omplete
maaitijd
uit automaat
Landerige
JAMES
TAYLOR
GILBERTO
GIL
HARRY
NILSSON
LITTLE
RICHARD
PAUL
SIEBEL
COSMIC
DEALER
LOS TRES
DE
CANARIAS
ELLY
NIEMAN
RIKKERT
ZUIDERVELD
Diëtiste
door de
knieën
voor robot
Het lijkt ons dat het werk van de
Amerikaanse zanger-gitarist James
Taylor wat wordt overschat. De bui
tengewoon ontspannen ogende Tay
lor is zeker een puik componist van
folk-countrynummers, maar als exe
cutant komt hij beslist minder uit de
grondverf.
Zijn voordracht is net iets te teme
rig en te landerig om blijvend te
boeien, hoewel een en ander wel in
overeenstemming is met de aard van
het repertoire. Maar over het alge
meen demonstreert Taylor toch te
weinig pit en dat is verdraaid jam
mer, want nogmaals als com-
oonist is hij getalenteerd. Dat bleek
al uit .Sweet baby James", zijn eer
ste album op Warner Bros. (Na een
weinig succesvolle aanloop op het
Applelabel), en dat blijkt ook uit
Taylors tweede, onlangs in ons land
verschenen elpee „Mud slide slim".
Persoonlijk horen wij zijn werk lie
ver door anderen zingen, maar ge
tuige de hoge verkoopcijfers denken
velen daar anders over.
Wat nu eigenlijk het geheim is van
Taylors succes, behalve dan zijn
compositietalent, kunnen wij slechts
gissen. Het is mogelijk" dat hij in
Amerika zo aanslaat, omdat zijn
liedjes appelleren aan het daar latent
sluimerende verlangen naar vroeger,
naar de tijd van het ruige buitenle
ven met grazende koeien en snel-
schietende schutters. Taylor is im
mer de verheerlijker van hel buiten
leven. van de vrijheid, hoewel die
vrijheid er bepaald anders uitkomt
dan vele andere -Amerikanen zouden
wensen. Taylor kent overduidelijk
geen pretenties en dat vormt mis
schien wel zijn succes. Wie zal het
zeggen?
Er wordt op „Mud slide slim" heel
best gemusiceerd. Daar zorgen be
kende sessionmensen als Russ Kun-
kel en Leiand Sklar wel voor, ter
wijl de medewerking van de mo
menteel sterk opkomende Carole
King op piano ook niet onderschat
mag worden. Carole zorgt met Joni
Mitchelll. die een en ander van
„Both sides" beziet, tevens voor de
achtergrondvocalen. Compositorisch
en instrumentaal zit deze elpee dus
wel geramd, vocaal gezien is het
geheel echter wat te tam en zonder
uitschieters. Peter Asher, eens helft
van het duo Peter and Gordon en
tegenwoordig een succesvol producer
en ook nog broer van de in Enge
land zeer bekende actrice Jane Asher
(ooit de liefde van Paul McCart
ney), tekende voor de produktie van
„Mud slide slim". Mogelijk kan hij
Taylor bij een volgende gelegenheid
animeren tot wat meer inzet. Dit is
wat al te „landerig". (WB 56004).
Beduidend meer kracht schuilt er in
de zang en muziek van de nagenoeg
onbekende Braziliaan Gilberlo Gil.
Deze artiest was onlangs in ons land
om de presentatie van zijn eerste
elpee verkoo'pkracht bij te zetten.
Wij geloven dat Gil hiervoor niet
eens naar ons land had hoeven ko
men, want zijn eersteling is van
heel beste kwaliteit.
Gilberto Gil houdt er een aardige
stijl op na. In zijn composities en in
de uitvoering daarvan sluipen na
tuurlijk heel wat trekjes van de
bossa nova en aanverwante Latijns-
Amerikaanse muziekstijlen en het
crarmante van Gils muziek is nu
juist dat hij die Latininvloeden goed
gedoseerd weet in te bouwen in een
geheel dat het beste valt te om
schrijven als „Latinfolkrock". Gil
woont sinds een jaar of twee in
Engeland en dat is waarschijnlijk de
reden, naast natuurlijk het commer
ciële oogmerk, dat hij zich bedient
van het Engels. Hij weet in zijn
teksten goed met die taal om te
springen, beduidend beter in ieder
geval dan heel wat Nederlandse
popjongens die doorgaans niet ver
der komen dan variaties op het obli
gate „I love you". Originele num
mers op de elpee „Gilberto Gil" zijn
„Volkswagen blues", „The three
mushrooms" en „Nega", die van Gil
een vlammende voordracht krijgen.
