D/
$eth Gaaikema liet vogeltjes
fluiten in het Verre Oosten
Schoongemaakte Bach
grootse ervaring
Pijpers derde symfonie
klonk in Rotterdam
QeidUta Sou/ta/nt
en».
Justitie treedt voorlopig
niet tegen Oh Calcutta op
Rose-Marie
Sader
DONDERDAG 24 JUNI 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 5
rtET WILLEKE IN ZEE IN SCHEVENINGEN
zendeling van de Hol-
ndse humor vertrok het domi-
esjong Seth Gaaikema een
land geleden naar het Verre
^Jjbsten. Uitgerust met Tien Mil-
;ejen Geboden, die hij hier talloze
Dfbtgelovige en goedlachse lieden
lering en vermaak had voor-
1 houden, dacht hij samen met
n pianist Henk van Dijk in een
ndomdraai te kunnen voorzien
de oosterse behoefte aan be
nken levensblijheid. Hij kwam
■6 iter onder de koperen ploert
koude kermis thuis, toen
Hei) rijn rimpelloze repertoire als
gebedsrol begon af te wikke-
Ie^0' steken onder het ver-
n d ilde Hollandse water werkten
<nsiet als plaagstoten onder de gor-
smaragd en het uitdun
de vlokken n de overbe-
samenleving sorteerden
averechts effect, omdat
het verre oosten elkaar
rij f niet op de tenen staat en
n gemoedsrust niet omgeeft
prikkeldraad.
(Wan r
t zijn rechtlijnigheid in de
js de Hollandse humbug
s ah111 Seth derhalve niet ver.
ar maaktte hij geen geheim
ii, toen hij gisteren voor het
rst zijn omkruld gezicht liet
het verregende vaderland.
Denbil1 we£- vertelde hij, tref je
fderlanders aan, die van huis
haard zijn vervreemd en geen
uw idee hebben van het men-
dsewet'ik en maatschappelijk binnen
deuren hier. Zij weten niet wie
itje de Jong is en Luns houden
voor een humorist. Bij de Ne-
■landse clubs in Bangkok, Sin-
pore en Honk Kong hebben ze
ix Tailleur en Wim Sonneveld
op visite gehad en nu vragen
waar Luns blijft. Naar hen is
t gerucht overgewaaid, dat die
jks b< |ge man soms leuk uit de hoek
n komen en gezien de beperkte
rmaten
land gaan 2
voorshands niet van uit, dat een
Nederlandse minister bekend kan
worden, omdat hij iets belan
grijks te zeggen zou hebben.
Bij die mensen kun je geen grap
pen slijten over kabouters, fusies,
vervuiling, pil en lang haar. Die
mensen koesteren andere pijntjes
waarin geprikt moet worden. Het
oude zeer van het heimwee bij
voorbeeld, de herinneringen aan
de daverende dingen van weleer,
die als folklore beleden worden
op de clubavonden temidden van
culturen, waarin het moeilijk valt
te aarden. Met zijn meest spitse
spetters van geestigheid over ons
land had Seth het gevoel tegen
een muur te praten. Hij daalde
daarom van de kansel zijner ze
kerheid af en kreeg hele zalen
meebrullend aan zijn voeten met
de folkloristische voltreffer: „We
gaan naar buiten waar de vogel-
tjs fluiten".
Gelukkig voor Seth bestaat er in
de vreemde nog een tweede soort
Hollanders, die hij Vliegende
Hollanders is gaan noemen. Dat
zijn de Nederlanders, die voor
werk tijdelijk in het buitenland
verblijven en de voeling met het
vaderland regelmatig verversen
door binnen de dijken terug te
keren. Dezen zijn dubbel dank
baar voor een eigentijds repertoi
re, omdat zij daaruit behalve de
hedendaagse humor ook het actu
ele gebeuren in tintelende toon
aarden krijgen aangereikt. Dank
baar publiek,vindt Seth. En dat
zegt hij ook van de oude Indone
siërs, die met Hollanders zijn op
gegroeid, later aan het Maleis
moesten wennen en die nu het
Nederlands als klanken uit de
kinderjaren in de oren klinkt.
