wij zo ongeveer de enigen in de grote zaal van het Zoo-Palast. Boe- t de toekomst ook waardige wijze voorgoed van elkaar te nemen. Tenslotte - na anderhalf uur prachtige fotogr; fie komen zij echter tot de on dekking dat zij moge brengen, niet b kunnen. De liefde heeft Na kaartje in de I dat de film nu eindelijk eens duide lijk de contrasten tussen het Japanse en het Westerse denken naar voren zal brengen, blijft men met een on bevredigd gevoel achter en rijst de vraag „Waarom, .maakte Ichikawa deze voornamelijk Frans gesproken film?" Had hij niet beter op een hem bekend terrein kunnen blijven dan een Japanse versie van Resnais' maken met een flinke scheut „Love story" en een gelijke portie Lelouch. Oostenrijk, al jaren lang niet meer vertegenwoordigd op de Berliner Filmfestspieli NEDERLAND Tour de Frai 18.45 uur; Pip en Zip KRO: 19.05 u Daktai NEDERLAND II NOS: 19.10 u AVRO: Peyton Place 21.10 uur: Dionne Warwick, show 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal NEDERLAND I NCRV: 17.00 uur: Goed gebruld, leeuw 17.15 uur: Peter en Lotta NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Den Haag vandaai 19.30 ii Ken: NOS: NEDERLAND II NOS: Eddy ready go 20.00 uur: Journaal The Cardiff Canton RADIO VANAVOND l NEDERLANDS HILVERSUM I n NEDERLANDS Het droeve lied van de gele huid Mensen die leven in het randgebied van de Vietnamese oorlog vormen het middelpunt van de documentaire „Het droevig lied van de gele huid", die KRO-tv in kleur uitzendt. Drie Ame rikanen dienden de regisseur Michael Rubbo tot gids voor deze film, die hij maakte in opdracht van de National Filmboard of Canada en die in maart van dit jaar de hoogste onderscheiding kreeg van The British Society for Fluitje betekent: verkeers informatie (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Bulletins met ex tra-verkeersinformatie zullen, te be ginnen op vrijdag 9 juli, worden voor afgegaan door twee maal drie fluit- toontjes. De Radio Nieuwsdienst heeft :oek rijkspolitie teneinde vooral hen die hun autoradio hebben aanstaan, speciaal op deze uitzendin gen te attenderen. Op vrijdag 9 juli het begin van de bouwvakvakan ties zal de Radio Nieuwsdienst indien daartoe aanleiding is na zes Populaire radio programma's verhuizen uitgezonden. Tot vervroeging van deze programma's hebben de drie omroepen gezamenlijk besloten omdat uitzending na half zeven zoals tot dusver in het gedrang blijkt te komen met het begin van de televisieprogramma's. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De radiozendtijd voor de AVRO is met ingang van 1 oktober a.s. vastgesteld op 55 uur en AVRO is. toen de minister indertijd meedeelde dat de AVRO niet kon rekenen op vermeerdering van zend tijd voor t.v., per 1 oktober a.s. daar- april and televis irdt. De i volgde beroep is gegaan bij de Raad t Sta- i journalist. Hij belandde bij zijn zoeken naar contact met de plaatselijke bevolking temidden van vluchtelingen die hun heil zochten op de man die haar destijds ..ontdekte", componist Burt Bacha: repertoire zij uiteraard zal zingen. Verdere gasten zijn de komiek de rockgroep Creedance Clearwater Revival en de vocalist C (Nederland If, 21.10 uur). gasten behoort ach uit wiens George Kirby, tien Campbell- dat de door de AVRO op grond art. 31 van de Omroepwet aangevra de zendtijdverruiming werd geho 1 oktober a.s. zal de AVRO- overeenkomstig de nu door de opnieuw vastgestelde zend tijdverdeelsleutel: 1. (VPRO; 3. (TROs); 5. KRO. NCRV en VARA); 6. (AVRO) 9 uur en 18 minuten meer zendtijd hebben dan de gewone A-omroepen. Het bestuur van de AVRO is zeer verheugd dat de minister het in prin cipe erkende recht tot meerdere zend tijd heeft gehonoreerd. De minister heeft, toen zij de AVRO in beginsel meer radiozendtijd in het vooruitzicht stelde, meegedeeld dat een zendtijd verruiming voor t.v. om1 technische en financiële redenen thans nog niet mo gelijk is. In de t.v.-zendtijdbeschik- king 1971 wordt echter de zendtijd voor alle A-omroeporganisaties teza men vastgesteld op 31 uur per week, hetgeen betekent, dat zij op 1 oktober a.s. elk 15 minuten minder krijgen dan in de huidige situatie het geval is. Het AVRO-bestuur betreurt het dat de minister, waar zij wat radio betreft uitgaat van een nieuwe verdeelsleutel (1:3:5:6) deze niet van toepassing laat zijn op de televisiezendtijdverdeling. Want, in plaats van zendtijdvermeer dering of op z'n minst handhaving (ADVERTENTIE) IK BLIJF GEWootf DOORBOUWEN JOH. T VEERÏÏG- DRUMS uiT binnen bij de buis wilde doorbrengen was er voldoende stof weggelegd. Met name door de oude film „De kat en de kanarie", die zijn leeftijd (32 jaar) wel toonde, maar die toch nog wel genietbaar bleek. Veel ouder waren de beelden die in „De haveloze revolutie" werden ge toond. Ze bevatten een authentiek ver slag van het roerige Mexico in de jaren 1911-1917. vaardig bewerkt dooi de Brit Tony Essex. Als je zo'n film ziet krijg je spijt dat de Lumières niet eeuwen eerder met hun uitvin ding kwamen en je gaat de komende geslachten benijden die onze tijd door De NCRV-rubri ken alle dri :ekbladfor- nieuwsru- „dagblad- De NCRV had ook een curieus pro gramma onder de titel „De mens., bij de wilde beesten af". Het behelsde een gesprek met ene Robert Ardrey die een boek schreef over dierlijke hande lingen en handelingen van de mens die daarmee corresponderen. De man spuide een aantal gegevens die, op eerste gehoor, volkomen redelijk klon- den verwezen. Ze maakten op althans een verschrikkelijk onw schappelijke indruk. We hebbe kritische kanttekeni plaatsen bij dergel pelijk gedoe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2