Gilberto Gil mag wat ons betreft
doorgaan. (Famous SFM 1001).
het televisiefestival van Montreux
Hoewel „The point" daar buiten di
prijzen viel, of misschien wel juist
daarom, was deze film het aanzien
volkomen waard. Harry Nilsson, be
kend componist en solist in de VS.
leverde het verhaal en de muziek
voor deze tekenfilm. De soundtrack
van „The point" is nu ook hier in
Nederland verkrijgbaar. Doorgaan:
bestaat zo'n soort plaat uit wat mu-
ziekflarden, die voor mensen die d(
film niet gezien hebben nauwelijk
verteerbaar zijn. Het aardige van
„The poinf'-soundtrack is nu juist
dat het hele verhaal uit de doekei
wordt gedaan met de liedjes chrono-
logsieh daar tussenin geplaatst. Ge
woon een aardig sprookje over een
ongelukkig jongetje met bijzondei
luisterrijke liedjes, die zeker ook de
oudere luisteraars zullen weten te
bekoren. Nilsson kan er wel wat
van, maar dat wisten we al. (RCA
Victor 1003).
De Amerikaanse zanger Little Ri
chard, bij de burgerlijke stand ooi.
wel bekend alst Richard Penniman
geldt voor veel popmusici als een
lichtend voorbeeld en inspirator. Zelfs
The Beatles ontkwamen in hun begin
tijd niet aan de invloed van de uiterst
dynamische muziek van Little Ri-
Na een tijd van betrekkelijke stilte
rond deze voor de pop zeer belang
wekkende figuur, valt er nu 'n soort
revival waar te nemen. Pas geleden
nog was Little Richard te zien in
een Andy Williamsshow en toen
toonde het rockfenomeen nog niets
aan zeggingskracht te hebben inge
boet. En er is nu ook een dubbelcl-
DISCORUBRIEK
Een paar weken geleden, als wij ons
niet vergissen op eerste pinksterdag,
was er op de vaderlandse buis een
puike tekenfilm te zien. „The point"
was de titel van déze getekende
rolprent, die door een Amerikaanse
maatschappij was ingezonden hdar
i Rikkert Zuiderveld
pee verschenen met werkelijk alle
grote successen van de meester.
..Good golly miss Molly", „Tutti Frut-
li". „Long tall Sally", Lucille",
..Whole lotta shakin' goin' on" en
noem al die stevige stampers maar
op. ze staan op dit dubbelalbum. Een
schijf die veel meer is dan alleen
maar jeugdsentiment, gewoon tijdlo
ze rock. (Epic S 66285).
Emmons en Jimmy Buchanan) wat
deunen in elkaar gedraaid, die on
derling nogal van kwaliteit verschil
len. Er zijn regelrechte smartlappen
bij („Legend of the Captain's daugh
ter") en ook plotseling weer kwali
teitsnummers. („Jasper and the mi
ners"). Over het algemeen gaat het
geheel toch de kant uit van de
countrykilsch a la Buck Owens
En daar zitten we niet op te wach
ten. (EKS 74081).
door Charles Bels
In het folk-country Idioom verschij
nen de laatste tijd zeer veel platen,
te veel als u het ons vraagt. Het
gevolg is dat de appreciatie voor
nieuwe platen in deze stijl wat min
der wordt. Die ervaring overkomt
ons met de elpee „Jack-Knife
Gypsy" van de Amerikaan Paul Sie-
bel (geen familie van de juwelier).
Siebel heeft met bekende vrienden
(Doug Kershaw, Bernie Leadon, Cla
rence White, Russ Kunkel, Buddy
In Dordrecht wordt ook pop bedre
ven, onder andere door de groep
Cosmic Dealer. Nu steunen we graag
de vaderlandse pop, maar voor het
werk van Cosmic Dealer kunnen wij
toch weinig waardering opbrengen.