Het wemelt in den vreemde trou
wens van landslieden, was Seth
opgevallen, en daarmee bedoelde
hij dan Groningers, blijkbaar een
reislustig volkje, dat je overal ter
wereld tegenkomt. Zij waren diep
GEEN
BOODSCHAP
AAN GEBODEN
verguld met Seth, maar zijn met
geen grap tot opgetogenheid te
brengen. Het mooiste compliment,
dat Seth kreeg van een Gronin
ger, nadat hij daar na een voor
stelling om vroeg, was: „Best
jong, alleen voor de pauze een
beetje slappies". En dat is volgens
Seth heel wat, want de woordka-
rige Groninger gaat er zozeer
van uit, dat alles wat hij accep
teert kwaliteit heeft, dat hij bij
wijze van understatement aan
merkt als „Niets bijzonders".
Seth vindt het een goed ding om
van tijd tot tijd ons land te ver
laten. „Er zijn hier zoveel men
sen", zegt hij, „en zoveel menin
gen, dat je er wel eens bang van
wordt. Iedereen vindt er wat an
ders van en ga daar maar eens
aan staan voor een zaal vol. Dat
achtervolgt je tot in je slaap.
Maar in den vreemde valt dat
allemaal van je af. Dan kom je
weer fris en vrijpostig tegenover
je eigen mensen te staan. Dat
had ik bij vorige reizen ook. Ik
breng uit het buitenland altijd
een stuk durf mee. Dacht je dat
ik ooit in Carré had durven
staan, als ik kort daarvoor niet
op tournee geweest zou zijn naar
Canada. Daar haal ik nu het lef
vandaan om de hele juli-maand
in Scheveningen te gaan staan
met een nieuw programma, dat
nog geënt is op de Tien Miljoen
Geboden. In Scheveningen, waar
op dat moment ook Paul van Vliet
staat en Snip en Snap".
Alleen Lou van Burg ontbreekt.
Die is de schimpscheuten van zijn
vaderlandse confrères moe en is
naar Zandvoort opgestegen, waar
zijn Duits nog beter tot recht
komt mit Jubel. Trubel u.?d Hei-
terkeit".
YVilleke
Verleden jaar was Seth de gast
van Paul in diens zoele zomera
vonden in het Kurhaus. Nu staat
hij in het Paviljoentheater rug
aan rug de concurrent uit te
hangen. Want werkt Paul met spe
ciale gasten om de loop er in te
houden, Seth heeft een zeer bij
zondere gast weten te strikken in
het vangnet van zijn furore. Riet
Henius en Sylvia Alberts, die van
de Tien Miljoen Geboden toch
ook wel enkele miljoenen voor
hun rekening hebben genomen,
zün eigen wegen gegaan. Seth
kreeg er Willeke voor terug. Een
hele juli-maand met haar in
Willeke: „Ik had destijds geen
mogelijkheid om in Carré naar
Seth te gaan kijken, maar ze
hadden mij verteld, dat het iets
bijzonders was wat je gezien
moest hebben. Toen ben ik met
Joop (Oonk) naar de Haagse
voorstellingen gaan kijken in Di-
ligentia. Ik was direct onder de
indruk van deze vorm van caba
ret, dat geen cabaret is, maar de
mensen wil vermaken met mo
derne middelen en met een mo
derne sound. Ik had iets dergelijks
nog niet eerder gedaan. Maar ik
voelde direct: Hier heb ik altijd
op gewacht, dit moet ik gaan
Zij heeft zich linea recta naar de
kleedkamer begeven, waar Seth
zat te glanzen van het harde
werk en van het succes en tranen
van geluk voelde opwellen, toen
Willeke zei iets in zijn show te
willen doen.
Seth: „Ik heb al eens eerder iets
Ruud en Riem van The Blue
Diamonds dienen evenals pianist
Henk van Dijk als stoffering voor
Seth, die in Scheveningen een
maand lang met Willeke in zee
met Willeke gedaan, samen heb
ben we een feest in de Rotter
damse Doelen verzorgd. Ik
schreef haar toen teksten op het
lijf. Dat wil ik nu weer doen,
want basis voor de Scheveningse
voorstellingen blijven de Tien
Miljoen Geboden, maar wat Riet
en Sylvia samen deden, moet
Willèke nu alleen doen, dus daar
zal wat op verzonnen moeten
worden. Er zullen wel wat nieu
we liedjes komen en wat nieuwe
scènetjes. Aan cabaret denk ik
niet meer. Cabaret is iets, dat
met engagement heeft te maken,
met een beDaalde opstelling tegen
over de maiatschappij en dat
zich vooral in kleine zaaltjes
moet afspelen, zie Jaap v. d. Mer-
we en Sieto Hovinga. Ik goooi het
over een andere boeg, meer Ame
rikaans. Wij willen de mensen
entertainen, bezig houden, amu-
Hans Sleeswijk, die Seth zakelijk
we en Sieto Hoving. Ik gooi het
dat je 's zomers in Scheveningen
concurrentie hoeft te vrezen. Ver
leden jaar beten Wim Kan, Snip
en Snap, Paul van Vliet en Lou
van Burg elkaar niet. Zij hadden
alle vier hun eigen publiek. En
dat zul je nu wel weer krijgen.
Ook al komt Seth met de titel
van Tien Miljoen Geboden, er zal
heel wat nieuws in zijn Scheve
ningse programma zitten, want
Seth zit boordevol ideeën. Als je
hem op zijn kop houdt en er even
aan schudt, komen er Tien Mil
joen Gedachten uit. Al zijn er
maar tien bruikbaar, dan heb je
al een nieuwe show".
Ruud en Riem, want The Blue
Diamonds zijn er ook weer bij:
„We weteil nog niet wat we in de
nieuwe show gaan doen. Na de
Tien Miljoen Geboden hebben we
de Duitse markt bewerkt. We
staan daar momenteel met een
nieuwe single vier op de tophit.
We hadden geen plannen om uit
Duitsland weg te gaan, maar toen
Seth het vroeg hebben we beslo
ten er een maand uit te breken.
Of we weer Ramona spelen? Dat
hangt van Seth af. We hebben
hem net weer pas ontmoet na
zijn tournee naar het Verre Oos
ten. We moeten de zaak nog
doorpraten".
Seth verwacht veel van Scheve
ningen. HU heeft maar één zorg en
dat is de zorg van elke artiest,
namelijk dat de mensen gaan
hoesten. Dan deugt er iets niet
aan je tekst. Wim Kan heeft daar
een gewetenszaak van gemaakt.
Hij zegt: „Zolang de mensen aan
je lippen hangen, hoesten ze
niet". Kan werkt net zo lang op
een tekst tot elke hoest er uit is.
Dat wil Seth ook. „Maar ik sta
pas aan het begin", zegt hij. „Een
geslaagde volksvermaker is hij,
die voor elk hoestje een grap
weet te bedenken".
TON OLIEMULLER.
gelukkig was geweest gisteravond in de Kloosterkerk
JKnpIaats te hebben bemachtigd op een van de eerste rijen,
«tip de trappen van de preekstoel was gaan zitten, op de
1 liturgen en kerkeraad of op andere plaatsen, die
B0k niet voor het concertpubliek waren bestemd, kortom:
'Wfisteravond Concentus Musicus, het befaamde Weense
Nikolaus Harnoncourt,
rkelyk goed kon horen spelen, is
zon fgebroken gefascineerd geweest. Ge-
cineerd door een schoongemaakte,
doekte, authentieke Bach.
sderdaad: de sensatie was te verge-
./at een kunstliefhebber
;n ,5 lergaat die een oud, vertrouwd schil-
va ij terugziet nadat het is ontdaan van
~tl vernislagen van verscheidene eeuwen
die ingrijpende en gevaarlijke
jonmaak in zijn oorspronkelijke luis-
i3 te voorschijn gekomen. Zeker, men
k,o-p» het risico aanvaarden dat een
[vond! ïhtwacht dan veranderd kan lijken in
Dagwacht, dat de magistrale klank-
in romantische Bach is
ig iggebracht tot een volmaakt heldere
ir heel intieme Bach, tot muziek met
veel beperkter expansie, op een veel
Jiere schaal, maar met een veel
ere rijkdom aan nuancering en een
e tere uitdrukkingskracht.