Instrumentaal en vocaal zit de eer
ste langspeler van de groep degelijk
in elkaar, maar op het gebied van
de composities riekt een en ander
naar epigonisme en dat vinden we
dan nog netjes uitgedrukt. We kunnen
losmic Dealer overigens niet verwijten,
dat het flirt met 't publiek via goedko
pe „bubblegumdeunen". Er wordt
wel degelijk getracht „andere" mu
ziek te maken en misschien heeft de
groep wel onbewust leentjebuur ge
speeld. Wie weet. Origineel klinkt
oen en ander overigens niet. (Ne
gram NQ 30.015).
Voor warmbloedige muziek uit zon
nige streken, om juist te zijn van de
Canarische eilanden, kan men te
recht bij Los Tres de Canarias. U
kent die keurig in het witte pak
gestoken knapen wel met daarboven
zongebruinde hoofden, waaruit vro
lijke muziek komt die herinneringen
wekt aan vakanties in zonnige oor
den of in ieder geval een zonnige
stemming weet los te slaan. Volko
men pretentieloos en daarom ver
teerbaar. Titels: ..Mendocino", „Quan-
tanamera". „Cu-cu-rru-cu-cu, Palo
ma" e.a. (CBS S 64418).
en
En van de beste elpees de laatste
tijd in ons land verschenen is onge
twijfeld „De draad van Ariadne"
van het echtpaar Elly Nieman en
Rikkert Zuiderveld. Zoals bekend
hebben Ell.v en Rikkert lange tijd
niets van zich laten horen, maar nu
zijn ze volledig terug op het vader
landse „volksfront" met een werke
lijk uitstekende elpee.
En het ziet ernaar uit dat zij ook
zakelijk aan hun trekken komen,
want het op de elpee voorkomende
liedje „De kauwgomballenboom"
doet het goed op de verscheidene
radiostations. Naast dit zeer simpele
liedje vinden we op „De draad van
Ariadne" diepzinnige beschouwin
gen over het leven, gezet op trans
parante gitaarmuziekjes die door
Elly, Rikkert en ene Appie prachtig
verwekt wordëit. Tim Griek tekende
voor de juiste produktie. (Imperial
5C 054-24347).
wül de hal van het jaarbeursgebouw volstroomt met 900 deelnemers aan een
rlichtingsdag over automaten (georganiseerd door VIDA) zit onopvallend in
hoekje van een bank, de kleine, correcte vrc-uw die met byna oosterse
bewogenheid de menigte gadeslaat; Miss Kathryn E. Smith.
Itraks zal zij een voordracht houden
.1 ver automaten en het maaltijdpro-
ramma bij het Amerikaanse metaal-
oncern Reynolds Metals. Zij is daar
lirector van de Dining Service, ver-
i ntwoordelijk voor voedsel en bedie-
ing in de complexen te Richmond.
'irginia, terwijl zij tussenpersoon is
I oor leveranciers en automatenmaat-
appijen voor de rpaaltijdvoorzie-
programma's in de 70 door
uurd-Amerika verspreid liggende
antoor- en fabrieksgebouwen van
aar Company. Want een steeds be-
ingrijker deel van verstrekte maal
tijden, snacks en andere consumpties
worden door automaten geleverd.
„De welvaart neemt toe en eist
dienstverlening, maar de verleners la
ten het afweten", zegt zij als ik even
bij haar zit. In het gesprek, komt
haar gezicht tot leven, ook doordat
het spanning verraadt. „Mijn lezing
mag een uur duren. Gisteravond
kreeg ik de angst dat ik niet binnen
de tijd kon blijven en ik heb alles nog
laat doorgenomen". Is zij een echte
Amerikaanse zakenvrouw (wat wij
ons daarbij dan ook voorstellen) of
een huishoudelijk vrouwtje dat eigen
lijk achter het fornuis zou willen
HUI
Kathryn Smith, Director Dining
vice van Amerikaans grootbedrijl
tynolds Metals.
Diëfiste
bedrijfseconome
psychologe
Zij vervult haar spreekbeurt, letterlijk
van het blad lezend, stram in de
houding, de stem zonder modulatie en
een octaaf lager dan daarstraks. Een
maal heft ze in dat uur de hand op
o.m iets te benadrukken. Maar wat zij
vertelt is hoogst boeiend.