ikolaus Harnoncourt, die al in'1952
,u enkele jongere musici van de Wiener
iphoniker een ensemble voor oude
lfTiek stichtte maar daar pas vijf jaar
in de openbaarheid durfde
die sindsdien met een bewon-
lui^nswaardige systematiek en een ijze-
logica de consequenties is blijven
1 uit zijn steeds dieper doordrin-
het wezen en de authentieke ver-
"pningsvorm van de barokmuziek
Dlaus Harnoncourt is na meer dan
ig grammofoonplaten met schoon
st aakte Bachwerken en schoonge-
0 kte andere muziek nog altijd een om-
in figuur. Er zijn nog steeds musici
muziekliefhebbers die hem niet ver-
T tn wat hij hun heeft ontnomen maar
tomen er steeds meer die hem ver-
[M/\ 1 voor wat hij hun ervoor teruggaf,
als zij erkennen dat wat hij terug-
in de komende jaren nog wel voor
^sie in aanmerking zal Komen,
atuurlijk laat Harnoncourt, aan een
eeuwse barokcello de ziel van zijn
stje, uitsluitend oude instrumenten
of ten hoogste nauwkeurige kopieën
oude instrumenten. Zonder enige
essie laat hij ze bespelen zoals ze
1e 18e eeuw bespeeld werden, met
s strijkstokken, in oude stemming,
al is dat veel minder briljant, ook
fjorden de noten veel minder gebon-
ook al moeten alle insluipsels, die
van Bach zijn maar die zo'n lekker
oig effect gaven, meedogenloos ver-
bij d«
en moest de wezenlüke verschillen,
daarvan het gevolg *ün. gisteravond
heel sterk ervaren omdat het pro-
nnia alleen maar overbekende werken
Bach gaf: het dubbelconcert voor
..,emo6 violen (met alleen maar zes andere
ie obj kers en een klavecimbel en allen,
live cellist en klavecinist, staande
end), de tweede ouverturesuite (met
hts vyf strijkers, een klavecimbel en
18e-eeuwsc ivoren dwarsfluit) het
P ecimbelconcert in d klein (met acht
het vierde Brandenburgse
et (niet met de gebruikelUke metalen
'z'jt esfluiten maar, zoals het hoort, met
i<j fluiten). Het was echter beslist niet
n de klank die verschilde, het waren
vaak notenwaarden, tempi, ritmen.
_cv trnoncourt heeft vaak het verwijt
C. Pa horen dat het musiceren van
per; i 1 en zijn musici zo droog was als
rst; 8 en zo stijf als van ouderwetse
>gt. rimeesters. Dat verwijt heeft on*
d overdreven toegeschenen, al is
het waar en dat pleit alleen
maar voor hem dat Harnon
court in de loop van zijn ruim tien
jarige internationale faam niet dezelfde
is gebleven maar is meegeëvolueerd met
zijn musicologische en stilistische ver
worvenheden. Gisteravond was er geen
sprake van enige geforceerde verstarring,
integendeel: er \verd natuurlijk „ade
mend" gemusiceerd, zonder twijfel ook
met een beheerst temperament en be
slist niet helemaal zonder een zekere
vrijheid in het stijlkader, getuige bijvoor
beeld de fraaie welvingen in de solo
partijen van het dubbelconcert.
Het zou te ver voeren op details in
te gaan en het zou naar aanleiding van
het concert van gisteravond ook mis
plaatst zijn omdat te weinigen in de
akoestisch ongunstige omstandigheden
en bovendien nog op tal van plaatsen
gehinderd door 't lawaai van het straat
verkeer, die details niet hebben kunnen
waarnemen. Juist omdat echter iedereen
besefte hoezeer het hier op de substielste
details aankwam, waren velen boos op
het Holland Festival. Men waardeerde
het dat men Concentus Musicus (dat
vorig jaar een enkel kort bezoek bracht
aan het noorden van ons land, 'maar
verder hier nog nooit „live" was opge
treden) naar Nederland had gehaald. Men
hoopt en verwacht dat het Holland Fes
tival en andëre organisatoren Harnon
court en zijn musici opnieuw zullen uit
nodigen maar men zou het een schan
daal vinden als het ensemble dan weer
in de Kloosterkerk zou moeten optreden.
Veel heeft Den Haag niet te bieden maar
er zijn voor dit orkestje toch nog wel
betere en vooral rustiger ruimten.
De teleurstelling over de ongunstige
situatie heeft overigens niet verhinderd
dat Concentus Musicus met een ovatie
werd begroet en met nog veel grotere
ovaties werd bedankt. Er waren musici
uit bijna alle delen van het land en het
verdere publiek, nu ja dat wist kennelijk
goed wat het verwachten mocht. Het is
intussen te hopen dat Harnoncourts
ideeën, en zijn praktische toepassing er
van, niet alleen via de grammofoonpla
ten maar ook rechtstreeks van invloed
zullen zijn op het muziekleven in zijn
geheel en op een grotere groep van mu
ziekliefhebbers in het bijzonder.
K.S.
LEIDSCHENDAM Het gemeente
bestuur heeft besloten in het vervolg
ook ander dan alleen plastio huisvuil-
zakken van de gemeente mee te nemen.
Als enige eis stelt het bestuur, dat de
andere plastic zakken van een zodanige
kwaliteit moeten zijn dat er redelijker
wijs geen verontreiniging zal ont-
De gemeente is van de eerste gestelde
regel afgeweken omdat „de verkoop
van allerlei soorten plastic zakken de
verwarring omtrent het nut en de
noodzaak van het gebruik van één be
paald soort plastic zak in de hand heeft
gewerkt"Met de genomen beslissing is
er een einde gekomen aan de „misver
standen" zo stelt de gemeente.
ZOETERMEER Op vrijdag 25 juni
zal de wethouder M. Bruin van Zoeter-
meer met enkele raadsleden en ambte
naren een werkbezoek brengenaan
Emmen en Arnhem. Deze steden zijn op
zeer moderne wijze uitgebreid c. q.
verbeterd, vooral wat de ruimtelijke
ordening en woningbouw betreft.
Hans Boskamp (links) en de Amerikaan Bill Liebermann, die de musical
„Oh Calcutta" in ons land uitbrengen, zeiden niet op te horen van de beslissing
van de officier van justitie.
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse officier van justitie en hoofd van
het parket, mr. J. F. Hartsuiker, heeft
besloten voorsbands geen strafvervol
ging te doen instellen tegen de mede
werkers aan de musical „Oh Calcutta",
omdat in een soortgelijke zaak de hoge
raad nog geen eindoordeel heeft gege
ven, n.I. de sexshow Erotisch Panora-
Hoewel mr. Hartsuiker de musical
een overtreding van artikel 239 van het
wetboek van strafrecht vindt, dat open
bare schennis van de eerbaarheid straf
baar stelt, is hij nog niet tot vervolging
overgegaan, omdat er voor de exploi
tant en de medewerkers grote financië
le belangen op het spel staan. Repres
sief ingrijpen voordat de hoge raad
heeft gesproken kan deze belangen on
nodig schaden. „Daarbij heb ik overwo
gen, dat de gegeven publiciteit er wel
voor zorgt, dat er geen argeloze toe
schouwers zijn die worden verrast door
oneerbaar gedrag op het toneel", aldus
mr. Hartsuiker,die zei dit kriterium te
hebben ontleend aan een artikel van
mr. P. A. Schafsma in het tijdschrift
voor strafrecht.
Eén onderdeel van de voorstelling is
echter zo grof en tast zo diep de men
selijke waardigheid aan, dat de voor
stelling als geheel mij toch tot ingrij
pen zu dwingen. Ik heb dit aan de
producer meegedeeld, die mij heeft toe
gezegd vanaf woensdag deze scène te
laten vervallen. Mocht echter van grote
ergernis over de voorstelling blijken,
dan kan dit reden zijn om mijn stand
punt te herzien en de zaak reeds voor
de uitspraak van de hoge raad aan de
rechter, die over de feiten oordeelt,
voor te leggen".
De scène, die niet meer opgevoerd
100I lil HOOgl-2
Ir. Iser Koer
Indigden allen n
trijden. 5. Koeper
en 6. Andreiko. Kortjov en Smith 1 uitp 1.
Hoofdklasse: Gregoire (Fr.)—Johnson (VS)
1—1; Jurg (Ned.)—Ltfourcade (Belg.) 2—0;
2; 2. De Jong 3
wordt, gaat over groepssex
oudere echtparen, waarvan s
en vrouwen een lichaamsgebrek heb
ben. Overigens kan ook de burgemees
ter nog ingrijpen, die heeft te waken
op grond van de gemeentewet tegen
met de zedigheid strijdige vertonin
gen.