„Ik ben 20 jaar werkzaam bij Rey
nolds. maar pas 8 jaar betrokken bij
automaten. Voordien hadden wij er
maar een paar voor dranken, snoep
goed. sigaretten. Wij waren ingesteld
op het cafetariasysteem en overtuigd
dat de employés bediend wilden wor
den. Maar de problemen! Veel van
onze fabrieken zijn continu in bedrijf.
Meer dan 30.000 werknemers, alleen
al in USA, in alle soorten functies,
hebben wij van vers en aantrekkelijk
voedsel te voorzien op elke tijd van
dag en nacht. Een kostbare onderne
ming! In alle ploegendiensten hooi"
volgens traditie een lunch- en twee
koffie- of theepauzes. Prestatie er
denkvermogen houdt rechtstreeks ver
band met die lunch. Daarom was geer
moeite te veel voor die aantrekkelijke
goedkope maaltijd: de eerste reder
waarom wij er verlies op leden. D.
tweede reden: tijdverlies door het ko
men. gaan en wachten in files"
Het concern droeg Miss Kathryn op
raad te schaffen Zij, tegenstandstei
van automaten, vièl voor de automaat.
Automaat, dienstverlener voor elke functionaris.
na hém bestudeerd te hebben, na rei
zen, conferenties, gesprekken met per
soneel, proeven. Door het invoeren
van de automaat, zijn de kantines nu
kleiner geworden, dichter bij de
werknemers gelegen. Er is geen
wachttijd meer, de intimiteit is groter
en het dag- en nacht voorgeschoteld
vers voedsel doet recht aan alle ploe
gen. (Wat er vers en warm uit auto
maten kan komen is, gezien de door
Miss Smith vertoonde dia's, hier nog
ondenkbaar). Al naar gelang de om
standigheden hebben in sommige be
drijven de automaten de cafetaria's ge
heel overgenomen, elders vullen zij aan.
Maar om voedsel uit dat „ding" op
tafel te laten komen, moet dat voedsel
perfect geprepareerd, verpakt en (in
gekoelde vrachtwagens) gedistribueerd
worden, waarbij de warenwet streng
toeziet. Meestal levert de automaat
net voedsel gekoeld aan de gebruiker,
een micro-golf-oven brengt het dan
in ca 25 seconden op juiste tempera-
Toen Miss Katryn het robotprobleen
onder de knie had, moest zij de leven
de gebruiker winnen. Zij ondervon»
weinig weerstand want:
.Van het begin af Hadden wij e
positief over gesproken, nadruk geleg<
■>p gemak, kwaliteit, versheid. Wi
waatten uitgebreid over: goed voedsc
bij de hand zo gauw je hongeri;
wordt; en, niet helemaal naar eei
cafetaria lopen; voorts, een genoege1
te kunnen kiezen uit zoveel «laagge
orijsde artikelen en niet hoeven pie
keren over volledige maaltijden. W'.
probeerden een nieuwe voedselvoor-
ziening te verkopen, maar weerlegden
argumenten door te laten voelen dat
hel oordeel van de werknemer in
vloed had. Hun keuze bepaalde het
menu. Hun smaak overwoog".
Nu hoefde zij haar directie niet te
overtuigen want zij ging uit van de
directieopdracht. Maar aangezien ei
tijdens deze toespraak onder haar ge
hoor aulomatenfabrikanten en verko-
oers waren, gaf zij een stel zulk<
litgekookte richtlijnen om grote be
Irijven te overtuigen, dat je als fabri
:ant even een cursus: „Hoe blijf ik O)
nijn stuk" moet volgen om niet tc
,-roeg door de knieën te gaan vooi
->en van de Miss' leerlingen. Zij raadt a
bepaalde koel-automatisch klinkende
voorden te gebruiken... zij raadt aan
bij de hoogste leiding een tafel perfect
te laten dekken en daar, uit de zo
„plooibare" automaat, een maaltijd te
serveren! Met knappe dia's en film
maakt zij van het onpersoonlijke ding
een warme weldoende ziel.