Het GPV-kamerlid P. Jongeling heeft
minister Kompé (CRM) grvraagd haar
afkeuring uit te spreken over de verto
ning van de naaktscènes uit „Oh Cal
cutta" in het NOS-journaal op zaterdag
19 juni jongsleden. Hij vindt, dat derge
lijke scènes niet in het NOS-nieuws
behoren te worden uitgezonden en ze
ker niet op het tijdstip van ongeveer
'oiLAim «smul 7
In de maanden januariseptember 1926 schreef Willem
Pijper zijn Derde Symfonie. Duur plm. 15 minuten.
Dat vermeldde de componist in de door hem zelf ge
maakte uiterst technische analyse. De sleutel die de
muziek opent, is een citaat uit Vergilius' Aeneis, in het
Nederlands vertaald luidend: „Als ik de hemelgoden
niet kan vermurwen, zal ik de onderwereld in bewe
ging brengen".
De uitspraak maakt het zéér aggres-
sieve karakter van Pijpers' schepping bij
zonder duidelijk. De ritmiek erin is dai
ook overheersend, zelfs in de passages
waarin de melodiek „dreigt" te gaan
overheersen: we bedoelen hiermee
tuuriijk de adagiofragmenten, die geen
ontspanning, geen rust brengen, doch
aanvallend, vijandig van toon blijven.
Dit meesterwerk uit de Nederlandse
toonkunst van de twintigste eeuw moest
natuurlijk gepresenteerd worden tijdens
een festival, dat het accent legt op de
vaderlandse toonkunst. En zo konden
het gisteravond beluisteren op één der
concerten, onder leiding van Lorin Maa-
De vertolking ervan heeft ons bepaald
niet bevredigd: de muziek ervan klonk
tè netjes, tè fatsoenlek, tè gcpolüst. De
ware spanning ontbrak. Er zün Neder
landse dirigenten, die met geest en in
houd van deze aan Pierre Monteux op
gedragen partituur vele malen beter ver
trouwd zün: in de eerste plaats denken
we in dit verband aan Willem van Otter-
Op Pijper volgde Maurice Ravel met
zijn Pianoconcert in G groot uit de jaren
1930/'31. Een gunstige combinatie, al
ware het alleen reeds, omdat beide n
ters hier een zekere aandacht blijken te
hebben voor de jazz, zoals die zich in di
jaren twintig manifesteerde.
Het optreden van de van origine Bul
gaarse pianist Alexis Weissenberg, te
Rotterdam bekend en geliefd, vonden
hierin bepaald gelukkig, speciaal in
Luchtvaartsamen -
werking muzikaal
eevierd
Ter gelegenheid van de tienjarige
samenwerking tussen de Internationale
Venezolaanse Luchtvaartmaatschappij
VI.A.S.A. en onze K-L-M- gaf
gisteravond in de toneelzaal van het
Congresgebouw onder auspiciën van de
Venezolaanse ambassade de in Caracas
geboren pianiste Rose-Marie Sader een
recital.
De eerste secretaris van de ambassade,
mr- R- Palacios Gonzales, heette alle
aanwezigen hartelijk welkom namens
zijn ambassadeur en hield een kort maar
nadrukkelijk betoog over het grote
belang voor de betreffende luchtvaart
maatschappijen en voor de luchtvaart in
het algemeen bij een nauwe en goed
gefundeerde samenwerking.
Over de pianiste, die deze avond voor
ons zou optreden vertelde hij onder an
dere, dat zij in de Verenigde Staten en
Oostenrijk bij prof- Bruno Seidlhofer
haar opleiding had genoten en dat zij
reeds vele concerttournees zowel in de
oude als de nieuwe wereld had onder
nomen.
Men had, aldus spreker, terwille
de onderhavige feestelijke herdenking
zowel een Nederlandse als een Venezo
laanse compositie op het programma
geplaatst.
Met de eerstgenoemde begon Rose-
Marie Sader haar optreden. En hiermee
kregen we tot ons genoegen weer eens
de zelden te beluisteren „Driestemmige
polyfone oefeningen" van Gerard
Hengeveld gepresenteerd. Alle geïnspi
reerd op J. S. Bach, die Hengeveld zo na
aan het hart ligt.
Jammer, dat de pianiste, die over een
uitstekende pianistiek beschikt, voor
deze polyfone muziek geen grote affini
teit bleek te bezitten. De vijftien oefe
ningen werden toen wel wat te veel van
het goede.
In de Rapsodie Hongroise no. 8 van
Liszt, waarin zij haar sterk temperament
en zin voor romantiek kon uitleven, vol
deed zij veel beter en dit gold ook voor
Chopins „Scherzo" op. 39 no. 3.
Na de pauze twee Préludes van
Debussy uit diens tweede boek. Hier
van beviel ons „Feux d'Artifice" het
beste; La Puerto del Vino", hoewel heel
doorzichtig vertolkt, hadden we ons
toch wat subtieler gewenst.
Tot slot speelde de pianiste „Neuf
Essais" van haar landgenote Nelly Mele-
Lara. Probleemloze, pittige, korte stukjes
muziek, de piano op het lijf geschreven,
waarin Rose-Marie Sader haar grote
technische vaardigheid, speciaal haar
parelend vlot passagespel demonstreerde.
Natuurlük moesten er toegiften
worden gegeven om het enthousiast
reagerend auditorium tevreden te stellen.
J. W. I
middendeel, het diep ontroerende ada
gio assai, dat van het assisterende orkest
minder. Ons inziens miste het in de weer
gave de zin voor het delicate, het hyper-
verfijnde karakter van deze in haar diep
ste wezen zo tragische compositie: eigen
schap, die door de speelsheid, die zich
erin openbaart, nog wordt geaccentueerd.
Waarom na de pauze Tsjaikovsky's
Vijfde Symfonie in c klein (op. 64; 1880)
gepresenteerd Hoort zo'n werk in feite
wel thuis in een Festival De verkla
ring ervan werd ons door een adverten
tie in het programma gegeven, waarin
Phonogram de zes symfonieën plus het
pianoconcert van de Russische meester
annonceert, gebracht door de Wiener
Philharmoniker onder leiding van Lorin
Maazel
Moest voor deze reclame een Festival
concert „gebruikt" worden
ZOETERMEER Het industriegebied
in Zoetermeer zal waarschijnlijk in
september een nieuwe bewoner krijgen
met de komst van de n.v. textielhandel
sonderneming v-h S. Kahn. De verhui
zing van het bedrijf van de Haagse
Willemstraat naar de Zoetermeerse
Storkstraat werd noodzakelijk door de
steeds stijgende parkeerproblemen in de
Haagse binnenstad en de te kleine be
huizing. r
Het bedrijf met circa 30 personeelsle
den waarvan een aantal zal meeverhui
zen naar Zoetermeer - de gemeente
heeft hiertoe alle medewerking toege
zegd - krijgt de beschikking over een
nieuw pand dat naar een ontwerp van
de Rijswijkse architect J. Uijtdehaage
wordt gebouwd door bouwonderneming
J. Dessing uit Rotterdam. Het pand
omvat een parterre met magazijnen en
opslagplaatsen en een eerste verdieping
ten behoeve van kantoren. Het huidige
pand aan de Willemstraat zal, worden
verkocht.
OP UW VAKANTIEADRES
Dat kan, maar dan moeten wij U dringend vragen ons een beetje te
helpen
1. Gebruik voor uw opgave UITSLUITEND onderstaande bon,
of een BRIEFKAART en stuur deze tenminste TWEE
WEKEN tevoren aan ons op.
2. Opgaven per telefoon of via de bezorgers leiden tot mis
verstanden en kunnen daarom niet door ons in behandeling
worden genomen.
3. Voor het BUITENLAND (behalve België en Luxemburg)
worden 40 cent portokosten per dag extra berekend.
(Binnen Europa per luchtpost 65 cent per dag).
Voor het BINNENLAND wordt per vakantieperiode 1,25
extra berekend. (In beide" gevallen deze portokosten s.v.p.
vóór het vertrek overmaken).
vakantieperiode VOORUIT aan de bezorger te voldoen.
Voor geregelde ontvangst van de krant op uw vakantieadres in het
buitenland vooral Zuid-Europa kunnen wij, gezien vroegere
ervaringen, tot onze spijt niet instaan.
DAGBLAD LEIDSE COURANT
Afd. Vakantie-adressen
Postbus 9, 's-Gravenhage.
Hierlangs afknippen en op briefkaart plakken (20 cent)
THUISADRES
Naam
Adres-:
Woonplaats
VAKANTIEADRES
Adres
Plaats
Land
Voor periode van t/m