Carrière en
thuis eten
Als zij haar toer heeft verricht, neemt
de spreekster ontspannen plaats ach
ter de forumtafcl en antwoordt op de
eerste twee van de luttele vragen: „Ik
weet het niet". Gelijk heeft ze, alle
wetenswaardigs is gezegd. Als ik met
haar lunch, bestelt zij een steak a la
jardinière, een kan ijswater, een groot
glas melk. en vraagt of in Nederland
aan de lunch niet wordt gedronken.
(Aan het begin van haar lezing prees
zij Holland alsof zij er al aardig mee
had kennis gemaakt, maar in 2 dagen
heb je niet door dat wij thuis lunchen
met „ooterhammen"),
„Hoe was uw opleiding en wat uw
eerste baan?" „High School, College,
graad gehaald van diëtiste aan Notre
Dame. Ohio. In het begin werkte ik in
ziekenhuizen. Vandaar stapte ik over,
steeds als diëtiste, na;..- het bedrijfsle
ven. Eerst naar de voedselvoorziening
in vliegtuigen, via de vliegtuigfabriek
en het aluminium naar Reynolds. Nog
tamelijk onder aan de ladder". „Om
director te wordèn, carrière te maken,
heb je in Nederland als vrouw nogal
eens te boksen. Hoe is u dat gegaan?"
Zij lacht haar Boeddhalachje, maar
zegt: Tough. Een vrouw moet harder
vechten voor haar carrière. Nu is dat
voor mij over". „Die lezing, hebt u die
gemaakt met hulp van een bedrijfs
psycholoog?" Zij kijkt verwonderd en
ik geloof haar: „Welnee. Zelf en al
leen. Waarom?" „Omdat hij slim in
elkaar zit, voorbereid op elke vorm
van tegenzin en tegenstand. Nu u
„thuis" alle tegenstand hebt overwon
nen, zit u nu nog wel eens tussen de
„Bij de cafetaria bleef ik ook in de
praktijk toezien achter de schermen
en ervóór aan de tafels. Ik hield
contact met de eters en lette op lip
stick op de glazen. Nu is er weggooi-
goed en een opruimdienst. Maar ik
luister naar wensen. Willen ze var
kensvlees, dan komt er varkensvlees.
Bij Reynolds duurt de cyclus van me
nu's 3 weken, maar na 13 weken
breekt een nieuw seizoen aan met
weer andere menu's. Het meest in
trek zijn: een stoomschip van een
beef. de combinatie van beef en snel
gegrilde lever, een hamgerecht en
paghetti. Er is altijd keus uit 4
hoofdschotels. wel 6 salades, allerlei
•akes en puddingen en iedereen houdt
an stevige soep.
laar het gebruik van snacks neem'
oe. van complete schotels af. GroU
nensen doen als kinderen, die eter
ils ze trek hebben. Dat gaat vanzelf
Je kinderen komen meestal het eers'
'huis, dan vader, dan moeder„Hoe
doet u het thuis zelf? Als diëtistr
moet je gasten bijzonder goed ontvan-
APPLICATIEMOTIEVEN
De rage van applicatie-motieven voor groot en klein is begonnen bij de
haute coutur.e en nu doorgedrongen tot de confectie, om te eindigen onder
moeders naaimachine. Deze jongeman in singlet met kat, gedragen boven
velours pantalon zou zijn handige mammie kunnen vragen zijn stapeltje
hempjes te bewerken en de leukerd wie een satijnen olifant niet zwaar
op de maag ligt, evenzo. Dit zijn echter modellen van Society Shop,
Amsterdam.
;en?" „Ja, dat doe ik volgens vast
iatroon. Ik geef het liefst 's zondags
•en brunch. Het is gemakkelijk en
ïezellig. zonder haast. En met Kerst
nis ben ik een Piet met het diner
Dat is al 20 jaar onveranderd. Nie
mand zou het anders willen".
Nog 2 dagen Holland en dan 3 weken
Europe. Dagelijks met het groot glas
melk en de kan ijswater aan de
lunch. En vanuit het restaurant een
indruk trachten op te doen van hoe de
mensen thuis eten. Want thuis eten
wordt zeldzaam, in elk geval in de
omgeving van Miss Kathryn E. Smith,
Director, (die nochtans vast tapijt in
haar keuken heeft liggen!).
A. MAC GILLAVRY.